gepubliceerd op 17 juni 2019
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 december 2009 betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen
2 JUNI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, wijzigt het
koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
18/12/2009
pub.
30/12/2009
numac
2009011581
bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen
sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen en inzonderheid artikel 1 van het koninklijk besluit en artikel 15 van bijlage 1 ervan.
Deze wijzigingen zijn erop gericht het bedrag van de jaarlijkse gebruiksrechten voor de straalverbindingen in de zones van het land waar een extra stimulans nodig is om de huishoudens en ondernemingen te voorzien van een snelle breedbandaansluiting, voor een periode van 10 jaar met 80 procent te verminderen. Het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (het BIPT) identificeert in zijn beslissing betreffende de analyse van de markten voor breedband en televisieomroep van 29 juni 2018 de zones waarin er geen NGA-infrastructuur aanwezig is (de zogenaamde vaste "witte" zones) en die waar slechts één NGA-infrastructuur aanwezig is (de zogenaamde vaste "grijze" zones). Naast deze vaste "witte" en "grijze" zones zijn er ook mobiele "witte" en "grijze" zones, waar geen of slechts één mobiel netwerk met hoge snelheid aanwezig is.
De precieze omvang van deze grijze en witte zones zal minstens om de twee jaar worden bepaald en gepubliceerd door het Instituut. Deze publicatie zal een mogelijke informatie-asymmetrie tussen de vaste en de mobiele operatoren enerzijds en tussen de vaste operatoren anderzijds opheffen.
Volgens het BIPT blijven deze zones voortbestaan met name door de hoge investeringskosten tegenover bescheiden verwachte inkomsten (wegens de relatief grote afstanden en een bevolkingsdichtheid die relatief lager is dan in de rest van het nationale grondgebied). Die zones vergen dus een extra stimulans om over te gaan tot de aanleg van een snelle breedbandinfrastructuur. Straalverbindingen kunnen daadwerkelijk een interessant alternatief vormen voor de dure aanleg van ondergrondse glasvezelkabels om het centrum van de plaatselijke dorpen aan te sluiten op het basisnetwerk teneinde ze te verbinden met de vaste en mobiele breedbandnetwerken met hoge snelheid. De gebruiksrechten die nu gelden krachtens het koninklijk besluit liggen echter hoog. De operatoren staan terughoudend tegenover het idee om die straalverbindingen te realiseren wegens het hoge bedrag van de jaarlijkse rechten die verbonden zijn aan het gebruik ervan. In het algemeen acht men het belangrijk dat de markt bereid is om ook de kleine plattelandsgemeenten aan te sluiten op het breedbandinternet in het kader van de universele dienst. Het onderhavige koninklijk besluit heeft tot doel de jaarlijkse gebruiksrechten in de zones die economisch het minst rendabel zijn, voor tien jaar met 80 procent te verlagen, met behoud van de dossierkosten. De reductie moet voldoende lang duren en voldoende groot zijn om een impact te hebben en een reële stimulans te betekenen voor netwerkontplooiing in de grijze en witte zones. Om deze reden wordt 80 % vooropgesteld met een maximale looptijd tot eind 2029.
De Minister van Telecommunicatie, Ph. DE BACKER
Raad van State afdeling Wetgeving Advies 65.650/4 van 9 april 2019 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen' Op 12 maart 2019 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Digitale Agenda, Telecommunicatie en Post, belast met Administratieve Vereenvoudiging, Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen'.
Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 9 april 2019. De kamer was samengesteld uit Pierre VANDERNOOT, kamervoorzitter, Wanda VOGEL en Patrick RONVAUX, staatsraden, Marianne DONY, assessor, en Béatrice DRAPIER, griffier.
Het verslag is opgesteld door Anne VAGMAN, eerste auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Wanda VOGEL. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 9 april 2019.
Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het ontslag van de regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of het ontwerp onder die beperkte bevoegdheid valt, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van alle feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen als ze moet beoordelen of het nodig is verordeningen vast te stellen of te wijzigen.
Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving, overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.
Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.
