Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 06 juli 2018

Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep Inleiding Op 2 februari 2017 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan goed. Dat strategisch document bevat de maatregelen die uitgevoe(...) Alle stuwende krachten van het Gewest worden verzocht hun steentje bij te dragen aan de uitvoering (...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2018040248
pub.
06/07/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Globaal Veiligheids- en Preventieplan. - Projectoproep Inleiding Op 2 februari 2017 keurde de Brusselse Hoofdstedelijke Regering het Globaal Veiligheids- en Preventieplan (GVPP) goed. Dat strategisch document bevat de maatregelen die uitgevoerd moeten worden om de veiligheid in het Brussels Gewest te versterken. Het verdeelt de maatregelen onder in tien thema's en legt ook vijf overkoepelende doelstellingen vast die de Regering gedurende de looptijd van het plan nastreeft (2017-2020). Het bestrijkt het werkveld van alle sectoren, gaande van de vroegtijdige preventie van probleemverschijnselen tot slachtoffer- en daderbegeleiding.

Alle stuwende krachten van het Gewest worden verzocht hun steentje bij te dragen aan de uitvoering van dat plan. Het Gewest geeft de Brusselse gemeenten vandaag al financiële middelen waarmee zij hun lokale preventieplannen kunnen ontplooien. Ook de politiezones krijgen specifieke steun toegewezen. Er werd beslist om de verenigingssector te mobiliseren door middel van een open projectoproep. De verenigingen mogen tijdens de volledige looptijd van het GVPP projecten indienen, zolang er kredieten beschikbaar zijn.

Voor een periode van drie jaar wordt meer bepaald voor negen miljoen euro aan financiële middelen vrijgemaakt. In 2018 gaat drie miljoen euro naar de ondersteuning van verenigingen die een bijdrage kunnen leveren aan de uitvoering van welbepaalde maatregelen van het GVPP. Dit document is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel biedt een overzicht van de maatregelen waaraan de verenigingen verzocht worden mee te werken door projecten voor te stellen. Het tweede deel beschrijft de praktische regels in verband met de indiening, behandeling en selectie van de kandidatuurdossiers. a. De uit te voeren maatregelen De verenigingen zonder winstoogmerk worden verzocht mee te werken aan de volgende maatregelen (de referenties verwijzen ter informatie naar het GVPP (http://www.veiligheid-securite.brussels):

Aantasting van de menselijke integriteit

Daarmee samenhangende maatregelen

M1.2

In het geval van cyberhaat de webhosts of moderatoren van websites sensibiliseren voor haatboodschappen

M8.11

M1.7

Op het gebied van de slachtofferbegeleiding sensibiliseren en bewustmaken voor het belang van het onthalen, opvangen, steunen, informeren en beschermen van de slachtoffers en de noodzaak alle klachten op te tekenen: - De slachtoffers aanmoedigen om een klacht in te dienen en de beroepsmensen sensibiliseren om daartoe bij te dragen; - De getuigen van agressie of intimidatie, met name van seksistische aard, sensibiliseren voor de rol die ze kunnen spelen door het slachtoffer te steunen en gerust te stellen en ook aan te moedigen om klacht in te dienen.

M4.8

M1.8

Op het gebied van echtelijk en intrafamiliaal geweld bijdragen tot en zich vergewissen van: - een voldoende aanbod aan opvangplaatsen en aangepaste begeleiding (luisteren, steunen, therapie, enz.) voor de slachtoffers of getuigen met bijzondere aandacht voor de kinderen; - de systematische opstelling van een eerstelijnsinformatiebrochure.

M1.7

M1.9

Op het gebied van daderbegeleiding in samenwerking met de bevoegde autoriteiten de invoering bevorderen van bijstand en ondersteuning bij herinschakeling in het arbeidsproces tijdens de overgangsperiode tussen het ontslag uit de gevangenis en de terugkeer naar het maatschappelijk leven en met name het aanvatten van een opleiding

M7.9

Polarisering en radicalisering

Daarmee samenhangende maatregelen

M2.1

De opleiding versterken van alle eerstelijnsactoren (opleiding per beroep of intersectoraal, rond het thema radicalisering, polarisering, institutionele aanspreekpunten, goede praktijken, ...). > Onder deze maatregel verstaan we meer bepaald de uitwerking van bewustmakingsmodules en passend didactisch materiaal over: - de gevaren van gewelddadige radicalisering in al haar vormen; - de uitdagingen in verband met polarisering. > Zij richt zich in het bijzonder tot de beroepsmensen uit de onderwijs- en de jongerenbegeleidingssector > Onder deze maatregel verstaan we ook de ontwikkeling van programma's rond stressbeheer en stressweerbaarheid voor de eerstelijnsactoren die te maken krijgen met gewelddadige radicalisering.

