gepubliceerd op 20 april 2020
Koninklijk besluit tot tijdelijke afwijking van de vastgestelde regels bij de organisatie van de spelen van de Nationale Loterij in uitzonderlijke omstandigheden
9 APRIL 2020. - Koninklijk besluit tot tijdelijke afwijking van de vastgestelde regels bij de organisatie van de spelen van de Nationale Loterij in uitzonderlijke omstandigheden
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, strekt ertoe om spoedig de nodige, tijdelijke maatregelen te kunnen reffen ten aanzien van de aangeboden spelen van de Nationale Loterij ingevolge de dringende maatregelen die de regering heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan. Deze maatregelen hebben immers een impact op de continuïteit van de dienstverlening van de Nationale Loterij.
Dit voorgelegde besluit betreft de loterijen van de Nationale Loterij.
De Nationale Loterij is een verantwoorde aanbieder van openbare loterijspelen.
De organisatie van loterijspelen en de verdeling en de bestemming van subsidies zijn wettelijk voorziene taken van openbare dienst.
Het voorliggende besluit bevat diverse bepalingen die toelaten om van de bestaande regels genomen bij de koninklijke besluiten betreffende de organisatie van loterijen af te wijken en om maatregelen te nemen om de gevolgen van de regeringsmaatregelen op te vangen.
Deze afwijkingen en maatregelen kunnen enkel in dringende en uiterst uitzonderlijke omstandigheden worden genomen, ingeval de urgentie zodanig is dat het normale proces van de verordende bevoegdheid niet snel genoeg verloopt, ingeval de Koning niet meer tijdig de nodige afwijkingen of maatregelen kan vastleggen en ingeval de gevolgen van de voormelde regeringsmaatregelen een aanzienlijke negatieve invloed hebben op de pay-out van een loterijspel, wat de organisatie van loterijen en de subsidiëring van goede doelen in gevaar zou kunnen brengen.
In antwoord op de Raad van State, is het dus alleen ingeval van extreme urgentie, die nog niet gebleken is, dat een verordenende bevoegdheid, die beperkt is in haar doel en in de tijd, voorlopig kan worden toevertrouwd aan de Nationale Loterij.
Artikelsgewijze bespreking Artikel 1, § 1 bepaalt de regels waarvan de Nationale Loterij kan afwijken bij de organisatie van de trekkingsspelen van de Nationale Loterij, meer bepaald EuroMillions, Lotto, Joker+, Keno en Pick 3.
Om de volgende redenen dient te kunnen worden afgeweken van: - het aantal trekkingen per week: bv. ingeval de vraag naar bepaalde loterijspelen sterk vermindert; - het tijdstip van de trekkingen: bv. ingeval er een avondklok wordt ingesteld of er in het weekeinde geen verplaatsingen mogen gebeuren; - de hoogte van de Jackpot van de eerste trekking in een cyclus en de hoogte van de Jackpot bij de volgende trekking ingeval de Jackpot niet gewonnen wordt: bv. om de pay-out in evenwicht te houden ingevolge verminderde inzetten; - de bedragen van de forfaitaire loten: idem; - de mogelijkheid om aan meerdere toekomstige trekkingen deel te nemen, het aantal opeenvolgende trekkingen waaraan de speler kan deelnemen, en de voortdurende deelneming aan opeenvolgende trekkingen: bv. om te kunnen anticiperen op een uitstel van trekkingen; - de percentages van de inzetten voor de fondsen: bv. om de fondsen voldoende te kunnen voorzien van middelen om een Jackpot te kunnen financieren of om meer inzetten te kunnen verdelen onder de winstrangen.
