gepubliceerd op 22 januari 2024
Koninklijk besluit houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht
5 JANUARI 2024. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, artikel 4, § 6;
Gelet op het koninklijk besluit van 9 juli 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 09/07/2002 pub. 16/07/2002 numac 2002014181 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit tot vaststelling van de statuten van de Nationale Loterij sluiten tot vaststelling van de statuten van de Nationale Loterij;
Gelet op het koninklijk besluit van 3 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/05/2003 pub. 12/06/2003 numac 2003014106 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht sluiten houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 mei 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/05/2006 pub. 12/05/2006 numac 2006003262 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht sluiten houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 november 2008Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/11/2008 pub. 05/12/2008 numac 2008003476 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht sluiten houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 oktober 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 10/10/2010 pub. 21/10/2010 numac 2010003586 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht sluiten houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht;
Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2023Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 24/09/2023 pub. 28/09/2023 numac 2023040565 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht sluiten houdende goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht;
Gelet op de aldus gecoördineerde statuten;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 26 november 2023 ;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 15 december 2023 ;
Gelet op de notariële akte van 16 oktober 2023 voor het ambt van notaris Peter Van Melkebeke van de associatie Berquin Notarissen, te Brussel;
Gelet op de wijziging van het voorwerp van de Nationale Loterij ten einde deze nader in lijn te brengen met de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij;
Gelet op de machtiging inzake toegestaan kapitaal en meer bepaald machtiging aan de raad van bestuur om het kapitaal in één of meerdere malen te verhogen met een bedrag van 180.000.000,00 EUR zodat het kapitaal hoogstens op een bedrag van 360.000.000,00 EUR gebracht kan worden;
Gelet op de aanname van een nieuwe tekst van statuten om deze in overeenstemming te brengen met voornoemde beslissingen en het wetboek van vennootschappen en verenigingen Gelet op het feit dat voormelde besluiten van de algemene vergadering genomen zijn onder de opschortende voorwaarde van hun goedkeuring bij koninklijk besluit na overleg in Ministerraad;
Overwegende dat de gedelegeerd bestuurder de Vennootschap in rechte vertegenwoordigt volgens artikel 35, § 1 van de statuten (vervangen door artikel 41, § 1 van de nieuw aangenomen statuten conform deze akte), is de gedelegeerd bestuurder of in voorkomend geval de bijzondere lasthebber die hij aanduidt, bevoegd om het nodige te doen voor de verdere definitieve totstandkoming van de beoogde statutenwijziging, met name om: - de goedkeuring van de statutenwijziging, vastgelegd bij koninklijk besluit na overleg in de Ministerraad, vast te stellen; - de statuten aan te vullen met de datum van voormelde vaststelling voor zover vereist en; - enige andere acties die nodig of nuttig zijn met het oog op de totstandkoming van de statutenwijziging;
Op de voordracht van de Vice-eersteminister en minister van Financiën, belast met de Nationale Loterij, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.De nieuwe tekst van de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht, opgenomen in bijlage van dit besluit wordt goedgekeurd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op de dag van haar ondertekening.
Art. 3.De minister bevoegd voor de Nationale Loterij is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 5 januari 2024.
FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, belast met de Nationale Loterij, V. VAN PETEGHEM
Bijlage bij het koninklijk besluit van 5 januari 2024 Nieuwe tekst van de statuten van de Nationale Loterij, naamloze vennootschap van publiek recht TITEL I. - Rechtsvorm, definities, naam, zetel, voorwerp, duur Rechtsvorm
Art. 1.De Vennootschap is een naamloze vennootschap van publiek recht opgericht krachtens de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij.
De Vennootschap is onderworpen aan de wets- en verordeningsbepalingen die van toepassing zijn op de naamloze vennootschappen voor alles wat niet anders is geregeld bij voornoemde wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten of bij de besluiten tot uitvoering ervan.
Definities
Art. 2.Voor de toepassing van deze statuten moet worden verstaan onder : 1° " overheid " : de Staat, de instellingen van openbaar nut en vennootschappen, instellingen of verenigingen van publiek recht die ressorteren onder de Staat, daaronder begrepen de autonome overheidsbedrijven;2° " de Minister " : de minister tot wiens bevoegdheid de Nationale Loterij behoort;3° " de kansspelcommissie " : de commissie bedoeld in artikel 9 van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 30/12/1999 numac 1999010222 bron ministerie van justitie Wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers sluiten op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers. Naam
Art. 3.De Vennootschap wordt in het Nederlands " Nationale Loterij " genoemd en in het Frans "Loterie Nationale".
Zetel
Art. 4.De zetel van de Vennootschap is gevestigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De zetel kan bij beslissing van de Raad van Bestuur worden overgebracht naar elke plaats binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
De Vennootschap kan, bij beslissing van de Raad van Bestuur, één of meerdere administratieve zetels, uitbatingzetels, bijkantoren, vertegenwoordigingen of agentschappen in België of in het buitenland vestigen.
Voorwerp
Art. 5.§ 1. De Vennootschap heeft tot voorwerp: 1° de organisatie van de openbare loterijen, in het algemeen belang en volgens handelsmethodes, in de vormen en volgens de (algemene) regels door de Koning bepaald, op voordracht van de minister;2° de organisatie, in het algemeen belang en volgens handelsmethodes, van kansspelen en weddenschappen in de vormen en volgens de algemene regels vastgesteld door de desbetreffende bepalingen van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 30/12/1999 numac 1999010222 bron ministerie van justitie Wet op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers sluiten op de kansspelen, de weddenschappen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers, met inbegrip van haar uitvoeringsbesluiten, en in overeenstemming met het beheerscontract bedoeld in artikel 14 van de voornoemde wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten;3° de organisatie van alle vormen van wedstrijden in de vormen en volgens de (algemene) regels door de Koning bepaald, op voordracht van de minister;4° het administratief beheer van de verrichtingen betreffende de verdeling en de bestemming van subsidies, en van de toelatingen die worden gegeven door de regering in het kader van artikel 7 van de wet van 31 december 1851Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/12/1851 pub. 20/07/2011 numac 2011000458 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet op de loterijen Officieuze coördinatie in het Duits sluiten op de loterijen;5° alle activiteiten, van welke aard ook, bestemd om rechtstreeks of onrechtstreeks haar diensten te bevorderen of om het meest efficiënte gebruik van haar infrastructuur mogelijk te maken. § 2/1. De Nationale Loterij kan onder de hierna bepaalde voorwaarden rechtstreeks of onrechtstreeks belangen nemen in vennootschappen, verenigingen en instellingen van publiek of privaat recht waarvan het voorwerp verenigbaar is met haar voorwerp, hierna "dochterondernemingen" genoemd. § 2/2. De raad van bestuur beslist bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen over het nemen van het in § 2/1 bedoelde belang voor zover het belang in zijn geheel: 1° minder dan 25 % van het kapitaal van de betrokken dochteronderneming vertegenwoordigt;2° minder bedraagt dan een percentage van het eigen vermogen van de Nationale Loterij zoals bepaald door de Koning bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. De Koning kan bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de in het eerste lid, 1°, bedoelde grens van 25 % verlagen.
