Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 11 november 2018
gepubliceerd op 28 november 2018

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2018205918
pub.
28/11/2018
prom.
11/11/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 NOVEMBER 2018. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Algemene kinderbijslagwet, artikel 26, derde lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 juli 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2006 pub. 25/07/2006 numac 2006022683 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds van Brabant sluiten tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds van Brabant;

Gelet op de beslissing van de buitengewone algemene vergadering van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW van 3 mei 2018;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De wijziging van de statuten van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW, aangenomen bij beslissing van zijn buitengewone algemene vergadering van 3 mei 2018, wordt goedgekeurd.

Art. 2.In het koninklijk besluit van 1 juli 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/07/2006 pub. 25/07/2006 numac 2006022683 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds van Brabant sluiten tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds van Brabant, wordt de bijlage vervangen door de bijlage gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 3 mei 2018.

Art. 4.De minister bevoegd voor Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 11 november 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, M. DE BLOCK

Bijlage bij het koninklijk besluit van 11 november 2018 tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW. Kinderbijslagfonds PARENTIA kinderbijslag.

STATUTEN. HOOFDSTUK I. - Benaming, zetel, duur, doel Artikel 1.

De vereniging draagt de naam "PARENTIA kinderbijslag" - in het Frans: "PARENTIA allocations familiales".

Zij is het resultaat van de fusie van de Gezinsvergoedingenkas voor kinderbijslag van de regio Luik v.z.w. met maatschappelijke zetel te boulevard Emile de Laveleye nr. 191 te 4020 Luik, en ATTENTIA kinderbijslag VZW met maatschappelijke zetel te Louizalaan 251 te 1050 Brussel.

De maatschappelijke benaming, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de leesbaar en voluit geschreven woorden "Vereniging zonder winstoogmerk" - "Association sans but lucratif" of door de afkorting "VZW" of "ASBL" met aanwijzing van de maatschappelijke zetel, moet voorkomen op alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging.

Art. 2.

De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd te 1000 Brussel, Kartuizersstraat 45, in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

De activiteiten van de vereniging strekken zich uit over gans België.

Art. 3.

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan evenwel op elk moment ontbonden worden.

De vereniging heeft tot doel de gezinsbijslag uit te keren overeenkomstig de Algemene kinderbijslagwet (AKBW). De vereniging heeft meer bepaald tot doel de kinderbijslag uit te betalen aan de werknemers van werkgevers die bij haar zijn aangesloten en aan de zelfstandigen die zijn aangesloten bij sociale verzekeringsfondsen die een overeenkomst hebben gesloten met het kinderbijslagfonds.

Daarnaast kan de vereniging alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van de voormelde doelstelling, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk toegelaten is en waarvan de opbrengsten ten allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de doelstelling van de vereniging.

Art. 4.

De vereniging mag onbeperkt alle rechtshandelingen stellen die nodig of nuttig zijn voor het verwezenlijken van het maatschappelijk doel van de VZW. Zij mag hiertoe alle roerende goederen of onroerende goederen, nodig voor de behoeften van haar diensten, verwerven, behouden, van de hand doen, in welke vorm dan ook (volle eigendom, blote eigendom, vruchtgebruik, recht van gebruik, bruikleen, bezit,...). HOOFDSTUK II. - De leden Art. 5.

Elke werkgever, natuurlijke of rechtspersoon die onder de toepassing valt van de Algemene kinderbijslagwet, kan lid worden. Alle sociale verzekeringsfondsen die vallen onder het toepassingsgebied van de Algemene kinderbijslagwet kunnen eveneens lid worden van de vereniging.

De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die zich ertoe verbindt alle bepalingen van de statuten van de vereniging na te leven, op voorwaarde dat hij bij geen ander kinderbijslagfonds uitgesloten werd wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen.

Art. 6.

Het aantal leden is onbeperkt. Het mag evenwel niet lager zijn dan de minima bepaald door of krachtens de Algemene kinderbijslagwet.

Art. 7.

