gepubliceerd op 06 november 2002
Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 1999, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de jaren 1999-2000 in de subsector van de afhandeling op luchthavens
12 JUNI 2002. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 1999, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de jaren 1999-2000 in de subsector van de afhandeling op luchthavens (1)
ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;
Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer;
Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 1999, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer, betreffende de jaren 1999-2000 in de subsector van de afhandeling op luchthavens.
Art. 2.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 12 juni 2002.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer Collectieve arbeidsovereenkomst van 14 juni 1999 Jaren 1999-2000 in de subsector van de afhandeling op luchthavens (Overeenkomst geregistreerd op 29 mei 2000 onder het nummer 55038/COF/140.08) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied
Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en die tot de subsector van afhandeling op luchthavens behoren, hierna genoemd "de werkgevers", alsook tot hun arbeid(st)ers.
Onder "afhandeling op luchthavens", wordt onder andere verstaan : logistieke en administratieve bijstand verlenen aan luchtvaartuigen, aan bemanningsleden, aan passagiers, aan bagage, aan post en/of aan vracht ( afhandeling, sortering, verzending), zowel op de inschepingsvloer, als in en rond de vliegtuigen en in de luchthavengebouwen.
Worden niet beschouwd als "afhandeling op luchthavens" de volgende activiteiten : - de bevoorrading met motorbrandstoffen en smeermiddelen; - de bereiding van maaltijden, "inflight catering" genoemd. HOOFDSTUK II. - Loonaanpassingen
Art. 2.De reële uurlonen worden verhoogd als volgt : - 5 BEF per uur op 1 juni 1999; - 5 BEF per uur op 1 juli 2000. HOOFDSTUK III. - Syndicale premie
Art. 3.De arbeid(st)ers hebben recht op een syndicale premie van 4 000 BEF volgens de volgende voorwaarden : - aangesloten zijn bij een representatieve vakbondsorganisatie; - in dienst zijn bij de werkgever op datum van de uitbetaling; - pro rata het aantal maanden tewerkstelling bij de werkgever vanaf het begin van het betrokken kalenderjaar.
Het "Sociaal Fonds voor het goederenvervoer en aanverwante activiteiten voor rekening van derden" zal de premie, uitbetaald aan de rechthebbenden door de representatieve vakbondsorganisatie in de sector, vereffenen en de terugvordering vragen aan de betrokken werkgevers.
Artikelen 27 en 28 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 mei 1997 betreffende de jaren 1997 en 1998 in de subsector van de afhandeling op luchthavens, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 10 juni 1998 (Belgisch Staatsblad van 9 september 1998), worden opgeheven vanaf 1 januari 1999. HOOFDSTUK IV. - Risicogroepen
Art. 4.Dit hoofdstuk wordt gesloten overeenkomstig hoofdstuk III, afdeling VI, onderafdeling 1, van de wet van 26 maart 1999 betreffende het Belgisch actieplan voor de werkgelegenheid 1998 en houdende diverse bepalingen.
Art. 5.De werkgevers zullen voor de jaren 1999 en 2000 een bijdrage van 0,10 pct. besteden aan de opleiding van de risicogroepen in de subsector zoals bepaald in artikel 9 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 6.Bovengenoemd "Sociaal Fonds voor het goederenvervoer en aanverwante activiteiten voor rekening van derden" zal de in vorig artikel bedoelde middelen innen en ter beschikking stellen van de ondernemingen van de subsector, die vormingsactiviteiten ontwikkelen voor risicogroepen conform artikel 8 van deze collectieve arbeidsovereenkomst.
Art. 7.Deze middelen worden voor de opleiding en de bevordering van de tewerkstelling van de personen behorend tot de risicogroepen aangewend.
