Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 oktober 2023
gepubliceerd op 27 oktober 2023

Koninklijk besluit betreffende de elementen van de procedures en opvolging van interne meldingen, het doel en de inhoud van de archivering van meldingen en de modaliteiten van openbare raadpleging, vermeld in artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde lid, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid, van de wet van 8 december 2022 betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie

bron
federale overheidsdienst beleid en ondersteuning
numac
2023046353
pub.
27/10/2023
prom.
20/10/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de elementen van de procedures en opvolging van interne meldingen, het doel en de inhoud van de archivering van meldingen en de modaliteiten van openbare raadpleging, vermeld in artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde lid, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie


Verslag aan de Koning Sire, A. Doel van het besluit Het ontwerp van besluit dat ik de eer heb ter goedkeuring aan Uwe Majesteit voor te leggen, heeft als doel om bepaalde bepalingen van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie, hierna de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten uit te voeren.

In het kader van de omzetting van de Richtlijn EU 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden, hierna "de richtlijn", uitgevoerd met betrekking tot de federale overheidssector door de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, is Uwe Majesteit effectief door de federale wetgever gemachtigd om: 1. de elementen van de procedures voor interne melding en opvolging te bepalen in uitvoering van artikel 10, § 1, vierde lid van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten en van artikel 11, derde lid, van dezelfde wet te bepalen voor wat betreft het permanente partnerschap ;2. de doeleinden en de inhoud van het archief vast te stellen die van toepassing zijn op de archivering van de meldingen, in uitvoering van artikel 27, § 5, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;3. de nadere regels van de openbare raadpleging te bepalen in uitvoering van artikel 76, derde lid van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten. B. Bespreking van het dispositief HOOFDSTUK I. - Definities Artikel 1 Dit artikel neemt een aantal begrippen over die in de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten zijn gedefinieerd en in dit besluit worden gebruikt.

De definities 1° en 10° zijn eigen aan dit besluit. HOOFDSTUK II - Interne meldingskanalen, elementen van de procedures en opvolging Afdeling 1 - Algemene principes

Artikel 2 Dit artikel bepaalt dat elke federale overheidsinstantie de verplichting heeft om een intern meldingskanaal op te richten waaraan de melder een interne melding kan doen. Een verwijzing naar artikel 10, § 1, eerste lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten werd toegevoegd naar aanleiding van de opmerking van de Raad van State in zijn advies nr. 74.099/2/V van 23 augustus 2023.

Artikel 3 In het eerste lid van dit artikel wordt bepaald dat een intern meldingskanaal intern of extern kan worden beheerd.

Intern beheer betekent dat het beheer binnen de federale overheidsinstantie plaatsvindt en dat daartoe een persoon of afdeling wordt aangewezen.

Bij het extern beheer, worden de taken die door een federale overheidsinstantie zijn toegewezen aan het interne meldingskanaal uitbesteed aan ofwel een derde (publiek of privaat) of aan de Federale Audit.

In het tweede lid wordt bepaald dat de beslissing die de hoogste leidinggevende van een federale overheidsinstantie heeft genomen over de keuze tussen een intern of een extern beheer (derde partij of de Federale Audit) van het interne meldingskanaal wordt gecommuniceerd aan de Federale Audit, de federale ombudsman en de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken. Deze instanties dienen te worden geïnformeerd over de keuze van het interne meldingskanaal in een federale overheidsinstantie door de hoogste leidinggevende om de coördinatie van de werkzaamheden in het interne meldingsproces te optimaliseren, en desgevallend informatie uit te wisselen.

Artikel 4 Dit artikel beschrijft voor het permanent partnerschap tussen de Federale Audit en de betrokken federale overheidsinstanties, zijnde de beleidsorganen en de federale administratieve overheden waarbinnen geen intern meldingskanaal wordt beheerd, de elementen van procedures voor interne melding en opvolging.

De tweede en derde paragrafen, die respectievelijk de doelstellingen van het permanent partnerschap en het voorzitterschap van het permanent partnerschap door het Federale Audit, zijn geschrapt naar aanleiding van de opmerking van de Raad van State in zijn advies van 23 augustus 2023, in die zin dat ze de bevoegdheden overschreden die artikel 11, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten aan de Koning toekent.

Artikel 5 Dit artikel heeft tot doel de nuttige informatie te preciseren die moet worden verzameld om de uitvoering te waarborgen van artikel 76, vierde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, op grond waarvan de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken rapporteert aan het Parlement over de toepassing van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten vóór het einde van elk jaar.

In de eerste paragraaf, eerste lid, van dit artikel wordt elke federale overheidsinstantie verplicht jaarlijks informatie te geven over de uitvoering van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten en dit besluit binnen elke federale overheidsinstantie aan de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, die jaarlijks verslag hierover uitbrengt aan de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken.

De minister bevoegd voor Ambtenarenzaken communiceert op zijn beurt dit rapport met betrekking tot de toepassing van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten aan de representatieve vakorganisaties.

Het verslag bevat, aldus het tweede lid van dit artikel, minstens informatie over: 1° het aantal ontvangen meldingen;2° het aantal ontvankelijk verklaarde meldingen;3° het aantal meldingen waarnaar een onderzoek is uitgevoerd;4° een overzicht van het aantal vastgestelde integriteitsschendingen opgedeeld in categorieën;5° een beschrijving van de problemen die zijn vastgesteld bij het implementeren van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten en dit besluit. In de tweede paragraaf van dit artikel wordt aan de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken de mogelijkheid gegeven om de inhoudelijke en formele voorwaarden van de rapportering te preciseren en te ontwikkelen.

De derde paragraaf van dit artikel legt aan de federale overheidsinstanties die geen deel uitmaken van het permanent partnerschap op om een individueel rapport op te stellen. Voor de federale overheidsinstanties die deel uitmaken van het permanent partnerschap, dient een gezamenlijk rapport in het kader van het permanent partnerschap worden opgesteld.

Artikel 6 Artikel 6 beoogt bepaalde principes en criteria die moeten worden gerespecteerd en waaraan moet worden voldaan om de taken van een intern meldingskanaal uit te oefenen om te voldoen aan de vereisten van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, in het bijzonder op het gebied van vertrouwelijkheid en onpartijdigheid.

Het eerste lid van dit artikel stelt dat elke persoon die de taken van een interne meldingskanaal uitvoert daarbij de algemene beginselen van openbaar bestuur toepast en integer, objectief, vertrouwelijk en professioneel handelt. Het gaat daarbij, bijvoorbeeld, over het naleven van de principes van onpartijdigheid, gelijkheid, proportionaliteit, de motiveringsplicht en het zorgvuldigheidsbeginsel.

Het principe integriteit betekent, onder meer, dat deze personen integer, respectvol en eerlijk handelen met voorzichtigheid en plichtsbesef. Naast deze kernwaarden, leven ze ook de normen en regels na die van kracht zijn. Ze vermijden, bij het vervullen van hun taak, iedere daad en elk gedrag waardoor de waardigheid van hun functie in het gedrang kan komen.

Alle personen die deel uitmaken van het interne meldingskanaal dienen voorzichtig en discreet met de informatie om te gaan die ze in de loop van het interne meldingsproces verkregen. De bescherming van de persoonsgegevens waarborgen staat centraal en vertrouwelijkheid is daarom een kernwaarde voor hen.

Personen die in het kader van hun opdracht in de interne meldingskanalen onderzoeksopdrachten verrichten voeren die taak uit met inachtneming van het beginsel van tegenspraak, bijvoorbeeld door de vaststellingen aan de betrokkene voor te houden en hen de mogelijkheid te geven te reageren en uitleg te verschaffen.

Een personeelslid dat taken uitvoert van een intern meldingskanaal kan geen andere taken uitvoeren die aanleiding geven of kunnen geven tot een belangenconflict. Een belangenconflict kan worden omschreven als een situatie waarin persoonlijke, private, organisationele belangen en publieke belangen strijdig zijn met elkaar, en het risico bestaat dat de persoonlijke, private en/of organisationele belangen de behartiging van het publiek belang oneigenlijk of niet-legitiem zullen beïnvloeden.

Een personeelslid dat de leiding heeft over de uitvoering van de taken van een intern meldingskanaal heeft de hoogste leidinggevende van de federale overheidsinstantie als evaluator. Dit personeelslid kan één persoon zijn, of de leider van een team of een afdeling. Het derde lid van dit artikel heeft tot doel het leidinggevend personeelslid van het intern meldingskanaal maximaal de kans te geven zijn opdracht objectief, neutraal en doeltreffend te kunnen uitvoeren zonder dat zijn professionele aanpak een risico zou inhouden voor represailles.

In het vierde lid wordt bepaald dat een personeelslid van een intern meldingskanaal over de vereiste technische en generieke competenties moet beschikken om de taken van een intern meldingskanaal uit te voeren.

Dit houdt in dat dit personeel specifiek en aantoonbaar is opgeleid in de professionele vereisten, methoden en technieken voor het uitvoeren van onderzoeken naar integriteitsschendingen.

Voorbeelden van technische competenties zijn kennis van: - het reglementair kader over integriteitsbeleid, meldingssystemen, openbaarheid van bestuur en de bescherming van persoonlijke gegevens, - het statuut van het rijkspersoneel, - de werking van de federale overheidsinstantie waarin het interne meldingskanaal wordt opgericht.

Voor de personen die belast worden met het onderzoek, zijn de technische competenties bijvoorbeeld: - interviewtechnieken, - onderzoeksmethoden en - technieken (cf. getuigschrift van "Registered Fraud Auditor" (IFA) of als "Certified Fraud Examiner", of soortgelijke, - onderzoek naar de digitale gegevensdragers (computer forensics) en analyse van de digitale data.

Onder generieke en gedragsgerichte competenties kunnen onder meer worden verstaan: - goede mondelinge en schriftelijke communicatie, - constructieve relationele vaardigheden, - vertrouwelijk, onpartijdig, onafhankelijk en integer handelen, conform de waarden van de federale publieke sector en van de federale overheidsinstantie, - professioneel en objectief omgaan met (interne) meldingen.

In zijn advies van 23 augustus 2023 heeft de Raad van State verzocht om de tekst van artikel 6, vierde lid, zo nodig te wijzigen en daarin de algemene en technische bevoegdheden op te nemen die vereist zijn voor de personeelsleden van elk intern meldingskanaal. De keuze is hier gemaakt om deze bepaling niet te wijzigen, omdat men elk intern meldingskanaal de discretionaire bevoegdheid wil geven om de algemene en technische bevoegdheden te bepalen die vereist zijn om een functie binnen een intern meldingskanaal uit te oefenen, rekening houdend met de specifieke kenmerken ervan.

Naar aanleiding van het advies van de Raad van State, werd het oorspronkelijke artikel 7 van het ontwerp met betrekking tot de publicatie van bepaalde informatie op de website van het interne meldingskanaal geschrapt, aangezien het bijna integraal de inhoud weergeeft van artikel 14, § 4, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten die van toepassing is verklaard op interne meldingskanalen door artikel 9, tweede lid, van dezelfde wet.

Personen die het voornemen hebben iets te melden, moeten immers "met kennis van zaken kunnen beslissen of, hoe en wanneer zij tot melding overgaan" (overweging nr. 75 van de richtlijn).

De verplichting tot het verstrekken van informatie in dit artikel ligt in het verlengde van de richtlijnen van de nationale en Europese Gegevensbeschermingsautoriteiten, vanuit de invalshoek van de oude "Privacyrichtlijn" (95/46) en de AVG. Afdeling 2 - Interne melding, bevestiging van de ontvangst en

ontvankelijkheid Artikel 7 In dit artikel wordt de door de wetgever gewenste aandacht besteed aan de verschillende vormen die een melding kan aannemen, door te streven naar het waarborgen van het gebruik van iedere vorm van melding aan de melders.

Zoals beschreven in artikel 12, eerste lid, 1°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, kan een melding mondeling, schriftelijk of beide zijn.

Mondelinge meldingen zijn mogelijk via de telefoon of via andere spraakberichtsystemen en, op verzoek van de melder, door middel van een fysieke ontmoeting binnen een redelijke termijn. Deze flexibiliteit inzake interne melding sluit aan bij de Europese richtlijn 2019/1937, namelijk dat de melding schriftelijk kan gebeuren, via een of meerdere fysieke klachtenbussen of via een online platform (intranet of internet), of mondeling via een speciaal telefoonnummer of een ander spraakberichtensysteem, en zelfs tijdens een persoonlijke ontmoeting.

Het tweede lid van dit artikel legt overeenkomstig artikel 12, 2°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten een feedback op na de ontvangst van de melding, namelijk een ontvangstbevestiging van de melding aan de melder binnen zeven dagen na die ontvangst. De vorm van die ontvangstbevestiging is schriftelijk. Op deze termijn wordt een uitzondering voorzien als de melder uitdrukkelijk om het tegendeel verzoekt of als het bevoegde interne meldingskanaal gegronde redenen heeft om aan te nemen dat een ontvangstbevestiging van de melding de bescherming van de identiteit van de melder in gevaar zou brengen.

Deze uitzondering is geformuleerd zoals in artikel 16, § 1, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten.

Artikel 8 Het eerste lid van dit artikel betreft de ontvankelijkheid van de interne melding. De ontvankelijkheid wordt beoordeeld door het interne meldingskanaal. De informatie die in de interne melding minstens moet worden opgenomen, staat vermeld in het tweede lid, terwijl in het derde lid wordt bepaald dat de melder alle informatie waartoe hij toegang heeft, moet opnemen om de beoordeling van het redelijke vermoeden van een integriteitsschending waarop de melding betrekking heeft, te vergemakkelijken. Het vierde lid van dit artikel preciseert dat om ontvankelijk te zijn, de interne melding dient gebaseerd te zijn op een redelijk vermoeden dat een integriteitsschending zich heeft voorgedaan, zich voordoet of zich zeer waarschijnlijk zal voordoen binnen een federale overheidsinstantie. Bovendien dient de interne melding te vallen binnen de artikelen 2 tot en met 5 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, die respectievelijk zijn gewijd aan het materiële en persoonlijke toepassingsgebied van deze wet.

Artikel 9 In het kader van de zorgvuldige opvolging van meldingen en de redelijke termijn waarin aan de melder dient te worden meegedeeld welk gevolg er aan de melding is gegeven, bepaalt het eerste lid van paragraaf 1 dat de interne meldingskanalen de melder uiterlijk vijftien werkdagen na de datum van ontvangst schriftelijk meedelen, of de melding ontvankelijk is.

Als in de voornoemde mededeling de melder feedback krijgt over de onontvankelijkheid van zijn melding, kan het interne meldingskanaal deze mededeling, desgevallend, aanvullen met relevante aanbevelingen (paragraaf een, tweede lid). Als een persoon bijvoorbeeld een integriteitsschending meldt die niet onder het materiële toepassingsgebied (artikel 2, § 6, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten) valt zal de melding onontvankelijk zijn. Indien de gemelde integriteitsschending betrekking zou hebben op pesterijen, geweld op het werk of ongewenst seksueel gedrag op het werk, dan kan het interne meldingskanaal in zijn aanbeveling verwijzen naar de procedures in het kader van de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.

In het eerste lid van de tweede paragraaf van dit artikel wordt aan het interne meldingskanaal opgelegd dat het een melding waarvoor het niet bevoegd is binnen een redelijke termijn veilig moet doorsturen naar het bevoegde interne meldingskanaal, op voorwaarde dat dit laatste kan worden bepaald op basis van de beschikbare informatie.

Als een intern meldingskanaal een melding als ontvankelijk beoordeelt en tijdens het beoordelingsproces vaststelt dat ook andere interne meldingskanalen bevoegd zijn voor de interne melding, dient de informatie van de melding te worden doorgezonden aan de andere bevoegde interne meldingskanalen door het interne meldingskanaal dat de interne melding heeft ontvangen.

De derde paragraaf voorziet in de mogelijkheid dat een intern meldingskanaal een interne meldingsprocedure onmiddellijk beëindigt in het geval van herhaaldelijke meldingen die geen nieuwe relevante informatie bevatten in vergelijking met een eerder beëindigde melding.

In dit geval deelt het interne meldingskanaal de motivering voor zijn beslissing mee aan de melder. Deze vorm van feedback dient schriftelijk te gebeuren. Afdeling 3 - De opvolging van de interne melding

Artikel 10 Artikel 10 van dit besluit maakt het mogelijk dat, indien een meldingskanaal intern wordt beheerd, de opvolging van de melding wordt uitbesteed aan een derde partij of de Federale Audit. In de praktijk komt deze regeling er op neer dat in dit geval de voor opvolging aangewezen persoon of afdeling enkel verantwoordelijk is voor de ontvangst van de melding en het intern beheerde meldingskanaal de volledige opvolging van de melding uitbesteedt aan de derde partij of de Federale Audit.

Artikel 11 Naar het voorbeeld van de wetgeving met betrekking tot de opvolging van een externe melding wordt in artikel 11 een strikt minimumkader gedefinieerd voor de opvolging van interne meldingen, zoals de toepassing van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en respect voor de rechten van de verdediging en in met name het recht om te worden gehoord, de vereiste van een redelijke termijn en de beginselen van zorgvuldigheid, onpartijdigheid, gelijkheid, rechtszekerheid, motivering en redelijkheid.

Deze herinnering aan de naleving van de algemene beginselen van het administratief recht komt bovenop alle nalevingsverplichtingen die zijn vastgelegd in de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, en zoals bedoeld in artikel 6 van dit ontwerp van besluit, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de vertrouwelijkheid.

Naar aanleiding van het advies van de Raad van State betreffende de machtiging van de Koning om "de elementen betreffende de "zorgvuldige opvolging" door de onpartijdige persoon of afdeling die bevoegd is voor de opvolging van de meldingen " vast te leggen, wordt de bepaling onder 3° uit het dispositief verwijderd.

