Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 05 september 2018
gepubliceerd op 14 september 2018

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2018204113
pub.
14/09/2018
prom.
05/09/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 SEPTEMBER 2018. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 5 september 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens Collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017 Functieclassificatie, opleidingen en minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens (Overeenkomst geregistreerd op 8 februari 2018 onder het nummer 144374/CO/140.04) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en hun werknemers die ressorteren onder het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens. § 2. Onder "grondafhandeling" wordt begrepen : platform-, passagiers-, bagage-, grondtransport- en vracht- en postafhandeling en bijstand aan bemanning.

Onder "luchthavens" wordt begrepen : elk bepaald grond- of wateroppervlak (met gebouwen, installaties en materiaal) in hoofdzaak bestemd om, geheel of gedeeltelijk, door derden te worden gebruikt voor de aankomst, het vertrek en de bewegingen van vliegtuigen op het oppervlak.

Het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens is niet bevoegd voor ondernemingen voor grondafhandeling op luchthavens die vallen onder de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de petroleumnijverheid en -handel, het Paritair Comité voor de schoonmaak, het Paritair Comité voor de handel in brandstoffen, het Paritair Comité voor het hotelbedrijf of het Paritair Comité voor de handelsluchtvaart, uitgezonderd de ondernemingen die luchthavens beheren. § 3. Onder "werknemers" wordt begrepen : de arbeiders en arbeidsters van werkgevers bedoeld in § 1 aangegeven in de RSZ-categorie 283 met werknemerskengetal 015 of 027.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is evenwel niet van toepassing op : a) de leerlingen aangegeven in de RSZ-categorie 283 met werknemerskengetal 035;b) de leerlingen die vanaf 1 januari van het jaar waarin ze 19 jaar worden, aangegeven worden met werknemerskengetal 015, maar werken onder leercontract zoals aangegeven aan de RSZ met vermelding type leerling in de zone "type leercontract". HOOFDSTUK II. - Opleidingsplannen

Art. 2.§ 1. In bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst het opleidingsplan headset. § 2. In bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst het opleidingsplan de/anti-icing. § 3. In bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst het opleidingsplan schaarlift. § 4. In bijlage van deze collectieve arbeidsovereenkomst het opleidingsplan push back (towbar & noselifter).

Art. 3.Deze opleidingsplannen beschrijven de minimumvereisten aan dewelke een opleiding, gegeven binnen de onderneming, moet voldoen. HOOFDSTUK III. - Collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de functieclassificatie

Art. 4.Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt afgesloten in uitvoering van artikel 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de functieclassificatie van 22 januari 2015, geregistreerd onder het nummer 125906. HOOFDSTUK IV. - Geldigheidsduur

Art. 5.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 23 november 2017 en is van onbepaalde duur.

Zij kan opgezegd worden door elke partij middels een opzegtermijn van 3 maanden. De opzegging dient per aangetekend schrijven te gebeuren, gericht aan de tegenpartij en aan de voorzitter van het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 september 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens Opleidingsplan headset Doel van de opleiding : Het op een correcte en veilige manier begeleiden van een vliegtuig, dat met behulp van een push back die vanop zijn standplaats vertrekt tot op de taxiweg.

Vereiste kennis en benodigde kwalificaties : - Gedegen kennis van de ramp en de verschillende werkzaamheden rond een vliegtuig; - Geldig luchthavenrijbewijs; - Grondige kennis (gesproken) Engels; - Veilige werkattitude; - Kennis van de "push out" procedures.

Planning van de opleiding : De opleiding bestaat minimaal uit 2 dagen. In een klassikaal theoriegedeelte wordt uitleg van de procedures aan een vliegtuig gegeven en loopt/luistert de trainee mee met de trainer op de werkvloer. Daarna volgt praktijk op de werkvloer, onder begeleiding van een trainer/instructor/ervaren headsetter. Minimum 15 head-set operations (waarvan enkele solo) volgen.

Inhoud van de opleiding : - Verantwoordelijkheden van de head-set operator; - Veiligheidsvoorschriften; - Procedures en werkmethodes; - Noodprocedures; - Praktische uitleg aan een vliegtuig; - Steering pin; - Verplichte checks; - Juiste plaats/positie van de head-set operator ten opzichte van het vliegtuig tijdens de walk-out procedure; - Gewenning : - Meelopen/luisteren terwijl de trainer de head-set/walk-out procedure uitvoert; - Aantal afhankelijk van de trainee, hoe snel voelt hij zich klaar om over te nemen; - Praktijk : - Zelf uitvoeren van de head-set/walk-out procedure, terwijl de trainer meeloopt/meeluistert; - Inclusief procedure met handsignalen; - Communicatie : - Tussen headsetter en push back chauffeur; - Tussen headsetter en cockpit; - ICAO-alfabet; - Solo uitvoeren van head-set/walk-out procedures, inclusief handsignalen; - Speciale procedures : airstart en de-icing.

