Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 15 december 2013
gepubliceerd op 09 januari 2014

Koninklijk besluit tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2013011657
pub.
09/01/2014
prom.
15/12/2013
ELI
eli/besluit/2013/12/15/2013011657/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector


VERSLAG AAN DE KONING Sire, ALGEMEEN Artikel 2, 48/2°, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie beschrijft de universele dienst als een minimumpakket van diensten van een bepaalde kwaliteit dat voor alle gebruikers, ongeacht hun geografische locatie, beschikbaar is voor een in het licht van specifieke nationale omstandigheden betaalbare prijs.

Artikel 68 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten definieert het toepassingsgebied van de diensten die bij wijze van universele dienst worden verricht. Hiertoe behoren de verstrekking van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids.

Onder de vroegere bepalingen van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, kwam het de naamloze vennootschap van publiek recht Belgacom toe om de hele universele telecommunicatiedienst aan te bieden.

De wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten biedt aan elke geïnteresseerde de mogelijkheid om de elementen van de universele dienst inzake elektronische communicatie geheel of gedeeltelijk aan te bieden. Deze eerste hervorming van de universele dienst inzake elektronische communicatie vloeide voort uit de aanneming in de loop van 2002 van de Europese richtlijnen die samen het "telecompakket" vormen, en meer bepaald Richtlijn 2002/22/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 maart 2002 inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronischecommunicatienetwerken en -diensten ("Universeledienstrichtlijn").

Twee koninklijke besluiten van 27 april 2007 hebben een open procedure ingesteld voor de aanwijzing van de aanbieder van de universele inlichtingendienst en de universele telefoongids.

De wetgever heeft niettemin voorzien in een overgangsperiode, teneinde de continuïteit van de universele dienst te garanderen in afwachting van de invoering van de open procedure voor aanwijzing van de universeledienstverlener. Artikel 163 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, eiste aldus, alvorens het werd afgeschaft door artikel 103 van de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie, dat Belgacom de universele dienst zou aanbieden, zoals beschreven in artikel 68, 1°, 3°, 4° en 5°, van de wet, tot het einde van de negende maand na de aanwijzing door de Koning van een of meer aanbieders voor elk van de universeledienstelementen.

Op 25 november 2009 nemen het Europees Parlement en de Raad Richtlijn 2009/136/EG aan tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG. Een van de opmerkelijke wijzigingen van het regelgevingskader bestaat in de vereenvoudiging van het universeledienststelsel. Het is zaak om, in bepaalde omstandigheden, een aantal universeledienstverplichtingen te versoepelen, ofwel omdat ze geen bestaansreden meer hebben, ofwel omdat de diensten in kwestie worden verzekerd via andere wegen dan het opleggen van universeledienstverplichtingen.

De wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten heeft diverse wijzigingen aangebracht aan de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten met het oog op de omzetting van Richtlijn 2009/136/EG. De artikelen 79, § 2, en 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten voorzien ook in de mogelijkheid om de universeledienstverplichtingen voor deze materies op te heffen. De Koning kan bij een in de Ministerraad overlegd besluit beslissen dat het niet langer nodig is om een universeledienstverplichting inzake de telefoongids op te leggen (hetzij in gedrukte, hetzij in elektronische vorm) of inzake de inlichtingendienst. Dat besluit zal worden genomen naar aanleiding van een advies van het BIPT dat een uitgebreide raadpleging van de sector moet houden.

De wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten heeft ook het overgangsstelsel gewijzigd waarin artikel 163 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten voorziet en dat van Belgacom eiste dat het de universele dienst zou aanbieden in afwachting van de aanwijzing van een aanbieder conform een doeltreffend, objectief, transparant en niet-discriminerend mechanisme. Artikel 163 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten werd aldus opgeheven. Artikel 150 van de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten heeft niettemin voorzien in een laatste overgangsperiode. Belgacom is aldus verplicht om de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van de universele telefoongids als overgangsstelsel aan te bieden, in afwachting van een aanwijzing na afloop van een open procedure of de opheffing van de universeledienstverplichtingen ter zake. De wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten heeft niettemin bepaald dat dit overgangsregime uiterlijk de eerste dag van de dertiende maand met ingang van 26 juli 2012 zou verstrijken.

Er dient te worden opgemerkt dat het Hof van Justitie van de Europese Unie op 7 oktober 2010 een arrest inzake niet-nakoming heeft gewezen jegens de Portugese republiek betreffende het gebrek aan aanwijzing van een aanbieder van de universele dienst conform een doeltreffend, objectief, transparant en niet-discriminerend systeem dat a priori geen enkele onderneming uitsluit zoals bepaald krachtens artikel 8 van de "Universeledienstrichtlijn" (EHvJ, 7 oktober 2010, C-154/09, Commissie/Portugal). Het Hof van Justitie beschouwt dat het behoud van exclusieve rechten, zelfs van voorlopige aard, tijdens een relatief lange periode na het verstrijken van de termijn voor omzetting van Richtlijn 2002/22/EG, waarbij aan een onderneming de taak wordt toevertrouwd om de universele dienst aan te bieden buiten een open procedure voor aanwijzing van de aanbieder, indruist tegen de artikelen 3, § 2, en 8, § 2, van Richtlijn 2002/22/EG. Het besluit dat u voor ondertekening wordt voorgelegd, beoogt de artikelen 79, § 2, en 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie uit te voeren, door de universeledienstverplichtingen inzake de verstrekking van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van de universele telefoongids in gedrukte en elektronische vorm, op te heffen en zo definitief een punt te zetten achter de overgangsverplichtingen die opeenvolgend aan Belgacom werden opgelegd krachtens de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, het oude artikel 163 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten en artikel 150 van de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten.

Conform de artikelen 79, § 2, en 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten heeft het BIPT een analyse uitgevoerd van de werking van de inlichtingendiensten en de telefoongidsen.

Op 26 februari 2013 heeft het BIPT een ontwerpadvies gepubliceerd waarin het zich uitspreekt voor een opheffing van de universeledienstverplichtingen in deze materies. Het ontwerpadvies bevat ook een analyse van de impact van verschillende opties die kunnen worden beoogd.

Het BIPT heeft een openbare raadpleging georganiseerd over het ontwerpadvies. Deze raadpleging is afgesloten op 29 maart 2013.

De ondernemingen Belgacom (universeledienstverlener), Truvo (uitgever van de Gouden Gids), Toledo (dienstenaanbieder) en het Platform (vereniging van de alternatieve operatoren) hebben opmerkingen voorgelegd aan het BIPT. Daaruit is een unaniem akkoord gebleken over de opheffing van de universeledienstverplichtingen ter zake.

Het Platform merkt aldus op dat tal van andere Lidstaten deze verplichtingen reeds hebben afgeschaft. Het vraagt niettemin aan het BIPT om erop toe te zien dat de toegang tot de elektronische telefoongidsen gratis blijft zoals dat momenteel het geval is.

Van zijn kant bevestigt Belgacom dat het een uniek bestand zal blijven bijhouden waarin de gegevens van de abonnees van openbare telefoondiensten staan vermeld waartoe de uitgevers van telefoongidsen en inlichtingendiensten toegang zouden kunnen hebben op commerciële basis.

Het BIPT heeft zijn advies aangenomen op 24 mei 2013.

Het BIPT bevestigt dat het gepast is om de universeledienstverplichtingen betreffende de verstrekking van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van gedrukte en elektronische universele telefoongidsen op te heffen zodra deze diensten of vergelijkbare diensten in ruime mate beschikbaar zijn, los van de universeledienstverplichtingen die worden opgelegd aan Belgacom.

Het is niettemin belangrijk, volgens het BIPT, om zich ervan te vergewissen dat de opheffing van de universeledienstverplichtingen geen beduidende impact heeft op het globale niveau van bescherming dat de eindgebruikers moeten kunnen genieten inzake de universele dienst.

Het BIPT stelt aldus voor om de beschikbaarheid te controleren van inlichtingen en diensten van telefoongidsen, en in het bijzonder de functionaliteiten "betaalbaarheid", update van de gegevens en toegankelijkheid van deze diensten voor personen met een handicap.

Het BIPT is eveneens van mening dat het gepast is om bijzondere aandacht te besteden aan de manier waarop de aanbieders van openbare telefoondiensten en de aanbieders van inlichtingendiensten buiten de universele dienst en telefoongidsen buiten de universele dienst, de verplichtingen nakomen die hen worden opgelegd krachtens de artikelen 45 en 46 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten en krachtens de koninklijke besluiten van 27 april 2007 betreffende de voorwaarden waaronder de telefoongidsen worden vervaardigd, verkocht of verspreid, de inhoud en de vorm van de aangifte die bij het Instituut moet worden gedaan.

Het BIPT concludeert zijn advies door te herhalen dat het in het kader van het jaarverslag over de werking van de universele dienst, dat het conform artikel 103, tweede lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten publiceert, het zal hebben over de ontwikkelingen van de marktstructuur betreffende de inlichtingendiensten en de telefoongidsen. Mochten de leveringsvoorwaarden van deze diensten verslechteren, dan stelt het BIPT dat het in voorkomend geval een nieuwe analyse zal verrichten, die ertoe kan leiden dat desgevallend een nieuwe universeledienstverlener wordt aangewezen conform de artikelen 80 en 81 of 87 en 88 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten.

De artikelen 80 en 87 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten bepalen respectievelijk voor de universele telefooninlichtingendienst en voor de universele telefoongids dat de Koning een open procedure organiseert voor de selectie van de betrokken aanbieder. Het koninklijk besluit van 27 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011233 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefooninlichtingendienst type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011243 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefoongids type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011242 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het vaste geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011364 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het element van de universele dienst inzake elektronische communicatie dat bestaat in de beschikbaarstelling van openbare telefoons type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011248 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst sluiten tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefooninlichtingendienst en het koninklijk besluit van 27 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011233 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefooninlichtingendienst type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011243 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefoongids type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011242 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het vaste geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011364 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het element van de universele dienst inzake elektronische communicatie dat bestaat in de beschikbaarstelling van openbare telefoons type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011248 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst sluiten tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefoongids blijven van kracht met het oog op de eventuele lancering van een selectieprocedure indien is gebleken dat de leveringsvoorwaarden zijn verslechtert tot een niveau waarop vergelijkbare diensten niet langer in ruime mate zouden toegankelijk zijn.

In dit ontwerp is gevolg gegeven aan de opmerkingen geformuleerd door de Raad van State in zijn advies 54.578/4 van 4 december 2013.

ARTIKELSGEWIJZE BESPREKING

Artikel 1.Dit artikel legt het principe van de opheffing van de universeledienstverplichtingen vast wat betreft de verstrekking van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids. In de huidige marktsituatie hoeft dus geen enkele universeledienstverlener meer te worden aangeduid voor deze materies voor zover deze diensten of vergelijkbare diensten ruimschoots toegankelijk zijn.

Daaruit volgt dat de universeledienstverplichtingen voorlopig opgelegd aan Belgacom krachtens artikel 150 van de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie, niet langer van toepassing zijn.

De opheffing van de universeledienstverplichtingen is onverminderd de verplichtingen opgelegd aan de operatoren krachtens de artikelen 45 en 46 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, ten aanzien van de aanbieders van inlichtingendiensten en telefoongidsen buiten de universele dienst.

Art. 2.Dit artikel behoeft geen commentaar.

Art. 3.Dit artikel behoeft geen commentaar.

We hebben de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Economie en Consumenten, J. VANDE LANOTTE

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 54.578/4, 54.579/4, van 4 december 2013 over : - een ontwerp van koninklijk besluit `tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.578/4); - een ontwerp van ministerieel besluit `betreffende de opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.579/4) Op 25 november 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eerste Minister en Minister van Economie en Consumenten verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over : - een ontwerp van koninklijk besluit `tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.578/4); - een ontwerp van ministerieel besluit `betreffende de opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.579/4).

