Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 24 september 2017
gepubliceerd op 28 september 2017

Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2017013378
pub.
28/09/2017
prom.
24/09/2017
ELI
eli/besluit/2017/09/24/2017013378/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 SEPTEMBER 2017. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 64, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 25 maart 2003 en 3 maart 2011, en artikel 69bis, § 1, derde lid, ingevoegd bij de wet van 31 juli 2017;

Op de voordracht van de Minister van Economie en Consumenten en de Minister van Financiën, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde reglement van 5 september 2017 van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 28 september 2017.

Art. 3.De minister bevoegd voor Consumentenbescherming en de minister bevoegd voor Financiën zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 24 september 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 24 september 2017 tot goedkeuring van het reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken Reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, Gelet op de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten, artikel 69bis, § 1, derde lid, ingevoegd bij de wet van 31 juli 2017;

Gelet op het advies van de raad van toezicht van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, gegeven op 4 september 2017, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Dit reglement bepaalt nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken door de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten.

Het voorziet met name in de vervollediging van : 1° de tenuitvoerlegging van Verordening (EU) Nr.596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (verordening marktmisbruik) en houdende intrekking van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad en Richtlijnen 2003/124/EG, 2003/125/EG en 2004/72/EG van de Commissie, artikel 32, lid 1 en lid 2, a) en c); 2° de omzetting van Uitvoeringsrichtlijn (EU) 2015/2392 van de Commissie van 17 december 2015 bij Verordening (EU) nr.596/2014 van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de melding van daadwerkelijke of potentiële inbreuken op deze verordening aan de bevoegde autoriteiten, artikelen 2 tot 12; 3° de omzetting van Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU, artikel 73, lid 1, eerste alinea en tweede alinea, a) en c);4° de omzetting van Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's) (herschikking), artikel 99quinquies, lid 1 en lid 2, a), c) en d), ingevoegd bij Richtlijn 2014/91/EU van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 tot wijziging van Richtlijn 2009/65/EG tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's) wat bewaartaken, beloningsbeleid en sancties betreft;5° de omzetting van Richtlijn (EU) 2016/97 van het Europees Parlement en de Raad van 20 januari 2016 betreffende verzekeringsdistributie (herschikking), artikel 35, lid 1 en lid 2, a) en c);6° de tenuitvoerlegging van Verordening (EU) nr.1286/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 26 november 2014 over essentiële-informatiedocumenten voor verpakte retailbeleggingsproducten en verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten (PRIIP's), artikel 28, lid 1 en lid 2, a) en c); 7° de tenuitvoerlegging van Verordening (EU) 2015/2365 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 betreffende de transparantie van effectenfinancieringstransacties en van hergebruik en tot wijziging van Verordening (EU) nr.648/2012, artikel 24, lid 1 en lid 2, a) en c).

Art. 2.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder : 1° "FSMA" : Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten;2° " wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten" : wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten;3° "meldende persoon" : een persoon die een daadwerkelijke of potentiële inbreuk op de regels bedoeld in artikel 45 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten aan de FSMA meldt;4° "aangegeven persoon" : een persoon die door de meldende persoon in een melding aan de FSMA wordt beschuldigd van een daadwerkelijke of potentiële inbreuk op de regels bedoeld in artikel 45 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten;5° "melding van een inbreuk" : een melding door de meldende persoon aan de FSMA inzake een daadwerkelijke of potentiële inbreuk op de regels bedoeld in artikel 45 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten. HOOFDSTUK II. - Specifieke personeelsleden

Art. 3.Binnen de FSMA worden personeelsleden aangeduid die zich specifiek bezighouden met de behandeling van meldingen van inbreuken.

Deze specifieke personeelsleden worden opgeleid voor de behandeling van meldingen van inbreuken.

De specifieke personeelsleden vervullen volgende taken : 1° het verstrekken van informatie aan belanghebbenden over de procedures die van toepassing zijn op meldingen van inbreuken;2° het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken;3° het onderhouden van contacten met de meldende persoon. Deze taken mogen gecombineerd worden met andere taken. HOOFDSTUK III. - Informatie over het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken

Art. 4.De FSMA zet in een afzonderlijke, gemakkelijk herkenbare en toegankelijke rubriek op haar website informatie over het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken.

Deze informatie omvat minstens volgende elementen : 1° de specifieke communicatiekanalen voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken en voor het contacteren van de specifieke personeelsleden, bedoeld in artikel 11, met inbegrip van : a) het telefoonnummer, met de vermelding dat de gesprekken bij gebruik van die telefoonlijn niet worden opgenomen;b) het elektronische adres en postadres;c) een fysieke ontmoeting, met de vermelding dat de gesprekken niet worden opgenomen;2° de procedures die van toepassing zijn op meldingen van inbreuken, zoals bepaald in de artikelen 5 tot 10, met inbegrip van de geheimhoudingsregels die van toepassing zijn op meldingen van inbreuken;3° de procedures voor de bescherming van de meldende persoon en de aangegeven persoon bepaald in artikel 69bis, § 3, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten;4° een verklaring waarin wordt uitgelegd dat, overeenkomstig artikel 69bis, § 2, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, tegen een persoon die te goeder trouw een melding van een inbreuk doet, geen burgerrechtelijke, strafrechtelijke of tuchtrechtelijke vorderingen kunnen worden ingesteld, noch professionele sancties kunnen worden uitgesproken omwille van deze melding, en dat deze persoon niet geacht wordt een inbreuk te plegen op enige bij overeenkomst of bij wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling opgelegde beperking van de openbaarmaking of mededeling van informatie, en op geen enkele wijze aansprakelijk kan worden gesteld voor de melding van deze informatie, tenzij deze persoon een advocaat is die een melding doet als bedoeld in artikel 69bis, § 2, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten. HOOFDSTUK IV. - Procedures die van toepassing zijn op meldingen van inbreuken

Art. 5.Een melding van een inbreuk kan anoniem gebeuren indien de meldende persoon dat wenst.

Art. 6.De meldende persoon wordt gevraagd om de FSMA volgende informatie en documenten over te maken, indien hij of zij daarover beschikt : de feiten waaruit de inbreuk blijkt, de aard van de inbreuk, de naam en desgevallend de functie van de aangegeven persoon, de periode waarop de inbreuk betrekking heeft, elk bewijs van de inbreuk en elk ander element dat hem of haar relevant lijkt.

De specifieke personeelsleden van de FSMA kunnen, via de contactgegevens die door de meldende persoon zijn opgegeven, de meldende persoon vragen om de verstrekte informatie en documenten toe te lichten en om aanvullende informatie en documenten over te maken, tenzij de meldende persoon uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven niet te willen worden gecontacteerd of de specifieke personeelsleden op redelijke gronden van oordeel zijn dat dit afbreuk zou doen aan de bescherming van de identiteit van de meldende persoon. De gevraagde toelichting, aanvullende informatie of documenten worden verstrekt via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11 of via het elektronische adres waarmee de specifieke personeelsleden de meldende persoon contacteren.

Art. 7.Indien de specifieke personeelsleden na een eerste analyse oordelen dat de informatie die een persoon via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11 overmaakt een melding van een inbreuk uitmaakt, bevestigen zij dat via de contactgegevens die door de meldende persoon zijn opgegeven, tenzij de meldende persoon uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven niet te willen worden gecontacteerd of de specifieke personeelsleden op redelijke gronden van oordeel zijn dat dit afbreuk zou doen aan de bescherming van de identiteit van de meldende persoon.

Indien de specifieke personeelsleden na een eerste analyse oordelen dat de informatie die een persoon via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11 overmaakt geen melding van een inbreuk uitmaakt, brengen de specifieke personeelsleden deze persoon daarvan op de hoogte via de contactgegevens die door hem of haar zijn opgegeven, en verwijzen zij hem of haar desgevallend door naar het kanaal binnen de FSMA of de bevoegde persoon of autoriteit die hem of haar kan verder helpen, tenzij deze persoon uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven niet te willen worden gecontacteerd of de specifieke personeelsleden op redelijke gronden van oordeel zijn dat dit afbreuk zou doen aan de bescherming van de identiteit van deze persoon.

Art. 8.De meldingen van inbreuken vallen onder het beroepsgeheim waardoor de FSMA, de voorzitter en de leden van het directiecomité, de leden van de raad van toezicht, de leden van de sanctiecommissie en de personeelsleden van de FSMA op grond van artikel 74 van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten zijn gebonden. De gegevens in verband met de melding van een inbreuk, met inbegrip van de identiteit van de aangegeven persoon, mogen bijgevolg niet worden onthuld, aan welke persoon of autoriteit ook, tenzij binnen de grenzen van artikel 74, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten.

Overeenkomstig artikel 69bis, § 1, tweede lid, eerste zin, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, waarborgt de FSMA de geheimhouding van de meldende persoon. Zelfs binnen de grenzen van artikel 74, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, onthult de FSMA bijgevolg de identiteit van de meldende persoon niet aan een andere persoon of autoriteit, tenzij de meldende persoon hiermee instemt of de FSMA hiertoe wettelijk verplicht is. Behoudens in geval van instemming van de meldende persoon of indien de FSMA wettelijk verplicht is om de identiteit van de meldende persoon te onthullen, doen de specifieke personeelsleden dus al het redelijk mogelijke om ervoor te zorgen dat, indien de FSMA beslist om de melding van een inbreuk mee te delen aan een andere persoon of autoriteit binnen de grenzen van artikel 74, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, deze mededeling niet rechtstreeks of onrechtstreeks de identiteit van de meldende persoon onthult of enige andere verwijzing bevat naar omstandigheden waaruit de identiteit van de meldende persoon zou kunnen worden afgeleid.

Overeenkomstig artikel 69bis, § 1, tweede lid, tweede zin, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, wijst de FSMA ook de vraag om inzage, uitleg of mededeling in afschrift van een bestuursdocument af wanneer de openbaarmaking van het bestuursdocument afbreuk doet aan de geheimhouding van de identiteit van de meldende persoon, tenzij deze hiermee instemt.

Art. 9.Binnen de FSMA is de mededeling van de gegevens in verband met de melding van een inbreuk, met inbegrip van de identiteit van de aangegeven persoon, beperkt tot de personen waarvoor dat noodzakelijk is om hun beroepstaken te vervullen : de specifieke personeelsleden, de personeelsleden van de FSMA die betrokken zijn bij de behandeling van het dossier dat resulteert uit de melding van een inbreuk, de voorzitter en de leden van het directiecomité van de FSMA en de leden van de sanctiecommissie van de FSMA. Deze mededeling gebeurt via de daartoe voorziene kanalen, die vertrouwelijk en veilig zijn.

Enkel de specifieke personeelsleden nemen kennis van de identiteit van de meldende persoon, tenzij de meldende persoon ermee instemt dat andere personen waarvoor de mededeling van de gegevens in verband met de melding van een inbreuk noodzakelijk is om hun beroepstaken te vervullen, hiervan ook kennis nemen. In dat laatste geval wordt de identiteit van de meldende persoon opgenomen in het dossier dat resulteert uit de melding van een inbreuk. Behoudens in geval van instemming van de meldende persoon, doen de specifieke personeelsleden dus al het redelijk mogelijke om ervoor te zorgen dat, wanneer ze de melding van een inbreuk meedelen aan de personen binnen de FSMA waarvoor dat noodzakelijk is om hun beroepstaken te vervullen, deze mededeling niet rechtstreeks of onrechtstreeks de identiteit van de meldende persoon onthult of enige andere verwijzing bevat naar omstandigheden waaruit de identiteit van de meldende persoon zou kunnen worden afgeleid.

De meldende persoon kan er in het bijzonder mee instemmen dat zijn of haar identiteit wordt meegedeeld aan de voorzitter van het directiecomité van de FSMA, aan de ondervoorzitter of aan twee leden van het directiecomité die gezamenlijk optreden, zodat deze de FSMA kunnen vertegenwoordigen om, overeenkomstig artikel 69bis, § 3, vijfde lid, van de wet van 2 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/08/2002 pub. 04/09/2002 numac 2002003392 bron ministerie van financien Wet betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten sluiten, de status van klokkenluider van de meldende persoon, met inbegrip van de datum van de melding, in arbeidsgeschillen te bevestigen.

Art. 10.De meldende persoon wordt, gelet op het beroepsgeheim van de FSMA, niet geïnformeerd over het resultaat van de melding van een inbreuk. Indien de melding van een inbreuk leidt tot een maatregel of sanctie die nominatief wordt bekendgemaakt, kan hiervan kennis worden genomen op de website van de FSMA. HOOFDSTUK V. - Specifieke communicatiekanalen

