Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 juli 2017
gepubliceerd op 17 juli 2017

Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 178 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 met het oog op het uitsluiten van bepaalde categorieën van belastingplichtigen van de vrijstelling van aangifteplicht in de personenbelasting

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2017030412
pub.
17/07/2017
prom.
10/07/2017
ELI
eli/besluit/2017/07/10/2017030412/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 JULI 2017. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 178 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 met het oog op het uitsluiten van bepaalde categorieën van belastingplichtigen van de vrijstelling van aangifteplicht in de personenbelasting


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit waarvan wij de eer hebben het ter ondertekening aan Uwe Majesteit voor te leggen, beoogt de aanpassing van artikel 178, § 3, van het Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (KB/WIB 92) teneinde er bepaalde categorieën van belastingplichtigen aan toe te voegen die niet kunnen genieten van het systeem van de vereenvoudigde aangifte in de inkomstenbelastingen zoals bepaald in artikel 306 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92).

Krachtens artikel 305, WIB 92 is elke belastingplichtige er inderdaad toe gehouden jaarlijks zijn aangifte in de personenbelasting, waarvan het model krachtens artikel 307, § 1, WIB 92 door Uwe Majesteit wordt vastgelegd, in te dienen bij de daartoe aangewezen dienst.

Evenwel machtigt artikel 306, § 1, WIB 92 Uwe Majesteit bepaalde belastingplichtigen vrij te stellen van deze aangifteverplichting in de personenbelasting. Krachtens § 1, eerste lid van dit artikel is er vastgelegd dat er aan de in § 1 bedoelde belastingplichtigen een voorstel van vereenvoudigde aangifte zal worden toegezonden.

In uitvoering van deze bepaling, bepaalt artikel 178, § 2, KB/WIB 92 de criteria krachtens dewelke de belastingplichtigen die vrijgesteld zijn van de aangifteverplichting een voorstel van vereenvoudigde aangifte krijgen. Deze criteria worden gecontroleerd op basis van gekende gegevens met betrekking tot het vorige aanslagjaar. § 3 van voormeld artikel 178 preciseert echter de omstandigheden waarin de in § 2 vermelde belastingplichtigen van deze vrijstelling zijn uitgesloten. Deze gegevens worden zowel geput uit de gekende gegevens van het voorgaande aanslagjaar als uit de gegevens waarvan de administratie kennis heeft op het ogenblik van het definitief samenstellen van de doelgroep. Vanaf dat moment ontvangen de belastingplichtigen, uitgesloten op basis van § 3, geen voorstel van vereenvoudigde aangifte maar een gewoon aangifteformulier.

Met het oog op de overeenstemming met artikel 307, § 1, vierde lid, WIB 92, dat in een aangifteplicht inzake juridische constructies voorziet, beoogt het voorliggend besluit in eerste instantie aan de categorie van belastingplichtigen die niet kunnen genieten van het systeem van de vereenvoudigde aangifte, zij die zelf of hun echtgenoot of wettelijk samenwonende evenals de kinderen waarover ze het ouderlijk gezag uitoefenen, hetzij een oprichter is van een juridische constructie zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 14°, WIB 92, hetzij een derde begunstigde is zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 14° /1, van hetzelfde Wetboek, toe te voegen vanaf aanslagjaar 2017.

Vanaf aanslagjaar 2018 zijn, overeenkomstig artikel 307, § 1, laatste lid, WIB 92,, de belastingplichtigen die buiten hun beroepsbezigheid, nieuwe leningen aan een onderneming hebben toegekend via een crowdfundingplatform teneinde die onderneming in staat te stellen nieuwe economische initiatieven te financieren, volgens de voorwaarden voorzien in artikel 21, 13°, WIB 92, eveneens uitgesloten van het systeem van vereenvoudigde aangifte en dit gedurende de looptijd van deze leningen.

Dit is, Sire, de draagwijdte van het besluit dat U wordt voorgelegd Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

ADVIES 61.397/3 VAN 29 MEI 2017 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT "TOT WIJZIGING VAN ARTIKEL 178 VAN HET KONINKLIJK BESLUIT TOT UITVOERING VAN HET WETBOEK VAN DE INKOMSTENBELASTINGEN 1992 MET HET OOG OP HET UITSLUITEN VAN BEPAALDE CATEGORIEEN VAN BELASTINGPLICHTIGEN VAN DE VRIJSTELLING VAN AANGIFTEPLICHT IN DE PERSONENBELASTIN"' Op 25 april 2017 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van artikel 178 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 met het oog op het uitsluiten van bepaalde categorieën van belastingplichtigen van de vrijstelling van aangifteplicht in de personenbelasting ".

Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 16 mei 2017 .

De kamer was samengesteld uit Jo Baert, kamervoorzitter, Jan Smets en Koen Muylle, staatsraden, Jan Velaers en Bruno Peeters, assessoren, en Astrid Truyens, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Frédéric Vanneste, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Jo Baert, kamervoorzitter.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 29 mei 2017. 1. Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich toegespitst op het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan. Strekking van het ontwerp 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe artikel 178, § 3, van het koninklijk besluit van 27 augustus 1993Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 27/07/2015 numac 2015000371 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel I type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 19/11/2015 numac 2015000628 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel II type koninklijk besluit prom. 27/08/1993 pub. 04/03/2016 numac 2016000121 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. - Officieuze coördinatie in het Duits - Deel III sluiten "tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992" (hierna: KB/WIB 92) aan te vullen, teneinde twee bijkomende categorieën van belastingplichtigen uit te sluiten van de vrijstelling van aangifteplicht in de personenbelasting. Rechtsgrond 3. Voor het ontworpen besluit wordt rechtsgrond geboden door artikel 306, § 1, eerste lid, van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (hierna : WIB 92), dat de Koning de bevoegdheid geeft om bepaalde categorieën van belastingplichtigen vrij te stellen van de in artikel 305 van het WIB 92 bedoelde aangifteplicht in de personenbelasting.Op grond van die bepaling kan de Koning niet alleen bepalen welke belastingplichtigen zijn vrijgesteld, maar omgekeerd ook welke belastingplichtigen van die vrijstelling zijn uitgesloten.

Onderzoek van de tekst Aanhef 4. In de aanhef dient melding te worden gemaakt van de uitgevoerde regelgevingsimpactanalyse bedoeld in artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten "houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging". Artikel 1 5. Het verdient aanbeveling om in de Nederlandse tekst van het ontworpen artikel 178, § 3, 10°, van het KB/WIB 92 het woord "echtgeno(o)t(e)" te vervangen door het woord "echtgenoot".Het gebruik van het woord "echtgenoot" staat er niet aan in de weg dat de regel algemeen van toepassing is, dus ook indien de belastingplichtige gehuwd is met een persoon van het vrouwelijke geslacht. 6. In het ontworpen artikel 178, § 3, 11°, van het KB/WIB 92 dient te worden verwezen naar artikel 21, eerste lid, 13°, in plaats van naar "artikel 21, 13° " van het WIB 92.7. Zoals het ontworpen artikel 178, § 3, 11°, van het KB/WIB 92 luidt, zullen belastingplichtigen die "de leningen" (lees in overeenstemming met de Franse tekst: leningen) bedoeld in artikel 21, eerste lid, 13°, van het WIB 92 hebben toegekend, uitgesloten zijn van de vrijstelling. Dat zal derhalve ook het geval zijn nàdat de leningstermijn is verlopen.

Dat is allicht niet de bedoeling, in welk geval de ontworpen bepaling moet worden aangepast.

Artikel 2 8. Volgens artikel 2 van het ontwerp treedt het te nemen besluit in werking "vanaf aanslagjaar 2017".Aan de gemachtigde is gevraagd of de termijn om de aangifte voor het aanslagjaar 2017 in te dienen in dat geval niet al te kort zal zijn voor personen die momenteel vallen onder het systeem van de vereenvoudigde aangifte, maar die ten gevolge van het ontworpen besluit alsnog verplicht zullen zijn om zelf een aangifte in te dienen (1) (2).

De gemachtigde antwoordde het volgende: "Suite aux questions posées par le Conseil d'Etat et après lecture du formulaire de proposition de déclaration simplifiée actuellement en cours d'envoi auprès de tous les contribuables concernés pour l'exercice d'imposition 2017, il a été jugé opportun dans un souci de sécurité juridique de modifier la disposition d'entrée en vigueur du projet d'arrêté royal.

En effet, en ce qui concerne l'octroi de prêts visés à l'article 21, 13° CIR 92 faisant l'objet de l'insertion d'un 11° nouveau dans l'article 178, § 3, AR CIR 92, le texte actuel de la proposition de déclaration simplifiée, (...) sollicite certes que cette information soit communiquée par les contribuables concernés mais ne prévoit pas expressément en cas de réponse positive, l'obligation pour ceux-ci de remplir une déclaration selon les formes et les délais ordinaires.

Dans cette mesure, il a paru préférable de postposer pour cette catégorie de contribuables l'entrée en vigueur de l'arrêté royal à l'exercice d'imposition 2018 afin qu'ils puissent encore bénéficier cette année du bénéfice de la déclaration simplifiée et que leur sécurité juridique soit ainsi préservée.

Par contre, l'entrée en vigueur du 10° nouveau en ce qui concerne les titulaires de constructions juridiques ne pose pas ce type de problèmes, puisque le formulaire mentionne spécialement à leur attention que dans ce cas, ils ne peuvent bénéficier de la déclaration simplifiée et qu'ils sont dans l'obligation d'introduire une déclaration ordinaire dans les formes et les délais habituels, détaillés dans le corps du formulaire. Etant donné que les propositions de déclaration simplifiée ont déjà été envoyées ou vont l'être sous peu, le délai qui leur est laissé pour introduire une déclaration ordinaire via Tax-on-web ou par déclaration papier apparaît suffisant. Il convient de signaler également qu'au vu des catégories particulières de contribuables visées par la proposition de déclaration simplifiée, la question des constructions juridiques ne concernera en tout état de cause qu'un très faible nombre d'entre eux.

C'est pourquoi l'entrée en vigueur de l'arrêté royal est maintenue pour cette catégorie de contribuables à l'exercice d'imposition 2017.

Dans un souci de clarté légistique, le projet d'arrêté royal a donc fait l'objet d'un redécoupage en deux articles distincts afin que l'entrée en vigueur puisse être nettement distinguée pour les deux catégories de contribuables visées.

Il est à noter pour terminer qu'au vu du caractère évolutif de la déclaration simplifiée, notamment quant au groupe-cible visé, une révision globale de la réglementation y afférente est envisagée pour l'année prochaine." Met de door de gemachtigde voorgestelde aanpassingen kan worden ingestemd.

De griffier, De voorzitter A. Truyens. J. Baert (1) Volgens een bericht op de website van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte/ aangifte/uw_aangifte_indienen) zijn de uiterste datums voor het indienen van de aangifte: "Papieren aangifte: ten laatste op 29 juni 2017 - Hulp bij het invullen: ten laatste op 30 juni 2017 - Wijzigen van het voorstel van vereenvoudigde aangifte per post : ten laatste op 29 juni 2017 - Aangifte via Tax-on-web : ten laatste op 13 juli 2017 - Wijzigen van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via Tax-on-web: ten laatste 13 juli 2017 - Aangifte via uw mandataris : ten laatste op 26 oktober 2017". (2) In dat verband dient te worden aangestipt dat een belastingplichtige krachtens 308, § 1, van het WIB 92 in principe over één maand dient te beschikken vanaf de verzending om zijn aangifte in te dienen.

10 JULI 2017. - Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 178 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 met het oog op het uitsluiten van bepaalde categorieën van belastingplichtigen van de vrijstelling van aangifteplicht in de personenbelasting FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 306, § 1, eerste lid;

Gelet op het het koninklijk besluit tot uitvoering van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 7 maart 2017;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 29 maart 2017;

Gelet op het advies 61.397/3 van de Raad van State, gegeven op 29 mei 2017, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikel 6, § 1, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Op de voordracht van de Minister van Financiën en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 178, § 3, KB/WIB92, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 21 februari 2014, wordt aangevuld met een bepaling opgenomen onder 10° luidende : 10° zelf of hun echtgenoot of wettelijk samenwonende evenals de kinderen waarover ze het ouderlijk gezag uitoefenen, hetzij een oprichter zijn van een juridische constructie zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 14°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, hetzij een derde begunstigde zijn zoals bedoeld in artikel 2, § 1, 14° /1, van hetzelfde Wetboek;

Art. 2.Artikel 178, § 3, KB/WIB92, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 21 februari 2014, wordt aangevuld met een bepaling opgenomen onder 11° luidende : 11° in artikel 21, eerste lid, 13°, van hetzelfde Wetboek bedoelde leningen hebben toegekend, waarvan de looptijd nog niet is verstreken.

Art. 3.Artikel 1 treedt in werking vanaf aanslagjaar 2017.

Artikel 2 treedt in werking vanaf aanslagjaar 2018.

Art. 4.De minister bevoegd voor Financiën is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 juli 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^