Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 december 2023
gepubliceerd op 15 januari 2024

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014 tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2023048650
pub.
15/01/2024
prom.
17/12/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan de Regering de eer heeft U ter ondertekening voor te leggen, beoogt de wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden (hierna " koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten").

Het artikel 17quater van de wet van 4 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/07/1962 pub. 01/02/2007 numac 2006001011 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de openbare statistiek sluiten betreffende de openbare statistiek (hierna "statistiekwet") voorziet dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek alle nodige maatregelen neemt voor de fysieke en logische bescherming van de individuele gegevens en om elk risico van onwettige verspreiding of gebruik voor andere dan statistische doeleinden te voorkomen. Deze maatregelen bevatten de specifieke, reglementaire, administratieve, technische en organisatorische voorschriften om de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren. Daarnaast verleent het artikel het Nationaal Instituut voor de Statistiek de bevoegdheid om te handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden.

De huidige herziening heeft tot doel het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten in overeenstemming te brengen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet door de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende diverse bepalingen inzake economie, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 16 januari 2023. Bepaalde wijzigingen zijn ook het gevolg van het advies nr. 115/2023 van 18 juli 2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Daarnaast kreeg dit ontwerp van koninklijk besluit een positief advies van de Hoge Raad voor de Statistiek tijdens zijn plenaire vergadering op 8 juni 2023.

De artikelen 1 en 2 van het ontwerp van besluit hebben tot doel het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten en het opschrift van hoofdstuk 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten in overeenstemming te brengen met het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 5).

Artikel 3 van het ontwerp van besluit past artikel 1 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten aan, enerzijds om rekening te houden met het afschaffen van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en anderzijds om te voorzien in de actualisering van het door het Nationaal Instituut voor de Statistiek opgestelde veiligheidsbeleid in overeenstemming met het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 6) ter herinnering aan de verantwoordingsplicht die is vastgelegd in artikel 24 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna "Algemene Verordening gegevensbescherming").

Artikel 4 van het ontwerp van besluit wijzigt artikel 2 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten om de terminologie met betrekking tot de gebruikte technieken voor de technische en organisatorische maatregelen te actualiseren. Omwille van legistieke duidelijkheid, dient dit artikel 2 in zijn geheel te worden herschreven.

Daarnaast werden er, in overeenstemming met het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, aanpassingen doorgevoerd in de tekst die momenteel van kracht is. In overeenstemming met overweging 12 van het advies wordt in het artikel 2, 1°, 1.1., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten, een nieuwe gegevensklasse gecreëerd: "gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming". De huidige klasse "gevoelige gegevens" wordt door "niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens, in de zin van de artikelen 9 en 10 van de algemene verordening gegevensbescherming" vervangen.

De term "globale en anonieme gegevens" waarnaar verwezen wordt in het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overwegingen 13 tot en met 15) wordt ook, gebruikt in de statistiekwet. Onder "globale gegevens" moet worden verstaan "geaggregeerde gegevens".

Met betrekking tot de toegang die "zo dichtbij mogelijk" wordt beheerd in het artikel 2, 1°, 1.2., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten, miskent het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit de aard van de activiteit van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, dat niet de rol van onderzoeksinstelling op zich neemt in de zin van Verordening (EU) 557/2013 van de Commissie van 17 juni 2013 tot uitvoering van Verordening (EG) nr. 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad betreffende de Europese statistiek, wat de toegang tot vertrouwelijke gegevens voor wetenschappelijke doeleinden betreft, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 831/2002 (en niet Verordening 553/2013 zoals vermeld in het advies, die niet langer van kracht is en die betrekking heeft op de visserij op torsk), maar wel de rol van het Nationaal Instituut voor de Statistiek in de zin van Verordening (EG) 223/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2009 betreffende de Europese statistiek (hierna: "Europese verordening betreffende de statistiek"). De context is anders, gezien een Nationaal Instituut voor de Statistiek statistieken produceert en weinig of geen onderzoek doet.

Met betrekking tot het verlenen van toegang is nu, in overeenstemming met overweging 17 van het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, bepaald dat het verzoek om toegang moet worden gevalideerd door de hiërarchische meerdere, na advies van de functionaris voor gegevensbescherming.

Met betrekking tot de specifieke maatregelen voor de persoonsgegevens met directe identificatienummers, bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.3., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten en die aan de orde komen in overweging 19 van het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, beveelt de Autoriteit in wezen aan dat ontvangers van gepseudonimiseerde gegevens ook moeten worden betrokken bij de verplichting tot een loggingsysteem voor de toegang die aan het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt opgelegd. Bijkomend wordt toegevoegd dat het in overeenstemming zou zijn met de principes van gegevensbescherming om ervoor te zorgen dat datacommunicatie plaatsvindt binnen het informatiesysteem van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, zodat de gegevens de dataroom niet verlaten.