De aanvraag tot aansluiting houdt de verbintenis in, alle bepalingen van de statuten van de vereniging na te leven. De beslissing wordt per gewone brief ter kennis gebracht van de betrokken werkgever.

Art. 8.

Het lidmaatschap vervalt ingevolge ontslag of uitsluiting.

Het ontslag moet per aangetekend schrijven ingediend worden bij de Raad van Bestuur; niemand kan evenwel ontslag nemen binnen een termijn van vier jaar die een aanvang neemt de eerste dag van het kalenderkwartaal in de loop waarvan de aansluiting uitwerking heeft,.

Een opzeggingstermijn van tenminste dertig dagen moet in acht genomen worden; het ontslag heeft uitwerking op het einde van het kalenderkwartaal in de loop waarvan de termijn van vooropzeg eindigt, volgens de toepasselijke wetgeving.

Een lid wordt uitgesloten wanneer hij ernstig tekort schiet in het naleven van zijn statutaire of wettelijke verplichtingen of wanneer hij de aanvullende bijdrage die de vereniging eventueel, bij beslissing van de Raad van Bestuur, vraagt tot dekking van de administratieve kosten, niet betaalt. De uitsluiting kan door een bijzonder besluit van de Algemene Vergadering, waarvan een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden vereist is, worden uitgesproken. Zij wordt per aangetekend schrijven aan het lid ter kennis gebracht en wordt van kracht op het einde van het kalenderkwartaal in de loop waarvan de kennisgeving wordt betekend.

Een lid dat wordt uitgesloten, moet voorafgaandelijk worden gehoord door het orgaan dat over de uitsluiting beslist, met name de Algemene Vergadering.

Deze bepalingen zijn enkel van toepassing voor de leden-socialeverzekeringsfondsen in hun hoedanigheid van werkgever voor hun eigen personeel.

Art. 9.

De ontslagnemende of uitgesloten leden, de gewezen leden, de erfgenamen van deze leden kunnen noch een deel van het maatschappelijk vermogen, noch enige andere terugbetaling van de betaalde bedragen eisen.

Art. 10.

De ledenlijst wordt neergelegd ter Griffie van de Rechtbank van Koophandel en op de zetel van de vereniging door de Raad van Bestuur bijgehouden. Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of in geval van een rechtspersoon, de naam, de rechtsvorm en het adres van de maatschappelijke zetel.

De beslissingen betreffende toetreding, uittreding of uitsluiting van leden moet door toedoen van de Raad van Bestuur binnen de dertig dagen na datum van inwerkingtreding van de toetreding, uittreding of uitsluiting, in dat register worden ingeschreven.

Wanneer wijzigingen optreden in de samenstelling van de vereniging wordt een bijgewerkte ledenlijst jaarlijks neergelegd ter Griffie van de Rechtbank van Koophandel, binnen de maand te rekenen vanaf de verjaardag van de neerlegging van de statuten.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het ledenregister raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur en van de personen al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Deze bepaling is evenwel niet van toepassing indien de vereniging een commissaris heeft aangesteld. HOOFDSTUK III. - Algemene Vergadering Art. 11.

De Algemene Vergadering is samengesteld uit al de leden van de VZW. Elk jaar, op de 3e donderdag van juni om 12u00, zal de gewone Algemene Vergadering worden gehouden op de zetel van de vereniging of op een andere plaats, zoals aangeduid in de bijeenroeping, die ook de dagorde aangeeft.

De Raad van Bestuur brengt er verslag uit over de werking van de vereniging, legt er de rekeningen van het voorbije dienstjaar voor evenals de begroting van het volgend dienstjaar.

De Algemene Vergadering wordt door de Raad van Bestuur samengeroepen telkens wanneer de Raad van Bestuur dit nodig acht voor de belangen van de vereniging; de Algemene Vergadering zal eveneens samengeroepen worden wanneer een vijfde van de leden of een groep leden beschikkend over tenminste één vijfde der stemmen, schriftelijk de Voorzitter van de Raad van Bestuur hierom verzoekt.

