Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 juli 2014
gepubliceerd op 28 juli 2014

Koninklijk besluit tot wijziging, wat de door de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen aan te wijzen verantwoordelijken voor de distributie betreft, van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995 betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2014011460
pub.
28/07/2014
prom.
17/07/2014
ELI
eli/besluit/2014/07/17/2014011460/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging, wat de door de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen aan te wijzen verantwoordelijken voor de distributie betreft, van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat de Regering de eer heeft U ter ondertekening voor te leggen, heeft als voorwerp artikel 4 van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen (hierna : wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten), vervangen bij de wet van 26 april 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2010 pub. 28/05/2010 numac 2010024147 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering sluiten houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering, uit te voeren.

De voornoemde wet van 26 april 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2010 pub. 28/05/2010 numac 2010024147 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering sluiten strekt ertoe de Belgische wetgeving aan te passen ingevolge een met redenen omkleed advies van de Europese Commissie dat stelde dat de wetgeving inzake aanvullende ziekteverzekeringen aangeboden door ziekenfondsen en andere mutualistische entiteiten niet in overeenstemming was met de Europese schadeverzekeringsrichtlijnen.

Deze wet heeft onder meer een aantal wijzigingen aangebracht aan de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten aangezien de tussenpersonen, zoals bedoeld in artikel 68 van de wet van 26 april 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2010 pub. 28/05/2010 numac 2010024147 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering sluiten, voortaan beschouwd worden als verzekeringstussenpersonen bedoeld in de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten.

Het betreft ziekenfondsen en natuurlijke personen en rechtspersonen (andere dan ziekenfondsen), die activiteiten van verzekeringsbemiddeling uitoefenen betreffende ziekteverzekeringen van tak 2 georganiseerd door maatschappijen van onderlinge bijstand en, in voorkomend geval, betreffende een dekking, op bijkomende wijze, van de risico's die behoren tot de hulpverlening bedoeld in tak 18.

Een belangrijke wijziging betreft de invoering van het nieuwe artikel 4. Voorheen bepaalde dit artikel dat de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen minimum één verantwoordelijke voor de distributie moesten aanwijzen voor de hoofdzetel en één per bijkantoor waar respectievelijk een bemiddelings- of distributieactiviteit werd uitgeoefend.Indien meer dan vijf personen actief waren inzake verzekerings- of herverzekeringsbemiddeling, dienden ze voor de hoofdzetel minstens twee verantwoordelijken voor de distributie aan te wijzen.

Artikel 4 luidt nu als volgt : "De verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen wijzen één of meer natuurlijke personen aan als verantwoordelijken voor de distributie. Het aantal verantwoordelijken voor de distributie is aangepast aan de organisatie en de activiteiten van de tussenpersoon of de onderneming. De Koning stelt dit aantal vast op gezamenlijk voorstel van de Minister die de Verzekeringen in zijn bevoegdheid heeft en van de Minister van Sociale Zaken." Een verantwoordelijke voor de distributie is elke natuurlijke persoon behorend tot de leiding van of elke werknemer in dienst van een verzekerings- of herverzekeringstussenpersoon of van een verzekeringsonderneming, die de facto de verantwoordelijkheid heeft van of toezicht uitoefent op de werkzaamheid van verzekeringsbemiddeling. De verantwoordelijken voor de distributie moeten voldoen aan de voorwaarden inzake vereiste beroepskennis, geschiktheid en professionele betrouwbaarheid zoals bedoeld in artikel 10, 1°, 2° bis en 3° van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten. Bovendien zijn zij gehouden aan de wettelijke regels inzake geregelde bijscholing.

Een persoon in contact met het publiek is elke andere persoon dan de verantwoordelijke voor de distributie die zich bij een verzekerings- of herverzekeringstussenpersoon of bij een verzekeringsonderneming rechtstreeks met verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling bezighoudt. De personen in contact met publiek moeten beschikken over een basiskennis in verzekeringen. Hun werkgever ziet erop toe dat zij hun professionele kennis regelmatig bijscholen.

Onder de toepassing van het oude artikel 4 vereiste de naleving van de verplichting om per bijkantoor een verantwoordelijke voor de distributie aan te duiden zware administratieve en financiële inspanningen, mede gelet op de strengere opleidingsvereisten, inzonderheid voor die ondernemingen die een groot aantal exploitatiepunten hebben, vaak verspreid over het ganse land, en waarvoor de activiteit van verzekerings- of herverzekeringsbemiddeling vaak slechts bijkomstig is aan hun hoofdactiviteit.

