gepubliceerd op 02 april 2021
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic
15 MAART 2021. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 15 maart 2021.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten Collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019 Rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic (Overeenkomst geregistreerd op 4 februari 2020 onder het nummer 156721/CO/330)
Artikel 1.Toepassingsgebied § 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van : - de inrichtingen die aan de wet op de ziekenhuizen onderworpen zijn, met uitzondering van de autonome categorale ziekenhuizen (dit is elk ziekenhuis dat uitsluitend beschikt over een G-dienst (revalidatie van geriatrische patiënten) en/of een Sp-dienst (gespecialiseerde dienst voor behandeling en revalidatie) als vermeld in artikel 5, § 1, I, eerste lid, 3) en 4°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen), de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven van beschut wonen; - de forensisch psychiatrische centra; - de revalidatiecentra meer bepaald, de instellingen waarmee het Verzekeringscomité van het Riziv op voorstel van het College van geneesheren-directeurs, in uitvoering van artikel 22, 6° van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994, een overeenkomst heft gesloten en die niet vallen onder de toepassing van artikel 5, § 1, I, 5° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming van de instellingen; - de diensten voor het bloed van het Rode Kruis van België; - de thuisverpleging; - de medisch-pediatrische centra; - de wijkgezondheidscentra. § 2. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is niet van toepassing op het leidinggevend personeel zoals bedoeld in artikel 4, 4° van de wet van 4 december 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/12/2007 pub. 07/12/2007 numac 2007012768 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 sluiten betreffende de sociale verkiezingen, noch op de artsen, met uitzondering van de artsen in de wijkgezondheidscentra.
Art. 2.Doel § 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst geeft uitvoering aan punt 1 "if-ic" van het sociaal akkoord van 25 oktober 2017 in die zin dat ze beoogt de reële kost van de invoering van fase 1 te evalueren en dat ze de mogelijkheden voor de opstart van fase 2 simuleert.
Deze collectieve arbeidsovereenkomst geeft bovendien uitvoering aan artikel 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten. § 2. Rekening houdend met het feit dat geen enkele nieuwe fase van de invoering van de nieuwe loonschalen kan worden opgestart zolang de globale reële kost van de vorige fase niet volledig wordt gedekt door het ter beschikking gestelde budget, moet de correlatie worden nagekeken tussen het door de overheid beschikbaar gestelde budget en de globale reële kost van fase 1. § 3. Om deze correlatie te controleren, heeft deze collectieve arbeidsovereenkomst als doel het volgende vast te stellen : - enerzijds, welke gegevens moeten aan de vzw if-ic worden gerapporteerd (het "wat"); - anderzijds, de manier waarop deze gegevens aan de vzw if-ic moeten worden gerapporteerd (het "hoe"). § 4. Deze collectieve arbeidsovereenkomst bepaalt eveneens de informatie die de werkgever moet communiceren aan lokale sociale partners van zijn instelling (de ondernemingsraad, of bij ontstentenis aan het comité voor preventie en bescherming op de werkplaats, of bij comité ontstentenis aan de lokale vakbondsafvaardiging) nadat hij van de vzw if-ic het naar behoren ingevulde formulier, zoals opgenomen in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, heeft ontvangen.
Art. 3.Gerapporteerde gegevens (het "wat") § 1. De rapporteringsperiode loopt van 29 november 2019 tot 2 maart 2020. De werkgever moet tijdens deze periode, en ten laatste op 2 maart 2020, de gegevens rapporteren die opgenomen zijn in bijlage 2 van deze collectieve arbeidsovereenkomst aan de vzw if-ic, en dit in overeenstemming met de instructies beschreven in dezelfde bijlage. § 2. De sociale partners benadrukken het belang dat alle werkgevers waarvan de instellingen onder het toepassingsgebied van deze collectieve arbeidsovereenkomst vallen, alle verwachte gegevens rapporteren aan vzw if-ic binnen de gestelde termijn vermeld in § 1 van onderhavig artikel en volgens de modaliteiten vastgelegd in artikel 4 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 4.Wijze van rapporteren van de gegevens (het "hoe") § 1. De rapportering wordt op een elektronische manier uitgevoerd, en dit uitsluitend aan de hand van de rapporteringstool opgenomen in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. De vzw if-ic stelt deze tool ter beschikking van de werkgevers op de eerste dag van de rapporteringsperiode, namelijk 29 november 2019. § 2. Vóór het overmaken aan de vzw if-ic, zullen de gegevens anoniem gemaakt worden door de instelling. § 3. De door de werkgevers gerapporteerde gegevens worden aan de vzw if-ic overgemaakt via een beveiligd platform. De toegangsprocedures van dit platform zullen ter beschikking gesteld worden van de werkgevers op de website van if-ic. § 4. De gerapporteerde gegevens mogen enkel worden gebruikt om de berekeningen en analyses uit te voeren ten behoeve van de sociale partners, teneinde de doelstellingen te realiseren die beschreven staan in artikel 2 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. § 5. De sociale partners, gemandateerd binnen de besluitvormingsorganen van if-ic vzw, zorgen voor de strikte naleving van de volgende clausules : - de vzw if-ic mag in geen enkel geval de gegevens van de individuele werkgevers of van de individuele werknemers ter beschikking stellen van de sociale partners of van derden; - de vzw if-ic maakt bovendien geen enkel instellingsrapport op aan de hand van de gerapporteerde gegevens, met uitzondering van de berekeningen die nodig zijn in uitvoering van artikel 5 van deze collectieve arbeidsovereenkomst en met strikte inachtneming van de modaliteiten vastgelegd in dit artikel.