Art. 12.

De oproeping met de agenda wordt minstens acht dagen voor de datum van de vergadering per gewone brief aan de leden gezonden.

In overeenstemming met artikel 21 van de Algemene kinderbijslagwet is de individuele oproeping van de leden voor de Algemene Vergadering niet meer verplichtend zo het aantal leden tenminste tweeduizend bedraagt. Wanneer de individuele oproeping niet meer vereist is, gebeurt de oproeping ten minste veertien dagen op voorhand via het Belgisch Staatsblad en via tenminste twee dagbladen, uitgegeven in de provincie waar de zetel van de vereniging is gevestigd.

Art. 13.

Zowel op de gewone Algemene Vergadering als op de buitengewone Algemene Vergadering bezit elk lid één stem.

De leden kunnen zich laten vertegenwoordigen door een ander schriftelijk gemandateerd lid met dien verstande dat de vertegenwoordiging per volmacht wordt beperkt: het aantal leden, dat een lid van de Algemene Vergadering met een geschreven volmacht mag vertegenwoordigen, wordt beperkt tot maximaal vijf (5).

De leden, rechtspersonen met rechtspersoonlijkheid, kunnen zich eveneens laten vertegenwoordigen door een lid van hun Raad van Bestuur, door een vennoot of door een schriftelijk gemandateerd lid van hun kaderpersoneel.

De Raad van Bestuur kan de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze op de maatschappelijke zetel ingediend worden tenminste drie dagen voor de Algemene Vergadering.

Art. 14.

De Algemene Vergadering is geldig samengesteld, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden en de beslissingen worden bij gewone meerderheid der stemmen genomen. Bij staking van stemmen, is de stem van de Voorzitter beslissend.

Alleen de Algemene Vergadering is bevoegd om over volgende onderwerpen te beraadslagen: 1. de wijziging van de statuten;2. de benoeming en de afzetting van de Bestuurders en het bepalen van hun presentiegeld; 3.de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen; 4.de ontbinding van de vereniging of haar samensmelting met een andere vereniging; 5.de benoeming en afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging; 6.kwijting van de Bestuurders en commissarissen; 7.de uitsluiting van een lid; 8.de oprichting van administratieve zetels en bijhuizen van de vereniging.

De Algemene Vergadering kan slechts geldig over de wijzigingen van de statuten van de vereniging beraadslagen, zo het voorwerp van deze wijzigingen in de oproeping vermeld is en wanneer ten minste twee derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Een wijziging kan slechts aangenomen worden met een meerderheid van twee derde der stemmen.

Wanneer de statutenwijziging betrekking heeft op het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, is een meerderheid van vier vijfden van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden vereist.

Wordt op de eerste Algemene Vergadering het quorum van twee derde niet bereikt, dan wordt een tweede Algemene Vergadering bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen en besluiten, alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden, bedoeld in artikel 8, 2e lid of 3e lid van de Wet op de v.z.w.'s, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Deze tweede vergadering mag niet binnen de vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

In overeenstemming met het artikel 22 van de Algemene kinderbijslagwet kan de Algemene Vergadering geldig beraadslagen en besluiten over de wijzigingen van de statuten zonder dat ten minste twee derde van de leden van de vereniging op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn, indien de vereniging meer dan vijfhonderd (500) leden telt.

Beslissingen van de Algemene Vergadering inzake de wijziging van de statuten, de wijziging van het maatschappelijk doel, de benoeming en de afzetting van de bestuurders en commissarissen en de ontbinding van de vereniging, moeten door minimum een vierde van de werkende leden worden goedgekeurd, met dien verstande dat een quotum van vijf werkende leden voldoende is. Het verkregen quotiënt moet desgevallend naar beneden worden afgerond. Overeenkomstig artikel 22bis § 1 van de Algemene kinderbijslagwet worden met werkende leden bedoeld, leden, al dan niet werkgevers of sociaal verzekeringsfondsen die tevens in de Raad van Bestuur van de vereniging zetelen.

