gepubliceerd op 10 augustus 2018
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 oktober 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's
15 JULI 2018. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 oktober 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's (1)
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen;
Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 16 oktober 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's.
Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 15 juli 2018.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 oktober 2017 Geldende ervaringsbarema's (Overeenkomst geregistreerd op 28 november 2017 onder het nummer 143012/CO/303.03) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Onder "werknemer" verstaat men : het mannelijk en vrouwelijk werklieden- en bediendepersoneel. HOOFDSTUK II. - Barema's van de arbeiders
Art. 2.§ 1. Onderstaande tabel bevat de minimum uurlonen voor een wekelijkse arbeidsduur van 38 uur vanaf 1 juli 2017. Ze staan tegenover het referentie-indexcijfer 102,46 (basis = 2013).
Categorie/Catégorie
EUR
Maanden dienst/ Mois de service
Jaren dienst/ Années de service
0
6
12
2
4
6
8
I
Schoonmaakpersoneel/ Personnel de nettoyage
10,4446
10,6336
10,7441
10,7841
10,8141
10,8341
10,8441
Onderhoudspersoneel/ Personnel d'entretien
10,4446
10,6336
10,7441
10,7841
10,8141
10,8341
10,8441
Geschoold onderhoudspersoneel/ Personnel d'entretien qualifié
12,3698
-
-
12,4098
12,4398
12,4598
12,4698
II
Toezichtspersoneel/ Personnel de surveillance
11,6774
-
-
11,7174
11,7474
11,7674
11,7774
III
Beginnend operateur/ Opérateur débutant
10,5453
-
-
10,5853
10,6153
10,6353
10,6453
Hulpoperateur/ Aide-opérateur
10,8089
-
-
10,8489
10,8789
10,8989
10,9089
Vakbekwaam operateur (- dan 5 zalen)/ Opérateur qualifié (- de 5 salles)
12,0673
-
-
12,1073
12,1373
12,1573
12,1673
Vakbekwaam operateur (minstens 5 zalen)/ Opérateur qualifié (au - 5 salles)
12,3698
-
-
12,4098
12,4398
12,4598
12,4698
IV
Hostessen en stewards/ Hôtesses et stewards
10,4446
10,6336
10,7441
10,7841
10,8141
10,8341
10,8441
Hostessen/stewards-kassiers/ Hôtesses/stewards caissier(ère)s
10,9228
-
-
10,9628
10,9928
11,0128
11,0228
Parkeerbegeleiders/ Convoyeurs au parking
10,4446
10,6336
10,7441
10,7841
10,8141
10,8341
10,8441
Toonbankpersoneel/ Personnel au comptoir
10,5453
10,8089
10,9228
10,9628
10,9928
11,0128
11,0228
Geschoold barman/ Barman qualifié
11,2707
11,5503
11,6774
11,7174
11,7474
11,7674
11,7774
V
Hoofdoperateur/ Chef-opérateur
13,3876
-
-
13,4276
13,4576
13,4776
13,4876
Chef schoonmaak/ Chef-nettoyage
12,0966
-
-
12,1366
12,1666
12,1866
12,1966
Chef onderhoud/ Chef-entretien
12,0966
-
-
12,1366
12,1666
12,1866
12,1966
Chef hostessen/stewards/ Chef hôtesses/stewards
12,0966
-
-
12,1366
12,1666
12,1866
12,1966
Chef parkeerbegeleiders/ Chef convoyeurs au parking
12,0966
-
-
12,1366
12,1666
12,1866
12,1966
§ 2. Werklieden van minder dan 18 jaar Het barema voor werklieden die minder dan 18 jaar oud zijn, wordt afgeschaft vanaf 1 januari 2012. HOOFDSTUK III. - Barema's van de bedienden
Art. 3.§ 1. Onderstaande tabel bevat de minimum maandlonen voor een wekelijkse arbeidsduur van 38 uur vanaf 1 juli 2017. Ze staan tegenover het referentie-indexcijfer 102,46 (basis = 2013).
