Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 april 2024
gepubliceerd op 10 mei 2024

Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van het mechanisme voor de opvolging van het federale klimaatbeleid

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2024004151
pub.
10/05/2024
prom.
18/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 APRIL 2024. - Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van het mechanisme voor de opvolging van het federale klimaatbeleid


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik de eer heb ter ondertekening van Uwe Majesteit voor te leggen, moet het mogelijk maken de beleidscyclus van federaal klimaatbeleid, vastgelegd door de wet van 15 januari 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/2024 pub. 07/02/2024 numac 2024001055 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid sluiten betreffende het federale klimaatbeleid, in te voeren. In overeenstemming met de implementatie van Verordening (EU) 2018/1999 betreffende de Governance van de Energie-Unie en de Klimaatactie vereist dit de invoering van een regelmatig planningsproces rond energie en klimaat over een periode van vijf en tien jaar, met een bijbehorend rapportageschema en mechanismen om ervoor te zorgen dat alle lidstaten vooruitgang boeken, en strategische reflectie over een periode van dertig jaar met het oog op het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

Om deze rapportering op federaal niveau te vergemakkelijken en te coördineren, werd eerst een governancemechanisme ingevoerd door twee beslissingen van de Ministerraad (Beslissingen van 2 april 2021 betreffende de monitoring van de implementatie van het federale klimaatbeleid en de federale klimaatmaatregelen 2021-2030 en van 8 oktober 2021 met betrekking tot de ambities en engagementen van de federale Staat in het federale klimaatbeleid 2021-2030) en werd vervolgens verankerd in de wet van 15 januari 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/2024 pub. 07/02/2024 numac 2024001055 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid sluiten met betrekking tot het federale klimaatbeleid.

Gezien het transversale en multisectoriële karakter van het federale klimaatbeleid is het van fundamenteel belang om verschillende beleidsmaatregelen en maatregelen op verschillende beleidsterreinen te mobiliseren en zo de verschillende departementen te responsabiliseren om ze in staat te stellen de planning, implementatie, monitoring, evaluatie en transparantie van het klimaatbeleid mogelijk te maken.

Het belangrijkste instrument van dit nieuwe beleidsmechanisme is het opstellen, door de bevoegde ministers en staatssecretarissen, van routekaarten die samen met hun regeringen zijn ontwikkeld en die een politiek planningsdocument vormen. Deze bevatten gedetailleerde informatie over de doelstellingen en context van de geplande maatregelen, de inhoud ervan, het implementatieproces en het tijdschema, de diensten en instellingen die verantwoordelijk zijn voor de implementatie ervan, de budgettaire gevolgen, evenals informatie met betrekking tot de monitoring ervan en de analyse van hun impact.

Al deze routekaarten en voortgangsverslagen hebben tot doel jaarlijks een syntheserapport op te stellen, waarin de balans wordt opgemaakt van het federale klimaatbeleid. Dit rapport wordt openbaar gemaakt en onderworpen aan het advies van de Wetenschappelijke Klimaatraad, evenals van andere adviesorganen, en vervolgens voorgelegd aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers, waardoor een open debat over het klimaatbeleid op federaal niveau mogelijk wordt.

Dit nieuwe governancesysteem fungeert als katalysator en draagt bij tot een betere integratie van de klimaatdimensie in de verschillende domeinen van de federale klimaatactie. Dit systeem moet het ook mogelijk maken om de operationalisering van de federale bijdrage aan het Nationaal Energie- en Klimaatplan (NEKP) en de ontwikkeling van de opeenvolgende actualiseringen ervan te verzekeren. Naast het responsabiliseren van de relevante federale departementen en het bevorderen van samenwerking, wordt de cyclus gebruikt om het beleid op een regelmatige en transparante manier aan te passen.

Commentaar op de artikelen Art. 1 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Art. 2 Dit artikel specificeert alle elementen die moeten worden geïntegreerd in de routekaarten en voortgangsverslagen die door de verschillende departementen en federale overheidsinstellingen worden opgesteld.

Naast deze twee documenten kan ook een verzoek om aanvullende financiering voor klimaatbeleid en -maatregelen worden ingediend, om te profiteren van ondersteuning bij de implementatie van dit beleid en deze maatregel. Dit verzoek moet volledig en nauwkeurig zijn en de gevraagde bedragen rechtvaardigen.

Het is de Dienst Klimaatverandering die verantwoordelijk is voor het centraliseren van alle routekaarten, voortgangsverslagen en mogelijke financieringsaanvragen. Hiertoe bepaalt zij ook het sjabloon van al deze documenten, om de coördinatie en verwerking van al deze gegevens te vergemakkelijken.

Gezien de lengte van de beleidscyclus en de noodzaak om over actuele gegevens te beschikken, kunnen financieringsverzoeken die na 1 maart worden ingediend, niet meer in aanmerking komen voor mogelijke aanvullende financiering het volgende jaar.

