gepubliceerd op 25 november 2015
Oproep tot kandidaatstelling met het oog op de toewijzing van de mandaten van adjunct-directeur-generaal en directeurs-diensthoofden (A4) bij het Brussels Planningsbureau Het Brussels Planningsbureau (hierna BPB) is een instelling van open(...) Het BPB is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering (...)
BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Oproep tot kandidaatstelling met het oog op de toewijzing van de mandaten van adjunct-directeur-generaal (A4+) en directeurs-diensthoofden (A4) bij het Brussels Planningsbureau Het Brussels Planningsbureau (hierna BPB) is een instelling van openbaar nut van categorie A, opgericht bij ordonnantie van 29 juli 2015 (Belgisch Staatsblad, 12 augustus 2015). Deze nieuwe instelling zal zich toeleggen op de opdrachten in verband met statistiek, sociaal-economische kennis en territoriale planning die momenteel uitgeoefend worden door verschillende besturen.
Het BPB is onderworpen aan de bepalingen van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 maart 2014 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de instellingen van openbaar nut van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
In toepassing van boek IV van het voormelde besluit gaat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering over tot een publieke oproep tot kandidaten voor vijf betrekkingen die bij mandaat moeten worden ingevuld: - de betrekking van adjunct-directeur-generaal in rang A4+ voorbehouden voor kandidaten van de Nederlandse taalrol - de betrekking van directeur-diensthoofd in rang A4 van het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA); - de betrekking van directeur-diensthoofd in rang A4 van de directie Territoriale Kennis; - de betrekking van directeur-diensthoofd in rang A4 van de directie Planning; - de betrekking van directeur-diensthoofd in rang A4 van de directie Transversale Diensten (human resources en logistiek, begroting en boekhouding, juridische aangelegenheden).
De mandaten hebben een duur van 5 jaar. De mandaathouders worden geëvalueerd in de loop van de uitvoering van hun mandaat.
De kandidaten voor een mandaatbetrekking moeten voldoen aan de algemene toelatingsvoorwaarden voor overheidsbetrekkingen (artikel 34 van het voormelde besluit) en over minstens één van de volgende professionele ervaringen beschikken: - minstens negen jaar anciënniteit in niveau A of een equivalent niveau in de openbare sector; - minstens zes jaar ervaring in een leidinggevende functie. Onder ervaring in een leidinggevende functie verstaat men de ervaring inzake bestuur in een openbare dienst of in een organisatie uit de privésector.
Ieder kandidatuurdossier bevat : - een uiteenzetting van de titels en ervaring die de kandidaat voorlegt om voor de betrekking te kandideren; - een motivatiebrief; - een beheersplan waarin bepaald wordt op welke manier de kandidaat de tijdens het mandaat te bereiken doelstellingen, vastgelegd overeenkomstig artikel 464 van het voormelde besluit, beoogt te verwezenlijken.
De functiebeschrijvingen, de omschrijving van de te bereiken doelstellingen, het standaard curriculum vitae en alle informatie over de procedure kunnen verkregen worden bij Benoît Périlleux, directeur-diensthoofd, BSO - Stedelijke Ontwikkeling - bperilleux@sprb.brussels -Tel.: +32 2 204 14 20 De kandidatuur dient op straffe van nietigheid bij aangetekend schrijven toegestuurd te worden binnen een termijn van 35 dagen. Die termijn gaat in op de dag die volgt op de bekendmaking van deze vacature in het Belgisch Staatsblad.
De kandidaturen moeten onder dubbele gesloten omslag opgestuurd worden ter attentie van Benoît Périlleux, directeur-diensthoofd, Gewestelijke Overheidsdienst Brussel, BSO - Stedelijke Ontwikkeling, Vooruitgangstraat 80 - bus 1, 1035 Brussel.
Om te kandideren voor meerdere betrekkingen moet de kandidaat voor elk van deze betrekkingen een afzonderlijk kandidatuurdossier samenstellen en apart verzenden.
De kandidaten die in aanmerking komen, worden uitgenodigd voor een gesprek met de bevoegde selectiecommissie.
Het gesprek zal bestaan uit: - een analyse van het beheersplan, met vraag- en antwoordronde; - een assessmentproef (rollenspel) met medewerking van een extern selectiekantoor.
De selectiecommissie formuleert voor elke kandidaat een gemotiveerd advies, waarbij zij rekening houdt met: - de functiebeschrijving en de mate waarin het profiel van de kandidaat en het resultaat van het gesprek (met inbegrip van de assessment) daarbij aansluiten; - de titels en de beroepservaring die de kandidaat kan voorleggen; - de motivatiebrief; - de afstemming van het beheersplan op de te bereiken doelstellingen en de voorstelling van het plan.
De selectiecommissie deelt de kandidaten in hetzij bij groep A "geschikt", hetzij bij groep B "niet geschikt". In groep A worden de kandidaten gerangschikt.
De Regering benoemt de mandataris uit de "geschikt" verklaarde kandidaten.