gepubliceerd op 23 november 2011
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 september 2006 houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland en het koninklijk besluit van 1 september 2006 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
12 SEPTEMBER 2011. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland en het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
VERSLAG AAN DE KONING Sire Het ontwerp van koninklijk besluit dat hierbij ter ondertekening aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd heeft tot doel de huidige boetecatalogus technische controle te herzien.
Deze herziening is geschoeid op 3 grote principes : - een technisch gebrek dat op gelijk welk moment (bv. ook tijdens de rit voorafgaande aan de controle) kan optreden, wordt nooit met een boete bestraft (1); - een technisch gebrek waarvan met zekerheid kan worden aangenomen dat het reeds voor aanvang van de aan de gang zijnde rit aanwezig was, wordt steeds met een boete bestraft (2); - indien het vastgestelde gebrek een gevaar betekent voor de verkeersveiligheid, wordt het gebruik van het voertuig opgeschort tot het euvel is hersteld. Indien een nader onderzoek gerechtvaardigd is, kan het voertuig worden onderworpen aan een bijkomende controle in een nabijgelegen keuringstation (3).
Bespreking van de artikelen Artikel 1 is de uitvoering van het hierboven gestelde 3de principe.
Artikel 2 verwijst naar de lijst in bijlage van de inbreuken en bevat de uitvoering van de eerste 2 principes.
Daarnaast werd ook de presentatie van de lijst van boetes aangepast.
Met het oog op de leesbaarheid zowel voor de gebruikers als voor de controlebeambten wordt de lijst met boetes als bijlage bij het koninklijk besluit gevoegd met voor elke inbreuk een beschrijving van het technisch gebrek.
Artikel 3 en 4 verhogen het huidige plafond van 3.000 EUR voor het totaal van de te innen of te consigneren sommen in geval van fraude of in geval van obstructie naar 6.000 EUR. Artikel 5 behoeft geen commentaar.
Artikel 6 duidt de minister aan die belast is met de uitvoering van dit besluit.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en getrouwe dienaar.
De Eerste Minister, Y. LETERME De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Justitie, S. DE CLERCK
12 SEPTEMBER 2011. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland en het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 21 juni 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/06/1985 pub. 15/02/2012 numac 2012000076 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd bij de wetten van 18 juli 1990, 5 april 1995, 4 augustus 1996, 27 november 1996 en 15 mei 2006, artikel 1 en 4bis ;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 9 oktober 2009;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 29 september 2010;
Gelet op het advies van de Raadgevende Commissie Administratie-Nijverheid, gegeven op 22 december 2010;
Gelet op de betrokkenheid van de Gewestregeringen;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de Staatssecretaris voor Mobiliteit, gegeven op 6 juni 2011, het advies van de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de Minister van Justitie, gegeven op 8 juni 2011 en het advies van de Inspecteur van Financiën geaccrediteerd bij de Minister van Financiën, gegeven op 7 juli 2011;
Gelet op het advies 48.772/4 van de Raad van State, gegeven op 26 oktober 2010, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Eerste Minister en de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 4 van het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland, worden paragrafen 2 en 3 vervangen als volgt : « § 2. De controleurs kunnen, indien zij van mening zijn dat het onderhoudsgebrek van het bedrijfsvoertuig, of de aan het voertuig aangebrachte aanpassing of wijziging een veiligheidsrisico kan inhouden : 1) voorzover een nader onderzoek niet gerechtvaardigd is, het gebruik van dit voertuig, eventueel door inhouding van de boorddocumenten, met inbegrip van de eventueel vereiste vervoersvergunningen, tijdelijk opschorten.Aan deze opschorting komt een einde wanneer de controleur vaststelt dat aan het hierboven bedoelde risico werd verholpen; 2) voorzover een nader onderzoek gerechtvaardigd is, het bedrijfsvoertuig onderwerpen aan een nadere controle in een nabijgelegen keuringstation van een erkende instelling, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 23 december 1994Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/12/1994 pub. 27/04/2007 numac 2007000233 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit nr. 53 met betrekking tot de bijzondere regeling van belastingheffing over de winstmarge voor gebruikte goederen, kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten. - Duitse vertaling sluiten tot vaststelling van de erkenningsvoorwaarden en de regeling van de administratieve controle van de instellingen belast met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen.Indien bij deze controle duidelijk wordt dat het voertuig gebreken vertoont die een ernstig risico inhouden voor de inzittenden of andere weggebruikers, kan, op initiatief van de controleur worden overgegaan tot de tijdelijke opschorting zoals bedoeld in 1. »
Art. 2.Artikel 2 van het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen wordt vervangen als volgt : «
Art. 2.Onder de voorwaarden vastgesteld in artikel 4bis van de wet van 21 juni 1985Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/06/1985 pub. 15/02/2012 numac 2012000076 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, kunnen de in bijlage 2 bij dit besluit opgenomen inbreuken op de technische eisen waaraan elk voertuig te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen, vastgesteld tijdens technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen die zijn ingeschreven in België of in het buitenland, aanleiding geven tot de inning per inbreuk, van de in dezelfde bijlage vermelde sommen. »
Art. 3.Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : «
Art. 3.Het totaal van de te innen sommen, zoals vastgesteld in bijlage 2, mag ten laste van een zelfde overtreder 3.000 EUR niet overschrijden. Dit totaal bedraagt 6.000 EUR voor de inbreuken vermeld in de punten 1c, 2i, 3d, en 3e in bijlage 2. »
Art. 4.In artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit wordt het tweede lid vervangen als volgt : « Het totaal van de ter plaatse te consigneren sommen ten laste van een zelfde overtreder mag 3.000 EUR niet overschrijden. Dit totaal bedraagt 6.000 EUR voor de inbreuken vermeld in de punten 1c, 2i, 3d, en 3e in bijlage 2. »
Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een bijlage 2 ingevoegd die als bijlage is gevoegd bij dit besluit.
Art. 6.De Minister bevoegd voor het Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 september 2011.
ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, Y. LETERME De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Justitie, S. DE CLERCK
Bijlage bij het koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland en het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen « Bijlage 2 bij het koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014186 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen type koninklijk besluit prom. 01/09/2006 pub. 06/09/2006 numac 2006014187 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen Lijst van de te innen sommen
Inbreuk
Reglementering
Te innen som (uitgedrukt in EUR)
1
Technische keuring van het voertuig (Richtlijn 2009/40/EG)
1a.
De bestuurder van een in België ingeschreven (of in het verkeer gebracht) voertuig kan geen geldig keuringsbewijs voorleggen waaruit blijkt dat het bedrijfsvoertuig de verplichte technische controle van Richtlijn 2009/40/EG heeft ondergaan.
KB van 15 maart 1968 (2), art. 24.
900
1b.
De bestuurder van een in België ingeschreven (of in het verkeer gebracht) voertuig kan geen geldig keuringsbewijs voorleggen, maar het bestaan van het keuringsbewijs werd onmiddellijk aangetoond.
KB van 15 maart 1968, art. 24.
50
1c.
Het voorgelegde keuringsbewijs is vals, werd vervalst of vernietigd of de erop voorkomende gegevens werden vervalst of vernietigd.
KB van 15 maart 1968, art. 24.
1800
2.
Opsporing van onderhoudsgebreken
Tijdens de inspectie van het voertuig werden volgende gebreken vastgesteld :
2a.
Gebreken aan het remsysteem en zijn onderdelen :
- een afwijking in remkracht van meer dan 30 % tussen het (de) linker en het (de) rechter wiel(en) op dezelfde as.
KB van 15 maart 1968, punten 1.2.1 en 1.2.2 van bijlage 15.
(1)
- een bedrijfsvoertuig of deel van een sleep heeft onvoldoende remdoelmatigheid (met inbegrip van de parkeerrem).
KB van 15 maart 1968, punten 1.2.1 en 1.2.2 van bijlage 15.
600
- de remmen van een bedrijfsvoertuig of deel van een sleep zijn niet aangesloten.
KB van 15 maart 1968, punten 1.2.1 en 1.2.2 van bijlage 15.
600
- versleten remschijf.
KB van 15 maart 1968, punt 1.1.14 van bijlage 15.
600
- gebroken of gespleten remschijf
KB van 15 maart 1968, punt 1.1.14 van bijlage 15.
(1)
- versleten, beschadigde, defecte of slecht geplaatste leidingen, kabels of remblokjes, reservoir van samengeperste lucht in slechte staat of slecht bevestigd, of ongepaste herstelling van een onderdeel van het remsysteem.
KB van 15 maart 1968, punt 1.1 van bijlage 15.
300
- afwezigheid of incorrect functioneren van remonderdelen of wijziging van een onderdeel van het remsysteem.
KB van 15 maart 1968, punt 1.1 van bijlage 15.
1000
- lek(ken) in de leidingen van het remsysteem of in het reservoir van geperste lucht, slepend of geblokkeerd wiel.
KB van 15 maart 1968, punt 1.1 van bijlage 15.
(1)
2b.
Gebreken aan lichten, verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen :
- Er is een defect aan de voorlichten, stoplichten, achterlichten, omtreklichten, zijmarkeringslichten, richtingaanwijzers of andere lichten.
KB van 15 maart 1968, punt 4 van bijlage 15.
(1)
- De verplichte verlichtings- en/of signalisatieinrichting van het voertuig is niet in overeenstemming met het algemeen reglement op de technische eisen of er werd op het voertuig een reglementair niet toegelaten verlichtings- of signalisatieinrichting aangebracht.
KB van 15 maart 1968, punt 4 van bijlage 15.
100
2c.
Wielen en banden :
- de montage van de wielen of de banden is niet in overeenstemming met de technische voorschriften.