Gezien de aanzienlijke kosten van een dergelijke infrastructuur en de complexiteit die dergelijke verplichtingen met zich mee zouden brengen voor de stakeholders van het Nationaal Instituut voor de Statistiek, zou het gepast zijn om dit vooraf met hen te bespreken binnen de Hoge Raad voor de Statistiek. Wat betreft het kwaliteitsniveau van de logging die van het Nationaal Instituut voor de Statistiek wordt vereist (overweging 20), moet worden opgemerkt dat de directories van het Data Warehouse van het Nationaal Instituut voor de Statistiek volgens de statistische productielijnen zijn georganiseerd. Het opnemen van een verwijzing naar de statistische studie of het specifieke dossier waarvoor de aanvragen om persoonsgegevens werden gedaan in deze verplichte logging heeft geen toegevoegde waarde voor zover deze registratie het al mogelijk maakt om een persoon die toegang heeft tot de gegevens te koppelen aan een geïdentificeerde statistiek. De missie van het Nationaal Instituut voor de Statistiek is vastgelegd in de statistiekwet en beperkt zich tot de productie/verspreiding van statistieken en de levering van (gepseudonimiseerde) microgegevens aan de onderzoeksgemeenschap. Het Nationaal Instituut voor de Statistiek doet weinig of geen statistische analyses. De doeleinden van de verwerking zijn uitsluitend van statistische aard. Ten slotte beveelt de Gegevensbeschermingsautoriteit ook aan (overweging 21) om een geautomatiseerd systeem op te zetten om abnormale toegangen tot persoonsgegevens op te sporen. De Gegevensbeschermingsautoriteit moet meer relevante informatie verstrekken over de implementatie van een dergelijk systeem. Voor zover we weten, lijkt zo'n technologie niet te bestaan.

Met betrekking tot de voorlichting en opleiding van het personeel bedoeld in het artikel 2, 1°, 1.4., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten, is rekening gehouden met de opmerking uit overweging 22 van het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Met betrekking tot het artikel 2, 1°, 1.5., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten, werd de terminologie bijgewerkt, aangezien de term "pseudonimisering" moet worden gebruikt in plaats van "codering".

Verder wordt de maatregel gepreciseerd en is in overeenstemming met de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet.

Tijdens het anonimiseringsproces worden gegevens beschermd tegen directe identificatie en, voor zover mogelijk, tegen indirecte identificatie. Uiteindelijk ontvangt de onderzoeker alleen gegevens die strikt noodzakelijk zijn om het onderzoek tot een goed einde te brengen. Er moet echter rekening mee worden gehouden dat er altijd een restrisico op een indirecte identificatie blijft bestaan. Daarom blijven de gegevens vertrouwelijk en is het beschikbaar stellen van deze gegevens onderworpen aan een vertrouwelijkheidsovereenkomst die wordt ondertekend door het Nationaal Instituut voor de Statistiek en de onderzoeker. Als het risico volledig zou worden geëlimineerd, zou dit betekenen dat de onderzoeker tevreden kan zijn met anonieme gegevens (het pseudoniem is over het algemeen van weinig belang voor de onderzoeker, behalve mogelijk voor het koppelen van verschillende gegevenssets). We zouden dus niet langer te maken hebben met een verzoek dat binnen de werkingssfeer van artikel 15 van de statistiekwet valt.

Zoals vermeld in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de statistiekwet, wordt het risico op indirecte identificatie beoordeeld op basis van alle registers waartoe de onderzoeker toegang heeft. Als blijkt dat de onderzoeker over aanvullende informatie beschikt waarmee hij statistische eenheden gemakkelijk en systematisch kan identificeren, zou het Nationaal Instituut voor de Statistiek de gegevens zodanig generaliseren dat een dergelijke indirecte identificatie vrijwel onmogelijk wordt. Het is echter duidelijk dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek geen maatregelen kan nemen om "toevallige" indirecte identificaties van statistische eenheden te voorkomen.

Het artikel 2, 1°, 1.6., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt bijgewerkt om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet.

Het artikel 2, 1°, 1.7., van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt gewijzigd in overeenstemming met het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 31). Het voorbeeld in de huidige versie van het artikel vormt nu de enige uitzondering op de algemene regel.

