Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 september 2023
gepubliceerd op 26 september 2023

Koninklijk besluit tot vaststelling van de snelheid voor adequate breedbandinternettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2023045283
pub.
26/09/2023
prom.
10/09/2023
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de snelheid voor adequate breedbandinternettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie


Verslag aan de Koning Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, vernietigt en vervangt het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie (hierna " koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten").

Onderhavig besluit wordt genomen conform artikel 16, tweede lid, van bijlage 1 bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie (hierna "de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten").

Het regelgevingskader van de Europese Unie voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten voorziet in specifieke bepalingen die tot doel hebben de universele dienst te vrijwaren. In verband daarmee vermeldt Richtlijn 2018/1972 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (hierna "het Wetboek") het volgende: "Universele dienstverlening is een vangnet waarmee wordt gewaarborgd dat ten minste de reeks minimumdiensten beschikbaar is voor alle eindgebruikers en tegen een betaalbare prijs voor consumenten, aangezien het risico op sociale uitsluiting door het ontbreken van dergelijke toegang ertoe kan leiden dat burgers op sociaal en economisch vlak niet volledig aan de maatschappij kunnen deelnemen" (considerans 212 van het Wetboek).

Wat het geografische element van de universele dienst betreft, bepaalt het Wetboek dat elke lidstaat de adequate breedbandinternettoegangsdienst moet definiëren teneinde de bandbreedte te garanderen die nodig is voor sociale en economische participatie in de samenleving (artikel 84, lid 1, van het Wetboek).

Overeenkomstig artikel 84, lid 3, van het Wetboek heeft Berec op 11 juni 2020 een verslag gepubliceerd over de beste praktijken van de lidstaten om te helpen bij het definiëren van de adequate breedbandinternettoegangsdienst (BEREC Report on Member States' best practices to support the defining of adequate broadband Internet Access Service (IAS), 11 juin 2020). Dit Berec-verslag somt de volgende criteria op waarmee rekening moet worden gehouden bij het bepalen van de snelheid: de snelheidsniveaus die beschikbaar zijn voor de meerderheid van de consumenten; vergelijkingen met andere drempels die in de EU-lidstaten worden gebruikt, uitrol- en vraagprognoses, universeledienstkosten, potentiële marktverstoringen, enz.

Het Wetboek werd in nationaal recht omgezet door de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie (hierna "de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten").

De minimale downloadsnelheid voor de breedbandinternettoegangsdienst werd vastgelegd op 1 Mbps krachtens het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten op basis van de artikelen 70, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten en artikel 16, tweede lid, van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten voordat ze werden gewijzigd door de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten. Die snelheid moet worden herzien teneinde de adequate breedbandinternettoegangsdienst te bepalen conform de regelgevende wijzigingen na de omzetting van het Wetboek. Onderhavig besluit vernietigt en vervangt bijgevolg het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten teneinde een downloadsnelheid vast te stellen conform de regelgevende wijzigingen na de omzetting van het Wetboek.

Artikel 70 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten stelt dat het geografische element van de universele dienst bestaat "uit de levering tegen een betaalbare prijs op het gehele grondgebied aan elke consument die daartoe een verzoek indient, ongeacht diens geografische locatie, van toegang, op een vaste locatie, tot een beschikbare adequate breedbandinternettoegangsdienst en tot spraakcommunicatiediensten, van een in de bijlage gespecificeerde kwaliteit, met inbegrip van de aansluiting op het net".

Artikel 16, tweede lid, van bijlage 1 bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, stelt dat de Koning op voorstel van het Instituut de snelheid van deze adequate breedbandinternettoegangsdienst bepaalt, naar behoren rekening houdende met de specifieke marktomstandigheden, met name de door de meerderheid van de abonnees gebruikte bandbreedte en de technische haalbaarheid.

Volgens artikel 16, derde lid, van bijlage 1 bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, die bijlage V van het Wetboek omzet, "[moet] de adequate breedbandinternettoegangsdienst [...] de bandbreedte kunnen leveren die nodig is om ten minste volgend minimumpakket van diensten te ondersteunen: e-mail, zoekmachines waarmee allerlei soorten informatie kunnen worden opgezocht en gevonden, online-basisinstrumenten voor opleiding en onderwijs, online-kranten of -nieuws, online goederen en diensten kopen of bestellen, opzoeken van vacatures en instrumenten daarvoor, professionele netwerken, internetbankieren, gebruik van e-overheidsdiensten, sociale media en chatten, gesprekken en videogesprekken (standaardkwaliteit)." Het Instituut heeft aan de minister van Telecommunicatie een voorstel toegezonden voor de bepaling van de snelheid van een adequate breedbandinternettoegang in het kader van het geografische element van de universele dienst en dit in overeenstemming met het nieuwe regelgevingskader.