Art. 5.Communicatie van de resultaten § 1. De sociale partners, gemandateerd binnen de besluitvormingsorganen van if-ic vzw, zorgen ervoor dat : - na ontvangst van de gegevens, de vzw if-ic voor elke instelling de nodige berekeningen uitvoert zodat aan de werkgever het naar behoren ingevulde formulier, zoals opgenomen in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst, kan worden gecommuniceerd; - dit formulier door de vzw if-ic aan de werkgever bezorgd wordt; - het formulier in geen enkel geval door de vzw if-ic kan worden doorgegeven aan derden. § 2. De werkgever moet de volgende informatie aan de lokale sociale partners (de ondernemingsraad, of bij ontstentenis aan het cpbw, of bij ontstentenis aan de lokale vakbondsafvaardiging) communiceren : - een lijst met de looncomponenten die in het startbarema of het referentiebarema werden geïntegreerd conform artikel 7, § 3 of artikel 12, § 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loon model voor de federale gezondheidsdiensten, en dit voor alle sectorale referentiefuncties (of voor alle ontbrekende functies) uitgevoerd in de instelling op 31 december 2018; - de lijst van ontbrekende functies die gerapporteerd zijn aan de vzw if-ic als ontbrekende zorgfuncties, zoals bepaald in de rapporteringsinstructies voorzien in bijlage 2 (kolommen T-W-Z) van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, evenals de interne functietitel(s) van elk van deze ontbrekende zorgfuncties; - het door de vzw if-ic naar behoren ingevulde formulier, voorzien in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst. § 3. De lokale sociale partners engageren zich tot discretie omtrent de inlichtingen vermeld in paragraaf 2 van onderhavig artikel, welke deze leden in de uitoefening van hun opdracht ontvangen, conform de bepalingen van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 9 van 9 maart 1972 houdende ordening van de in de Nationale Arbeidsraad gesloten nationale akkoorden en collectieve arbeidsovereenkomsten betreffende de ondernemingsraden.
Art. 6.Slotbepalingen § 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op de dag van de ondertekening en is gesloten voor onbepaalde duur. § 2. Zij kan op verzoek van de meest gerede ondertekenende partij worden herzien of opgezegd met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. § 3. De organisatie die het initiatief tot herziening of opzegging neemt, moet in een gewone brief aan de Voorzitter van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en - diensten de redenen ervan aangeven en amendementsvoorstellen indienen. De andere organisaties verbinden zich ertoe deze binnen een maand na ontvangst ervan in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten te bespreken. § 4. De 3 hieronder genoemde bijlagen vormen een integraal onderdeel van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Bijlagen (3) : 1. Rapporteringstool (model);2. Rapporteringsinstructies;3. Formulier van communicatie van de resultaten van de berekeningen uitgevoerd door if-ic op het niveau van de instelling. Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 maart 2021.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE
Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic Rapporteringstool (model)
Naam van de instelling
Adres maatschappelijke zetel
Straat
Nummer
Postcode
Gemeente
RSZ nummer
Contactpersoon rapportage IFIC 2019
Naam en voornaam van de contactpersoon
Telefoonnummer
Emailadres
BBT/BBK premie - september 2018
Aantal VTE die recht hadden op een betaling van een BBT-premie in september 2018
Aantal VTE die recht hadden op een betaling van een BBK-premie in september 2018
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 maart 2021.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE
Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic Rapporteringsinstructies Voor elke werknemer betrokken bij de verplichte rapportering voor de federale privé gezondheidssectoren (PC 330), moeten de volgende gegevens worden doorgestuurd via een gestandaardiseerd Excel bestand dat op de website van if-ic kan worden gedownload en dat volgens de instructies hieronder moet worden ingevuld : Voor welke werknemers moeten de gegevens worden gerapporteerd? De gegevens moeten voor alle werknemers gerapporteerd worden, met uitzondering van : - leidinggevend personeel zoals bedoeld in artikel 4, 4° van de wet van 4 december 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/12/2007 pub. 07/12/2007 numac 2007012768 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 sluiten betreffende de sociale verkiezingen; - Artsen (met uitzondering van de artsen in de wijkgezondheidscentra, voor wie de gegevens moeten wel gerapporteerd worden); - Werknemers in dienst op 31 december 2018 die geen loon van de werkgever hebben gekregen voor het maand van december 2018 : werknemers met een schorsing van de arbeidsovereenkomst van 100 pct. (tijdskrediet, ouderschapverlof), langdurig afwezigen (ziekte, moederschapsverlof), voltijds bruggepensioneerden; - Personeel van onderaannemers; - Uitzendkrachten; - Personeel tewerkgesteld met een leerovereenkomst.
Opmerking : de gegevens gerelateerd aan het personeel met een arbeidsovereenkomst voor studenten op 31 december 2018 moeten wel gerapporteerd worden.
De hieronder geïdentificeerde Excel-kolommen komen overeen met de kolommen van de rapporteringstool waarvan het model opgenomen is in bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Identificatie en van de contactpersoon
Naam van de instelling
Adres maatschappelijke zetel
Straat
Nummer
Postcode
Gemeente
RSZ nummer
Contactpersoon rapportage IFIC 2019(1)
Naam en voornaam van de contactpersoon
Telefoonnummer
Emailadres
BBT/BBK premie - september 2018
Aantal VTE die recht hadden op een betaling van een BBT-premie in september 2018
Aantal VTE die recht hadden op een betaling van een BBT-premie in september 2018
Referentie datum voor de gegevens die gerapporteerd moeten worden gedetailleerd in de onderstaande tabel : 31 december 2018.
Excel kolom
Titel
Algemene informatie over de inhoud
Format
A
Site
De naam van deze kolom en kan aangepast worden aan de structuur van uw instelling. Deze kolommen zijn optioneel en mogen dus leeg blijven indien u er geen gebruik van wenst te maken.
Tekst, maximum 50 tekens
B
Dienst
C
Functietitel in de instelling
Het betreft de interne benaming van de functie die de werknemer uitvoert op 31 december 2018 (het is mogelijk dat deze verschilt van de titel van de sectorale referentiefunctie die toegewezen werd aan de werknemer).
Tekst, maximum 50 tekens
D
Finhosta rang (indien toepassing)
Graad/functie code Finhosta zoals aangeduid in tabel 13 van de Finhosta rapportering voor de ziekenhuizen.
Dit veld geldt alleen voor de instellingen die onderworpen zijn aan de wet op de privé ziekenhuizen.
Numeriek: 5 cijfers
E
Identificatiecode
Unieke code om elke individuele werknemer in de instelling te identificeren. Deze code moet door de instellingen zelf worden aangemaakt, en verzekert de anonimiteit van de gerapporteerde gegevens.
Tekst, nummers, of een combinatie van beiden is mogelijk. Sociale tekens zijn echter Met toegelaten. Bv.: * . "/ / [ ]: ; 1 =,
F
Geboortedatum
De geboortedatum laat toe om te bepalen wat de wettelijke pensioengerechtigde leeftijd van de werknemer is, en dus ook de datum van het pensioen; deze is nodig voor de berekening van het cumulatieve loon voor de resterende loopbaan.
Format datum : dd-mm-jjjj of dd/mm/jjjj
G
Datum van indiensttreding
De datum waarop de werknemer in de instelling is beginnen werken (zonder directe link met de functietoewijzing gecommuniceerd op 30 april 2018)(2).
Format datum : dd-mm-jjjj of dd/mm/jjjj
H
Contractuele arbeidstijd
De contractuele arbeidstijd moet worden uitgedrukt in % van een 38-uren week (of in voorkomende geval, van een andere gemiddelde wekelijkse arbeidsduurovereengekomen op lokaal niveau).
Bijvoorbeeld : 38 uren = 100 pct. (voltijds werk), 19 uren = 50 pct. (halftijds werk), 30 uren en 24 minuten = 80 pct. (4/5 arbeidsregime).
Indien een werknemer een arbeidsovereenkomst heeft voor 40 uren per week, maar met een bijkomende dag inhaalrust per maand, is er sprake van een contract aan 100 pct..
Numeriek in percentage, maximaal 2 cijfers na de komma.
I
Opleidingsniveau
Deze kolom bevat het niveau van het hoogst behaalde diploma van de werknemer.
De functiecodes waarvoor deze informatie vereist is, zijn: 6050, 6073, 6161, 6163, 6164, 6165, 6166, 6167, 6168, 6169, 6170, 6175, 6177, 6180, 6181,6182, 6183, 6184, 6185, 6186, 6270, 6273, 6370, 6460, 6461, 6462, 6470, 6670, 6750 en 6770, en ontbrekende zorgfunctie van categorieën 14 of 15.
Voor andere functiecodes is deze informatie niet vereist.
Opgelet : de functielijst waarvoor het rapporteren van het opleidingsniveau vereist is breder dan de functielijst waarvoor deze informatie vereist was in de "werkgeverstool 2018" die gebruikt werd om de loonsimulaties uit te voeren die op 30 april 2018 aan de werknemers zijn medegedeeld op hetzelfde moment als hun functietoewijzing (toegevoegde functies: verpleegkundige functies van categorie 15 en functie 6161, cf. functies gemarkeerd in vet). Gelieve te controleren of de gewenste informatie systematisch is ingevuld voor elk van de hierboven genoemde functies.
Indien vereist informatie, kies voor één van volgende opties : - "< Bachelor" - "Bachelor of +" In andere gevallen mag de cel leeggelaten worden.
J
Loonschaal op basis van het startbarema(3) (vroeger benoemd als "actuele barema" in de tool gebruik in a pril 2018)
Het betreft de loonschaal die als basis werd gebruikt voor het opstellen van het startbarema van de werknemer. Er wordt gevraagd om hier exclusief de officiële barema's van het pc 330 te vermelden of de meest voorkomende barema's in de instellingen van de sector (bijvoorbeeld de zogenaamde obb-barema's of opgenomen in bijlage 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten).
In de cel rechts hiervan vindt u de volledige lijst terug van deze barema's. Geen enkel andere barema kan worden vermeld in het kader van de rapportering.
Enkel in het geval dat het startbarema hoger is dan het doelbarema voor alle anciënniteitsjaren, kan in deze kolom de optie' 'startbarema hoger dan doelbarema' aangeven worden.
Opgelet : Als de loonschaal die als basis werd gebruikt voor het opstellen van het startbarema van de werknemer een intern barema is, moet eerst de vergelijking gemaakt worden tussen dit intern barema en het dichtstbijzijnde gekende barema conform de procedure aangegeven op het website van if-ic vzw. Alleen het barema na het converteren mag worden aangegeven in de rapportering. Looncomponenten die, in voorkomend geval, worden toegevoegd aan de interne loonschaal van de werknemer om het startbarema samen te stellen, in overeenstemming met de modaliteiten voorzien in de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten, moeten niet worden toegevoegd aan het intern barema voor het converteren. Deze moeten afzonderlijk worden gerapporteerd in de voorziene kolommen (M en P tot S).
De enige uitzondering op dit principe zijn de evolutieve premies (bijvoorbeeld, een premie waarvan het bedrag in functie van de anciënniteit zou evolueren). In dit geval, en enkel in dit geval, moet de evolutieve premie worden toegevoegd aan het intern barema voor het converteren naar een bekend barema.
Naam ingeven van het huidig barema, erop lettend dat de naam ervan op dezelfde wijze geschreven worden zoals hieronder aangegeven Opgelet: uit de loonstudie van 2016 is gebleken dat sommige instellingen een enkelvoudig barema opgaven tervvij1 de werknemer eigenlijk een gecombineerd barema toegewezen krijgt (bijvoorbeeld : 1.55 i.p.v. 1.55-1.61-1.77). Let er dan ook zeker op dat het juiste barema wordt opgegeven in geval van gecombineerde barema's.
Lijst van de barema's : 1.12; 1.14; 1.16; 1.18; 1.20; 1.22; 1.24; 1.26; 1.30; 1.22-1.30; 1.31; 1.34; 1.35; 1.37; 1.38; 1.39; 1.40; 1.40-1.57; 1.43-1.55; 1.42; 1.43; 1.45; 1.46; 1.47; 1.49; 1.50; 1.53; 1.54; 1.55; 1.57; 1.55-1.61-1.77; 1.55-1.61-1.77+2j;1.58; 1.59; 1.60; 1.61; 1.61-1.77; 1.62; 1.63; 1.66; 1.67; 1.75; 1.77; 1.78; 1.78S; 1.79; 1.80; 1.81; 1.82; 1.85; 1.86; 1.87; 1.88; 1.89; 1.90; 1.95; 1.94; 1.93; 1.92; 1.91; 1.96; 1.97; 1.98; 1.99; 1.00; 1.01; 13.3; startbarema hoger dan doelbarema.
K
Baremieke anciënniteit op 31 december 2018
Jaren
Betreft de baremieke anciënniteit van de werknemer op 31 december 2018. Dit gegeven wordt uitgedrukt in jaren en maanden. Numerieke format : geheel getal tussen 0 en 47.
L
Maanden
Numerieke format : geheel getal tussen 0 en 11
M
Haard- of standplaatsvergoeding
Betreft het recht, op basis van de persoonlijke situatie van de werknemer op 1 januari 2018(4) en het inkomensniveau, op een haard- of standplaatsvergoeding of geen van beiden.
Opgelet : voor de berekening van het IFIC-barema fase 1 wordt de persoonlijke situatie van de werknemer vastgelegd op 1 januari 2018(5). Zijn IFIC-barema zal wél steeds het bedrag van de haardvergoeding (of standplaatsvergoeding in een omgekeerde situatie) incorporeren dat overeenstemt met de baremieke anciënniteit van zijn huidig barema.
Ter herinnering: de haard- of standplaatsvergoeding is een maandelijkse premie(6). De aard van de toegekende premies wordt bepaald door de familiale situatie van de werknemer (ongehuwd, wettelijk samenwonend, gehuwd).
Bedragen volgens de index van 1 september 2018 (voor een voltijdse werknemer) : Maandlonen niet hoger dan 2 275,87 EUR : Haardvergoeding : 102,40 EUR Standplaatsvergoeding : 51,20 EUR Maandlonen hoger dan 2.275,87 maar niet hoger dan 2 594,60 EUR : Haardvergoeding : 51,20 EUR Standplaatsvergoeding : 25,60 EUR Maandlonen hoger dan 2.594,60 EUR : Haardvergoeding en standplaatsvergoeding : 0 EUR
Kiezen uit één van volgende opties : - "Haard" - "Standplaats" - "Geen" Opgelet : voor het barema 1.12 bij 0 jaar baremieke anciënniteit, waarbij de drempel van het minimumloon niet gehaald wordt wanneer de werknemer een standplaatsvergoeding zou krijgen, wordt gevraagd om toch "Standplaats" in te geven. De tool zal zelf het bedrag in aanmerking nemen om dat minimumloon te bereiken.
N
Sectorale functietoeslag
De sectorale functietoeslag wordt maandelijks toegekend aan sommige werknemers (hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen hoofd van dienst en paramedische diensthoofden) met de loonschalen 1.78, 1.785, 1.79, 1.80 en 1.00. Deze toeslag evolueert (4 pct., 8 pct. of 12 pct. van de basis bruto maandloon), naargelang de baremieke anciënniteit van de werknemer.
Opgelet : Men kan geen functietoeslag toewijzen voor andere barema's dan de bovenvermelde barema's. Indien u dit toch wenst te doen (conform artikel 7, § 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten), dient u zelf een "Intern barema" aan te maken die dit element opneemt en het daarna te converteren naar een sectoraal barema volgens de procedure aangeduid in kolom J. Kiezen uit één van volgende opties : - "Ja"; - "Nee".
O
Sectoraal functiecomplement
Het sectoraal functiecomplement(7) is een vast maandelijks bedrag van 82,97 EUR (voor een voltijdse werknemer) toegekend aan sommige werknemers (hoofdverpleegkundigen, verpleegkundigen hoofd van dienst en paramedische diensthoofden) met de loonschalen 1.78, 1.78S, 1.79, 1.80 en 1.00 met een geldelijke anciënniteit vanaf 18 jaar.
Opgelet : U kan geen functiecomplement toewijzen voor andere barema's dan de bovenvermelde barema's. Indien u dit wenst te doen (in het kader voorzien van het artikel 7, § 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten), dient u zelf een "Intern barema" aan te maken die dit element opneemt en het daarna te converteren naar een sectoraal barema volgens de procedure aangeduid in kolom J. Voor een werknemer die momenteel een functietoeslag toegewezen krijgt maar sowieso recht zou hebben op een functiecomplement bij 18 jaar baremieke anciënniteit, (bijvoorbeeld : hoofverpleegkundigen) MOET hier "Ja" aangegeven worden in deze kolom.
Kiezen uit één van volgende opties : - "Ja"; - "Nee".