Uiteindelijk wordt een nieuwe technische maatregel betreffende de heridentificatie van de gegevens gecreëerd. Die kan enkel gebeuren na een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke.

Met betrekking tot de organisatorische maatregelen bedoeld in het artikel 2, 2°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt naast de voornoemde legistieke en terminologische wijzigingen ook de rol van de functionaris voor de gegevensbescherming herzien overeenkomstig de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet. De aanbeveling van de Gegevensbeschermingsautoriteit in haar voornoemde advies (overweging 34) is onverenigbaar met de door Eurostat opgelegde verplichtingen die voortvloeien uit de toepassing van Europese verordeningen betreffende de productie van statistieken.

Zo vormen de verzamelde gegevens voor een specifieke persoon vaak een unieke combinatie. Door het principe van de Gegevensbeschermingsautoriteit toe te passen, zou het Nationaal Instituut voor de Statistiek bepaalde informatie, zoals de exacte geboortedatum of de verblijfsgemeente, niet mogen opslaan. Hierop werd ook gewezen in de memorie van toelichting bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten houdende diverse bepalingen inzake economie tot wijziging van de statistiekwet.

Met betrekking tot het artikel 2, 3°, van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten, wordt rekening gehouden met het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 35) betreffende de geheimhoudingsplicht die van toepassing is op de medewerkers van het Nationaal Instituut voor de Statistiek na het verstrijken van hun ambt.

Wat de rol van tussenpersoon bedoeld in hoofdstuk 2 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten betreft, voorziet de Europese verordening betreffende de statistiek geen voorwaarden of beperkingen betreffende de uitoefening van deze activiteit door een Nationaal Instituut voor de Statistiek. De Europese juridische context is niet gewijzigd sinds de goedkeuring van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten. In ieder geval treedt het Nationaal Instituut voor de Statistiek enkel voor statistische doeleinden op als tussenpersoon.

Artikel 3 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt gewijzigd om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet en rekening houdend met de evolutie van de terminologie. Daarnaast is nu voorzien, overeenkomstig overweging 44 van het voormelde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit, dat het Nationaal Instituut voor de Statistiek de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich neemt wanneer het als tussenpersoon optreedt.

Artikel 4 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt gewijzigd om overeen te komen met de huidige praktijken die voortvloeien uit de recente wijziging van de statistiekwet.

Wat artikel 5 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten betreft, is niet alleen de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité geschrapt, maar is het artikel ook gewijzigd om rekening te houden met de aanbevelingen van het voornoemde advies van de Gegevensbeschermingsautoriteit (overweging 41), waarin wordt verwezen naar het principe van finaliteit van de Algemene Verordening gegevensbescherming en het principe van statistische finaliteit dat is vastgelegd in artikel 1bis van de statistiekwet, op grond waarvan gegevens die voor een welbepaald statistisch doel werden verzameld enkel voor andere statistische doeleinden mogen worden gebruikt wanneer die met het eerste doel verenigbaar zijn.

Artikel 6 van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten wordt gewijzigd om de verwijzing naar het Statistisch Toezichtscomité te schrappen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

Raad van State, afdeling Wetgeving Eerste kamer De door de Minister van Economie op 8 december 2023 ingediende aanvraag om advies over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden', ingeschreven op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.063/1, werd op 12 december 2023 van de rol afgevoerd, overeenkomstig artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

17 DECEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 4 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/07/1962 pub. 01/02/2007 numac 2006001011 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de openbare statistiek sluiten betreffende de openbare statistiek, artikel 17quater, §§ 1, tweede lid, en 2, ingevoegd bij de wet van 22 maart 2006 en gewijzigd bij de wet van 25 september 2022Relevante gevonden documenten type wet prom. 25/09/2022 pub. 16/01/2023 numac 2022033978 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake economie sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden;

Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Statistiek, gegeven op 8 juni 2023;

Gelet op het advies nr. 115/2023 van de Gegevensbeschermingsautoriteit, gegeven op 18 juli 2023;

Gelet op advies 75.063/1 van de Raad van State, gegeven op 12 december, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Economie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het opschrift van het koninklijk besluit van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/06/2014 pub. 24/06/2014 numac 2014011398 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden sluiten tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden, wordt vervangen als volgt: "Koninklijk besluit tot vaststelling van, enerzijds, de specifieke minimale reglementaire, administratieve, technische en organisatorische maatregelen teneinde de naleving van de voorschriften over de bescherming van individuele gegevens of de gegevens over individuele eenheden en over de statistische geheimhouding te verzekeren en van, anderzijds, de voorwaarden waaronder het Nationaal Instituut voor de Statistiek kan handelen als tussenpersoon bij een latere verwerking voor statistische doeleinden".