Concreet kan worden afgeweken van de volgende reglementaire bepalingen: * Voor wat betreft het aantal trekkingen per week: - EuroMillions: art. 4, § 1, 15° van het KB EuroMillions van 01.04.2016 - Lotto: art. 2 van het KB Lotto van 21 maart 2018 - Joker+: art. 3 van het KB Joker+ van 4 maart 2015 - Keno: art. 2 van het KB Keno van 18 januari 2008 - Pick3: art. 2 van het KB Pick3 van 9 augustus 2002 * Voor wat betreft het tijdstip van de trekkingen: - EuroMillions: art. 4, § 1, 15° van het KB EuroMillions - Lotto: art. 2 van het KB Lotto - Joker+: art. 3 van het KB Joker+ - Keno: art. 2 van het KB Keno - Pick3: art. 2 van het KB Pick3 * Voor wat betreft de hoogte van de Jackpot van de eerste trekking in een cyclus en de hoogte van de Jackpot bij de volgende trekking ingeval de Jackpot niet gewonnen wordt: - EuroMillions: het bedrag van de Jackpot van de eerste trekking in een cyclus (17 miljoen euro) is overeengekomen met de deelnemende loterijen aan EuroMillions en is niet expliciet voorzien in het KB, maar is wel meegedeeld aan de spelers. Het bedrag van de Jackpot van de volgende trekking indien de Jackpot niet werd gewonnen, is voorzien in art. 18, § 1, eerste lid en art. 4, § 1, 5° - Lotto: art. 7, 1° en art. 8 van het KB Lotto - Joker+: art. 27 van het KB Joker+ (het bedrag van de Jackpot van de volgende trekking indien de Jackpot niet werd gewonnen blijft hetzelfde) - Keno: art. 13, § 3 en § 4 en bijlage 1 van het KB Keno (het bedrag van rang 1 van de volgende trekking indien de rang 1 niet werd gewonnen blijft hetzelfde) - Pick3: niet van toepassing * Voor wat betreft de bedragen van de forfaitaire loten: - EuroMillions: niet van toepassing, omdat er geen forfaitaire loten zijn in het gemeenschappelijk spel EuroMillions - Lotto: art. 7, 7°, 8°, 9° van het KB Lotto - Joker+: art. 27 van het KB Joker+ - Keno: art. 13, § 3 en § 4 en bijlage 1 van het KB Keno - Pick3: art. 14 van het KB Pick3 * Voor wat betreft de mogelijkheid om aan meerdere toekomstige trekkingen deel te nemen, het aantal opeenvolgende trekkingen waaraan de speler kan deelnemen, en de voortdurende deelneming aan opeenvolgende trekkingen: - EuroMillions: niet van toepassing want voorzien in een reglement van de Nationale Loterij betreffende de Deelnemingsregels aan EuroMillions van 23 oktober 2019 (art. 2, § 1 en § 2 en art. 9, § 4) - Lotto: niet van toepassing want voorzien in een reglement van de Nationale Loterij betreffende de Deelnemingsregels aan de Lotto van 14 maart 2018 (art. 2, § 1 en art. 16) - Joker+: art. 10 en art. 22, § 1 van het KB Joker+ - Keno: art. 5, § 2 en art. 11/1, § 4 van het KB Keno - Pick3: art. 5, § 2 en 12/1, § 3 van het KB Pick3 * Voor wat betreft de percentages van de inzetten voor de fondsen: - EuroMillions: art. 4, § 1, 5° van het KB EuroMillions - Lotto: art. 7, 1° en 10° van het KB Lotto - Joker+: art. 30 van het KB Joker+ - Keno: niet van toepassing - Pick3: art. 14bis van het KB Pick3 Aangezien het concept van EuroMillions bestaat uit de gelijktijdige en gecoördineerde organisatie van een soortgelijke loterij door verschillende Europese loterijen en er bijgevolg ook in de landen van die Europese loterijen gelijkaardige regeringsmaatregelen kunnen worden genomen, dient hiermee rekening te worden gehouden en kunnen de voorziene afwijkingen daarom langer aanhouden.
Artikel 1, § 2 legt aan de Nationale Loterij op om het publiek effectief te informeren over de start en het einde van deze afwijkingen.
Overeenkomstig § 3 kan de Nationale Loterij in diezelfde uitzonderlijke omstandigheden beslissen om een of meerdere trekkingen uit te stellen naar een andere datum of te annuleren. In het laatste geval worden de inzetten van de spelers terugbetaald volgens de modaliteiten en vormen gekozen door de Nationale Loterij, bv. met een voucher.
Artikel 2 bepaalt dat de trekking van EuroMillions kan worden verricht door middel van een elektronische of informatica-hulpmiddel of door middel van een fysiek hulpmiddel, waarbij wordt gegarandeerd dat enkel het toeval instaat voor de bepaling van de winnende spelcombinatie.
Dit kan enkel in uiterst uitzonderlijke omstandigheden naar aanleiding van afgekondigde regeringsmaatregelen inzake civiele veiligheid, en/of wanneer gelijkaardige regeringsmaatregelen van toepassing zijn in een land waarvan een organiserende loterij deelneemt aan EuroMillions. De trekkingen van EuroMillions vinden immers nabij Parijs plaats, en het is mogelijk dat de regeringsmaatregelen in Frankrijk fysieke trekkingen onmogelijk maken, waardoor een andere manier om de trekkingen uit te voeren dient te worden voorzien.
