Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 juli 2020
gepubliceerd op 23 juli 2020

Koninklijk besluit houdende maatregelen met betrekking tot het luchtvervoer naar aanleiding van de crisis als gevolg van de verspreiding van het coronavirus

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2020031120
pub.
23/07/2020
prom.
10/07/2020
ELI
eli/besluit/2020/07/10/2020031120/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 JULI 2020. - Koninklijk besluit houdende maatregelen met betrekking tot het luchtvervoer naar aanleiding van de crisis als gevolg van de verspreiding van het coronavirus


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op Verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met ballonnen en voor bewijzen van bevoegdheid voor de bemanning van ballonnen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad, artikel 3ter, 3, ingevoegd bij Uitvoeringsverordening (EU) 2020/357;

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919, betreffende de regeling der Luchtvaart, artikel 5, gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/05/1999 pub. 26/08/1999 numac 1999014155 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen;

Gelet op het koninklijk besluit van 12 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/07/2013 pub. 07/08/2013 numac 2013014202 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van luchtverkeersleiders sluiten tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabine-bemanning en van luchtverkeersleiders;

Gelet op het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 16/12/2013 numac 2013014373 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van Verordening nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerlucht-vaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad sluiten tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/06/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014014338 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren;

Gelet op het koninklijk besluit van 10 april 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/04/2016 pub. 15/04/2016 numac 2016014116 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim sluiten met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 28 april 2020;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting gegeven op 19 juni 2020;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies 67.408/4 van de Raad van State, gegeven op 10 juni 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat dit besluit wordt vastgesteld in het kader van de maatregelen die moeten worden genomen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus COVID-19;

Overwegende dat in toepassing van het ministerieel besluit van 23 maart 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/03/2020 pub. 23/03/2020 numac 2020030347 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken sluiten houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 24 maart 2020, 3 april 2020, 17 april 2020, 30 april 2020 en 8 mei 2020, verplaatsingen beperkt zijn, regels van social distancing van toepassing zijn en recreatieve activiteiten verboden zijn, wat de exploitatiemogelijkheden van ULM's, paramotoren en op afstand bestuurde luchtvaartuigen of de mogelijkheid voor een piloot om zijn medisch certificaat te hernieuwen, beperkt;

Overwegende dat in toepassing van NOTAMs operaties met ULM's, paramotoren en op afstand bestuurde luchtvaartuigen in gecontroleerd luchtruim, alsook opleidingsvluchten en vluchten voor praktijkexamens verboden zijn van 19 maart 2020 tot en met 8 mei 2020, een termijn die mogelijks onderhevig is aan verlenging;

Overwegende dat het bijgevolg onmogelijk is om een praktische opleiding te volgen of een vaardigheidstest af te leggen voor het verkrijgen van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een ULM, paramotor en RPA;

Overwegende dat ingevolge de overheidsmaatregelen om de COVID-19-crisis aan te pakken, het mogelijk is dat (bemanningsleden en) piloten van ULM's, paramotoren en RPAS niet in de mogelijkheid verkeren om te voldoen aan de wettelijke bepalingen betreffende de geldigheidsduur en de termijnen voor het verkrijgen of hernieuwen van opleidingen, examens, bevoegdverklaringen en certificaten, met inbegrip van medische vakbekwaamheidscertificaten;

Overwegende dat er geen zekerheid bestaat omtrent de duur van de coronaviruspandemie in het algemeen en van de gevolgen ervan voor de vluchtuitvoeringen met ULM's, paramotoren en op afstand bestuurde luchtvaartuigen;

Overwegende dat het essentieel is om piloten die in de onmogelijkheid verkeren om te vliegen of om hun medisch certificaat te hernieuwen, niet te schaden;

Overwegende dat het noodzakelijk is om tijdelijke maatregelen te nemen die bestaan in de aanpassing van bepaalde termijnen voorzien in de besluiten met betrekking tot ULM's, paramotoren, op afstand bestuurde luchtvaartuigen en de medische certificaten van piloten;

Overwegende dat rekening houdend met de bovenvermelde elementen en met de noodzaak om een snelle herstart van de operaties met ULM's, paramotoren en op afstand bestuurde luchtvaartuigen, met name van de opleidingsactiviteiten, mogelijk te maken, de tijdelijke maatregelen van dit besluit in het algemeen belang zo snel mogelijk moeten worden aangenomen en met terugwerkende kracht van toepassing moeten zijn vanaf 18 maart 2020;