In zijn voorstel heeft het Instituut met name de snelheiddrempels onderzocht die als relevant beschouwd worden door de Europese Commissie en door de lidstaten die reeds breedbandinternet in de universele dienst hebben geïntegreerd.

Een aanvullende referentie voor het bepalen van de adequate snelheidsdrempel kan ook gevonden worden in de metingen en follow-upstudies van sleutelindicatoren van de Europese "digitale agenda", waarbij de Europese Commissie drempels van 2 Mbps, 10 Mbps, 30 Mbps en 100 Mbps in aanmerking neemt (Key Indicators - Digital Scoreboard - Data & Indicators (digital-agenda-data.eu)).

Het Instituut heeft in de eerste plaats vastgesteld dat de Europese Commissie in het kader van haar 4e evaluatie van de universele dienst die van 2016 dateert, voor 2020 een downloadsnelheid van 9,6 Mbps geraamd heeft om het gebruik van onlinediensten te garanderen die noodzakelijk zijn voor de sociale inclusie. Een eerste drempel is dus overwogen, namelijk die van 10 Mbps.

Het Instituut heeft vervolgens onderzocht of die drempel in de praktijk niet snel achterhaald zou raken. De ontwikkeling van de connectiviteitsbehoeften, in het bijzonder de veralgemening van het telewerk in een postpandemische wereld, zal een stijging van het aantal gelijktijdige gebruikers per huishouden tot gevolg hebben. Deze situatie kan een kwaliteitsvermindering veroorzaken voor de gebruikers die gedwongen zijn 10 Mbps te delen. Er moet immers rekening gehouden worden met de waarschijnlijke evolutie van de vereisten van de basisdienst volgens de verwachte dynamiek van de markt, zowel de technologische vooruitgang als de evolutie van het consumentengebruik.

Er moet ook opgemerkt worden dat geen enkele operator in België aanbiedingen met 10 Mbps op de markt aanbiedt. De laagste snelheid die op dit moment op de Belgische markt wordt aangeboden is 20 Mbps.

Er moet worden opgemerkt dat een snelheid van 30 Mbps al sinds 2021 in Malta van toepassing is en overwogen wordt in Frankrijk in het kader van de doelstellingen van het "Plan France à Très Haut Débit" ("Plan voor snelle breedband in Frankrijk", vrije vertaling). Het is eveneens de snelheid die eerder in België gehanteerd was om de zones te definiëren die maximaal door één enkele NGA-infrastructuur ("Next Generation Access") waren gedekt (zie Analyse van de markten voor breedband en televisieomroep (2018), blz. 130 en blz. 537, CRC).

Overigens benadrukken we op technologisch vlak de algemene tendens van de stijgende snelheden en de uitrol van supersnel internet zowel op het hybride coax-glasvezelnetwerk als via glasvezel. Die uitrol stelt operatoren in staat om steeds hogere snelheden aan te bieden.

Bij de drempels van 10 en 30 Mbps heeft het Instituut vastgesteld dat 99,4% van de huishoudens gedekt zijn door 10 Mbps en 99,1% door 30 Mbps. Het risico op sociale uitsluiting die gelinkt is aan het gebrek aan toegang tot een vaste-breedbandaansluiting betreft slechts een fractie van de Belgische bevolking, die bovendien grotendeels in de dunst bevolkte gebieden woont (bij 10 Mbps gaat het om 0,6% van de huishoudens, ofwel meer dan 31.000 Belgische huishoudens en bij 30 Mbps gaat het om 0,9% van de huishoudens, ofwel meer dan 46.000 Belgische huishoudens).

Die cijfers komen overeen met het aantal huishoudens dat niet gedekt is door draadnetwerken. Ze kunnen lichtjes lager zijn als er rekening gehouden wordt met de dekking door mobiele netwerken wanneer die volstaat om een internettoegang op een vaste locatie te verstrekken met een kwaliteit die ten minste gelijkwaardig is aan de overwogen snelheiddrempels. Consideransen 214 en 230 van het Wetboek verduidelijken immers dat er geen beperkingen mogen worden gesteld aan de technische middelen waarmee de adequate breedbandinternettoegangs- en spraakcommunicatiediensten, met inbegrip van de aansluiting op het net, op een vaste locatie worden aangeboden, zodat zowel draadverbindingen als draadloze verbindingen kunnen worden gebruikt.

Er dient opgemerkt te worden dat de evaluatie van de kosten in functie van de beoogde snelheden eveneens een belangrijke stap vormt bij het bepalen van de minimale snelheid (zie het Berec-verslag dat hierboven vermeld wordt).

Uit het voorstel van het Instituut, dat gebaseerd is op een grondige analyse, blijkt dat een modernisering van het kopernetwerk, aangevuld met een modernisering van het kabelnetwerk om de minimale snelheid tot 30 Mbps te brengen, duurder wordt geschat (ongeveer 200 tot 400 miljoen euro directe nettokosten, voordat de immateriële voordelen worden meegeteld) dan om de minimale snelheid tot 10 Mbps te brengen (zo'n 10 tot 50 miljoen directe nettokosten voordat de immateriële voordelen worden meegeteld).

Dat verschil moet evenwel gerelativeerd worden om de volgende redenen: a. Enerzijds zal het aantal huishoudens dat niet over 10 of 30 Mbps beschikt geleidelijk aan dalen als gevolg van de reeds geplande projecten (spontane uitrol door de operatoren, nationaal breedbandplan, oproep van het Waals Gewest tot het indienen van Last Mile-projecten, aanleg in de Duitstalige Gemeenschap van een netwerk met de steun van de overheid).b. Bij de modernisering van het kabelnetwerk verschillen de kosten niet veel of het nu gaat om een snelheid van 10 of 30 Mbps.c. Anderzijds zou het mogelijk moeten zijn om de kosten van de uitrol te drukken door een beroep te doen op draadloze technologieën (mobiel of satelliet) om de duurste uitrol met vaste netwerktechnologieën te vermijden. Bovendien heeft de vaststelling van een snelheid voor adequate breedbandinternettoegang in het kader van de universele dienst dus tot doel te garanderen dat consumenten die tot nu toe buiten het bereik van breedbandnetwerken vielen, gebruik kunnen maken van een snelheid waarmee hun sociale en economische inclusie op een duurzame manier verzekerd is. Hoewel snelheden van 10 Mbps en 30 Mbps in overweging genomen zijn, wordt er gekozen voor een snelheid van 30 Mbps, die het beste zou zorgen voor een toekomstbestendige definitie van "adequate breedband".

Tot slot is het belangrijk om te benadrukken dat de lijst van de diensten in bijlage V bij het Wetboek dynamisch is in die zin dat het Wetboek de Europese Commissie de bevoegdheid geeft om die lijst via gedelegeerde handeling te wijzigen om rekening te houden met technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of veranderingen in de marktvraag (artikel 116 van het Wetboek, zie ook considerans 215 van het Wetboek). Zo schrijft artikel 122, lid 2, van het Wetboek voor dat de Commissie uiterlijk op 21 december 2025 en vervolgens om de vijf jaar de omvang van de universele dienst evalueert, en dit in het licht van de sociale, economische en technologische ontwikkelingen.

Rekening houdend met al deze elementen stelt het Instituut voor om de minimale downloadsnelheid van de adequate breedbandinternettoegang te bepalen op 30 Mbps. Die snelheid moet worden opgevat als een snelheid die alle dagen van het jaar, 24 uur op 24, behalve eventueel gedurende maximaal één uur per dag, aan de eindgebruiker wordt geleverd.

Over het ontwerp van koninklijk besluit dat opgesteld is op basis van het hierboven vermelde voorstel van het Instituut is een openbare raadpleging gehouden van 9 maart 2023 tot 11 april 2023. Na onderzoek van de ontvangen bijdragen is het koninklijk besluit gewijzigd om een overgangsperiode in te voeren, namelijk: - De minimumsnelheid zou in eerste instantie worden vastgesteld op 10 Mbps om enerzijds rekening te houden met de geplande uitvoering van de uitrolplannen met betrekking tot de vaste netwerken door de operatoren, namelijk (i) 2026 voor de protocolovereenkomst tussen de Duitstalige Gemeenschap, Proximus en Ethias van 16 mei 2022; (ii) eind juni 2023 voor de oproep van de Waalse regering tot het indienen van projecten inzake "Last Mile"; (iii) eind december 2024 voor de oproep van de FOD Economie tot het indienen van projecten inzake "witte zones"; en anderzijds met de dekkingsverplichtingen van de bestaande mobiele operatoren die frequenties hebben verworven in de frequentieband 700 MHz (waarbij geëist wordt dat na 2 jaar, d.i. tegen september 2024, 99,5% van de inwoners een minimale downloadsnelheid hebben van 6 Mbps); en - Deze zal vervolgens worden opgetrokken tot 30 Mbps vanaf 1 januari 2027.