Art. 8.Onder "risicogroepen" wordt verstaan : de personen behorend tot één van de volgende categorieën : - de laaggeschoolde of onvoldoende geschoolde jongeren; - de werkzoekenden; - de arbeid(st)ers van de sector, tewerkgesteld door ondernemingen die van de tijdelijke werkloosheid wegens economische redenen gebruik maken; - de laaggeschoolde of onvoldoende geschoolde arbeid(st)ers van de sector; - de arbeid(st)ers van de sector die minstens 50 jaar oud zijn; - de arbeid(st)ers van de sector van wie de beroepskwalificatie niet meer aangepast is aan de technologische vooruitgang of die het risico lopen niet meer aangepast te zijn aan deze vooruitgang. HOOFDSTUK V. - Vorming en tewerkstelling
Art. 9.Dit hoofdstuk wordt gesloten ter uitvoering van afdeling IV, hoofdstuk II, van de wet van 26 maart 1999 betreffende het Belgisch actieplan voor de werkgelegenheid 1998 en houdende diverse bepalingen, alsook van het koninklijk besluit dat er uitvoering aan geeft.
Art. 10.De werkgevers zullen voor opleiding en tewerkstelling programma's realiseren gelijk aan minstens 0,20 pct. van de loonmassa van de arbeid(st)ers.
Art. 11.Voor het overige verwijzen de ondertekenende partijen naar de bepalingen van de hoofdstukken III en IV van de collectieve arbeidsovereenkomst van 15 mei 1997 betreffende de beroepsvorming tijdens de arbeidsuren in de subsector voor afhandeling op luchthavens, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 25 januari 2000 (Belgisch Staatsblad van 6 april 2000).
Deze bepalingen worden geacht integraal deel uit te maken van dit hoofdstuk V en blijven derhalve geldig tot en met 31 december 2000. HOOFDSTUK VI. - Loonindexering
Art. 12.Het loonindexeringssysteem is dat welke geldt in de subsector van de afhandeling op luchthavens, behalve voor DHL - Aviation, Loods 3, 1930 Zaventem en Belgavia, Heidestraat 34, 1930 Zaventem, dewelke eigen gebruiken hieromtrent hebben. HOOFDSTUK VII. - Overblijvende maximale loonmarge
Art. 13.Voor regularisaties uit het verleden en de gevolgen van vroegere collectieve arbeidsovereenkomsten op het vlak van de onderneming zal 0,50 pct. besteed worden voor de jaren 1999 en 2000. HOOFDSTUK VIII. - Functie- en loonclassificatie
Art. 14.De functie- en loonclassificatie in de subsector is aan deze collectieve arbeidsovereenkomst gehecht en maakt er integraal deel van uit.
Deze suppletieve loonclassificatie is een minimum voor de bedrijven in de sector. HOOFDSTUK IX. - Syndicale afvaardiging
Art. 15.De partijen zullen tegen 1 januari 2000 het statuut van de syndicale afvaardiging herwerken, rekening houdende met de bemerkingen van de ondertekenende partijen. HOOFDSTUK X. - Sociale vrede
Art. 16.De representatieve werknemersorganisaties verbinden zich er toe geen bijkomende eisen te stellen of te steunen tijdens de geldigheidsduur van deze collectieve arbeidsovereenkomst. Deze verbintenis geldt ten aanzien van de punten die het voorwerp hebben uitgemaakt van onderhandelingen.
Deze verbintenis geldt voor de werkonderbrekingen, de stiptheidsacties of elke andere actievorm die het werk of een deel er van kunnen verstoren.
Art. 17.De representatieve werknemersorganisaties en de werkgevers verbinden zich er toe hun samenwerking te verlenen om een oplossing in de schoot van het verzoeningsbureau te vinden.
Art. 18.De representatieve werknemersorganisaties en de werkgevers verbinden zich ertoe gevolg te geven aan iedere uitnodiging deel te nemen aan een vergadering van het verzoeningsbureau.
Art. 19.Vóór het uitlokken van een actie nemen de representatieve werknemersorganisaties de verbintenis aan beroep te doen op het verzoeningsbureau opgericht door het Paritair Comité voor het vervoer en een actieaanzegging van zeven dagen neer te leggen.
Art. 20.De actieaanzegging wordt aan de voorzitter van het paritair comité en aan de betrokken werkgever gestuurd. HOOFDSTUK XI. - Geldigheidsduur
Art. 21.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 1 januari 1999 en eindigt op 31 december 2000.
Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 12 juni 2002.
De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX