Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 juni 2011
gepubliceerd op 01 augustus 2011

Koninklijk besluit houdende het beheer van de centrale registers van testamenten en huwelijksovereenkomsten

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister, federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en federale overheidsdienst justitie
numac
2011021059
pub.
01/08/2011
prom.
21/06/2011
ELI
eli/besluit/2011/06/21/2011021059/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

21 JUNI 2011. - Koninklijk besluit houdende het beheer van de centrale registers van testamenten en huwelijksovereenkomsten


VERSLAG AAN DE KONING Sire, De wet van 13 januari 1977 houdende goedkeuring van de overeenkomst inzake de vaststelling van een stelsel van registratie van testamenten, opgemaakt te Bazel op 16 mei 1972, werd gewijzigd bij de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen met het oog op het invoeren van een centraal huwelijksovereenkomstenregister.

Het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 tot vaststelling van de regels voor de registratie van de uiterste wilsbeschikkingen en voor de raadpleging van het centraal register van uiterste wilsbeschikkingen beperkt zich uitsluitend tot de regeling van het beheer van dit centraal register van uiterste wilsbeschikkingen (centraal register van testamenten - CRT).

Het huidige centraal register van testamenten, zoals georganiseerd krachtens de wet van 13 januari 1977 en het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 beoogt momenteel uitsluitend een publiciteit van de akten die een invloed hebben bij de afwikkeling van de nalatenschap (« mortis causae »). Het CRT is immers slechts consulteerbaar na het overlijden van de betrokken partij.

Wat betreft de huwelijkscontracten en wijzigingsakten, voorziet het huidige register enkel in een publiciteit van de gegevens : -van de akten waarbij de echtgenoten of aanstaande echtgenoten elkaar voor het geval van overleving, het geheel of een gedeelte van de goederen waaruit hun nalatenschap zal bestaan, toewijzen; - van de akten welke afwijken van de gelijke verdeling van de gemeenschappelijke goederen in natura.

Door het CRT aan te vullen met een centraal huwelijksovereenkomstenregister, waarbij de situaties « inter vivos » worden beoogd, wordt een gecentraliseerde publiciteit georganiseerd van de gegevens van alle huwelijksovereenkomsten. Hierdoor zou aan elke belanghebbende derde toegang worden verleend tot dit register teneinde kennis te hebben van het toepasselijke huwelijksvermogensstelsel tussen echtgenoten.

Gelet op de maatschappelijke nood aan een bijkomend register waarin alle huwelijkscontracten en wijzigingsakten worden opgenomen, dringt zich een nieuwe tekst van koninklijk besluit zich op waarin beide registers worden geregeld.

Het ontwerp van koninklijk besluit dat ter goedkeuring wordt voorgelegd betreft alzo de loutere uitvoering en de inwerkingtreding van de principes vastgesteld in de wet van 13 januari 1977, zoals gewijzigd door de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten.

De voorbereiding van dit besluit werd opgestart onmiddellijk na het uitvaardigen van de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten. Op dat ogenblik werd met de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat afgesproken dat alles operationeel diende te zijn tegen 1 januari 2011. Deze timing werd door alle partijen gevolgd, maar de goedkeuring van het besluit werd doorkruist door de val van de regering. Door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat werden echter alle noodzakelijke investeringen verder uitgevoerd om de noodzakelijke toepassingen operationeel te hebben tegen de afgesproken datum.

Gelet op deze investeringen, het uitblijven van een nieuwe regering en het feit dat enkel nog de nadere regels dienden te worden vastgesteld, werd overeengekomen dit uitvoeringsbesluit zijn verder traject te laten volgen. Op 8 november 2010 werd het voorliggend besluit dan ook voorgelegd aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, dat op 15 december 2010 zijn advies heeft uitgebracht.

Vervolgens werd het voorliggend besluit voorgelegd aan de Raad van State die zijn advies op 6 april 2011 heeft uitgebracht.

Het besluit dat ter goedkeuring wordt voorgelegd regelt niet alleen de oprichting van het centraal register van huwelijksovereenkomsten, maar vervangt eveneens het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 tot vaststelling van de regels voor de registratie van de uiterste wilsbeschikkingen en voor de raadpleging van het centraal register van uiterste wilsbeschikkingen. Dit register wordt immers vandaag bijgehouden in een verouderde ICT-toepassing, die door de notarissen en de gemachtigde derden niet online kan ondervraagd worden en dus om performant te zijn dringend dient gemoderniseerd te worden. Tevens diende er te worden op toegezien dat, om nodeloze administratieve verplichtingen en dubbele kosten te vermijden, er geen dubbele registratie werd voorzien voor huwelijksovereenkomsten die ook een beschikking bij overlijden bevatten.

Belangrijk hierbij is te vermelden dat - gelet op de belangrijke toename van het aantal ondervragingen van het CRT en het feit dat het nog steeds een manuele procedure betreft - de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat niet langer in staat is binnen de 48 uren een antwoord te verstrekken op de gevraagde inlichtingen. Ter illustratie van deze problematiek kan vermeld worden dat sinds begin 2007 bij de vervanging van de akte van bekendheid door het attest van erfopvolging het aantal ondervragingen van het CRT door de FOD Financiën bijna verdubbeld is tot soms 2500 ondervragingen per maand in het jaar 2010. Verder uitstel van de operationalisering van het vernieuwde CRT brengt de dienstverlening aan de burger door de notarissen en de overheid dan ook ernstig in gevaar. Burgers die, na het overlijden van een dicht familielid, uiteraard al zeer gevoelig zijn voor iedere administratieve verplichting die hen wordt opgelegd.

De operationalisering van het vernieuwde CRT kan dan ook niet langer uitgesteld worden zonder de continuïteit van de dienstverlening aan de burger in gevaar te brengen. Het nieuwe centraal register huwelijksovereenkomsten kan hier niet van worden gescheiden, gelet op het feit dat in het besluit werd voorzien dat slechts éénmaal kosten mogen worden aangerekend voor de inschrijving in beide registers en op de geïntegreerde elektronische procedure die door de Federatie werd ontwikkeld voor het invoeren van de vereiste gegevens door de notarissen.

Met betrekking tot het register van de huwelijksovereenkomsten werd uiteraard beslist, gelet op de periode van lopende zaken, voorlopig nog geen uitvoering te geven aan het nieuwe artikel 6/2 van de wet van 13 januari 1977, zoals ingevoegd door artikel 30 van de wet van 6 mei 2009. De afschaffing van de bestaande wettelijke registratieverplichtingen wordt uitgesteld tot op het ogenblik het nieuwe CRH zijn deugdelijkheid bewezen heeft en zal het voorwerp dienen uit te maken van een evaluatie door een regering met volle bevoegdheden. Gezien de hoger beschreven wetswijzigingen dienen de volgende elementen via een koninklijk besluit geregeld worden : ? Het toevertrouwen van het beheer van de registers aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat die de verantwoordelijke ervan is; ? De voorwaarden tot inschrijving en tot aanpassing van de gegevens in de registers; ? De verplichte gegevens van de inschrijving; ? De voorwaarden voor de toegang tot beide registers; ? De termijnen waarbinnen de inschrijvingen in de registers dienen te worden uitgevoerd; ? De tarieven van de inschrijvingen en van de aanpassingen, alsook van de raadplegingen van de registers; ? De toegang tot de gegevens van het rijksregister van de natuurlijke personen en van de kruispuntbank van de sociale zekerheid.

Het koninklijk besluit dat nu aan U wordt voorgelegd is erop gericht als basis te dienen voor de toekomstige werkwijze voor de beide registers.

Er wordt ervoor geopteerd een volledig nieuwe tekst aan U voor te leggen en het oude koninklijk besluit op te heffen.

Het voorliggend besluit houdt rekening met de adviezen van de Raad van State (49.390/2 van 6 april 2011) en van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (29/2010 van 15 december 2010). Bepaalde aanbevelingen werden niet gevolgd waarvoor een verantwoording wordt opgenomen in de artikelsgewijze commentaar.

