gepubliceerd op 04 augustus 2017
Koninklijk besluit betreffende het beheer van het broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan
21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het broeikasgasregister van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap heeft de opstelling en het houden in elke Lidstaat van een register vereist dat bestemd om een nauwkeurige boekhouding van de emissierechten voor broeikasgassen bij te houden. In 2004 heeft de federale administratie hiervoor het broeikasregister van België opgesteld. Het beheer van dit register en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan zijn vastgesteld in het
koninklijk besluit van 9 juli 2010Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
09/07/2010
pub.
06/09/2010
numac
2010024341
bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
Koninklijk besluit betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan
type
koninklijk besluit
prom.
09/07/2010
pub.
19/07/2010
numac
2010022331
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut
sluiten.
Ondertussen zijn er een reeks ontwikkelingen geweest waardoor dit besluit verschillende keren is moeten worden gewijzigd. Met het oog op de juridische duidelijkheid moet het koninklijk besluit van 9 juli 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 06/09/2010 numac 2010024341 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 19/07/2010 numac 2010022331 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut sluiten worden vervangen.
Het Europese wetgevende kader is geëvolueerd met de goedkeuring van een nieuwe verordening van de Commissie van 2 mei 2013 tot instelling van een EU register. In deze nieuwe verordening worden de voorwaarden vastgesteld opdat het Eu-register, het transactielogboek van de Europese Unie (EUTL) en het internationale transactielog met elkaar zouden worden verbonden. De link met het internationale transactielog brengt een vereiste uitbreiding van de vertrouwelijkheid van de verwerking van de gegevens door de beheerder van het register met zich mee, maar ook van zijn verplichting om bepaalde gegevens mee te delen.
Bepaalde wijzigingen zijn voorzien teneinde de beheerprocedures van het nationale register te vereenvoudigen. De procedure voor de opening van de persoonstegoedrekeningen wordt versneld. De minimumvereisten voor de activering van de rekeningen moeten niet reglementair worden gedefinieerd. Bepaalde praktische moeilijkheden die worden veroorzaakt in het kader van de procedure van de inning van de jaarlijkse bijdrage zijn geregeld.
Teneinde elk gebruik van het nationale broeikasregister voor diverse fraudedoeleinden, van het witwassen van geld tot de financiering van het terrorisme, te ontraden is er een expliciete afwijking op de verplichte vertrouwelijkheid van de beheerder van het register voorzien. Deze afwijking, die niet-beperkend geformuleerd is, zal dus de beheerder van het register in staat stellen relevante feiten te signaleren, onder meer aan de Cel voor de behandeling van financiële gegevens zoals vastgesteld door het koninklijk besluit van 11 juni 1993 of aan de bevoegde Procureur des Konings.
Het nationaal register voor broeikasgassen beheert ongeveer 400 rekeningen waarop ongeveer 900 miljoen emissierechten staan. Op basis van de marktwaarde begin 2017 vertegenwoordigt dit een beheerde waarde in het register van meer dan 5 miljard euro.
De functie van dit register is het toewijzen van broeikasgasemissierechten aan exploitanten mogelijk maken, maar ook om aan exploitanten of aan ieder rechtspersoon of natuurlijke persoon de mogelijkheid te bieden om die emissierechten te bezitten of te verhandelen. In dit register worden dus « exploitanttegoedrekeningen », « persoonstegoedrekeningen » en « handelsrekeningen » geopend waarop de verleende rechten worden ingeschreven. Deze tegoedrekeningen vertonen een zekere gelijkenis met bankrekeningen in die zin dat de rechten een financiële waarde hebben en dienen als vertrek- of eindpunt van de verschillende transacties die met deze rechten kunnen worden uitgevoerd. Deze transacties kunnen worden uitgevoerd tussen rekeningen van het nationaal Belgisch register, maar ook tussen rekeningen van gebruikers uit twee verschillende landen.
Elke natuurlijke of rechtspersoon kan een tegoedrekening openen in het nationaal register, voor zover die voldoet aan de voorwaarden vastgelegd in het koninklijk besluit.