Categorie/ Catégorie Ervaring/ Expérience
1
2
3
4
5
0
1 707,15
1 784,00
1 799,32
2 077,64
2 500,47
1
1 769,43
1 864,40
1 996,78
2 091,16
2 516,55
2
1 779,63
1 890,45
2 005,96
2 102,66
2 532,39
3
1 789,65
1 916,51
2 043,05
2 128,92
2 548,56
4
1 803,77
1 946,80
2 079,72
2 154,70
2 564,35
5
1 818,13
1 977,06
2 116,14
2 196,33
2 618,81
6
1 832,24
2 006,84
2 153,14
2 219,92
2 629,38
7
1 846,31
2 035,78
2 153,14
2 242,57
2 683,72
8
1 860,53
2 062,97
2 226,61
2 325,96
2 792,39
9
1 874,79
2 090,43
2 263,36
2 367,65
2 846,86
10
1 886,72
2 115,39
2 300,26
2 409,68
2 901,72
11
1 898,98
2 138,73
2 337,03
2 451,14
2 955,63
12
1 911,18
2 161,66
2 373,85
2 492,93
3 009,95
13
1 923,08
2 184,74
2 402,99
2 530,77
3 064,42
14
1 935,01
2 207,63
2 432,16
2 564,93
3 110,12
15
1 946,96
2 230,79
2 460,99
2 598,82
3 155,80
16
1 946,96
2 230,79
2 493,50
2 637,87
3 209,23
17
1 955,17
2 245,42
2 559,64
2 691,77
3 255,07
18
1 955,17
2 245,42
2 559,64
2 710,35
3 300,65
19
1 963,40
2 260,41
2 576,50
2 719,33
3 300,65
20
1 963,40
2 260,41
2 576,50
2 734,24
3 337,35
21
1 963,40
2 260,41
2 633,74
2 764,81
3 337,35
22
1 963,40
2 260,41
2 633,74
2 781,85
3 378,83
§ 2. Principes De loonschaal bepaalt de minimumlonen in elke categorie in functie van de ervaring van de werknemer.
Het sectorale baremieke loon van de werknemer volgt de evolutie van de ervaringscurve totdat hij het maximum ervan heeft bereikt.
De verhogingen binnen een zelfde curve gaan in tijdens de eerste maand welke op de aanwerving van de werknemer volgt.
In geval van verandering van categorie zal de werknemer verplaatst worden naar de ervaringscurve die overeenkomt met zijn nieuwe categorie, rekening houdend met zijn verworven ervaring. § 3. De periodes van gelijkgestelde ervaring Ten opzichte van de hierboven vermelde kernprincipes komen de sociale partners overeen om volgende periodes gelijk te stellen met ervaring : - Alle activiteitsperiodes binnen een beroepsomgeving (onder meer : interims, stages, bepaalde duurcontracten, zelfstandig werk, vrijwilligerswerk,...); - De jaren van studies vanaf de leeftijd van 21 jaar en eventuele jaren van legerdienst; - Alle periodes van contractschorsing (tijdskrediet, moederschapsverlof,...) evenals de periodes die gedekt zijn door de sociale zekerheid en de sociale wetgeving (werkloosheid, ziekte-invaliditeit,...). § 4. Jongerenbarema Vanaf 1 januari 2012 wordt het jongerenbarema afgeschaft. § 5. Overgangsbepalingen De bedienden die in functie zijn op het tijdstip van de invoering van de ervaringsbarema's zullen, in hun categorie, een aantal jaren ervaring toegewezen krijgen dat overeenstemt met de loonschaal waarop zij tot dan aanspraak konden maken.
Iedere bediende die door de toepassing van de in deze collectieve arbeidsovereenkomst voorziene bepalingen één of andere schade zou lijden, zal een beroep kunnen doen op het verzoeningsbureau dat paritair is samengesteld uit leden van het paritair subcomité om zijn geval te bekijken. HOOFDSTUK IV. - Algemene bepalingen
Art. 4.Deze minimumbarema's zijn gekoppeld aan het indexcijfer der consumptieprijzen, maandelijks vastgesteld door de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad; zij variëren overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn voor de lonen en wedden van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Art. 5.Meer gunstige situaties bestaande op ondernemingsvlak blijven behouden. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen
Art. 6.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 10 juli 2017 betreffende de geldende ervaringsbarema's (geregistreerd op 10 augustus 2017 met nummer 140942). Ze treedt in werking op 1 juli 2017 en is gesloten voor een onbepaalde duur.
Ze kan door elk van de ondertekenende partijen worden opgezegd mits een opzeggingstermijn van 3 maanden, betekend bij aangetekend schrijven bij de post en gericht aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 juli 2018.
De Minister van Werk, K. PEETERS
Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 oktober 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen, betreffende de geldende ervaringsbarema's Motivering van de gelijkstelling met beroepservaring De sociale partners van de sector kiezen ervoor om alle eventuele discriminatie te voorkomen door middel van de gelijkstelling van de ervaring met beroepservaring voor alle andere vormen van pertinente ervaring die verworven werd door de werknemers.
