Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 juni 2019
gepubliceerd op 21 juni 2019

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de gedragscode voor inducements voor levens- en niet-levensverzekeringen

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2019012969
pub.
21/06/2019
prom.
17/06/2019
ELI
eli/besluit/2019/06/17/2019012969/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 JUNI 2019. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de gedragscode voor inducements voor levens- en niet-levensverzekeringen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 4 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/04/2014 pub. 30/04/2014 numac 2014011239 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de verzekeringen sluiten betreffende de verzekeringen, artikel 287;

Op de gezamenlijke voordracht van de Minister van Werk, Economie en Consumenten, de Minister van Financiën en de Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO's, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De gedragscode voor inducements voor levens- en niet-levensverzekeringen, wordt goedgekeurd.

Art. 2.De minister bevoegd voor Economie en de Bescherming van de consumenten is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 17 juni 2019.

FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Werk, Economie en Consumenten, K. PEETERS De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, A. DE CROO De Minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO's, D. DUCARME

Gedragscode voor inducements voor levens- en niet-levensverzekeringen Preambule Deze gedragscode kwam tot stand in onderling overleg tussen alle beroepsverenigingen van de verzekeringssector (verzekeringsondernemingen en tussenpersonen) en rekening houdend met de opmerkingen en bedenkingen van de FSMA die aangeduid zijn met een asterisk. 1. Algemeen De basisprincipes die altijd moeten gerespecteerd worden zijn: - Principes inzake belangenconflicten: het belang van de klant staat centraal.Het is niet toegelaten om een product zodanig te vergoeden dat de tussenpersoon ertoe kan aangezet worden om dat product te verkopen in plaats van het product dat het best tegemoet komt aan de verlangens en behoeften van de klant; - Principe van proportionaliteit: de vergoedingen moeten redelijk zijn gelet op de dienstverlening waarvoor ze worden betaald. 2. Specifieke regels voor niet monetaire vergoedingen: i.Opleidingsseminaries De sector stelt volgende regels voor: - De opleidingsseminaries mogen maximaal drie dagen en twee nachten duren, reistijd inbegrepen.* - Ze moeten plaatsvinden op het Europese continent. - De deelname mag niet gekoppeld zijn aan bepaalde tegenprestaties die aanleiding zouden kunnen geven tot een belangenconflict. - Per volledige halve dag worden minstens 2 uur opleiding voorzien.

Er moeten bijscholingspunten kunnen worden toegekend voor deze uren.

Maw. de opleiding moet erkend zijn door de FSMA en gevraagd wordt dat het aanbod uitgebreid wordt met onderwerpen die niet strikt verzekeringstechnisch zijn, maar wel professioneel zeer relevant zijn voor de tussenpersonen (bedrijfsbezoeken, trendwatchers, motivational speakers, IT-opleiding, managementopleidingen, kantoororganisatie, people management...). - Partners en familieleden mogen niet uitgenodigd worden en aanwezig zijn. * ii. Events Uitnodigingen voor events (sportieve, culturele, muzikale, gastronomische, ...) zijn toegelaten indien: - het evenement niet langer duurt dan twee dagen en één nacht; - het doorgaat op het Europese continent.

Ook hier mag de deelname aan een event niet afhankelijk gemaakt worden van criteria die zouden kunnen aanleiding geven tot een mogelijk belangenconflict. 3. Negatieve lijst De wet voorziet dat de gedragscode tevens een niet-exhaustieve lijst moet bevatten van inducements die geacht worden afbreuk te doen aan de kwaliteit van de aan de klant verleende dienst. Lijst van verboden praktijken: - Reizen, ongeacht of deze gratis of betalend zijn voor de tussenpersoon (zie PS). - Wanneer tussen de tussenpersoon en de klant een relatie van beleggingsadvies bestaat, incentives voor een beperkte periode per product of voor een zeer nauwgedefinieerde categorie van producten.

Dit verhindert echter niet dat de verzekeraar een commerciële actie organiseert voor alle tak 23 producten voor zover hij over een voldoende verscheiden aanbod van tak 23 producten beschikt waardoor hij voor alle `types' klanten een passende tak 23 heeft. - Opleidingsseminaries en events die niet voldoen aan de regels van deze gedragscode.

PS: Alle reizen waarvoor reeds een reglement werd gecommuniceerd naar de tussenpersonen mogen nog worden uitgevoerd, ook al vinden deze reizen plaats na de inwerkingtreding van de gedragscode en tot uiterlijk 31 december 2020.

ASSURALIA, Philippe Colle FVF, Kelly Schamphelaere FEPRABEL, Patrick Cauwert BVVM-UPCA, Jean-Jacques Surny BZB-FEDAFIN, Albert Verlinden

^