gepubliceerd op 05 juli 2024
Koninklijk besluit betreffende de instelling van een vergoedingssysteem ten behoeve van de titularissen van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6/3 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in geval van vertraging bij de indienstelling, of een volledige of gedeeltelijke onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid
16 JUNI 2024. - Koninklijk besluit betreffende de instelling van een vergoedingssysteem ten behoeve van de titularissen van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6/3 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt in geval van vertraging bij de indienstelling, of een volledige of gedeeltelijke onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de Grondwet, artikel 108;
Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 6/5, §§ 1, 3 en 5, ingevoegd door de wet van 12 mei 2019;
Gelet op het voorstel (C)2746 van 7 maart 2024 van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën d.d. 11 maart 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting d.d. 21 maart 2024;
Gelet op de impactanalyse uitgevoerd op 6 maart 2024;
Gelet op advies 75.990/16 van de Raad van State, gegeven op 13 mei 2024 in toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 2° van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Overwegende dat een verschillend compensatiemechanisme geschikt wordt geacht afhankelijk van het feit of de onbeschikbaarheid optreedt tijdens de geldigheidsperiode van het ondersteuningsmechanisme dan wel na het verstrijken van het ondersteuningsmechanisme, rekening houdend met de duurtijd van voornoemd ondersteuningsmechanisme (cfr. artikel 4, § 1, tweede en derde lid);
Overwegende dat de in het ontworpen artikel 4, § 3, vervatte beperking van het regresrecht van de netbeheerder tot de gevallen van zware of opzettelijke fout van de houder van een domeinconcessie die de onbeschikbaarheid van het MOG heeft veroorzaakt, wordt verantwoord als volgt;
Overwegende dat indien de vertraging of de onbeschikbaarheid van het MOG te wijten is aan een concessiehouder, de netbeheerder een regresrecht heeft, met het oog op het terugvorderen van de bedragen van de schadevergoeding die hij zal hebben moeten betalen aan de andere concessiehouders;
Overwegende echter dat de wettelijk verplichte aansluiting van verschillende windmolenparken op het MOG, opgelegd door de elektriciteitswet, een situatie van technische verwevenheid offshore creëert tussen de netbeheerder en de verschillende betrokken windmolenparken, hetgeen een verhoogd risico met zich meebrengt voor de aangesloten windmolenparken, om in het geval van een fout een technische storing en eventuele onbeschikbaarheid van het MOG te veroorzaken;
Overwegende dat, rekening houdend met dat verhoogde risico voor de concessiehouders aangesloten op het MOG, ervoor geopteerd is om het regresrecht van de netbeheerder tegenover de concessiehouders te beperken tot de gevallen van zware of opzettelijke fout van de concessiehouder, met een plafond van schadevergoeding in geval van zware fout;
Overwegende dat de netbeheerder, in deze gevallen, een doorrekening via de nettarieven kan verrichten wat betreft de kosten van de schadevergoedingen die het op grond van dit besluit verschuldigd is en die het niet zal hebben kunnen terugvorderen van de verantwoordelijke concessiehouder, zodoende zodat dit besluit niet onevenredig van invloed is op het eigendomsrecht of de vrijheid van onderneming van de netbeheerder;
Op de voordracht van de Minister van Energie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
HOOFDSTUK 1. - Definities
Artikel 1.De definities vervat in artikel 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna te noemen "de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten", en in artikel 1 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België, hierna te noemen het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten, zijn van toepassing op dit besluit.
Voor de toepassing van onderhavig besluit, wordt onder "mechanische voltooiing" begrepen: de staat van voltooiing van een productie-installatie, met inbegrip van de apparatuur, de bekabeling en alle elektrische en mechanische componenten, waarbij de installatie fysiek compleet is en gecertificeerd werd door een erkende certificeringsinstantie overeenkomstig de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen in België, waarbij alle keuringen die noodzakelijk zijn voor de indienststelling ervan werden voltooid, met uitzondering van de keuringen van punten die een voorafgaande aansluiting van de installaties op het Modular Offshore Grid vereist is.
