gepubliceerd op 21 september 2018
Koninklijk besluit betreffende de automatische verbinding tussen het verbruiksprofiel en de elektronische toepassing voor tariefvergelijking op de website van het Instituut
2 SEPTEMBER 2018. - Koninklijk besluit betreffende de automatische verbinding tussen het verbruiksprofiel en de elektronische toepassing voor tariefvergelijking op de website van het Instituut
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Algemeen Onderhavig besluit regelt een automatische verbinding tussen de verbruiksgegevens waarover een operator beschikt en de tariefvergelijker van het BIPT. Dit besluit heeft geen betrekking op andere tariefvergelijkers die op de markt aangeboden worden.
Het is mogelijk dat consumenten hun daadwerkelijk verbruik verkeerd inschatten en aan de hand van deze foutieve inschattingen tariefplannen laten vergelijken door de tariefvergelijker. In dergelijke gevallen is de kans reëel dat de uitkomst van de tariefvergelijking niet de meest optimale oplossing biedt, d.w.z. die welke de gemiddelde maandelijkse kosten voor de betrokken klant tot een minimum beperkt. Om er zeker van te zijn dat het invullen van de velden in de tariefvergelijker zo correct mogelijk gebeurt, voorziet dit besluit in een automatische invulling door de operator met informatie die rechtstreeks afkomstig is uit de verbruiksinformatie waarover de operator in kwestie beschikt. Deze informatie geeft uiteraard een preciezer beeld van het reële verbruik van de betreffende klant dat zal leiden tot een correcte (kwantitatieve) vergelijking van de relevante tariefplannen door de tariefvergelijker van het BIPT. Gebruikers zijn echter niet verplicht om gebruik te maken van de geautomatiseerde systemen : zij kunnen, zoals voorheen manueel en anoniem hun verbruiksgegevens invullen in de betreffende velden van de tariefvergelijker om zodoende te komen tot het meest voordelige tariefplan. Enkel op initiatief van de klant worden zijn verbruiksgegevens gedeeld tussen zijn operator en de tariefvergelijker van het BIPT. Het voorliggend ontwerp werd ter advies voorgelegd aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer (CBPL). Het ontwerp werd aangepast aan het advies met nr. 14/2018 van 28 februari 2018. Hierbij moeten echter nog twee opmerkingen worden gemaakt. Vooreerst stelt de CBPL in onderdeel 13 van het betreffende advies dat de belangrijkste basiselementen waarop het ontwerpbesluit steunt (bv. doeleinden en de scope van het mechanisme van automatische wissing van de ontvangen gegevens door het BIPT) nog formeel en in een wettelijke basis moeten worden verankerd. Om daaraan tegemoet te komen werden de artikelen 2 en 4 van het ontwerp meer gedetailleerd opgesteld in de zin van de onderdelen 14 tot 22 van het advies en werd een nieuw artikel 6 ingevoegd. Er werd niettemin ervoor geopteerd om deze bepalingen bij koninklijk besluit te regelen om de volgende redenen : a) Het BIPT verwerkt alleen gegevens die anoniem door de operatoren of door de consument zelf worden aangeleverd.b) Deze verwerking gebeurt gedurende korte tijd (nl.de tijdspanne die nodig is om de opzoeking te doen); daarna worden de betreffende verkeersgegevens gewist; c) Het BIPT houdt alleen de volgende gegevens bij : - de operatoren van waaruit de opzoeking kwam; - de geraadpleegde module (vaste telefonie, mobiele telefonie, internet of packs); - de datum; - het aantal opzoekingen.
Deze beperkte verwerking van verkeersgegevens laat een regeling bij koninklijk besluit toe.
Ten tweede verstrekt de CBPL een negatief advies over het oorspronkelijke artikel 6 van het ontwerp. Dit artikel werd weggelaten.
Het advies 63.825/2/V van de Raad van State, gegeven op 23 juli 2018, werd volledig gevolgd.
Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Dit artikel bevat de definities. Voor alle duidelijkheid wordt vermeld dat de verplichtingen die ten gevolge van dit besluit op operatoren rusten, alleen van toepassing zijn t.a.v. consumenten, dus niet t.a.v. professionele gebruikers. Dit is analoog aan het doel en de werking van de tariefvergelijker: deze tool is immers eveneens gericht op consumenten. Uit de definitie van "klant" blijkt ook ondubbelzinnig dat het toepassingsgebied van dit besluit zich uitstrekt over zowel postpaid- als prepaid-formules.
Artikel 2 Dit artikel beschrijft het automatisatieproces dat aan alle operatoren wordt opgelegd. De operator stelt aan de klanten een URL ter beschikking die de essentiële informatie bevat over het verbruik van de betreffende klant van minstens de laatste volledige maand. De klant is zelf het beste geplaatst om te oordelen of deze maand al dan niet representatief is. Desgevallend staat het hem vrij om de verbruiksgegevens van een andere maand manueel in te vullen.
Het is daarbij niet aangewezen dat operatoren expliciet de URL weergeven in de klantenzone omdat dit voor veel gebruikers verwarring gaat scheppen. Het is gebruiksvriendelijker om een aan te klikken "knop" te voorzien met een verwijzing naar de tariefsimulator van het Insituut, die automatisch de vraag per URL aan de tariefsimulator stelt.
De URL wordt ter beschikking gesteld met een taalcode in één van de 3 landstalen of in het Engels. Deze taalcode zorgt ervoor dat de tariefvergelijker voor de gebruiker weergegeven wordt in de door hem gewenste taal. De keuze van de klant kan blijken uit de taal waarin de operator doorgaans communiceert met de betreffende klant.
Zoals blijkt uit paragraaf 2 worden bij het automatiseringsproces het aantal gegevens dat gedeeld wordt tot een minimum beperkt en enkel die gegevens automatisch ingevuld die rechtstreeks betrekking hebben op het verbruik van de abonnee (consument). De overige velden, met name (a) de meest opgeroepen mobiele en/of vaste operatoren, (b) de wensen inzake internetsnelheid en (c) de gewenste functionaliteiten voor de tv-decoder moeten door de consument zelf worden ingevuld, tenzij deze genoegen neemt met de defaultwaarden.In ieder geval kan de gebruiker alle waarden in de tariefvergelijker manueel aanpassen, ongeacht of het gaat om de waarden die automatisch zijn ingegeven of om de defaultwaarden.
Paragraaf 3 legt de voorwaarden vast waaraan de aanklikbare knop voor het versturen van de URL moet voldoen zodat het doel en gebruik ervan voor iedereen duidelijk is. Bovendien wordt operatoren ook opgelegd om voorafgaand de nodige screenshots aan het BIPT te bezorgen zodat dit kan nagaan of de voorgenomen terbeschikkingstelling wel degelijk duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Het komt vaak voor dat eenzelfde klant verschillende contracten heeft die overeenkomen met verschillende onderscheiden producten bij eenzelfde operator, bijvoorbeeld een gebundeld product ("pack") met vaste diensten en een of meer mobiele abonnementen. In dat geval moet de operator voorzien in evenveel aanklikbare knoppen als er onderscheiden producten zijn: door op elke knop te klikken wordt automatisch een URL-adres ad hoc gegenereerd naar de tariefvergelijker van het BIPT met de parameters van het recente verbruik van die klant voor het overeenkomstige product.
Artikel 3 Wanneer de tariefvergelijker van het BIPT de URL ontvangt, worden de betreffende velden automatisch ingevuld met de bekomen informatie.
Indien de klant de automatisch ingevulde informatie niet adequaat vindt, kan hij deze naar goeddunken manueel wijzigen.
Artikel 4 Paragraaf 2 geeft aan dat bij foutmelding herstart wordt.
Wanneer, bijvoorbeeld, voor de vaste diensten en/of vaste elementen van een pack, de postcode ontbreekt of niet geldig is, zal de tariefvergelijkingstool de gepaste foutmelding tonen.
Wat betreft paragraaf 3 kan het doorsturen van de postcode per URL op het eerste gezicht vreemd lijken. Er kan immers aangenomen worden dat de gebruikers deze informatie kennen. Wanneer men echter wil komen tot een daadwerkelijke automatisatie, d.w.z. dat de gebruiker onmiddellijk zijn resultaten op de tariefsimulator te zien krijgt, moet de postcode effectief mee met de URL worden verstuurd. Zo niet zou de postcode manueel in de tariefsimulator moeten worden ingegeven.