Hetzelfde probleem stelde zich binnen de mutualistische sector waar de activiteit van verzekeringsbemiddeling ook slechts een beperkt deel uitmaakt van het aan deze sector toebehorende takenpakket en waar elk ziekenfonds de facto over een aanzienlijk aantal bijkantoren beschikt.

Aangezien de Europese Richtlijn 2002/92/CE van het Europees Parlement en de Raad van 9 december 2002 betreffende verzekeringsbemiddeling geen minimumvereiste oplegt inzake het aantal verantwoordelijken voor de distributie, werd de regel van het aantal verplicht aan te duiden verantwoordelijken voor de distributie per hoofdzetel en per bijkantoor in de wet vervangen door een nieuwe bepaling waarbij het aantal verantwoordelijken voor de distributie voortaan afhankelijk wordt gesteld van de organisatie en van de activiteiten van de tussenpersoon of van de onderneming.

De artikelen 1 en 2 van het koninklijk besluit dat aan uw Majesteit is voorgesteld, behoeven geen bijzondere toelichting. Zij wijzigen het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten [hierna : koninklijk besluit van 25 maart 1996] om het aan te passen aan de nieuwe tekst van artikel 4 van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten.

Artikel 3 voegt in het koninklijk besluit van 25 maart 1996 een nieuw Hoofdstuk Vbis in dat artikel 13 bevat dat wordt hersteld, en dat luidt als volgt : "Hoofdstuk Vbis. Verantwoordelijken voor de distributie en personen die in contact staan met het publiek bij verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en bij verzekeringsondernemingen." Artikel 13 bepaalt dat de in artikel 3 en 4 van de wet bedoelde verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen in alle gevallen minstens 1 verantwoordelijke voor de distributie aanduiden en dat het bijkomend aantal verantwoordelijken voortaan in relatie staat met het aantal andere personen die in contact zijn met het publiek inzake verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling.

Zo moeten de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen alsook de verzekeringsondernemingen wanneer zij meer dan 10 personen in contact met het publiek tewerkstellen, een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aanduiden, en dit ongeacht het aantal verkoop- of distributiekantoren, voor zover de interne organisatie toelaat dat in elk verkoop- of distributiekantoor het vereiste toezicht op de bemiddelingsactiviteit wordt uitgeoefend door een verantwoordelijke voor de distributie. Op dezelfde wijze duiden zij telkens wanneer een volgende schijf van 10 personen in contact met het publiek wordt overschreden een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan.

Onder dezelfde voorwaarden duiden de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen die een andere hoofdberoepswerkzaamheid hebben dan verzekerings- of herverzekeringsbemiddeling en voor wie de verzekering een aanvulling is op de levering van een product of de verrichting van een dienst, een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan wanneer zij meer dan 20 personen in contact met het publiek tewerkstellen. Op dezelfde wijze duiden zij telkens wanneer een volgende schijf van 20 personen in contact met het publiek wordt overschreden een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan.

Artikel 1, 5° van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten definieert de verantwoordelijke voor de distributie als iemand die verantwoordelijkheid draagt over de activiteit van verzekeringsbemiddeling. De verantwoordelijke voor de distributie moet dan ook aan dezelfde voorwaarden voldoen als de verzekerings- of herverzekeringstussenpersoon die een natuurlijke persoon is.

Hiertegenover staan alle andere personen "in contact met het publiek" van wie minder vergaande beroepskennis wordt vereist, gezien zij hun werkzaamheden uitoefenen onder het toezicht en de verantwoordelijkheid van een verantwoordelijke voor de distributie.

Binnen deze gezagsverhouding is één verantwoordelijke voor de distributie per tien personen in contact met het publiek een redelijke verhouding, mede gelet op het feit dat vandaag de dag niet alleen de werkzaamheden van verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling maar ook het toezicht hierop op meer geïnformatiseerde wijze en tot op zekere hoogte ook op afstand kunnen worden uitgeoefend. Bovendien garandeert het nieuw artikel 13 dat er in alle gevallen minstens 1 verantwoordelijke voor de distributie wordt aangeduid en stelt het het minimum aantal bijkomend aan te duiden verantwoordelijken voor de distributie vast. Verder verplicht de wetgever de tussenpersoon ertoe om er voor te zorgen dat zijn interne organisatie zich ertoe leent dat het vereiste toezicht ook daadwerkelijk kan worden uitgeoefend en derhalve indien nodig meer verantwoordelijken voor de distributie aan te duiden. De tekst doet evenmin afbreuk aan het feit dat iedereen die in contact komt met het cliënteel op adequate wijze uitleg en informatie moet kunnen geven over een verzekeringsproduct.

