Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 08 juni 2017
gepubliceerd op 21 juni 2017

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 maart 2009 tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2017012691
pub.
21/06/2017
prom.
08/06/2017
ELI
eli/besluit/2017/06/08/2017012691/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

8 JUNI 2017. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 16 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009014064 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart, artikel 5, § 1 gewijzigd bij de wet van 2 januari 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009014064 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op advies 61.041/4 van de Raad van State, gegeven op 21 maart 2017 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 8 november 2016;

Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 29 maart 2017;

Overwegende de aanbeveling INT.S/11-1 van de Europese Conferentie voor de Burgerluchtvaart (ECAC) ter vergemakkelijking van de wederzijdse aanvaarding van bewijs van luchtvaardigheid of amateurs gebouwde luchtvaartuigen;

Overwegende de aanbeveling ECAC/35-1 inzake de door de Lidstaten van de Europese Conferentie voor de Burgerluchtvaart (ECAC) wederzijdse aanvaarding van bewijs van luchtvaardigheid of "toelating tot vliegen" van sommigen historische luchtvaartuigen;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 1, eerste streepje van het koninklijk besluit van 16 maart 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/03/2009 pub. 16/04/2009 numac 2009014064 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor de toelating tot het luchtverkeer aan bepaalde luchtvaartuigen die niet beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid worden de woorden "(EG) nr. 1702/2003 van de Commissie van 24 september 2003 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften inzake de luchtwaardigheid en milieucertificering van luchtvaartuigen en aanverwante producten, onderdelen en uitrustingsstukken, alsmede voor de certificering van ontwerp- en productieorganisaties." vervangen door de woorden "(EU) nr. 748/2012 van de Commissie van 3 augustus 2012 tot vaststelling van uitvoeringsvoorschriften inzake de luchtwaardigheid en milieucertificering van luchtvaartuigen en aanverwante producten, onderdelen en uitrustingsstukken, alsmede voor de certificering van ontwerp- en productieorganisaties.".

Art. 2.Artikel 3, 1° van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de 1° wordt vervangen als volgt : "1° behoren tot een type luchtvaartuig dat in de Belgische registers kan worden ingeschreven of geregistreerd;en,". 2° het artikel wordt aangevuld met een tweede en derde lid luidende : "De Directeur-generaal kan een afwijking toestaan van de voorwaarden gesteld in het eerste lid, 1°, indien het luchtvaartuig is ingeschreven in een land dat een evenwaardig veiligheidsniveau biedt en ervoor dat land een akkoord bestaat tussen de bevoegde luchtvaartautoriteiten.In dat geval kan de Directeur-generaal, om een voldoende veiligheidsniveau te bieden, voorwaarden opleggen ter aanvulling van de in het eerste lid bedoelde voorwaarden."

Art. 3.In artikel 4, § 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de 6° is aangevuld met een d) luidende : "d) passagiers."; 2° de 7° wordt opgeheven.

Art. 4.In artikel 9 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in 1°, worden de woorden "en een bewijs luchtvaartexploitant (AOC) afgeleverd overeenkomstig de Verordening (EEG) nr.2407/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen;" vervangen door de woorden "afgeleverd overeenkomstig de verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap en een bewijs luchtvaartexploitant (AOC) afgeleverd overeenkomstig de verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad;"; 2° in 2°, worden de woorden "(EG) nr.1702/2003 van de Commissie van 24 september 2003" vervangen door de woorden "(EU) nr. 748/2012 van de Commissie van 3 augustus 2012"; 3° het artikel wordt aangevuld met drie leden luidende : "Worden vrijgesteld van het bekomen van een toelating tot vliegen boven het Belgisch grondgebied, de amateur gebouwde luchtvaartuigen geregistreerd in een lidstaat van de Europese Conferentie voor de Burgerluchtvaart (ECAC) en die beschikken over een bewijs van luchtwaardigheid of een toelating tot vliegen uitgereikt door die Staat. Worden vrijgesteld van het bekomen van een toelating tot vliegen boven het Belgisch grondgebied, de industriële gebouwde historische luchtvaartuigen : 1° die houder waren van een bewijs van luchtwaardigheid, uitgereikt in overeenstemming met de bijlage 8 bij het Verdrag van Chicago, en nadien overeenkomstig de nationale regelgeving met een beperkte toelating tot vliegen of beperkt bewijs van luchtvaardigheid gebruikt werden;en, 2° die vallen onder het toepassingsgebied van artikel a(i) van Bijlage II van de verordening (EG) nr.216/2008 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, houdende intrekking van Richtlijn 91/670/EEG, Verordening (EG) nr. 1592/2002 en Richtlijn 2004/36/EG; en, 3° die een maximale opstijgmassa hebben welke 5.700 kg niet overschrijdt; en, 4° die voor niet-commerciële vluchten gebruikt worden. De luchtvaartuigen bedoeld in de tweede en derde lid kunnen voor een maximale duur van 30 dagen per kalenderjaar gebruikt worden in het Belgische luchtruim."

Art. 5.De minister bevoegd voor de luchtvaart is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 8 juni 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, F. BELLOT

^