Artikel 12 Dit artikel verwijst naar artikel 12, eerste lid, 5°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, namelijk "een redelijke termijn om feedback te geven, van ten hoogste drie maanden na de ontvangstbevestiging van de melding of, indien er geen ontvangstbevestiging is verstuurd aan de melder, drie maanden na het verstrijken van de periode van zeven dagen na de melding".

Het eerste lid van dit artikel stelt dat uiterlijk drie maanden na de ontvangstbevestiging van de interne melding aan de melder feedback moet worden gegeven over de interne melding.

In het geval er aan de melding geen ontvangstbevestiging van de melding werd gestuurd, dient aan de melder toch schriftelijk feedback worden gegeven uiterlijk drie maand na het verstrijken van de periode van zeven dagen na het ontvangen van de interne melding.

Het tweede lid waarborgt dat de melder, na de eerste feedback zoals bepaald in het eerste lid van dit artikel, wordt verzekerd elke drie maanden feedback te krijgen totdat het onderzoek van de interne melding door het interne meldingskanaal wordt afgesloten.

Artikel 13 Dit artikel heeft tot doel ervoor te zorgen dat de Federale Audit op de hoogte wordt gebracht van elke ontvankelijk verklaarde interne melding via een intern kanaal opgezet binnen een federaal overheidsinstantie dat onder het toepassingsgebied valt van artikel 1 van het koninklijk besluit van 4 mei 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/05/2016 pub. 12/05/2016 numac 2016202356 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van de Federale Interneauditdienst sluiten tot oprichting van de Federale Interneauditdienst.

Dit informatierecht is nodig om de opdrachten van de Federale Audit (hoofdstuk 2 van het koninklijk besluit van 4 mei 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/05/2016 pub. 12/05/2016 numac 2016202356 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van de Federale Interneauditdienst sluiten tot oprichting van de Federale Interneauditdienst) nog beter te waarborgen. HOOFDSTUK III - Archivering van de interne meldingen, doel en inhoud Artikel 14 Dit artikel geeft uitvoering aan artikel 27, paragraaf 5, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, dat bepaalt dat de Koning bevoegd is om het doel en de inhoud van de archieven te bepalen.

In het eerste lid wordt het interne meldingskanaal verantwoordelijk voor het beheer van het archief van elk intern meldingsdossier waar het mee te maken heeft gehad.

Wat het tweede lid betreft, drong de Raad van State in zijn advies erop aan dat deze moet worden geherformuleerd door de doeleinden van archivering te specificeren, die informatief, democratisch, juridisch, economisch en historisch zijn. Het informatieve doel van de archivering wordt dus verklaard door het feit dat meldingen van integriteitsschendingen een integraal onderdeel vormen van het kennisbeheer van de federale overheidsinstantie.

Evenzo wordt het democratische doel gerechtvaardigd door de noodzaak om bij te dragen aan de verantwoordingsplicht en transparantie van een federale overheidsinstantie.

Daarnaast wordt het juridische doel verklaard door het feit dat meldingen kunnen helpen om bepaalde rechten, verplichtingen, overeenkomsten of voordelen te bewijzen, en dat ze nodig kunnen zijn als bewijs in gerechtelijke procedures.

Het economische doel wordt gerechtvaardigd door de noodzaak om de betrouwbare, authentieke en snelle beschikbaarheid van informatie te bevorderen.

Tot slot wordt het historische doel verklaard door het feit dat alerts deel uitmaken van ons historisch en cultureel erfgoed.

Het derde lid van dit artikel gaat over de inhoud van het dossier. Een meldingsdossier dient minimaal documenten en informatie te bevatten over de persoonsgegevens en de contactgegevens van de melder, de ontvangst van een interne melding, de bevestiging van de ontvangst van een interne melding, de registratie van een interne melding, het onderzoek van een interne melding en de feedback aan de melder.

Hoofdstuk IV - Nadere regels van de openbare raadpleging bedoeld in artikel 76 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten Artikel 15 Dit artikel heeft tot doel de nadere regels van de openbare raadpleging vast te leggen, zoals vereist door artikel 76 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten.

De openbare raadpleging, die zal worden georganiseerd in de loop van 2025, heeft tot doel via publieke participatie natuurlijke personen, bedrijven en instellingen op een transparante en directe manier te betrekken bij het verbeteren van de kwaliteit en de uitvoering van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten.

Deze vorm van publieke participatie dient te beantwoorden aan de wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens. Voor de naleving van deze verplichting zal nauw worden samengewerkt met de functionaris voor gegevensbescherming (DPO).

De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (FOD BOSA) zal, inzake het toepassingsgebied van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, samen met de Federale Audit en de externe meldingskanalen, de uitvoering van de openbare raadpleging waarborgen (bijvoorbeeld de keuze van het raadplegingsinstrument, de vragenlijst, de verwerking van de reacties en andere relevante methodologische aspecten).

De Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (FOD BOSA) zal na afloop van de openbare raadpleging het rapport hierover publiceren op haar website. HOOFDSTUK V - Slotbepaling Artikel 16 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 74.099/2/V van 23 augustus 2023 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de elementen van de procedures en opvolging van interne meldingen, het doel en de inhoud van de archivering van meldingen en de modaliteiten van openbare raadpleging, vermeld in artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde en vierde lid, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie' Op 12 juli 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen van rechtswege (*) verlengd tot 28 augustus 2023 een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de elementen van de procedures en opvolging van interne meldingen, het doel en de inhoud van de archivering van meldingen en de modaliteiten van openbare raadpleging, vermeld in artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde en vierde lid, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie'.

Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 23 augustus 2023. De kamer was samengesteld uit Martine Baguet, kamervoorzitter, Bernard Blero en Christine Horevoets, staatsraden, Marianne Dony, assessor, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier. Het verslag is uitgebracht door Ambre Vassart, adjunct-auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine Baguet.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 23 augustus 2023.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

ONDERZOEK VAN HET ONTWERP AANHEF 1. Artikel 11, vierde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten `betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie' waarnaar in het eerste lid wordt verwezen, bevat geen machtiging en biedt het voorliggende ontwerp dus geen rechtsgrond. De vermelding van het vierde lid van artikel 11 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten moet bijgevolg worden weggelaten. 2. De ontworpen artikelen 3, 5, 10, § 3, en 14 vinden rechtsgrond in de algemene uitvoeringsbevoegdheid die de Koning aan artikel 108 van de Grondwet ontleent. Bijgevolg moet een nieuw eerste lid worden ingevoegd dat naar artikel 108 van de Grondwet verwijst. 3. Het vierde lid moet na het zesde lid worden geplaatst.(1) DISPOSITIEF Artikel 1 Uit een wetgevende of verordenende tekst dienen in principe bepalingen te worden geweerd die er enkel toe strekken een hogere norm, door overname dan wel door parafrasering, in herinnering te brengen.

Er is dan ook geen reden om in een besluit bepalingen uit een wet over te nemen. Niet alleen zijn dergelijke vermeldingen overbodig, ze hollen de norm ook uit. De steller van het ontwerp moet namelijk binnen zijn bevoegdheidssfeer blijven. Als hij een hogere regel overneemt, ook al doet hij dat nauwgezet, handelt hij alsof hij bevoegd is om die overgenomen hogere regel vast te stellen en dus ook te wijzigen, waardoor die regel als het ware een lagere rangorde krijgt binnen de hiërarchie van de normen.

Met het oog op een goed begrip van het ontworpen besluit kan worden aanvaard dat voor de begrippen die in de punten 2° tot 9° en 11° tot 17° worden gedefinieerd, verwezen wordt naar de bepalingen van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten waarin die definities vervat zijn, veeleer dan dat de definities worden overgenomen die al in die wet zijn vastgesteld. Dezelfde opmerking geldt voor artikel 2 van het ontwerp, dat een parafrase is van artikel 10, § 1, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten. Men dient er te vermelden dat de inhoud van dat artikel 2 in werkelijkheid wordt bepaald "overeenkomstig" de wetsbepaling die door het artikel wordt geparafraseerd.

Artikel 4 Artikel 11 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten bepaalt het volgende: "Tussen de Federale Audit en de federale overheidsinstanties zoals bedoeld in artikel 10, § 2, met uitzondering van de geïntegreerde politie, wordt een permanent partnerschap tot stand gebracht en beheerd door de Federale Audit.

De doelstellingen, de vorm en de nadere regels van het permanente partnerschap worden bepaald in onderlinge overeenstemming tussen de Federale Audit en de federale overheidsinstanties zoals bedoeld in artikel 10, § 2.

De Koning bepaalt, voor het permanente partnerschap, de elementen zoals bedoeld in artikel 12".

Paragraaf 2 van de ontworpen bepaling regelt de doeleinden van het partnerschap, en paragraaf 3 de nadere regels ervan. Dat zijn echter elementen die de Federale Audit en de federale overheidsinstanties in onderling overleg moeten vaststellen.

De paragrafen 2 en 3 van artikel 4 treden buiten het kader van wat de Koning met toepassing van artikel 11, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten vermag te regelen, en moeten dus worden weggelaten.

Artikel 6 Het vierde lid luidt als volgt: "Een personeelslid van een intern meldingskanaal heeft de vereiste technische en generieke competenties om de taken van een intern meldingskanaal uitvoeren".

In de commentaar op het artikel staat het volgende te lezen: "(...) dit personeel [is] specifiek en aantoonbaar (...) opgeleid in de professionele vereisten, methoden en technieken voor het uitvoeren van onderzoeken naar integriteitsschendingen.

Voorbeelden van technische competenties zijn kennis van: - het reglementair kader over integriteitsbeleid, meldingssystemen, openbaarheid van bestuur en de bescherming van persoonlijke gegevens, - het statuut van het rijkspersoneel, - de werking van de federale overheidsinstantie waarin het interne meldingskanaal wordt opgericht.

Voor de personen die belast worden met het onderzoek zijn de technische competenties bijvoorbeeld: - interviewtechnieken, - onderzoeksmethoden en - technieken (cf. getuigschrift van (...) `Registered Fraud Auditor' (IFA) of als `Certified Fraud Examiner['], of soortgelijke, - onderzoek naar de digitale gegevensdragers (computer forensics) en analyse van de digitale data.

Onder generieke en gedragsgerichte competenties kunnen onder meer worden verstaan: - goede mondelinge en schriftelijke communicatie, - constructieve relationele vaardigheden, (...)".

Gelet op de sleutelrol die de betrokken personeelsleden moeten vervullen in de meldingsprocedure, zowel op het moment waarop de melding wordt gedaan als in het kader van de opvolging ervan, rijst de vraag of het dispositief niet beter de minimale voorwaarden inzake de vereiste technische en generieke competenties zou vermelden.

Artikel 7 Artikel 7 neemt de inhoud van artikel 14, § 4, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, dat bij artikel 9, tweede lid, van dezelfde wet toepasselijk is gemaakt op de interne-meldingskanalen, nagenoeg integraal over.

Aangezien aan de Koning geen machtiging is verleend om de regel vervat in artikel 14, § 4, in verband met de interne-meldingskanalen, inhoudelijk te preciseren, en aangezien artikel 7 van het ontwerp geen rechtsgrond kan vinden in de algemene bevoegdheid om uitvoering te geven aan wetten die de Koning aan artikel 108 van de Grondwet ontleent, moet dat artikel worden weggelaten.

Artikel 9 De vraag rijst waarom het voorliggende dispositief geen enkel element vermeldt dat in een interne melding moet voorkomen, terwijl artikel 15, derde lid, van het ontwerp stelt dat die elementen worden gearchiveerd.(2) De bepaling moet worden aangevuld en artikel 15, derde lid, moet dienovereenkomstig nauwkeuriger worden gesteld.

Artikel 12 1. In het ontworpen artikel 12 wordt het volgende bepaald: "Bij het uitvoeren van de opvolging: (...) 3° wordt een opdracht voor het onderzoek bij het begin van het onderzoek opgesteld. Het onderzoek wordt beëindigd binnen een termijn van drie maanden en kan worden verlengd met maximaal drie maal drie maanden. De redenen van elke verlenging dienen naar behoren te worden verantwoord".

In de commentaar op het artikel staat het volgende te lezen: "In punt 3° van het eerste lid van dit artikel wordt bepaald dat bij het begin van de onderzoeksfase van de opvolging een onderzoeksopdracht wordt opgesteld. Mogelijke inhoudelijke elementen van de onderzoeksopdracht zijn: - de beschrijving van de te onderzoeken integriteitsschending; - de naam van de federale overheidsinstantie waar het onderzoek zal worden uitgevoerd; - de naam, de taalrol en de contactgegevens van de door het interne meldingskanaal afgevaardigde onderzoekers en, desgevallend, van de experten die de onderzoekers deskundigen bijstaan; en - de onderzoeksvragen op basis van de informatie over de intern gemelde integriteitsschending die bij de start van het onderzoek beschikbaar is.

Het tweede lid van dit artikel stelt dat het onderzoek wordt beëindigd binnen een termijn van drie maanden na de ontvangst van de interne melding. Het onderzoek kan drie maal worden verlengd met drie maanden.

Het onderzoek dient dus uiterlijk één jaar na de ontvangst van de interne melding te worden afgesloten. De redenen van elke verlenging dienen naar behoren te worden verantwoord. Deze bepaling beantwoordt ook aan de vereiste tot zorgvuldige opvolging van de melding".

Naar luid van de machtiging vervat in artikel 10, § 1, vierde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten bepaalt de Koning, gelet op artikel 12, eerste lid, 4°, van diezelfde wet, de elementen betreffende de "zorgvuldige opvolging" door de onpartijdige persoon of afdeling die bevoegd is voor de opvolging van de meldingen.

Op grond daarvan kan worden aanvaard dat het ontworpen besluit het principe huldigt dat een onderzoek wordt gevoerd in het kader van het interne-meldingskanaal, ook al vindt dat principe zijn oorsprong niet in de wet, terwijl die wet nauwkeurig regelt hoe het onderzoek in het kader van een externe melding moet worden gevoerd.

De opdracht voor het onderzoek zoals die in de voorliggende bepaling wordt voorgeschreven, moet echter inhoudelijk worden geregeld in het besluit zelf, veeleer dan in de commentaar op de bepaling die in het verslag aan de Koning staat.

Uit de redactie van de bepaling valt voorts niet op te maken of de principes, vervat in de artikelen 17 tot 22 van de wet, in verband met het onderzoek in het kader van het externe-meldingskanaal, ook van toepassing moeten zijn op de onderzoeken die worden gevoerd door een interne-meldingskanaal.

Aangezien in de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten noch het principe noch de procedures betreffende het onderzoek in het kader van een interne melding worden geregeld, dient de strekking van de voorliggende bepaling, met het oog op de correcte uitvoering van de machtiging, duidelijker omschreven te worden, met name wat betreft de vraag of een onderzoek systematisch moet plaatsvinden in het kader van de opvolging van een interne melding, en moet het onderzoek dat in die context moet worden gevoerd beter afgebakend worden. Daartoe dient men te bepalen welke principes bij dergelijke onderzoeken in acht moeten worden genomen.

De bepaling moet in het licht van deze opmerking grondig worden herzien. 2. In het tweede lid moet worden gepreciseerd wanneer de termijn van drie maanden ingaat na afloop waarvan het onderzoek wordt beëindigd. Artikel 14 Aangezien artikel 3 waarnaar wordt verwezen, niet in paragrafen is onderverdeeld, moeten de woorden "paragraaf 1" worden weggelaten.

Artikel 15 Het tweede lid dient te worden herzien, aangezien het beschreven doel een omschrijving is van het begrip "archivering" zelf; de machtiging vervat in artikel 27, § 5, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten wordt op die manier niet correct ten uitvoer gelegd.

De griffier, De voorzitter, Anne-Catherine VAN GEERSDAELE Martine BAGUET _______ Nota's (*) Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus. (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 34. (2) Vergelijk met artikel 15, § 2, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten. 20 OKTOBER 2023. - Koninklijk besluit betreffende de elementen van de procedures en opvolging van interne meldingen, het doel en de inhoud van de archivering van meldingen en de modaliteiten van openbare raadpleging, vermeld in artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde lid, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 8 december betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie, artikelen 10, § 1, vierde lid, 11, derde, 27, § 5, derde lid, en 76, derde lid;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën van 5 april 2023;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 24 april 2023;

Gelet op de vrijstelling van een impactanalyse op basis van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het protocol nr. 814 van 20 juni 2023 van het Comité voor de federale, gemeenschaps- en de gewestelijke overheidsdiensten;

Gelet op het advies van het College van de Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid, gegeven op 1 september 2023;

Gelet op het advies nr. 95 van het Comité Overheidsbedrijven, gegeven op 29 augustus 2023;

Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 34 van het Onderhandelingscomité van de buitendiensten van de Veiligheid van de Staat, gegeven op 23 augustus 2023;

Gelet op het protocol van onderhandelingen nr. 101 van het Onderhandelingscomité van het militair personeel, gegeven op 1 september 2023;

Gelet op advies nr. 74.009/2/V van de Raad van State, gegeven op 23 augustus 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de Minister van Ambtenarenzaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit en de ter uitvoering ervan genomen maatregelen wordt verstaan onder: 1° "de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten": de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie;2° "federale overheidsinstanties": de federale overheidsinstanties bedoeld in artikel 6, 1°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;3° "federale administratieve overheden": de federale administratieve overheden bedoeld in artikel 14, § 1, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973 met uitzondering van de geïntegreerde politie;4° "beleidsorganen": de organen bepaald in het koninklijk besluit van 19 juli 2001Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2001 pub. 28/07/2001 numac 2001002087 bron ministerie van ambtenarenzaken Koninklijk besluit betreffende de invulling van de beleidsorganen van de federale overheidsdiensten en betreffende de personeelsleden van de federale overheidsdiensten aangewezen om deel uit te maken van een kabinet van een lid van een Regering of van een College van een Gemeenschap of een Gewest type koninklijk besluit prom. 19/07/2001 pub. 13/11/2020 numac 2020015853 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Koninklijk besluit betreffende de invulling van de beleidsorganen van de federale overheidsdiensten en betreffende de personeelsleden van de federale overheidsdiensten aangewezen om deel uit te maken van een kabinet van een lid van een Regering of van een College van een Gemeenschap of een Gewest. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de invulling van de beleidsorganen van de federale overheidsdiensten en betreffende de personeelsleden van de federale overheidsdiensten aangewezen om deel uit te maken van een kabinet van een lid van een Regering of van een College van een Gemeenschap of een Gewest;5° "Federale Audit": de Federale Interne auditdienst opgericht door het koninklijk besluit van 4 mei 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/05/2016 pub. 12/05/2016 numac 2016202356 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van de Federale Interneauditdienst sluiten tot oprichting van de Federale interne-auditdienst;6° "FIRM": het Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens opgericht door de wet van 12 mei 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/05/2019 pub. 21/06/2019 numac 2019012931 bron federale overheidsdienst justitie Wet tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens sluiten tot oprichting van een Federaal Instituut voor de bescherming en de bevordering van de rechten van de mens;7° "informatie over integriteitsschendingen": de informatie over integriteitsschendingen bedoeld in artikel 6, 9°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;8° "melding of melden": het mondeling of schriftelijk verstrekken van informatie over integriteitsschendingen zoals bedoeld in artikel 6, 10°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;9° "interne melding": de interne melding zoals bedoeld in artikel 6, 12°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;10° "intern meldingskanaal": de persoon of afdeling die verantwoordelijk is voor het ontvangen en opvolgen van een interne melding;11° "melder": de melder zoals bedoeld in artikel 6, 15°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;12° "werkgerelateerde context": werkgerelateerde context zoals bedoeld in artikel 6, 17°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;13° "het personeelslid": het personeelslid zoals bedoeld in artikel 6, 19°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;14° "de hoogste leidinggevende": de persoon zoals bedoeld in artikel 6, 20°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;15° represaille: represaille zoals bedoeld in artikel 6, 21°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;16° "opvolging": de opvolging zoals bedoeld in artikel 6, 22°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten;17° "feedback": de feedback bedoeld in artikel 6, 23°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten. HOOFDSTUK II. - Interne meldingskanalen, elementen van de procedures en opvolging Afdeling 1. - Algemene principes

Art. 2.Overeenkomstig artikel 10, § 1, eerste lid, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, beschikt elke federale overheidsinstantie over een intern meldingskanaal waaraan een melder een interne melding kan doen.

Art. 3.Het intern meldingskanaal wordt naargelang het geval: 1° intern beheerd, binnen de federale overheidsinstantie zelf, door een daartoe aangewezen persoon of afdeling;2° extern beheerd, a) ofwel door een derde, b) ofwel door de Federale Audit, aan wie de federale overheidsinstantie de taken heeft toevertrouwd die zijn toegewezen aan het interne meldingskanaal. Met het oog op de coördinatie van hun werkzaamheden en, in voorkomend geval, de uitwisseling van informatie, informeert de hoogste leidinggevende van de federale overheidsinstantie de Federale Audit, de federale ombudsman en de minister bevoegd voor Ambtenarenzaken van de keuze gemaakt overeenkomstig het eerste lid.

Art. 4.Voor het permanent partnerschap tussen de Federale Audit en de federale overheidsinstanties zoals gedefinieerd in artikel 11 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, zijn de elementen van procedures voor interne melding en opvolging diegene die in dit hoofdstuk worden beschreven.

Art. 5.§ 1. Elke federale overheidsinstantie verstrekt jaarlijks informatie over de uitvoering van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten en dit besluit binnen elke federale overheidsinstantie aan de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning, die jaarlijks verslag uitbrengt aan de Minister bevoegd voor Ambtenarenzaken, die op zijn beurt de representatieve vakorganisaties informeert.

Deze rapportage omvat minstens: 1° het aantal ontvangen meldingen;2° het aantal ontvankelijk verklaarde meldingen;3° het aantal meldingen waarnaar een onderzoek is uitgevoerd;4° een overzicht van het aantal vastgestelde integriteitsschendingen;5° een beschrijving van de problemen die zijn vastgesteld bij de toepassing van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten en dit besluit. § 2. De minister bevoegd voor Ambtenarenzaken kan de inhoudelijke en formele voorwaarden van de rapportering preciseren en ontwikkelen. § 3. Voor de federale overheidsinstanties die deel uitmaken van het permanent partnerschap zoals bedoeld in artikel 4 van dit besluit, stelt de Federale Audit een gezamenlijk rapport op.

De federale overheidsinstanties die geen deel uitmaken van het permanent partnerschap stellen een individueel rapport op.

Art. 6.Elke persoon die de taken van een intern meldingskanaal uitvoert hanteert daarbij de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en handelt integer, objectief, vertrouwelijk en professioneel.

Een personeelslid dat taken uitvoert van een intern meldingskanaal kan geen andere taken uitvoeren die aanleiding geven of kunnen geven tot een belangenconflict.

Een personeelslid dat de leiding heeft over de uitvoering van de taken van een intern meldingskanaal heeft de hoogste leidinggevende van de federale overheidsinstantie als evaluator.

Een personeelslid van een intern meldingskanaal heeft de vereiste technische en generieke competenties om de taken van een intern meldingskanaal uit te voeren. Afdeling 2. - Interne melding,

bevestiging van de ontvangst en ontvankelijkheid

Art. 7.Het gebruik van de verschillende schriftelijke en mondelinge vormen van een interne melding zoals beschreven in artikel 12, eerste lid, 1°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, wordt gegarandeerd aan elke melder.

Het intern meldingskanaal bevestigt schriftelijk de ontvangst van een interne melding binnen een termijn van zeven dagen te rekenen vanaf de ontvangst van de melding, tenzij de melder uitdrukkelijk om het tegendeel verzoekt of tenzij het bevoegde interne meldingskanaal gegronde redenen heeft om aan te nemen dat een ontvangstbevestiging van de melding de bescherming van de identiteit van de melder in gevaar zou brengen.

