Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 december 2012
gepubliceerd op 18 januari 2013

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 januari 2008, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid voor de podiumkunstensector van de Vlaamse Gemeenschap en tot vaststelling van zijn statuten

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2012206453
pub.
18/01/2013
prom.
20/12/2012
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

20 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 januari 2008, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid voor de podiumkunstensector van de Vlaamse Gemeenschap en tot vaststelling van zijn statuten (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, inzonderheid op artikel 2;

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 31 januari 2008, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, tot oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid voor de podiumkunstensector van de Vlaamse Gemeenschap en tot vaststelling van zijn statuten.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 december 2012.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 7 februari 1958. Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969.

Bijlage Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 31 januari 2008 Oprichting van een fonds voor bestaanszekerheid voor de podiumkunstensector van de Vlaamse Gemeenschap en vaststelling van zijn statuten (Overeenkomst geregistreerd op 15 mei 2008 onder het nummer 88263/CO/304) A. Oprichting

Artikel 1.Oprichting Bij deze collectieve arbeidsovereenkomst en bij toepassing van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, inzonderheid artikel 2, richt het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf een fonds voor bestaanszekerheid op, waarvan de statuten hierna worden vastgesteld.

Art. 2.Toepassingsgebied Deze overeenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de organisaties of instellingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf en zij aan één van de volgende voorwaarden voldoen : - een rechtspersoon met maatschappelijke zetel in het Vlaamse Gewest; - een rechtspersoon met maatschappelijke zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en ingeschreven bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid op de Nederlandse taalrol.

De aanvragen tot inschrijving op een taalrol worden overgezonden aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, evenals aan de beheersorganen van het fonds opgericht binnen het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf.

Wanneer een organisatie die aansluiting bij dit fonds zou betwisten, op grond van de vorige leden van dit artikel 2, onderwerpt zij haar betwisting aan een commissie die paritair is samengesteld, zoals beschreven in artikel 18, opdat deze een advies over het onderwerp zou uitbrengen.

Deze commissie is ook belast met het onderzoeken van de situatie van de federale en bicommunautaire organisaties die wensen bij te dragen aan het fonds in verhouding tot het aantal werknemers per taalrol.

Onder "werknemers" wordt verstaan : mannelijke en vrouwelijke werklieden en bedienden.

Art. 3.Duur van de overeenkomst en opzeggingsmodaliteiten Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur vanaf 31 januari 2008.

Zij kan door elk der partijen worden opgezegd met een opzeggingstermijn van drie maanden die loopt vanaf de betekening van de opzegging. De opzegging dient betekend te worden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, waarvan deze laatste een kopie aan elk der ondertekende partijen laat geworden.

B. Statuten HOOFDSTUK I. - Benaming en maatschappelijke zetel

Art. 4.Benaming en maatschappelijke zetel Met ingang van 1 januari 2001 wordt een fonds voor bestaanszekerheid opgericht, genaamd "Sociaal Fonds voor de Podiumkunsten van de Vlaamse Gemeenschap" (afkorting "SFP") en waarvan de zetel gevestigd is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Sainctelettesquare 19, 1000 Brussel.

Deze zetel kan bij beslissing vna het paritair beheerscomité voorzien bij artikel 12, elders overgeplaatst worden.

Art. 5."Sociaal Fonds Podiumkunsten" VZW Het fonds volgt op de in rechten en plichten en neemt het actief en het passief over van het "Sociaal Fonds podiumkunsten", opgericht op 13 december 1993, door de VZW "Vlaamse Directies Voor Podiumkunsten", enerzijds, en "ACOD-cultuur" "en "ACV-cultuur", anderzijds, waarvan de statuten gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad van 17 maart 1994, identificatienummer 5040/94. HOOFDSTUK II. - Doel

Art. 6.Doel en taakstelling van het fonds Het fonds heeft tot doel alle vormings-, tewerkstellings- en opleidingsinitiatieven in de sector van de podiumkunsten te stimuleren en te ondersteunen, onder meer ten behoeve van risicogroepen zoals bedoeld bij de wet van 29 december 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/12/1990 pub. 02/12/2011 numac 2011000753 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende sociale bepalingen Officieuze coördinatie in het Duits van uittreksels sluiten houdende sociale bepalingen.

Het mag tevens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen.

Het fonds heeft inzonderheid als taak de daartoe door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid geïnde bijdragen te ontvangen, te beheren en toe te wijzen aan de doeleinden waarvoor ze bestemd zijn. HOOFDSTUK III. - Financiering

Art. 7.Inkomsten van het fonds De geldmiddelen van het fonds bestaan uit bijdragen gestort door de werkgevers voor de werknemers die onder de bevoegdheid van hoger genoemd paritair comité ressorteren zoals bepaald in artikel 2 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, uit alle middelen die ter beschikking gesteld worden van het fonds evenals uit de eventuele intrestopbrengst van deze gekapitaliseerde bijdragen en middelen.

Art. 8.Bedrag van de bijdragen § 1. Het bedrag van de bijdragen wordt bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf in functie van de opdrachten die het paritair comité aan het fonds wil toevertrouwen.