P
BBT/BBK
In deze kolom dienen de werknemers geïdentificeerd te worden waarvan op 31 december 2018 vastgelegd werd dat zij effectief recht hebben op deze premie.
Opgelet : het gaat hier wel degelijk over de ontvangers van deze premie, en niet de werknemers die houder zijn van een titel. Met andere woorden: indien een werknemer in het bezit is van een BBT, maar geen recht heeft op een premie (zie collectieve arbeidsovereenkomst 20 november 2018 die de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 wijzigt betreffende de invoering van en nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten), moet er "Geen" in deze kolom ingegeven worden.
Merk op dat de begunstigden van deze type premie de mogelijkheid niet hebben gekregen om voor het IFIC-barema fase 1 te kiezen; zij behouden hun huidige loonvoorwaarden (inclusief premie).
Ter herinnering: werknemers in het bezit van een bijzondere beroepstitel (BBT) of een bijzondere beroepsbekwaamheid (BBK)(8) voor het gespecialiseerd verpleegkundig personeel dat een verpleegkundige functie uitoefent, en die voldoen aan de voorwaarden vastgelegd in de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 november 2018 die de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 wijzigt betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten, hebben recht op een jaarlijkse premie. Bijzondere beroepstitels (3 763,20 EUR voor een voltijdse werknemer - index 1 januari 2018) : geestelijke gezondheidszorg en psychiatrie, geriatrie, intensieve zorg en spoedgevallenzorg, oncologie, pediatrie en neonatologie.
Bijzondere beroepsbekwaamheden (1 254,36 EUR voor een voltijdse werknemer - index 1 januari 2018) in de geestelijke gezondheidszorg, geriatrie, diabetologie, palliatieve zorg.
Kiezen uit één van volgende opties : - "BBT"; - "BBK". - "Geen";
Q
Effectief bedrag van de BBT/BBK-PREM1E betaald in september 2018
In deze kolom moet het totaal bedrag van de BBT/BBK-premie word en ingevoerd die werkelijk in september 2018 aan de werknemer werd betaald.
Numeriek, in euro, met maximum 2 cijfers na de komma.
R
Andere vast niet-sectorale premies te integreren in het startbaremas(9)
Premie in % t.o.v. het huidig barema
Deze twee kolommen bieden de mogelijkheid een VASTE niet-sectorale premie in te geven (identiek voor elk anciënniteitsjaar(10)). Deze premie kan uitgedrukt worden als percentage van het bruto maandloon en/of als bruto maandbedrag in euro.
Opgelet : Het gaat hier enkel over de premies die geïntegreerd zijn in het startbarema in het kader voorzien van artikel 7, § 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst 11 december 2017 betreffende de invoering van en nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten.
Numeriek, in percentage met maximum 1 cijfer na de komma.
S
Bruto maandbedrag (EUR) dat toegevoegd wordt aan het basis barema (zie kolom J).
T-W-Z
Code van de IFIC functie
De code van 4 cijfers overeenkomstig met de sectorale referentiefunctie(s) (zie functiewijzer) toegewezen op 30/04/2018(11).
De functietitel dient niet ingevuld te worden, enkel de code dient in deze kolom weergegeven te worden.
In geval van een ontbrekende functie geeft u : - Of "Ontbrekend (zorgfunctie)" aan voor de zorgfunctie herkend ais ontbrekend; - Of "Ontbrekend" voor elke andere functie die geïdentificeerd werd als ontbrekend, en vult u de kolom V, Y of AB verder aan.
Opmerking : Onder ontbrekende zorgfuncties wordt verstaan: de ontbrekende functies die omwille van hun aard en hun inhoud gelijkaardig zijn aan sectorale referentiefuncties in het departement verpleging en verzorging. Deze keuze moet gebaseerd zijn op een vergelijking tussen de aard en de inhoud van een ontbrekende functie enerzijds en de aard en de natuur van de sectorale referentiefuncties in het departement verpleging en verzorging anderzijds.
Numeriek voor de IFIC-codes en tekst voor "Ontbrekend".
Opgelet : indien u gegevens uit uw database exporteert, dient u na te gaan of de IFIC-codes als numerieke gegevens zijn geëxporteerd.
U-X-AA
% arbeidstijd toegewezen aan deze functie
Betreft de verkleding van de totale arbeidstijd die de werknemer besteedt aan de verschillende IFIC-functies.
