gepubliceerd op 31 augustus 2016
Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling
12 JULI 2016. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling, artikel 13;
Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 18 maart 2016;
Op voordracht van de Minister van Duurzame Ontwikkeling, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Het huishoudelijk reglement van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling, zoals vastgesteld door deze Raad in zijn zitting van 24 april 2015 en gevoegd als bijlage bij dit besluit, is goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt heden in werking.
Art. 3.De minister bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, op 21 juli 2016.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Duurzame Ontwikkeling, M.-C. MARGHEM
Huishoudelijk reglement van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling
Artikel 1.Voor de toepassing van het voorliggend huishoudelijk reglement wordt verstaan: 1° "de Wet": de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling;2° "het Koninklijk Besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten": het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën;3° "de Raad" : de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling;4° "de Erevoorzitter", "de Voorzitter" en "de Ondervoorzitters": de personen zoals bedoeld in artikel 12, § 1, eerste tot derde streepje, van de wet;5° "Leden": de personen bedoeld in artikel 12, § 1, van de Wet;6° "Stemgerechtigde leden": de personen bedoeld in artikel 12, § 1, tweede en derde streepje, van de wet en in artikel 2, 1°, 2°, 3°, 4° en 6°, van het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten;7° "ledengroep van de Raad": een categorie van de vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Raad bedoeld in artikel 2 van het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten;8° "het Bureau": het uitvoerend bureau van de Raad, zoals bedoeld in artikel 12, § 5, van de wet;9° "het Permanent Secretariaat": het secretariaat van de Raad, zoals bedoeld in artikel 14 van de wet.
Art. 2.§ 1. Wanneer een Lid ontslagnemend is en zijn/haar plaatsvervanger niet onmiddellijk kan worden aangeduid overeenkomstig artikel 12, § 7, van de wet, kan de Raad, in afwachting van de benoeming van deze plaatsvervanger, een tijdelijke vervanger uitnodigen, schriftelijk aangeduid door de ledengroep van de Raad waartoe het ontslagnemend Lid behoort. § 2. De stemgerechtigde Leden kunnen, op voorstel van het Bureau, wetenschappelijk raadgevers coöpteren voor een hernieuwbaar mandaat van een jaar. § 3. De Raad nodigt op zijn algemene vergadering een waarnemer van de volgende instellingen uit: 1° Milieu- en Natuurraad van Vlaanderen;2° Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable;3° Raad voor het Leefmilieu van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;4° Economische en Sociale Raad voor het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest;5° Centrale Raad voor het Bedrijfsleven;6° Sociaal-economische Raad voor Vlaanderen;7° Conseil économique et social de la Région wallonne;8° Nederlandstalige Vrouwenraad;9° Federaal Planbureau;10° Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling;11° Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling.
Art. 3.De Erevoorzitter en zijn/haar afgevaardigde kunnen deelnemen aan alle vergaderingen die in het kader van de Raad georganiseerd worden.
Art. 4.§ 1. Het Bureau is samengesteld uit de Erevoorzitter, de Voorzitter en de Ondervoorzitters.
De directeur en een lid van het Permanent Secretariaat nemen deel aan de vergaderingen van het Bureau. § 2. Kunnen deelnemen aan de vergaderingen van het Bureau: - twee vertegenwoordigers van elk van de ledengroepen van de Raad bedoeld in artikel 2, 1° tot 4°, van het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten, door het Bureau gekozen onder de Leden; - een vertegenwoordiger van de wetenschappelijke milieus bedoeld in artikel 12, § 1, vijfde streepje, van de wet. § 3. Eenmaal per jaar komt het Bureau bijeen met de Voorzitters en de Ondervoorzitters van de Werkgroepen. § 4. Het Bureau kan de voorzitters en de ondervoorzitters van de Werkgroepen uitnodigen voor een van zijn vergaderingen om toelichting te geven bij de werking van de Werkgroepen.
Het Bureau kan externe deskundigen uitnodigen voor een van zijn vergaderingen om toelichting te geven bij een specifiek onderwerp.
Art. 5.§ 1. Het Bureau wordt door de Voorzitter samengeroepen, telkens hij/zij dat noodzakelijk acht.
Een vergadering van het Bureau wordt samengeroepen op vraag van minstens twee ondervoorzitters binnen de maand volgend op die vraag. § 2. De Voorzitter zit de vergaderingen van het Bureau voor. In zijn/haar afwezigheid neemt de oudste van de Ondervoorzitters het voorzitterschap waar.
Art. 6.§ 1. De verslagen van de bureauvergaderingen bevatten een samenvatting van de besprekingen en de besluiten van het Bureau. Zij vermelden tevens de opmerkingen waarvan de rapportering gevraagd werd.
Het verslag van een vergadering van het Bureau wordt goedgekeurd door de leden van het Bureau tijdens de eerstvolgende vergadering.
Vervolgens wordt het, binnen een termijn van vijf werkdagen, overgemaakt aan de Leden bedoeld in artikel 12, § 1, eerste tot vijfde streepje, van de wet. § 2. Het Bureau bepaalt welke door hem behandelde documenten, andere dan de verslagen van de vergaderingen, aan de Leden worden meegedeeld.
Art. 7.Het Bureau: - bereidt de Algemene Vergaderingen voor, stelt de agenda ervan op en verzekert de opvolging ervan; - verzekert de band tussen de Werkgroepen en de Algemene Vergadering.
Daartoe maakt het Bureau aan de Werkgroepen de dossiers over die voor advies aan de Raad werden voorgelegd en stuurt de door de Werkgroepen voorbereide ontwerpadviezen naar de Leden; - bepaalt de Werkgroep(en) die een adviesaanvraag zal/zullen behandelen, het type van op te stellen advies en de termijn waarbinnen dit moet worden uitgebracht; - vervult een bemiddelende rol voor elke aan een Werkgroep voorbehouden kwestie die niet binnen deze groep kon worden geregeld; - voert de opdrachten uit die de Algemene Vergadering hem toevertrouwt; - legt het duurzaamheidverslag en het financieel verslag van het Permanent Secretariaat ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering; - legt een jaarlijkse begroting voor aan de Algemene Vergadering; - doet voorstellen voor het organiseren van evenementen in het kader van de forumfunctie van de Raad; - is verantwoordelijk voor de bekendmaking van algemene zaken betreffende het bestaan, de werking en de verwezenlijkingen van de Raad.
Art. 8.§ 1. De Raad komt minstens driemaal per jaar in Algemene Vergadering bijeen, na bijeenroeping door de Voorzitter of telkens wanneer laatstgenoemde of het Bureau het nodig acht. § 2. Op aanvraag van minimum zes stemgerechtigde Leden wordt een Algemene Vergadering binnen de maand samengeroepen. § 3. De Algemene Vergaderingen worden in het Nederlands en het Frans gehouden, met simultaanvertaling.
Art. 9.§ 1. De uitnodiging voor de Algemene Vergadering wordt elektronisch verstuurd aan de Leden, de wetenschappelijk raadgevers en de personen bedoeld in artikel 2, § 3, minstens vijftien dagen vóór de datum van deze Algemene Vergadering. Ze vermeldt de agenda ervan, de datum, de plaats en het uur. § 2. De agenda wordt vastgelegd door het Bureau. Ze bevat een bespreking van de stand van zaken van alle adviesaanvragen die ontvangen werden van de overheden vermeld in artikel 11, § 2, van de wet evenals van de adviesontwerpen op eigen initiatief.
De Algemene Vergadering kan ter zitting beslissen een punt aan de agenda toe te voegen.
Elke schriftelijke vraag tot onderzoek, die uitgaat van minstens zes Leden of van een Werkgroep, wordt aan de agenda van de volgende Algemene Vergadering toegevoegd. § 3. De werkdocumenten worden ten laatste zeven kalenderdagen vóór de Algemene Vergadering aan de Leden, de wetenschappelijk raadgevers en de personen bedoeld in artikel 2, § 3, bezorgd.