De sociale partners menen dat beroepservaring en permanente opleiding voor hogere competenties moeten worden beloond en bijdragen tot een duurzame en zekerdere arbeidsverhouding. Deze pertinente ervaring zal, op haar beurt, een hogere participatie teweegbrengen van ervaren werknemers aan het arbeidsproces, waardoor aldus een vroegtijdige uitstoot van arbeidskrachten kan worden voorkomen. De sociale partners hebben dus beslist om een beperkt aantal periodes gelijk te stellen, namelijk : - Alle activiteitsperiodes in een professioneel milieu, zowel in België als in het buitenland (met name : uitzendarbeid, overheidsdiensten, stages, overeenkomsten voor bepaalde tijd, arbeid als zelfstandige, vrijwilligerswerk, enz.) : De sociale partners menen dat het noodzakelijk, gerechtvaardigd en passend is om rekening te houden met de verschillende soorten ervaring die verworven werd in een professioneel milieu; - Studies en eventuele militaire dienst : Uitgaande van het principe dat de uitoefening van de functies in de ondernemingen van hun sector een grote waaier van bekwaamheden vereist, menen de sociale partners dat het noodzakelijk, gerechtvaardigd en passend is om rekening te houden met de verschillende soorten opleiding, alsook met de eventuele militaire dienst, gelet op het gamma van taken die zowel tijdens een militaire dienst als in de sector worden uitgevoerd; - Gelijkgestelde schorsingsperiodes, zoals bedoeld in de collectieve arbeidsovereenkomst : De sociale partners menen dat een te beperkte interpretatie van het begrip ervaring aanleiding kan geven tot indirecte discriminatie op basis van het geslacht, zoals eerder vastgesteld werd door het Hof van Justitie. Men kan bijvoorbeeld objectief vaststelling dat vrouwelijke werknemers meestal minder beroepsloopbaan hebben opgebouwd door verschillende tijdelijke schorsingen die verband houden met het moederschap en familiale omstandigheden. De gelijkstelling van de schorsingsperiodes beoogt aldus de strijd tegen deze onrechtstreekse discriminatie.
De sociale partners menen dat de uitsluiting van sommige gelijkgestelde periodes ook aanleiding kan geven tot discriminatie, bijvoorbeeld op basis van de gezondheidstoestand, als de ziekteperiodes niet voldoende in rekening worden genomen voor de toekenning van de ervaringsjaren. De arbeidsongeschiktheid niet gelijkstellen zou overigens strijdig zijn met de wet van 10 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2007 pub. 30/05/2007 numac 2007002099 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet ter bestrijding van bepaalde vormen van discriminatie type wet prom. 10/05/2007 pub. 30/05/2007 numac 2007002097 bron programmatorische federale overheidsdienst maatschappelijke integratie, armoedebestrijding en sociale economie Wet tot wijziging van de wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme of xenofobie ingegeven daden sluiten die uitdrukkelijk elke vorm van discriminatie verbiedt op basis van de huidige of toekomstige gezondheidstoestand; - Werkloosheid : De sociale partners van de sector zijn reeds vele jaren bezorgd over de beroepsinschakeling van de werknemers in de sector. Zo werden opleidingen georganiseerd door het sociaal fonds om het voor de werknemers mogelijk te maken om beter te beantwoorden aan de evolutie van de taken in de bioscoopzalen.
Overigens maken de werknemers zeer vaak gebruik van de werkloosheidsperiodes om zich te heroriënteren en nieuwe competenties te ontwikkelen. Het feit dat zij nadien worden aangeworven in een arbeidsrelatie met een werkgever van de sector toont aan dat deze laatste hem impliciet een toereikend ervaringsniveau toekent. Men kan dus rechtmatig veronderstellen dat deze werknemers op een efficiënte manier de periodes van beroepsinactiviteit hebben doorstaan en benut om hun "inzetbaarheid" te handhaven, en zelfs aan te vullen.
Rekening houdend met wat voorafgaat, menen de sociale partners dus dat de werkloosheidsperiodes moeten worden erkend als nuttige ervaring.
Geen rekening houden met deze periodes zou tot gevolg hebben dat de werknemers die hun niveau gehandhaafd hebben worden gestraft.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 15 juli 2018.
De Minister van Werk, K. PEETERS