Aandachtspunten tijdens de opleiding : - Begrijpt de trainee de gegeven uitleg; kan hij deze omzetten in zijn handelingen op de werkvloer? - Begrijpt de trainee de mogelijke gevolgen van het niet volgen van de procedures en werkmethodes? - Gebruikt de trainee de juiste communicatie, is hij duidelijk en correct? Overlegt hij met de crew in geval van speciale vragen (airstart,...)? - Voert de trainee de checks correct en volgens de procedures uit? - Gebruikt de trainee de juiste steering pin per type vliegtuig? - Houdt de trainee rekening met wat er in de omgeving van het vliegtuig gebeurt, heeft hij overzicht? - Gebruikt de trainee de juiste handsignalen wanneer van toepassing? - Kan de trainee anticiperen op plotse wijzigingen tijdens een walk-out? - Laat de trainee zich niet afleiden of onder druk zetten door zijn omgeving? Houdt hij zich aan de regels en procedures? - Houdt de trainee de gehele werkomgeving (safety circle) in het oog tijdens het uitvoeren van de head-set/walk-out procedure? - Kent de trainee de noodprocedures? Vereisten voor certificatie : - Duidelijke en correcte communicatie (Engels); - Duidelijk en correct uitvoeren van de verplichte checks; - Correcte en veilige uitvoering van de solo head-set/walk-out operaties; - Verantwoordelijke houding; - Goedkeuring van de trainer.

Geldigheidsduur certificaat : 3 jaar.

Verlenging : heropfrissing met praktijk van minimum 5 vliegtuigen, onder supervisie van een trainer/instructeur of ervaren headsetter.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 september 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens Opleidingsplan de/anti-icing Doel van de opleiding : Het zich eigen maken van de de/anti-icing procedures. Dit is het sneeuw-, vorst- en ijsvrij maken (contamination free) van bepaalde delen van een vliegtuig met behulp van een verwarmde de-icing vloeistof.

Vereiste kennis en benodigde kwalificaties : - Gedegen kennis van de ramp en de verschillende werkzaamheden rond een vliegtuig; - Gedegen kennis rampsafety; - Geldig luchthavenrijbewijs; - Driving skills (tractor en beltloader); - Kennis gesproken Engels; - Geen hoogtevrees; - Geen tegenindicaties met betrekking tot veilige werkattitude.

Planning van de opleiding : Minimum training van 2 dagen. Het eerste luik is een klassikaal theoriegedeelte met een afsluitende test. Het tweede deel is een praktijktraining met de verschillende voertuigen aan verschillende types vliegtuigen.

Een aansluitend praktijkstuk van minimaal 3 dagen houdt on-the-job training met een ervaren operator in.

Inhoud van de opleiding : De-icing/anti-icing basis/heropfrissingscursus, theoretische training : - Verantwoordelijkheden van de de-icing operator (zowel de bucket operator als de driver); - Weertypes, de AEA-tabellen, refractometers,...; - Veiligheidsvoorschriften; - Voorschriften van de fabrikant, Airline en (eventueel) lokale regels; - Procedures, werkmethodes en rijpatronen voor de verschillende types van vliegtuigen; - Checks en noodprocedures; - Uitleg van de verschillende de-icing toestellen en de bedieningselementen; - Veiligheid en gezondheid/milieu.

De-icing/anti-icing basiscursus, praktijktraining : Gewenningsoefeningen : - Uit te voeren check van de toestellen vóór aanvang; - Voorbereidingen vóór aanvang; - Leren rijden met de voertuigen (1 persoon in bucket, 1 chauffeur).

Beurtelings wisselen; - Leren omgaan met en bedienen van de bucket (1 persoon in bucket, 1 chauffeur) tijdens het rijden met het voertuig. Beurtelings wisselen.

Praktijk : - Aanrijden/patroon rijden rond een vliegtuig met bucket in de juiste positie, zonder spuiten. (1 persoon in bucket, 1 chauffeur).

Beurtelings wisselen; - Aanrijden/patroon rijden rond een vliegtuig met bucket in de juiste positie, en vliegtuig volledig de-icen met water (1 persoon in bucket, 1 chauffeur). Beurtelings wisselen; - Opslagtanks, vullen van de wagen.

