Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 16 april 2018

SPV07 - Private bewaking bij evenementen en festivals Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, Aan de Dames en Heren Burgemeesters Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Korpschefs van d(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2018040087
pub.
16/04/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


SPV07 - Private bewaking bij evenementen en festivals Aan Mevrouw en de Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, Aan de Dames en Heren Burgemeesters, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de lokale politie, Aan Mevrouw de Commissaris-generaal van de federale politie, Aan de Heer Inspecteur-generaal van de Algemene Inspectie van de federale politie en van de lokale politie, Aan Mevrouw Voorzitter van het Vast Comité van toezicht op de politiediensten, Aan de heer Voorzitter van het Controleorgaan op de politionele informatie Ter informatie : Aan de Minister van Justitie, Aan de Dames en Heren Procureurs-generaal, Aan de heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Crisiscentrum, Aan de heer Directeur-generaal van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie, Aan de Heer Voorzitter van de Vaste Commissie van de lokale politie, Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw de Hoge Ambtenaar, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter van het Politiecollege, Mevrouw, Mijnheer de Korpschef, Mevrouw de Commissaris-generaal, Mevrouw, Mijnheer, 1. Inleiding Voorliggend schrijven heeft tot doel nadere toelichting te geven aangaande de uitoefening van bewakingsactiviteiten zoals bedoeld in de nieuwe wet van 02 oktober 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/10/2017 pub. 31/10/2017 numac 2017031388 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid sluiten tot regeling van de private en bijzondere veiligheid (wet private veiligheid) bij evenementen en festivals.Voorliggend schrijven heeft dan ook geen betrekking op de uitoefening van bewakingsactiviteiten in andere sectoren zoals bijvoorbeeld het uitgaansmilieu (discotheken, fuiven, ... ).

Dit schrijven doet geenszins afbreuk aan de bepalingen van de ministeriële omzendbrief OOP 41 betreffende de operationalisering van het referentiekader CP4 over het genegotieerd beheer van de publieke ruimte naar aanleiding van gebeurtenissen die de openbare orde aanbelangen. Wel wordt de materie inzake private veiligheid aangepast aan de nieuwe wet private veiligheid. Dit schrijven doet eveneens geen afbreuk aan de bevoegdheid van de politiediensten om op te treden in het kader van evenementen.

De wet private veiligheid voorziet geen minimumaantal in te zetten bewakingsagenten bij de organisatie van een evenement of festival. De mate van inzetten van bewaking hangt af van een aantal factoren.

Enerzijds doet de organisator een aanvankelijke veiligheidsanalyse, maar het is uiteindelijk in overleg met de lokale overheid dat de ingezette capaciteit wordt bepaald. De burgemeester beoordeelt de uiteindelijke veiligheidssituatie en kan hierbij naar eigen inschatting bijkomende voorwaarden opleggen.

Dit document is als volgt ingedeeld : Ten eerste worden de manieren toegelicht waarop men private bewaking kan organiseren.

Ten tweede wordt er weergegeven welke bewakingsactiviteiten kunnen uitgeoefend worden binnen het kader van de wet private veiligheid.

Tot slot wordt een overzicht gegeven van mogelijke activiteiten die specifiek verbonden zijn aan de organisatie van een evenement of festival. 2. Hoe bewaking bij evenementen en festivals organiseren ? Bewaking kan op verschillende manieren georganiseerd worden.De verschillende opties worden hieronder uiteengezet. 2.1. Bewaking door derden via een professionele bewakingsonderneming Professionele bewakingsondernemingen zijn onderworpen aan strikte vergunningsvoorwaarden. De lijst van de vergunde bewakingsondernemingen is raadpleegbaar via de website www.vigilis.be/www.besafe.be.

Hun personeel is gescreend door de FOD Binnenlandse Zaken en alle bewakingsagenten dienen een opleiding in het kader van hun takenpakket te hebben doorlopen. De wetgever gaat er immers van uit dat professionalisme en een gedegen opleiding ook bij evenementen een absolute minimale voorwaarde is voor correcte handhaving van de veiligheid. De organisator die voor de bewaking van zijn evenement beroep doet op een vergunde onderneming heeft aldus een minimale garantie op professionaliteit en doet beroep op opgeleid en door de overheid gecontroleerd personeel.

De aandacht dient gevestigd te worden op de verplichting voor de organisator tot verificatie van de geldige vergunning van de bewakingsonderneming die hij wenst in te zetten. 2.2. Vergunde interne bewakingsdiensten De mogelijkheid bestaat ook om een vergunning aan te vragen voor het organiseren van een eigen interne bewakingsdienst. In dergelijk geval worden de activiteiten in principe enkel ten eigen behoeve uitgeoefend. Het bekomen van een dergelijke vergunning gaat gepaard met verschillende voorwaarden bepaald in de wet private veiligheid. 2.3. Niet-vergunde interne bewakingsdiensten : uitzonderingsregime voor bepaalde organiserende verenigingen Vooreerst dient duidelijk te worden gesteld dat medewerkers/vrijwilligers welke worden ingezet voor andere niet-veiligheidsgerelateerde taken (ticketcontrole, plaatsen aanwijzen op parkings, ...) niet onder het toepassingsgebied van de wet private veiligheid vallen.

In geval medewerkers ingezet worden voor het uitvoeren van bewakingstaken, vallen zij wel binnen het toepassingsgebied van de wet private veiligheid, maar heeft de wetgever uitdrukkelijk ruimte gelaten voor een soepelere organisatie van toezicht en controle bij niet-commerciële evenementen die in het verenigingsleven georganiseerd worden, bijvoorbeeld een jeugdvereniging die een fuif organiseert. Zo heeft een vereniging die zelf een evenement organiseert en bewakingsactiviteiten wenst uit te voeren geen vergunningsplicht bij de FOD Binnenlandse Zaken en is niet onderworpen aan de verplichtingen waaraan bewakingsondernemingen of diensten die bewakingsactiviteiten ten eigen behoeve organiseren dienen te voldoen, indien zij voldoet aan onderstaande voorwaarden.

Wel moeten de bewakingsopdrachten conform de wet uitgevoerd worden.

Om misbruik en onveilige situaties te vermijden is dit specifiek uitzonderingsregime verbonden aan een aantal voorwaarden en regels. ? Welke verenigingen kunnen gebruik maken van deze mogelijkheid ? De verenigingen moeten aan volgende voorwaarden voldoen : - de vereniging (1) mag geen winstoogmerk beogen - de vereniging dient een ander doel dan de organisatie of het faciliteren van evenementen na te streven Het al dan niet voldaan zijn van deze voorwaarden moet blijken uit de feiten en wordt beoordeeld door de burgemeester bij het verlenen van diens toestemming. Het statutair doel van een VZW kan hierbij dienen als een indicatie. Hierbij moet vooral gelet worden op misbruik van dit uitzonderingsregime door puur commerciële evenementen of securityfirma's zonder vergunning, die al dan niet door gebruik van schijnconstructies onterecht onder dit uitzonderingsregime proberen te vallen.

Zelfs als deze voorwaarden voldaan zijn, kan de burgemeester toch oordelen dat er geen gebruik gemaakt kan worden van het uitzonderingsregime. Dit kan bijvoorbeeld wanneer uit een risicoanalyse blijkt dat de inzet van vrijwilligers voor deze taken niet aangewezen is.

Het gebruik van het uitzonderingsregime sluit de inzet van professionele bewakingsagenten niet uit. ? Wie kan deze activiteiten uitvoeren voor de organiserende vereniging ? Binnen dit uitzonderingsregime kunnen twee categorieën van personen bewakingsactiviteiten uitvoeren : - Effectieve leden van de vereniging - Personen met een effectieve of aanwijsbare band met de vereniging De aanwijsbare band is evident voor de werkelijke leden van een vereniging maar is ook aanwezig indien vaststaat dat er een duurzame band is tussen de voor evenementenbewaking ingezette personen en de organiserend vereniging, bijvoorbeeld voor de leden van een oudervereniging, voor een supportersclub van een sportploeg of een vereniging van gewezen leiders van een jeugdbeweging.

Deze band wordt beoordeeld door de burgemeester bij het verlenen van diens toestemming. Doelstelling van de wetgever is ook hier het misbruik en omzeilen van de oude regelgeving tegen te gaan waarbij bewaking werd uitgeoefend door schijnleden die zich aandienden als vrijwilliger of medewerker zonder enige klaarblijkelijke band met de vereniging. Deze personen werden vaak in het zwart betaald of maakten deel uit van een organisatie die in werkelijkheid geen uitstaans had met de organisator van het evenement en in feite een illegale evenementenbewakingsonderneming bleek. ? Welke voorwaarden zijn verbonden aan de personen onder dit uitzonderingsregime ? - de bewakingsactiviteit wordt onbezoldigd uitgevoerd : geen enkele vorm van betaling, fooi of beloning is toegestaan De vrijwilligersvergoeding is een kostenvergoeding en wordt niet beschouwd als een vorm van betaling voor de bewakingsactiviteit. Het voorzien van eten en drinken voor deze personen is evenmin een vorm van betaling of beloning, zolang dit beperkt blijft tot een normaal verbruik tijdens het uitvoeren van de bewakingsactiviteit. - er is een sporadische uitvoering van de bewakingsactiviteit : een frequentie wordt geviseerd die de norm van viermaal per jaar niet overschrijdt. Dit houdt ook in dat professionele bewakingsagenten niet kunnen optreden als ingezette personen onder het uitzonderingsregime - de burgemeester dient zijn toestemming te geven, na advies van de korpschef. De lokale politie zal dus controleren of een persoon die op het evenement wenst bewaking te doen, voldoet aan de wettelijke uitoefeningsvoorwaarden en het wettelijk ideaalprofiel. Een burgemeester oordeelt dus niet enkel over een mogelijke toestemming aangaande het uitzonderingsregime zelf. Voor elke individueel opgegeven persoon wordt er tevens afgetoetst of deze persoon voldoet aan de voorwaarden. Een burgemeester heeft de mogelijkheid om bijvoorbeeld de toestemming te geven betreffende het uitzonderingsregime, maar hij hoeft deze toestemming niet noodzakelijk betrekking te laten hebben op alle opgegeven personen; - de ingezette personen dienen niet te voldoen aan de voorwaarden (voor bewakingsagenten) inzake opleiding en psychotechnische proeven.

Ook de eisen inzake hoofdverblijfplaats en nationaliteit vervallen indien zij minstens 3 jaar in België verblijven - de ingezette personen hebben niet de verplichting tot het bezit en het dragen van de identificatiekaart voor bewakingsagenten 2.4. Combinatie van systemen Een combinatie tussen de inzet van professionele bewakingsagenten en personen die ingezet worden onder het uitzonderingsregime voor verenigingen is mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld doordat de organisator enerzijds leden van zijn vereniging inzet voor specifieke bewakingstaken en daarnaast, voor andere bewakingstaken beroep doet op een vergunde bewakingsonderneming. 3. Welke bewakingsactiviteiten zijn mogelijk binnen het wettelijk kader ? De regelgeving omschrijft op strikte wijze welke activiteiten worden beschouwd als bewakingsactiviteiten (2).Deze activiteiten, met inbegrip van evenementenbewaking, kunnen worden uitgevoerd door professionele, door de overheid vergunde ondernemingen en personen.

Het valt onder de aandacht te brengen dat deze activiteiten niet allemaal kunnen uitgevoerd worden onder het uitzonderingsregime voor verenigingen.

Bij evenementen worden soms meerdere soorten bewakingsactiviteiten uitgeoefend. De meest courante zijn de bewaking van goederen en de persoonscontrole (vervat in de bewakingsactiviteit "evenementenbewaking"). Dit zijn de enige activiteiten die mogen worden uitgevoerd door personen die gebruik maken van het uitzonderingsregime voor verenigingen. ? Bewaking van goederen = statische bewaking van roerende en onroerende goederen; ? Persoonscontrole op evenementen= controle en toezicht op het publiek met het oog op het verzekeren van het veilig en vlot verloop van het evenement.

Gezien de regelgeving met betrekking tot het uitvoeren van deze activiteiten op evenementen met de nieuwe wet van 2 oktober 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/10/2017 pub. 31/10/2017 numac 2017031388 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid sluiten tot regeling van de private en bijzondere veiligheid gewijzigd is, wordt meer in detail ingegaan op deze twee bewakingsactiviteiten onder punt 4.

Echter, andere bewakingsactiviteiten zoals bijvoorbeeld de bescherming van personen (bodyguarding - VIP-protectie) kunnen uitgevoerd worden op een evenement of een festival. Deze specifieke bewakingsactiviteiten moeten door professionele bewakingsondernemingen worden uitgevoerd via daartoe opgeleide en gecontroleerde agenten.

Hier is het uitgesloten dat deze delicate activiteiten worden uitgevoerd door leden van de vereniging indien het uitzonderingsregime van toepassing is.

In het kader van security-activiteiten bij evenementen kunnen er echter ook bewakingstaken bestaan die als doel hebben te voorkomen dat het publiek de artiesten te dicht zou kunnen benaderen. Deze taak houdt niet zozeer de bescherming van een persoon in maar wel de controle en toezicht op het publiek en dient aldus aanzien te worden als persoonscontrole. Personen die deze taak uitvoeren kunnen vallen onder het verenigingsregime en dienen in dat geval geen professioneel bewakingsagent te zijn met een bijzondere opleiding. 4. Wat zijn de taken en bevoegdheden binnen het wettelijk kader van evenementenbewaking ? Onderstaand overzicht omvat een kwalificatie van mogelijke activiteiten specifiek verbonden aan de organisatie van veiligheid op een evenement of festival.Let wel, het betreft zeker geen limitatieve oplijsting! Bewakingsagenten kunnen naast de bewakingsactiviteiten zoals gedefinieerd in de wet en zoals hieronder toegelicht, ook andere taken uitoefenen, voor zover ze verbandhouden met preventie en veiligheid in het algemeen of voor zover ze een correlatie vormen met de bewakingsactiviteiten waarvoor ze ingezet zijn. 4.1. Inkomcontrole tot het evenement of festival Toegangsbewijscontrole (controleren of bezoeker in het bezit is van een toegangsbewijs zoals ticket, bandje, voucher) is geen bewakingsactiviteit in de zin van de regelgeving. De finaliteit van deze activiteit is er immers in gelegen de naleving van een contractuele voorwaarde -ic de betaling voor de toegang tot het festival- na te gaan. Hieronder valt operationeel het controleren/scannen/afscheuren van de tickets of stempels.

Het wisselen van tickets naar een toegangsbandje, het zetten van een stempel, de controle van het bandje, de verificatie of het bandje correct aangedaan werd of het omruilen van een toegangsbewijzen is geen bewakingsactiviteit.

Het aanreiken van zakjes (voor spullen die niet door de scanner dienen te gaan) om in een verdere fase van het toegangsbeheer een fouille, scanning of toegangscontrole te ondergaan is geen bewakingsactiviteit.

Het informeren van het publiek over de procedure en de gevraagde (voorbereidende) handelingen of het aanduiden van of doorverwijzen naar de juiste doorgang of toegang is geen bewakingsactiviteit.

OPGELET : Controle vanuit een veiligheidsoogpunt, in concreto de toegangscontrole zelf, zoals omschreven in de wet private veiligheid, is steeds een bewakingsactiviteit.

Hieronder dient begrepen te worden elke vorm van toezicht en controle met het oog op het nagaan of personen wapens of gevaarlijke voorwerpen waarvan het binnenbrengen het goede verloop van het festival of evenement kan verstoren of de veiligheid van de aanwezigen in het gedrang kan brengen, bij zich dragen.

Visuele controle van de inhoud van de bagage en controle of de bezoeker bovenstaande goederen op zich draagt (oppervlakkige betasting van de kledij door agent van zelfde geslacht) is een bewakingsactiviteit. Dit kan op systematische wijze doch gebeurt steeds op vrijwillige basis van de persoon die het terrein wenst te betreden. De bewakingsagent kan daarbij gebruik maken van technische middelen, zoals een metaaldetector. Iemand die weigert de controle te ondergaan kan door de bewakingsagent de toegang geweigerd worden.

In dit kader is het belangrijk op te merken dat het verhinderen van de toegang tot een zone, of het aanwezig zijn om indien nodig de toegang te verhinderen, een bewakingsactiviteit is en aldus onderworpen is aan de regels van de wet. 4.2. Controle op afgesloten plaatsen op het evenement of festivals Op een evenement of festival zijn er verscheidene vormen van terreinindeling of afscheidingen waarop een doorgangscontrole van toepassing is.