Bij ontstentenis van een dergelijke collectieve arbeidsovereenkomst gelden de bedragen van de bijdragen zoals die door of krachtens wet werden vastgesteld op grond van de artikelen 137 tot en met 139 van de programmawet van 30 december 1988. § 2. Bij beslissing van het paritair beheerscomité van het fonds, voorzien bij artikel 12, goedgekeurd in het paritair comité kunnen de bijdragen derwijze bepaald worden dat een nodig geachte reserve wordt verzekerd.

Art. 9.Inning van de bijdragen De bijdragen worden geïnd en ingevorderd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, bij toepassing van artikel 7 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid.

Art. 10.Administratiekosten De administratiekosten van het fonds worden elk jaar vastgesteld door het paritair beheerscomité voorzien bij artikel 12.

Deze kosten worden in eerste instantie gedekt door de renten van de kapitalen voortkomend van de storting van de bijdragen, en, eventueel, bijkomend door een afhouding op de voorziene bijdragen en waarvan het bedrag vastgelegd is door het voornoemd beheerscomité. HOOFDSTUK IV. - Rechthebbenden

Art. 11.Toekenning en vereffening van de voordelen De werknemers van de organisaties werkzaam in de sector van de podiumkunsten zoals bepaald bij artikel 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst en de risicogroepen zoals bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, hebben recht op de sociale voordelen waarvan het bedrag, de aard en de toekenningsvoorwaarden worden bepaald bij collectieve arbeidsovereenkomst, gesloten in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf. HOOFDSTUK V. - Beheer

Art. 12.Samenstelling van het beheerscomité Het fonds wordt beheerd door en paritair beheerscomité, zoals voorzien in artikel 3 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de fondsen voor bestaanszekerheid, bestaande uit tenminste 4 effectieve leden-beheerders.

Deze leden worden aangeduid door de leden van het betrokken paritair comité voor de helft op voordracht van de beroepsorganisaties van de werkgevers, en voor de andere helft op voordracht van de werknemersorganisaties.

De leden van het beheerscomité worden aangesteld voor een periode van vier jaar. Bij tussentijdse verkiezingen eindigt het mandaat van de nieuw verkozene op het moment dat het mandaat van de andere beheerders vervalt. Zo door vrijwillig ontslag, afzetting of overlijden het aantal beheerders is teruggevallen, dan blijven de andere beheerders in functie totdat regelmatig in hun vervanging is voorzien.

Het mandaat van een lid van het beheercomité vervalt door ontslag, overlijden of wegens ontslag gegeven door de organisatie die hem voorgedragen heeft.

De leden van het beheerscomité ontvangen geen presentiegeld.

Art. 13.Verantwoordelijkheden van de beheerders De beheerders van het fonds gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan in verband met de verbintenissen van het fonds.

Hun verantwoordelijkheid beperkt zich tot de uitvoering van het mandaat van beheer dat zij ontvangen hebben.

Art. 14.Functies in het beheerscomité Het beheerscomité kiest om de vier jaar een voorzitter, een ondervoorzitter, een secretaris en een penningmeester onder zijn leden, met dien verstande dat de voorzitter en penningmeester enerzijds en de ondervoorzitter en de secretaris anderzijds steeds tot de andere bank behoren. Zij vormen samen het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur heeft een voortbereidende en uitvoerende taak, en werkt in opdracht van het Beheerscomité.

Het duidt eveneens de personen aan die met het secretariaat worden belast.

Art. 15.Bevoegdheden van het beheerscomité Het beheerscomité beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer, de werking en de administratie van het fonds, binnen de limieten gesteld door de wet of deze statuten.

Art. 16.Externe vertegenwoordigersmacht Het beheerscomité vertegenwoordigt als college het fonds in alle handelingen in en buiten rechte. Het vertegenwoordigt de vereniging door de meerderheid van zijn leden.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van het beheerscomité als college, wordt het fonds in en buiten rechte eveneens vertegenwoordigt door de voorzitter en de secretaris die gezamenlijk handelen met het oog op de uitvoering van de beslissingen van het beheerscomité.

Het beheerscomité kan zijn bevoegdheden gedeeltelijk overdragen aan één of meer van zijn leden of aan derden. Zij kunnen, middels een schriftelijke volmacht, de bevoegdheid krijgen om : 1. overeenkomsten af te sluiten en engagementen aan te gaan die te maken hebben met de dagelijkse werking van het secretariaat, dit evenwel met uitzondering van arbeidsovereenkomsten;2. de nodige initiatieven te nemen teneinde de beslissingen van het Beheerscomité en het Dagelijks Bestuur uit te voeren;3. het financieel beleid van het SFP te verzekeren met inbegrip van het doen van uitgaven en het realiseren van inkomsten;4. het tekenen van kwitanties en ontvangstbewijzen ter attentie van de post en dergelijke. Voor wat punt 1 en 3 betreft, moet de aangeduide persoon voorafgaandelijk goedkeuring vragen aan het dagelijks bestuur indien het uitgaven betreft van meer dan 5.000 EUR niet nominatum zijn opgenomen in de door het beheerscomité goedgekeurde begroting. Over uitgaven van minder van 5.000 EUR rapporteert de aangeduide persoon aan het dagelijks bestuur aan de hand van afrekeningen die minstens 2 maal per jaar worden voorgelegd.