Opgelet : Wat de arbeidstijd in kolom H ook mag zijn, de som van de 3 percentages in kolommen U, X en AA moet steeds gelijk zijn aan 100 pct.. Bv. Een werknemer voert 60 pct. van zijn arbeidstijd uit ais een administratieve medewerker en de andere 40 pct. als een medewerker onthaal/receptie/telefonie. Of de werknemer nu een voltijds contract heeft of een 4/5, dit verandert niets aan de procentuele verdeling van de arbeidstijd tussen de verschillende functies.
Indien de werknemer slechts één functie uitvoert, moet 100 pct. aangegeven worden in kolom U (kolom X en AA blijven leeg).
Numeriek in percentage, geen cijfers na de komma.
Opgelet : de combinatie 1/3, 1/3, 1/3 kan niet opgegeven worden, er moet dus 34 pct. aan één van de functies toegewezen worden, en 33 pct. voor de andere twee functies.
In geval van een hybride functie : er moet minimum 10 pct. toegewezen worden.
V-Y-AB
Categorie toegewezen aan de ontbrekende functie
In geval van een ontbrekende functie, de categorie die u eraan toewijst door ze te vergelijken met de andere bestaande IFIC-functies.
Numeriek formaat : geheel getal tussen 4 en 20.
AC
Feedback IFIC-tool
Het gaat hier over het resultaat opgeleverd door de IFIC-simulatietool gebruikt om de loonsimulaties uit te voeren die aan werknemers meegedeeld werden op 30 april 2018. Het antwoord in dit veld komt overeen met de situatie van de werknemer op 1 januari 2018, en geeft weer of een werknemer al dan niet voor het IFIC-barema zou kiezen in fase 1 op deze datum, op basis van de baremieke vergelijking die door de tool is vastgesteld voor de gehele resterende loopbaan.
Opgelet : Voor de werknemers die niet in dienst waren in deze functie op 30 april 2018(12), moet "niet van toepassing" worden ingevuld.
Kies een van de volgende opties : - "Ja" - "Nee"; - "Niet van toepassing"; - "Info niet beschikbaar".
AD
Effectieve keuze van de werknemer
Hier moet de reële keuze van de werknemer worden aangeduid of hij voor het IFIC-barema fase 1 heeft gekozen of niet : - Voor de werknemer in dienst op 30 april 2018, gaat het hier over de baremieke keuze van de werknemer die voor 30 juni 2018 werd genomen of binnen de 7 dagen na de ontvangst van het besluit van de (interne of externe) beroepscommissie voor de werknemers die een beroep hebben ingediend tegen de toewijzing van hun functie(13) - Voor een indiensttreding van nieuwe werknemers of die van functie zijn veranderd na de 30 april 2018, altijd "IFIC" aanduiden in dit veld.
Kies een van de volgende opties : - "IFIC"; - "Niet "IFIC'.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 maart 2021.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE
Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de rapporteringsprocedure aan de vzw if-ic Formulier van communicatie van de resultaten van de berekeningen uitgevoerd door if-ic op het niveau van de instelling.
Identificatie van de instelling
Naam van de instelling
Adres maatschappelijke zetel
Straat
Nummer
Postcode
Gemeente
RSZ nummer
ln uitvoering van het artikel 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019 betreffende de rapporteringsprocedure, wordt dit naar behoren ingevulde formulier, op datum van (dag)/(maand)/(jaar)door de vzw if-ic gericht aan Meneer/Mevrouw (achternaam 4 voornaam), bij de vzw geregistreerd ais contactpersoon voor bovenvermelde instelling in het kader van de rapporteringsprocedure 2019.
Resultaten van de berekeningen uitgevoerd door if-ic voor bovenvermelde instelling
Berekende gegevens
Bedrag (in EUR)
Geschatte maandelijkse kost(14) van de invoering van de if-ic barema's van fase 1 in de instelling (december 2018)
Geschatte maandelijkse kost van het percentage (18,25 pct.) van de delta werknemer (december 2018)
Na het communiceren door de vzw if-ic aan de werkgever van dit naar behoren ingevulde formulier, beschikt de werkgever over een maand om de volgende gegevens voor te stellen aan de lokale sociale partners (de ondernemingsraad, of bij ontstentenis aan het comité voor preventie en bescherming op de werkplaats, of bij ontstentenis aan de lokale vakbondsafvaardiging), volgens de modaliteiten vastgelegd in artikel 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019 betreffende de rapporteringsprocedure aan vzw if-ic : - een lijst met de looncomponenten die in het startbarema of het referentiebarema werden geïntegreerd conform artikel 7, § 3 of artikel 12, § 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten, en dit voor elke sectorale referentiefunctie (en in voorkomende geval, voor elke ontbrekende functie) uitgevoerd in de instelling op 31 december 2018, - de lijst van ontbrekende functies die gerapporteerd zijn aan de vzw if-ic als ontbrekende zorgfuncties, zoals bepaald in de rapporteringsinstructies voorzien in bijlage 2 (kolommen T-W-2) van de collectieve arbeidsovereenkomst van 22 november 2019 betreffende de rapporteringsprocedure aan vzw if-ic, evenals de interne functietitel(s) van elk van deze ontbrekende zorgfuncties Dit formulier, correct ingevuld door de vzw if-ic.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 maart 2021.