Art. 15.

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter van de Raad van Bestuur. Bij verhindering van de Voorzitter van de Raad van Bestuur, wordt het Voorzitterschap waargenomen door de langst in functie zijnde Vice-Voorzitter. Bij ontstentenis van een Vice-Voorzitter wordt de Algemene Vergadering voorgezeten door de langst in functie zijnde Bestuurder van de Raad van Bestuur.

Art. 16.

De Algemene Vergadering beraadslaagt over de voorstellen die door de Raad van Bestuur of door de Bestuurders gedaan worden en die op de agenda ingeschreven zijn. Elk voorstel, ondertekend door tenminste één twintigste van de leden ingeschreven in het ledenregister van de vereniging, moet op de agenda gebracht worden.

Art. 17.

De beslissingen van de Algemene Vergadering worden in een bijzonder register opgetekend dat op de maatschappelijke zetel van de vereniging bewaard wordt; al de leden mogen hiervan kennis nemen.

Afschriften of uittreksels, voor echt verklaard door de Voorzitter of twee Bestuurders, kunnen aan belanghebbende derden bezorgd worden. HOOFDSTUK IV. - Bestuur Art. 18.

Het bestuur wordt toevertrouwd aan een Raad van Bestuur, bestaande uit minstens negen (9) Bestuurders. De Bestuurders worden voorgedragen door het Partena Business Center ESV, met maatschappelijke zetel te Kartuizersstraat 45, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen onder het nummer 0540.948.808. De Bestuurders worden door de Algemene Vergadering benoemd, en eventueel, afgezet.

Art. 19.

De Bestuurders worden voor een termijn van vier jaar benoemd.

De uittredende Bestuurders zijn herbenoembaar.

Art. 20.

Het mandaat van de Bestuurder is onbezoldigd.

Leden van de Raad van Bestuur hebben evenwel recht op de terugbetaling van hun verplaatsingskosten alsmede op een presentiegeld waarvan het bedrag door de Algemene Vergadering kan worden vastgesteld.

Art. 21.

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een Voorzitter en eventueel één of meerdere Vice-Voorzitters onder de Bestuurders benoemd op voordracht van het Partena Business Center ESV. De Raad wordt, zo de Voorzitter afwezig is, voorgezeten door de langst in functie zijnde Vice-Voorzitter. Bij ontstentenis van een Vice-Voorzitter wordt de Raad voorgezeten door een vergaderingsvoorzitter, zijnde de langst in functie zijnde Bestuurder.

Uitnodigingen, dagordes, notulen van vergaderingen en andere stukken inzake de werking van de Raad van Bestuur kunnen zowel schriftelijk, per faxbericht als per e-mail naar de leden van de Raad van Bestuur worden verstuurd, voor zover zij niet expliciet te kennen geven deze stukken enkel schriftelijk te willen ontvangen.

Elke afwezige Bestuurder kan zowel schriftelijk, per faxbericht als per e-mail, aan een andere Bestuurder van de Raad op de vergadering aanwezig een volmacht verlenen, om hem/haar op een vergadering van de Raad te vertegenwoordigen.

Het aantal leden dat een Bestuurder van de Raad van Bestuur kan vertegenwoordigen bij middel van geschreven volmacht, is beperkt tot één.

Art. 22.

De Raad van Bestuur wordt door de Voorzitter samengeroepen zo dikwijls als de belangen van de vereniging het vergen. Hij moet samengeroepen worden wanneer drie Bestuurders of een vijfde van de leden van de Raad van Bestuur hierom vraagt. Elke beslissing van de Raad wordt genomen bij meerderheid der stemmende Bestuurders. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter van de Raad beslissend.

Art. 23.

De notulen van de vergadering van de Raad van Bestuur worden door de Voorzitter of, zo deze verhinderd is, door de plaatsvervangende Vice-Voorzitter of door ten minste twee Bestuurders die aan de vergadering deelnamen, getekend.