Art. 8.Het intern meldingskanaal beoordeelt de ontvankelijkheid van de interne melding.

De melding bevat minstens de volgende informatie: 1° de naam en de contactgegevens van de melder, tenzij de melder opteert voor de anonieme melding;2° de datum waarop de melding wordt gedaan;3° de aard van de arbeidsrelatie tussen de melder en de betrokken federale overheidsinstantie;4° de naam van de bij de integriteitsschending betrokken federale overheidsinstantie;5° de beschrijving van de integriteitsschending;6° de datum waarop of de periode waarin de integriteitsschending zich heeft voorgedaan, zich voordoet of zich zeer waarschijnlijk zal voordoen. De melder voegt alle informatie toe waartoe hij toegang heeft en die kan bijdragen tot het beoordelen van het redelijk vermoeden van de integriteitsschending.

Onverminderd het tweede en derde lid, is de interne melding ontvankelijk voor zover: 1° zij is gebaseerd op een redelijk vermoeden dat een integriteitsschending zich heeft voorgedaan, zich voordoet of zich zeer waarschijnlijk zal voordoen binnen een federale overheidsinstantie;2° zij valt binnen de materiële en personele toepassingsgebieden zoals bepaald door de artikelen 2 tot en met 5 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten.

Art. 9.§ 1. Uiterlijk binnen vijftien werkdagen na de datum van ontvangst van de melding deelt het interne meldingskanaal schriftelijk aan de melder mee of de melding ontvankelijk is tenzij de melder uitdrukkelijk om het tegendeel verzoekt of tenzij het bevoegde interne meldingskanaal gegronde redenen heeft om aan te nemen dat een ontvangstbevestiging van de melding de bescherming van de identiteit van de melder in gevaar zou brengen.

Als de melding onontvankelijk is, wordt de mededeling zoals bedoeld in het eerste lid desgevallend vergezeld van relevante aanbevelingen. § 2. Het gebruikte interne meldingskanaal dat niet bevoegd is, stuurt binnen een redelijke termijn en op een veilige manier de ontvangen melding door naar het bevoegde interne meldingskanaal als dit op basis van de beschikbare informatie kan worden bepaald en de melder wordt hierover onverwijld geïnformeerd.

Indien de interne melding ontvankelijk is en ook een of meerdere andere interne meldingskanalen bevoegd zijn, wordt de informatie van de melding binnen een redelijke termijn en op veilige wijze aan hen doorgezonden. § 3. In geval van herhaaldelijke interne meldingen waarvan de inhoud geen nieuwe informatie van betekenis bevat ten opzichte van een eerdere interne melding, kan het interne meldingskanaal beslissen om de meldingsprocedure onmiddellijk te beëindigen. De melder wordt hierover schriftelijk geïnformeerd met de motivering van zijn beslissing. Afdeling 3. - De opvolging van de interne melding

Art. 10.De voor de opvolging aangewezen persoon of afdeling kan, wanneer het interne meldingskanaal intern wordt beheerd, een derde partij of Federale Audit zijn zoals bedoeld in artikel 3, paragraaf 1, eerste lid, 2°.

Art. 11.Bij het uitvoeren van de opvolging : 1° worden de algemene beginselen van behoorlijk bestuur toegepast en worden de rechten van verdediging gerespecteerd;2° worden alle handelingen en beslissingen behoorlijk en zorgvuldig gedocumenteerd en verantwoord.

Art. 12.De feedback bedoeld in artikel 12, eerste lid, 5°, van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten, wordt aan de melder uiterlijk drie maanden na de ontvangstbevestiging van de interne melding of, indien er geen ontvangstbevestiging is verstuurd aan de melder, drie maanden na het verstrijken van de periode van zeven dagen volgend op de melding.

Een feedback wordt gewaarborgd aan de melder elke drie maanden na de eerste feedback.

Art. 13.Elke federale overheidsinstantie bedoeld in artikel 1 van het koninklijk besluit van 4 mei 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/05/2016 pub. 12/05/2016 numac 2016202356 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot oprichting van de Federale Interneauditdienst sluiten tot oprichting van de Federale Interne auditdienst, behalve wanneer artikel 3, eerste lid, 2°, b), van dit besluit wordt toegepast, dient de Federale Audit op de hoogte te stellen van elke ontvankelijk verklaarde interne melding. HOOFDSTUK III. - Archivering van meldingen, doel en inhoud

Art. 14.Het meldingskanaal beheert de archivering van elk meldingsdossier waarvan het meldingskanaal kennis heeft.

Archivering wordt namelijk uitgevoerd voor informatieve, democratische, juridische, economische en historische doeleinden.

Een gearchiveerd meldingsdossier bevat minstens documenten en informatie over: - de ontvangst en de inhoud van een melding; - de bevestiging van de ontvangst van een melding; - de registratie van een melding; - het onderzoek van een melding; - de feedback. HOOFDSTUK IV. - Nadere regels van de openbare raadpleging bedoeld in artikel 76 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten

Art. 15.De in de loop van 2025 georganiseerde openbare raadpleging overeenkomstig artikel 76 van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten heeft tot doel natuurlijke personen, bedrijven en instellingen op een transparante en directe manier te betrekken bij het verbeteren van de kwaliteit en van de afdwingbaarheid van de wet van 8 december 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/12/2022 pub. 23/12/2022 numac 2022034749 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet betreffende de meldingskanalen en de bescherming van de melders van integriteitsschendingen in de federale overheidsinstanties en bij de geïntegreerde politie sluiten.

De openbare raadpleging wordt bij voorkeur digitaal georganiseerd.

De namen van de natuurlijke personen die deelnemen aan de openbare raadpleging worden behandeld in overeenstemming met de wetgeving inzake de bescherming van persoonsgegevens.

De openbare raadpleging wordt opgesteld door de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning in samenwerking met de Federale Audit en de externe meldingskanalen.

Na afloop van het openbare raadplegingsproces publiceert de Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning een verslag op de website. HOOFDSTUK V. - Overgangs- en slotbepalingen

Art. 16.De ministers zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 oktober 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Ambtenarenzaken, P. DE SUTTER

^