gepubliceerd op 19 maart 2010
Interministeriële Conferentie "Welzijn, Sport en Gezin" Deel personen met een handicap Verklaring betreffende de aanwending van de oorspronkelijk voor het Fonds voor de tewerkstelling van personen met een handicap bedoelde financiël I. Achtergrond 1. Het interprofessioneel akkoord 2005-2006 voorzag "om een budget van 5 mi(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID
Interministeriële Conferentie "Welzijn, Sport en Gezin" Deel personen met een handicap Verklaring betreffende de aanwending van de oorspronkelijk voor het Fonds voor de tewerkstelling van personen met een handicap bedoelde financiële middelen - 21 april 2009 I. Achtergrond 1. Het interprofessioneel akkoord 2005-2006 voorzag "om een budget van 5 miljoen Euro [te] voorzien om de toegang tot arbeid voor mindervaliden te verbeteren".De sociale partners vroegen de Regering "om met deze 5 miljoen Euro een speciaal fonds te financieren dat paritair beheerd wordt door de sociale partners, vertegenwoordigers van de Regering en vertegenwoordigers van gehandicaptenverenigingen.
Het doel is mensen met een handicap aan het werk te houden of aan het werk te helpen door het financieren van de aanpassing van de werkplek en/of de opleiding van werknemers met een handicap en/of van hun collega's, zonder daarbij de regionale bevoegdheden in deze materie te doorkruisen". 2. De wettelijke basis werd uitgewerkt (wet van 3 juli 2005 - artikel 22), maar de uitvoeringsbesluiten zijn er nooit gekomen en dit fonds heeft dus nooit tot concrete verwezenlijkingen geleid.3. Het interprofessioneel akkoord 2009-2010 wijzigde evenwel de situatie en bevat de volgende bepaling : "Het voormelde budget voor activering van werkloosheidsuitkeringen zal verder worden versterkt door het budget van het Fonds voor gehandicapten opgericht in uitvoering van het ontwerp van interprofessioneel akkoord voor de periode 2005-2006 (5 miljoen euro) toe te voegen, dat daar zal worden bestemd voor acties ten behoeve van werkzoekenden met een verminderde arbeidsgeschiktheid".4. Artikel 56 van de economische herstelwet van 27 maart 2009 (BS van 7 april 2009), voorziet in de afschaffing van het fonds, met toepassing van het interprofessioneel akkoord.In de memorie van toelichting staat evenwel het volgende : " [de middelen zullen], meer specifiek, voor acties ten behoeve van werkzoekenden met een verminderde arbeidsgeschiktheid, ingevolge hun handicap, gebruikt worden".
II. Toestand van personen met een handicap op de arbeidsmarkt De lage tewerkstellingsgraad van personen met een handicap op de arbeidsmarkt en het onverklaarbare verschil tussen de tewerkstelling van personen met een handicap en die van "valide" personen, weerspiegelen de ernst van de problematiek.
Bovendien wordt arbeid als één van de voornaamste mechanismen voor de integratie in de maatschappij beschouwd.
In de optiek van een inclusieve maatschappij, moet voor personen met een handicap de voorkeur worden gegeven aan "gewone" tewerkstelling, maar dat wil niet zeggen dat "aangepast" werk minder zin of nut heeft.
Het is niettemin belangrijk eraan te herinneren dat niet iedere persoon met een handicap geschikt is om te werken en dat de activering van de uitkeringen voor hen dan ook niet noodzakelijk een oplossing is.
III Regeerakkoord 1. Het federaal Regeerakkoord voorziet dat de regering bijzondere aandacht zal hebben voor de ondervertegenwoordigde groepen op de arbeidsmarkt onder wie personen met een handicap en dat zij voor die personen de toegang tot de arbeidsmarkt zal vergemakkelijken.Dat volgt de wil om de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap en invalide personen te verbeteren. 2. Gewestelijke Regeerakkoorden Aangezien de problematiek van de tewerkstelling van personen met een handicap grotendeels deel uitmaakt van de bevoegdheid van de Gemeenschappen en Gewesten moet de inzet van de aanwending van de oorspronkelijk voor het Fonds voor de tewerkstelling van personen met een handicap bedoelde financiële middelen op een overlegde manier gebeuren. IV. De Interministeriële conferentie "Welzijn, Sport en Gezin", deel personen met een handicap In de Interministeriële conferentie werd een werkgroep Tewerkstelling opgericht.