Artikel 3 bepaalt dat vanaf 25 maart 2020 tot en met 2 mei 2020 de uitbetalingstermijn van nog niet uitbetaalde winsten en van de toekomstige winsten voor de trekkingsspelen vermeld in artikel 1, § 1, wordt verlengd van de reglementaire 20 weken naar 30 weken. Door de regeringsmaatregelen kunnen spelers immers niet of moeilijk hun winst innen en is het gerechtvaardigd om de uitbetalingstermijn te verlengen, in lijn met de duur van de regeringsmaatregelen.
Artikel 4 bepaalt dat afwijkingen en maatregelen bedoeld in artikel 1 en 2 worden bekrachtigd bij koninklijk besluit binnen een termijn van één maand vanaf hun inwerkingtreding, bij gebreke waarvan de genomen afwijkingen en maatregelen worden beëindigd.
De Nationale Loterij neemt de noodzakelijke maatregelen om de overgang naar en uit de periode van afwijkingen te regelen. Dit biedt o.a. de mogelijkheid om afwijkingen geleidelijk aan in te voeren of de normale regels geleidelijk aan terug in te voeren.
In artikel 5 wordt de inwerkingtreding van het koninklijk besluit vastgesteld op de dag van publicatie in het Belgisch Staatsblad. De einddatum om maatregelen te nemen wordt op 3 mei 2020 vastgesteld.
Artikel 6 bevat het uitvoeringsartikel.
Dit is, Sire, de draagwijdte van het besluit dat aan Uwe Majesteit wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Vice-eersteminister, belast met de Nationale Loterij, D. CLARINVAL
ADVIES 67.156/4 VAN 30 MAART 2020 OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `TOT TIJDELIJKE AFWIJKING VAN DE VASTGESTELDE REGELS BIJ DE ORGANISATIE VAN DE SPELEN VAN DE NATIONALE LOTERIJ IN UITZONDERLIJKE OMSTANDIGHEDEN' Op 24 maart 2020 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en minister van Begroting en van Ambtenarenzaken, belast met de Nationale Loterij en Wetenschapsbeleid verzocht binnen een termijn van vijf werkdagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot tijdelijke afwijking van de vastgestelde regels bij de organisatie van de spelen van de Nationale Loterij in uitzonderlijke omstandigheden'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 30 maart 2020. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Charles-Henri VAN HOVE, toegevoegd griffier.
Het verslag is uitgebracht door Xavier DELGRANGE, eerste auditeur-afdelingshoofd.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 30 maart 2020.
Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden opgegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.
De motivering in de brief luidt als volgt: "Er wordt om de spoedbehandeling van het advies over dit ontwerp verzocht, gelet op het feit dat de regering dringende maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken. Deze aard van maatregelen hebben een impact op de continuïteit van de dienstverlening van de Nationale Loterij. Het is bijgevolg noodzakelijk om spoedig de nodige, tijdelijke maatregelen te treffen ten aanzien van de aangeboden spelen van de Nationale Loterij".
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen. 1. Overeenkomstig artikel 84, § 1, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State dient de motivering van het spoedeisende karakter die in de adviesaanvraag wordt opgegeven, in de aanhef van het besluit te worden overgenomen. In casu is dat vereiste evenwel niet helemaal vervuld. 2. Op de vraag van welke verordeningsbepalingen de Nationale Loterij volgens het ontwerp precies mag afwijken, heeft de gemachtigde van de minister het volgende geantwoord: "Voici les dispositions auxquelles la Loterie Nationale devrait pouvoir déroger.Vu l'urgence, il ne m'était pas possible de les mentionner dans l'AR. - le nombre de tirages par semaine : EuroMillions: art. 4, § 1, 14° [lire 15° ] de l'AR EuroMillions du 01.04.2016: `Sauf circonstances exceptionnelles, les deux tirages 'EuroMillions' hebdomadaires communs à toutes les Loteries Participantes sont effectués l'un le mardi soir et l'autre le vendredi soir, à condition que les critères de participation concernés aient été respectés'.
Lotto : art. 2 de l'AR Lotto du 21 mars 2018 Joker+ : art. 3 de l'AR Joker+ du 4 mars 2015 Keno : art. 2 de l'AR Keno du 18 janvier 2018 [lire 2008] Pick3 : art. 2 de l'AR Pick3 du 9 aout 2002 - le moment des tirages ;
EuroMillions: art. 4, § 1, 14° [lire 15° ] de l'AR EuroMillions: `Sauf circonstances exceptionnelles, les deux tirages 'EuroMillions' hebdomadaires communs à toutes les Loteries Participantes sont effectués l'un le mardi soir et l'autre le vendredi soir, à condition que les critères de participation concernés aient été respectés'.