De uittreksels uit of afschriften van deze notulen worden door de Voorzitter of, zo deze verhinderd is, door de plaatsvervangende Vice-Voorzitter of door ten minste twee Bestuurders waarachtig en eensluidend verklaard.

Art. 24.

De Raad van Bestuur treft alle beslissingen en maatregelen die voor het bestuur van de vereniging noodzakelijk zijn.

Al wat niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten voorbehouden is aan de Algemene Vergadering of aan het dagelijks bestuur, valt onder de bevoegdheid van de Raad van Bestuur.

Behoren inzonderheid tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur : het onderzoek van en het goedkeuren van de antwoorden op de opmerkingen die door het Federaal Agentschap voor Kinderbijslag (FAMIFED) tot de vereniging worden gericht betreffende het administratief en financieel beheer van het fonds.

Art. 25.

De Raad van Bestuur kan, na goedkeuring van de Algemene Vergadering, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur toevertrouwen aan een Directiecomité bestaande uit een Gedelegeerd Bestuurder, door de Raad benoemd, en één of meerdere leden van het management. Zij wonen de vergaderingen van de statutaire organen bij met raadgevende stem.

De Raad van Bestuur kan de Gedelegeerd Bestuurder op voorstel van de Voorzitter ontslaan bij beslissing genomen met een bijzondere meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde Bestuurders. De Gedelegeerd Bestuurder kan ook op ieder ogenblik zijn vrijwillig ontslag indienen door het bij gewoon schrijven kenbaar te maken aan de Raad van Bestuur. Zijn opdracht eindigt bij overlijden.

Op voorstel van de Gedelegeerd Bestuurder, en na goedkeuring van de Raad van Bestuur, kan het Directiecomité worden uitgebreid.

Het Directiecomité wordt samengeroepen en voorgezeten door de Gedelegeerd Bestuurder en beslist collegiaal. Bij gebrek aan consensus is de stem van de Gedelegeerd Bestuurder doorslaggevend.

De Raad van Bestuur bepaalt de bevoegdheid van de leden van het Directiecomité en zorgt voor de neerlegging van benoemingen en volmachten op de Griffie van de Rechtbank van Koophandel, om de publicatie in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad toe te laten.

Art. 26.

Als bevoegdheden van het dagelijks bestuur worden beschouwd, de handelingen die gewoonlijk nodig zijn tot het vervullen van de opdrachten waarmee de vereniging door de wet of de reglementen is belast overeenkomstig de door de Algemene Vergadering gegeven richtlijnen en de handelingen die normaal vereist zijn voor de uitvoering van de door de Algemene Vergadering genomen beslissingen of voor de goede gang van de diensten, met name : 1. de betaalorders ondertekenen en, in het algemeen, alle financiële verrichtingen tot stand brengen, alle uitgekeerde sommen ontvangen, er kwijting van geven en alle nuttige maatregelen nemen in het geval van beleggingsfondsen binnen de toegelaten beperkingen.Voor deze verrichtingen is de medeondertekening van een door de Raad van Bestuur aangestelde verantwoordelijke tweede persoon vereist; 2. aan de bevoegde overheden alle mededelingen of alle door de wetgeving vereiste inlichtingen doorzenden;3. alle handelingen, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, verrichten, met het oog op de verdediging van de belangen van de vereniging en met het oog op de inning en de invordering van de aan de vereniging verschuldigde sommen en inzonderheid : a) in naam van de vereniging in rechte optreden zowel in hoedanigheid van eiser als van verweerder;de Raad van Bestuur wordt vertegenwoordigd door een lid van het Directiecomité of door de Voorzitter van de Raad van Bestuur die hiervoor niet dienen te beschikken over een voorafgaandelijke schriftelijke machtiging. b) met de schuldenaars van de vereniging alle akkoorden sluiten met het oog op de uitvoering van de in haar voordeel gewezen vonnissen of arresten;c) met alle rechtsmiddelen de in haar voordeel gewezen vonnissen of arresten uitvoeren, verschijnen in de akten van de rechtspleging door berusting of betwisting, opheffing verlenen van deze uitvoeringen;d) de schuldvorderingen voorleggen van de vereniging ingeval van faillissement van haar schuldenaars.4. de gerechtelijke beslissingen, waarbij de vereniging veroordeeld wordt, uitvoeren;5. bij hoogdringendheid en conservatoir, om het even welke maatregel treffen met het oog op de goede werking en het vrijwaren van de rechten en belangen van de vereniging of van de openbare dienst die ze vervult. Alle handelingen die de vereniging binden, die niet behoren tot het dagelijks beheer of uitgaande van een bijzonder mandaat, worden getekend door twee Bestuurders die tegenover derden niet dienen te beschikken over een voorafgaandelijke machtiging van de Raad van Bestuur. De handelingen die behoren tot het dagelijks beheer worden getekend volgens de modaliteiten vastgelegd door de Raad van Bestuur.

