gepubliceerd op 29 september 2014
Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne, om een tractie-onderstation te Namêche te bouwen en te exploiteren
8 SEPTEMBER 2014. - Koninklijk besluit houdende machtiging tot hoogdringende onteigening met onmiddellijke inbezitneming ten algemenen nutte van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne, om een tractie-onderstation te Namêche te bouwen en te exploiteren
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;
Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;
Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2° ;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;
Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;
Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur die is aangepast aan de huidige eisen van de spoordienst en van haar omgeving en tegemoet te komen aan de wensen van de spoorwegoperatoren;
Overwegende dat de voeding van de treinen in de zone Namen wordt verzekerd door één enkel tractie-onderstation, gelegen in het station van Namen, en dat dit tractie-onderstation door zijn centrale ligging in het midden van de "ster" van Namen een kwetsbaar punt vormt voor het voedingsnetwerk van de treinen;
Overwegende dat het tractie-onderstation dateert van 1956, het gebruikte materiaal verouderd is en niet meer beantwoord aan de huidige normen qua betrouwbaarheid en veiligheid voor het personeel en in de komende jaren aan het einde van zijn levenscyclus zal komen;
Overwegende dat het tractie-onderstation slechts over 75 % van zijn nominaal vermogen beschikt omwille van het buiten werking zijn van één van de vier transformatoren/gelijkrichtergroepen;
Overwegende dat door deze verouderde staat, de herstellingswerken bij een eventueel incident en/of panne talrijke maanden in beslag zouden nemen en de impact op het vlotte verloop van het treinverkeer ingrijpend zou zijn;
Overwegende dat, rekening houdend met bovenstaande elementen, het noodzakelijk is een nieuw tractie-onderstation te bouwen;
Overwegende dat, om aan de technische specificaties en veiligheidseisen te kunnen voldoen, dit nieuwe tractie-onderstation enkel kan geplaatst worden in een beperkte zone ter hoogte van het station van Namêche;
Overwegende dat de bouw van dit nieuwe tractie-onderstation van Namêche deel uitmaakt van een vervangingsprogramma van het tractie-onderstation van Namen om de spoorlijn nr. 125 (Luik-Namen), net als de tractie-onderstations van Ronet (spoorlijn nr. 130 Namen - Charleroi-Zuid) en Saint-Servais (spoorlijn nr. 161 Namen - Schaarbeek) te voeden en dat dit programma noodzakelijk is om de voeding van de treinen in alle veiligheid en met een maximale beschikbaarheid te verzekeren;
Overwegende dat de bouw van dit nieuw tractie-onderstation en hierdoor de modernisering van de elektrische voeding van het spoorwegnet, de stiptheid van het treinverkeer zal verbeteren;
Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in de plannen met nrs. BA-1250-051.0-01-001 te BA-1250-051.0-01-014, toelaat dit tractie-onderstation te bouwen;
Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is om te beschikken over het perceel aangeduid op het plan met nr. BA-1250-051.0-01-015 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne;
Overwegende dat het perceel gelegen op het grondgebied van de gemeente Andenne, het enige perceel is dat in aanmerking komt voor de bouw;
Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning voor dit project werd afgeleverd op 25 maart 2014;
Overwegende dat elke vertraging van de uitvoering van de beoogde werken een negatieve invloed zou hebben op de veiligheid, de stiptheid van de spoorwegverkeer en op de capaciteit van het spoorvervoer en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van het bedoelde perceel ten algemenen nutte bijgevolg onontbeerlijk is en dat, ingeval van gerechtelijke onteigening, de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden toegepast wordt;
Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De werken in het kader van de bouw van het tractie-onderstation te Namêche worden van algemeen nut verklaard.
Art. 2.Machtiging wordt verleend tot onteigening van het perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Namêche, aangeduid op het plan met nr. BA-1250-051.0-01-015, gevoegd bij dit besluit, met toepassing van de procedure bij hoogdringendheid overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.
Art. 3.Het algemeen nut vordert de onmiddellijke inbezitneming van het perceel opgenomen in het plan met nr. BA-1250-051.0-01-015.
Art. 4.De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 8 september 2014.
FILIP Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, Mevr. C. FONCK
Bijlage bij het koninklijk besluit van 8 september 2014
TABLEAU DES TERRAINS A ACQUERIR
N° d'ordre
Article
Propriétaire
Parcelle
Surface cadastrale
Surface à acquérir
HA
A
CA
HA
A
CA
1
01018
SOCIETE ANONYME DES DOLOMIES DE MARCHE-LES-DAMES Rue Charles Dubois 28, 1342 OTTIGNIES-LOUVAIN-LA-NEUVE
117W2
00
44
50
00
27
22
Commune de ANDENNE - 7° division Namêche - Section A