Artikelsgewijze commentaar

Artikel 1.In het eerste artikel worden de definities gegeven van een aantal begrippen welke verder in het koninklijk besluit gehanteerd worden. - overeenkomst : met deze term wordt verwezen naar de overeenkomst van Bazel; - testament : voor dit begrip wordt verwezen naar artikel 4 van de overeenkomst waardoor worden geviseerd : de authentieke testamenten en de andere testamenten die in bewaring zijn gegeven; - identificatienummer : het betreft het identificatienummer toegekend door het rijksregister, of, bij gebreke, door de kruispuntbank van de sociale zekerheid; - NABAN : de notariële aktebank; - de wet van 13 januari 1977 : deze wet zoals gewijzigd bij de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen.

Artikel 2.De bevestiging dat de verantwoordelijkheid, in de zin van artikel 1, § 4 van de privacywet over het centraal register van testamenten en het centraal register van huwelijksovereenkomsten, alsook het beheer ervan, wordt toevertrouwd aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat (KFBN).

De KFBN is, als beheerder van de registers en verwerker van de gegevens, gehouden door de bepalingen van de wet van 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Artikel 3.In het centraal register van testamenten worden nog steeds de gegevens van de akten opgenomen zoals reeds geregeld overeenkomstig het koninklijk besluit van 28 oktober 1977.

Enerzijds worden « de testamenten » ingeschreven. Wat betreft het type van testamenten die worden geviseerd, verwijzen we naar artikel 1 dat de term « testament » heeft gedefinieerd.

Anderzijds worden ingeschreven de huwelijkscontracten en wijzigingsakten, - waarbij de echtgenoten of aanstaande echtgenoten elkaar voor het geval van overleving, het geheel of een gedeelte van de goederen waaruit hun nalatenschap zal bestaan, toewijzen; - waarbij de echtgenoten of aanstaande echtgenoten afwijken van de gelijke verdeling van de gemeenschappelijke goederen in natura.

De aanbeveling van de Raad van State om dit artikel (alsook het artikel 4) weg te laten werd niet gevolgd aangezien een duidelijke vermelding van de akten die worden opgenomen in het CRT en in het CRH verantwoord blijft.

Artikel 4.In het centraal register van huwelijksovereenkomsten worden de gegevens van alle huwelijkscontracten en wijzigingsakten ingeschreven die worden opgemaakt vanaf de inwerkingtreding van het koninklijk besluit, hetzij door een (Belgische) notaris hetzij door een Belgische diplomaat.

Het centraal register van huwelijksovereenkomsten bevat dan alle gegevens met betrekking tot alle huwelijkscontracten en wijzigingsakten, ongeacht of zij enige invloed hebben op de regeling van de nalatenschap van één van de echtgenoten.

Artikel 5.De inschrijvingen in de registers worden uitgevoerd door de notaris die de akte heeft verleden of de akte in bewaring heeft genomen.

Ook de diplomatieke agenten in het buitenland met notariële bevoegdheid zijn verantwoordelijk voor de inschrijvingen in de registers. De inschrijvingen worden echter uitgevoerd via de diensten van de federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken.

Het is de bedoeling dat het centraal register van huwelijksovereenkomsten zo spoedig mogelijk een maatschappelijk toegevoegde waarde zou hebben. De notarissen zijn dan ook gehouden de gegevens van de huwelijkscontracten en de wijzigingsakten die werden opgemaakt in het verleden op te nemen in het centraal register van huwelijksovereenkomsten.

De notarissen moeten alle huwelijkscontracten en wijzigingsakten die werden opgemaakt in een periode van dertig jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van het koninklijk besluit (de inwerkingtreding is voorzien op 1 september 2011), en waarvan beide echtgenoten nog in leven zijn op het ogenblik van de inschrijving, inschrijven in het centraal register van huwelijksovereenkomsten.

Er wordt hiertoe een termijn van drie jaar toegestaan en de inschrijvingen voor deze akten zijn kosteloos, althans voor zover zij worden uitgevoerd binnen deze termijn van drie jaar.

De Raad van State formuleerde de opmerking dat de term « notaris » niet duidelijk aangeeft welke notaris wordt bedoeld wanneer er meerdere notarissen optreden in de akte of wanneer de notaris niet meer in functie zou zijn.

Nochtans met de term « notaris » wordt wel degelijk impliciet verwezen naar de notaris die de akte verlijdt of in bewaring neemt, alsook diens opvolger of diens plaatsvervanger in geval hij niet meer in functie zou zijn.

Artikel 6.De technische aspecten van de inschrijvingen (wijze van inschrijving en vorm van het inschrijvingsbericht) worden geregeld door de KFBN. De registers bevatten een aantal gegevens, geldend op het ogenblik van de inschrijving.

Deze verplichte velden werden overgenomen van de overeenkomst inzake de vaststelling van een stelsel van registratie van testamenten, opgemaakt te Bazel op 16 mei 1971, waarvan de wet van 13 januari 1977 en de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten een bevestiging van de uitwerking in België zijn. Met betrekking tot de aard van de akte wordt eraan toegevoegd dat ook het toepasselijke huwelijksvermogensstelsel zal worden aangeduid in het centraal register van huwelijksovereenkomsten.

Het centraal register van testamenten en het centraal register van huwelijksovereenkomsten bevatten uitsluitend metagegevens en niet de akten zelf.

Naast de gegevens van de partijen en de gegevens van de notaris of diplomatieke agent die de akte heeft opgemaakt, wordt ook de aard van de akte aangeduid (type testament of andere uiterste wilsbeschikking in het CRT, huwelijkscontract of wijzigingsakte, met aanduiding van het toepasselijk huwelijksvermogensstelsel in het CRH).

Als bijkomend veld werd de NABAN-referentie (notariële aktebank) van de akte toegevoegd. De verplichting tot vermelden van deze referentie zal slechts uitwerking hebben van zodra een koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 18 van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van het notarisambt, zoals gewijzigd door de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten, wordt uitgevaardigd.

Artikel 7.De beheerders van een register in een andere Staat hebben de mogelijkheid om de akten verleden op hun grondgebied te laten inschrijven in het CRT. Deze beheerders van een buitenlands register verkrijgen geen rechtstreekse toegang tot het CRT maar zullen een aanvraag moeten indienen bij de KFBN.

Artikel 8.De KFBN is gelast met het bewaren van de gegevens in de registers. De gegevens van de registers worden bewaard tot 10 jaar na het overlijden van de betrokken persoon, of, indien de datum van overlijden niet gekend is, tot op het ogenblik dat hij de leeftijd van 125 jaar zou hebben bereikt.

In navolging van het advies van de Commissie voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer (considerans 21) worden ook de gegevens van de toegangen tot de registers bewaard tot tien jaar na de consultatie ervan.

Artikel 9.Dit artikel regelt de toegang tot het centraal register van testamenten.

Als algemeen principe geldt dat de gegevens van het centraal register van testamenten geheim blijven gedurende het leven van de persoon onder wiens naam de uiterste wilsbeschikking werd ingeschreven.

De toegang tot deze gegevens gedurende het leven van die persoon wordt beperkt tot de persoon zelf en tot de notaris of de diplomatieke zending die de akte heeft opgemaakt of heeft bewaard.

Ten aanzien van derden wordt de toegang tot deze gegevens slechts toegelaten na het overlijden van deze persoon, na voorlegging van een overlijdensakte of enig ander document waaruit zijn overlijden blijkt.

Artikel 10.De beheerders van een register in het buitenland moeten hun verzoek tot inlichtingen uit het CRT richten aan de KFBN.

Artikel 11.Dit artikel regelt de toegang tot het centraal register van huwelijksovereenkomsten.

De toegang tot het CRH wordt verleend aan de notarissen en de diplomatieke zendingen, aan de gerechtsdeurwaarders, en de griffiers en magistraten bij de rechtscolleges, in functie van de uitoefening van hun ambt.