Art. 27.

De Bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan uit hoofde van hun mandaat.

Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat en voor de fouten begaan in hun bestuur te verantwoorden.

Art. 28.

De Algemene Vergadering stelt, bij voorkeur onder haar leden, een of meerdere commissarissen-revisoren, fysieke of rechtspersonen, aan waarvan minstens één commissaris behoort tot het instituut van bedrijfsrevisoren.

De commissarissen zijn belast met de volgende opdracht : - controle van de financiële toestand van de VZW -controle van de jaarrekeningen -controle van de regelmatigheid van de verrichtingen opgelegd door de wet.

De Algemene Vergadering bepaalt hun honorarium.

Zij mogen op de maatschappelijke zetel van de vereniging kennis nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en, in het algemeen, van alle documentatie en alle afschriften van het kinderbijslagfonds, zonder deze te verplaatsen.

Zij brengen verslag uit over hun opdracht bij de Algemene Vergadering. HOOFDSTUK V. - Financiële bepalingen Art. 29.

De vereniging stelt een reservefonds, een thesauriefonds voor de betaling van de gezinsbijslag, een fonds voor de administratiekosten en een administratieve reserve samen, zoals bepaald door de Algemene kinderbijslagwet; de stijving en het aanwenden van deze fondsen gebeurt volgens de regels vastgesteld door de Algemene kinderbijslagwet.

Art. 30.

De inkomsten van de vereniging die haar fondsen zullen stijven bestaan uit: - de bedragen die haar toekomen bij toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid en de Algemene kinderbijslagwet; - toelagen, giften of alle bedragen die zij zou kunnen genieten hetzij krachtens deze wetgevingen, hetzij uit hoofde van om het even welke andere geoorloofde titel; - aanvullende bijdragen die de vereniging eventueel, bij beslissing van de Raad van Bestuur, van haar leden vraagt om de ontoereikendheid van de administratieve reserve te dekken (zie artikel 94 § 8, van de Algemene kinderbijslagwet).

Het maximumbedrag van de aanvullende bijdrage die bij beslissing van de Raad van Bestuur voor een bepaald dienstjaar kan worden gevraagd, bedraagt het bedrag dat dient tot volledige dekking van de ontoereikendheid van de administratieve reserve en is dus niet aan enige beperking van bedragen per rechthebbende onderworpen.

Het bedrag van de aanvullende bijdrage per lid wordt als volgt berekend: het bedrag van de ontoereikendheid bedoeld in vorig lid wordt vermenigvuldigd met het aantal rechthebbenden ingeschreven bij de aangesloten werkgever op 31 december van het laatst afgelopen dienstjaar. Dit product wordt gedeeld door het totaal aantal rechthebbenden ingeschreven op dezelfde datum bij het kinderbijslagfonds.

Deze bepalingen zijn enkel van toepassing voor de leden-socialeverzekeringsfondsen in hun hoedanigheid van werkgever voor hun eigen personeel.

Art. 31.

