gepubliceerd op 23 juni 2004
Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 81 en 86 op de spoorlijn 58 Gent-Eeklo te Waarschoot van openbaar nut verklaart
25 APRIL 2004. - Koninklijk besluit dat de onmiddellijke inbezitneming van de percelen nodig voor de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 81 en 86 op de spoorlijn 58 Gent-Eeklo te Waarschoot van openbaar nut verklaart
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, inzonderheid op artikel 2;
Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende de oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen bij de wet van 21 maart 1991;
Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;
Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;
Overwegende dat in het kader van de vernieuwing van de spoorlijn 58 Gent-Eeklo de referentiesnelheid van de spoorlijn wordt opgevoerd van 90 naar 120 km/uur en het aldus noodzakelijk is de beveiliging van de overwegen te herzien;
Overwegende dat hiervoor het aantal overwegen zoveel mogelijk wordt beperkt en de overblijvende overwegen worden uitgerust met een veiligheidssignalisatie van hogere categorie;
Overwegende dat met dit doel de privé-overwegen nrs. 81 en 86 voor afschaffing in aanmerking komen mits de aanleg van bijkomende wegenis vanaf de privé-overwegen nrs. 81 en 86 naar overweg nr. 83;
Overwegende dat het openbaar onderzoek waaraan bewust project werd onderworpen, wegens het uitblijven van gegronde bezwaren, bevestigd heeft dat de aanleg van een nieuwe weg tussen privé-overweg nr. 86 en overweg nr. 83 vanuit technisch, stedenbouwkundig en financieel oogpunt de best passende oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen, ten gevolge van de afschaffing van privé-overweg nr. 86;
Overwegende dat datzelfde openbaar onderzoek, ingevolge twee klachten, uitgewezen heeft dat privé-overweg nr. 81 daarentegen slechts kan afgeschaft worden mits de nieuwe weg naar overweg nr. 83 langsheen de spoorlijn aan te leggen;
Overwegende dat het met het plan nr. 32-3228-0580-023.612-002 beschreven project aldus aan het gestelde doel beantwoordt en rekening houdt met de resultaten van voornoemd openbaar onderzoek;
Overwegende dat de inbezitneming van de percelen, aangeduid op het plan nr. 32-3533-0580.023.612-002 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Waarschoot nodig is voor het uitvoeren van het hierboven beschreven project;
Overwegende dat voorziene kalender voor de genoemde vernieuwing van spoorlijn 58 (eind 2004 - begin 2005) aan de herziening van de overwegen en de afschaffing van de privé-overwegen nrs. 81 en 86 een dringend karakter geeft;
Overwegende dat derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemene nutte onontbeerlijk is;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van het hierboven omschreven project de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Waarschoot en opgenomen in het plan nr. 32-3533-0580-023.612-002, gevoegd bij dit besluit.
Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor het project benodigde en op voormeld plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.
Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 25 april 2004.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld