Etaamb.openjustice.be
Document
gepubliceerd op 10 april 2008

Vervanging van de niet-vervallen identiteitskaarten van het "oude model" door elektronische identiteitskaarten Aan de dames en heren Burgemeesters de dames en heren Provinciegouverneurs de dames en heren Arrondissementscommissari Geachte Dames en Heren, In het kader van de huidige vervanging van de bestaande identiteitskaart(...)

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2008000262
pub.
10/04/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


Vervanging van de niet-vervallen identiteitskaarten van het "oude model" door elektronische identiteitskaarten Aan de dames en heren Burgemeesters de dames en heren Provinciegouverneurs de dames en heren Arrondissementscommissarissen Geachte Dames en Heren, In het kader van de huidige vervanging van de bestaande identiteitskaarten door nieuwe elektronische identiteitskaarten, strekt het koninklijk besluit van 18 januari 2008 (Belgisch Staatsblad van 28 februari 2008) tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart ertoe, met het oog op de versnelde vervanging, de huidige identiteitskaart te annuleren wanneer de houder van de kaart geen gevolg geeft aan de oproeping om zijn identiteitskaart vóór het verstrijken van de geldigheidstermijn te laten vervangen. Op de oproepingsbrief wordt vermeld dat de oude kaart zal geannuleerd worden.

Er wordt eveneens bepaald dat in alle gevallen van hernieuwing van de bestaande identiteitskaart de nieuwe identiteitskaart zal geannuleerd en vernietigd worden als de titularis van de kaart deze niet komt afhalen binnen de drie maanden die volgen op de eerste herinneringsbrief van het gemeentebestuur.

Deze wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdt rekening met een aanbeveling van het College van Federale Ombudsmannen. 1. Wettelijke basis voor de huidige vervanging van de identiteitskaarten van het « oude model » door de elektronische identiteitskaarten Artikel 2, eerste lid, van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart bepaalt dat de vervanging van alle identiteitskaarten bedoeld in het koninklijk besluit van 29 juli 1985 betreffende de identiteitskaarten gebeurt over een periode van vijf jaar.Het tweede lid, 1°, van hetzelfde artikel, dat de gevallen van vernieuwing van de identiteitskaart opsomt, bepaalt bovendien dat de kaart vernieuwd wordt bij het verstrijken van haar geldigheidsperiode of vroeger met het oog op de naleving van de termijn bedoeld in het eerste lid.

Dit koninklijk besluit had eerst enkel betrekking op enkele proefgemeenten.

Het bovenvermelde koninklijk besluit van 25 maart 2003 werd evenwel gewijzigd door het koninklijk besluit van 1 september 2004 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart.

Door dit wijzigingsbesluit werd de elektronische identiteitskaart ingevoerd in alle gemeenten van het Rijk. Verder bepaalt artikel 4 van dit wijzigingsbesluit dat het in werking treedt op de datum van publicatie, d.w.z. 15 september 2004.

Men kan derhalve stellen dat de periode van vijf jaar, waarbinnen de traditionele identiteitskaart vervangen moet zijn, begint op 15 september 2004 en eindigt op 15 september 2009.

De burgers die geen gevolg geven aan de oproeping om het basisdocument in te vullen voor het bekomen van een nieuwe elektronische identiteitskaart of hun nieuwe kaart niet afhalen, maken het dan ook onmogelijk om deze termijn na te leven. Het koninklijk besluit van 18 januari 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaart voorziet dus in de nodige reglementaire maatregelen om de uitrol van de elektronische identiteitskaart tijdig en binnen de voorziene termijn te realiseren. 2. Voorgestelde algemene praktische bepalingen 2.1. Wat te doen als de betrokkene niet reageert op zijn oproepingsbrief? De oproepingsbrief moet de datum vermelden waarop de betrokkene zich dient aan te melden bij het gemeentebestuur om er zijn basisdocument in te vullen en bepaalt tevens dat de huidige kaart zal geannuleerd worden indien de burger zich niet aanmeldt bij de bevolkingsdienst binnen 3 maanden na de opgegeven datum door deze dienst (nieuw model oproepingsbrief als bijlage 1).

Als de betrokkene niets van zich laat horen, stuurt de gemeente hem een eerste herinnering 1 maand na de datum waarop de burger zich had moeten aanmelden bij de bevolkingsdienst (zie model als bijlage 2).