De raad van bestuur kan bij tweederdemeerderheid van de uitgebrachte stemmen beslissen een belang te nemen dat één of beide van de in het eerste lid bedoelde grenzen overschrijdt. § 2/3. De Koning kan, bij besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de Nationale Loterij machtigen, in voorkomend geval, onder de bijzondere voorwaarden die Hij bepaalt, een dochteronderneming te betrekken bij de uitvoering van haar taken van openbare dienst voor zover het rechtstreeks of onrechtstreeks belang van de overheid in de betrokken dochteronderneming meer dan 50 % van het kapitaal vertegenwoordigt en statutair recht geeft op meer dan 75 % van de stemmen en mandaten in alle organen van de bedoelde dochteronderneming.
Elke overdracht van aandelen die het kapitaal vertegenwoordigen, waardoor het in het eerste lid bedoelde rechtstreeks of onrechtstreeks belang van de overheid in dat kapitaal niet langer meer dan 50 % bedraagt, is van rechtswege nietig indien, binnen een termijn van drie maanden na de overdracht, het belang van de overheid, door middel van een kapitaalverhoging waarop de overheid geheel of gedeeltelijk heeft ingeschreven, niet boven de 50 % wordt gebracht.
De in het eerste en het tweede lid gestelde voorwaarden betreffende het belang van de overheid zijn niet van toepassing op projecten van internationale samenwerking waarvan het toepassingsgebied het grondgebied van het Rijk overschrijdt.
Onder overheid in de zin van deze paragraaf dient te worden verstaan, één of meer van de overheden zoals bedoeld in artikel 42 van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. § 2/4. De Koning kan bij een in § 2/3, eerste lid, bedoeld besluit de dochteronderneming die is opgericht naar Belgisch recht de status toekennen van naamloze vennootschap van publiek recht, in voorkomend geval, voor de duur die Hij bepaalt. In dat geval zijn de dochteronderneming en de Nationale Loterij hoofdelijk aansprakelijk ten aanzien van de Federale Staat wat de uitvoering door de dochteronderneming betreft van de taken van openbare dienst waarbij zij wordt betrokken, tot op het ogenblik dat een beheerscontract met de bedoelde dochteronderneming in werking treedt.
Bij ontstentenis van toekenning overeenkomstig het eerste lid blijft de Nationale Loterij ten aanzien van de Staat aansprakelijk voor wat de uitvoering betreft van de taken van openbare dienst waarbij de dochtervennootschap wordt betrokken.
Het tweede lid is niet van toepassing op projecten van internationale samenwerking waarvan het toepassingsgebied het grondgebied van het Rijk overschrijdt. § 2/5. De Koning kan bij een in § 2/3, eerste lid, bedoeld besluit, wettelijke alleenrechten van de Nationale Loterij overdragen of toewijzen aan een dochteronderneming van de Nationale Loterij, voor zover zulks noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de dochteronderneming. In dat geval kan de Koning de betrokken dochteronderneming de status van naamloze vennootschap van publiek recht toekennen overeenkomstig § 2/4. § 2/6. De paragrafen 2/1 tot en met 2/5 zijn eveneens van toepassing op de oprichting door de Nationale Loterij van vennootschappen, verenigingen, instellingen en stichtingen. § 3. In het kader van haar voorwerp, kan de Nationale Loterij eveneens participeren in verenigingen of Europese samenwerkingsverbanden aangaan, voor zover deze participatie bijdraagt in de ondersteuning van haar activiteiten bedoeld in § 1.
Duur
Art. 6.De Vennootschap is voor onbepaalde duur opgericht.
TITEL II. - Kapitaal, aandelen Kapitaal
Art. 7.Het kapitaal bedraagt honderdtachtig miljoen euro ( 180.000.000,00). Het wordt vertegenwoordigd door achtenzeventigduizend zevenhonderd zestig (78.760) aandelen, zonder aanduiding van nominale waarde.
Toegestaan kapitaal
Art. 8.De Raad van Bestuur is bevoegd om het geplaatste kapitaal in één of meerdere malen te verhogen met een bedrag van honderdtachtig miljoen euro (EUR 180.000.000,00) overeenkomstig de door haar te bepalen modaliteiten en binnen de wettelijke grenzen.
Kapitaalverhogingen met toepassing van dit artikel kunnen worden verricht door inschrijving in geld, door inbreng in natura of door incorporatie van vrije of onbeschikbare reserves of uitgiftepremies, met of zonder uitgifte van nieuwe effecten.
Gebeurlijke uitgiftepremies zullen overeenkomstig artikel 184 WIB worden geboekt op een afzonderlijke rekening onder het eigen vermogen op het passief van de balans.
De kapitaalverhoging waartoe wordt beslist door de Raad van Bestuur kan naast de uitgifte van aandelen (binnen een bestaande soort van aandelen), converteerbare obligaties of inschrijvingsrechten betreffen. De uitgiftevoorwaarden van de aandelen, respectievelijk de voorwaarden voor de uitgifte en de uitoefening van de converteerbare obligaties en inschrijvingsrechten, die op grond van deze bevoegdheid zullen worden uitgegeven, worden door de Raad van Bestuur vastgelegd (die deze bevoegdheid kan delegeren).
De bevoegdheid inzake het toegestaan kapitaal kan tevens worden aangewend voor de volgende verrichtingen (weliswaar onverminderd artikel 7:193 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen waar van toepassing): (i) de kapitaalverhogingen of de uitgiften van converteerbare obligaties of van inschrijvingsrechten waarbij het voorkeurrecht van de aandeelhouders is beperkt of uitgesloten, (ii) de kapitaalverhogingen of de uitgiften van converteerbare obligaties waarbij het voorkeurrecht van de aandeelhouders is beperkt of uitgesloten ten gunste van één of meer bepaalde personen, andere dan leden van het personeel, en (iii) de kapitaalverhogingen door omzetting van de reserves.
Deze bevoegdheid is toegekend aan de Raad van Bestuur voor een termijn van vijf jaar, te rekenen vanaf de dag van de bekendmaking van de akte van statutenwijziging in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad. De Raad van Bestuur heeft de bevoegdheid om de statuten van de Vennootschap te wijzigen overeenkomstig de kapitaalverhoging waartoe werd beslist in het kader van zijn bevoegdheid.
Deze bevoegdheid kan één of meerdere malen hernieuwd worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen.
Volstorting
Art. 9.De stortingen uit te voeren op aandelen die bij inschrijving niet werden volgestort, worden zo nodig opgevraagd door de Raad van Bestuur.
Desgevallend bepaalt de Raad van Bestuur het bedrag en de datum ervan en stelt de aandeelhouders ervan in kennis per aangetekende brief die hun wordt toegestuurd ten minste drie maanden vóór de datum vastgesteld voor de storting.
Deze kennisgeving geldt als ingebrekestelling, en, bij gebreke van storting tegen de vastgestelde datum, is van rechtswege interest verschuldigd, berekend aan de op dat ogenblik geldende wettelijke interestvoet, te rekenen vanaf de dag waarop de storting opeisbaar wordt.
Aard van de aandelen
Art. 10.De aandelen zijn op naam. Onverminderd het eerste lid, kan de vennootschap gedematerialiseerde aandelen uitgeven hetzij bij wege van kapitaalverhoging, hetzij door omzetting van bestaande aandelen op naam in gedematerialiseerde aandelen. Het gedematerialiseerd aandeel wordt vertegenwoordigd door een boeking op rekening, op naam de eigenaar of de houder, bij een erkende rekeninghouder of bij een vereffeninginstelling. De niet-volgestorte aandelen zijn in elk geval op naam.
Op de zetel van de Vennootschap wordt voor de aandelen op naam een register bijgehouden. Dit register kan in de elektronische vorm worden aangehouden overeenkomstig de toepasselijke wettelijke voorwaarden.
Ondeelbaarheid
Art. 11.De aandelen zijn ondeelbaar ten aanzien van de Vennootschap.
De Vennootschap erkent, voor wat betreft de uitoefening der rechten verleend aan de aandeelhouders, slechts één houder voor ieder aandeel of onderaandeel.
Indien verscheidene personen zakelijke rechten hebben op eenzelfde aandeel moeten zij een vertegenwoordiger aanstellen om hen jegens de Vennootschap te vertegenwoordigen. Totdat deze aanstelling is gebeurd, zijn de rechten verbonden aan deze aandelen geschorst.
Behoudens andersluidende bijzondere bepaling in deze statuten, of in het testament of de overeenkomst waarbij het vruchtgebruik is tot stand gekomen, worden in geval van splitsing van het eigendomsrecht van een effect in vruchtgebruik en blote eigendom, de eraan verbonden rechten uitgeoefend door de vruchtgebruiker.
Deelneming van de overheid
Art. 12.De rechtstreekse deelneming van de overheid in het kapitaal van de Vennootschap mag nooit minder zijn dan 50% van de aandelen plus één aandeel.
TITEL III. - Bestuur, vertegenwoordiging, controle HOOFDSTUK 1. - Algemeen Bestuursorganen
Art. 13.De Vennootschap wordt bestuurd door de Raad van Bestuur, het Directiecomité en de Gedelegeerd Bestuurder. HOOFDSTUK 2. - Raad van bestuur Samenstelling
Art. 14.De Raad van Bestuur is een collegiaal bestuursorgaan en is samengesteld uit veertien leden, waaronder de Voorzitter en de Gedelegeerd Bestuurder, benoemd voor een termijn van zes jaar en herbenoembaar.
Pariteit
Art. 15.Ten minste één derde van de leden van de Raad van Bestuur die worden aangewezen door de Belgische Staat of door een door de Belgische Staat gecontroleerde vennootschap is van een ander geslacht dan dat van de overige leden. Voor de toepassing van deze bepaling wordt het vereiste minimumaantal van die leden van een ander geslacht afgerond naar het dichtstbijzijnde gehele getal. Indien het aantal bestuurders van een ander geslacht kleiner is dan het bij deze bepaling vastgestelde minimum, is de eerstvolgende bestuurder die wordt benoemd van dat geslacht. Zo niet is zijn benoeming nietig.
Hetzelfde geldt indien een benoeming ertoe leidt dat het aantal van die bestuurders van een ander geslacht daalt tot onder dit vereiste minimumaantal.
Bij de leden van de Raad van Bestuur die de Belgische Staat vertegenwoordigen zijn er evenveel Nederlandstaligen als Franstaligen.
De leden die noch Nederlandstalig noch Franstalig zijn, worden niet in aanmerking genomen om de taalpariteit te bepalen.
De Gedelegeerd Bestuurder behoort tot een andere taalrol dan deze waartoe de Voorzitter van de Raad van Bestuur behoort.
Onverenigbaarheden
Art. 16.§ 1. Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens wet of door het organiek statuut van de Nationale Loterij, of deze statuten, is het mandaat van bestuurder van de Vennootschap onverenigbaar met het mandaat of de functie van : 1° lid van het Europees Parlement;2° lid van de federale Wetgevende Kamers;3° federaal minister of staatssecretaris;4° lid van een Gemeenschaps- of Gewestparlement of een Gemeenschaps- of Gewestregering;5° gouverneur van een provincie, lid van de bestendige deputatie van een provincieraad of lid van een provincieraad;6° lid van het personeel van de Nationale Loterij;7° burgemeester, schepen of gemeenteraadslid, of voorzitter of lid van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, evenals voorzitter of lid van een districtsraad;8° lid van de kansspelcommissie; § 2. Wanneer een bestuurder zich in overtreding bevindt met de bepalingen van § 1, moet hij binnen een termijn van drie maanden de betrokken mandaten of functies neerleggen. Indien hij nalaat dit te doen, wordt hij na afloop van deze termijn van rechtswege geacht zijn mandaat als bestuurder van de Vennootschap te hebben neergelegd, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtsgeldigheid van de handelingen die hij inmiddels heeft gesteld, of van de beraadslagingen waaraan hij inmiddels heeft deelgenomen. § 3. Onverminderd de toepassing van §§ 1 tot 2 en de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij mag niemand tot lid van de Raad van Bestuur worden benoemd: 1° indien in zijn hoofde, in welke hoedanigheid ook, een actueel en duurzaam belangenconflict met de Vennootschap of een van haar dochterondernemingen bestaat;2° indien hij zich er niet toe verbindt zijn ontslag aan te bieden zodra in zijn hoofde, in welke hoedanigheid ook, een duurzaam belangenconflict ontstaat met de Vennootschap of een van haar dochterondernemingen. Benoeming en ontslag van de bestuurders
Art. 17.§ 1. De Koning benoemt bij een na overleg in de Ministerraad vastgesteld besluit de Gedelegeerd Bestuurder en een aantal gewone leden in verhouding tot het aantal stemmen dat verbonden is aan de aandelen in het bezit van de Staat. De bestuurders worden gekozen omwille van hun juridische, economische, financiële of sociale competentie of hun competentie op het gebied van de Nationale Loterij.
In voorkomend geval worden de andere bestuurders vervolgens door de andere aandeelhouders benoemd. § 2. De leden van de Raad van Bestuur die benoemd zijn door de Koning, kunnen slechts worden ontslagen bij een na overleg in de Ministerraad vastgesteld koninklijk besluit. De andere bestuurders kunnen op elk ogenblik door de algemene vergadering worden ontslagen.
Beëindiging van rechtswege
Art. 18.Het mandaat van bestuurder neemt van rechtswege een einde op de leeftijd van vijfenzestig jaar.
Bezoldiging
Art. 19.De algemene vergadering beslist of en in welke mate het mandaat van bestuurder wordt bezoldigd met een vaste of veranderlijke vergoeding, onverminderd de vergoeding van hun kosten.
De bezoldigingen zijn ten laste van de Nationale Loterij.
Indien de in het eerste lid bedoelde bezoldiging een variabel bestanddeel heeft, mag de berekeningsbasis geen elementen omvatten die als bedrijfskosten worden aangemerkt.
Voorzitter van de Raad van Bestuur
Art. 20.De Koning benoemt de Voorzitter van de Raad van Bestuur uit de gewone leden.
Vacature van een mandaat van bestuurder
Art. 21.Wanneer een mandaat van bestuurder openvalt, hebben de overblijvende bestuurders het recht om voorlopig in de vacature te voorzien tot op het ogenblik dat een definitieve benoeming gebeurt overeenkomstig artikel 17.
Bevoegdheden van de Raad van Bestuur
Art. 22.§ 1. De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te stellen die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van het voorwerp van de Vennootschap, behoudens die waarvoor volgens de wet of deze statuten andere organen van de Vennootschap bevoegd zijn. § 2. De Raad van Bestuur kan de in § 1 bedoelde bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan het Directiecomité, met uitzondering van: 1° de goedkeuring van het beheerscontract, alsook van elke wijziging ervan;2° het vaststellen van het ondernemingsplan en het algemeen beleid;3° de andere bevoegdheden die volgens de voornoemde wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten, het Wetboek van vennootschappen en verenigingen of deze statuten uitdrukkelijk aan de Raad van Bestuur worden toegewezen. § 3. De Raad van Bestuur is belast met het toezicht op het Directiecomité. § 4. De Raad van Bestuur kan aan één of meerdere personen bijzondere en beperkte bevoegdheden opdragen. § 5. de Raad van Bestuur kan ter voorbereiding van zijn besluitvorming comités oprichten waarvan hij het aantal, de samenstelling en de bevoegdheden bepaalt.
Vergaderingen
Art. 23.§ 1. De Raad van Bestuur wordt bijeengeroepen door de Voorzitter of de Gedelegeerd Bestuurder telkens wanneer het belang van de vennootschap dit vereist of telkens wanneer ten minste twee bestuurders hierom verzoeken.
De Raad van Bestuur vergadert ten minste zesmaal per jaar.
De oproeping geschiedt schriftelijk of via elk ander middel van communicatie waarvan een materieel spoor blijft, ten laatste twee werkdagen vóór de vergadering, behalve in geval van hoogdringendheid, die naar behoren wordt gemotiveerd in de oproeping of in de notulen van de vergadering. Iedere bestuurder mag aan oproeping verzaken; in ieder geval wordt een bestuurder die op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd is, geacht regelmatig te zijn opgeroepen of aan oproeping te hebben verzaakt.
De vergaderingen gaan door op de dag, het uur en de plaats aangegeven in de oproeping. § 2. De vergadering van de Raad van Bestuur wordt voorgezeten door de Voorzitter of, bij diens verhindering door de oudste van de aanwezige bestuurders, met uitzondering van de Gedelegeerd Bestuurder.
Intern reglement
Art. 24.De Raad van Bestuur bepaalt zijn werkingsregels in een intern reglement. Dit reglement bevat inzonderheid regels met betrekking tot de inhoud van de oproepingen, de aanwezigheid van de bestuurders op de vergaderingen van de raad en de vertegenwoordiging per volmacht, de vertrouwelijkheid, de procedure die moet worden gevolgd door bestuurders die het advies van een onafhankelijke expert wensen in te winnen op kosten van de Vennootschap en de procedure van interne informatieverstrekking die alle bestuurders moet toelaten hun taak uit te oefenen met voldoende kennis van zaken.
De laatste versie van dit intern reglement werd goedgekeurd op 10 oktober 2023.
Quorum - Vergadering op afstand - Volmachten
Art. 25.§ 1. De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Zo hieraan niet is voldaan, kan een nieuwe vergadering worden bijeengeroepen. De Raad van Bestuur beraadslaagt en beslist geldig over de agendapunten van de vorige vergadering op voorwaarde dat ten minste één derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is. § 2. Elke bestuurder die niet in persoon aanwezig kan zijn op een vergadering kan, na goedkeuring door de Voorzitter (of de bestuurder die hem vervangt), aan vergaderingen van de Raad van Bestuur deelnemen per telefoon, videoconferentie of via soortgelijke middelen van communicatie welke alle personen die aan de vergadering deelnemen, in de mogelijkheid stellen elkaar terzelfder tijd te horen. Iedere persoon die aan een vergadering deelneemt overeenkomstig onderhavige § 2, wordt geacht op deze vergadering aanwezig te zijn. § 3. Iedere bestuurder kan aan een andere bestuurder, schriftelijk of via elk ander middel van communicatie waarvan een materieel spoor blijft, volmacht verlenen om hem te vertegenwoordigen op een bepaalde vergadering van de raad en er in zijn plaats te stemmen.
Vertegenwoordiging krachtens volmacht geldt als aanwezigheid voor de bepaling van het quorum.
Beraadslaging en beslissingen
Art. 26.De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. In afwijking van voorgaande regel wordt de beslissing van de Raad van Bestuur tot goedkeuring van elke hernieuwing of wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de Vennootschap genomen met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter of de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.
Belangenconflicten
Art. 27.§ 1. Wanneer de Raad van Bestuur een beslissing moet nemen of zich over een verrichting moet uitspreken die onder zijn bevoegdheid valt, waarbij een lid van de Raad van Bestuur een rechtstreeks of onrechtstreeks belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met het belang van de Nationale Loterij (of één van haar dochtervennootschappen), moet het betrokken lid dit meedelen aan de andere leden vóór de Raad van Bestuur een besluit neemt. Zijn verklaring en toelichting over de aard van dit strijdig belang worden opgenomen in de notulen van de vergadering van de Raad van Bestuur dat de beslissing moet nemen. De Raad van Bestuur mag deze beslissing niet delegeren.
De Raad van Bestuur omschrijft in de notulen de aard van de in het eerste lid bedoelde beslissing of verrichting en de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor de Nationale Loterij en verantwoordt het genomen besluit. In het jaarverslag als bedoeld in artikel 3:5 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen wordt dit deel van de notulen in zijn geheel opgenomen.
De notulen van de vergadering van de Raad van Bestuur worden aan de commissaris meegedeeld. In het in artikel 3:74 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen bedoelde verslag beoordeelt de commissaris, in een afzonderlijke sectie, de vermogensrechtelijke gevolgen voor de Nationale Loterij van de besluiten van de Raad van Bestuur, zoals door hem omschreven, waarvoor een strijdig belang als bedoeld in het eerste lid bestaat.
Het lid met een belangenconflict als bedoeld in het eerste lid mag niet deelnemen aan de beraadslagingen van de Raad van Bestuur over deze beslissingen of verrichtingen, noch aan de stemming in dat verband. Wanneer alle leden een belangenconflict hebben, dan wordt de beslissing of de verrichting aan de algemene vergadering voorgelegd; ingeval de algemene vergadering de beslissing of de verrichting goedkeurt, kan de Raad van Bestuur ze uitvoeren. § 2. Onverminderd het recht voor de in de artikelen 2:44 en 2:46 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen genoemde personen om de nietigheid of de opschorting van het besluit van de Raad van Bestuur te vorderen, kan de Nationale Loterij de nietigheid vorderen van besluiten of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met overtreding van de in dit artikel bepaalde regels, indien de wederpartij bij die beslissingen of verrichtingen van die overtreding op de hoogte was of had moeten zijn. § 3. Paragraaf 1 is niet van toepassing wanneer de beslissingen of verrichtingen die tot de bevoegdheid behoren van de Raad van Bestuur, betrekking hebben op beslissingen of verrichtingen die tot stand zijn gekomen tussen vennootschappen, waaronder de Nationale Loterij, waarvan de ene rechtstreeks of onrechtstreeks ten minste 95 % bezit van de stemmen verbonden aan het geheel van de door de andere uitgegeven effecten, dan wel tussen vennootschappen, waaronder de Nationale Loterij, waarvan ten minste 95 % van de stemmen verbonden aan het geheel van de door elk van hen uitgegeven effecten in het bezit zijn van een andere vennootschap.
Bovendien is paragraaf 1 niet van toepassing wanneer de beslissingen van de Raad van Bestuur betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.
Besluitvorming bij eenparig akkoord
Art. 28.De besluiten van de Raad van Bestuur kunnen worden genomen met eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders, behalve voor de vaststelling van de jaarrekening, het gebruik van het toegestaan kapitaal, de goedkeuring van elke hernieuwing of wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de Vennootschap, en de vaststelling van het ondernemingsplan.
Notulen
Art. 29.De notulen van de vergaderingen van de Raad van Bestuur worden ondertekend door de Voorzitter en de secretaris van de Raad van Bestuur, alsook door de leden van de Raad van Bestuur die erom verzoeken.
De kopieën of uittreksel bestemd voor derden worden ondertekend door de Voorzitter van de Raad van Bestuur, door twee bestuurders of door de Gedelegeerd Bestuurder. HOOFDSTUK 3. - Directiecomité Samenstelling
Art. 30.De Raad van Bestuur richt een Directiecomité op bestaande uit zes leden, waaronder de Gedelegeerd Bestuurder, die het Directiecomité voorzit.
De leden van het Directiecomité oefenen hun mandaat uit als zelfstandige. Ze vormen een college.
Pariteit
Art. 31.Het Directiecomité bestaat uit evenveel Nederlandstalige als Franstalige leden, de Gedelegeerd Bestuurder eventueel uitgezonderd.
De leden die noch Nederlandstalig noch Franstalig zijn worden niet in aanmerking genomen om de taalpariteit te bepalen.
Onverenigbaarheden Art.32. De leden van het Directiecomité mogen, uitgezonderd de Gedelegeerd Bestuurder, geen deel uitmaken van de Raad van Bestuur.
Art. 33.§ 1. Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens wet of door het organiek statuut van de Nationale Loterij, of deze statuten, is het mandaat van lid van het Directiecomité van de Vennootschap onverenigbaar met het mandaat of de functie van : 1° lid van het Europees Parlement;2° lid van de federale Wetgevende Kamers;3° federaal minister of staatssecretaris;4° lid van een Gemeenschaps- of Gewestparlement of een Gemeenschaps- of Gewestregering;5° gouverneur van een provincie, lid van de bestendige deputatie van een provincieraad of lid van een provincieraad;6° burgemeester, schepen of gemeenteraadslid, of voorzitter of lid van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, evenals voorzitter of lid van een districtsraad;7° lid van de kansspelcommissie; § 2. Wanneer een lid van het Directiecomité zich in overtreding bevindt met de bepalingen van § 1, moet hij binnen een termijn van drie maanden de betrokken mandaten of functies neerleggen. Indien hij nalaat dit te doen, wordt hij na afloop van deze termijn van rechtswege geacht zijn mandaat als lid van het Directiecomité van de Vennootschap te hebben neergelegd, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtsgeldigheid van de handelingen die hij inmiddels heeft gesteld, of van de beraadslagingen waaraan hij inmiddels heeft deelgenomen. § 3. Onverminderd de toepassing van §§ 1 tot 2 en de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij mag niemand tot lid van het Directiecomité worden benoemd: 1° indien in zijn hoofde, in welke hoedanigheid ook, een actueel en duurzaam belangenconflict met de Vennootschap of een van haar dochterondernemingen bestaat;2° indien hij zich er niet toe verbindt zijn ontslag aan te bieden zodra in zijn hoofde, in welke hoedanigheid ook, een duurzaam belangenconflict ontstaat met de Vennootschap of een van haar dochterondernemingen. Benoeming en ontslag van de leden van het Directiecomité
Art. 34.Met uitzondering van de Gedelegeerd Bestuurder worden de directieleden benoemd door de Raad van Bestuur op voordracht van de Gedelegeerd Bestuurder, voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.
Hun benoeming wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de minister.
Met uitzondering van de Gedelegeerd Bestuurder, kunnen de leden van het Directiecomité slechts worden ontslagen bij besluit van de Raad van Bestuur, goedgekeurd bij twee derde van de uitgebrachte stemmen.
Het ontslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de minister.
Beëindiging van rechtswege
Art. 35.Het mandaat van lid van het Directiecomité neemt van rechtswege een einde op de leeftijd van 65 jaar.
Vergaderingen
Art. 36.Het Directiecomité vergadert enkel na oproeping door de Gedelegeerd Bestuurder of telkens wanneer ten minste twee leden van het Directiecomité hierom verzoeken.
Taken van het Directiecomité
Art. 37.§ 1. Het Directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, de vertegenwoordiging wat dit bestuur aangaat, alsmede met de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur. § 2. Het Directiecomité is tevens bevoegd, als college, voor de onderhandeling van elke hernieuwing of wijziging van het beheerscontract tussen de Staat en de Vennootschap. § 3. Het Directiecomité brengt regelmatig verslag uit aan de Raad van Bestuur betreffende de uitoefening van zijn taken.
Belangenconflicten
Art. 38.§ 1. Wanneer het Directiecomité een beslissing moet nemen of zich over een verrichting moet uitspreken die onder zijn bevoegdheid valt, waarbij een lid van het Directiecomité een rechtstreeks of onrechtstreeks belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met het belang van de Nationale Loterij (of één van haar dochtervennootschappen), moet het betrokken lid dit meedelen aan de andere leden vóór het Directiecomité een besluit neemt. Zijn verklaring en toelichting over de aard van dit strijdig belang worden opgenomen in de notulen van de vergadering van het Directiecomité dat de beslissing moet nemen. Het Directiecomité mag deze beslissing niet delegeren.
Het Directiecomité omschrijft in de notulen de aard van de in het eerste lid bedoelde beslissing of verrichting en de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor de Nationale Loterij en verantwoordt het genomen besluit, en bezorgt een kopie van deze notulen aan de Raad van Bestuur tijdens zijn volgende vergadering. In het jaarverslag als bedoeld in artikel 3:5 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen wordt dit deel van de notulen in zijn geheel opgenomen.
De notulen van de vergadering van het Directiecomité worden aan de commissaris meegedeeld. In het in artikel 3:74 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen bedoelde verslag beoordeelt de commissaris, in een afzonderlijke sectie, de vermogensrechtelijke gevolgen voor de Nationale Loterij van de besluiten van het Directiecomité, zoals door hem omschreven, waarvoor een strijdig belang als bedoeld in het eerste lid bestaat.
Het lid met een belangenconflict als bedoeld in het eerste lid mag niet deelnemen aan de beraadslagingen van het Directiecomité over deze beslissingen of verrichtingen, noch aan de stemming in dat verband.
Wanneer alle leden een belangenconflict hebben, dan wordt de beslissing of de verrichting aan de Raad van Bestuur voorgelegd; ingeval de Raad van Bestuur de beslissing of de verrichting goedkeurt, kan het Directiecomité ze uitvoeren. § 2. Onverminderd het recht voor de in de artikelen 2:44 en 2:46 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen genoemde personen om de nietigheid of de opschorting van het besluit van het Directiecomité te vorderen, kan de Nationale Loterij de nietigheid vorderen van besluiten of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met overtreding van de in dit artikel bepaalde regels, indien de wederpartij bij die beslissingen of verrichtingen van die overtreding op de hoogte was of had moeten zijn. § 3. Paragraaf 1 is niet van toepassing wanneer de beslissingen of verrichtingen die tot de bevoegdheid behoren van het Directiecomité, betrekking hebben op beslissingen of verrichtingen die tot stand zijn gekomen tussen vennootschappen, waaronder de Nationale Loterij, waarvan de ene rechtstreeks of onrechtstreeks ten minste 95 % bezit van de stemmen verbonden aan het geheel van de door de andere uitgegeven effecten, dan wel tussen vennootschappen, waaronder de Nationale Loterij, waarvan ten minste 95 % van de stemmen verbonden aan het geheel van de door elk van hen uitgegeven effecten in het bezit zijn van een andere vennootschap.
Bovendien is paragraaf 1 niet van toepassing wanneer de beslissingen van het Directiecomité betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.
Besluitvorming bij eenparig akkoord
Art. 39.De besluiten van het Directiecomité kunnen worden genomen met eenparig schriftelijk akkoord van de leden van het Directiecomité. HOOFDSTUK 4. - Gedelegeerd Bestuurder Benoeming en ontslag.
Art. 40.De Koning benoemt bij een na overleg in de Ministerraad vastgesteld besluit de Gedelegeerd Bestuurder voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.
De Gedelegeerd Bestuurder behoort tot een andere taalrol dan deze waartoe de Voorzitter van de Raad van Bestuur behoort.
De Gedelegeerd Bestuurder kan slechts worden ontslagen bij een na overleg in de Ministerraad vastgesteld koninklijk besluit.
Bevoegdheden van de Gedelegeerd Bestuurder - Externe vertegenwoordiging van de Vennootschap.
Art. 41.§ 1. De Gedelegeerd Bestuurder vertegenwoordigt de Vennootschap voor alle rechtshandelingen ten aanzien van derden en in rechtszaken, zowel binnen als buiten het dagelijks bestuur. Hij stelt elke rechtsvordering en elk verhaal bij elk rechtscollege in. § 2. De Gedelegeerd Bestuurder kan, binnen het kader van de bevoegdheden die hem door of krachtens deze statuten zijn opgedragen, aan elke persoon bijzondere en beperkte bevoegdheden opdragen, dit onder meer om alle noodzakelijke formaliteiten te vervullen bij de kruispuntbank van ondernemingen en inzake de btw. § 3. De Gedelegeerd Bestuurder kan de Voorzitter van de Raad van Bestuur niet vervangen bij diens verhindering. HOOFDSTUK 5. - Andere comités Strategisch comité.
Art. 42.De Raad van Bestuur kan in zijn midden een strategisch comité vormen dat de raad bijstaat bij het bepalen van de strategie van de Vennootschap.
Het strategisch comité is samengesteld uit de Voorzitter van de Raad van Bestuur, die het comité voorzit, de Gedelegeerd Bestuurder en ten minste twee gewone bestuurders.
Het strategisch comité verstrekt inzonderheid adviezen met betrekking tot de strategische oriëntaties van de Vennootschap, opportuniteit voor overname of samenwerking en elke andere kwestie van strategisch belang voorgelegd door de Voorzitter van de Raad van Bestuur, de Gedelegeerd Bestuurder of twee andere bestuurders.
Auditcomité
Art. 43.De Raad van Bestuur kan in zijn midden een auditcomité vormen dat de raad bijstaat in het nazicht van de rekeningen en de budgetcontrole, de opvolging van de auditwerkzaamheden, het onderzoek van de betrouwbaarheid van de financiële informatie en de organisatie van en het toezicht op de interne controle.
Het auditcomité is samengesteld uit gewone bestuurders, ten getale van ten minste drie. De Voorzitter van de Raad van Bestuur en de regeringscommissarissen worden op de vergadering van het auditcomité uitgenodigd en zetelen er met raadgevende stem.
Bezoldigingscomité
Art. 44.De Raad van Bestuur kan in zijn midden een bezoldigingscomité vormen dat ervoor instaat aanbevelingen te formuleren inzake de bezoldiging van de directie.
Het bezoldigingscomité is samengesteld uit de Voorzitter van de Raad van Bestuur, die het comité voorzit, en uit ten minste twee gewone bestuurders.
Het bezoldigingscomité verstrekt adviezen inzake de bezoldiging van de leden van het Directiecomité en beheert elk winstdeelnemingsplan dat ten behoeve van de kaderleden en werknemers zou worden ingevoerd.
Algemeen
Art. 45.De Raad van Bestuur legt de verdere uitwerking van de basisprincipes met betrekking tot de samenstelling, de opdracht en de werking van de comités die zij opricht vast in charters. HOOFDSTUK 6. - Controle Controle op de financiële toestand
Art. 46.§ 1. De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid, vanuit het oogpunt van de wet en deze statuten en van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening, wordt opgedragen aan een college van commissarissen dat uit drie leden bestaat en beraadslaagt volgens de gewone regels van de beraadslagende vergaderingen. Zij voeren de titel van commissaris en worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar. § 2. Eén commissaris wordt benoemd door het Rekenhof onder zijn leden, en de twee andere commissarissen worden door de algemene vergadering benoemd onder de leden, natuurlijke of rechtspersonen, van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren. § 3. De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging van de commissarissen. § 4. Het verslag van het college van commissarissen wordt gestuurd naar de Raad van Bestuur, naar de minister en naar de minister van Begroting.
Bestuurlijk toezicht
Art. 47.§ 1. De Vennootschap staat onder de controle van de Minister en, wat beslissingen met budgettaire of financiële weerslag betreft, van de minister van Begroting. Deze controle wordt uitgeoefend door tussenkomst van twee regeringscommissarissen die waken over de naleving van de wet, van deze statuten en van het beheerscontract tussen de Staat en de Vennootschap. Zij zien er inzonderheid op toe dat het door de Vennootschap gevoerde beleid de uitvoering van de taken van openbare dienst niet in het gedrang brengt. § 2. De regeringscommissarissen worden benoemd en ontslagen door de Koning. Eén commissaris wordt benoemd op voordracht van de Minister, de andere op voordracht van de minister van Begroting.
De Minister en de minister van Begroting wijzen elk een plaatsvervanger aan voor het geval de regeringscommissaris die zij voorgedragen hebben zou verhinderd zijn. § 3. De regeringscommissarissen worden uitgenodigd op alle vergaderingen van de Raad van Bestuur en van het Directiecomité en hebben er een raadgevende stem. Zij kunnen te allen tijde ter plaatse inzage nemen van de boeken, brieven, notulen en, in het algemeen, van alle documenten en geschriften van de Vennootschap. Zij kunnen van de leden van de Raad van Bestuur, van het Directiecomité, van de gemachtigden en de personeelsleden van de Vennootschap alle ophelderingen en inlichtingen vorderen en alle verificaties verrichten die zij nodig achten voor de uitvoering van hun mandaat. § 4. Iedere regeringscommissaris kan elke beslissing van de bestuursorganen van de vennootschap welke hij strijdig acht met de wet, deze statuten of het beheerscontract, schorsen en ter kennis brengen van de minister die hem heeft voorgedragen. Hij beschikt daartoe over een termijn van vier vrije dagen vanaf de dag van de vergadering waarop de beslissing werd genomen, voorzover hij daartoe regelmatig werd opgeroepen, en, in het tegenovergestelde geval, vanaf de dag waarop hij ervan kennis heeft gekregen. De beslissing kan alsdan alleen worden uitgevoerd indien de betrokken minister er zich niet tegen heeft verzet binnen acht vrije dagen na de schorsing. § 5. Wanneer de naleving van de wet, van deze statuten of van voornoemd beheerscontract het vereisen, kunnen de minister of de regeringscommissaris die hij heeft voorgedragen en de minister van Begroting of de regeringscommissaris die hij heeft voorgedragen, ieder afzonderlijk, het bevoegde bestuursorgaan van de Vennootschap verplichten om, binnen de door hen gestelde termijn, te beraadslagen over iedere door hen bepaalde aangelegenheid.
Onverenigbaarheden
Art. 48.Onverminderd andere beperkingen bepaald bij of krachtens wet of door het organiek statuut van de Nationale Loterij, of deze statuten, is het mandaat van regeringscommissaris van de Vennootschap onverenigbaar met het mandaat of de functie van : 1° lid van het Europees Parlement;2° lid van de federale Wetgevende Kamers;3° federaal minister of staatssecretaris;4° lid van een Gemeenschaps- of Gewestparlement of een Gemeenschaps- of Gewestregering;5° gouverneur van een provincie, lid van de bestendige deputatie van een provincieraad of lid van een provincieraad;6° lid van het personeel van de Nationale Loterij;7° burgemeester, schepen of gemeenteraadslid, of voorzitter of lid van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, evenals voorzitter of lid van een districtsraad;8° lid van de kansspelcommissie;9° lid van de Raad van Bestuur en van het Directiecomité van de Vennootschap. TITEL IV. - Algemene vergadering van aandeelhouders Bevoegdheden van de algemene vergadering
Art. 49.De algemene vergadering van aandeelhouders heeft de bevoegdheden die haar zijn toegekend door de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, door de wettelijke bepalingen van toepassing op de naamloze vennootschappen en door deze statuten.
Jaarvergadering
Art. 50.De jaarvergadering komt van rechtswege elk jaar samen op de derde vrijdag van de maand mei om tien uur (10 u). Indien die dag een wettelijke feestdag is, heeft de vergadering plaats op de eerstvolgende werkdag.