Overwegende dat artikel 3ter, 3, van Verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met ballonnen en voor bewijzen van bevoegdheid voor de bemanning van ballonnen overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad, ingevoegd bij artikel 1, 5), van Uitvoeringsverordening (EU) 2020/357 van de Commissie van 4 maart 2020 tot wijziging van Verordening (EU) 2018/395 wat betreft bewijzen van bevoegdheid als ballonvaarder, stelt: "Houders van een nationaal bewijs van bevoegdheid als ballonvaarder dat door een lidstaat is afgegeven vóór de toepassingsdatum van bijlage III (deel BFCL) bij deze verordening, mogen de bevoegdheden van hun bewijs van bevoegdheid verder uitoefenen tot en met 8 april 2021.";

Overwegende dat het derhalve, in toepassing van Verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018, absoluut noodzakelijk is de datum van toepassing van de nationale voorschriften inzake de burgerlijke vergunningen van bestuurder van ballons die zijn opgenomen in het ministerieel besluit van 27 oktober 1982 houdende regeling van de burgerlijke vergunningen van bestuurder van vrije ballon te verlengen;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/05/1999 pub. 26/08/1999 numac 1999014155 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen

Artikel 1.In het koninklijk besluit van 25 mei 1999Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/05/1999 pub. 26/08/1999 numac 1999014155 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van ultralichte motorluchtvaartuigen wordt een artikel 31/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 31/1.In afwijking van artikel 31, § 2, 2°, wordt de termijn van één maand verlengd tot drie maanden voor elke aanvraag om een toelating tot het oefenen ingediend in de periode van 18 maart 2020 tot en met 30 juni 2020.".

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 33/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 33/1.§ 1. In afwijking van artikel 33, eerste lid, zal elke toelating die haar geldigheid verliest in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 geldig blijven tot en met 30 september 2020 op voorwaarde dat de houder ervan binnen dezelfde periode een theoretische briefing heeft gevolgd met een krachtens artikel 40 van hetzelfde besluit bevoegdverklaarde moniteur teneinde de theoretische kennis vereist voor de veilige exploitatie van het ultralichte motorluchtvaartuig op te frissen.". § 2. In afwijking van artikel 33, derde lid, wordt de termijn van drie maanden verlengd tot zes maanden voor elke aanvraag tot hernieuwing die in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 wordt ingediend.".

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een artikel 38/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 38/1.In afwijking van artikel 38, tweede lid, wordt de termijn van twaalf maanden verlengd tot zestien maanden indien de termijn van twaalf maanden afloopt in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020.".

Art. 4.In hetzelfde besluit wordt een artikel 39/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 39/1.In afwijking van artikel 39, tweede lid wordt de termijn van zes maanden verlengd tot twaalf maanden voor elke aanvraag tot hernieuwing ingediend in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020." .

Art. 5.In hetzelfde besluit wordt een artikel 42/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 42/1.In afwijking van artikel 42 zullen alle voorrechten verbonden aan de bevoegdverklaringen als moniteur die tijdens de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 vervallen, worden geacht geldig te zijn tot en met 30 september 2020.". HOOFDSTUK 2. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 12 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/07/2013 pub. 07/08/2013 numac 2013014202 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van luchtverkeersleiders sluiten tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van luchtverkeersleiders

Art. 6.In artikel 52 van het koninklijk besluit van 12 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/07/2013 pub. 07/08/2013 numac 2013014202 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van luchtverkeersleiders sluiten tot regeling van de organisatie van de controle van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen, van cabinebemanning en van luchtverkeersleiders worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 wordt de bepaling onder 4° /1 ingevoegd, luidende : "4° /1 VCL: de aanvrager of de houder van een toelating mag enkel overdag een luchtvaartuig bedienen;" 2° In paragraaf 2, eerste lid, worden de woorden "tot 4° " vervangen door de woorden "tot en met 4° /1".