KB van 15 maart 1968, punt 5.2 van bijlage 15.
300
- er zijn technische tekorten, inzonderheid scheuren, blazen, loskomende loopvlakken, aan de wielen of de banden.
KB van 15 maart 1968, punt 5.2 van bijlage 15.
(1)
- de overblijvende diepte van de tekening van de banden beantwoordt niet meer aan de technische voorschriften.
KB van 15 maart 1968, punt 5.2 van bijlage 15.
300
2d.
Stuurinrichting : er worden gebreken vastgesteld aan de stuurinrichting.
KB van 15 maart 1968, punt 2 van bijlage 15.
(1)
2e.
Ophanging : er worden gebreken vastgesteld aan de ophanging.
KB van 15 maart 1968, punt 5.3 van bijlage 15.
(1)
2f.
Chassis :
- er worden scheuren, vervormingen of ernstige corrosie vastgesteld aan de hoofdlangsliggers of andere dragende elementen van het chassis; een ongepaste of niet-reglementaire herstelling of wijziging werd aan het chassis aangebracht.
KB van 15 maart 1968, punt 6 van bijlage 15.
1000
- er werd een gebrek aan het koppelingssysteem vastgesteld.
KB van 15 maart 1968, punt 6 van bijlage 15.
600
2g
Uitlaatsysteem :
- er is een defect aan het uitlaatsysteem (inclusief de bevestiging ervan).
KB van 15 maart 1968, punt 8 van bijlage 15.
(1)
- het uitlaatsysteem is niet gemonteerd overeenkomstig de technische voorschriften.
KB van 15 maart 1968, punt 8 van bijlage 15.
100
- de opaciteit van de uitlaatgassen (diesel) overschrijdt de grenswaarde.
KB van 15 maart 1968, punt 8 van bijlage 15.
200
- de gasemissie (benzine, aardgas of vloeibaar petroleumgas « LPG ») overschrijdt de grenswaarde.
KB van 15 maart 1968, punt 8 van bijlage 15.
200
2h.
Lekkages :
- er is een lek aan de brandstof-, koelvloeistof- of olieleidingen.
KB van 15 maart 1968, punt 6 van bijlage 15.
(1)
- er is een lek aan het brandstof- of oliereservoir.
KB van 15 maart 1968, punt 6 van bijlage 15.
(1)
2i.
De bestuurder weigert de inspectie van het voertuig.
KB van 1 september 2006 (3), art. 3.
6000
3.
Snelheidsbegrenzer
3a.
Er is geen snelheidsbegrenzer geïnstalleerd in een in een lidstaat van de EER ingeschreven of in het verkeer gebracht voertuig, terwijl het voertuig niet is vrijgesteld.
KB van 15 maart 1968, art. 77 en punt 7.10 van bijlage 15.
1200
3b.
De snelheidsbegrenzer is niet conform aan de reglementering wegens ongeldige snelheidsbegrenzerplaat of wegens afwezigheid of onregelmatigheid van zegels en andere voorzieningen ter bescherming van de verbindingen tegen bedrog.
KB van 15 maart 1968, art. 77 en punt 7.10 van bijlage 15.
1200
3c.
De snelheidsbegrenzer voorkomt door een gebrekkige werking niet dat de snelheid van het voertuig de voorgeschreven waarde overschrijdt.
KB van 15 maart 1968, art. 77 en punt 7.10 van bijlage 15.
1000
3d.
De snelheidsbegrenzer werd frauduleus gemanipuleerd met het opzet te voorkomen dat hij de snelheid van het voertuig beperkt tot de voorgeschreven waarde.
KB van 15 maart 1968, art. 77 en punt 7.10 van bijlage 15.
2400
3e.
De bestuurder weigert de snelheidsbegrenzer te laten controleren.
KB van 1 september 2006 (3), art. 3.
2400
(1) In deze gevallen is het artikel 4, § 2 en 3 van het
koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014186
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014187
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland
sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland van toepassing;(2)
Koninklijk besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
15/03/1968
pub.
16/03/2005
numac
2005000019
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de motorvoertuigen en hun aanhangwagens moeten voldoen. - Duitse vertaling
type
koninklijk besluit
prom.
15/03/1968
pub.
03/06/2014
numac
2014014295
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen
sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;(3)
Koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014186
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014187
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland
sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland.» Gezien om te worden toegevoegd aan Ons besluit van 12 september 2011 tot wijziging van het
koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014186
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014187
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland
sluiten houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland en het
koninklijk besluit van 1 september 2006Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014186
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen
type
koninklijk besluit
prom.
01/09/2006
pub.
06/09/2006
numac
2006014187
bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
Koninklijk besluit houdende invoering van de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die ingeschreven zijn in België of in het buitenland
sluiten betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, Y. LETERME De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE De Minister van Financiën, D. REYNDERS De Minister van Justitie, S. DE CLERCK