M 10.12

M2.2

Modules opstellen voor de sensibilisering van het grote publiek met oog op het voorkomen van polariserende invloeden. > Onder deze maatregel verstaan we meer bepaald de uitwerking van bewustmakingsmodules en passend didactisch materiaal over: - de gevaren van gewelddadige radicalisering in al haar vormen - de uitdagingen in verband met polarisering - het verantwoord gebruik van sociale media > Zij richt zich in het bijzonder tot de ouders en jongeren

M 8.11;

M1.2

M2.3

De weerbaarheid tegen radicale ideologieën en de kritische geest van de jongeren versterken door middel van steunprogramma's en aangepaste middelen > Onder deze maatregel verstaan we meer bepaald: > de ontwikkeling van programma's rond stressbeheer en stressweerbaarheid voor burgers die te maken krijgen met gewelddadige radicalisering > de ontwikkeling van omkaderde theater- en/of filmvoorstellingen en van bijhorend didactisch materiaal.

M2.4

De participatieve aanpak van de preventieprojecten bevorderen om zo een sterke band met de burgers te kweken.

M2.8

Een aangepaste opvang van de bij het fenomeen betrokken personen (daders en potentiële slachtoffers) door de verschillende actoren op het Brusselse grondgebied harmoniseren, met name door het opstellen van een gemeenschappelijk analyserooster, dat een adequate opvang van de geradicaliseerde of radicaliserende individuen, in samenwerking met de bevoegde autoriteit, mogelijk maakt > Onder deze maatregel verstaan we meer bepaald de psychosociale individuele of groepsbegeleiding van geradicaliseerde of radicaliserende personen en hun omgeving.

M 10.12

Drugs en verslavingen

Daarmee samenhangende maatregelen

M3.1

Universele, selectieve en geïndiceerde preventie versterken in verschillende levensgebieden: - Een repertorium aanleggen van de gespecialiseerde structuren ter bevordering van de gezondheid en ter preventie van verslavingen, bestemd voor niet-gespecialiseerde diensten (met name gemeentediensten) - De preventie op de werkplaatsen versterken.

M3.7

De gebruikers en in het bijzonder de jongeren bewustmaken: injectiemateriaal financieren, overeenkomstig de behoeften die geïdentificeerd zijn door de gespecialiseerde diensten.

M3.11

De kennis van de producten die in omloop zijn, vergroten.

Mensenhandel en mensensmokkel

Daarmee samenhangende maatregelen

M4.1

In samenwerking met de gespecialiseerde organisaties een specifieke sociale aanpak ontwikkelen voor bedelarij, met name op het vlak van begeleiding van rondtrekkende families.

M7.9;

M6.15

M4.8

Zorgen voor een betere opvang van de slachtoffers van mensenhandel.

M1.7

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Daarmee samenhangende maatregelen

M6.15

Versterken en integreren van de verschillende voorzieningen (het verenigingsleven, de geïntegreerde politie en de vervoersmaatschappijen) inzake begeleiding en advies en uitbreiden van de onthaal- en opvangcapaciteit voor daklozen die zich op de vervoersnetten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevinden.

Bijzondere aandacht moet daarbij gaan naar de problematiek van multipathologie (psychologische stoornissen en verslavingsproblematieken).

M7.9, M4.1

Milieu en overlast

Daarmee samenhangende maatregelen

M7.9

De sociale begeleiding en gezondheidszorg van zeer kwetsbare personen die werden bestraft of veroordeeld wegens overlast versterken.

M1.9; M4.1, M6.15

Financiële criminaliteit en cybercriminaliteit

Daarmee samenhangende maatregelen

M8.11

De preventie ontwikkelen en bewustmaken van de risico's van het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT): een campagne ontwikkelen om het publiek bewust te maken van cyberveiligheid.

Crisisbeheer en veerkracht

Daarmee samenhangende maatregelen

M10.12

De psychosociale en psychologische begeleiding op korte en lange termijn van slachtoffers, betrokkenen en personen van de interventiediensten ondersteunen en hun middelen aanbieden om zich uit te drukken en te herstellen.

M1.7

M10.7

Op het vlak van opleiding van de burgers: - de organisatie van een EHBO-opleiding voor de Brusselaars voortzetten en opvoeren; - een opleiding organiseren over aangepaste reacties en eerste nuttige handelingen in geval van noodsituaties.


b. Indiening en behandeling van de kandidatuurdossiers in 2018 De kandidaturen zullen behandeld worden in de volgorde waarin zij aankomen totdat de kredieten zijn opgebruikt.Zij moeten vóór 15 september 2018 bezorgd zijn aan de directeur-generaal van Brussel Preventie & Veiligheid (de Lignestraat 40 in 1000 Brussel), samen met een kopie te versturen naar het adres bopv@bpv.brussels. Anders zijn zij niet-ontvankelijk Voor ieder ingediend project wordt een aparte fiche opgemaakt op basis van het model in bijlage 1. De verenigingen mogen per maatregel(en) (de daarmee samenhangende maatregelen niet meegerekend) slechts één fiche per jaar indienen. Er wordt een uitzondering gemaakt voor de kandidaturen die verworpen werden op basis van de uitsluitingscriteria (bijlage 2, punt 1 "Statuut en documentatie").

De ontvankelijkheid wordt onderzocht op basis van de criteria die vermeld zijn in bijlage 2, onder punt 1 "Statuut en documentatie".

De ontvankelijke projecten, die in 2018 operationeel gemaakt kunnen worden en waarvoor aantoonbaar is dat zij uitgebreid kunnen worden in 2019 en 2020, worden beoordeeld door de diensten van BPV op grond van de wegingscriteria die toegelicht zijn in bijlage 2 en op basis van het advies van de externe deskundigen die geraadpleegd worden in het raam van het GVPP. De lijst van die deskundigen is opgenomen in bijlage 3.

Afhankelijk van de beschikbare kredieten, die in evenredige verhouding tot de hierboven vermelde maatregelen verdeeld zijn over de verschillende thema's, worden de projecten die een wegingsscore van minstens 70 % hebben behaald en voldoen aan de criteria 2 tot 5 ter goedkeuring voorgelegd aan de Regering. De besluiten worden betekend aan de laureaten en voorzien in een tegemoetkoming in de werkings- en personeelskosten en in de ontwikkeling van ondersteunende instrumenten voor de uitvoering van het project.

Alle kandidaten zullen vóór 1 november 2018 op de hoogte gebracht worden van het verdere gevolg dat aan hun dossier verleend wordt en eventueel van de score die BPV aan de ingediende projecten gegeven heeft.

Vragen, beperkt tot 1.500 tekens, inclusief spaties, kunnen worden geadresseerd aan bopv@bpv.brussels

Bijlage 1 Om ontvankelijk te zijn, moet het project uitgaan van een vereniging zonder winstoogmerk, met uitzondering van de verenigingen die het lokaal preventie- en buurtplan van een gemeente beheren en al steun krijgen van BPV of die in 2018 voor hetzelfde doel een subsidie krijgen van BPV (zie art. 17 van de ordonnantie van 15 december 2017 houdende de algemene uitgavenbegroting van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest). De vereniging voegt bij haar kandidatuur haar statuten zoals die bekendgemaakt zijn in het Belgisch Staatsblad en voegt er desgevallend een geconsolideerde versie aan toe. De meest recente rekeningen en balansen evenals het meest recente activiteitenverslag van de vereniging dienen, op straffe van nietigheid, gevoegd te worden bij het formulier, dat op basis van onderstaand model structureel opgebouwd is rond dertien delen. Het formulier mag hoogstens 40.000 karakters bevatten, spaties inbegrepen.

1. Nummer van de maatregel waarop het project in hoofdzaak betrekking heeft

2.Nummer van de daarmee samenhangende maatregelen (facultatief)

3. Naam en ondernemingsnummer van de vzw

4.Toon aan dat de projectdragers grondige kennis hebben van de context waarin de maatregel kadert.

5. Toon aan hoe het project concreet zal helpen om de maatregel in de praktijk te brengen en hoe de uitvoering ervan voldoet aan de theoretische en methodologische criteria van het GVPP. 6. Tot welke doelgroep(en) richt u zich? Hoe gaat u die bereiken?

7.In welk(e) geografische zone(s) gaat u actief zijn?

8. Welke grote termijnen voorziet u voor de uitvoering? Wat zijn de sleutelfases van uw project?

9.Welke actoren nemen deel aan uw project?

10. Hoe meet u uw initiatief en hoe beoordeelt u de doeltreffendheid ervan?

11.Wat zijn de mogelijke obstakels/moeilijkheden die u voorziet/vaststelt bij de uitvoering van uw activiteiten? Hoe gaat u die vermijden?

12. Toon aan dat uw vereniging beschikt over voldoende financiële middelen om haar werking te verzorgen en het succes van dit project te waarborgen in de veronderstelling dat het gesubsidieerd wordt.Welke resources beoogt u in te zetten? Maak voor elk jaar een duidelijk onderscheid tussen de inzetbare resources en de resources waarvoor u afhankelijk bent van een eventuele subsidie.

13. Past uw project in een reeks projecten? Indien ja, maken die dan deel uit van een geheel dat ingediend wordt in het raam van deze projectoproep of worden zij ontwikkeld met andere middelen (federale overheid, deelstaten, verenigingen, andere)? Welke?