HOOFDSTUK 2. - Vergoeding in geval van vertraging bij de indienststelling van het Modular Offshore Grid
Art. 2.§ 1. De productie-installaties worden aangesloten op de uitbreiding van het Modular Offshore Grid. § 2. De uitbreiding van het Modular Offshore Grid wordt gerealiseerd in volgende opeenvolgende fases: 1° fase 1: bestaat uit de infrastructuur die noodzakelijk is om kavel 1 (700 MW) te kunnen aansluiten - twee 220kV AC exportkabels, een 220 kV onderstation, twee 220/66/66 transformatoren, twee 66 kV onderstations;2° fase 2: bestaat uit de infrastructuur die noodzakelijk is om kavel 2 (1400 MW) te kunnen aansluiten - vier 220kV AC exportkabels, een 220 kV onderstation, vier 220/66/66 transformatoren, vier 66 kV onderstations;3° fase 3: bestaat uit de infrastructuur die noodzakelijk is om kavel 3 (1400 MW) te kunnen aansluiten - een HVDC systeem bestaand uit een onshore conversiestation, een HVDC kabelsysteem en een offshore conversiestation, twee 220 kV onderstations, vier 220/66/66 transformatoren, vier 66 kV onderstations. Vanaf de vierentwintigste maand na de publicatie van het in artikel 38 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten bedoelde bericht in het Publicatieblad van de Europese Unie maakt de netbeheerder, de eerste werkdag van elk kwartaal, aan de commissie en de betrokken concessiehouders een geactualiseerde stand van zaken over de realisatie van de installaties opgesomd in paragraaf 2, eerste lid, over. De betrokken concessiehouders maken de commissie en de netbeheerder de eerste werkdag van elk kwartaal een geactualiseerde stand van zaken van de realisatie van de productie-installaties over.
Deze standen van zaken bevatten in voorkomend geval informatie over elke voorziene of opgelopen vertraging en over corrigerende maatregelen. § 3. Wanneer een installatie opgesomd in paragraaf 2, eerste lid, in dienst wordt gesteld meldt de netbeheerder deze indienststelling aan de commissie en de betrokken concessiehouders.
Art. 3.§ 1. In geval van vertraging bij de indienststelling van de installaties bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid, waardoor de productie-installaties geen geproduceerde elektriciteit of elektriciteit die kan geproduceerd worden, kunnen injecteren, hebben de betrokken concessiehouders recht op een vergoeding voor het volume dat overeenkomt met AAP, zoals berekend door de commissie op basis van de power curve van de productie-installatie.
De vergoeding komt overeen met 90 % van de van de Strike pricey bepaald in artikel 44 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten. Ze is verschuldigd vanaf de eerste dag vertraging tot de negentigste kalenderdag na de ontvangst van de melding van de indienststelling van de installaties, bedoeld in artikel 2, § 3, die voorwerp van de vertraging uitmaakten.
Het aantal dagen waarvoor een vergoeding verschuldigd is, wordt afgetrokken van de duur van de ondersteuningsperiode bepaald in artikel 40, § 1, van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten.
In afwijking van het tweede lid komt de vergoeding, wanneer de vertraging van de indienststelling van de installaties bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid, wordt veroorzaakt door een opzettelijke fout van de netbeheerder overeen met 100 % van de van de Strike pricey bepaald in artikel 44 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten voor het volume dat overeenkomt met AAP, zoals berekend door de commissie op basis van de power curve van de productie-installatie.
De vergoeding is verschuldigd door de netbeheerder. § 2. De vergoeding bedoeld in paragraaf 1 is niet verschuldigd voor de productie-installaties die hun mechanische voltooiing niet hebben gerealiseerd. Indien er uit de driemaandelijkse stand van zaken van de realisatie van de installaties opgesomd in artikel 2, § 2, eerste lid, die de netbeheerder moet opstellen krachtens artikel 2, § 2, tweede lid, blijkt dat er meer dan zes maanden voor de voorziene datum van indienststelling van deze installaties een waarschijnlijke vertraging van meer dan drie maanden ten opzichte van deze datum zal zijn, dan worden de productie-installaties van de betrokken concessiehouders verondersteld hun mechanische voltooiing te hebben gerealiseerd wanneer hun funderingen klaar zijn; elke concessiehouder bewijst via alle mogelijke rechtsmiddelen dat de funderingen klaar zijn. § 3. In geval van vertraging van meer dan twaalf maanden bij de indienststelling van de installaties bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid, kan een concessiehouder bij de commissie een verzoek om aanvullende vergoeding bovenop de vergoeding voorzien in paragraaf 1, indienen indien hij kan aanvoeren dat deze vertraging hem schade toebrengt die zijn financiële stabiliteit in gevaar brengt, ondanks alle redelijke maatregelen die hij heeft genomen om zijn schade te beperken. De commissie beoordeelt de door de concessiehouder geleden schade op basis van alle pertinente informatie ingediend door de concessiehouder bij zijn verzoek.
De aanvullende is verschuldigd door de netbeheerder.
HOOFDSTUK 3. - Vergoeding in geval van onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid
Art. 4.§ 1 In geval van onbeschikbaarheid van alle in artikel 2, § 2, eerste lid, bedoelde installaties of een deel ervan opgetreden na hun indienststelling, veroorzaakt door deze installaties en die de productie-installaties die zijn aangesloten verhindert om alle geproduceerde elektriciteit of een deel ervan of alle elektriciteit die kan worden geproduceerd of een deel ervan te injecteren, hebben de betrokken concessiehouders recht op een vergoeding voor het volume dat overeenkomt met AAP, zoals berekend door de commissie.
Indien de onbeschikbaarheid voorkomt tijdens de geldigheid van het tweerichtingscontract bepaald in artikel 40, § 1 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten, dan komt de vergoeding overeen met 90 % van de Strike pricey bepaald in artikel 44 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten.
Indien de onbeschikbaarheid voorkomt na de geldigheid van het tweerichtingscontract bepaald in artikel 40, § 1 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten, komt de vergoeding overeen met 90 % van de elektriciteitsreferentieprijs verminderd met de correctiefactor, bedoeld in artikel 44, het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten.
In afwijking van het tweede en derde lid komt de vergoeding, wanneer de onbeschikbaarheid van de installaties bedoeld in artikel 2, § 2, wordt veroorzaakt door een opzettelijke fout van de netbeheerder overeen met 100 % van de Strike pricey of 100% van de elektriciteitsreferentieprijs verminderd met de correctiefactor.
De vergoeding is verschuldigd door de netbeheerder.
In geval van een gedeeltelijke onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid wordt de restcapaciteit toegekend aan de verschillende concessiehouders in verhouding tot de geïnstalleerde capaciteit van elke concessie, rekening houdend met de technische beperkingen van het net en de bedrijfszekere en stabiele uitbating van het net door de netbeheerder. § 2. De vergoeding bedoeld in paragraaf 1 is niet verschuldigd: 1° voor de productie-installaties die niet in dienst zijn op het moment van de onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid;2° wanneer de onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid gepland is in overeenstemming met de procedures voorzien door de netbeheerder en dit afhankelijk van de infrastructuur bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid : i) voor de onderdelen van het Modular Offshore Grid gerealiseerd in fase 1 en 2: 15 gecumuleerde vollasturen van onbeschikbaarheid tijdens een kalenderjaar; ii) Voor de onderdelen van het Modular Offshore Grid gerealiseerd in fase 3: 57 gecumuleerde vollasturen van onbeschikbaarheid tijdens een kalenderjaar; iii) indien alle assets van fase 1, 2 en 3 gekoppeld worden en dus als single-node uitgebaat worden: 30 gecumuleerde vollasturen van onbeschikbaarheid tijdens een kalenderjaar. 3° ten voordele van een concessiehouder door wiens fout het Modular Offshore Grid onbeschikbaar was. § 3. Indien de onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid het gevolg is van een zware of opzettelijke fout van een concessiehouder, dan vordert de netbeheerder bij deze concessiehouder de bedragen terug die hij als vergoeding aan de andere concessiehouders moest betalen, met toepassing van een plafond van 2,5 miljoen euro ingeval van een zware fout per feit dat de onbeschikbaarheid heeft veroorzaakt en 5 miljoen euro per jaar. Ingeval van een gewone fout is deze terugvordering uitgesloten.