Elke controle om veiligheidsredenen van het toegangsrecht tot plaatsen waar het publiek niet toegelaten is, bijvoorbeeld de controle van de toegang tot plaatsen waar gevaarlijke voorwerpen of stoffen opgeslagen zijn, of tot plaatsen van waaruit het evenement georganiseerd of opgevolgd wordt, wordt beschouwd als een bewakingsactiviteit.

De toegangsbewijscontrole bij een overgang van een zone naar een andere zone, bijvoorbeeld de loutere toegangsbewijscontrole aan de toegang van de VIP-ruimte, wordt niet beschouwd als een bewakingsactiviteit. Ze mag echter ook uitgevoerd worden door bewakingsagenten.

Bij een toegangsbewijscontrole mag de toegang geweigerd worden aan personen die niet over de juiste toegangsrechten beschikt, maar er mag daartoe niet fysiek ingegrepen worden. Het bedienen van een poortje na verificatie van het toegangsbewijs is geen bewakingsactiviteit.

Indien de controle vanuit een veiligheidsoogpunt verder gaat dan de loutere controle van het ticket, bandje of voucher is er wel sprake van een bewakingsactiviteit.

Ingrijpen wanneer iemand zich ondanks de toegangsweigering de toegang tot een bepaalde zone (de VIP-ruimte, de (back)stage, ...) tracht te verschaffen is ontegensprekelijk een bewakingsactiviteit.

Op plaatsen waar dit soort incidenten te verwachten zijn, bijvoorbeeld in de VIP-ruimte of de (back)stage, moet de bewakingsagent die hiertoe werd aangeduid niet noodzakelijk continu aan de toegang staan, maar wel in de zichtbare nabijheid ervan, zodat hij/zij in geval van veiligheidsproblemen meteen kan interveniëren.

Er moet bij de indeling in zones en de toegang tot de zones door bepaalde categorieën van het publiek op toegezien worden dat de toegangscontroles een logisch geheel blijven. Indien er een systematische toegangscontrole voorzien is voor de toegang van het publiek tot een bepaalde zone, kan het niet zo zijn dat (een deel van) het publiek via een omweg zonder toegangscontrole toegang krijgt tot deze zone.

Het controleren van een voertuig op wapens of gevaarlijke voorwerpen waarvan het binnenbrengen het goede verloop van het festival of evenement kan verstoren of de veiligheid van de aanwezigen in het gedrang kan brengen is een bewakingsactiviteit.

Deze controle kan enkel uitgevoerd worden bij de toegang naar een publiek niet-toegankelijke plaats en beperkt zich tot een visuele controle. De bewakingsagent mag door de ramen kijken en mag vragen dat de bestuurder de koffer of het laadruim opent zodat de bewakingsagent kan zien of er wapens of gevaarlijke voorwerpen aanwezig zijn. 4.3. Nooduitgangen Het louter informeren van de bezoekers dat de nooduitgang moet vrijgehouden worden zonder verder te interveniëren is geen bewakingsactiviteit, maar deze kan natuurlijk wel door bewakingsagenten uitgevoerd worden.

Interveniëren om de nooduitgang vrij te houden is een bewakingsactiviteit.

Aan een nooduitgang plaatsnemen om te vermijden dat langs deze weg personen zouden binnenkomen is een bewakingsactiviteit. Dit kan het geval zijn wanneer de nooduitgang rechtstreeks uitgeeft op de openbare weg.

De festival- of evenementorganisator moet er, in overleg met andere betrokkenen zoals de brandweer en politiediensten, voor zorgen dat er duidelijke voorzieningen, richtlijnen en instructies zijn om in geval van nood de nooduitgangen snel te kunnen openen en om de evacuatie in goede banen te leiden. De organisator moet er over waken dat daartoe te allen tijde voldoende opgeleide bewakingsagenten of andere daartoe opgeleide hulpverleners aanwezig zijn. 4.4. Frontstage In de frontstage wordt toezicht gehouden op vakken waar het publiek zich bevindt voor het podium met als doel het in goede banen leiden van de gedragingen van het publiek. Dit omvat het toezicht op het gedrag van de personen met het oog op de veiligheid (agressief gedrag, gedrag dat een gevaar kan inhouden voor het publiek) en het kanaliseren van het publiek met als doel gevaarlijke situaties te vermijden, het publiek te beschermen, crowd control toe te passen of confrontaties met andere groepen aanwezigen te voorkomen. De nadruk ligt hier op het herkennen van risico's en daaropvolgend het nemen van gepaste maatregelen om de veiligheid te garanderen. Deze taak dient bijgevolg te worden beschouwd als een bewakingsactiviteit, ongeacht het feit of betrokkene eveneens andere niet-bewakingstaken uitvoert.

Een persoon die enkel voor niet-bewakingstaken aanwezig is, zoals het opvangen van stage-divers en het helpen van de hulpdiensten bij het evacueren van het publiek, moet vanzelfsprekend geen bewakingsagent zijn.

Het verhinderen dat personen zich toegang verschaffen tot het podium is een bewakingsactiviteit.

Het is de verantwoordelijkheid van de organisator om verwevenheid van verschillende functies te vermijden door bijvoorbeeld personen met een bewakingsfunctie en andere medewerkers van duidelijk onderscheidbare kledij te voorzien.

Het helpen van bezoekers in nood (o.a. claustrofobie, appelflauwte, oververhitting, zonneslag) gebeurt in eerste instantie door de eerste hulpdiensten. Het bijstaan van deze eerste hulpdiensten door bijvoorbeeld deze bezoekers te helpen dragen is geen bewakingstaak.

Iedere medewerker kan problemen of gevaarlijke situaties melden aan de aanwezige hulpdiensten en/of bewakingsagenten en iedere medewerker is verplicht om personen in nood naar best vermogen bij te staan. 4.5. Aanwezigheid op terrein en camping Het kanaliseren van publiek, namelijk het bewaken van de publieksdoorstroming teneinde eventuele gevaarlijke situaties te vermijden is een bewakingstaak.

Het toezicht op het gedrag van de personen met het oog op de veiligheid (agressief gedrag, gedrag dat een gevaar kan inhouden voor het publiek, preventief ingrijpen) is een bewakingstaak.

Het fungeren als aanspreekpunt voor publiek, daartoe herkenbaar met bijvoorbeeld een fluo hesje (assistentie, info,...), of het publiek aandachtig maken voor bepaalde situaties of richtlijnen is geen bewakingsactiviteit.

Het signaleren van problemen van technische of organisatorische aard (nood aan herstellingen, vuilnisophoping...) is eveneens geen bewakingsactiviteit.

Het wegwijs maken en rondleiden van bezoekers en genodigden (door bvb. hosts of hostessen) inclusief het doorverwijzen naar de correcte parking, de VIP locatie, de busstop, de juiste doorgang of toegang is geen bewakingsactiviteit.

Het is de verantwoordelijkheid van de organisator om verwevenheid van verschillende functies te vermijden door bijvoorbeeld personen met een bewakingsfunctie en andere medewerkers van duidelijk onderscheidbare kledij te voorzien. De op festivals in het verleden vaak voorkomende benaming "steward" kan verwarring veroorzaken en wordt daarom best niet gebruikt. 4.6. Mobiele ploegen Indien mobiele ploegen op de openbare weg (bvb. fietsploegen) binnen de perimeter enkel fungeren als aanspreekpunt voor het publiek of de buurtbewoners, of instaan voor het signaleren van problemen van technische of organisatorische aard is dit geen bewakingsactiviteit.

Indien zij echter (eveneens) instaan voor het toezicht op het gedrag van de personen met het oog op de veiligheid (agressief gedrag, gedrag dat een gevaar kan inhouden voor het publiek, preventief ingrijpen) of het bewaken van de publieksdoorstroming teneinde eventuele gevaarlijke situaties te vermijden is dit wel een bewakingstaak.

Het is de verantwoordelijkheid van de organisator om verwevenheid van verschillende functies te vermijden door bijvoorbeeld personen met een bewakingsfunctie en andere medewerkers van duidelijk onderscheidbare kledij te voorzien. 4.7. Parking Personen die aan de ingang staan van een parking en enkel de toekomende wagens laten betalen of hun parkingticket controleren oefenen geen bewakingstaak uit.

Plaatsaanduiding wordt niet beschouwd als bewakingsactiviteit.

Toezicht houden op de parking of de voertuigen (bv. door te patrouilleren of preventief aanwezig te blijven op de parking met als doel vandalisme en diefstal te vermijden) is een bewakingsactiviteit.

