Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 13 december 2001
gepubliceerd op 24 januari 2002

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen gelegen op het grondgebied van de gemeenten Welkenraedt, Limbourg, Baelen, Eupen, Lontzen en Raeren, van algemeen nut wordt verklaard

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2002014000
pub.
24/01/2002
prom.
13/12/2001
ELI
eli/besluit/2001/12/13/2002014000/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

13 DECEMBER 2001. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen gelegen op het grondgebied van de gemeenten Welkenraedt, Limbourg, Baelen, Eupen, Lontzen en Raeren, van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen inzonderheid op artikel 1bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen te algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit nr. A/97049/B48.2.5/B1 van 21 maart 1997 waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen gelegen op het grondgebied van de gemeenten Raeren en La Calamine van algemeen nut wordt verklaard;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen aangeduid op de plannen nrs. 722-21-1, 723-21-1, 724-21-1, 725-21-1, 731-21-1, 732-21-1, 733-21-1, 734-21-1, 735-21-1, 741-21-1, 742-21-1, 743-21-1, 744-21-1 en 745-21-1 en gelegen op het grondgebied van de gemeenten Welkenraedt, Limbourg, Baelen, Eupen, Lontzen en Raeren nodig is voor de verwezenlijking van de hogesnelheidslijn Brussel-Keulen (baanvak Forêt de Grünhaut-Raeren);

Overwegende dat het noodzakelijk is voor de aansluiting van de hogesnelheidslijn op de bestaande spoorlijn 37 de inbezitneming van de percelen aangeduid op het plan nr. 752-21-2 (ET-D1/752000/HT2) gevoegd bij het koninklijk besluit nr. A/97049/B48.2.5/B1 van 21 maart 1997 te vervolledigen door de inbezitneming van de percelen aangeduid op het plan nr. 752-21-3 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Raeren;

Overwegende dat de federale Regering op 17 oktober 2000 bevestigd heeft dat de volledige HST-infrastructuur verwezenlijkt dient te worden van grens tot grens;

Overwegende dat ingevolge deze planning de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens tegen 2006 in gebruik dient te worden genomen;

Overwegende dat de planning voor de realisatie van de hogesnelheidslijn tussen Luik en de Duitse grens gekoppeld is aan internationale afspraken inzake de treindienst;

Overwegende dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste werkzaamheden derhalve de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken, kaderend in de realisatie van het project van de hogesnelheidslijn Brussel-Keulen (baanvak Forêt de Grünhaut-Raeren) de onmiddellijke inbezitneming van de percelen, gelegen op het grondgebied van de gemeenten Welkenraedt, Limbourg, Baelen, Eupen, Lontzen en Raeren en opgenomen in de plannen nrs. 722-21-1, 723-21-1, 724-21-1, 725-21-1, 731-21-1, 732-21-1, 733-21-1, 734-21-1, 735-21-1, 741-21-1, 742-21-1, 743-21-1, 744-21-1, 745-21-1 en 752-21-3, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op voormelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen te algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 13 december 2001.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT

Bijlage bij het koninklijk besluit van 13 december 2001 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^