Art. 5.In afwijking van de artikelen 3, § 1, tweede lid, en 4, § 1, tweede lid en derde lid, kan concessiehouder, door een eenmalige en onherroepelijke verklaring, ten laatste zes maanden na de datum van de kennisgeving van de domeinconcessie bedoeld in artikel 37, tweede lid van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten, de commissie en de netbeheerder meedelen dat hij ervoor kiest om, in geval van vertraging bij de indienststelling of in de gevallen waarbij het Modular Offshore Grid onbeschikbaar is, een vergoedingsstelsel op basis van de fout te laten toepassen waarbij de AAP, zoals berekend door de commissie, wordt vergoed: 1° 100% van de strike pricey tijdens de geldigheid van het tweerichtingscontract bepaald in artikel 40, § 1 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten 2° aan 100% van de elektriciteitsreferentieprijs verminderd met de correctiefactor na de geldigheid van het tweerichtingscontract bepaald in artikel 40, § 1 van het koninklijk besluit van 3 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/06/2024 pub. 01/07/2024 numac 2024005462 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de concurrerende inschrijvingsprocedure, de voorwaarden en de procedure tot toekenning van de domeinconcessies en de algemene voorwaarden voor het gebruik van de kavels voor de bouw en exploitatie van een installatie voor de productie van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten. In dit geval is de vergoeding, buiten de in artikel 3, § 2 en 4, § 3 vermelde hypothesen, niet verschuldigd als de vertraging in de indienststelling van de elementen van het Modular Offshore Grid of de volledige of gedeeltelijke onbeschikbaarheid ervan na de indienststelling ervan het gevolg zijn van overmacht en de netbeheerder afdoende aantoont dat voornoemde vertraging respectievelijk voornoemde onbeschikbaarheid het gevolg is van overmacht.
HOOFDSTUK 4. - Procedure voor vergoeding
Art. 6.In geval van vertraging bij de indienststelling van de installaties bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid, dient elke betrokken concessiehouder bij de commissie een verzoek tot toepassing van het vergoedingsmechanisme in, ten laatste tien dagen na de einddatum voor de indienststelling van de installatie bedoeld in artikel 2, § 2, eerste lid; bij dit verzoek worden alle noodzakelijke elementen en informatie gevoegd.
Ten laatste de dertigste dag van de maand waarin een of meerdere vergoedingsverzoeken zijn ingediend maakt de commissie haar ontwerpbeslissing over aan de netbeheerder en elke concessiehouder die een aanvraag tot toepassing van het vergoedingsmechanisme heeft ingediend met de vraag om hun respectievelijke opmerkingen ten laatste de 15e dag van de volgende maand over te maken. Daarbij ziet de commissie erop toe dat de commercieel gevoelige gegevens vertrouwelijk worden gehouden.
Uiterlijk op de vijftiende dag van de maand die volgt op de ontvangst van de opmerkingen over de ontwerpbeslissing of, bij gebrek aan opmerkingen, een maand na de einddatum waarop de partijen hun opmerkingen konden overmaken, deelt de commissie haar definitieve beslissing mee aan de partijen.
De termijnen uit de voorgaande leden zijn niet van toepassing op een verzoek tot aanvullende vergoeding zoals bedoeld in artikel 3, § 3.
Art. 7.Bij een volledige of gedeeltelijke onbeschikbaarheid van het Modular Offshore Grid brengt de netbeheerder de commissie, zo vlug mogelijk, op de hoogte van het incident dat aan de oorzaak ligt en vermeldt daarbij, zo vlug mogelijk, de oorzaak van de onbeschikbaarheid, het voorgenomen actieplan en de kalender van de herstellingen.