Deze werkgroep verenigt alle Ministers die bevoegd zijn inzake handicap en de Ministers die zowel op federaal niveau als op het niveau van de deelgebieden bevoegd zijn inzake tewerkstelling.
In 2008 werkte de IMC aan de activering van het Tewerkstellingsfonds, waarbij met name gehoor werd gegeven aan het advies van de Nationale hoge raad voor personen met een handicap over de effectieve aanwending ervan.
Rekening houdend met de evoluties die er sindsdien zijn geweest, namelijk de afschaffing van het Fonds en de toevoeging van de voor het Fonds voorziene middelen aan het budget voorzien voor de activering van de werkloosheidsuitkeringen, heeft de IMC haar werkzaamheden voortgezet in 2009.
V. Richtsnoeren en principes De leden van de Interministeriële conferentie willen zich actief inzetten om personen met een handicap te werk te stellen en aan het werk te houden. 1. Ze herinneren eraan dat de financiële middelen van het Tewerkstellingsfonds die thans zijn ingeschreven op het budget voor de activering van de werkloosheidsuitkeringen moeten worden aangewend voor een activeringsbeleid met het oog op het daadwerkelijke tewerkstellen en aan het werk houden van personen met een handicap.2. De leden van de Interministeriële conferentie volgen op dit vlak het advies van de Nationale hoge raad voor personen met een handicap en pleiten ervoor dat de beschikbare financiële middelen vooral zouden worden besteed aan personen met een zware handicap, door hen zo toegang te kunnen geven tot tewerkstelling, en door deeltijds werken aan te moedigen.3. Rekening houdend met de bevoegdheden van de deelgebieden op het vlak van tewerkstelling van personen met een handicap, beklemtonen de leden van de Interministeriële conferentie dat de acties waartoe wordt besloten de bestaande maatregelen in de Gewesten en de Gemeenschappen niet zullen vervangen.Het is niet de bedoeling dat ze de bestaande maatregelen overlappen, maar verfijnen en aanvullen. 4. De leden van de Interministeriële conferentie delen het standpunt van de Nationale hoge raad voor personen met een handicap en wensen dat er een specifiek instrument komt aan de hand waarvan de acties waartoe wordt besloten kunnen worden opgevolgd en geëvalueerd.5. Rekening houden met al deze achtergronden en principes, moet het in te voeren begeleidingscomité een plaats voorbehouden voor de deelgebieden, die bevoegd zijn inzake tewerkstelling van personen met een handicap, en voor de Nationale hoge raad voor personen met een handicap. VI. Perspectieven De bedoeling van deze richtsnoeren en principes is de denkoefening te voeden en een basis te bieden voor het overleg met de sociale partners, met het oog op de uitvoering van de genomen beslissing om het Tewerkstellingsfonds af te schaffen en de oorspronkelijk voor dit fonds beschikbare middelen toe te voegen aan de middelen voorzien voor de activering van de werkloosheidsuitkeringen, door ze te besteden aan acties te gunste van de werkzoekenden van wie de arbeidsgeschiktheid verminderd is ingevolge hun handicap.
Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, F. VANDENBROUCKE Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, K. VAN BREMPT Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, V. HEEREN Waalse Minister van Volksgezondheid, Maatschappelijk Welzijn en Gelijke Kansen, D. DONFUT Viceminister-president, Minister van Vorming en Werkgelegenheid, Sociale Aangelegenheden en Toerisme, B. GENTGES Minister van het College van de Franse Gemeenschapscommissie (FGC), belast met Begroting, Bijstand aan gehandicapte Personen en Toerisme, Mevr. E. HUYTEBROEK Minister van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen en het Openbaar Ambt, P. SMET Staatssecretaris voor Personen met een Handicap, J. FERNANDEZ FERNANDEZ