Mutatis mutandis is minimum één verantwoordelijke voor de distributie en één bijkomende verantwoordelijke voor de distributie per 20 personen in contact met het publiek een redelijke verhouding voor de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen die een andere hoofdberoepswerkzaamheid hebben dan verzekerings- of herverzekeringsbemiddeling en de verzekering een aanvulling is op de levering van een product of de verrichting van een dienst.

De tekst houdt rekening met alle opmerkingen welke door de Raad van State werden gegeven in haar advies 56.078/1 van 14 mei 2014.

Tenslotte is de Regering van oordeel dat het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, kan worden aangenomen in lopende zaken. De voorbereiding van het besluit is immers ingezet vóór de periode van lopende zaken en werd beleidsmatig beslecht vóór het ontslag van de Regering.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en trouwe dienaars De Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE De Minister van Sociale Zaken, Mevr. L. ONKELINX

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 56.078/1 van 14 mei 2014 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen' Op 16 april 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Economie verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen'.

Het ontwerp is door de eerste kamer onderzocht op 8 mei 2014. De kamer was samengesteld uit Marnix Van Damme, kamervoorzitter, Wilfried Van Vaerenbergh en Wouter Pas, staatsraden, Marc Rigaux en Michel Tison, assessoren, en Greet Verberckmoes, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Paul Depuydt, eerste auditeur-afdelingshoofd.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Marnix Van Damme, kamervoorzitter.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 mei 2014. 1. Rekening houdend met het ogenblik waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht van de regering op het feit dat de ontstentenis van de controle die het Parlement krachtens de Grondwet moet kunnen uitoefenen, tot gevolg heeft dat de regering niet over de volheid van haar bevoegdheid beschikt.Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of het wijzigen van een verordening noodzakelijk is. 2. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. Strekking en rechtsgrond van het ontwerp 3. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit bevat een regeling betreffende het aantal verantwoordelijken voor de distributie die moeten worden aangewezen door de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen, bedoeld in artikel 4 van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten `betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen'. De ontworpen regeling kan worden geacht rechtsgrond te vinden in de voornoemde bepaling van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten die luidt : "De verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen wijzen een of meer natuurlijke personen aan als verantwoordelijken voor de distributie. Het aantal verantwoordelijken voor de distributie is aangepast aan de organisatie en de activiteiten van de tussenpersoon of de onderneming. De Koning stelt dit aantal vast op gezamenlijk voorstel van de Minister die de Verzekeringen in zijn bevoegdheid heeft en van de minister van Sociale Zaken." (1) Onderzoek van de tekst Opschrift 4. Ermee rekening houdend dat het ontworpen koninklijk besluit een wijzigend besluit is van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 `tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen', redigere men het opschrift als volgt : "Ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging, wat de door de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen aan te wijzen verantwoordelijken voor de distributie betreft, van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen". Aanhef 5. Aan het einde van het eerste lid van de aanhef schrappe men de woorden "houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering".Voorts vervange men in hetzelfde lid het woord "ingevoegd" door het woord "vervangen". 6. In de aanhef van een ontwerp van wijzigingsbesluit moet worden verwezen naar het besluit waarvan de wijziging wordt beoogd.Daartoe dient, onmiddellijk na het eerste lid van de aanhef, een nieuw lid te worden toegevoegd, luidende : "Gelet op het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen;". 7. Het lid van de aanhef waarin wordt verwezen naar het advies van de Raad van State moet worden geredigeerd als volgt : "Gelet op advies 56.078/1 van de Raad van State, gegeven op 14 mei 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;".

Dispositief Algemene opmerking 8. Het is weinig zinvol om de tekst van het ontwerp, die slechts uit zes artikelen bestaat, in te delen in hoofdstukken, temeer daar één van de twee hoofdstukken enkel de bepaling van inwerkingtreding en de uitvoeringsbepaling omvat.Het verdient derhalve aanbeveling de indeling in hoofdstukken weg te laten.

