gepubliceerd op 11 januari 2007
Koninklijk besluit betreffende de retro-reflecterende veiligheidsvest
7 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de retro-reflecterende veiligheidsvest
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat ik u ter ondertekening voorleg, beoogt de verplichte dracht van het reflecterend fluoveiligheidsjasje, wanneer op de autosnelweg of op de autoweg de bestuurder van een pechvoertuig moet uitstappen.
Al gebeuren er weinig ongevallen met voetgangers op de autosnelweg, toch zijn de gevolgen uitermate dramatisch wanneer het verkeerd loopt.
Een van de beoogde oplossingen is de verplichte dracht van een reflecterend fluoveiligheidsjasje, zodanig dat de bestuurder die voetganger is geworden, beter zichtbaar is. In verscheidene andere Europese landen werd deze maatregel reeds getroffen.
Alleen de autosnelwegen en autowegen worden beoogd, omdat zij uitsluitend door de snelste motorvoertuigen worden gebruikt. Derhalve kan op deze openbare wegen de aanwezigheid van een voetganger bij de overige bestuurders voor een totale verrassing zorgen.
De bedoelde autopech heeft niet noodzakelijkerwijs te maken met het slecht functioneren van het voertuig, maar kan ook het gevolg zijn van een ongeval. Zodra de bestuurder in staat is op eigen kracht het voertuig te verlaten en hij de nodige maatregelen kan treffen om volgens artikel 5.1.1. de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen, moet hij het veiligheidsjasje aantrekken.
Deze toestand slaat op alle gevallen waarin het voertuig op een rijstrook tot stilstand komt of wanneer het op de noodstopstrook wordt geparkeerd.
Enkel de bestuurder van het pechvoertuig moet de nodige maatregelen treffen om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen. Bijgevolg behoort enkel hij het veiligheidsjasje te dragen. Het verdient evenwel aanbeveling dat de overige voertuigpassagiers uit veiligheid achter de vangrail plaatsnemen.
De wijziging van het Verkeersreglement gaat niet gepaard met een aanpassing van de technische reglementering voor de voertuigen. Mocht het reflecterend fluojasje enkel als een verplichte voertuiguitrusting worden opgelegd, dan zou deze reglementering uitsluitend op in België ingeschreven voertuigen van toepassing zijn. Het is dus veel logischer deze verplichting als een gedragsregel in te voeren, al veronderstelt het gebruik van het fluojasje noodzakelijkerwijs dat de bestuurder er eentje in zijn voertuig bijheeft.
Het reflecterend fluoveiligheidsjasje is niet aan minimale technische specificaties onderworpen.
Dit is inhoudelijk de draagwijdte van de wijzigingen die ter ondertekening aan Uwe Majesteit worden voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT
7 JANUARI 2007. - Koninklijk besluit betreffende de retro-reflecterende veiligheidsvest ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 1, eerste lid;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, inzonderheid op artikel 51;
Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;
Gelet op het advies nr. 41.750/4 van de Raad van State, gegeven op 20 december 2006, met toepassing van artikel 84, eerste §, eerste lid, 1° van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;
Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.In artikel 51 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wordt een 51.4 ingevoegd, luidende als volgt : « Wanneer op autosnelwegen en autowegen de bestuurder van een pechvoertuig op een plek terechtkomt waar hij niet mag stoppen of parkeren, moet hij een retro-reflecterende veiligheidsvest dragen, zodra hij zijn voertuig verlaat. »
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2007.
Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 7 januari 2007.
ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT