Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 augustus 2014
gepubliceerd op 18 augustus 2014

Koninklijk besluit tot bepaling van de klachtenprocedure aan boord van schepen die onder Belgische vlag varen en tot vaststelling van het model van klachtenformulier

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2014204593
pub.
18/08/2014
prom.
04/08/2014
ELI
eli/besluit/2014/08/04/2014204593/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

4 AUGUSTUS 2014. - Koninklijk besluit tot bepaling van de klachtenprocedure aan boord van schepen die onder Belgische vlag varen en tot vaststelling van het model van klachtenformulier


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2014 pub. 11/07/2014 numac 2014204102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006 sluiten tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006, artikelen 65 en 66;

Gelet op het advies 56.297/1 van de Raad van State gegeven op 4 juni 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Noordzee, de Minister van Sociale Zaken en de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit voorziet in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2013/54/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 2013 betreffende bepaalde verantwoordelijkheden van de vlaggenstaat met betrekking tot de naleving en de handhaving van het Verdrag betreffende maritieme arbeid, 2006.

Art. 2.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° de wet MLC : de wet van 13 juni 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2014 pub. 11/07/2014 numac 2014204102 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer, federale overheidsdienst justitie, federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006 sluiten tot uitvoering en controle van de toepassing van het Verdrag betreffende maritieme arbeid 2006;2° het Directoraat-generaal Maritiem Vervoer : het Directoraat-generaal Maritiem Vervoer van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer;3° de overeenkomst: de overeenkomst tussen de Associatie van reders van de Europese Gemeenschap (ECSA) en de Europese Federatie van Vervoerswerknemers (ETF) inzake het Verdrag betreffende maritieme arbeid van 2006 en tot wijziging van Richtlijn 1999/63/EG uitgevoerd door Richtlijn 2009/13/EG van de Raad van 16 februari 2009.

Art. 3.Zeelieden mogen niet onderworpen worden aan enige andere verplichting die niet uitdrukkelijk in de wet MLC of dit besluit is voorgeschreven met de bedoeling hen ervan te weerhouden hun klachtrecht uit te oefenen.

Art. 4.Aan boord van elk schip dienen één of meerdere vertrouwenspersonen aangewezen te worden, die de zeelieden vertrouwelijk kunnen adviseren betreffende de procedures die zij kunnen instellen, de klager bij elk onderhoud of hoorzitting met betrekking tot de reden van de klacht kunnen bijstaan en bij het voorkomen van nadelige behandeling omwille van het indienen van een klacht kunnen helpen.

De vertrouwenspersonen worden aangewezen in overeenstemming met de relevante bepalingen van de wet van 4 augustus 1996Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/08/1996 pub. 08/06/2005 numac 2005015073 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende instemming met de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Republiek Gabon tot het vermijden van dubbele belasting en tot het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen en naar het vermogen, ondertekend te Brussel op 14 januari 1993 type wet prom. 04/08/1996 pub. 24/07/1997 numac 1996015142 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst tussen het Koninkrijk België en de Arabische Republiek Egypte tot het vermijden van dubbele belasting en het voorkomen van het ontgaan van belasting inzake belastingen naar het inkomen, ondertekend te Kaïro op 3 januari 1991 type wet prom. 04/08/1996 pub. 21/10/1999 numac 1999015088 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet houdende instemming met het Protocol tussen de regering van het Koninkrijk België en de regering van de Franse Republiek betreffende het kraamgeld, ondertekend te Brussel op 26 april 1993 sluiten betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en van haar uitvoeringsbesluiten.

Art. 5.Naast de vermeldingen bepaald door de wet MLC, dient de volgende informatie in het document bepaald in artikel 66 van de wet MLC vermeld te worden : 1° het verbod op represaille tegen de zeeman die een klacht indient en een beschrijving van de procedure bedoeld in artikel 67 van de wet MLC;2° wanneer de zeeman niet in België verblijft, de gegevens van de bevoegde autoriteit van de lidstaat van verblijf van de zeeman;3° een beschrijving van de klachtenprocedure zoals bepaald in dit besluit;4° een kopie van de overeenkomst of minstens de verwijzing naar de website waar die elektronisch geraadpleegd kan worden.

Art. 6.De zeeman heeft het recht om, onverminderd artikel 4, tijdens de hele klachtenprocedure, bijgestaan of vertegenwoordigd te worden door een andere zeeman van zijn keuze aan boord van het betrokken schip.

Art. 7.Elke klacht en de beslissingen waartoe zij aanleiding gegeven heeft worden in een individueel klachtendossier aan boord behouden en een kopie van het hele dossier dient gegeven te worden aan de betrokken zeeman.

Art. 8.De klacht dient bij voorkeur te worden geregeld op het laagste niveau en alleen als het niet op dit niveau tot voldoening van de partijen kan geregeld worden, zal deze op een hoger niveau behandeld worden.

De zeeman heeft altijd het recht om rechtstreeks bij de kapitein een klacht in te dienen en, indien hij het noodzakelijk acht, bij de aangewezen ambtenaar in de zin van de wet MLC of bij enige andere bevoegde autoriteit.

Wanneer een klacht betrekking heeft op de kapitein, kan de zeeman zijn klacht rechtstreeks bij de reder indienen.

Art. 9.De zeeman moet zijn klacht indienen binnen de vijf kalenderdagen na het voorval of de kennisname van de feiten die het voorwerp uitmaken van de klacht.

De klacht wordt schriftelijk ingediend, bij voorkeur door middel van een klachtenformulier waarvan het model als bijlage is toegevoegd.

Het klachtenformulier bestaat uit twee delen.

Het eerste deel betreft de informatie met betrekking tot het indienen van de klacht, op zijn minst de naam van het schip en het IMO nummer, de naam en voornaam van de klager, de beschrijving van de feiten en de motivering, de datum van indiening en de handtekening van de zeeman die de klacht indient.

Het tweede deel bevat contactgegevens, te weten: 1° de naam en het adres van de reder en de naam, telefoonnummer en e-mailadres van de door hem aangewezen persoon of personen om de klacht te beslechten;2° de naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en link naar de website van de bevoegde autoriteit van de Vlaggenstaat;3° de naam, adres, telefoonnummer en e-mail adres van de bevoegde autoriteit in het land van verblijf van de zeeman;4° de naam en voornaam van één of meerdere vertrouwenspersonen aan boord die de zeelieden vertrouwelijk kunnen adviseren betreffende de procedures die zij kunnen instellen, de klager bij elk onderhoud of hoorzitting met betrekking tot de reden van de klacht kunnen bijstaan en bij het voorkomen van nadelige behandeling omwille van het indienen van een klacht kunnen helpen. De klacht wordt gedateerd en ondertekend door de zeeman.

Art. 10.De klacht wordt ingediend bij het diensthoofd van de zeeman of bij zijn directe overste tegen ontvangstbewijs.

Art. 11.Het diensthoofd van de zeeman of de directe overste moet ernaar streven om de klacht te behandelen binnen een termijn van vijftien kalenderdagen die ingaat de dag na de datum van het ontvangstbewijs. Deze termijn kan worden verlengd naar gelang van de ernst van de feiten die het voorwerp uitmaken van de klacht.

In het kader van de behandeling van de klacht, dient het diensthoofd of de directe overste op zijn minst de zeeman uit te nodigen om de klacht grondig te bespreken.

Art. 12.Het diensthoofd of de directe overste stelt een verslag op waarin vermeld worden : 1° de inhoud van de klacht;2° een beschrijving van de behandeling van de klacht;3° zijn beslissing. Een kopie van het verslag wordt overhandigd aan de zeeman zelf.

Art. 13.Indien het diensthoofd of de directe overste er niet in slaagt om de klacht te regelen tot voldoening van de zeeman, kan hij hiertegen bezwaar aantekenen bij de kapitein, binnen een termijn van zeven kalenderdagen die ingaat de dag na de dag van ontvangst van de genomen beslissing inzake zijn klacht.

Het bezwaar van de zeeman dient het voorwerp te zijn van een schrijven dat gedateerd en ondertekend wordt door de zeeman en de kapitein voor ontvangst.

De kapitein moet de klacht persoonlijk bekijken en een beslissing binnen de vijftien kalenderdagen nemen. Hij kan, indien nodig, de hulp van de daartoe door de reder aangewezen persoon vragen.

In het kader van de behandeling van de klacht, dient de kapitein op zijn minst de betrokken zeeman en het diensthoofd of de directe overste van de zeeman uit te nodigen met het doel om op een bevredigende oplossing voor de klacht te bereiken.

Art. 14.De kapitein stelt een verslag op waarin vermeld worden : 1° de inhoud van de klacht;2° een beschrijving van de behandeling van de klacht;3° de door het diensthoofd of de directe overste genomen beslissing;4° de beslissing van de kapitein. Een kopie van het verslag wordt overhandigd aan de zeeman zelf.

Art. 15.Indien er geen oplossing aan boord van het schip kan worden verkregen, beschikt de zeeman over een termijn van zeven kalenderdagen vanaf de ontvangst van het verslag bedoeld in artikel 14 om zich schriftelijk te wenden tot de reder aan wal.

De reder beschikt over een termijn van vijftien kalenderdagen om de klacht te behandelen en te beslechten, in overleg, in voorkomend geval, met de betrokken zeeman of elke persoon die hij nuttig acht om te horen.

De reder deelt door een gedateerde en ondertekend schrijven zijn gemotiveerde beslissing mee aan de zeeman.

Art. 16.Indien de klacht nog niet bevredigend kan worden opgelost binnen de genoemde termijn, heeft elke partij een nieuwe termijn van zeven kalenderdagen om zich te wenden tot het Directoraat-generaal Maritiem Vervoer.

Art. 17.Dit besluit treedt in werking op 20 augustus 2014.

Art. 18.De minister bevoegd voor Maritieme Mobiliteit, de minister bevoegd voor Sociale Zekerheid en de minister bevoegd voor Werk zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 4 augustus 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Noordzee, J. VANDE LANOTTE De Minister van Sociale Zaken, Mevr. L. ONKELINX De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage bij het koninklijk besluit van 4 augsutus 2014 tot bepaling van de klachtenprocedure aan boord van schepen die onder Belgische vlag varen en tot vaststelling van het model van klachtenformulier.

KLACHTENPROCEDURE AAN BOORD VAN SCHEPEN ONDER BELGISCHE VLAG ON-BOARD COMPLAINT HANDLING PROCEDURES FOR SHIPS FLYING THE BELGIAN FLAG I. KLACHT/COMPLAINT

Naam van het schip en IMO-nummer :

Name of the ship and IMO number :


Naam en voornaam van de zeeman die een klacht indient :

Name and firstname of the complainant seafarer :


Beschrijving van de klacht :

Description of the complaint :


Datum/Date : Handtekening van de zeeman/Seafarer's signature : II. CONTACTINFORMATIE/CONTACT INFORMATION

1. Contactgegevens Reder/Contact Shipowner :

Naam/Name :

Adres/Address :

Contactpersoon/Contact person :

Telefoonnummer/Telephone number :

Email :


2.Contactpunt Vlaggenstaat/Contactpoint Flagstate :

Naam/Name :

Adres/ Address :

Telefoonnummer/Telephone number :

Email :

Website :


3. Contactgegevens bevoegde autoriteit van de lidstaat van verblijf van de zeeman/Competent Authority in the seafarer's country of residence :

Naam/Name :

Adres/Address :

Telefooonnummer/Telephone number :

Email :


4.Naam van de vertrouwenspersoon of vertrouwenspersonen die de zeeman die een klacht indient vertrouwelijk kan adviseren en bijstaan tijdens de klachtenprocedure/Name of person or persons on board the ship authorized to provide advice on a confidential basis and assist the complainant seafarer during the complainants procedure

a) :

b) :


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 4 augustus 2014 tot bepaling van de klachtenprocedure aan boord van schepen die onder Belgische vlag varen en tot vaststelling van het model van klachtenformulier. Brussel, 4 augustus 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Noordzee, J. VANDE LANOTTE De Minister van Sociale Zaken, Mevr. L. ONKELINX De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^