Aandachtspunten tijdens de opleiding : - Begrijpt de trainee de gegeven uitleg, en kan hij deze omzetten in zijn handelingen? - Begrijpt de trainee de mogelijke gevolgen van het niet volgen van de procedures en werkmethodes? - Voert de trainee de check van zijn voertuig uit vóór aanvang? - Voert de trainee de nodige voorbereidingen uit? - Gebruikt de trainee de juiste PBM's op de juiste manier? Handschoenen, beschermingskledij, bril, radio; - Gebruikt de trainee de juiste communicatie met zijn de-icing partner, duidelijk en verstaanbaar? - Stelt de trainee zijn voertuig op de correcte manier op de juiste plaats op om een de-icing operatie van een vliegtuig te starten? - Word het juiste rijpatroon gevolgd? - Is de spuitafstand ten opzichte van het vliegtuig juist? Wordt het juiste spuitpatroon gebruikt? - Wordt de de-icing operatie correct afgewerkt (communicatie naar de snowman)? - Laat de trainee zich niet afleiden of onder druk zetten? Houdt hij zich aan de regels en procedures? Vereisten voor certificatie : - Kandidaat is geslaagd op het theoretisch gedeelte; - Kandidaat heeft volledig begrip van de de-icing operatie; - Kandidaat kent de verschillende de-icing toestellen en de bediening ervan; - Kandidaat gebruikt de juiste communicatie op een duidelijke manier; - Kandidaat controleert zijn handelingen; - Kandidaat heeft een verantwoordelijke houding; - Groen licht van de trainer.

Geldigheidsduur certificaat : 1 jaar.

Verlenging : heropfrissing van 1 dag.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 september 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 3 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens Opleidingsplan schaarlift Doel van de opleiding : Correct, veilig en volgens de juiste procedures leren omgaan en werken met de verschillende soorten schaarliften aan de verschillende types vliegtuigen op de ramp.

De noodprocedures leren kennen en toepassen.

Vereiste kennis en benodigde kwalificaties : - Gedegen kennis van de ramp en de verschillende werkzaamheden rond een vliegtuig; - Beheersen van het rijden/gebruiken van basismateriaal zoals transportband en tractor; - Geldig luchthavenrijbewijs; - Veilige werkattitude.

Planning van de opleiding : De opleiding bestaat minimaal uit 2 dagen. Een klassikaal theoriegedeelte met afsluitende test op dag 1 wordt gevolgd door een uitleg van de verschillende bedieningsfuncties van de machine(s).

Hierop volgen gewenningsoefeningen op de werkvloer (ramp).

Vanaf dag 2 (en tot de opleiding is afgelopen) volgt praktijk op de ramp met het laden en lossen van vliegtuigen. Minimum 10 los- en/of laadoperaties volgen (waarvan enkele solo) vooraleer de opleiding wordt afgesloten.

Inhoud van de opleiding : - Veiligheidsvoorschriften; - Verantwoordelijkheden van de operator; - Voorschriften van de fabrikant, GAPS en (eventueel) lokale regels; - Procedures en werkmethodes; - Noodprocedures; - Uitleg van alle bedieningselementen van de verschillende machines; - Gewenningsoefeningen : - Uit te voeren check van de machine vóór aanvang; - Leren rijden met de machine; - Leren aanrijden met de machine (aan trap, andere highloader,...); - Wennen en leren gebruiken van de verschillende bedieningselementen; - De do's and dont's; - Werken in de praktijk met het team, onder begeleiding van een trainer; - Alle types vliegtuigen; - Upper- en lowerdeck van alle types; - Minimum 10 vliegtuigen, onder supervisie van een ervaren schaarlifthandler; - Werken in de praktijk met het team, zonder begeleiding van een trainer.

Aandachtspunten tijdens de opleiding : - Begrijpt de trainee de gegeven uitleg, en kan hij deze omzetten in zijn handelingen? - Begrijpt de trainee de mogelijk gevolgen van het niet volgen van de procedures en werkmethodes (schade aan vliegtuig, ULD's of zendingen? Kwetsuren of verwondingen bij zijn collega's? Vertragingen?)? - Voert de trainee de check van zijn machine vóór aanvang uit? - Gebruikt de trainee de juiste werkmethodes? - Houdt hij voortdurend rekening met wat er in de omgeving van zijn machine gebeurt, heeft hij oog voor de hele werkomgeving in en rond het vliegtuig? - Anticipeert hij op onverwachte situaties? Hoe? - Heeft hij de machine de hele tijd onder controle, zowel tijdens verplaatsingen op de ramp als tijdens werkzaamheden aan het vliegtuig? - Laat de trainee zich niet afleiden of onder druk zetten door zijn teamgenoten? Houdt hij zich aan de regels en procedures? Vereisten voor certificatie : - Kandidaat is geslaagd op het theoretisch gedeelte; - Kandidaat begrijpt het werken met de machines, de vereiste procedures en werkmethodes; - Kandidaat heeft controle over de type machines, ten allen tijde; - Kandidaat heeft controle over zijn handelingen; - Kandidaat neemt een verantwoordelijke houding aan; - Groen licht van de trainer.