Het formulier is beschikbaar op het volgende adres : http://www.bps-bpv.brussels/index2.html

Bijlage 2 Wegingscriteria

Criteria

Weging

1. Statuut en documentatie: > Statuten van vereniging zonder winstoogmerk zoals bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad (met uitzondering van de verenigingen die het lokaal preventie- en buurtplan van een gemeente beheren), met desgevallend een geconsolideerde versie > Meest recente rekeningen en balansen > Meest recent activiteitenverslag van de vereniging > Kandidatuurformulier op basis van gevraagd model > Het project biedt een passende dekking: elk project moet zich uitstrekken over minstens twee Brusselse gemeenten om een supra-lokale aanpak te garanderen

Uitsluitend

2.Relevantie van het project: > Sluit het project aan bij een van de hierboven omschreven maatregelen? Hoe? > Voldoet het project aan de theoretische en methodologische criteria van het globaal veiligheids- en preventieplan (http://www.veiligheid-securite.brussels)? > Beantwoordt het project aan een vooropgestelde behoefte?

25 %

3. Efficiëntie: Is het project technisch en budgettair gezien geloofwaardig? > De haalbaarheid is aangetoond > De fasering/planning van het project is duidelijk (stapsgewijze fases termijnen activiteiten) > Bij het project hoort een duidelijk uitgewerkte begroting > Het project houdt rekening met de genderdimensie

25 %

4.Doeltreffendheid: > Voorziet het project in een analyse van de behaalde resultaten (impact, duurzaamheid, risicoanalyse)? > Is de doelgroep waarop het project zich richt, duidelijk bepaald en is de toegang tot die groep voor de projectdrager gegarandeerd? Welke middelen worden aangewend om de doelgroep te bereiken?

25 %

5. Contextuele aspecten: > Biedt het project een passende geografische dekking van het gewestelijk grondgebied (supra-lokaliteit)? > Op welke manier houdt het project rekening met de tweetaligheid van het Gewest? > Kan de vereniging bogen op expertise over de verschijnselen waarop het project inspeelt in de specifieke Brusselse context? Beschikt zij over de nodige ervaring om het voorgestelde project uit te voeren?

25 %

Extra troeven: > Op partnerschap gebaseerde/multidisciplinaire aanpak: worden voor het project samenwerkingsakkoorden gesloten tussen meerdere verenigingen? Ook projecten die bedacht zijn in samenwerking met of ter ondersteuning van de lokale (zoals de gemeenten of de politiezones), gewestelijke, federale of gemeenschapsactoren worden aangemoedigd. > Transversale aanpak: hangt het project samen met een transversale doelstelling van het GVPP of beantwoordt het aan meerdere van de hierboven uiteengezette maatregelen? > Diagnose: omvat het project een "diagnose"/draagt het bij tot de beeldvorming over het verschijnsel waarop in het GVPP wordt ingegaan? > Positieve beoordeling van een eerdere samenwerking geformuleerd door een overheid.

De dossiers die minstens drie troeven kunnen voorleggen, zullen in geval van samenvallende kandidaturen voorrang krijgen.

Bijlage 3 Lijst met de deskundigen die lid zijn van de WG GVPP en die in het raam van deze projectoproep een advies zullen uitbrengen

Aantasting van de menselijke integriteit

Naam

Voornaam

DE BUYST

Pieter-Jan

KUPPERBERG

Deborah

ALONSO ARROYO

Pablo

MAROUTAEFF

Odile

DE PAUW

Monique

TIMMERMANS

Joëlle

PLAS

Cécile

Radicalisering en polarisering

Naam

Voornaam

LIEBERMANN

Patrick

HUGO

Stefanie

VAN DEN BUSSCHE

Hendrik

LE ROI

Emilie

Drugs en verslavingen

Naam

Voornaam

GOLDWICHT

Mira

VANDERHAEGEN

Olivier

ALEXANDRE

Sébastien

MAISSE

Laurent

HUSSON

Eric

LEONARDY

Nicolas

TORTOLANO

Sophie

DESTINE

Michel

Mensenhandel en mensensmokkel

Naam

Voornaam

MINET

Jean-François

Mobiliteit en verkeersveiligheid

Naam

Voornaam

JONNIAUX

Michael

VANDENHOUTE

Thierry

VERBRUGGHE

Yves

Milieu en overlast

Naam

Voornaam

MERELLE

Bétina

MOMBEEK

Vera

ZOETE

Erwin

GOEGEBUER

Astrid

BAUWENS

Pascal

MOERAERT

Thomas

STROUS

Michael

Financiële criminaliteit en cybercriminaliteit

Naam

Voornaam

HIERNAUX

Dimitri

MASSET

Laurent

Crisisbeheer en veerkracht

Naam

Voornaam

CLOQUET

Christophe

VAN WINCKEL

Ben

BOUCAR

Philippe

^