Art. 3 De voortgangsverslagen, waaraan een financieringsverzoek kan worden gekoppeld, worden jaarlijks door de Dienst Klimaatverandering bijeengebracht en geanalyseerd in een syntheserapport. Dit rapport wordt gepubliceerd en dient tevens als basis voor de Wetenschappelijke Klimaatraad om advies uit te brengen over de evolutie van het federale klimaatbeleid. Dit is een essentiële stap in de klimaatgovernancecyclus.

Alle financieringsverzoeken moeten jaarlijks uiterlijk op 1 maart worden ingediend en worden vervolgens geanalyseerd door de Dienst Klimaatverandering. Deze analyse wordt enerzijds overgemaakt aan de minister bevoegd voor Klimaat en anderzijds aan de Wetenschappelijke Klimaatraad, die zich er op zal kunnen baseren, evenals op de oorspronkelijke financierings-verzoeken, om zijn advies te geven. Dit zal nodig zijn om de minister en de federale regering te helpen de meest efficiënte keuzes te maken met betrekking tot het huidige beleid, mogelijk nieuw beleid en maatregelen aan te nemen of te versterken om aan de wereldwijde klimaatdoelstellingen te voldoen.

Art. 4 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame ontwikkeling en Green deal, Z. KHATTABI

18 APRIL 2024. - Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van het mechanisme voor de opvolging van het federale klimaatbeleid FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 januari 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/2024 pub. 07/02/2024 numac 2024001055 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid sluiten houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën van 23 februari 2024;

Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris van Begroting van 15 maart 2024;

Gelet op advies nr. 76.020/16 van de Raad van State, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft.

Op voordracht van onze Minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1 - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° De Wet: wet van 15 januari 2024Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/2024 pub. 07/02/2024 numac 2024001055 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid sluiten houdende de organisatie van het federale klimaatbeleid-;2° De Wetenschappelijke Klimaatraad: het comité van experten opgericht overeenkomstig artikel 8 van de Wet.

Art. 2.§ 1. De routekaarten en voortgangsverslagen bedoeld in artikel 4 van de wet bevatten ten minste de volgende gegevens: 1° De verantwoordelijke minister(s) of staatssecretaris(sen);2° De doelstellingen en de context van de voorgenomen maatregelen;3° De beschrijving en de uitvoering van alle maatregelen;4° het uitvoeringsproces en het tijdsschema ervan;5° de departementen en instellingen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan;6° de informatie met betrekking tot de monitoring en analyse van de directe impact op de broeikasgasemissies, het energieverbruik (finale, primaire en hernieuwbare) en de indirecte sociale, economische en milieueffecten;7° De financiële en budgettaire gevolgen, met inbegrip van met name het gebruik van de reeds verkregen of geplande financiering;8° Eventuele verwachte belemmeringen voor de uitvoering;9° De toekomstige vooruitzichten. Verzoeken voor financiering voor het gebruik van een gelijkwaardig bedrag van het federale aandeel van de inkomsten uit de veiling van emissierechten, opgenomen in punt 7°, worden met het voortgangsverslag samen ingediend.

Dit document moet ten minste de code van de bijbehorende routekaart bevatten, naast een verantwoording, een substantiële toelichting en een raming van de te financieren en reeds gefinancierde bedragen bevatten. § 2. De Dienst Klimaatverandering bepaalt het sjabloon voor de routekaarten, de voortgangsverslagen en de verzoeken voor bijkomende financiering.

De voortgangsverslagen aangevuld met daarnaast eventueel de aanvragen voor bijkomende financiering moeten volledig, zorgvuldig en tijdig, jaarlijks voor de deadline van 1 maart, worden ingediend.

Financieringsverzoeken die na deze datum worden verstuurd of waarin voor de Dienst Klimaatverandering cruciale informatie ontbreekt of onduidelijk is, zijn niet meegenomen worden in de analyse door de dienst Klimaatverandering.

Art. 3.§ 1. De Dienst Klimaatverandering maakt jaarlijks tegen uiterlijk 30 april een analyse op van de ontvangen financieringsverzoeken, die zowel aan de minister bevoegd voor klimaat als aan de Wetenschappelijke Klimaatraad wordt overgemaakt. De Klimaatraad ontvangt ook de originele financieringsverzoeken die over 30 dagen beschikt om een advies te formuleren en over te maken aan de Dienst Klimaatverandering en aan de minister bevoegd voor klimaat. § 2. De voortgangsverslagen worden jaarlijks door de Dienst Klimaatverandering gecompileerd en geanalyseerd in een syntheserapport. § 3. De Dienst Klimaatverandering publiceert het syntheserapport nadat de Ministerraad er akte heeft van genomen. § 4. Het syntheserapport draagt bij tot het opstellen en bijwerken van de federale bijdrage aan het geïntegreerd Nationaal Energie- en Klimaatplan bedoeld in artikel 17 van de Governanceverordening, en tot de rapportering van informatie over de beleidslijnen en maatregelen en tot de rapportering over de adaptatiesacties, bedoeld in de artikelen 18 en 19 van de Governanceverordening.

Art. 4.De minister bevoegd voor klimaat is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 april 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Klimaat, Leefmilieu, Duurzame Ontwikkeling en Green Deal, Z. KHATTABI

^