Lotto : art. 2 de l'AR Lotto Joker+ : art. 3 de l'AR Joker+ Keno : art. 2 de l'AR Keno Pick3 : art. 2 de l'AR Pick3 - le montant du Jackpot du premier tirage dans un cycle et le montant du Jackpot au prochain tirage dans le cas où le Jackpot n'est pas gagné ;
EuroMillions : le montant du Jackpot du premier tirage dans un cycle (17 millions d'euros) est convenu avec les loteries participantes à EuroMillions et n'est pas prévu comme tel dans l'AR. Le montant du Jackpot au prochain tirage dans le cas où le Jackpot n'est pas gagné est prévu à l'art. 18, § 1, al.1er et art. 4, § 1er, 5° Lotto : art. 7, 1° et art. 8 de l'AR Lotto Joker+ : art. 27 de l'AR Joker+ (le montant du Jackpot au prochain tirage dans le cas où le Jackpot n'est pas gagné reste le même) Keno : art. 13, § 3 et § 4 et annexe 1 de l'AR Keno (le montant du rang 1 au prochain tirage dans le cas où le rang 1 n'est pas gagné reste le même) Pick3 : pas d'application - les montants des lots forfaitaires ;
EuroMillions : pas d'application, car il n'y a pas de lots forfaitaires au jeu commun d'EuroMillions.
Lotto : art. 7, 7°, 8°, 9° de l'AR Lotto Joker+ : art. 27 de l'AR Joker+ Keno : art. 13, § 3 et § 4 et annexe 1 de l'AR Keno Pick3 : art. 14 de l'AR Pick3 - la possibilité de participer à plusieurs tirages futurs, le nombre de tirages successifs auxquels le joueur peut participer, et la participation en mode continu à des tirages successifs ;
Pour Lotto et EuroMillions c'est prévu de manière générale dans l'art. 5/1 de l'AR EuroMillions et dans l'art. 21 de l'AR Lotto et de manière spécifique dans un règlement du Comité de direction de la Loterie Nationale (publiés au Moniteur belge) et qui sera également modifié (art. 2, § 1 et § 2 et art. 9, § 4 des Règles de participation d'EuroMillions du 23 octobre 2019; art. 2, § 1 et art. 16 des Règles de participation du Lotto du 14 mars 2018) Mais pour les jeux Joker+, Keno et Pick3, c'est toujours prévu dans les AR respectifs : art. 10 et art. 22, § 1 de l'AR Joker+ ; art. 5, § 2 et art. 11/1, § 4 de l'AR Keno ; art. 5, § 2 et 12/1, § 3 de l'AR Pick3 - les pourcentages des mises destinées aux fonds : EuroMillions : art. 4, § 1er, 5° de l'AR EuroMillions Lotto : art. 7, 1° et 10° de l'AR Lotto Joker+ : art. 30 de l'AR Joker+ Keno : pas d'application Pick3 : art. 14bis de l'AR Pick3". 3. Aan de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht1 die er bij de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten `tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij' mee wordt belast "in het algemeen belang en volgens handelsmethodes, de openbare loterijen, en wedstrijden te organiseren in de vormen en volgens de algemene regels bepaald door de Koning op voordracht van de minister"2 wordt bij het voorliggende dispositief de bevoegdheid verleend af te wijken van een reeks regels die in koninklijke besluiten zijn vastgesteld en die op die loterijspelen van toepassing zijn. Het dispositief lijkt er dus niet, of niet enkel, toe te strekken dat de Nationale Loterij met het oog op de uitzonderlijke omstandigheden die uit de gezondheidscrisis voortkomen, kan afwijken van de regels die voor de organisatie van een specifieke loterij gelden. De bedoeling lijkt eerder te zijn om, gelet op die gezondheidscrisis en voor de duurtijd ervan, aan de Nationale Loterij de bevoegdheid te verlenen om afwijkende regels vast te stellen voor alle spelen die in artikel 1 van het ontwerp worden vermeld.
De steller van het ontwerp wil dus de Nationale Loterij, die een naamloze vennootschap van publiek recht is, een beperkte verordenende bevoegdheid verlenen.