Geldigheidsduur certificaat : 3 jaar.

Verlenging : afhandeling van minimum 4 vliegtuigen, onder supervisie van een trainer of ervaren schaarlifthandler.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 september 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage 4 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 november 2017, gesloten in het Paritair Subcomité voor de grondafhandeling op luchthavens, betreffende de functieclassificatie, de opleidingen en de minimum vereisten in de subsector van de afhandeling op luchthavens Opleidingsplan push back (towbar & noselifter) Doel van de opleiding : Het correct, veilig en volgens de juiste procedures, met gebruik van het juiste toestel of machine, verplaatsen van een vliegtuig vanop zijn standplaats naar de taxiweg of positie van waaruit het zelfstandig en veilig kan vertrekken.

Vereiste kennis en benodigde kwalificaties : - Gedegen kennis van de ramp en de verschillende werkzaamheden rond een vliegtuig; - Beheersen van het rijden/gebruiken van basismateriaal zoals transportband en tractor; - Geldig luchthavenrijbewijs; - Operationele kennis (gesproken) Engels; - Veilige werkattitude; - Kennis van de "push out" procedures.

Planning van de opleiding : De opleiding bestaat minimaal uit 2 dagen. Een klassikaal theoriegedeelte met afsluitende test op dag 1 wordt gevolgd door een uitleg van de verschillende push back toestellen en hun bedieningsfuncties. Hierop volgen gewenningsoefeningen op de werkvloer (ramp).

Vanaf dag 2 (en tot de opleiding is afgelopen) volgt praktijk op de ramp met alle types push back voor alle vliegtuigen van toepassing.

Minimum 10 push back operaties volgen (waarvan enkele solo) vooraleer de opleiding wordt afgesloten.

Inhoud van de opleiding : - Veiligheidsvoorschriften; - Verantwoordelijkheden van de push back operator; - Voorschriften van de fabrikant, GAPS en (eventueel) lokale regels; - Procedures en werkmethodes; - Noodprocedures; - Praktische uitleg van de verschillende push back machines/noselifters en hun bedieningsfuncties; - Gewenningsoefeningen : - Uit te voeren check van de machine vóór aanvang; - Rijden met de verschillende push back machines/noselifters; - Meerijden tijdens de eerste pushes, uitgevoerd door de trainer; - De do's and dont's; - Werken in de praktijk met het team, onder begeleiding van een trainer. Zelf uitvoeren van de push back/noselift operaties, aan verschillende types vliegtuigen; - Werken in de praktijk met het team, zonder begeleiding van een trainer.

Aandachtspunten tijdens de opleiding : - Begrijpt de trainee de gegeven uitleg, en kan hij deze toepassen in zijn handelingen op de werkvloer? - Begrijpt de trainee de mogelijke gevolgen van het niet volgen van de procedures en werkmethodes? - Voert de trainee een check van zijn machine uit vóór aanvang? - Gaat de trainee na of zijn machine geschikt is voor het vliegtuig dat hij zal pushen (noselifter) of gebruikt hij de juiste towbar indien van toepassing? - Kan de trainee anticiperen op onverwachte wijzigingen tijdens een push back? - Houdt de trainee (oog)contact met de headset operator? Reageert hij correct op de signalen en tekens die de headset operator geeft? - Kent de trainee de noodprocedures? - Heeft de trainee de machine de hele tijd onder controle, zowel tijdens verplaatsingen op de ramp als tijdens push back operaties? - Laat de trainee zich niet onder druk zetten door zijn omgeving? Houdt hij zich aan de regels en procedures? Vereisten voor certificatie : - Kandidaat is geslaagd op het theoretisch gedeelte; - Kandidaat begrijpt het werken met de machines, de vereiste procedures en werkmethodes van het uitvoeren van een push back operatie; - Kandidaat heeft controle over de type machines, ten allen tijde; - Kandidaat heeft controle over zijn handelingen, en voert op een correcte en veilige manier de solo push back operaties uit; - Kandidaat neemt een verantwoordelijke houding aan; - Groen licht van de trainer.

Geldigheidsduur certificaat : 3 jaar.

Verlenging : heropfrissing van 1 dag.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 5 september 2018.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^