Oproeping
Art. 51.De algemene vergaderingen, zowel de jaarlijkse, de bijzondere als de buitengewone, vergaderen na bijeenroeping door de Raad van Bestuur of het college van commissarissen, op de zetel van de Vennootschap of op enige andere plaats van het Gewest waarin de Vennootschap haar zetel heeft, en die vermeld wordt in de oproeping.
De oproepingen gebeuren conform de geldende wettelijke bepalingen terzake.
Toelatingsformaliteiten
Art. 52.Om te worden toegelaten tot de algemene vergadering moeten de aandeelhouders, indien dit in de oproeping wordt vereist, minstens drie werkdagen voor de datum die bepaald werd voor de bijeenkomst, hun (certificaten van) effecten, neerleggen op de zetel of bij de instellingen die in de bijeenroepingsberichten worden vermeld.
De houders van aandelen zonder stemrecht, converteerbare obligaties, inschrijvingsrechten of certificaten die met medewerking van de Vennootschap werden uitgegeven, mogen de algemene vergadering bijwonen, doch slechts met raadgevende stem en indien zij voormelde formaliteiten hebben vervuld.
Quorum
Art. 53.De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de helft van het kapitaal vertegenwoordigd is.
Iedere aandeelhouder kan aan iedere persoon, al dan niet aandeelhouder, een schriftelijke volmacht verlenen om hem op een vergadering te vertegenwoordigen en er in zijn plaats te stemmen.
De Raad van Bestuur kan de vorm van de volmachten bepalen en, middels uitdrukkelijke vermelding in de oproeping, vereisen dat deze worden neergelegd uiterlijk één werkdag vóór de vergadering op de door hem aangeduide plaats.
Beraadslaging en beslissingen
Art. 54.Elk aandeel heeft recht op één stem.
Iedere aandeelhouder mag per brief stemmen door middel van een formulier dat de identiteit van de aandeelhouder vermeldt, het aantal aandelen waarvoor hij aan de stemming deelneemt, de agenda van de vergadering met de voorstellen van beslissing en, voor elke voorgestelde beslissing, de zin waarin wordt gestemd of de onthouding.
Het formulier moet gedateerd en door de aandeelhouder ondertekend zijn. Er wordt enkel rekening gehouden met de formulieren die door de Vennootschap uiterlijk de vooravond van de vergadering zijn ontvangen.
Behalve ingeval de wet een bijzondere meerderheid vereist, worden de beslissingen van de algemene vergadering genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
Schriftelijke algemene vergadering.
De aandeelhouders kunnen, binnen de wettelijke grenzen, eenparig en schriftelijk alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de algemene vergadering behoren, met uitzondering van statutenwijzigingen.
Voorzitterschap
Art. 55.De algemene vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter van de Raad van Bestuur of, bij diens verhindering, door de persoon die door de vergadering wordt aangeduid.
De Voorzitter duidt een secretaris aan. De vergadering kiest, in voorkomend geval, één of meer stemopnemers. De Voorzitter, de secretaris en de stemopnemers vormen het bureau.
Notulen
Art. 56.De notulen van de algemene vergadering worden ondertekend door de leden van het bureau en door de aandeelhouders die erom verzoeken.
Afschriften voor derden worden ondertekend door de Voorzitter van de Raad van Bestuur, door twee bestuurders of door de Gedelegeerd Bestuurder.
TITEL V. - Boekjaar, jaarrekening, winstbestemming Boekjaar en jaarrekening
Art. 57.§ 1. Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar. § 2. Op het einde van elk boekjaar maakt de Raad van Bestuur de inventaris op, alsmede de jaarrekening van de Vennootschap bestaande uit de balans, de resultatenrekening en de toelichting. Deze documenten worden opgesteld en samen met een jaarverslag ter controle voorgelegd aan het college van commissarissen overeenkomstig de toepasselijke wettelijke regels. De raad van bestuur legt zijn jaarverslag, de jaarrekening en het verslag van het college van commissarissen voor aan de jaarlijkse algemene vergadering overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.
Winstbestemming
Art. 58.De jaarvergadering beslist over de goedkeuring van de jaarrekening en over de resultaatverwerking.
Een wettelijke reserve wordt gevormd door jaarlijks tenminste vijf procent af te nemen van de nettowinst van de Vennootschap. Deze afneming is niet meer verplicht wanneer dit reservefonds een tiende van het kapitaal bereikt.
Interimdividenden
Art. 59.De Raad van Bestuur kan interimdividenden uitkeren, mits naleving van de toepasselijke wettelijke bepalingen.
TITEL VI. - Ontbinding, Slotbepalingen Ontbinding
Art. 60.De ontbinding van de Vennootschap kan enkel door of krachtens een wet worden uitgesproken. Deze wet regelt de wijze en de voorwaarden van vereffening.
Woonstkeuze
Art. 61.De houders van effecten op naam zijn verplicht de Vennootschap kennis te geven van elke verandering van woonplaats.
Bij ontstentenis van kennisgeving worden zij geacht te wonen op hun laatst gekende woonplaats.
Elk lid van de Raad van Bestuur, het Directiecomité of de Gedelegeerd Bestuurder kan keuze van woonplaats doen op de zetel van de Vennootschap, voor alle materies die aan de uitoefening van zijn mandaat raken. Deze woonplaatskeuze kan aan derden worden tegengeworpen overeenkomstig de wettelijke bepalingen. Elke niet in België gedomicilieerde bestuurder, commissaris of vereffenaar van de Vennootschap moet er woonplaats kiezen, zoniet wordt hij geacht woonplaats te hebben gekozen in de zetel van de Vennootschap waar alle mededelingen, aanmaningen, dagvaardingen en betekeningen hem geldig zullen kunnen geadresseerd worden.
Wijziging van de statuten
Art. 62.Elke wijziging van deze statuten heeft slechts uitwerking na goedkeuring door de Koning bij een besluit vastgesteld na overleg in Ministerraad.
Toepasselijk recht
Art. 63.Voor al wat niet in de statuten wordt voorzien, gelden alleen de bepalingen van de wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij, en, voor zover daar niet wordt afgeweken in voornoemde wet van 19 april 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 19/04/2002 pub. 04/05/2002 numac 2002014105 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet tot rationalisering van de werking en het beheer van de Nationale Loterij sluiten, de wettelijke bepalingen van toepassing op naamloze vennootschappen.
Taal
Art. 64.Deze statuten zijn opgesteld in het Nederlands en het Frans en beide teksten staan op gelijke voet.
Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 5 januari 2024.
FILIP Van Koningswege : De Vice-eersteminister en Minister van Financiën, belast met de Nationale Loterij, V. VAN PETEGHEM