Uit de adviespraktijk van de afdeling Wetgeving blijkt dat de verordenende bevoegdheid om aan de wetten uitvoering te geven krachtens artikel 108 van de Grondwet bij de Koning berust. Die bevoegdheid kan onder bepaalde voorwaarden weliswaar rechtstreeks aan een minister worden verleend, maar in principe niet aan derde overheden zoals een naamloze vennootschap van publiek recht. Op het principe dat de verordenende bevoegdheid door de Koning of, binnen de grenzen van een aanvaardbare delegatie, door een minister moet worden uitgevoerd, kunnen evenwel bepaalde uitzonderingen worden toegestaan, met name op grond van de bijzonder technische aard van de aangelegenheid.
Volgens de afdeling Wetgeving is een delegatie van een verordenende bevoegdheid van de Koning aan een andere overheid dan een minister mogelijk geldig wanneer de Koning of een minister vanwege uitzonderlijke omstandigheden de verordenende bevoegdheid om noodsituaties het hoofd te bieden niet meer op werkbare en doeltreffende wijze kan uitoefenen.
Het voorliggende ontwerp van koninklijk besluit past in de context van een dergelijke rechtvaardiging en lijkt in dat licht principieel aanvaardbaar te zijn.
De steller van het ontwerp dient in dat verband echter concreet en omstandig te kunnen rechtvaardigen, enerzijds, dat elke opdracht van verordenende bevoegdheid waarin het ontwerpbesluit voorziet, op de uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van de gezondheidscrisis steunt, en, anderzijds, dat voor alle beoogde bevoegdheidsopdrachten zowel de Koning als de bevoegde minister zich in de onmogelijkheid bevindt om de beperkte verordenende bevoegdheden die men aan de Nationale Loterij wenst te verlenen, zelf op werkbare wijze uit te oefenen.
Die elementen, alsook het precieze kader3 waarin de Nationale Loterij wordt gemachtigd de bevoegdheden uit te oefenen die het voorliggende ontwerp haar verleent, zouden duidelijk moeten worden geëxpliciteerd in een verslag aan de Koning. Dat verslag moet samen met dit advies in het Belgisch Staatsblad worden bekendgemaakt.
Hoe dan ook is de afdeling Wetgeving bij de huidige stand van het dossier en gelet op het spoedeisende karakter van de adviesaanvraag, niet in staat zich met kennis van zaken uit te spreken over de vraag of die voorwaarde vervuld is. 4. In de wetenschap dat het ontworpen dispositief alleen aanvaardbaar is zolang de uitzonderlijke omstandigheden die er de grondslag van vormen blijven voortduren, dient dat dispositief voorts te worden aangevuld met een bepaling die nauwkeuriger de periode vaststelt waarin aan de Nationale Loterij verordenende bevoegdheden worden verleend, met dien verstande dat de Koning de aanvankelijke periode nog altijd kan verlengen met een nieuwe welbepaalde periode, indien de omstandigheden dat rechtvaardigen. Ook dient te worden opgemerkt dat de bijzondere regeling inzake de bekendmaking van de verordeningen die door de Nationale Loterij worden vastgesteld, vermeld in artikel 1, § 2, alleen aanvaardbaar is voor zover de beoogde alternatieve wijzen van bekendmaking, de betrokkenen werkelijk in staat stellen gemakkelijk en tijdig kennis te nemen van de nieuwe regels.
Ten slotte wordt erop gewezen dat de Nationale Loterij in de uitoefening van de bevoegdheden die haar worden verleend, uiteraard moet blijven voldoen aan de verplichtingen die alle hogere rechtsnormen haar opleggen, en meer bepaald aan de verplichtingen die voortvloeien uit de beginselen van gelijkheid en non-discriminatie, uit de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten en uit alle verordeningsbepalingen waarvoor ze op basis van het ontworpen besluit niet de bevoegdheid heeft om ervan af te wijken.
De griffier, De voorzitter, Charles-Henri VAN HOVE Martine BAGUET _______ Nota's 1 Artikel 4, § 1, van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten `tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij'. 2 Artikel 3, § 1, eerste lid, van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten. 3 De steller van het ontwerp moet daartoe nagaan of de bepalingen van de verschillende koninklijke besluiten waarnaar de gemachtigde van de minister in zijn antwoord verwijst, correct zijn opgegeven.