In principe is de registeradministrateur gebonden aan een verplichte vertrouwelijkheid en mag hij geen enkele informatie in verband met de houders van een rekening in het register, noch met de transacties die via deze rekeningen worden uitgevoerd meedelen aan derden. Pas na vijf jaar worden de transacties publiek gemaakt.
Objectief gezien is het echter noodzakelijk dat bepaalde informatie uit het nationaal register kan worden doorgespeeld naar de Cel voor financiële informatieverwerking. Dit zou bijvoorbeeld kunnen gaan over grote of belangrijke transacties tussen handelsrekeningen en/of exploitanttegoedrekeningen.
In haar advies van 29 mei 2017, heeft de Raad van State bemerkingen op dit project geformuleerd.
Inzake de opschorting van de verschuldigde retributie voor diensten van de Federale overheid, betreft het concreet slechts één enkele dienst, die deel uitmaakt van dezelfde administratie en van dezelfde dienst als diegene verantwoordelijk voor het beheer van het register voor broeikasgassen. Dit betekent dat de uitgave eerst vanuit een fonds zou gebeuren, om deze daar vervolgens rechtstreeks als inkomst terug in te storten. Deze vrijstelling en dit onderscheid verantwoorden zich dus door een administratieve en budgettaire vereenvoudiging.
Inzake het retroactieve effect dat gegeven werd aan artikel 13, § 2, heeft de consolidatie van de Europese registers geleid tot een verdubbeling van de gebruikersrekeningen in het register. Het betreft een technische interventie van de Europese Commissie die automatisch het geheel van rekeningen verdubbeld heeft, maar de retributie werd niet dubbel geïnd in 2012. Dit retroactief effect is bijgevolg noodzakelijk om deze situatie boekhoudkundig te regulariseren.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Justitie, K. GEENS De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame ontwikkeling, M.-C. MARGHEM
21 JULI 2017. - Koninklijk besluit betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden van toepassing op de gebruikers ervan FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Verordening (EU) nr. 389/2013 van de Commissie van 2 mei 2013 tot instelling van een EU-register overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad, Beschikkingen nrs. 208/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 920/2010 en 1193/2011 van de Commissie;
Gelet op artikel 37, 107, tweede lid, en 108 van de Grondwet;
Gelet op de programmawet van 27 december 2004Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 27/12/2004 pub. 31/12/2004 numac 2004021170 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, artikel 239;
Gelet op het koninklijk besluit van 11 juni 1993 inzake de samenstelling, de organisatie, de werking en de onafhankelijkheid van de cel voor financiële informatieverwerking;
Gelet op het koninklijk besluit van 9 juli 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 06/09/2010 numac 2010024341 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 19/07/2010 numac 2010022331 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut sluiten betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan Gelet op het samenwerkingsakkoord van 19 februari 2007 tussen de Federale Overheid, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest inzake de uitvoering van sommige bepalingen van het Protocol van Kyoto;
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 2 september 2013 tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende het opnemen van luchtvaartactiviteiten in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap overeenkomstig Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 tot wijziging van de Richtlijn 2003/87/EG teneinde ook luchtvaartactiviteiten op te nemen in de regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de gemeenschap;
Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 januari 2017Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 20/01/2017 pub. 06/02/2017 numac 2017010448 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen van België overeenkomstig richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en verordening nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad, alsmede bepaalde elementen van de veiling overeenkomstig verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie sluiten tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen van België overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en Verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad, alsmede bepaalde elementen van de veiling overeenkomstig Verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 14 maart 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 30 maart 2017;