Telkens als dit nodig is of op vraag van de commissie houdt de netbeheerder de commissie en de betrokken concessiehouders op de hoogte van de stand van zaken van de onbeschikbaarheid en dit tot het Modular Offshore Grid opnieuw volledig in dienst is gesteld.
Art. 8.In geval van onbeschikbaarheid van het Modulair Offshore Grid dient elke betrokken concessiehouder uiterlijk op de tiende dag van de maand volgend op de maand waarin de onbeschikbaarheid/ onbeschikbaarheden zich voordeed/voodeden een verzoek tot toepassing van het compensatiemechanisme in bij de Commissie. Het verzoek moet vergezeld gaan van alle nodige informatie.
Ook stuurt de netbeheerder de Commissie uiterlijk op de tiende dag van de maand die volgt op de maand waarin een of meer onbeschikbaarheden van het Modulair Offshore Grid zich hebben voorgedaan, een verslag met de volgende informatie: 1° Het kwartier/de kwartieren van een uur waarin het Modular Offshore Grid niet of gedeeltelijk beschikbaar was;2° De oorzaak van elke onbeschikbaarheid.3° Het kwartier/de kwartieren van een uur waarop de productie-installatie (gedeeltelijk) is afgeregeld.
Art. 9.§ 1. Ten laatste de 30e dag van de maand waarin een of meerdere vergoedingsverzoeken zijn ingediend maakt de commissie haar ontvangen verzoek(en) over aan de netbeheerder en het verslag van de netbeheerder voor de betreffende maand over aan de concessiehouder(s) die een vergoedingsverzoek heeft/hebben ingediend met de vraag om hun opmerkingen ten laatste de 15e dag van de volgende maand over te maken. Daarbij ziet de commissie erop toe dat de commercieel gevoelige gegevens vertrouwelijk worden gehouden.
Uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de ontvangst van de opmerkingen van de netbeheerder en de concessiehouder(s) of, bij gebrek aan opmerkingen, een maand na de einddatum waarop de netbeheerder en concessiehouder(s) hun opmerkingen konden overmaken, deelt de commissie haar ontwerpbeslissing mee aan de partijen.
De partijen maken hun opmerkingen over de ontwerpbeslissing ten laatste op de 30e dag van dezelfde maand over aan de commissie.
Uiterlijk op de 30e dag van de maand die volgt op de ontvangst van de opmerkingen over de ontwerpbeslissing of, bij gebrek aan opmerkingen, een maand na de einddatum waarop de partijen hun opmerkingen konden overmaken, deelt de commissie haar definitieve beslissing mee aan de partijen. § 2. Indien de commissie het met het oog op de behandeling van het (de) vergoedingsverzoek(en) noodzakelijk acht, kan zij, alvorens haar ontwerpbeslissing goed te keuren, een verzoek om aanvullende informatie richten aan de netbeheerder of aan de concessiehouder(s) die een vergoedingsverzoek heeft/hebben ingediend, of aan elke andere persoon vermeld in artikel 26, § 1 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt type wet prom. 29/04/1999 pub. 24/06/2016 numac 2016000390 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten; zij kan eveneens een deskundige aanstellen. De commissie brengt de partijen daarvan op de hoogte. In dat geval wordt de termijn waarbinnen de commissie haar ontwerpbeslissing moet nemen met een maand verlengd.
Art. 10.Indien het besluit van de commissie resulteert in de betaling van compensatie aan een of meer concessiehouders, verricht de netbeheerder de betaling uiterlijk 15 dagen na kennisgeving van de beslissing van de commissie.
Art. 11.Indien de concessiehouder zijn verzoek om compensatie te laat indient, is de commissie niet gebonden aan de in dit besluit genoemde termijnen.
Art. 12.Elke communicatie in uitvoering van dit hoofdstuk gebeurt via e-mail met ontvangstbevestiging, met uitzondering van de mededeling van de beslissingen bedoeld in artikelen 6, 3e lid en 9, § 1 die gebeurt via aangetekende brief met ontvangstbevestiging.
HOOFDSTUK 5. - Slotbepaling
Art. 13.De minister is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 16 juni 2024.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Energie, T. VAN DER STRAETEN