Deze aanpak lijkt de meest redelijke, aangezien rekening wordt gehouden met de bijdragen aan de raadpleging, waaruit bleek dat het passend was rekening te houden met de werkelijke beschikbaarheid van de netwerken en tegelijkertijd een toekomstgerichte aanpak te hanteren.

Considerans 210 van het Wetboek stelt immers dat het concept van de universele dienst evolutief is en het ritme van de technologische vooruitgang, de evoluties op de markt en de evolutie van de vraag van de gebruikers zou moeten volgen. De Europese Commissie kan dus de lijst van de diensten in bijlage V van het Wetboek wijzigen via gedelegeerde handeling om rekening te houden met de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen of veranderingen in de marktvraag (artikel 116 van het Wetboek, zie ook considerans 215 van het Wetboek). Zo ook schrijft artikel 122, lid 2, van het Wetboek voor dat de Commissie uiterlijk op 21 december 2025 en vervolgens om de vijf jaar de omvang van de universele dienst evalueert in het licht van de sociale, economische en technologische ontwikkelingen. De draagwijdte van de universele dienst in het algemeen en de inhoud van bijlage V bij het Wetboek in het bijzonder kunnen dan ook onderworpen worden aan een herziening om rekening te houden met de marktontwikkelingen.

Het ontwerp van koninklijk besluit dat de minimale snelheid vaststelt, vormt overigens nog maar een eerste stap om de toegang tot die snelheid te waarborgen. Er zullen inderdaad bijkomende stappen moeten worden genomen alvorens de consument zich kan beroepen op toegang met deze snelheid: - in de eerste plaats zal een geografische analyse moeten worden uitgevoerd van het nationale grondgebied, rekening houdend met de impact van de uitrolprojecten van de operatoren, om te bepalen in welke zones de minimumsnelheid voor adequate breedbandinternettoegang niet beschikbaar is; - vervolgens zal de procedure vastgelegd in artikel 71 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten moeten worden uitgevoerd om te bepalen wie de universeledienstverleners zullen zijn.

Er moet ook worden herinnerd aan het feit dat het geografische element van de universele dienst enkel op de hoofdverblijfplaats van de consument moet worden verstrekt (artikel 70, § 4, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten) en enkel wanneer het verzoek van deze laatste als redelijk wordt beschouwd (artikel 71, § 2, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten en artikel 3 van het ontwerp van koninklijk besluit).

Een snelheid die wordt vastgesteld op 30 Mbps sluit aan op de ambities van de operatoren en de overheden op het stuk van connectiviteit en zou nog relevant moeten blijven na de herziening door de Commissie die gepland staat in 2025 (rekening houdend met de technologische vooruitgang en de evolutie van de gebruiksgewoonten van de consument).

Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, beoogt dus uitvoering te verlenen aan artikel 16, tweede lid, van bijlage 1 bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten door de in België beschikbare minimale downloadsnelheid van adequate breedbandinternettoegang vast te leggen op 10 Mbps en vanaf 1 januari 2027 te verhogen naar 30 Mbps.

Tevens wordt het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie opgeheven.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Art. 2 Dit artikel voert een overgangsperiode in waarbij de snelheid van de adequate breedbandinternettoegang die moet worden gewaarborgd in het kader van het geografische element van de universele dienst bij de inwerkingtreding van dit koninklijk besluit zal moeten verhoogd worden van 1 Mbps naar 10 Mbps en vervolgens naar 30 Mbps vanaf 1 januari 2027. Die bandbreedtes stellen elke Belgische burger in staat toegang te hebben tot een minimumpakket van diensten vermeld in artikel 16, derde lid, van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten die noodzakelijk worden geacht voor de sociale en economische participatie in de samenleving.Zoals aangegeven in de inleiding van dit verslag, beoogt dit ontwerp van koninklijk besluit de minimumsnelheid voor de adequate breedbandinternettoegang vast te leggen. Die snelheid moet in voorkomend geval verstrekt worden door de vrijwillige of door het Instituut aangeduide universeledienstverlener(s). De daadwerkelijke toegang tot deze minimumsnelheid zal dus pas kunnen gegarandeerd worden nadat deze dienstverlener(s) is (zijn) geïdentificeerd. Dit ontwerp van koninklijk besluit schept dus geen "onmiddellijk recht".