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 4 december 2013. De kamer was samengesteld uit Pierre Liénardy, kamervoorzitter, Jacques Jaumotte en Bernard Blero, staatsraden, Christian Behrendt en Jacques Englebert, assessoren, en Colette Gigot, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Anne Vagman, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre Liénardy.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 4 december 2013.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, zoals het vervangen is bij de wet van 2 april 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/04/2003 pub. 14/05/2003 numac 2003000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van sommige aspecten van de wetgeving met betrekking tot de inrichting en de werkwijze van de afdeling wetgeving van de Raad van State sluiten, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voormelde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van de ontwerpen, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geven de ontwerpen aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Opmerkingen betreffende het ontwerp van koninklijk besluit `tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.578/4) Voorafgaande vormvereisten Uit artikel 19/1, § 1, van de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten `betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling' volgt dat voorontwerpen van wet, ontwerpen van koninklijk besluit en voorstellen van beslissing die ter goedkeuring aan de Ministerraad moeten worden voorgelegd in principe aanleiding moeten geven tot een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een effectbeoordeling uit te voeren. De enige gevallen waarin zo een voorafgaand onderzoek niet hoeft plaats te vinden, zijn die welke bepaald zijn bij artikel 2 van het koninklijk besluit van 20 september 2012. (1) In casu hebben de stellers van het ontwerp geen van de motieven genoemd in artikel 2 van het koninklijk besluit van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 09/10/2012 numac 2012011374 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 19/1, § 1, tweede lid van hoofdstuk V/1 van de wet van 5 mei 1997 betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012018374 bron federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Koninklijk besluit betreffende de monsternemingen en de analyse ervan, bedoeld in artikel 3, § 5, van het koninklijk besluit van 22 februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 10/10/2012 numac 2012011371 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot opheffing van de koninklijke besluiten inzake textielbenamingen en betreffende methoden voor de kwantitatieve analyse van mengsels van textielvezels sluiten aangevoerd om niet vooraf te hoeven onderzoeken of het noodzakelijk was een effectbeoordeling uit te voeren, en het laat zich niet aanzien dat ontwerp onder één van de motieven genoemd in artikel 2 kan vallen. Er moet bijgevolg voor gezorgd worden dat het vormvereiste van een voorafgaand onderzoek met betrekking tot de noodzaak om een effectbeoordeling uit te voeren, genoemd in artikel 19/1 van de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten, naar behoren is vervuld. Artikel 19/2 schrijft voor dat een effectbeoordeling wordt uitgevoerd wanneer het voorafgaand onderzoek bedoeld in artikel 19/1 zulks vereist. Indien uit het voorafgaand onderzoek blijkt dat een effectbeoordeling moet worden uitgevoerd en er als gevolg van die effectbeoordeling nog wijzigingen zouden worden aangebracht in de tekst van het ontwerp, dan moeten die wijzigingen ook voor advies worden voorgelegd aan de Raad van State.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. De koninklijke en ministeriële besluiten die genoemd worden in het tweede, derde, vijfde, zesde, zevende en achtste lid maken niet de rechtsgrond uit van het ontworpen besluit.Ze worden overigens noch gewijzigd, noch opgeheven bij dat ontwerpbesluit.

Die besluiten moeten dus niet worden vermeld in de aanhef. Deze behoort dienovereenkomstig te worden aangepast. 2. In het negende lid, dat het derde lid wordt, is het advies van het BIPT niet alleen gegeven met toepassing van artikel 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten `betreffende de elektronische communicatie', maar ook met toepassing van artikel 79, § 2, van dezelfde wet. Indien de stellers van het ontwerp de rechtsgrond van dat advies wensen te vermelden, behoort in dat lid naar beide voornoemde wetsbepalingen verwezen te worden. 3. In het tiende lid, dat het vierde lid wordt, is de datum van het advies van de Inspecteur van Financiën 23 september 2013 en niet 23 oktober van datzelfde jaar. De aanhef dient te worden herzien teneinde de exacte datum van dat advies te vermelden.

Dispositief Artikel 3 Er behoort geschreven te worden "De Minister" in plaats van "Onze Minister".

Opmerkingen betreffende het ontwerp van ministerieel besluit `betreffende de opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' (54.579/4) Algemene opmerkingen 1. Het ministerieel besluit van 7 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 07/04/2010 pub. 06/05/2010 numac 2010011211 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit waarbij overeenkomstig artikel 30 van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie een afwijking wordt toegestaan op de jaarlijkse bedeling van de universele telefoongids sluiten `dat overeenkomstig artikel 30 van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, een afwijking toestaat op de jaarlijkse verdeling van de universele telefoongids' is vernietigd bij arrest nr. 219.774 dat op 18 juni 2012 door de Raad van State is gewezen.