Gelet op het advies nr 12/2015 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van 13 mei 2015;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 13/02/2014 numac 2014000088 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging. - Duitse vertaling van uittreksels sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op advies nr. 61.404/1 van de Raad van State, gegeven op 29 mei 2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende de beschikking 2002/358/EG van de Raad van de Europese Unie van 25 april 2002 betreffende de goedkeuring, namens de Europese Gemeenschap, van het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering en de gezamenlijke nakoming van de in dat kader aangegane verplichtingen;
Overwegende de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door de Richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 oktober 2004, door de Richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008, en door de Richtlijn 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009;
Overwegende de verordening (EU) nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende een bewakings- en rapportagesysteem voor de uitstoot van broeikasgassen en een rapportagemechanisme voor overige informatie op nationaal niveau en op het niveau van de unie met betrekking tot klimaatverandering, en tot intrekking van beschikking nr. 280/2004/EG;
Overwegende de beslissing van de Uitgebreide Interministeriële Conferentie voor het Leefmilieu van 13 mei 2004 betreffende het opzetten van een register, waarbij de verantwoordelijkheid voor het houden van het register wordt toevertrouwd aan de federale Minister voor Leefmilieu en waarbij hem meer bepaald wordt opgelegd de onderrichtingen van de bevoegde gewestelijke overheden aangaande de rekeningverrichtingen uit te voeren, het register toegankelijk te maken en te zorgen voor het archiveren van de gegevens;
Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, van de Staatssecretaris voor privacy, van de Minister van Justitie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Definities Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° Registerverordening : verordening (EU) nr.389/2013 van de Commissie van 2 mei 2013 tot instelling van een EU-register overeenkomstig Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad, Beschikkingen nrs. 280/2004/EG en 406/2009/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 920/2010 en 1193/2011 van de Commissie; 2° Richtlijn : de richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 13 oktober 2003 tot vaststelling van een regeling voor de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Gemeenschap en tot wijziging van Richtlijn 96/61/EG van de Raad, zoals gewijzigd door richtlijn 2004/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 oktober 2004, door richtlijn 2008/101/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008, door de verordening (EG) nr.219/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 en door richtlijn 2009/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009; 3° Register : het deel van het geconsolideerd systeem van Europese registers overeenkomstig artikel 19 van de Richtlijn en artikel 10 van verordening nr.525/2013, dat wordt beheerd door België conform de registerverordening en het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering; 4° Publieke website van het register : de website die de registeradministrateur onderhoudt en waarop hij publieke informatie publiceert;5° Registeradministrateur : de Belgische nationale administrateur overeenkomstig de registerverordening, te weten de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, die de rekeningen en de gebruikers in het register beheert;6° Gemachtigd vertegenwoordigers van de registeradministrateur : de vertegenwoordigers aangeduid zoals bepaald in artikel 2;7° Centrale administrateur : is degene die overeenkomstig artikel 20 van de richtlijn door de Commissie is aangewezen voor het bijhouden van het onafhankelijk transactielogboek en om de taken zoals bepaald in de registerverordening uit te voeren, waaronder het beheren van de registersoftware, hardware, hosting, beschikbaarheid en veiligheid;8° Samenwerkingsakkoord register : samenwerkingsakkoord van 20 januari 2017Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 20/01/2017 pub. 06/02/2017 numac 2017010448 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen van België overeenkomstig richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en verordening nr. 525/2013 van het Europees Parlement en de Raad, alsmede bepaalde elementen van de veiling overeenkomstig verordening (EU) nr. 1031/2010 van de Commissie sluiten tussen de Federale Staat, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de organisatie en het administratief beheer van het nationaal register voor broeikasgassen van België overeenkomstig richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad en verordening (EU) nr.525/2013 van het Europees Parlement en de Raad alsmede bepaalde elementen van de veiling overeenkomstig verordening nr. 1031/2010 van de Commissie; 