gepubliceerd op 09 juli 2015
Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinat(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN
Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de buitendiensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel, worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld: 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten);2° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Namen en Bergen) van de Stafdienst Logistiek;3° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Antwerpen en Leuven) van de Stafdienst Logistiek. II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het
koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
19/07/2013
pub.
02/08/2013
numac
2013003216
bron
federale overheidsdienst financien
Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel
sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het
koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
25/10/2013
pub.
14/11/2013
numac
2013002052
bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966 en het
koninklijk besluit van 8 maart 2001Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
08/03/2001
pub.
31/03/2001
numac
2001002020
bron
ministerie van ambtenarenzaken
Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken samengevat op 18 juli 1966
sluiten tot vaststelling van de voorwaarden voor het uitreiken van de bewijzen omtrent de taalkennis voorgeschreven bij artikel 53 van de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, samengevat op 18 juli 1966.
De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.
III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur: de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel: - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.
Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.
IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, is het functieprofiel bijgevoegd (bijlage 2).
Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur wordt opgesteld.
De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen orde van voorkeur uitdrukken.
De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatuur moet, op straffe van nietigheid, ten laatste op 21 augustus 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact: 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.
Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).
Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.
Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorloopt de kandidatuur verschillende fasen, met name: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.
De eerste fase is eliminerend.
De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel een aanvraag voor bevordering in aanmerking wordt genomen.
Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.
Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is.
De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten ontvangen van SELOR een mail in hun mailbox van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.
De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.
De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.
De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).
Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60% voor deze test te behalen.
De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.
De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.
Fase 2 is eliminerend.
Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60%) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.
De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider).
De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.
Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.
Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge het welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen bij de FOD Financiën van betrekkingen in de klasse A3 of hoger, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad vanaf 2 april 2014, en dit voor zover het resultaat van deze evaluatie (welslagen) het voorwerp heeft uitgemaakt van een validering door het Directiecomité op het moment van publicatie van het huidig dienstorder in het Belgisch Staatsblad.
Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.
B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.
Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.
De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A3 of hoger buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de door SELOR geteste competenties toe te voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van deze stukken onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.
C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).
Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.
De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A3, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).
De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A3 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.
De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.
Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.
De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties specifiek voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider) uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30%.
De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden.
De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.
Dit tweede deel telt voor 70 %.
De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.
De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.
Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun professioneel e-mailadres of het door hen opgegeven e-mailadres.
Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60% op het totaal van de twee delen te behalen.
De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.
De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.
Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.
Fase 3 is eliminerend.
De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.
Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité tevens rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.
Fase 4 - Toekenning van de standplaatsen (betreft enkel de betrekkingen die in competitie gesteld zijn bij de buitendiensten van de Stafdienst Logistiek) Met het oog op de toekenning van de verschillende vacante betrekkingen, zullen de na afloop van de in de fasen 2 tot 3 hiervoor beschreven selectieprocedure overblijvende kandidaten, uitgenodigd worden om indicatief de standplaats of standplaatsen mee te delen in dewelke zij een aanwijzing wensen te bekomen.
In voorkomend geval zal ervan uitgegaan worden dat zij afzien van bevordering in niet in deze mededeling vermelde betrekkingen.
De aandacht van de kandidaten wordt erop gevestigd dat in geval van benoeming, de administratieve standplaats die hen zal worden toegekend, elke zes jaar het voorwerp zou kunnen uitmaken van een aanpassing door de bevoegde overheid, indien de reglementering dit op dat moment voorziet.
De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld
FOD FINANCIEN Stafdienst Personeel en Organisatie
Bijlage 2 bij de dienstorder
1) Adviseur (A3): 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Patrimoniumdocumentatie - Coördinator (functieclassificatie : DFI122) bij de buitendiensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Patrimoniumdiensten) Betrekking Brussel (tweetalige betrekking) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Als Adviseur - Patrimoniumdocumentatie - Coördinator : o het team leiden van het verkoopcentrum van de roerende goederen Finshop; o de operationele doelstellingen bepalen van het verkoopcentrum van de roerende goederen Finshop in overeenstemming met de vooropgestelde doelstellingen door de afdelingschef en de administrateur van de Patrimoniumdiensten; o de eindverantwoordelijkheid dragen van deze doelstellingen.
De Adviseur Patrimoniumdocumentatie werkt onder de leiding van de afdelingschef Patrimoniumdiensten en staat ten dienste van de administrateur van de Patrimoniumdiensten.
