gepubliceerd op 01 maart 2019
Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, &****; 3, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst
15 FEBRUARI 2019. - Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, § 3, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst
VERSLAG AAN DE KONING ****, **** besluit heeft tot doel de lijst met veilige landen vast te leggen, zoals bedoeld in het artikel 57/6/1, § 3 van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen (hierna: de Vreemdelingenwet), ingevoegd bij de wet van 19 januari 2012 en gewijzigd bij de wet van 21 november 2017.
De wet voorziet een versnelde procedure met kortere termijnen voor de behandeling van verzoeken om **** bescherming van personen afkomstig uit landen die zijn aangemerkt als veilig land van herkomst.
Een individueel en effectief onderzoek blijft noodzakelijk, maar het vermoeden geldt dat er in hoofde van de verzoeker om **** bescherming geen vrees voor vervolging of een reëel risico op ernstige schade aanwezig is, gezien zijn afkomst uit een veilig land van herkomst.
Het koninklijk besluit van 17 december 2017 (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 december 2017) beoogde de uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid van de ****, dat voorziet in de vastlegging van een lijst van veilige landen van herkomst op gezamenlijk voorstel van de minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de minister van buitenlandse zaken.
Artikel 57/6/1, § 3, vierde lid van de Vreemdelingenwet schrijft voor dat de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, ten minste eenmaal per jaar de lijst van veilige landen van herkomst bepaalt. Dit vormt het onderwerp van voorliggend ontwerp van besluit.
De wetswijzigingen van 21 november 2017 en 17 december 2017 (gepubliceerd in het **** van 12 maart 2018) wijzigden de procedure voor de toekenning tot **** bescherming voor verzoekers afkomstig uit veilige landen van herkomst. Het ging hier echter vooral om technische aanpassingen: zo worden deze verzoeken voortaan volgens een versnelde procedure behandeld binnen een termijn van vijftien werkdagen na ontvangst van het verzoek dat door de minister of zijn gemachtigde werd overgezonden aan de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de ****. Dit houdt in dat er een volledig individueel onderzoek en beoordeling ten gronde van het verzoek wordt gevoerd, maar het verzoek binnen een korte termijn van vijftien werkdagen wordt afgehandeld. De Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** kan in dat geval het verzoek ook als kennelijk ongegrond beschouwen.
De Raad voor **** zal het beroep tegen de beslissing ten gronde omdat de verzoeker afkomstig is uit een veilig land van herkomst enkel binnen verkorte termijnen (beroepstermijn tien dagen en **** twee maanden) behandelen als de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** de termijn van vijftien werkdagen heeft gerespecteerd. Bij overschrijding van deze termijn gelden de normale termijnen voor de Raad voor ****, voor zover er geen andere redenen aanwezig zijn om deze termijnen in te korten.
De Richtlijn 2013/32/**** van het **** **** en de Raad van 26 juni 2013 betreffende gemeenschappelijke procedures voor de toekenning en intrekking van de **** bescherming (****) laat in zijn artikelen 36 en 37 toe de lijst veilige landen van herkomst in te voeren, maar geeft wel strikt omlijnde criteria mee voor de beoordeling. De wetsbepalingen rond de veilige **** verwijzen naar deze criteria, met name de rechtstoestand in het land van herkomst, de toepassing van de **** en de algemene politieke omstandigheden en de mate waarin bescherming wordt geboden tegen vervolging en mishandeling.
**** deze beoordeling moet volgens de wet met een aantal informatiebronnen rekening worden gehouden, waaronder in het bijzonder informatie uit andere lidstaten van de **** ****, informatie van de Hoge Commissaris van de Verenigde Naties voor de ****, de Raad van **** en andere relevante **** organisaties.
De wet voorziet eveneens dat de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** een niet-bindend advies opstelt over welke landen op deze lijst kunnen worden opgenomen. **** minister bevoegd voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen heeft aan de Commissaris-generaal een goed onderbouwd advies gevraagd over welke landen op de lijst dienen te worden geplaatst. Naast een advies over de landen die reeds waren opgenomen in het koninklijk besluit van 17 december 2017 werd op 19 februari 2018 aan de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** ook het bijkomende advies gevraagd over ****, ****, ****, **** en ****.
Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de **** is een onafhankelijke instantie en is omwille van haar (asiel- en landen)expertise bijzonder goed geplaatst om de **** van een land te kunnen inschatten als het over bescherming ****.
In haar arresten van 23 oktober 2014 (met nummers 228.901 en 228.902) ging de Raad van State over tot een gedeeltelijke vernietiging van de koninklijke besluiten van 26 mei 2012 en 7 mei 2013, in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. In haar arrest van 7 mei 2015 (met nummer 231.157) werd het koninklijk besluit van 24 april 2014 door de Raad van State eveneens gedeeltelijk vernietigd, in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. Ook het koninklijk besluit van 11 mei 2015 werd door de Raad van State gedeeltelijk vernietigd in haar arrest van 23 juni 2016 (met nummer 235.211), in zoverre **** werd ingeschreven op de lijst van veilige landen. De Raad van State baseerde zich bij deze beslissingen op het hoger **** voor **** en de vaststelling dat de meeste beslissingen tot toekenning van de **** bescherming aan **** te maken hebben met de problematiek van bloedwraak.
**** de eerste plaats kan er hierbij worden gewezen op het feit dat het **** in art. 57/6/1, § 3, tweede lid, van de Vreemdelingenwet niet als een criterium voor de beoordeling wordt vermeld. **** dit artikel moet die beoordeling gebeuren op basis van een inschatting van de situatie in het betrokken land. **** **** is hierbij een slechte graadmeter. Dit percentage kan immers afhankelijk zijn van tal van toevallige, niet noodzakelijk representatieve of relevante factoren. Zo kan een beperkt aantal situaties van bloedwraak resulteren in een relatief groot aantal beslissingen tot erkenning van de status van vluchteling, omdat door de aard van de problematiek voor één situatie een groot aantal personen of familieleden in aanmerking komen voor erkenning. Voor 2017 bedraagt het **** 5,1 % voor de verzoeken om **** bescherming van personen afkomstig uit ****. Dit percentage geeft de verhouding weer van het aantal beslissingen van erkenning van de status van vluchteling of subsidiaire bescherming in verhouding tot het totaal aantal eindbeslissingen (inclusief de beslissingen tot weigering van **** voor meervoudige ****, maar exclusief de beslissingen tot **** voor meervoudige ****), hetgeen opnieuw een daling vormt in vergelijking met 2016 toen het **** voor wat betreft de eindbeslissingen nog op 6,9 % lag en een verdere daling in vergelijking met 2015 toen het **** voor wat betreft de eindbeslissingen nog op 8,3 % lag. Het lager **** bevestigt de vaststellingen in het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** dat er steeds minder gevallen van "echte" bloedwraak voorkomen die een toekenning van een internationaal **** kan rechtvaardigen.
Verder kan gewezen worden op het feit dat het beroep tegen het koninklijk besluit van 3 augustus 2016 waarbij **** werd opgenomen als veilig land van herkomst integraal door de Raad van State werd verworpen op 20 februari 2018 (nummer 240.767).
Daarenboven kan er rekening worden gehouden met het feit dat er in ****, zoals blijkt uit het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** van 15 juni 2018, een sterke en duidelijke vooruitgang kan worden vastgesteld op tal van gebieden. Zo blijkt er in **** een aanhoudende politieke wil te zijn om de hervormingen die de **** vraagt te realiseren: het rechtsstelsel werd verder hervormd met het oog op meer onafhankelijkheid, **** en professionalisme; er werd nieuwe wetgeving ter bestrijding van corruptie aangenomen en het land steeg op de **** **** **** **** **** van 2016 naar plaats 83 (komende van plaats 110 in 2014), alhoewel er daar verdere inspanningen nodig zijn; er werden verdere inspanningen geleverd om de georganiseerde misdaad aan te pakken; het aantal gevallen dat behandeld werd door de Commissaris voor bescherming tegen discriminatie is toegenomen en de mensenrechten worden algemeen gezien gerespecteerd. Er is de politieke wil om bescherming te bieden tegen bloedwraak en de strafwet werd hiertoe aangepast; er komen steeds minder gevallen van "echte bloedwraak" voor: in 2016 werd 1 geval gerapporteerd, in 2017 werd geen enkel geval gerapporteerd; de strijd tegen huiselijk geweld werd opgedreven en in het parlement werd een resolutie aangenomen over de bescherming van de rechten en vrijheden van personen die tot de ****-gemeenschap behoren.
De Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** besluit in zijn advies dan ook dat **** "nog meer dan werd vastgesteld in zijn advies van 13 maart 2017" beantwoordt aan de criteria zoals vastgelegd in artikel 57/6/1 van de Vreemdelingenwet, waaruit kan afgeleid worden dat de conclusies met betrekking tot **** van voormelde arresten van de Raad van State hun actualiteit verloren hebben, te meer daar de beschermingsgraad voor **** sterk is gedaald.
Deze lijst met veilige landen wordt minstens één keer per jaar ****, maar kan afhankelijk van de veranderingen in de situatie in de landen van herkomst ook sneller worden herzien. Het feit dat de vastlegging van de lijst dient te gebeuren bij een besluit, vastgesteld na overleg in de Ministerraad, en niet bij wet, laat toe om op flexibele wijze in te spelen op de veranderende situatie.