9° Bevoegde autoriteit : de instanties aangewezen door respectievelijk het Vlaams Gewest, het Waals gewest, het Brussels Hoofdstedelijk gewest en de Federale staat, overeenkomstig artikel 18 van de richtlijn, om de taken die hen krachtens de registerverordening en het samenwerkingsakkoord Register van 20 januari 2017 zijn toegewezen uit te voeren;10° Activeringsformulier : elektronisch of papieren formulier bedoelt om alle gegevens te verzamelen die vereist zijn voor het openen en beheren van een rekening, met inbegrip van de bewijsstukken vereist overeenkomstig de Registerverordening, onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende voorwaarden;11° Activeringsdossier : één of meerdere volledig ingevulde activeringsformulieren vergezeld van alle vereiste bewijsstukken voor het openen en beheren van een rekening overeenkomstig de registerverordening, onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende voorwaarden;12° Overeenkomst : de overeenkomst tussen de registeradministrateur en een rekeninghouder die tot stand komt na opening van een rekening overeenkomstig artikel 3;13° Bijkomende voorwaarden : de bijkomende voorwaarden bij onderhavig koninklijk besluit die overeenkomstig artikel 9 worden opgesteld en gepubliceerd op de publieke website van het register;14° Rekeninghouder : iedere natuurlijke of rechtspersoon die in het bezit is van een rekening in het registersysteem overeenkomstig de registerverordening en die vertegenwoordigd wordt door zijn aangeduide wettelijke vertegenwoordiger;15° De rekeninghouder van een exploitanttegoedrekening : de eigenaar van een installatie voor dewelke de rekening werd gecreëerd;16° De rekeninghouder van een vliegtuigexploitanttegoedrekening : de vliegtuigexploitant voor dewelke de rekening werd gecreëerd;17° De rekeninghouder van een persoonstegoedrekening of handelsrekening : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon in wiens naam de respectieve rekening wordt aangevraagd;18° De rekeninghouder van een externplatformrekening of verificateursrekening : de rechtspersoon in wiens naam de respectieve rekening wordt aangevraagd;19° Wettelijke vertegenwoordiger : de natuurlijke persoon die door de rekeninghouder aangeduid wordt om de rekeninghouder wettelijk te binden door zijn of haar handtekening en die de gemachtigde en bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers aanduidt;20° Gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon die aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en transacties uit te voeren overeenkomstig de registerverordening;21° Bijkomend gemachtigd vertegenwoordiger : een natuurlijk persoon die aangeduid wordt door de wettelijke vertegenwoordiger van de rekeninghouder om de rekening van deze rekeninghouder te beheren en transacties goed of af te keuren overeenkomstig de registerverordening;22° De gebruikers : de gemachtigde vertegenwoordigers en bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers van een rekeninghouder;23° Gebruikersrekening : exploitantegoedrekening, vliegtuigexploitantegoedrekening, persoonstegoedrekening, handelsrekening, externplatformrekening of verificateursrekening overeenkomstig de registerverordening;24° Transactie : het proces waarbij emissierechten of Kyoto-eenheden van een rekening naar een andere rekening worden overgedragen, ter uitvoering van een opdracht gegeven aan het register overeenkomstig de registerverordening;25° Authentificeringssleutel : gebruikersnaam, paswoord en een bijkomende factor of een gelijkaardige multifactor beveiliging die toegang geeft tot het register.
Art. 2.De registeradministrateur en zijn gemachtigde vertegenwoordigers § 1. De voorzitter van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu duidt de gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur aan. Deze aanduiding wordt gepubliceerd in de bijkomende voorwaarden. § 2. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur zijn personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu die handelen in naam van en onder de verantwoordelijkheid van de registeradministrateur. § 3. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur zijn bevoegd om alle taken en opdrachten uit te voeren die eigen zijn aan de registeradministrateur. § 4. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur zien er op toe dat zij zich niet in een staat van belangenconflict bevinden met één of meerdere rekeninghouders, met één of meerdere verificateurs, met een of meerdere administrateurs van een andere lidstaat of met de centrale administrateur. § 5. De gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur behandelen alle informatie als vertrouwelijk, met inbegrip van gegevens over het tegoed van alle rekeningen en alle verrichte transacties die in het register zijn opgeslagen, tenzij deze informatie wordt gebruikt voor de tenuitvoerlegging van de toepasselijke regelgeving.