Art. 7.In hetzelfde besluit wordt een artikel 54/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 54/1.In afwijking van artikel 54, § 1, zal een medisch certificaat klasse 4 zonder beperkingen of een medisch certificaat klasse 4 met louter een visuele beperking (VDL, VML, VNL, CCL, VCL), dat in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 verstrijkt, geldig blijven tot en met 30 november 2020.". HOOFDSTUK 3. - Wijziging van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 16/12/2013 numac 2013014373 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van Verordening nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerlucht-vaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad sluiten tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad

Art. 8.In artikel 40, 3°, van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 16/12/2013 numac 2013014373 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot uitvoering van Verordening nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerlucht-vaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad sluiten tot uitvoering van verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 7 februari 2019, wordt het cijfer "2020" vervangen door het cijfer "2021". HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 10 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/06/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014014338 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren

Art. 9.In het koninklijk besluit van 10 juni 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/06/2014 pub. 09/07/2014 numac 2014014338 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren sluiten tot vaststelling van de bijzondere voorwaarden opgelegd voor de toelating tot het luchtverkeer van paramotoren wordt een artikel 26/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 26/1.In afwijking van artikel 26, § 1, 2°, c), wordt de termijn van negentig dagen verlengd tot honderdtachtig dagen voor elke toelating tot het besturen van een paramotor met een passagier aan boord in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020.".

Art. 10.In hetzelfde besluit wordt een artikel 27/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 27/1.In afwijking van artikel 27, § 1, zal elke praktische check-up die in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 vervalt, worden verlengd tot en met 30 september 2020.".

Art. 11.In hetzelfde besluit wordt een artikel 30/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 30/1.In afwijking van artikel 30 zullen alle voorrechten verbonden aan de bevoegdverklaring als monitor die in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 verstrijken, geldig blijven tot en met 30 september 2020.". HOOFDSTUK 5. - Wijzigingen van het koninklijk besluit van 10 april 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/04/2016 pub. 15/04/2016 numac 2016014116 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim sluiten met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim

Art. 12.In het koninklijk besluit van 10 april 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/04/2016 pub. 15/04/2016 numac 2016014116 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim sluiten met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim wordt een artikel 22/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 22/1.§ 1. In afwijking van artikel 22, § 2, 1°, zal de geldigheidsduur van een medisch certificaat voor LAPL zonder beperkingen of van een medisch certificaat LAPL met louter een visuele beperking (VDL, VML, VNL, CCL, VCL), dat in de periode van 18 maart 2020 tot en met 31 juli 2020 verstrijkt, automatisch worden verlengd tot en met 30 november 2020. § 2. In afwijking van artikel 22, § 2, 2°, mag de houder van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een RPA de voorrechten van een bewijs van bevoegdheid als bestuurder van een RPA blijven uitoefenen tot en met 31 augustus 2020, zelfs indien tussen 18 maart 2018 en 18 mei 2020 de houder van dit bewijs van bevoegdheid niet het vereiste aantal vluchten en/of uren heeft kunnen uitvoeren.

Uiterlijk op 31 augustus 2020 bewijst de bestuurder van een RPA aan het DGLV dat hij voldoet aan de vereisten vastgesteld in artikel 22, § 2, 2°.

Art. 13.In hetzelfde besluit wordt een artikel 30/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 30/1.§ 1. In afwijking van artikel 30 kan een kandidaat zijn praktische opleiding geheel of gedeeltelijk uitvoeren zonder houder te zijn van minstens een geldig medisch certificaat voor LAPL, indien deze plaatsvindt in de periode vanaf de intrekking van het tijdelijk verbod op opleidingsvluchten tot en met 31 augustus 2020. § 2. Uiterlijk op de indieningsdatum van zijn aanvraag voor de afgifte van zijn bewijs van bevoegdheid of van een bevoegdverklaring bewijst de kandidaat aan het DGLV dat hij houder is van een geldig medisch certificaat.".

Art. 14.In hetzelfde besluit wordt een artikel 31/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 31/1.In afwijking van artikel 31, 1°, kan een kandidaat die in de periode van 18 maart 2019 tot en met 30 juni 2019 voor het theorie-examen RPAS is geslaagd, de vaardigheidstest bedoeld in hetzelfde artikel afleggen tot en met 31 augustus 2020.".

Art. 15.In hetzelfde besluit wordt een artikel 35/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 35/1.In afwijking van artikel 35, § 3, wordt de geldigheidsduur van bevoegdverklaringen voor RPAS-vlieginstructeurs automatisch verlengd tot en met 31 december 2020.".

Art. 16.In hetzelfde besluit wordt een artikel 37/1 ingevoegd, luidende : "

Art. 37/1.In afwijking van artikel 37, § 3, wordt de geldigheidsduur van de certificaten voor RPAS-examinatoren automatisch verlengd tot en met 31 december 2020.". HOOFDSTUK 6. - Slotbepalingen

Art. 17.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 18 maart 2020.

Art. 18.De minister bevoegd voor het luchtvervoer en de luchtvaartnavigatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 10 juli 2020.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, belast met skeyes en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, Fr. BELLOT

^