Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 20 december 2000
gepubliceerd op 29 december 2000

Koninklijk besluit betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
2000001130
pub.
29/12/2000
prom.
20/12/2000
ELI
eli/besluit/2000/12/20/2000001130/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 DECEMBER 2000. - Koninklijk besluit betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, inzonderheid op artikel 16, vierde lid;

Gelet op het advies van de inspecteur-generaal van financiën, gegeven op 10 november 2000;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat op 1 januari 2001 de nieuwe organen inzake de lokale politie worden ingesteld en dat inzonderheid de politieraden en politiecolleges in de meergemeentezones voor een eerste maal in plaats moeten worden gesteld;

Overwegende dat artikel 18 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus bepaalt dat de verkiezing van de leden van de politieraad gebeurt op de derde maandag nadat de gemeenteraad werd geïnstalleerd;

Dat dit inhoudt dat een eerste verkiezing van de leden van de politieraad zal plaatsvinden op 22 januari 2001 en dat de indiening van de lijsten dient te geschieden de dertiende dag voor de verkiezing.

Dat het bepalen van nadere regels en de procedure die in acht moet worden genomen bij de indiening van de kandidatenlijsten en bij de verkiezing van de leden van de politieraad in de verschillende gemeenten die deel uitmaken van een meergemeentezone, leidt tot eenvormigheid en kan bijdragen tot het beperken van betwistingen.

Dat het gezien de in de wet voorziene timing hoogdringend is deze nadere regels te bepalen.

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en op advies van Onze in Raad vergaderde Ministers;

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de indiening van de voordrachtakten en op de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad van de meergemeentezone waarvan de betrokken gemeente deel uitmaakt.

Art. 2.Elke akte houdende voordracht van kandidaten moet, in dubbel exemplaar, op het gemeentehuis worden ingediend de dertiende dag voor de stemming, tussen 16 en 19 uur. Zij wordt aan de burgemeester, bijgestaan door de gemeentesecretaris, overhandigd hetzij door het gemeenteraadslid of een van de gemeenteraadsleden die haar ondertekenden, hetzij door de persoon die daartoe door het voormelde gemeenteraadslid of de voormelde gemeenteraadsleden aangewezen is.

De indiener van de akte krijgt het tweede exemplaar terug nadat hierop voor ontvangst werd getekend.

Art. 3.De burgemeester herinnert de gemeenteraadsleden aan de bepalingen van artikel 2 op het ogenblik van de installatie van de gemeenteraad.

Art. 4.De voordrachtakte vermeldt de naam, de voornamen, de geboortedatum en het beroep van de kandidaat-effectieve leden en de kandidaat-opvolgers. De voordrachtakte vermeldt voor elk kandidaat-effectief lid de kandidaat-opvolgers in de precieze volgorde waarin deze zijn voorbestemd om het te vervangen.

De identiteit van de vrouwelijke kandidaat die gehuwd of weduwe is, mag voorafgegaan worden door de naam van haar echtgenoot of overleden echtgenoot.

De voordrachtakte vermeldt eveneens de naam, de voornaam en het volledig adres van het gemeenteraadslid of de gemeenteraadsleden die de voordracht doen.

Onderaan de voordrachtakte tekenen de kandidaten voor akkoord met hun voordracht.

Art. 5.Een gemeenteraadslid mag niet meer dan een voordrachtakte voor dezelfde verkiezing ondertekenen.

Eenzelfde persoon kan tegelijk als kandidaat-effectief lid en als kandidaat-opvolger voorgedragen worden.

Art. 6.Bij de overhandiging van de voordrachtakten onderzoekt de burgemeester of zij voldoen aan de bepalingen van de artikelen 4 en 5.

Hij kan de verbetering of aanvulling van de voordrachtakten aanbevelen.

Art. 7.Onmiddellijk na het verstrijken van de termijn bepaald voor het indienen van de voordrachtakten, sluit de burgemeester de kandidatenlijst af en rangschikt de kandidaat-effectieve leden in alfabetische orde. De naam van elk kandidaat-effectief lid wordt gevolgd door de namen van de kandidaat-opvolgers in de precieze orde zoals vermeld in de voordrachtakte.

Art. 8.De voordrachtakten en de door de burgemeester opgemaakte kandidatenlijst worden op de gemeentesecretarie neergelegd waar, vanaf de elfde dag voor de stemming, de gemeenteraadsleden en de kandidaten er tijdens de diensturen kennis van kunnen nemen.

Een exemplaar van de kandidatenlijst dient gevoegd te worden als bijlage bij de brief die de gemeenteraadsleden oproept voor de vergadering waarop de verkiezing zal plaatshebben.

Art. 9.De burgemeester laat de stembiljetten drukken of vermenigvuldigen. Deze biljetten moeten eenvormig van kleur en van formaat zijn. Het stembiljet vermeldt in alfabetische volgorde de namen van de kandidaat-effectieve leden, alsook de namen van hun kandidaatopvolgers in de precieze orde zoals vermeld in de voordrachtakte. De stemvakjes worden evenwel alleen geplaatst naast de namen van de kandidaat-effectieve leden.

Het is verboden enig ander stembiljet te gebruiken.

Art. 10.De burgemeester, bijgestaan door de twee jongste gemeenteraadsleden in leeftijd, is belast met het verzekeren van de goede gang van de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming die in de openbare vergadering plaatsvinden.

De gemeentesecretaris neemt het secretariaat waar en is belast met het opmaken van het proces-verbaal.

Art. 11.Wanneer de stemming gesloten is, wordt, staande de vergadering, overgegaan tot de stemopneming.

De geldige stembiljetten worden gerangschikt en geteld volgens de naam van het kandidaat-effectief lid waarvoor een stem is uitgebracht.

De blanco of ongeldige stembiljetten worden apart gelegd.

Art. 12.Na de stemopneming stelt de burgemeester de lijst op van de verkozen effectieve leden en van hun opvolgers.

Art. 13.Over het hele verloop van de verrichtingen van de stemming en van de stemopneming wordt, staande de vergadering, een proces-verbaal opgemaakt, dat wordt overgeschreven in het register der notulen van de gemeenteraad.

Het moet uitdrukkelijk vermelden dat de stemming geheim was.

Het proces-verbaal wordt ondertekend door de burgemeester, de gemeenteraadsleden die hem bijstaan en de gemeentesecretaris, alsmede door de gemeenteraadsleden die daartoe de wens uitdrukken.

Art. 14.Onmiddellijk na de ondertekening van het proces-verbaal kondigt de burgemeester de verkiezingsuitslag af in openbare zitting.

Art. 15.Het dossier van de verkiezing wordt onverwijld per aangetekende zending doorgestuurd aan, naar gelang het geval, de bestendige deputatie of het college bedoeld in artikel 83quinquies, § 2, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen.

Het bevat twee afschriften van het procesverbaal met de stembiljetten, zowel de geldige als de ongeldige, en alle nodige bewijsstukken.

Art. 16.Op 1 januari 2001 treden in werking : 1° de artikelen 12 tot en met 24 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;2° dit besluit.

Art. 17.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 20 december2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE

^