Opdrachten en taken De Adviseur - Patrimoniumdocumentatie - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o de doelstellingen bepalen voor het team en voor elk lid ervan; o de acties die het team dient uit te voeren bepalen in functie van de beschikbare middelen; o het plan van de afdelingschef operationaliseren dat de door de teamleden concrete uit te voeren acties bevat; o de verschillende teamleden motiveren, evalueren, leiden; o het dagelijks beheer van het centrum en de stock verzekeren, namelijk door de verkopen te plannen en te coördineren; o contacten leggen met de opdrachtgevers (FOD, Gewesten, ...); o de contactpersoon zijn die de interne en externe vragen centraliseert; o regelmatig en nauwkeurig feedback verzekeren van de activiteiten en resultaten van het project bij de afdelingschef SP en de administrateur van de Patrimoniumdiensten teneinde hem in staat te stellen deze te evalueren en te integreren in zijn beleid.
Vereisten van de functie De Adviseur - Patrimoniumdocumentatie - Coördinator beschikt over de hieronder beschreven generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over een goede communicatievaardigheid, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een basiskennis hebben van : - alle elementen van burgerlijk recht betreffende contracten en zakelijk recht, - Rijkscomptabiliteit, - procedures van het toekennen van overheidsopdrachten, - milieuwetgeving, - schatting van roerende goederen, - het Belgisch institutioneel kader, voornamelijk betreffende de FOD Financiën en de andere publieke actoren, meer bepaald binnen het domein van de Patrimoniumdocumentatie (meer specifiek de Patrimoniumdiensten); o een gebruikerskennis hebben van : - de Rijkscomptabiliteit en zijn beheerstools (SAP -Fedcom).
Troeven o Ten minste 2 jaar ervaring hebben binnen de Patrimoniumdiensten in de loop van de laatste 10 jaar. o In het bezit zijn van een rijbewijs B. o Een positieve ingesteldheid hebben tegenover verandering. 2) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Namen en Bergen) van de Stafdienst Logistiek; Eentalige betrekkingen uitsluitend bestemd voor Franstalige ambtenaren. 3) Adviseur (A3) : 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Logistiek - Coördinator (functieclassificatie : ILO002) bij de buitendiensten (Antwerpen en Leuven) van de Stafdienst Logistiek Betrekkingen Eentalige Nederlandstalige betrekkingen : - Antennehoofd Vlaams-Brabant : Leuven - Antennehoofd Antwerpen : Antwerpen Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Als Adviseur Logistiek - Coördinator : o organiseren, coördineren en superviseren van de activiteiten van de verschillende cellen binnen de provincie; o verzekeren van het operationele beheer van de gebouwen die betrokken worden door de diensten van de FOD Financiën; o bepalen van de behoeften, vastleggen van de prioriteiten, analyseren, opvolgen, coördineren en bijsturen, volgens de logistieke normen en standaarden, van de uitvoering van de verschillende werkzaamheden met betrekking tot de gebouwen, teneinde op optimale wijze de interne klanten tevreden te stellen en de diensten optimaal te laten functioneren.
De Adviseur Logistiek- Coördinator werkt onder de leiding van het Divisiehoofd van de Divisie Vlaanderen. Hij leidt een groep van 40 tot 165 medewerkers van niveau B C en D. Opdrachten en taken De Adviseur Logistiek - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o ondersteunen van de cellen door de terugkerende taken in het logistieke domein te leiden (bijvoorbeeld instaan voor een vooruit gepland beheer, instaan voor de administratie in verband met onderhoudscontracten, ...); o analyseren van de behoeften van de cellen (bijvoorbeeld informeren over de te volgen logistieke procedures, voorstellen van logistieke oplossingen voor de operationele problemen die de verschillende diensten ondervinden, ...); o aansturen van de verschillende cellen en van de celhoofden (bijvoorbeeld de opdrachten, taken en doelstellingen van de celhoofden bepalen, de celhoofden oriënteren, volgen en evalueren; o voorzitten van het Provinciaal Tussenoverlegcomité; o controleren van het goede verloop van de verschillende administratieve procedures (bijvoorbeeld toezicht houden op de procedures, ...).
Vereisten van de functie De Adviseur Logistiek- Coördinator bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - het Administratief Reglement Regie der Gebouwen, - overheidsopdrachten, - regelgeving syndicaal overleg ivm PBW, - Koninklijk Besluit van 28/03/2014 betreffende de brandpreventie op de arbeidsplaatsen; o een gebruikerskennis hebben van : - algemene juridische reglementering en voornamelijk van het burgerlijk recht (verbintenissen,...), - het gebruik van geïnformatiseerde systemen voor facility management (fmUP, CLM,...), - de wet en code over het welzijn op het werk en de uittreksels uit het ARAB, juni 2012 FOD Waso (logistieke aspecten).