In dit kader dient ook benadrukt te worden dat de kledij en gedragingen van de personen die instaan voor het aanwijzen van parkingplaatsen geen aanleiding mogen geven tot verwarring met bewakingsagenten, en meer bepaald twijfel kan doen ontstaan omtrent de door deze personen uitgeoefende taken Begeleiding bij het in- en uitrijden van voertuigen wordt niet beschouwd als bewakingsactiviteit indien het gebeurt ten eigen behoeve (zie ook 4.10.). 4.8. Fietsstallingen Hier wordt dezelfde redenering als bij bewaking van(voertuig)parkings aangehouden : de registratie van de fietsen bij binnenkomst, de plaatsaanduiding, de controle van het verificatiebandje worden niet beschouwd als bewakingsactiviteit.

Het toezicht op de stalling ter vermijding van vandalisme en diefstal is wel een bewakingsactiviteit. 4.9. Inkomcontrole camping De controle vanuit veiligheidsoogpunt van wat aan goederen op een camping wordt binnengebracht is een bewakingsactiviteit. Indien de camping uitgebaat wordt door een vereniging kan dit uitgevoerd worden door de eigen leden onder het uitzonderingsregime zoals hierboven verduidelijkt.

Indien het verenigingsregime niet van toepassing is, verplicht de wet de controle door professionele bewakingsagenten te laten uitvoeren.

Het informeren of aandachtig maken van het publiek over de richtlijnen en de gevraagde (voorbereidende) handelingen, het aanduiden van of doorverwijzen naar de juiste doorgang of toegang of andere ondersteunende taken is geen bewakingsactiviteit.

Het systeem waarbij de camping geleidelijk gevuld wordt via een lint dat opgeschoven wordt door medewerkers is geen bewakingsactiviteit. 4.10. Begeleiding groepen van personen.

Alhoewel de activiteit van de begeleiding van groepen van personen met het oog op de verkeersveiligheid in de nieuwe wet private veiligheid is opgenomen als bewakingsactiviteit, is er een belangrijke uitzondering voorzien wanneer deze activiteit zelf en louter ten eigen behoeve wordt uitgeoefend. In dit laatste geval dient deze activiteit niet uitgevoerd te worden door een bewakingsagent of via het uitzonderingsregime.

Zoals de definitie het reeds aangeeft betreft het hier een activiteit waarbij groepen van personen begeleid worden met het oog om de plaatselijke verkeerssituatie veilig te houden. De groepen van personen waar het hier om gaat zijn niet noodzakelijk voetgangers zoals bijvoorbeeld schoolkinderen of festivalgangers die zich naar een festivalterrein begeven. Het kan ook gaan om de begeleiding van groepen fietsers of automobilisten (zoals bijvoorbeeld het omleiden van voertuigen naar aanleiding van een evenement waarbij de openbare weg is afgezet) of van deelnemers aan sportwedstrijden (zoals bijvoorbeeld wielerwedstrijden en autorally's).

Hierbij is het belangrijk nota te nemen van het feit dat deze begeleiding enkel en alleen geschiedt met het oog op de verkeersveiligheid en dus niet met het oog op andere veiligheidsdoelstellingen. Met andere woorden, optreden op de openbare weg om te orde te handhaven blijft hierbij uitgesloten, aangezien dit een exclusieve overheidsopdracht betreft. 4.11. Verlaten van het festival-/ campingterrein bij afloop Wanneer bij afloop van het evenement bezoekers worden uitgenodigd het terrein te verlaten door louter met een lint over een bepaalde afstand richting uitgang te stappen, is er geen sprake van een bewakingsactiviteit.

Indien bezoekers echter onwillig zijn zich te begeven richting uitgang of in confrontatie gaan met de medewerkers, dienen bewakingsagenten op te treden.

Bewakingsagenten dienen eveneens op te treden wanneer om veiligheidsredenen wordt overgegaan tot ontruiming van het terrein.

Brussel, 29 maart 2018.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON _______ Nota's (1) De wetgeving beoogt hier niet enkel vzw's maar tevens feitelijke verenigingen. (2) Artikel 3 van de wet van 2 oktober 2017Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/10/2017 pub. 31/10/2017 numac 2017031388 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid sluiten tot regeling van de private en bijzondere veiligheid.

^