Iedere operator kent de voorkeurtaal van zijn klanten, namelijk de taal van de klantenzone. Het meegeven van de taalcode kan in die zin geen probleem stellen. Het is trouwens aanzienlijk klantvriendelijker wanneer aan een gebruiker automatisch de betreffende gegevens worden getoond in zijn taal.
Paragraaf 4 voorziet in een unieke code. Deze kan bruikbaar zijn bij interne rapportering.
Een voorbeeld van dergelijke code kan zijn: https://api.meilleurtarif.be/monutilisation/?svc=mo&ul=fr...&op=XXX waarbij "XXX" verwijst naar een 3-digits-code toegekend aan elke operator.
De codes zijn niet publiek; de verzoeken van de gebruikers zijn alleen zichtbaar voor deze gebruikers en voor het BIPT. Paragraaf 5 voorziet dat de operatoren van het BIPT de beschrijving van de betreffende parameters ontvangen. De parameters worden gespecificeerd, beschreven en geïllustreerd door het BIPT. Artikel 5 Dit artikel preciseert de mogelijke verwerking door het Instituut van de betreffende verkeersgegevens. De verwerking van de gegevens vermeld in artikel 4, § 3, in statistische informatie heeft tot doel om de werking van de tariefvergelijker te monitoren en te verbeteren.
Wanneer bijvoorbeeld wordt vastgesteld dat een bepaalde fout regelmatig terugkomt, kan aan de hand van de module waar de fout zich voordoet en de operatorcode, de operator in kwestie gecontacteerd worden en nagegaan worden of de URL een fout bevat.
Het Instituut is er verantwoordelijk voor dat deze verwerking correct gebeurt en met inachtneming van de privacy van de betrokken gebruikers, dit uiteraard onverminderd de verantwoordelijkheid van de operatoren en eventuele derden (cf. art. 6) voor de hen betreffende verwerkingen.
Artikel 6 Wanneer klanten klikken op de URL en daardoor een automatische verbinding maken tussen de klantenzone en de tariefvergelijker, kan dit door de operator worden geregistreerd. Er moet echter worden vermeden dat operatoren deze klikgegevens gaan gebruiken om de desbetreffende klanten te benaderen om ze te af te raden om over te stappen naar een andere operator (zgn. win-back). Daardoor zouden immers consumenten die de meest privacy-vriendelijke optie gebruiken nl. het manueel invullen van de tariefvergelijker, benadeeld worden t.a.v. de consumenten die gebruik maken van de geautomatiseerde versie. Dit zou tevens leiden tot een scheeftrekking van de concurrentie vooral ten nadele van de kleinere operatoren die alleen of hoofdzakelijk op de prijs concurreren.
Operatoren zullen de desbetreffende verwerking alleszins moeten opnemen in een DPIA (data protection impact assessment) in het kader van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Artikel 7 Om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen wordt er ook de mogelijkheid gecreëerd om vanuit de tariefvergelijker rechtstreeks te linken naar de knop die de operatoren in de klantenzone moeten voorzien. Dit wordt deeplinking genoemd omdat de gebruiker rechtstreeks op de juiste pagina van de klantenzone uitkomt na het inloggen op de klantenzone.
Het inloggen gebeurt via de authenticatiemethodes die de operator aanbiedt voor zijn klantenzone.
Artikel 8 Dit artikel behoeft geen commentaar.
Artikel 9 Dit artikel behoeft geen commentaar.
Dit zijn, Sire, de voornaamste bepalingen van het besluit dat aan Uwe Majesteit ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie, A. DE CROO
Raad van State afdeling Wetgeving Advies 63.825/2/V van 23 juli 2018 over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de automatische verbinding tussen het verbruiksprofiel en de elektronische toepassing voor tariefvergelijking op de website van het Instituut' Op 2 juli 2018 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eersteminister en Minister van Ontwikkelingssamenwerking, Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen van rechtswege * verlengd tot 16 augustus 2018 een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `betreffende de automatische verbinding tussen het verbruiksprofiel en de elektronische toepassing voor tariefvergelijking op de website van het Instituut' Het ontwerp is door de tweede vakantiekamer onderzocht op 23 juli 2018. De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Bernard BLERO en Wanda VOGEL, staatsraden, Jacques ENGLEBERT, assessor, en Charles-Henri VAN HOVE, toegevoegd griffier. Het verslag is uitgebracht door Laurence VANCRAYEBECK, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Martine BAGUET .
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 23 juli 2018.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving, overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen. 1. Het ontworpen besluit ontleent zijn rechtsgrond aan artikel 111, § 3, vierde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten `betreffende de elektronische communicatie'. Het eerste lid van de aanhef moet aldus aangevuld worden dat uitdrukkelijk naar die bepaling verwezen wordt. 2. In artikel 1, 3°, van het ontwerp dient gepreciseerd te worden dat het gaat om de wet van 18 juli 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/07/2017 pub. 09/08/2017 numac 2017020539 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet inzake elektronische identificatie sluiten `inzake elektronische identificatie'. DE GRIFFIER, Charles-Henri VAN HOVE DE VOORZITTER, Martine BAGUET _______ Nota * Deze verlenging vloeit voort uit artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, in fine, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, waarin wordt bepaald dat deze termijn van rechtswege verlengd wordt met vijftien dagen wanneer hij begint te lopen tussen 15 juli en 31 juli of wanneer hij verstrijkt tussen 15 juli en 15 augustus.
2 SEPTEMBER 2018. - Koninklijk besluit betreffende de automatische verbinding tussen het verbruiksprofiel en de elektronische toepassing voor tariefvergelijking op de website van het Instituut FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op artikel 111, § 3, vierde lid van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd conform de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 15 januari 2018;
Gelet op het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, gegeven op 28 februari 2018;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 13 december 2017;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting d.d. 26 april 2018;
Gelet op het overleg binnen het Interministerieel Comité Voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie van 25 mei tot 11 juni 2018;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 27 juni 2018;
Gelet op advies 63.825/2/V van de Raad van State, gegeven op 23 juli 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördoneerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "klant" : consument die verbonden is met een operator door een abonnement of een voorafbetaalde kaart;2° "tariefvergelijker" : elektronische toepassing in de zin van het ministerieel besluit van 30 augustus 2006Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 30/08/2006 pub. 26/10/2006 numac 2006011427 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Ministerieel besluit tot vaststelling van het kader voor de invoering van een computerprogramma waarmee het voordeligste aanbod van elektronische communicatiediensten kan worden bepaald sluiten tot vaststelling van het kader voor de invoering van een computerprogramma waarmee het voordeligste aanbod van elektronische communicatiediensten kan worden bepaald;3° "elektronische aanmeldingsdienst" : één van de erkende elektronische aanmeldingsdiensten voor overheidstoepassingen binnen de federale authenticatiedienst zoals bepaald door artikel 9 van de wet 18 juli 2017 inzake elektronische identificatie.
Art. 2.§ 1. Iedere operator stelt aan elke klant een of meerdere URL's ter beschikking die de informatie bevat die in de betreffende velden van de tariefvergelijker ingevuld moeten worden. § 2. Onverminderd artikel 4, § 3, bevat de URL uitsluitend de volgende gegevens: 1° voor vaste telefonie: a) de postcode van de gebruiker;b) het aantal belminuten naar vaste nationale nummers;c) het aantal belminuten naar mobiele nationale nummers;2° voor mobiele telefonie en mobiele data: a) het aantal belminuten naar nationale nummers;b) het aantal verstuurde sms'en naar nationale nummers;c) het aantal gebruikte data uitgedrukt in MB;3° voor vast internet: a) de postcode van de gebruiker;b) het totaal datavolume uitgedrukt in GB;4° voor bundels: de informatie vermeld in de onderdelen 1° tot 3°, de diensten die de bundel uitmaken en het aantal simkaarten. De velden in de tariefsimulator die niet automatisch zijn ingevuld met de informatie vermeld in de onderdelen 1° tot 4°, kunnen door de gebruiker manueel worden ingevuld. De gebruiker kan eveneens de velden die wel automatisch zijn ingevuld, manueel wijzigen. § 3. De URL wordt via een aanklikbare knop door de operator ter beschikking gesteld in de klantenzone op de website van de operator.
De knop is eenvoudig en snel te bereiken, duidelijk zichtbaar en duidelijk herkenbaar. In of onder de knop wordt de volgende tekst vermeld : "Bestetarief.be. Bekijk hier of er betere aanbiedingen op de markt zijn." Beschikt de klant over meer dan een product bij de operator, moeten evenveel aanklikbare knoppen worden aangeboden als het aantal van deze afzonderlijke producten. De activering van elk van deze knoppen leidt tot de creatie van een specifieke URL met de verbruiksparameters in verband met het overeenkomstige product.
Ten laatste 10 werkdagen voor de terbeschikkingstelling van de aanklikbare knop, bezorgt de operator het Instituut de nodige schermafbeeldingen zodat het Instituut kan nagaan of aan de voorwaarden vermeld in deze paragraaf wordt voldaan. § 4. De informatie over het verbruik van de klant die in de URL is opgenomen, betreft het verbruik van de betreffende diensten van minstens de laatste volledige maand die gekend is door de operator.
Art. 3.De URL wordt door de operator aan de tariefvergelijker doorgestuurd via een beveiligde verbinding. Bij ontvangst van de URL van de operator geeft de tariefvergelijker automatisch de ontvangen waarden weer in de overeenkomstige velden van de openbare interfaces van de tariefvergelijker. De aldus weergegeven waarden kunnen door de klant desgewenst in de tariefsimulator worden gewijzigd.
Art. 4.§ 1. De URL's worden opgebouwd overeenkomstig een structuur die wordt vastgelegd door het Instituut. § 2. Indien bepaalde parameters inzake de dienst niet correct zijn overdragen geeft het systeem een foutmelding. § 3. De volgende codes bepalen de verschillende diensten en/of onderdelen van de packs: - mo - mobiele diensten; - fx - vaste telefonie; - bf - vast internet; - bm - mobiel internet; - bc - internet in combinatie; - be - bundel; - ms - multisimkaarten; - mb - multisimkaarten bundel.
De taal van de contractant wordt via de URL doorgegeven in de vorm van een code: - fr - Frans; - nl - Nederlands; - en - Engels; - de - Duits. § 4. Elke operator ontvangt van het Instituut een unieke code die voor elke binnenkomende vraag moet worden ingegeven in de URL zodat de operator kan worden geïdentificeerd. § 5. Elke operator ontvangt van het Instituut de structuur van de URL en een beschrijving van de parameters inzake de betreffende diensten. § 6. De operatoren gebruiken geen punten of komma's voor de duizendtallen voor de waarden van de verschillende parameters die zijn gecodeerd in de URL's.
Wanneer een parameterwaarde geen geheel getal geeft, wordt dit naar boven afgerond.
Art. 5.Het Instituut wist automatisch de gegevens vermeld in artikel 2, § 2, wanneer de gebruiker de opzoeking met de tariefvergelijker beëindigt.
Het Instituut draagt in geen geval de gegevens vermeld in artikel 2, § 2 of in artikel 4, § 3, geheel of ten dele over aan derden. Het Instituut kan de gegevens vermeld in artikel 4, § 3 wel verwerken in statistieken met als doel de werking van het geautomatiseerde systeem te garanderen of te verbeteren. Daartoe kan het Instituut bijhouden hoeveel tariefvergelijkingen per module per dag en per operator worden gedaan.
Het Instituut verwerkt geen andere gegevens dan deze vermeld in de artikelen 2, § 2 en 4, §§ 3 en 4.
Art. 6.Operatoren registreren het klikken op de aangeboden URL niet of uitsluitend met als doel de technische werking van de URL en de verzending ervan op te volgen of te verbeteren.
Art. 7.De operatoren verstrekken een pagina van hun klantenzone waarop de knop getoond wordt naar de tariefvergelijker. De operator bezorgt aan het Instituut een link van die pagina zodat die op de website van de tariefvergelijker kan geplaatst worden. De operator voorziet in de mogelijkheid om rechtstreeks in te loggen op die pagina. De activering van de aanklikbare knop(pen) op deze pagina is pas mogelijk nadat de klant zich geauthenticeerd heeft overeenkomstig de gebruikelijke procedure die de operator volgt voor de toegang tot de klantenpagina.
Art. 8.Dit besluit treedt in werking op 1 december 2018.
Art. 9.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 2 september 2018.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, A. DE CROO