9 APRIL 2020. - Koninklijk besluit tot tijdelijke afwijking van de vastgestelde regels bij de organisatie van de spelen van de Nationale Loterij in uitzonderlijke omstandigheden FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, artikel 3, § 1, eerste lid, gewijzigd bij de Programmawet I van 24 december 2002 en de wet van 10 januari 2010, en artikel 6, § 1, 1°, gewijzigd bij de Programmawet I van 24 december 2002;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die enkel toelaat om het advies van de afdeling wetgeving van de Raad van State binnen een verkorte termijn van vijf werkdagen te vragen; gelet op het feit dat de regering dringende maatregelen heeft genomen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; dat deze aard van maatregelen een impact hebben op de continuïteit van de dienstverlening van de Nationale Loterij; dat het bijgevolg noodzakelijk kan zijn om spoedig de nodige, tijdelijke maatregelen te treffen ten aanzien van de aangeboden spelen van de Nationale Loterij;
Gelet op het advies 67.156/4 van de Raad van State, gegeven op 30 maart 2020, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Vice-eersteminister, belast met de Nationale Loterij, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.§ 1. Om de continuïteit van haar dienstverlening te garanderen in uiterst uitzonderlijke omstandigheden, kan de Nationale Loterij naar aanleiding van afgekondigde regeringsmaatregelen inzake civiele veiligheid, afwijken van de vastgestelde regels bij de organisatie van haar trekkingsspelen, zijnde EuroMillions, Lotto, Joker+, Keno en Pick 3, in het bijzonder wat betreft: - het aantal trekkingen per week; - het tijdstip van de trekkingen; - de hoogte van de Jackpot van de eerste trekking in een cyclus en de hoogte van de Jackpot bij de volgende trekking ingeval de Jackpot niet gewonnen wordt; - de bedragen van de forfaitaire loten; - de mogelijkheid om aan meerdere toekomstige trekkingen deel te nemen, het aantal opeenvolgende trekkingen waaraan de speler kan deelnemen, en de voortdurende deelneming aan opeenvolgende trekkingen; - de percentages van de inzetten voor de fondsen.
Voor de loterij EuroMillions kan de Nationale Loterij ook rekening houden met de duur van gelijkaardige regeringsmaatregelen genomen in een land waarvan een organiserende loterij deelneemt aan EuroMillions. § 2. De Nationale Loterij informeert het publiek met alle middelen die ze nodig acht vanaf wanneer deze afwijkingen ingaan en informeert op dezelfde manier wanneer deze eindigen. § 3. De Nationale Loterij kan daarnaast in diezelfde uiterst uitzonderlijke omstandigheden beslissen om een of meerdere trekkingen uit te stellen naar een andere datum, die door de Nationale Loterij wordt meegedeeld met alle middelen die ze nodig acht, of te annuleren.
Ingeval van annulatie worden de inzetten van de spelers terugbetaald volgens de modaliteiten en vormen gekozen door de Nationale Loterij.
Art. 2.Om de continuïteit van haar dienstverlening te garanderen in uitzonderlijke omstandigheden, kan naar aanleiding van afgekondigde regeringsmaatregelen inzake civiele veiligheid, en/of wanneer gelijkaardige regeringsmaatregelen van toepassing zijn in een land waarvan een organiserende loterij deelneemt aan EuroMillions, de trekking van EuroMillions worden verricht door middel van een elektronische of informatica-hulpmiddel of door middel van een fysiek hulpmiddel. Ongeacht het hulpmiddel dat gebruikt wordt, zal dit hulpmiddel steeds gebaseerd zijn op een proces waarbij gegarandeerd wordt dat enkel het toeval instaat voor de bepaling van de winnende spelcombinatie.
Art. 3.Vanaf 25 maart 2020 tot en met 2 mei 2020 wordt de uitbetalingstermijn van nog niet uitbetaalde winsten en van de toekomstige winsten voor de trekkingsspelen vermeld in artikel 1, § 1, verlengd van 20 weken naar 30 weken.
Art. 4.De afwijkingen en maatregelen bedoeld in artikel 1 en 2 worden bekrachtigd bij koninklijk besluit binnen een termijn van één maand vanaf hun inwerkingtreding, bij gebreke waarvan de genomen afwijkingen en maatregelen worden beëindigd.
De Nationale Loterij neemt de noodzakelijke maatregelen om de overgang naar en uit de periode van afwijkingen te regelen.
Art. 5.Dit besluit treedt in werking waarop het wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en houdt op van kracht te zijn op 3 mei 2020.
Art. 6.De minister bevoegd voor de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 9 april 2020.
FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister, belast met de Nationale Loterij, D. CLARINVAL