Ook de openbare overheden (bijvoorbeeld FOD Financiën teneinde over de nodige informatie te beschikken met het oog op het opstellen van een correct aanslagbiljet voor echtgenoten), de instellingen van openbaar nut en instellingen van algemeen belang in het kader van de uitvoering van hun wettelijke opdrachten verkrijgen toegang tot het CRH. Ook de partijen zelf hebben toegang tot de gegevens die op hun betrekking hebben.

Alle andere instanties zullen slechts toegang verkrijgen bij koninklijk besluit dat wordt vastgesteld na overleg in de Ministerraad en na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Artikel 12.Met het oog op de toegang van de registers mogen de identificatienummers ter identificatie van de partijen worden gebruikt. Dit is trouwens verplicht en noodzakelijk teneinde de gegevens terug te kunnen vinden in de registers en teneinde toegang te kunnen verlenen aan de betreffende partijen.

Artikel 13.De partijen die vaststellen dat de gegevens in de registers onjuist of onvolledig zijn, kunnen aan een notaris om de aanpassing ervan verzoeken.

De notarissen en andere diensten die toegang hebben tot de registers moeten aan de KFBN melden wanneer zij vaststellen dat de gegevens onvolledig of onjuist zijn.

De aanvraag tot aanpassing wordt verzonden naar de KFBN, die, na verificatie van de voorgelegde rechtvaardigingsstukken, de aanpassingen zal uitvoeren. Een aanpassing houdt dus een verbetering, een aanvulling of een schrapping van de gegevens van een ingeschreven akte in.

Deze aanpassingen gebeuren kosteloos voor de partijen. Echter, de kosten van een verbeterde of laattijdige inschrijving worden aangerekend aan de notaris of de Belgische diplomaat die de foute inschrijving uitvoerde of die verzuimd heeft de inschrijving uit te voeren.

Artikel 14.De KFBN is bevoegd om de tuchtinstanties te informeren bij niet naleving van de inschrijvingsplicht overeenkomstig artikel 5 van het voorliggend besluit.

Artikel 15.Dit artikel bepaalt de tarieven voor de inschrijvingen en voor de aanpassingen van de gegevens in de registers.

Elke inschrijving wordt aangerekend aan de notaris of Belgische diplomaat die gehouden is de inschrijving uit te voeren. De kosten bedragen 25 euro per partij.

Ook elke aanpassing van de gegevens van een inschrijving wordt aangerekend aan de notaris of de Belgische diplomaat die de foute inschrijving uitvoerde of die verzuimd heeft de inschrijving uit te voeren a rato van 25 euro per partij. Deze aanpassingen blijven kosteloos voor de partijen zelf.

Indien het een huwelijkscontract of wijzigingsakte betreft waarvan de gegevens van de inschrijving eveneens worden opgenomen in het centraal register van testamenten, wordt slechts éénmaal 25 euro per partij worden aangerekend.

De inschrijvingen en de aanpassingen van de inschrijvingen van de huwelijkscontracten en de wijzigingsakten op basis van de retroactieve werking van het koninklijk besluit zijn kosteloos in de mate dat deze worden uitgevoerd binnen een periode van drie jaar vanaf de inwerkingtreding van het koninklijk besluit. Na deze periode worden deze inschrijvingen en aanpassingen aangerekend aan de verzuimende notaris a rato van 25 euro per partij.

Artikel 16.De raadplegingen van de registers zijn kosteloos.

Artikel 17.De tarieven bepaald in artikel 15 worden gekoppeld aan het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Artikel 18.Ten gevolge van dit nieuwe koninklijk besluit, dient het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 opgeheven te worden. Onderhavig koninklijk besluit vervangt het koninklijk besluit van 1977 volledig.

Artikel 19.De inwerkingtreding van het voorliggend besluit werd vastgelegd op 1 september 2011.

Artikel 20.Artikel 20 bepaalt dat de verdere uitvoering van het voorliggend besluit is opgedragen aan de bevoegde ministers, ieder wat hem betreft.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Eerste Minister, Y. LETERME De Minister van Buitenlandse Zaken, S. VANACKERE De Minister van Justitie, S. DE CLERCK De Minister voor Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE

21 JUNI 2011. - Koninklijk besluit houdende het beheer van de centrale registers van testamenten en huwelijksovereenkomsten ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 januari 1977 houdende goedkeuring van de overeenkomst inzake de vaststelling van een stelsel van registratie van testamenten, opgemaakt te Bazel op 16 mei 1972, en tot invoering van een centraal huwelijksovereenkomstenregister, gewijzigd bij de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen, inzonderheid de artikelen 4, § 2, 6/1 en 6/2;

Gelet op het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 tot vaststelling van de regels voor de registratie van de uiterste wilsbeschikkingen en voor de raadpleging van het centraal register van uiterste wilsbeschikkingen;

Overwegende het koninklijk besluit van 14 april 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/04/2002 pub. 01/06/2002 numac 2002000333 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat gemachtigd wordt om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken type koninklijk besluit prom. 14/04/2002 pub. 17/05/2002 numac 2002000342 bron ministerie van binnenlandse zaken Koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Blindenzorg Licht en Liefde gemachtigd wordt om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen sluiten waarbij de V.Z.W. Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat gemachtigd wordt om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en het identificatienummer ervan te gebruiken;

Overwegende de beraadslaging nr. 09/007 van 13 januari 2009 van het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid met betrekking tot de toegang van de notarissen, hun medewerkers en de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat tot de Kruispuntbankregisters voor de opzoeking van gegevens over natuurlijke personen;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 november 2010;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 23 november 2010;

Gelet op het advies nr. 29/2010 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 15 december 2010;

Gelet op het advies 49.390/2 van de Raad van State, gegeven op 6 april 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de Eerste Minister, de Minister van Buitenlandse Zaken, van de Minister van Justitie, van de Minister voor Vereenvoudigen en op het advies van de in Raad vergaderde ministers.

Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1. de overeenkomst : de overeenkomst inzake de vaststelling van een stelsel van registratie van testamenten, opgemaakt te Bazel op 16 mei 1972;2. testament : de testamenten en andere akten bedoeld in artikel 4 van de overeenkomst, met uitzondering van testamenten die bij militaire overheden worden neergelegd;3. identificatienummer : het identificatienummer toegekend in uitvoering van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een rijksregister van de natuurlijke personen of bij gebreke hiervan het identificatienummer toegekend in uitvoering van artikel 4 van de wet van 15 januari 1990 houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;4. NABAN : de notariële aktebank, opgericht overeenkomstig artikel 18 van de wet van 16 maart 1803Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/03/1803 pub. 28/10/2009 numac 2009000678 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op het notarisambt Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot regeling van het notarisambt, dat in werking zal treden bij koninklijk besluit ingevolge de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen;5. de wet van 13 januari 1977 : de wet van 13 januari 1977 houdende goedkeuring van de overeenkomst inzake de vaststelling van een stelsel van registratie van testamenten, opgemaakt te Bazel op 16 mei 1972, en tot invoering van een centraal huwelijksovereenkomstenregister, gewijzigd bij de wet van 6 mei 2009Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/05/2009 pub. 19/05/2009 numac 2009202053 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten houdende diverse bepalingen. HOOFDSTUK 2. - Inschrijving in de registers

Art. 2.De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat is verantwoordelijk voor de verwerking van de persoonsgegevens, in de zin van artikel 1, § 4 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, en wordt belast met het beheer van : 1. het centraal register van testamenten;2. het centraal register van huwelijksovereenkomsten Art.3. In het centraal register van testamenten worden verplicht ingeschreven : 1. de testamenten;2. de huwelijksovereenkomsten en erfstellingen, bedoeld in artikel 4, § 1 van de wet van 13 januari 1977. Overeenkomstig artikel 4,1 (b) van de overeenkomst kan de erflater zich evenwel verzetten tegen de inschrijving van een holografische uiterste wilsbeschikking die de notaris ter hand is gesteld zonder dat een officiële akte van bewaargeving is opgemaakt.

Art. 4.In het centraal register van huwelijksovereenkomsten worden verplicht ingeschreven : de huwelijkscontracten en de wijzigingsakten, bedoeld in artikel 4, § 2 van de wet van 13 januari 1977.