Art. 2.Het opschrift van hoofdstuk 1 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "Minimale reglementaire, administratieve, technische en organisatorische standaardmaatregelen die bij iedere verwerking van gegevens moeten toegepast worden".

Art. 3.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de woorden "berust op de richtsnoeren met betrekking tot de informatiebeveiliging van persoonsgegevens die voorgeschreven worden door de Commissie voor de bescherming van persoonlijke levenssfeer" vervangen door de woorden "wordt geüpdatet".

Art. 4.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 2.§ 1er. Om de verwerking van gegevens te beveiligen neemt het Nationaal Instituut voor de Statistiek specifieke maatregelen. Deze staan in verhouding tot het risico dat de dataset vertegenwoordigt.

Het risico wordt beoordeeld op basis van de gegevensklasse, de gevoeligheid van de gegevens, het aantal statistische eenheden in de gegevensverzameling en de gedetailleerdheid van de gegevens. § 2. De technische maatregelen bestaan uit de classificatie van gegevens, het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens, de specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe identificatienummers, de voorlichting en opleiding van het personeel, de pseudonimisering van gegevens, de maatregelen met betrekking tot de heridentificatie van gegevens, de bescherming van de concordantiesleutels waarmee onderzoeksgegevens opnieuw kunnen worden gekoppeld aan directe identificatiegegevens, en de maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die medegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/07/1962 pub. 01/02/2007 numac 2006001011 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de openbare statistiek sluiten betreffende de openbare statistiek. 1° De classificatie van gegevens. De gegevens waarover het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt, worden geclassificeerd.

De verschillende classificatieniveaus zijn: a) globale en anonieme gegevens;b) globale niet-anonieme gegevens;c) gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens;d) gepseudonimiseerde persoonsgegevens;e) gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9 en 10 van Verordening (EU) nr.2016/679 van het Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG; f) niet-gepseudonimiseerde ondernemingsgegevens;g) niet-gepseudonimiseerde persoonsgegevens;h) niet-gepseudonimiseerde gevoelige gegevens in de zin van de artikelen 9 en 10 van de Verordening (EU) nr.2016/679 van het Europees Parlement en van de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG. De classificatie van gegevens bepaalt het niveau van gegevensbescherming. 2° Het beheer van de toegang tot geclassificeerde gegevens. Met uitzondering van de globale en anonieme gegevens worden alle gegevens onderworpen aan een toegangscontrole. De toegang wordt "zo dichtbij mogelijk" beheerd. Dit houdt in dat: a) de toegang slechts verleend wordt aan de personen die ervan op de hoogte moeten zijn, dat elke toegangsaanvraag tot individuele gegevens goedgekeurd wordt door de directe hiërarchische meerdere en na advies van de functionaris voor de gegevensbescherming;b) de toegangsrechten aan gebruikers ontzegd worden zodra zij geen toegang meer hebben tot een bron. Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat de toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers zoveel mogelijk beperkt wordt. 3° De specifieke maatregelen betreffende de persoonsgegevens met directe identificatienummers. De toegang tot persoonsgegevens met directe identificatienummers wordt onderworpen aan specifieke veiligheidsmaatregelen: elke toegang tot deze databanken wordt vastgelegd. Bijgevolg moet het Nationaal Instituut voor de Statistiek de identiteit van de personen die toegang hebben gehad tot die gegevens permanent kunnen opnemen.

Het loggingsysteem voor de toegang van gebruikers omvat hun identificatienummer, de datum en het uur van aanmelding, de datum en het uur van afmelding en alle queries die uitgevoerd werden op deze gegevens tussen het begin en het einde van de verbinding. De gebruikers zullen in kennis gesteld worden van het loggingsysteem.

De functionaris voor de gegevensbescherming brengt de betrokken personen en de leidende ambtenaar op de hoogte van frauduleuze toegang waarvan hij weet heeft. 4° De voorlichting en opleiding van het personeel. Het Nationaal Instituut voor de Statistiek zorgt ervoor dat zijn personeelsleden voldoende ingelicht worden over hun plichten inzake vertrouwelijkheid.

Het Nationaal Instituut voor de Statistiek stelt zijn personeelsleden een deontologische code ICT ter beschikking die de gebruiks- en toegangsvoorwaarden betreffende informaticamiddelen omschrijft.