Deze lijst moet meegedeeld worden aan de **** ****.
Artikelsgewijze commentaar.
Artikel 1.
**** minister die bevoegd is voor de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en de minister van buitenlandse zaken hebben besloten om volgende landen voor te dragen als veilig land van herkomst. - **** - ****-**** - **** - **** **** republiek **** (****) - **** - **** - **** - **** **** Regering is van oordeel dat deze landen in principe moeten worden beschouwd als veilige landen van herkomst, gezien deze beantwoorden aan de criteria die worden beschreven in artikel 57/6/1, § 3, tweede lid van de Vreemdelingenwet, zoals ook blijkt uit het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de ****.
Deze criteria hebben niet alleen betrekking op aspecten van algemene politieke aard (bijvoorbeeld het bestaan van democratische instellingen, de politieke stabiliteit), maar ook op de rechtstoestand en de naleving van mensenrechten, zowel betreffende de formele verplichtingen die een land op zich heeft genomen (partij bij het ****) als de naleving daarvan in de praktijk. De beoordeling of er algemeen gezien en op duurzame wijze geen sprake is van vervolging in de zin van de **** of van foltering of onmenselijke of vernederende behandeling of bestraffing, is gebaseerd op een diepgaande analyse door de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de ****, die een aanzienlijke expertise daarover heeft opgebouwd.
Er werd verder nauwe aansluiting gezocht bij het beleid van de overige **** landen.
Niettegenstaande ook uit het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de **** duidelijk blijkt dat er enige kanttekeningen zouden kunnen worden geplaatst bij bepaalde situaties in bepaalde landen, vormt deze vaststelling geen bezwaar om deze landen op de lijst te plaatsen, rekening houdende met alle relevante feiten en omstandigheden. Deze afweging gebeurde op zeer voorzichtige wijze.
Bovendien wordt de verzoeker om **** bescherming afkomstig van deze veilige landen steeds in de gelegenheid gesteld om substantiële redenen aan te geven waaruit blijkt dat in zijn specifieke omstandigheden, zijn land van herkomst niet als veilig kan worden beschouwd en dit dus in afwijking van de algemene situatie aldaar. Het loutere feit dat een verzoeker om **** bescherming afkomstig is uit een veilig land van herkomst zal in geen geval automatisch tot gevolg hebben dat diens verzoek zal worden geweigerd. Slechts indien, na individueel onderzoek, blijkt dat de verzoeker om **** bescherming geen of onvoldoende elementen naar voren brengt waaruit blijkt dat hij vreest vervolgd te worden in zijn land van herkomst of er een reëel risico op ernstige schade zou lopen, zal zijn verzoek om **** bescherming worden geweigerd.
Artikel 2.
Artikel 2 vermeldt de inwerkingtreding van het koninklijk besluit.
Artikel 3.
Dit artikel vereist geen bijzondere commentaar.
Dit is het onderwerp van dit ontwerp van koninklijk besluit.
****, 15 februari 2019.
Wij hebben de eer te zijn, ****, **** Uwe ****, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, **** Minister van Buitenlandse ****, ****. **** **** Minister van Asiel en ****, ****. DE ****
15 FEBRUARI 2019. - Koninklijk besluit tot uitvoering van het artikel 57/6/1, § 3, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst ****, **** der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, artikel 57/6/1, § 3, vierde lid, ingevoegd bij de wet van 19 januari 2012 en gewijzigd bij de wet van 21 november 2017;
Gelet op het advies van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en de ****, gegeven op 15 juni 2018;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 18 december 2018;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 19 december 2018;
Gelet op het artikel 8 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een **** omdat het een formele beslissing betreft.
**** dat artikel 57/6/1, § 3, vierde lid van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, voorschrijft dat de lijst van veilige landen van herkomst ten minste eenmaal per jaar door de Koning wordt bepaald.
**** dat het koninklijk besluit van 17 december 2017 tot uitvoering van het artikel 57/6/1, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, houdende de vastlegging van de lijst van veilige landen van herkomst, op 27 december 2017 in het Belgisch Staatsblad werd gepubliceerd en diezelfde dag in werking trad.
**** de voordracht van de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Asiel en Migratie en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De volgende landen worden aangewezen als veilig land van herkomst in de zin van artikel 57/6/1, § 3, vierde lid, van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen: - **** - ****-**** - **** - **** **** republiek **** (****) - **** - **** - **** - ****
Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Art. 3.**** minister die de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen onder zijn bevoegdheid heeft, is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te ****, 15 februari 2019.
**** **** **** : **** Minister van Buitenlandse ****, ****. **** **** Minister van Asiel en ****, ****. DE ****