Elk lid verstrekt aan de vereniging de inlichtingen die zij nodig heeft om haar statutaire opdracht te vervullen en houdt eventueel al de rechtvaardigende en al de boekhoudkundige stukken ter beschikking van haar Afgevaardigden, die het mogelijk maken de juistheid van de verklaringen vast te stellen.

Indien het lid de nodige inlichtingen niet verstrekt, kan de vereniging deze ter plaatse inwinnen op kosten van het in gebreke zijnde lid.

Art. 32.

Elke bedrieglijke verklaring of verzuim geeft aanleiding tot de toepassing van de sancties die bepaald zijn door de wettelijke bepalingen.

Bovendien kan het lid bij bedrog of verzuim uit de vereniging gesloten worden, onverminderd de verplichting de onbetaald gebleven bijdragen en boeten, te betalen.

Art. 33.

De bijdragen dienen betaald te worden binnen de termijnen die bepaald zijn door de wettelijke bepalingen.

Zo het lid nalaat binnen de vastgestelde termijnen de, voor de berekening van zijn bijdragen, nodige inlichtingen te verstrekken, kan de vereniging van ambtswege en op kosten van het in gebreke zijnde lid, de nodige inlichtingenstaat doen opmaken.

Het in gebreke gebleven lid moet de verwijlintresten en boeten betalen die bepaald zijn bij de Algemene kinderbijslagwet.

Art. 34.

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

De Raad van Bestuur legt elk jaar, en ten laatste binnen de zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar, de rekening van het voorbije dienstjaar en de begroting van het volgend dienstjaar ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering voor.

De goedkeuring van de rekeningen door de Algemene Vergadering geldt als kwijting voor de Raad van Bestuur.

Binnen de dertig dagen na de goedkeuring ervan door de Algemene Vergadering worden de jaarrekeningen van de vereniging, aangevuld met de lijst met de namen en voornamen van de Bestuurders en van de commissarissen evenals het verslag van de commissarissen, neergelegd bij de Nationale Bank van België. HOOFDSTUK VI. - Ontbinding, samensmelting, vereffening Art. 35.

De Algemene Vergadering kan de ontbinding, de samensmelting of vereffening van de vereniging slechts uitspreken onder dezelfde voorwaarden als die welke betrekking hebben op de wijziging van het doel of de doeleinden van de vereniging.

Wordt aan deze vereiste niet voldaan, dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, minstens vijftien dagen na de eerste bijeenroeping; door deze wordt geldig beraadslaagd ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Geen beslissing is genomen tenzij met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

De Algemene Vergadering bepaalt tezelfdertijd de vereffening die onder het toezicht van het Federaal Agentschap voor Kinderbijslag (FAMIFED) moet gebeuren.

Zij regelt de wijze van vereffening en benoemt één of meer vereffenaars die hun opdracht in bestendige samenwerking met genoemd Federaal Agentschap uitvoeren, zij stelt hun bevoegdheden vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.

Art. 36.

In geval van vrijwillige ontbinding, samensmelting of vereffening van de vereniging, geeft de Algemene Vergadering die ze uitgesproken heeft, de bestemming aan van het actief, na uitzuivering van het passief. Deze bestemming moet aangewend worden voor een doel dat zoveel mogelijk het doel benadert waartoe de ontbonden vereniging opgericht werd. Bij gebrek aan dergelijke bestemming keren de goederen terug naar het Federaal Agentschap voor Kinderbijslag (FAMIFED).

Art. 37.

Voor alle elementen die niet uitdrukkelijk geregeld zijn door deze statuten is de Wet op de v.z.w.'s van toepassing.

Ingeval van twijfel over draagwijdte of interpretatie van één of meerdere bepalingen uit deze statuten, volgend uit een discrepantie in bewoordingen in de Nederlandstalige en Franstalige versie, zal de Nederlandstalige versie van de statuten als referentietekst worden beschouwd.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 11 november 2018 tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van "ATTENTIA kinderbijslag" VZW. FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, M. DE BLOCK

^