Art. 5.§ 1. De inschrijving gebeurt door de notaris, ten laatste 15 dagen na het verlijden van de authentieke akte of de bewaarneming. § 2. De akten verleden of in bewaring genomen door de Belgische diplomatieke zendingen en consulaire posten in het buitenland worden ingeschreven via de Federale Overheidsdienst Buitenlandse zaken, ten laatste 30 dagen na het verlijden van de akte of de bewaarneming ervan. § 3. De notaris is verplicht alle huwelijksovereenkomsten en de wijzigingsakten, bedoeld in artikel 4, § 2 van de wet van 13 januari 1977, die werden verleden binnen een periode van dertig jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit en waarvan beide partijen op het ogenblik van de inschrijving in leven zijn, in te schrijven in het centraal register van huwelijksovereenkomsten. Hij beschikt over een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 6.§ 1. De inschrijving gebeurt op de wijze bepaald door de Koninklijke Federatie van het Belgische Notariaat en door middel van een bericht, waarvan de vorm wordt bepaald door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat. § 2. De registers bevatten volgende gegevens geldend op het ogenblik van de inschrijving : 1° Van elk van de partijen : a) Naam en voorna(a)m(en);b) Identificatienummer;c) Geboortedatum en -plaats;d) Adres of opgegeven woonplaats;2° De aard en de datum van de akte, met inbegrip van aanduiding van het toepasselijke huwelijksvermogensstelsel in het centraal register van huwelijksovereenkomsten;3° De identificatie van de notaris, of de met openbaar gezag beklede autoriteit of persoon die de akte heeft verleden of in bewaring heeft genomen;4° In voorkomend geval de NABAN-referentie van de akte;5° In voorkomend geval de plaats en datum van overlijden.

Art. 7.De aanvragen tot inschrijving in het centraal register van testamenten door de beheerder van een register van een andere Staat, worden gericht aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

Art. 8.§ 1. De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat bewaart de gegevens van de inschrijving, met vermelding van de datum van inschrijving, tot tien jaar na het overlijden van de persoon wiens gegevens bewaard werden, of, indien de datum van overlijden niet gekend is, tot op het ogenblik dat hij de leeftijd van 125 jaar zou hebben bereikt. § 2. De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat bewaart de gegevens van de toegangen tot de registers tot 10 jaar na de toegang. HOOFDSTUK 3. - Toegang tot de registers

Art. 9.§ 1. De gegevens opgenomen in het centraal register van testamenten blijven geheim gedurende het leven van de erflater. Het register is tijdens het leven enkel toegankelijk voor de testator zelf door middel van de door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat ontwikkelde toepassing. § 2. De notaris alsook de Belgische diplomatieke zendingen en consulaire posten in het buitenland, die het testament hebben verleden of die het testament in bewaring hebben genomen, hebben toegang tot de door hen ingeschreven gegevens gedurende het leven van de erflater, door middel van de door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat ontwikkelde toepassing. § 3. Na het overlijden van de testator kan eenieder na voorlegging van een uittreksel uit de overlijdensakte of enig ander document waaruit het overlijden blijkt de in het register opgenomen gegevens consulteren door middel van de door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat ontwikkelde toepassing.

Art. 10.De verzoeken tot inlichtingen over een inschrijving in het centraal register van testamenten door de beheerder van een register van een andere Staat, worden gericht aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

Art. 11.Op de wijze bepaald door de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat zijn de gegevens opgenomen in het centraal register van huwelijksovereenkomsten toegankelijk voor : 1° de notarissen en de Belgische diplomatieke zendingen en consulaire posten in het buitenland, de gerechtsdeurwaarders en de griffiers en magistraten bij de rechtscolleges, in functie van de uitoefening van hun ambt;2° de openbare overheden, de instellingen van openbaar nut en instellingen van algemeen belang indien de kennisneming van huwelijksstelsel van een persoon noodzakelijk is voor de uitvoering van hun wettelijke opdrachten ;3° de partijen zelf;4° elke andere persoon of instelling toegelaten bij koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Art. 12.De persoon of instelling, zoals bedoeld in artikel 11, is gemachtigd om het identificatienummer ter identificatie van de partijen te gebruiken bij de raadpleging van de registers.

