Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 10 februari 2014

Versoepelingsmaatregelen inzake enquêtes over de buitenlandse dienstentransacties van de ingezetenen andere dan de kredietinstellingen Artikel 8 van het ministerieel besluit van 8 januari 2010 houdende goedke(...) Op 8 januari 2014 heeft het Directiecomité van de Nationale Bank versoepelingsmaatregelen goedgekeu(...)

bron
nationale bank van belgie
numac
2014003051
pub.
10/02/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

NATIONALE BANK VAN BELGIE


Versoepelingsmaatregelen inzake enquêtes over de buitenlandse dienstentransacties van de ingezetenen andere dan de kredietinstellingen (reglement B van de betalingsbalans) Artikel 8 van het ministerieel besluit van 8 januari 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 08/01/2010 pub. 10/02/2010 numac 2010003064 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit van houdende goedkeuring van de reglementen van de Nationale Bank van België sluiten houdende goedkeuring van de reglementen van de Nationale Bank van België bepaalt dat de Nationale Bank gehele of gedeeltelijke vrijstellingen mag verlenen voor de verplichtingen die voortvloeien uit haar betalingsbalansreglementen. Zij bepaalt hiertoe het toepassingsgebied, de voorwaarden alsook de wijze van toepassing ervan. Zij kan eveneens versoepelingsmaatregelen voorzien in de vorm van een verlaging van de frequentie van de georganiseerde enquêtes of van een verhoging van het bedrag van de in de reglementen vermelde drempels.

Op 8 januari 2014 heeft het Directiecomité van de Nationale Bank versoepelingsmaatregelen goedgekeurd met betrekking tot de enquêtes bedoeld in het Reglement B (reglement betreffende de enquêtes over de buitenlandse dienstentransacties van de ingezetenen andere dan de kredietinstellingen). De volgende versoepelingsmaatregelen zijn van toepassing met ingang van 1 januari 2014, voor de enquêteaangiften vanaf februari 2014: 1. De aangifte F01DGS blijft van toepassing op de ingezetenen betreffende de enquête "alle diensten", zoals vermeld onder artikel 6, punt 6.12 van het reglement B. De aangifte F01DGS dient evenwel ook gedaan te worden door de ingezetenen betreffende de enquêtes "coördinatiecentra en hoofdkantoren", "vervoer", "constructie en industriële installatie", "specifieke sectoren, bouwheren (industrie, energie, immobiliën, afvalverwerking)", "audiovisuele media" en "specifieke diensten" voor zover ze in de btw-roosters 44 en/of 47 of in de btw-roosters 87 en/of 88 op jaarbasis een bedrag aangeven groter dan 1 miljoen euro tijdens één van de drie jaren voorafgaand aan het laatste jaar vóór datgene waarvoor de gegevens worden ingezameld. Dit betreft: - alle ingezeten coördinatiecentra (in 2005 of later), gebaseerd op de lijst van de Federale Overheidsdienst Financiën van de erkende coördinatiecentra in toepassing van het KB nr. 187 van 30.12.1982 en de K.B.'s houdende de hernieuwing van erkenning, ofwel alle ingezetenen die volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder activiteiten van hoofdkantoren (cfr. F01CDC); - alle ingezetenen die ofwel volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder activiteiten m.b.t. vervoerdiensten ofwel voor een bepaalde goederenstroom (intracommunautair of extracommunautair, invoer of uitvoer) de jaardrempel van 25 miljoen euro overschrijden (cfr. F03TRP); - alle ingezetenen die volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder constructie- of industriële activiteiten (bouw, industrie, architectuur, engineering) of activiteiten m.b.t. verhuur van machines en installaties voor de bouwnijverheid (cfr. F13CON); - alle ingezetenen die volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder activiteiten m.b.t. afvalwaterafvoer en afvalverzameling, -verwerking, -behandeling en -terugwinning of straatreiniging, industriële activiteiten, activiteiten m.b.t. verhuur en handel in onroerende goederen, activiteiten m.b.t. productie, distributie en transmissie van elektriciteit, gas en water (cfr. F23CON); - alle ingezetenen die volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder audiovisuele dienstenactiviteiten (film en video, radio en televisie, scheppende en uitvoerende kunst, exploitatie van zalen, opbouw van podia) (cfr. F03AVS); - alle ingezetenen die ofwel volgens activiteitennomenclatuur geklasseerd zijn onder dienstenactiviteiten en in de btw-roosters 44 en/of 47 of 87 en/of 88 op jaarbasis een bedrag aangeven boven de 1 miljoen euro, ofwel in het btw-rooster 56 op jaarbasis een bedrag aangeven boven de 0.25 miljoen euro of in het btw-rooster 87 op jaarbasis een bedrag aangeven boven de 1 miljoen euro, ofwel in de btw-roosters 44 of 88 op jaarbasis een bedrag aangeven groter dan 1 miljoen euro, ofwel alle overige ingezetenen die vermoedelijk diensten kopen of verkopen met het buitenland en niet opgenomen zijn in de selectie voor specifieke doelgroepenenquêtes (toerisme, verzekeringstussenpersonen) (cfr. F03CMS).

De aangifte F01DGS vervangt vanaf 1 januari 2014 dus de aangiften F01CDC, F03TRP, F13CON, F23CON, F03AVS en F03CMS en de aangifteplichtigen voor deze enquêtes zijn gehouden te rapporteren voor de enquête F01DGS. Deze aangifteplicht blijft tot nader order doorlopen voor de volgende jaren. 2. De rapportering F02CMS is bestemd voor alle ingezetenen die vermoedelijk diensten kopen of verkopen met het buitenland.Vanaf 1 januari 2014 dient de aangifte F02CMS gebruikt te worden door de ingezetenen betreffende de enquêtes "coöordinatiecentra en hoofdkantoren", "vervoer", "constructie en industriële installatie", "specifieke sectoren, bouwheren (industrie, energie, immobiliën, afvalverwerking)", "audiovisuele media" en "specifieke diensten" voor zover ze in de btw-roosters 44 en/of 47 of in de btw-roosters 87 en/of 88 op jaarbasis een bedrag aangeven kleiner dan 1 miljoen euro tijdens één van de drie jaren voorafgaand aan het laatste jaar vóór datgene waarvoor de gegevens worden ingezameld of wanneer de Nationale Bank, na analyse van hun economisch belang op basis van gegevens afkomstig van andere nuttige bronnen, heeft geoordeeld dat ze niet dienden te antwoorden op de enquête F01DGS. De aangifte F02CMS vervangt vanaf 1 januari 2014 dus de aangiften F01CDC, F03TRP, F13CON, F23CON, F03AVS en F03CMS en de aangifteplichtigen voor deze enquête worden jaarlijks via een ad random steekproeftrekking geselecteerd.

Zijn bovendien gehouden te antwoorden op deze enquête, alle ingezetenen betrokken bij de referentie-enquête bedoeld in punt 1.1 van artikel 2 van het reglement B die niet binnen de voorziene termijn geantwoord hebben, wanneer de Nationale Bank, na analyse van hun economisch belang op basis van gegevens afkomstig van andere nuttige bronnen, heeft geoordeeld dat ze niet dienden te antwoorden op de enquête "alle diensten" zoals bepaald in punt 6.12.3 van artikel 6 van het reglement. 3. De aangifte F01DGS is maandelijks of driemaandelijks en wordt aangeleverd binnen de 15 werkdagen na het einde van de te rapporteren maand respectievelijk van het te rapporteren kwartaal.De entiteiten die in de btw-roosters 44 en/of 47 of 87 en/of 88 op jaarbasis een bedrag aangeven groter dan 5 miljoen euro tijdens één van de drie jaren voorafgaand aan het laatste jaar vóór datgene waarvoor de gegevens worden ingezameld, zijn maandelijks aangifteplichtig, de andere entiteiten zijn driemaandelijks aangifteplichtig.

De aangifte F02CMS is driemaandelijks en wordt aangeleverd binnen de 15 werkdagen na het einde van het te rapporteren kwartaal.

De elektronische aangifteformulieren voor de aangiften F01DGS en F02CMS maken gebruik van dezelfde uniforme codelijst van diensten en overdrachten en zijn inhoudelijk aan elkaar gelijk.

Bij positieve evaluatie zullen de bovenstaande versoepelingsmaatregelen opgenomen worden in het reglement B. De Nationale Bank stelt nadere informatie over deze versoepelingsmaatregelen ter beschikking op haar website.

^