Art. 17.Werking van het beheerscomité Het beheerscomité vergadert minstens éénmaal per semester ter zetel van het fonds of in elke andere plaats in België zoals aangewezen in de oproepingsbrief, hetzij op uitnodiging van de voorzitter ambtshalve handelend, hetzij op vraag van ten minste de helft der leden van het beheerscomité, hetzij op vraag van één der organisaties vertegenwoordigd in het paritair comité.

Het beheerscomité wordt voorgezeten door de voorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt het voorzitterschap in volgorde waargenomen door de ondervoorzitter, de secretaris, de penningmeester, de oudste in leeftijd.

De uitnodigingen moeten de agenda bevatten. De notulen worden opgemaakt door de secretaris, aangewezen door het beheerscomité, en ondertekend door degene die de vergadering heeft voorgezeten.

Uittreksels uit deze notulen worden door de voorzitter en de ondervoorzitter ondertekend.

Art. 18.Geldigheid van de beslissingen en wijze van beraadslaging Het beheerscomité kan slechts geldig vergaderen en beslissen indien minstens de helft zowel van de werknemersafvaardiging als van de werkgeversafvaardiging aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd is.

Alle beslissingen worden genomen bij eenparigheid van stemmen van de aanwezige en bij volmacht vertegenwoordigde leden. De stem van een beheerder die zich onthoudt telt niet mee.

Elke beheerder kan zich laten vertegenwoordigen door een andere beheerder. Elke beheerder kan maximaal één volmacht dragen. De volmachtdrager dient schriftelijk gemandateerd zijn.

Het volmachtformulier wordt samen met de agenda aan de beheerders bezorgd.

Art. 19.Uitsluiting uit het beheerscomité Beheerders kunnen enkel verwijderd worden uit het beheerscomité op initiatief van de overige leden van het beheerscomité. Dit kan enkel wanneer zij een zware fout hebben begaan. In voorkomend geval kunnen de overige beheerders omwille van deze fout unaniem beslissen de betreffende beheerder te schorsen tot het paritaire comité een definitieve beslissing heeft genomen.

Art. 20.Paritaire commissie De commissie waarvan sprake in artikel 2 wordt paritair samengesteld uit twee vertegenwoordigers van de werknemersafgevaardigden en twee van de werkgeversafgevaardigden, zetelend in het Paritair Comité voor het vermakelijkheidsbedrijf.

De adviezen worden bij eenparigheid uitgebracht door deze commissie en worden meegedeeld ana het paritair comité en aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid. HOOFDSTUK VI. - Controle

Art. 21.Expert boekhouder Overeenkomstig artikel 12 van de wet van 7 januari 1958Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/01/1958 pub. 31/03/2011 numac 2011000170 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de Fondsen voor bestaanszekerheid Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 1 maart 1971, duidt het paritair comité minstens één revisor of accountant aan ter controle van het beheer van het fonds.

Deze moet minstens eenmaal per jaar verslag uitbrengen bij het paritair comité.

Bovendien licht hij het beheerscomité regelmatig in over de resultaten van zijn onderzoekingen en doet de aanbevelingen die hij nodig heeft. HOOFDSTUK VII. - Balans en rekeningen

Art. 22.Boekjaar Elk jaar wordt op 31 december de balans en rekeningen van het verlopen dienstjaar afgesloten. HOOFDSTUK VIII. - Ontbinding en vereffening

Art. 23.Ontbinding van het fonds en bestemming van de middelen Het fonds wordt ontbonden door het paritair comité ingevolge een gebeurlijke vooropzeg, zoals voorzien door artikel 3.

Voornoemd paritair comité beslist over de bestemming van de goederen en waarden van het fonds na betaling van het passief.

Deze bestemming moet in overeenstemming zijn met het doel waartoe het fonds werd opgericht.

Het paritair comité duidt de vereffenaars aan onder de leden van het beheerscomité.

Art. 24.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeids overeenkomst van 14 december 2000Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 14/12/2000 pub. 31/05/2002 numac 2002031225 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Verordening houdende aanpassing van de algemene uitgavenbegroting van de agglomeratie Brussel voor het begrotingsjaar 2000 type overeenkomst prom. 14/12/2000 pub. 31/05/2002 numac 2002031224 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Verordening houdende aanpassing van de middelenbegroting van de agglomeratie Brussel voor het begrotingsjaar 2000 sluiten betreffende het "Fonds voor bestaanszekerheid voor de podiumkunstensector van de Vlaamse Gemeenschap" en zijn statuten zoals gewijzigd bij collectieve arbeidsovereenkomst van 25 september 2001 en door de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 maart 2004.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 20 december 2012.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^