De personeelsleden die toegang hebben tot individuele gegevens dienen opleidings- en sensibiliseringssessies over de bescherming van persoonsgegevens te volgen, met inbegrip van garanties voor de rechten en vrijheden van de betrokkenen, informatiebeveiliging en de toepassing van statistische geheimhouding bij de productie van statistieken. 5° De gegevenspseudonimisering. De gegevens worden op zodanige wijze verwerkt dat ze niet meer aan een specifieke betrokkene kunnen worden gekoppeld zonder dat er aanvullende gegevens worden gebruikt, mits deze aanvullende gegevens apart worden bewaard en technische en organisatorische maatregelen worden genomen om te waarborgen dat de persoonsgegevens niet aan een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon worden gekoppeld. 6° De maatregelen over de heridentificatie van de gegevens. De heridentificatie van de gegevens vereist het advies van de functionaris voor gegevensbescherming en de formele toestemming van de verwerkingsverantwoordelijke. 7° De bescherming van de concordantiesleutels. Om veiligheidsredenen worden de concordantiesleutels gecodeerd alvorens ze worden gearchiveerd. De decodering van de concordantiesleutels mag slechts gebeuren na een advies van de functionaris voor gegevensbescherming. 8° De maatregelen met betrekking tot de pseudonimisering van gegevens die meegedeeld worden uit hoofde van artikel 15 van de wet van 4 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/07/1962 pub. 01/02/2007 numac 2006001011 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de openbare statistiek sluiten betreffende de openbare statistiek. Er wordt een aparte geheime sleutel gebruikt bij elke mededeling van gegevens. Dezelfde statistische eenheid krijgt dus van mededeling tot mededeling verschillende pseudoniemen, behalve wanneer statistische eenheden in de tijd moeten worden gevolgd. § 3. De volgende organisatorische maatregelen worden genomen: 1° het Nationaal Instituut voor de Statistiek beschikt over diensten die belast zijn met de gegevensverzameling die instaan voor de primaire en secundaire gegevensverzameling en die zich onderscheiden van de thematische diensten die de gegevens verwerken om statistieken op te stellen;2° de diensten die belast zijn met gegevensverzameling zijn ertoe gemachtigd met alle klassen van individuele gegevens te werken.De thematische diensten zijn ertoe gemachtigd met gepseudonimiseerde persoonsgegevens en met alle klassen van gegevens van ondernemingen te werken; 3° het Nationaal Instituut voor de Statistiek zal toezicht houden op het gebruik van de concordantiesleutels waarmee gegevens opnieuw kunnen worden geïdentificeerd, om elk risico van gebruik voor andere doeleinden dan statistisch of wetenschappelijk onderzoek te vermijden;4° de koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke;5° de functionaris voor gegevensbescherming, die onder rechtstreeks gezag van de leidende ambtenaar van het Nationaal Instituut voor de Statistiek staat, handelt onafhankelijk van de diensten die belast zijn met de gegevensverzameling en van de thematische diensten. § 4. De volgende juridische maatregelen worden genomen: 1° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen aan het statistisch geheim.; 2° de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek ondertekenen een vertrouwelijkheidscontract over de gegevens;3° de geheimhoudingsplicht waaraan de personeelsleden van het Nationaal Instituut voor de Statistiek zijn onderworpen, blijft ook gelden nadat zij hun werkzaamheden voor het Nationaal Instituut voor de Statistiek hebben stopgezet.

Art. 5.In artikel 3 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt het woord "gecodeerde" vervangen door het woord "gepseudonimiseerde" ; 2° het vierde lid wordt vervangen als volgt: "De koppeling van de gegevens gebeurt na een advies van de functionaris voor de gegevensbescherming en met het formele akkoord van de verwerkingsverantwoordelijke."; 3° het artikel wordt aangevuld met een lid, luidende: "Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als tussenpersoon, neemt het de rol van verwerkingsverantwoordelijke op zich.".

Art. 6.Artikel 4 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 4.De functionaris voor gegevensbescherming ziet erop toe dat de concordantiesleutels enkel worden gebruikt voor statistische of wetenschappelijke onderzoeksdoeleinden en adviseert in dit kader het Nationaal Instituut voor de Statistiek.".

Art. 7.Artikel 5 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt: "

Art. 5.Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek optreedt als tussenpersoon voor derden, mag het de gegevens niet hergebruiken voor andere doeleinden dan voor de doeleinden die zijn opgenomen in het met die derden ondertekende contract.

Wanneer het Nationaal Instituut voor de Statistiek databanken koppelt voor eigen behoeften, doet het dit in overeenstemming met de overeenkomsten die met de gegevensbronnen zijn gesloten.".

Art. 8.In artikel 6, tweede lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "ter beschikking van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer" opgeheven.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 10.De minister bevoegd voor Economie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel 17 december 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie, P.-Y. DERMAGNE

^