Art. 13.§ 1. Indien blijkt dat de in bovenvermelde registers opgenomen gegevens overeenkomstig de ter zake geldende wetgeving onvolledig of onjuist zijn, kunnen de betrokken partijen aan een notaris kosteloos de aanpassing van deze gegevens vragen. § 2. Indien de notarissen en diensten, die toegang hebben tot bovenvermelde registers, hetzij onvolledige of onjuiste gegevens vaststellen, hetzij vaststellen dat een inschrijving of wijziging niet gebeurd is, hetzij een verzoek tot aanpassing overeenkomstig § 1 hebben ontvangen, melden zij dit aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat die de vereiste aanpassingen uitvoert na voorlegging van rechtvaardigingsstukken. HOOFDSTUK 4. - Sancties

Art. 14.De Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat is gemachtigd om de bevoegde tuchtinstanties te informeren over de niet naleving van de inschrijvingsverplichting, bepaald in artikel 5. HOOFDSTUK 5. - Tarieven

Art. 15.§ 1. Voor elke inschrijving of aanpassing in het centraal register van testamenten of in het centraal register van huwelijksovereenkomsten betaalt de persoon die gehouden is tot de inschrijving overeenkomstig de bepalingen van artikel 5, § 1 en 2, een som van 25 euro per partij aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

Voor elke inschrijving of aanpassing in het centraal register van huwelijksovereenkomsten buiten de termijn zoals bepaald in artikel 5, § 3, betaalt de persoon die gehouden is tot de inschrijving overeenkomstig de bepalingen van artikel 5, § 3 een som van 25 euro per partij aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat.

Voor elke inschrijving of aanpassing in het centraal register van testamenten uitgevoerd overeenkomstig artikel 7, betaalt de beheerder van het buitenlands register een som van 25 euro per partij aan de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat. § 2. Bij de inschrijving van eenzelfde akte in beide registers of de aanpassing van de inschrijvingen ervan mag slechts éénmaal de bovenvermelde som per partij aangerekend worden. § 3. Elke inschrijving in het centraal register van huwelijksovereenkomsten, in uitvoering van artikel 5, § 3 is kosteloos, evenals de aanpassingen van deze inschrijvingen binnen dezelfde termijn zoals bepaald in artikel 5, § 3.

Art. 16.§ 1. De toegang tot de gegevens van het centraal register van testamenten overeenkomstig artikel 9 is kosteloos. § 2. De toegang tot de gegevens van het centraal register van huwelijksovereenkomsten overeenkomstig artikel 11 is kosteloos.

Art. 17.De tarieven bepaald in artikel 15 worden van rechtswege jaarlijks op 1 september aangepast op grond van het indexcijfer van de consumptieprijzen aan de hand van de volgende formule : het nieuwe bedrag is gelijk aan het basisbedrag vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het beginindexcijfer.

Het beginindexcijfer is dat van de maand augustus van het jaar gedurende hetwelk het tarief is vastgesteld. Het nieuwe indexcijfer is dat van de maand augustus van het jaar voorafgaand aan de eerste september van het jaar gedurende hetwelk de aanpassing plaatsvindt.

Het resultaat wordt op een eenheid naar boven afgerond. HOOFDSTUK 6. - Opheffingsbepaling

Art. 18.Het koninklijk besluit van 28 oktober 1977 tot vaststelling van de regels voor de registratie van de uiterste wilsbeschikkingen en voor de raadpleging van het centraal register van uiterste wilsbeschikkingen, wordt opgeheven. HOOFDSTUK 7. - Inwerkingtreding en uitvoering

Art. 19.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2011.

Art. 20.De Eerste Minister, de Minister van Buitenlandse Zaken, de Minister van Justitie en de Minister voor Vereenvoudigen zijn belast, ieder wat hem betreft, met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 juni 2011.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, Y. LETERME De Minister van Buitenlandse Zaken, S. VANACKERE De Minister van Justitie, S. DE CLERCK De Minister voor Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE

^