Art. 10.§ 1. Het Bureau kan personen, waarvan hij de medewerking nuttig acht voor de verdere behandeling van een agendapunt, uitnodigen op de Algemene Vergadering. § 2. Een stemgerechtigd Lid kan zich laten bijstaan door een expert.
In dat geval brengt hij/zij het Permanent Secretariaat vooraf op de hoogte dat hij/zij zich door een expert zal laten bijstaan. § 3. Voor alle uitgenodigden op de Algemene Vergadering gelden dezelfde regels als die voor de Leden.
Art. 11.Iedere deelnemer aan de Algemene Vergadering tekent op de vergadering de aanwezigheidslijst die aan het verslag wordt toegevoegd.
Art. 12.De Voorzitter opent en sluit de Algemene Vergaderingen en leidt de debatten.
In afwezigheid van de Voorzitter vervult de oudste van de Ondervoorzitters de functie van Voorzitter.
In afwezigheid van de Voorzitter en de Ondervoorzitters zit de oudste van de aanwezige Leden de vergadering voor.
Art. 13.§ 1. Het Permanent Secretariaat neemt deel aan de Algemene Vergaderingen en stelt er het verslag van op dat op de volgende Algemene Vergadering wordt goedgekeurd.
De Voorzitter ondertekent het originele verslag. § 2. De verslagen bevatten een samenvatting van de besprekingen en de besluiten betreffende ieder agendapunt. Daarenboven bevatten ze de elementen waarvan een Lid vraagt om ze te notuleren. § 3. De verslagen zijn openbaar, maar het Bureau kan beslissen een punt van het verslag dat de interne werking van de Raad behandelt niet openbaar te maken.
Art. 14.§ 1. De Raad kan slechts een geldig advies uitbrengen indien op de Algemene Vergadering de volgende Leden aanwezig zijn of vervangen zijn door hun plaatsvervanger: - de gewone meerderheid van de stemgerechtigde Leden; en - ten minste een Lid van elk van de ledengroepen van de Raad bedoeld in artikel 2, 1° tot 4°, van het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten.
In het andere geval moet de Algemene Vergadering opnieuw worden bijeengeroepen binnen de maand, met ten minste dezelfde agenda. § 2. De ontwerpadviezen worden in de Algemene Vergadering besproken op basis van de besluiten in de Werkgroepen, met inbegrip van, in dat geval, de afwijkende standpunten binnen de Werkgroep.
Deze conclusies worden voorgesteld ofwel door de Voorzitter van de Werkgroep ofwel door de Ondervoorzitter of, bij hun afwezigheid, door een lid van het Permanent Secretariaat. § 3. De Raad streeft in zijn adviezen naar consensus. Indien een consensus niet mogelijk is, worden alle standpunten van de stemgerechtigde Leden in het advies opgenomen.
Art. 15.§ 1er. Een ontwerpadvies kan met de schriftelijke procedure worden goedgekeurd indien tijdens de termijn om het advies uit te brengen geen Algemene Vergadering kan worden belegd.
De stemgerechtigde Leden kunnen slechts amendementen op dit ontwerpadvies formuleren nadat die de goedkeuring hebben gekregen van de leden van de Werkgroep die het ontwerpadvies heeft opgesteld. § 2. Het ontwerpadvies wordt ter stemming voorgelegd aan de stemgerechtigde Leden, die een termijn van vijf werkdagen hebben om hun stem uit te brengen. § 3. Het advies wordt geldig uitgebracht indien het gestemd wordt: - bij gewone meerderheid van de Leden met stemrecht; en - door minstens één Lid van elke ledengroep van de Raad bedoeld in artikel 2, 1° tot 4°, van het koninklijk besluit van 18 juli 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/07/2012 pub. 20/08/2012 numac 2012011293 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende vaststelling van het aantal vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld in de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling en hun indeling in categorieën sluiten.