De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE _______ Nota's (1) Het is aan deze persoon, beschouwd als de contactpersoon tussen vzw if-ic en de werkgever in het kader dan de rapporteringsprocedure 2019, dat het door de vzw if-ic naar behoren ingevulde formulier, voorzien in bijlage 3 van deze collectieve arbeidsovereenkomst zoals vastgelegd in artikel 5, § 1, wordt verzonden.(2) In het geval van opeenvolgende arbeidsovereenkomsten wordt de datum van indiensttreding zoals vastgelegd in de oorspronkelijke arbeidsovereenkomst gerapporteerd, op voorwaarde dat deze opeenvolgende arbeidsovereenkomsten bij dezelfde werkgever werden afgesloten, dat er geen onderbreking is tussen de opeenvolgende arbeidsovereenkomsten en dat deze geen wijziging meebrengen in de functie.In het geval van een onderbreking tussen de arbeidsovereenkomsten (1 dag of meer), moet de indienstredingsdatum vastgelegd in de laatste arbeidsovereenkomst tussen de werkgever en de werknemer gerapporteerd worden. (3) Of op basis van het referentiebarema, voor de nieuwe werknemers betrokken bij het artikel 12, § 2-4 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten.(4) Of de datum van indiensttreding in de functie voor de nieuwe werknemers of de werknemers die van functie veranderen vanaf de 1 januari 2018.(5) Of de datum van indiensttreding in de functie voor de nieuwe werknemers of de werknemers die van functie veranderen vanaf de 1 januari 2018.(6) Zie CAO van 25 september 2002, CAO van 7 december 2000, CAO van 7 december 2000 CAO van 18 november 2002.(7) Zie CAO 30 juni 2006.(8) Koninklijk besluit 28 december 2011 - koninklijk besluit van 30 december 2011, koninklijk besluit 25 september 2014 - koninklijk besluit van 23 oktober 2014.(9) Of in het referentebarema, zoals vastgelegd in artikel 12 in de arbeidsovereenkomst van 11 december 2017 betreffende de invoering van een nieuw loonmodel voor de federale gezondheidsdiensten, voor de werkgevers die beginnen werken na 30 april 2018 en die onder de toepassing vallen onder de bepalingen voorzien in de bovenvermeld artikel. (10) Het is met andere woorden bijvoorbeeld niet mogelijk om in kolom R een functietoeslag in te geven (die varieert na 9 en 17 jaar anciënniteit) voor iemand met een barema 1.61-1.77. In dat geval moet dus een intern barema aangemaakt worden en het ook zo rapporteren (zie kolom J). (11) Of de datum van indiensttreding in de functie voor de nieuwe werknemers of de werknemers die van functie veranderen vanaf de 30 april 2018.(12) Dus voor werknemers die niet in dienst waren in de instelling op 30 april 2018 of die van functie zijn veranderd na deze datum.(13) Ter herinnering, de werknemers die niet duideiijk een keuze hebben geformuleerd ten opzichte van het barema hebben hun vorige loonsituatie behouden.Hier moet dus "Niet EFIC" worden ingevuId voor deze werknemers. (14) Het vermeld bedrag komt overeen met de berekening van een geschatte maandelijkse kost, exclusief uitgevoerd op basis van de gegevens die de werkgevers aan de vzw if-ic moeten doorgeven in het kader van deze rapporteringsprocedure 2019.De werkgever is verantwoordelijk voor de juistheid van de gecommuniceerde gegevens. De impact van de invoering van de if-ic barema's fase 1 op de werkgeverslasten en op de verloningscomponenten, waarvoor geen directe gegevens verzameld zijn geweest in het kader van de rapportage 2019, wordt in rekening gebracht, volgens de vastgelegde modaliteiten door de sociale partners, voor de berekening van de kost van de invoering van fase 1 op sectoraal niveau. Deze impact komt daarentegen niet ln aanmerking blj de berekening van de geschatte maandelijkse kost gecommuniceerd op het niveau van de instelling via dit formulier.