Artikel 1 9. Men schrappe de woorden "artikel 5, 8° van". Artikel 2 10. In de inleidende zin van artikel 2 van het ontwerp schrappe men de woorden "artikel 15 van". Artikelen 3 en 4 11. Men voege de artikelen 3 en 4 van het ontwerp samen tot één bepaling die kan aanvangen als volgt : "In hetzelfde besluit wordt na artikel 12 een hoofdstuk Vbis ingevoegd, dat artikel 13 bevat dat wordt hersteld, en dat luidt : `Hoofdstuk Vbis.Verantwoordelijken voor de distributie en personen die in contact staan met het publiek bij verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en bij verzekeringsondernemingen.

Art. 13.De in de artikelen ... (verder zoals in het ontwerp)'".

De griffier, Greet Verberckmoes De voorzitter, Marnix Van Damme _______ Nota (1) De wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten wordt opgeheven bij artikel 347 van de wet van 4 april 2014 `betreffende de verzekeringen'.Eenmaal die opheffingsbepaling in werking zal zijn getreden, zal niet meer kunnen worden gerefereerd aan de eerstgenoemde wet als rechtsgrond voor de ontworpen regeling.

17 JULI 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging, wat de door de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en de verzekeringsondernemingen aan te wijzen verantwoordelijken voor de distributie betreft, van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen, artikel 4, vervangen bij de wet van 26 april 2010Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/04/2010 pub. 28/05/2010 numac 2010024147 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen;

Gelet op het advies van de Commissie voor Verzekeringen, gegeven op 5 februari 2014;

Gelet op advies 56.078/1 van de Raad van State, gegeven op 14 mei 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Economie en de Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 3, 7° van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de wet van 27 maart 1995Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/03/1995 pub. 24/08/2006 numac 2006000484 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen. - Duitse vertaling sluiten betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen, hernummerd en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 26 november 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/11/2006 pub. 30/11/2006 numac 2006011531 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de artikelen 9, 10, 2°, 4° en 6°, en artikel 11, § 3, van de wet van 27 maart 1995 betreffende de verzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen sluiten, worden de woorden "voor de hoofdzetel en per bijkantoor" opgeheven.

Art. 2.In artikel 10 van hetzelfde besluit, vervangen bij het koninklijk besluit van 26 november 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 26/11/2006 pub. 30/11/2006 numac 2006011531 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 1996 tot uitvoering van de artikelen 9, 10, 2°, 4° en 6°, en artikel 11, § 3, van de wet van 27 maart 1995 betreffende de verzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° het onderdeel 1° wordt opgeheven;2° in het onderdeel 2° worden de woorden "voor de hoofdzetel en per bijkantoor," opgeheven.

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt na artikel 12 een hoofdstuk Vbis ingevoegd, dat artikel 13 bevat dat wordt hersteld, en dat luidt : "Hoofdstuk Vbis. Verantwoordelijken voor de distributie en personen die in contact staan met het publiek bij verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen en bij verzekeringsondernemingen."

Art. 13.De in de artikelen 3 en 4 van de wet bedoelde verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen alsook de verzekeringsondernemingen duiden in alle gevallen minstens 1 verantwoordelijke voor de distributie aan.

Wanneer de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen alsook de verzekeringsondernemingen meer dan 10 personen in contact met het publiek tewerkstellen, duiden zij een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan, dit ongeacht het aantal verkoops- of distributiekantoren en voor zover de interne organisatie toelaat dat in elk verkoops- of distributiekantoor het vereiste toezicht op de werkzaamheid van verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling wordt uitgeoefend door een verantwoordelijke voor de distributie.

Op dezelfde wijze duiden zij telkens wanneer een volgende schijf van 10 personen in contact met het publiek wordt overschreden een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan.

Onder dezelfde voorwaarden duiden de verzekerings- en herverzekeringstussenpersonen, die een andere hoofdberoepswerkzaamheid hebben dan verzekerings- of herverzekeringsbemiddeling en voor wie de verzekering een aanvulling is op de levering van een product of de verrichting van een dienst, een bijkomende verantwoordelijke voor de distributie aan wanneer zij meer dan 20 personen in contact met het publiek tewerkstellen.

Op dezelfde wijze duiden zij telkens wanneer een volgende schijf van 20 personen in contact met het publiek wordt overschreden een bijkomende verantwoordelijke voor distributie aan."

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de derde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 5.De minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 17 juli 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, J. VANDE LANOTTE De Minister van Sociale Zaken, Mme L. ONKELINX

^