Dat besluit behoeft dus niet opgeheven, noch vermeld te worden in de aanhef van het ontwerpbesluit.

De ontworpen tekst behoort dienovereenkomstig te worden herzien. 2. Het ontworpen ministerieel besluit beoogt aan te knopen bij een ontwerp van koninklijk besluit `tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector' waarover heden advies 54.578/4 gegeven is.

Noch in het voornoemde ontwerp van koninklijk besluit, noch in het ontworpen ministerieel besluit wordt de datum van hun inwerkingtreding bepaald.

Overeenkomstig het gemeen recht treden ze dus in werking op de tiende dag na die waarop ze in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt zijn.

Het thans voorliggende ministerieel besluit kan niet in werking treden vóór het voornoemde ontworpen koninklijk besluit.

Bijzondere opmerking Aanhef Artikel 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten "betreffende de elektronische communicatie" is ingevoegd bij de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten.

Het eerste lid behoort te worden herzien teneinde melding te maken van die wijziging.

De griffier, Colette Gigot De voorzitter, Pierre Liénardy _______ Nota (1) Koninklijk besluit van 20 september 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 09/10/2012 numac 2012011374 bron programmatorische federale overheidsdienst duurzame ontwikkeling Koninklijk besluit houdende uitvoering van artikel 19/1, § 1, tweede lid van hoofdstuk V/1 van de wet van 5 mei 1997 betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 12/10/2012 numac 2012018374 bron federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Koninklijk besluit betreffende de monsternemingen en de analyse ervan, bedoeld in artikel 3, § 5, van het koninklijk besluit van 22 februari 2001 houdende organisatie van de controles die worden verricht door het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen en tot wijziging van diverse wettelijke bepalingen type koninklijk besluit prom. 20/09/2012 pub. 10/10/2012 numac 2012011371 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot opheffing van de koninklijke besluiten inzake textielbenamingen en betreffende methoden voor de kwantitatieve analyse van mengsels van textielvezels sluiten `houdende uitvoering van artikel 19/1, § 1, tweede lid van hoofdstuk V/1 van de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling'. 15 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de levering van de universele inlichtingendienst en de beschikbaarstelling van een universele telefoongids in de elektronische-communicatiesector FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, inzonderheid op de artikelen 79, § 2, en 86, § 2, zoals gewijzigd door de wet van 10 juli 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2012 pub. 25/07/2012 numac 2012011280 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende diverse bepalingen inzake elektronische communicatie;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011233 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefooninlichtingendienst type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011243 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefoongids type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011242 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het vaste geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011364 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het element van de universele dienst inzake elektronische communicatie dat bestaat in de beschikbaarstelling van openbare telefoons type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011248 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst sluiten betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst;

Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 24 mei 2013 betreffende de opheffing van de universeledienstverplichtingen inzake de beschikbaarstelling van de universele telefoongids, aangenomen conform de artikelen 79, § 2, en 86, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 23 september 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 18 november 2013;

Gelet op het advies nr. 54.578/4 van de Raad van State, gegeven op 4 december 2013, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van Onze Minister van Economie en Consumenten en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. De universeledienstverplichtingen beoogd in artikel 79, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie worden aan geen enkele universeledienstverlener opgelegd. § 2. De universeledienstverplichtingen beoogd in artikel 86, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie worden aan geen enkele universeledienstverlener opgelegd.

Art. 2.Het koninklijk besluit van 27 april 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011233 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefooninlichtingendienst type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011243 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van de universele telefoongids type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011242 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het vaste geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011364 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vaststelling van de nadere regels van het open mechanisme voor het aanwijzen van de aanbieder van het element van de universele dienst inzake elektronische communicatie dat bestaat in de beschikbaarstelling van openbare telefoons type koninklijk besluit prom. 27/04/2007 pub. 12/07/2007 numac 2007011248 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst sluiten betreffende de beschikbaarstelling van de gegevens die nodig zijn voor de vervaardiging van de universele telefoongids en voor de levering van de universele inlichtingendienst wordt opgeheven.

Art. 3.De minister die bevoegd is voor Elektronische communicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 15 december 2013.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Economie en Consumenten, J. VANDE LANOTTE

^