Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 28 februari 2018

De federale Ombudsmannen werft een directeur en een administrateur aan Het College van de federale ombudsmannen (hierna de federale Ombudsman) organiseert een selectie voor de aanwervin(...) Het statuut van het personeel van de federale Ombudsman bepaalt dat de opdrachthouders worden benoe(...)

bron
de federale ombudsman
numac
2018030560
pub.
28/02/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

DE FEDERALE OMBUDSMAN


De federale Ombudsmannen werft een directeur en een administrateur aan (Nederlandstalig of Franstalig, tweetalige opdrachthouders) Het College van de federale ombudsmannen (hierna de federale Ombudsman) organiseert een selectie voor de aanwerving van één statutaire Nederlandstalige of Franstalige directeur en één statutaire Nederlandstalige of Franstalige administrateur (opdrachthouders, tweetalig N/F). De directeur en de administrateur zijn van een verschillende taalrol (N/F).

Het statuut van het personeel van de federale Ombudsman bepaalt dat de opdrachthouders worden benoemd voor een hernieuwbaar mandaat van vier jaar. Dit mandaat vangt aan bij de indiensttreding.

De federale Ombudsman is een onafhankelijke, collaterale instelling van het Parlement, ingesteld door de wet van 22 maart 1995, die klachten onderzoekt van burgers over de federale administratieve overheden. De federale Ombudsman poogt individuele probleemgevallen op te lossen, stelt onpartijdig onderzoek in over de goede werking van de administratie, promoot behoorlijk bestuur en ziet erop toe dat de openbare diensten de rechten van de burgers eerbiedigen.

Het bij de federale ombudsmannen opgerichte "Centrum Integriteit" onderzoekt de meldingen van een veronderstelde integriteitsschending in de federale administratieve overheden door haar personeelsleden. De federale Ombudsman doet de aanbevelingen die hij nuttig acht voor het versterken van behoorlijk bestuur en brengt verslag uit bij het Parlement.

De federale Ombudsman telt een vijftigtal medewerkers, onder de hoge leiding van de twee federale ombudsmannen. De personeelsformatie bestaat uit vast benoemde medewerkers en/of opdrachthouders. Daarnaast heeft de instelling een aantal contractuele medewerkers. De directeur en de administrateur zijn hiërarchisch de hoogst geplaatste verantwoordelijken voor respectievelijk de operationele en de ondersteunende diensten.

De directeur en de administrateur zijn lid van het directiecomité en zijn als zodanig direct betrokken bij het ontwikkelen en realiseren van een beleid dat de strategische doelstellingen van de organisatie ondersteunt. Zij worden in de uitoefening van hun opdrachten bijgestaan door gekwalificeerde en polyvalente directe medewerkers.

Selectie van één Nederlandstalige of Franstalige statutaire directeur (opdrachthouder, tweetalig N/F) - ref. FO1801 N Beknopte jobinhoud U staat als algemeen manager van de operationele diensten, in permanente samenspraak met de ombudsmannen en in permanent contact met het lijnmanagement (auditeurs-coördinatoren), in voor het concretiseren van het strategisch beleid en het coördineren, integreren en evalueren van de uitvoering ervan op operationeel vlak teneinde de doeltreffendheid van de operationele activiteiten te maximaliseren.

U staat concreet in voor de coördinatie van de operationele sector, de ontwikkeling van de rol van de federale Ombudsman in zake de bescherming van de mensenrechten, de externe relaties en de organisatieontwikkeling. U hebt de leiding over de operationele afdeling OPER. Vereiste ervaring op 19 maart 2018 (de uiterste inschrijvingsdatum) U beschikt over ten minste 6 jaar nuttige professionele ervaring op universitair niveau waarvan : ? minstens 4 jaar in een leidinggevende functie, uitgeoefend in één of meerdere van de volgende domeinen : o juridische adviesverlening en/of juridische analyse o klachtenbehandeling en/of audit o organisatieontwikkeling EN ? minstens 2 jaar in de publieke sector als : o medewerker van de parlementen van de federale overheid, de Gemeenschappen of Gewesten of van hun collaterale organen zoals het Rekenhof; of o medewerker van een administratieve overheidsdienst (federale of programmatorische overheidsdienst; ministerie; agentschap, parastatale of wetenschappelijke of culturele instelling van de Europese Unie, de federale overheid, de Gemeenschappen of Gewesten; provinciale of lokale besturen); of o magistraat, referendaris of gerechtelijk stagiair in de rechterlijke orde, de Raad van State of het Grondwettelijk Hof; of o docent, assistent of wetenschappelijk medewerker aan een universiteit of hogeschool in een departement met onderwijs van het lange type (academisch niveau).