Art. 3.Openen van een gebruikersrekening § 1. Een gebruikersrekening wordt in het register gecreëerd overeenkomstig de desbetreffende artikels van de registerverordening. § 2. De aspirant-rekeninghouder van een persoonstegoedrekening, handelsrekening of externplatformrekening moet een permanente verblijfplaats in België hebben en moet voor btw-doeleinden zijn geregistreerd in België. Deze btw-plicht geldt niet voor de bevoegde autoriteiten. § 3. De registeradministrateur stelt een activeringsformulier ter beschikking voor elke aanvraag tot opening van een gebruikersrekening. § 4. Op dit activeringsformulier worden de vertegenwoordigers aangeduid. De vertegenwoordigers ondertekenen het activeringsformulier en verklaren daarmee kennis te nemen van en akkoord te zijn met de bepalingen van onderhavig koninklijk besluit en de bijkomende voorwaarden. § 5. Nieuwe gemachtigde en bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers van een persoonstegoedrekening, handelsrekening of externplatformrekening moeten permanente ingezetenen in België zijn. § 6. De aspirant-rekeninghouder, verzendt het activeringsdossier aan de registeradministrateur, volgens de modaliteiten vermeld in de bijkomende voorwaarden. § 7. Een activeringsdossier zal enkel als geldig beschouwd worden indien : 1° het volledig en correct werd ingevuld;2° het voorzien is van alle noodzakelijke en geldige bewijsstukken, gelegaliseerd indien nodig;3° het voorzien is van alle noodzakelijke en originele handtekeningen. § 8. Indien de registeradministrateur het activeringsdossier als ongeldig beschouwt, brengt hij de aspirant-rekeninghouder hiervan op de hoogte. Zonder antwoord van de aspirant-rekeninghouder hierop binnen de termijn bepaald in de bijkomende voorwaarden, zal het activeringsdossier geweigerd worden en kan eventueel een nieuw dossier worden ingediend. § 9. De registeradministrateur kan weigeren de gebruikersrekening te openen zolang hij geen geldig activeringsdossier ontvangen heeft of zolang de eerste retributie niet betaald werd. Andere redenen om de opening te weigeren, zijn bepaald in de registerverordening en de eventuele wijzigingen daaraan.
Art. 4.Beheren van een gebruikersrekening § 1. De rekeninghouder moet er voor zorgen dat de registeradministrateur op elk moment beschikt over de geactualiseerde gegevens en bewijsstukken vereist in het activeringsdossier. § 2. Alle wijzigingen aan deze gegevens, met inbegrip van wijziging van de wettelijke vertegenwoordiger, moeten onverwijld aan de registeradministrateur worden bezorgd zoals bepaald in de bijkomende voorwaarden. § 3. De registeradministrateur heeft op elk moment het recht om alle nodige informatie op te vragen ter staving van de identiteit en de gegevens van de gebruiker. Zonder antwoord binnen de termijn voorzien in de bijkomende voorwaarden, behoudt de register-administrateur zich het recht voor de toegang van deze gebruiker tot het register en zijn gebruikersrekeningen op te schorten. § 4. De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de voorwaarden van registerverordening : 1° de online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor één of meerdere gebruikers;2° een gebruiker te verwijderen van een gebruikersrekening;3° De online toegang tot een gebruikersrekening op te schorten voor alle gebruikers van de rekening. § 5. Elke gebruiker moet onmiddellijk aan de registeradministrateur vragen om de toegang tot zijn rekening op te schorten wanneer hij misbruik van zijn toegangsrecht of zijn gebruikersrekening vaststelt of vermoedt. Deze aanvraag moet gebeuren volgens de modaliteiten bepaald in de bijkomende voorwaarden. § 6. De gebruiker kan vragen om de opschorting van zijn toegang zoals beschreven in § 5 ongedaan te maken, overeenkomstig de modaliteiten bepaald in de bijkomende voorwaarden.
Na ontvangst van deze aanvraag kan de registeradministrateur beslissen de opschorting van de toegang ongedaan te maken
Art. 5.Sluiten van een gebruikersrekening De registeradministrateur heeft het recht, overeenkomstig de voorwaarden van de registerverordening een gebruikersrekening te sluiten.
Art. 6.De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de registeradministrateur § 1. De overeenkomst tussen de rekeninghouder en de registeradministrateur komt tot stand zodra de registeradministrateur de gebruikersrekening opent. § 2. Deze overeenkomst wordt beheerst door onderhavig koninklijk besluit en door de bijkomende voorwaarden. § 3. De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur.
Art. 7.Beëindiging van de overeenkomst voor een gebruikersrekening § 1. De overeenkomst tussen een rekeninghouder en de registeradministrateur is automatisch beëindigd één dag nadat de overeenkomstige gebruikersrekening is afgesloten in overeenstemming met de registerverordening. § 2. Elke sluiting van een rekening wordt onmiddellijk aan de rekeninghouder van de rekening gemeld. Een sluiting heeft tot gevolg dat de verschuldigde retributies onmiddellijk invorderbaar zijn.
Art. 8.Wijzigingen van de overeenkomst § 1. Wijzigingen aan de bijkomende voorwaarden moeten door de registeradministrateur aan de rekeninghouders worden bekendgemaakt overeenkomstig arikel 9 § 2. § 2. Elke andere wijziging dan deze bedoeld in § 1 wordt goedgekeurd door een amendement op onderhavig koninklijk besluit. De nieuwe bepalingen zijn van toepassing op de relaties tussen de registeradministrateur en de rekeninghouders op de dag na de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad.
Art. 9.Bepalingen omtrent de bijkomende voorwaarden § 1. De voorzitter van Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu stelt de bijkomende voorwaarden en wijzigingen hieraan vast, die betrekking hebben op : a) alle relevante contactgegevens van de registeradministrateur;b) de gemachtigde vertegenwoordigers van de registeradministrateur;c) de technische evoluties en gebruiksvoorwaarden van de software die gebruikt wordt om het register bij te houden;d) de beveiliging van het register en van de informatie op de publieke website van het register;e) de wijze waarop de communicatie met de registeradministrateur dient plaats te vinden;f) de voorwaarden en termijnen voor het openen van een gebruikersrekening;g) de wijze waarop aan een gebruiker toegang wordt verleend tot het register en zijn gebruikersrekeningen;h) de wijze waarop de identiteit en indien van toepassing de bevoegdheden worden bewezen van de vertegenwoordigers;i) de wijze waarop schriftelijke transactie-opdrachten kunnen meegedeeld worden overeenkomstig artikel 12;j) de voorwaarden en termijnen voor elke wijziging aan de gegevens van een gebruikersrekening. § 2. De bijkomende voorwaarden en de wijzigingen aan de bijkomende voorwaarden treden in werking de eerste dag volgend op de publicatie ervan op de publieke website van het register.
Art. 10.Verantwoordelijkheden van de registeradministrateur § 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor het beheer van de gebruikers in het register. § 2. De registeradministrateur neemt alle redelijk passende maatregelen om de uitvoering van de overeenkomst te waarborgen. § 3. De registeradministrateur is ten aanzien van de rekeninghouder enkel verantwoordelijk voor zware fouten of bedrog begaan in het kader van de naleving van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst. § 4. De registeradministrateur is niet verantwoordelijk noch aansprakelijk voor de registersoftware, -hardware, -hosting, -beschikbaarheid en -veiligheid. § 5. De verantwoordelijkheid van de registeradministrateur is beperkt tot de directe schade en omvat niet de indirecte schade. Het volgende wordt onder andere als indirecte schade beschouwd : financiële schade, winstderving, schade aan het imago, onderhandelingskosten of om het even welke verantwoordelijkheid van de rekeninghouder ten aanzien van derden. § 6. De registeradministrateur heeft geen enkele verantwoordelijkheid wat betreft de gegrondheid of de opportuniteit van transacties en transactie-opdrachten of om het even welke verrichting waarvan hij met de uitvoering is belast. § 7. De registeradministrateur staat niet in voor de gevolgen, geleden door de gebruikers of door derden, van het niet nakomen van zijn verplichtingen, wanneer die voortvloeien uit omstandigheden die buiten zijn wil liggen of aan zijn redelijke controle ontsnappen, zoals stakingen, tekortkomingen van de informatica- en communicatiesystemen, de bijzondere risico's die met de werking van het internet zijn verbonden of elk geval van overmacht zoals bepaald door de Belgische rechtspraak. § 8. De registeradministrateur kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor om het even welke schade, materieel of immaterieel, direct of indirect, die voortvloeit uit het raadplegen van zijn site of andere hiermee verbonden sites, eventuele softwareprogramma's of documenten die ter beschikking van de gebruikers worden gesteld om te downloaden of het gebruik van de tekstuele of visuele informatie die op zijn site verzameld zouden kunnen zijn. § 9. De registeradministrateur en de Belgische Staat wijzen elke verantwoordelijkheid af inzake de verplichting om tCERs en lCERs die op de gebruikersrekeningen of de afboekingsrekening zoals gedefinieerd in de registerverordening aanwezig zijn te vervangen overeenkomstig de uitgevaardigde regels van de kaderconventie van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering
Art. 11.Verantwoordelijkheden van de rekeninghouder § 1. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor het informaticasysteem dat nodig is om toegang te hebben tot zijn gebruikersrekeningen in het register. Elke technische storing van dit informaticasysteem moet onmiddellijk aan de registeradministrateur worden meegedeeld, wanneer dit gevolgen zou kunnen hebben voor het register. § 2. De rekeninghouder verbindt zich ertoe de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen voor elk financieel nadeel dat voor de registeradministrateur voortvloeit uit elke schending van de overeenkomst, met name : 1° indien de rekeninghouder niet reglementair is aangesteld en zijn activiteiten niet uitoefent in overeenstemming met de regels die op hem van toepassing zijn;2° indien de rekeninghouder niet de volledige volmacht heeft om de onderhavige overeenkomst te sluiten, documenten te ondertekenen die hierop betrekking hebben en de hieruit voortvloeiende verplichtingen na te komen;3° indien de uitvoering van een transactie-opdracht in tegenspraak is met de toepasselijke wetgeving;4° indien de rekeninghouder, zijn gemachtigde vertegenwoordigers of zijn bijkomende gemachtigde vertegenwoordigers geen voldoende maatregelen hebben genomen om het strikt vertrouwelijke karakter van de persoonsgegevens te behouden die hun door de registeradministrateur worden bezorgd;5° indien de rekeninghouder onvolledige of foutieve documenten en bewijsstukken heeft geleverd die de registeradministrateur hem in verband met de overeenkomst of om het even welke transactie-opdracht redelijkerwijze kon vragen;6° Indien het register op een oneigenlijke, verkeerde of frauduleuze manier is gebruikt. § 3. De rekeninghouder is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen en dat van de gebruikers die hij heeft aangeduid. § 4. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle acties in het register die met gebruik van zijn authentificeringssleutel zijn uitgevoerd. § 5. De rekeninghouder draagt elke verantwoordelijkheid en risico inzake het gebruik van tCERs en lCERs en de verplichte vervanging ervan overeenkomstig de kaderconventie van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering en het protocol van Kyoto.
Art. 12.Verantwoordelijkheden inzake schriftelijke transactie-opdrachten § 1. De registeradministrateur kan van de vertegenwoordigers geschreven en ondertekende transactie-opdrachten ontvangen en uitvoeren, indien de transactie niet kan worden ingevoerd in het register door de gebruikers. De transactie-opdrachten moeten voldoen aan de vereisten bepaald in de bijkomende voorwaarden. § 2. De registeradministrateur brengt de vertegenwoordigers op de hoogte van de uitvoering dan wel niet-aanvaarding van de transactieopdracht.
Art. 13.Retributies § 1. Een rekeninghouder is elk kalenderjaar een retributie verschuldigd die bestemd is als bijdrage tot de werkingskosten van het register en dit voor elke gebruikersrekening die hij dat jaar in het register bezit. § 2. In afwijking van § 1 is, voor het jaar 2012, de retributie niet verschuldigd voor rekeningen beschikbaar gesteld door de centrale administrateur overeenkomstig artikel 77 § 1. (b) (ii) van Verordening (EU) nr. 920/2010 van de Commissie. § 3. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor diensten van de federale overheid. § 4. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor gebruikersrekeningen die gedurende het gehele betreffende jaar waren geblokkeerd of afgesloten. § 5. In afwijking van § 1 is de retributie niet verschuldigd voor vliegtuigexploitanttegoedrekeningen die gedurende het gehele betreffende jaar waren uitgesloten van naleving, voor zo ver er geen transacties vanaf deze rekening verricht werden. § 6. De retributie is onafhankelijk van de bestaansduur van de gebruikersrekening in de loop van het overeenkomstige kalenderjaar of van het gebruik van de gebruikersrekening door de rekeninghouder of zijn gemachtigde vertegenwoordigers. § 7. Voor persoonstegoedrekeningen, handelsrekeningen en externhandelsplatformrekeningen stuurt de registeradministrateur de eerste retributie naar de aanvrager na ontvangst van een geldig activeringsdossier overeenkomstig artikel 3 § 7. Indien de retributie niet overgemaakt wordt binnen de zestig kalenderdagen, sluit de registeradministrateur de procedure voor de aanvraag. § 8. De retributie is niet langer verschuldigd vanaf het jaar volgend op de sluiting van de gebruikersrekening zoals bepaald in de registerverordening. § 9. Ter afwijking van paragraaf 7 en met uitzondering van exploitant- en vliegtuigexploitanttegoedrekeningen, dient de retributie niet meer overgemaakt te worden vanaf het jaar van de sluiting zelf, indien de rekening gedurende dit volledige jaar geblokkeerd was. § 10. Het bedrag van de retributie bedraagt 450 euro per kalenderjaar en per gebruikersrekening. § 11. De retributie is gekoppeld aan de schommelingen van het geharmoniseerde indexcijfer van de consumptieprijzen en wordt berekend aan de hand van de volgende formule : Geïndexeerde retributie = Retributiebadrag x nieuw indexcijfer/basisindexcijfer 2005 Het basisindexcijfer is het geharmoniseerde indexcijfer van de consumptieprijzen van januari 2005.
Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer van de maand januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de retributie slaat.
Art. 14.Vertrouwelijkheid en bescherming van de gegevens Alle informatie die in het register is opgenomen alsook de informatie die door de registeradministrateur is verzameld in uitvoering van onderhavig koninklijk besluit is vertrouwelijk, behalve waar anders gespecifieerd in de geldende wetgeving.
Art. 15.Verwerking van persoonsgegevens § 1. De registeradministrateur is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die hem zijn meegedeeld door een rekeninghouder of door een van zijn gemachtigde vertegenwoordigers. Deze gegevens worden verzameld teneinde de rekeninghouder en zijn vertegenwoordigers te identificeren in uitvoering van de richtlijn, de verordening, het Protocol van Kyoto bij het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake Klimaatverandering, onderhavig besluit en de bijkomende voorwaarden. § 2. Indien de toepasselijke regelgeving het toestaat en voor zover ze hierin voorziet, aanvaardt iedere gebruiker de inzage of het doorgeven van de persoonsgegevens die op hem betrekking hebben aan of door derden die gevestigd zijn in landen buiten de Europese Unie waar de toepasselijke wetgeving geen voldoende beschermingsniveau biedt in de zin van artikel 22 van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levensfeer. § 3. De rekeninghouder wordt erover ingelicht dat, als de registeradministrateur een of ander risico vermoedt dat het register zou worden gebruikt voor fraude, het witwassen van geld of de financiering van terrorisme, hij alle relevante gegevens aan de bevoegde autoriteiten, die onder meer de Procureur des Konings kunnen zijn, zal doorgeven, echter zonder de rekeninghouder hiervan op de hoogte te stellen.
Art. 16.Opheffing Het koninklijk besluit van 9 juli 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 06/09/2010 numac 2010024341 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan type koninklijk besluit prom. 09/07/2010 pub. 19/07/2010 numac 2010022331 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 april 2007 tot vaststelling van de voorwaarden voor de toekenning van de verhoogde verzekeringstegemoetkoming, bedoeld in artikel 37, §§ 1 en 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, en tot invoering van het OMNIO-statuut sluiten betreffende het beheer van het register voor broeikasgassen van België en de voorwaarden die van toepassing zijn op de gebruikers ervan wordt opgeheven.
Art. 17.Inwerktreding Het artikel 13, § 2, heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012.
Art. 18.Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken De overeenkomst wordt voor de geldigheid, de interpretatie en de uitvoering ervan beheerst door het Belgisch recht. Elk geschil, met name over de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van de overeenkomst, wordt aan de bevoegde Belgische rechtbanken voorgelegd.
Art. 19.Uitvoering De Minister bevoegd voor Justitie en de Minister bevoegd voor Leefmilieu zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 21 juli 2017.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Justitie, K. GEENS De Minister van Leefmilieu en Energie, M.-Ch. MARGHEM