ONDERZOEK VAN HET ONTWERP AANHEF Het eerste lid moet herzien worden zodat het precies aangeeft welke onderverdelingen van artikel 18 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten `betreffende de elektronische communicatie' rechtsgrond opleveren voor het voorliggende ontwerp en zodat het de nog geldende wijzigingen vermeldt die in voorkomend geval in die onderverdelingen aangebracht zijn.
DISPOSITIEF Artikel 1 1. Uit de definities van de vaste of mobiele witte en grijze zones blijkt dat dit statistische sectoren zijn "bepaald door het BIPT". Uit de toelichting van de gemachtigde van de minister blijkt dat de betrokken "statistische sectoren" in feite de door het Nationaal Instituut voor de Statistiek bepaalde sectoren zijn en dat het BIPT onder de laatstgenoemde sectoren alleen deze moet aanduiden waar naargelang van het geval geen enkele operator(1) of slechts één operator(2) een mobiele of vaste elektronische-communicatiedienst met hoge snelheden aanbiedt.
De ontworpen tekst moet herzien worden om de bedoeling van de steller ervan duidelijk kenbaar te maken. 2. Uit het verslag aan de Koning blijkt dat "de precieze omvang van deze grijze en witte zones (...) minstens om de twee jaar [zal] worden bepaald en gepubliceerd door het Instituut".
Die precisering zou in het dispositief zelf opgenomen moeten worden en niet enkel in het verslag aan de Koning.
De ontworpen tekst moet dienovereenkomstig herzien en aangevuld worden.
DE GRIFFIER, Béatrice DRAPIER DE VOORZITTER, Pierre VANDERNOOT _______ Nota's (1) Witte zone.(2) Grijze zone. 2 JUNI 2019. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikel 18, § 1, gewijzigd bij de wetten van 10 juli 2012, 27 maart 2014 en 31 juli 2017;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen;
Gelet op de impactanalyse van de regelgeving uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 23 en 25 oktober 2018;
Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 4 december 2018;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 7 december 2018;
Gelet op de raadpleging van 5 februari 2019 van het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie;
Gelet op het akkoord van het Overlegcomité, gegeven op 27 maart 2019;
Gelet op advies 65.650/4 van de Raad van State, gegeven op 9 april 2019, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie en op advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 december 2009Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/12/2009 pub. 30/12/2009 numac 2009011581 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen sluiten betreffende de private radiocommunicatie en de gebruiksrechten voor vaste netten en netten met gedeelde middelen, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 14 december 2018, wordt aangevuld met de bepalingen onder 31°, 32°, 33° en 34°, luidende: « 31° "vaste witte zone": statistische sector, zoals bepaald door de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (Statbel), waar geen vaste elektronische-communicatiediensten met hoge snelheden aangeboden worden, door de netwerkoperatoren; 32° "mobiele witte zone": statistische sector, zoals bepaald door de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (Statbel), waar geen mobiele elektronische-communicatiediensten met hoge snelheden aangeboden worden, door de netwerkoperatoren; 33° "vaste grijze zone": statistische sector, zoals bepaald door de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (Statbel), waar slechts één netwerkoperator vaste elektronische-communicatiediensten met hoge snelheden verstrekt; 34° "mobiele grijze zone": statistische sector, zoals bepaald door de Federale Openbare Dienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie (Statbel), waar slechts één netwerkoperator mobiele elektronische-communicatiediensten met hoge snelheden verstrekt. »
Art. 2.Artikel 15, § 2, eerste lid, van bijlage 1 bij hetzelfde besluit wordt aangevuld met de volgende zinnen: « Tot 31 december 2029 is er voor nieuwe verbindingen waarvan, bij aanvraag van de vergunning, ten minste één van de twee vaste punten zich in de vaste of mobiele grijze of witte zones bevindt maar 20 procent van de jaarlijkse rechten verschuldigd. Een verbinding wordt als nieuw beschouwd indien in de loop van de drie jaar voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit besluit geen vergunning geldig was om de twee eindpunten ervan te verbinden. Het Instituut bepaalt ten minste om de twee jaar de reikwijdte van de grijze en witte zones, voor vast en mobiel, en publiceert deze aanduiding. »
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2019.
Art. 4.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 2 juni 2019.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, Ph. DE BACKER