Art. 3 Dit artikel verduidelijkt dat een snelheid die minstens gelijk is aan de snelheid die is vastgelegd in artikel 2 van het onderhavige koninklijk besluit aan de eindgebruiker verstrekt wordt door de aanbieder(s) van de universele dienst die krachtens artikel 71 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten aangewezen is/zijn. Het onderhavige artikel heeft dan ook eveneens tot doel kwaliteitsnormen te bepalen die de aanbieder(s) van de universele dienst moet (moeten) garanderen inzake prestatie van de adequate breedbandinternettoegang.

Art. 4 Dit artikel voorziet in een verplichting voor de aanbieder(s) van het geografische element van de universele dienst om aan het Instituut de nodige gegevens te bezorgen om een doeltreffende en regelmatige controle van de uitvoering van het onderhavige besluit te garanderen.

Art. 5 Dit artikel heft het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten op dat de bitsnelheid voor functionele breedbandinternettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie vastlegde op 1 Mbps, op basis van de oude artikelen 70, § 1, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten en 16, tweede lid, van de bijlage bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten. Die artikelen werden gewijzigd na de omzetting van het Wetboek in Belgisch recht door de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten. Onderhavig koninklijk besluit stelt bijgevolg een nieuwe snelheid conform de vereisten van het nieuwe regelgevingskader vast.

Art. 6 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

10 SEPTEMBER 2023. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de snelheid voor adequate breedbandinternettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op artikel 16, tweede lid, van bijlage 1 bij de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie;

Gelet op het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie;

Gelet op het voorstel van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, van 14 februari 2023;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 9 juni 2023;

Gelet op de akkoordbevinding van de Straatssecretaris voor Begroting, gegeven op 21 juni 2023;

Gelet op de raadpleging van 3 juli 2023 tot 10 juli 2023 van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd op 6 juni 2023 overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 18 juli 2023;

Gelet op de adviesaanvraag binnen dertig dagen, die op 19 juli 2023 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: - "wet" de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie; - "het Instituut": het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie zoals bedoeld in artikel 13 van de wet van 17 januari 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014010 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet betreffende de rechtsmiddelen en de geschillenbehandeling naar aanleiding van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector type wet prom. 17/01/2003 pub. 24/01/2003 numac 2003014009 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector sluiten met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector.

Art. 2.De downloadsnelheid voor adequate breedbandinternettoegang op een vaste locatie bedoeld in artikel 70, § 1, van de wet wordt vastgesteld op 10 Mbps en zal vanaf 1 januari 2027 worden verhoogd naar 30 Mbps.

Art. 3.De aanbieder(s) van de universele dienst, aangewezen krachtens artikel 71 van de wet, verstrekt (verstrekken) aan elke consument die daartoe een redelijk verzoek indient, een snelheid die minstens gelijk is aan de snelheid beoogd in artikel 2, alle dagen van het jaar, op alle uren van de dag, behalve eventueel tijdens een maximumperiode van een uur per dag.

Art. 4.De aanbieder(s) beoogd in artikel 3 bezorgt (bezorgen) aan het Instituut, in het formaat bepaald door dit laatste, de gegevens die nodig zijn voor de controle van de voorwaarden vastgelegd in dit besluit.

Art. 5.Het koninklijk besluit van 2 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011252 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011251 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de wijziging van bepaalde doelstellingen inzake dienstkwaliteit die door de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie worden opgelegd aan de aanbieder van het geografische element van de universele dienst type koninklijk besluit prom. 02/04/2014 pub. 30/05/2014 numac 2014011249 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit houdende wijziging van de financiële voorwaarden inzake de verstrekking van het geogra-fische element van de universele dienst in het kader van de elektronische communicatie sluiten tot vastlegging van de bitsnelheid voor functionele internettoegang in het kader van de verstrekking van het geografische element van de universele dienst inzake elektronische communicatie wordt opgeheven.

Art. 6.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 september 2023.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

^