Art. 16.De Raad telt een aantal vaste Werkgroepen die door de Algemene Vergadering worden opgericht.
Op voorstel van het Bureau kan de Algemene Vergadering een ad hoc Werkgroep creëren en zijn opdrachten bepalen.
Art. 17.§ 1er. De Algemene Vergadering benoemt en ontslaat de Voorzitter en de Ondervoorzitter van elke Werkgroep op voorstel van het Bureau.
De Voorzitters en Ondervoorzitters van de Werkgroepen zijn gekozen onder de Leden zoals bedoeld in artikel 12, § 1, 5de streepje, van de wet en de wetenschappelijke raadgevers. Zij hebben een hernieuwbaar mandaat van één jaar. § 2. Elk Lid en elke wetenschappelijk raadgever kan deelnemen aan de werkzaamheden van de Werkgroepen.
De Leden kunnen zich in een Werkgroep laten vertegenwoordigen door een plaatsvervanger, van wie de naam schriftelijk moet worden doorgegeven aan het Permanent Secretariaat. § 3. De Leden en hun plaatsvervanger kunnen zich op de vergaderingen van de Werkgroep laten bijstaan door een raadgever met raadgevende stem. § 4. Externe experts kunnen, voor een specifieke toelichting, door de Werkgroep worden uitgenodigd. § 5. Na het akkoord van het Bureau kan een Werkgroep ambtenaren en andere externe experts die in de behandelde materies bevoegd zijn, op permanente basis uitnodigen.
Art. 18.§ 1er. Een Werkgroep wordt samengeroepen door zijn Voorzitter of, bij zijn/haar afwezigheid, door zijn/haar Ondervoorzitter. Is die laatste eveneens afwezig, dan wordt de Werkgroep bijeengeroepen door het Bureau. § 2. De Voorzitter van een Werkgroep, of zo nodig zijn/haar Ondervoorzitter, leidt de werkzaamheden van de Werkgroep op onpartijdige wijze. Bij hun afwezigheid worden de werkgroepvergaderingen voorgezeten door de directeur. § 3. De vergaderingen van de Werkgroepen worden in het Nederlands en het Frans gehouden.
Art. 19.§ 1er. Een Werkgroep kan op eigen initiatief een ontwerpadvies voorstellen na akkoord van het Bureau.
De ontwerpadviezen op eigen initiatief volgen dezelfde procedure voor opstelling en goedkeuring als die welke zijn ingediend op vraag van de overheden zoals bedoeld in artikel 11, § 2, van de wet. § 2. Wanneer er geen consensus tussen de stemgerechtigde Leden of hun vertegenwoordigers binnen de Werkgroep werd bereikt, worden de verschillende elementen aan de Algemene Vergadering meegedeeld. § 3. Elke ledengroep van de Raad neemt een standpunt in over een ontwerpadvies vóór zijn verzending naar de Leden en gaat ten minste na of het ontwerpadvies geen probleem stelt.
De Voorzitter van de Werkgroep die het ontwerpadvies heeft voorbereid vergewist zich ervan dat alle leden van de Werkgroep hun akkoord over het ontwerpadvies hebben gegeven vooraleer het naar de Leden wordt verzonden. § 4. Indien na de laatste werkgroepvergadering een lid van de Werkgroep die een adviesaanvraag heeft behandeld nog voorstellen wenst te formuleren om een consensus te bereiken of om een fout of een manifeste lacune van het ontwerpadvies recht te zetten, moet het voorstel van amendement uiterlijk 48 uur vóór de stemming in de Algemene Vergadering naar het Permanent Secretariaat worden verstuurd. § 5. De ontwerpadviezen zijn niet openbaar.
Art. 20.Het Permanent Secretariaat zorgt voor de bekendmaking van de adviezen, nadat de besluiten van de Werkgroep die ze opgesteld hebben, goedgekeurd zijn door de Algemene Vergadering en na de Voorzitter en de Ondervoorzitters erover geïnformeerd te hebben.
Art. 21.De werkgroepen vervullen een forumfunctie. In het kader van deze forumfunctie kunnen de Werkgroepen openbare vergaderingen organiseren en informatienota's of studies openbaar maken, na het akkoord van het Bureau.
Art. 22.Een Werkgroep kan uitgaven doen voor de uitvoering van zijn taken, op basis van een budget dat door het Bureau voorafgaandelijk werd goedgekeurd.
Art. 23.§ 1er. Het Permanent Secretariaat staat ten dienste van de Raad bij het uitoefenen van zijn opdrachten.
De directeur is belast met het algemene beheer van de werkzaamheden van het Permanent Secretariaat, met het oog op de realisatie van de opdrachten van de Raad. § 2. Het Permanent Secretariaat: - verzamelt en verwerkt informatie over de besproken onderwerpen voor de Werkgroepen, het Bureau en de Algemene Vergadering; - is belast met de praktische organisatie van de vergaderingen van de Werkgroepen, de Algemene Vergadering en het Bureau; - organiseert en volgt de vergaderingen op; - verzorgt de verslaggeving en maakt de teksten op onder de verantwoordelijkheid van de Voorzitters van de Werkgroepen; - is belast met het verzamelen van informatie met betrekking tot het beleid duurzame ontwikkeling en de nationale en internationale ontwikkelingen; - verzorgt de vertalingen. § 3. Het Permanent Secretariaat is verantwoordelijk voor het opstellen van het duurzaamheidverslag van de Raad, dat bestaat uit een activiteitenverslag, een financieel verslag, een milieu- en sociaal verslag en een aanwezigheidslijst van de Algemene Vergaderingen.
Het duurzaamheidverslag van het voorgaande jaar wordt aan de Algemene Vergadering voor goedkeuring voorgelegd vóór 30 juni van het lopende jaar.
Het door de Algemene Vergadering goedgekeurde duurzaamheidverslag wordt voor iedereen ter beschikking gesteld op de website van de Raad. § 4. Het Permanent Secretariaat is verantwoordelijk voor de uitwerking van de forumactiviteiten en voor het onderhoud van de website van de Raad met het oog op een zo ruim mogelijke informatieverspreiding.
Het Permanent Secretariaat verschaft, binnen de grenzen van de technische mogelijkheden, toegang tot de documentatie aan de leden die daarnaar vragen. § 5. Na goedkeuring van de Voorzitter en de Ondervoorzitters verspreidt het Permanent Secretariaat informatie naar de pers en de media.
Een verslag van die activiteiten wordt opgenomen in het duurzaamheidverslag van de Raad.
Art. 24.Het Permanent Secretariaat is verantwoordelijk voor de opmaak van de verslagen van de statutaire vergaderingen van de Raad en voor het uitvoeren van de begroting.
Art. 25.De uitnodigingen en verslagen van de Algemene Vergaderingen, het duurzaamheidverslag en elk afgewerkt document van de Raad worden aan de Leden overgemaakt in de taal van hun keuze.
De teksten die ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering, moeten beschikbaar zijn in het Nederlands en in het Frans.
De overige documenten worden overgemaakt in de taal van hun auteur.
Art. 26.§ 1. In het kader van de forumfunctie van de Raad kunnen publieksevenementen worden georganiseerd.
Het initiatief kan uitgaan van de Algemene Vergadering, het Bureau of de Werkgroepen, na de goedkeuring van het Bureau. § 2. De verslagen van informatieve interne vergaderingen kunnen openbaar worden gemaakt volgens dezelfde procedure.
Art. 27.De Raad kent presentiegeld en vergoedingen voor gepresteerde diensten toe in overeenstemming met het koninklijk besluit van 1 december 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1998 pub. 22/12/1998 numac 1998022769 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de presentiegelden en de vergoedingen toegekend aan de leden van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling sluiten tot vaststelling van de presentiegelden en de vergoedingen toegekend aan de leden van de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.