Selectie van één Nederlandstalige of Franstalige statutaire administrateur (opdrachthouder, tweetalig N/F) - ref. FO1802 N Beknopte jobinhoud U staat als algemeen manager van de ondersteunende diensten - HR, financiën en begroting, materieel beheer - in permanente samenspraak met de ombudsmannen en in permanent contact met het lijnmanagement(auditeurs-coördinatoren) in voor het concretiseren van het strategisch beleid en het coördineren, integreren en evalueren van de uitvoering ervan in de uiteenlopende domeinen van het beheer van de instelling teneinde de doeltreffendheid van de operationele activiteiten te maximaliseren.

U staat concreet in voor : het beheer van het menselijk potentieel, het budgettair, boekhoudkundig en financieel beheer, het materieel beheer, de organisatieontwikkeling en de leiding over de ondersteunende sector.

Vereiste ervaring op 19 maart 2018 (de uiterste inschrijvingsdatum) U beschikt over ten minste 6 jaar nuttige professionele ervaring op universitair niveau waarvan : ? minstens 4 jaar in een leidinggevende functie, uitgeoefend in één of meer van de volgende domeinen : o planning en organisatie van de opdrachten, human resources, begrotingsbeheer, materieel beheer; of o advies inzake beheer van een dergelijke dienst; of o audit en controle van openbare diensten; of o studie en onderzoek inzake organisatiebeheer, auditing, management van openbare diensten EN ? minstens 2 jaar in de publieke sector als : o medewerker van de parlementen van de federale overheid, de Gemeenschappen of Gewesten of van hun collaterale organen zoals het Rekenhof; of o medewerker van een administratieve overheidsdienst (federale of programmatorische overheidsdienst; ministerie; agentschap, parastatale of wetenschappelijke of culturele instelling van de Europese Unie, de federale overheid, de Gemeenschappen of Gewesten; provinciale of lokale besturen); of o magistraat, referendaris of gerechtelijk stagiair in de rechterlijke orde, de Raad van State of het Grondwettelijk Hof; of o docent, assistent of wetenschappelijk medewerker aan een universiteit of hogeschool indien werkzaam in een departement met onderwijs van het lange type (academisch niveau).

Gemeenschappelijke bepalingen voor de twee functies Vereist diploma op 19 maart 2018 (de uiterste inschrijvingsdatum) ? een diploma van licentiaat/master, burgerlijk ingenieur, burgerlijk ingenieur-architect, bio-ingenieur, geaggregeerde van het onderwijs, arts, doctor, apotheker, meester, industrieel ingenieur, handelsingenieur, architect, erkend en uitgereikt door de Belgische universiteiten en de instellingen voor hoger onderwijs van het lange type, voor zover de studies ten minste vier jaar hebben omvat (basisopleiding van 2 cycli), of door een door de Staat of een van de Gemeenschappen ingestelde examencommissie; of ? een getuigschrift uitgereikt aan de laureaten van de Koninklijke Militaire school en die gerechtigd zijn tot het voeren van de titel van burgerlijk ingenieur of van licentiaat; of ? een diploma dat vroeger werd behaald onder een andere benaming, dat gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma's.

Aanbod U wordt aangeworven met de weddenschaal A4. Voor het bepalen van uw loon wordt er rekening gehouden met uw nuttige beroepservaring.

De aanvangswedde in deze weddenschaal, rekening houdend met 6 jaar nuttige beroepservaring, evolueert van 6.733,48 EUR tot 9.231,86 EUR (bruto maandsalaris, aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).

Voordelen : gratis hospitalisatieverzekering, verplaatsingsvergoeding of terugbetaling van het abonnement voor het woon-werkverkeer met het openbaar vervoer, schooltoelage en bedrijfsrestaurant.

Selectiereglement De volledige jobinhoud van deze functie, evenals het vereiste profiel, de deelnemingsvoorwaarden, de selectieprocedure en de aanstellingsvoorwaarden, zijn omstandig beschreven in het volledige selectiereglement dat u, samen met het inschrijvingsformulier kunt bekomen op volgende adressen : ? www.federaalombudsman.be, of ? de federale Ombudsman, Aanwervingen, Leuvenseweg 48, bus 6, 1000 Brussel, of ? via e-mail : aanwervingen@federaalombudsman.be.

Solliciteren kan tot en met 19 maart 2018.

U stuurt het inschrijvingsformulier FO1801N/1 (directeur) en/of FO1802N/1 (administrateur) behoorlijk ingevuld en ondertekend, en kopie van uw diploma(`s), attesten en certificaten - de datum van de poststempel geldt als bewijs - naar : de federale Ombudsman, Aanwervingen t.a.v. Marc De Mesmaeker, Administrateur Leuvenseweg 48, bus 6 1000 Brussel of via e-mail : aanwervingen@federaalombudsman.be.

De federale Ombudsman voert een actief diversiteitsbeleid en waakt over gelijke kansen, een gelijke behandeling en een gelijke toegang tot de selectie voor al wie solliciteert.

^