Art. 11.De FSMA stelt specifieke communicatiekanalen in voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken door de specifieke personeelsleden. Deze specifieke communicatiekanalen zijn veilig en waarborgen de geheimhouding. Ze zijn bovendien onafhankelijk en autonoom, in die zin dat ze : 1° zijn gescheiden van de algemene communicatiekanalen van de FSMA, ook van de kanalen waarlangs de FSMA in het kader van haar normale activiteiten intern en met derde partijen communiceert;2° op zodanige wijze zijn ontworpen, opgezet en bediend dat de volledigheid, integriteit en vertrouwelijkheid van de informatie gewaarborgd is en de toegang tot die informatie van niet-geautoriseerde personeelsleden van de FSMA wordt verhinderd;en 3° de mogelijkheid bieden om, met het oog op verder onderzoek, duurzame informatie op te slaan overeenkomstig artikel 13. Deze specifieke communicatiekanalen bieden de mogelijkheid om inbreuken te melden op volgende wijzen : 1° schriftelijk, in elektronische vorm of op papier;2° via een telefoonlijn, zonder gespreksopname;3° tijdens een fysieke ontmoeting, zonder gespreksopname, na schriftelijke of telefonische afspraak.

Art. 12.De FSMA zorgt ervoor dat de melding van een inbreuk die op een andere wijze dan via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11 wordt ontvangen, onverwijld en ongewijzigd wordt toegezonden aan de specifieke personeelsleden. HOOFDSTUK VI. - Registratie en opslag van ontvangen meldingen van inbreuken

Art. 13.De specifieke personeelsleden houden een register bij van elke ontvangen melding van een inbreuk, waar enkel zij toegang tot hebben.

De gegevens met betrekking tot de melding van een inbreuk worden opgeslagen in een vertrouwelijk en veilig systeem, waarvan de toegang beperkt is tot de specifieke personeelsleden en de andere personen als bedoeld in artikel 9, eerste lid.

De in het tweede lid bedoelde toegang door de andere personen als bedoeld in artikel 9, eerste lid, gebeurt met naleving van de regels tot bescherming van de identiteit van de meldende persoon als bedoeld in artikel 9.

Art. 14.Indien een persoon via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11, tweede lid, 1°, informatie overmaakt, zenden de specifieke personeelsleden onverwijld een bevestiging van ontvangst naar het post- of e-mailadres dat door de betrokken persoon is opgegeven, tenzij deze persoon uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven niet te willen worden gecontacteerd of de specifieke personeelsleden op redelijke gronden van oordeel zijn dat dit afbreuk zou doen aan de bescherming van de identiteit van deze persoon. De ontvangstbevestiging vermeldt ook de informatie bedoeld in artikel 4.

De bevestiging van ontvangst bewijst enkel dat de betrokken persoon schriftelijk informatie heeft overgemaakt via een van de specifieke communicatiekanalen en op welke datum en, indien technisch mogelijk, op welk tijdstip dat is gebeurd. Gelet op artikel 7, bewijst de bevestiging van ontvangst daarentegen nog niet dat het om een melding van een inbreuk gaat.

Art. 15.Indien een persoon via de specifieke communicatiekanalen bedoeld in artikel 11, tweede lid, 2° en 3°, informatie overmaakt, delen de specifieke personeelsleden tijdens het gesprek de informatie bedoeld in artikel 4 mee aan deze persoon. De specifieke personeelsleden registreren de overgemaakte informatie in de vorm van een nauwkeurig en, in geval van informatie overgemaakt tijdens een fysieke ontmoeting, volledig verslag van het gesprek. De specifieke personeelsleden bieden de betrokken persoon de mogelijkheid om het verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te tekenen, tenzij deze persoon uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven niet te willen worden gecontacteerd of de specifieke personeelsleden op redelijke gronden van oordeel zijn dat dit afbreuk zou doen aan de bescherming van de identiteit van deze persoon. Indien het verslag van het gesprek aan de betrokken persoon wordt overgemaakt, wordt de informatie bedoeld in artikel 4 bijgevoegd. HOOFDSTUK VII. - Evaluatie van de procedures

Art. 16.De FSMA evalueert de procedures voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken regelmatig, en ten minste om de twee jaar. Daarbij houdt zij rekening met haar eigen ervaring en die van andere bevoegde autoriteiten, en past zij de procedures overeenkomstig aan, waarbij zij tevens de technologische en marktontwikkelingen in aanmerking neemt. HOOFDSTUK VIII. - Inwerkingtreding

Art. 17.Dit reglement treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van het koninklijk besluit tot goedkeuring ervan.

De Voorzitter van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, J.-P. SERVAIS Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 24 september 2017 tot goedkeuring van het reglement van 5 september 2017 van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten tot bepaling van nadere procedureregels voor het ontvangen en in behandeling nemen van meldingen van inbreuken.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie en Consumenten, K. PEETERS De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^