Etaamb.openjustice.be
Gewestplan
gepubliceerd op 12 september 2001

Gewestplan Antwerpen. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging op het grondgebied van de gemeenten Antwerpen en Stabroek Bij besluit van de Vlaamse regering van 15 juni 2001 wordt het bestemmingsplan tot gedeeltelijke De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen v(...)

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2001035765
pub.
12/09/2001
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

Departement Leefmilieu en Infrastructuur


Gewestplan Antwerpen. - Definitieve vaststelling van het plan tot gedeeltelijke wijziging op het grondgebied van de gemeenten Antwerpen en Stabroek Bij besluit van de Vlaamse regering van 15 juni 2001 wordt het bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het koninklijk besluit van 3 oktober 1979 houdende vaststelling van het gewestplan Antwerpen, definitief vastgesteld voor delen van kaartblad 7/7 zoals vervat in bijlage 1 bij dit besluit.

De kaart met de bestaande fysische en juridische toestand, behorende tot de niet-normatieve delen van het voormeld gewestplan, zijn vervat in bijlage 2 bij dit besluit.

De Vlaamse minister, bevoegd voor de Ruimtelijke Ordening, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Regionale Commissie van Advies voor de Provincie Antwerpen Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 28 april 2000 houdende de voorlopige vaststelling van het ontwerpplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestplan Antwerpen op het grondgebied van de gemeenten Antwerpen en Stabroek;

Gelet op het schrijven van2 oktober 2000 van de gouverneur van de provincie Antwerpen aan de gemeentebesturen van de in het gewestplan Antwerpen gelegen, waarbij het openbaar onderzoek over het ontwerpplan werd bevolen van 24 oktober 2000 tot en met22 december2000;

Gelet op het besluit van de gouverneur dat het openbaar onderzoek over het ontwerpplan afsluit, en de zes bijgevoegde bezwaren en opmerkingen;

Overwegende dat het overwegend gedeelte van het bovenvermeld besluit van de Vlaamse regering van 28 april 2000 stelt : "Overwegende dat de A12 tussen Antwerpen en de Nederlandse grens in het Ruimtelijk structuurplan Vlaanderen is geselecteerd als hoofdweg;

Overwegende dat de bouw van een verkeerswisselaar op de A12 Antwerpen-Bergen op Zoom ter hoogte van de smalle Weg te Stabroek slechts mogelijk is indien hiervoor een reservatiestrook op het gewestplan is ingetekend;

Overwegende dat de verkeerswisselaar langs de westkant het afvalverwerkend bedrijf Indaver zal bedienen en dat langs de oostkant een verbinding wordt voorzien op het niveau primaire weg II type 4 tussen de verkeerswisselaar en de N114 Ettenhoven voor het verkeer van en naar de noordelijke haven vanuit Kalmthout, Kapellen en Stabroek; dat voor het verkeer vanuit Ekeren, Hoevenen en Kapellen tevens een verbinding voorzien wordt tussen de Leugenberg en de verkeerswisselaar t.h.v. de Smalle Weg door een laterale weg naast de A12, waarvoor tevens een reservatiestrook voorzien wordt;

Overwegende dat voormelde maatregelen noodzakelijk zijn om op korte termijn te vermijden dat de verkeersveiligheid en -leefbaarheid in de woonkernen van Stabroek, Hoevenen en Ekeren ernstig zou achteruitgaan omwille van het verdwijnen van 4 toegangen naar de A12 ingevolge de huidige werken aan de rechttrekking van de Leugenberg, die de A12 volledig omvormen tot volwaardige autosnelweg;

Overwegende dat de begrenzing van de reservatiestrook op de A12 de maximale perimeter volgt zoals in het voorontwerp van technisch uitvoeringsplan van de Administratie Wegen en Verkeer - Antwerpen is aangegeven en dat voor de begrenzing van de reservatiestrook voor de aanleg van een laterale weg tussen de Smalle Weg en de Brede Weg en tussen de N114 Ettenhoven en de Brede Weg voldoende breed is genomen om een definitieve tracering op gemeentelijk niveau te kunnen nemen." Overwegende dat de bezwaren en opmerkingen stellen dat de ruimte voor de aanleg van de laterale weg zoveel mogelijk moet beperkt worden en zoveel mogelijk gebruik dient te worden gemaakt van het bestaande (en binnenkort) ongebruikte wegtracé van de A12 vanaf de Leugenberg naar de Bunderdijk; dat het nut van de verbinding tussen de verkeerswisselaar en de N114 in vraag dient te worden gesteld aangezien het verkeer afkomstig uit Stabroek niet langs deze weg zal omrijden, maar de N111 zal blijven gebruiken om de haven te bereiken; dat de bestaande rijstroken van de havenweg in noordelijke richting kunnen gebruikt worden mits de aanleg van een extra rijstrook over een kleine afstand waardoor de invoeging van verkeer op deze weg bekomen kan worden;

Overwegende dat de bezwaren en opmerkingen tevens stellen dat zowel ter hoogte van de Smalle Weg als de Leugenberg een volwaardig op- en afrittencomplex dient te worden gerealiseerd met het oog op de ontlasting van de kernen van Kapellen, Stabroek en Hoevenen;

Overwegende dat de bezwaren en opmerkingen vervolgens stellen dat een rechtstreekse verbinding tussen de verkeerswisselaar en de N11 (weg tussen Putte en Kapellen) gewenst is om de kernen van Hoevenen, Stabroek en Kapellen te ontlasten; dat hierdoor de voorgestelde laterale weg overbodig wordt;

Overwegende dat in de bezwaren en opmerkingen voorgesteld wordt om de verkeerswisselaar aan te leggen ter hoogte van de Dijkstraat zodat de reserveringszone kleiner wordt en dat er tevens in zuidelijke richting opritten worden aangelegd;

Overwegende dat de bezwaren en opmerkingen tenslotte stellen dat de resultaten van de streefbeeldstudie moet afgewacht worden vooraleer tot de wijziging van het gewestplan over te gaan;dat er bovendien een globaal concept voor de ombouw van de A12 tot volwaardige autosneleg ontbreekt; dat de aanleg van de verkeerswisselaar de aanleg van een op- en afrittencomplex ter hoogte van de Leugenberg overbodig maakt;

Overwegende dat de gemeenteraad van Stabroek op 22 januari 2001 met 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen en 8 onthoudingen gunstig advies heeft uitgebracht; dat de motivering als volgt luidt : "Gelet op de diverse besluitvormingen inzake mobiliteit door de gemeenteraad en het schepencollege, genomen sinds 1998, dat in de bindende maatregelen van het RSPA de opmaak van een "streefbeeldstudie" werd voorzien welke thans in opmaak is;

Gelet op de coördinatievergadering van 15 maart 2000 met alle belanghebbende partijen;

Gelet op het advies van het schepencollege van 11 januari 2001 waarbij het schepencollege van het oordeel is dat het voorliggende plan momenteel een goede oplossing biedt voor de problemen te voorzien na het weerhouden van opritten richting noord aan de Leugenberg";

Overwegende dat de gemeenteraad van Brasschaat op 1 februari 2001 eenparig gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende dat de bestendige deputatie van de provincieraad op 15 februari 2001 gunstig advies heeft uitgebracht; dat de motivering als volgt luidt : "Gelet op de gevorderde werken in het kader van de rechttrekking van de Leugenbergtocht zijn een aantal structurele ingrepen op korte termijn noodzakelijk om de verkeersafwikkeling in de streek mogelijk te houden." Overwegende dat de gemeenteraad van Kapellen op19 februari 2001 met 15 stemmen voor bij 14 onthoudingen gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende dat de gemeenteraad van Antwerpen op19 februari 2001 eenparig gunstig advies heeft uitgebracht;

Overwegende dat de overige gemeenteraden van het gewest geen tijdig advies hebben uitgebracht; dat de adviezen daarbij gunsig zijn;

Overwegende dat de selectie van primaire weg II type 4 ( = aansluitingspunten) dient te gebeuren in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen; dat de selectie van een primaire weg II type 4 ter hoogte van de Smalle Weg niet is voorzien in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen;

Overwegende dat in het Provinciaal ruimtelijk structuurplan in het richtinggevend gedeelte en in bindende bepaling 54 bepaald wordt dat een streefbeeld dient te worden opgemaakt voor de A12 tussen Antwerpen en de Nederlandse grens waarbij de problematiek van een mogelijke secundaire verbinding tussen het noordoosten van Antwerpen en de haven wordt bekeken; dat dergelijk streefbeeld ontbreekt;

Overwegende dat de voorgestelde gewestplanwijziging geen oplossing biedt voor de globale problematiek; dat derhalve de opmaak van een streefbeeld zoals bepaald in bindende bepaling 54 van het Provinciaal ruimtelijk structuurplan wenselijk is; dat bovendien zoveel mogelijk gebruik moet gemaakt worden van de bestaande infrastructuur;

Overwegende dat een verkeerswisselaar in meer zuidelijker richting dichter bij de kruising van de rechtgetrokken A12 en de verlaten bedding van de A12 meer aangewezen zou zijn;

Overwegende dat de ruimte-inname voor de aanleg van een laterale weg zo veel mogelijk zou moeten beperkt worden; dat derhalve beter gebruik kan gemaakt worden van de bestaande infrastructuur; dat dit kan mits kleine aanpassingen; dat het voorstel om een bijkomende rijstrook aan te leggen langs de havenweg om zo een invoeging van het verkeer te bekomen mogelijk is binnen de aangeduide reservatiestrook aangezien er nog geen concrete tracés zijn aangeduid; dat de bezwaren en opmerkingen behoudens het laatste element bij te treden zijn;

Overwegende dat de rechtstreekse verbinding tussen de verkeerswisselaar en de N11 dient te worden bekeken in een breder perspectief; dat het huidige ontwerp dergelijke verbinding niet verhindert; dat de bezwaren en opmerkingen te verwerpen zijn;

Overwegende dat de lokatie van een mogelijke secundaire verbinding tussen het noordoosten van Antwerpen en de haven in een globaal kader dient te worden bekeken; dat de bezwaren en opmerkingen en het advies van de gemeenteraad van Stabroek bij te treden zijn;

Besluit, met unamiteit van stemmen Voorgesteld wordt om de verkeerswisselaar meer zuidelijk te voorzien aansluitend bij de rechtgetrokken A12 en de verlaten bedding van de A12.

Antwerpen, in vergadering van 11 april 2001.

De voorzitter, Willy Taelman.

^