Deze herinnering zal de datum vermelden waarop de identiteitskaart, die momenteel in zijn bezit is, zal worden geannuleerd.

Als twee maanden na de datum waarop de betrokkene zich had moeten aanmelden bij de bevolkingsdienst hij nog niets van zich heeft laten horen, is het raadzaam dat de gemeente een onderzoek instelt om te vernemen waarom de herinneringsbrieven zonder gevolg zijn gebleven.

Woont de betrokkene nog altijd op hetzelfde adres, is betrokkene tijdelijk afwezig, ? Als hij niet aanwezig is, wordt een ondertekend bericht in zijn brievenbus gestoken waarin de burger gevraagd wordt naar de bevolkingsdienst te gaan.

Als 15 dagen na het onderzoek de betrokkene nog steeds niet komt opdagen, stuurt de gemeente hem een tweede herinneringsbrief (zie model als bijlage 3) waarin hem ter kennis gebracht wordt dat zijn huidige identiteitskaart zal geannuleerd worden na een termijn van 15 dagen en bijgevolg haar geldigheid zal verliezen. De nalatige burger loopt het risico een straf te krijgen wegens het niet bezitten van een geldige identiteitskaart en kan veel moeilijkheden ondervinden bij zijn administratieve en financiële verrichtingen en bij reizen in binnen- en buitenland.

Drie maanden na de datum waarop de burger zich had moeten aanmelden bij de bevolkingsdienst (=datum die vermeld is op de oproepingsbrief + 3 maanden), wordt de identiteitskaart die in het bezit is van de betrokkene geannuleerd (annuleringscode : « Starten eID » ; een specifieke code zal binnenkort in het leven geroepen worden) in het centraal identiteitskaartenbestand.

De termijn van uitreiking van de elektronische identiteitskaart wordt op maximaal één jaar gebracht voor de personen die zich bevinden in één van de gevallen van tijdelijke afwezigheid, zoals bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister. Dit artikel bepaalt de categorieën van burgers die als tijdelijk afwezig worden beschouwd.

Deze tijdelijke afwezigheid wordt verder toegelicht in de punten 95 en 96 van de algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, laatst gecoördineerd op 27 april 2007. 2.2. Wat te doen als de betrokkene zijn elektronische identiteitskaart niet komt afhalen bij het gemeentebestuur? Wanneer de elektronische identiteitskaart vervaardigd is en zij overgemaakt werd aan de gemeente voor afgifte, dient de burger, zodra hij zijn PIN/PUK -mailing ontvangen heeft, zich binnen de kortste termijn aan te melden bij het gemeentebestuur teneinde zijn elektronische identiteitskaart te laten activeren en af te halen. De burger heeft immers zijn elektronische identiteitskaart bij de uitgifte van zijn basisdocument betaald.

Wegens veiligheidsredenen is het eveneens zeer belangrijk dat de elektronische identiteitskaarten zo vlug mogelijk afgegeven worden aan de burgers.

Derhalve moet er een herinnering (zie model als bijlage 4) gestuurd worden naar de betrokken burger vanaf de 15e dag na de levering van de identiteitskaart aan het gemeentebestuur. In het grootste aantal gevallen zal deze herinnering volstaan. Vooraleer deze herinnering verstuurd wordt, is het aangewezen dat de gemeente de toestand van de betrokkene in de bevolkingsregisters controleert (Overlijden ? Adreswijziging ? Vertrek naar het buitenland ?).

Als de betrokkene niet naar de bevolkingsdienst komt binnen de termijn die opgegeven staat in de herinnering, moet de gemeente één maand na de ontvangst van het document alles in het werk stellen om in contact te treden met de betrokkene (tweede herinneringsbrief via de post, telefonisch contact, bezoek aan huis,) opdat zijn identiteitskaart zou kunnen geactiveerd worden (in geval van ernstige belemmering : opname in ziekenhuis, opsluiting in de gevangenis,... kan een mandataris bij schriftelijk en ondertekend mandaat aangewezen worden met het oog op de activering) en overhandigd worden.

Drie maanden nadat de eerste herinneringsbrief opgestuurd werd naar het gemeentebestuur, worden de niet opgeeiste kaarten geannuleerd (annuleringscode : « Titularis niet gekomen ») en vernietigd.

Zoals reeds vermeld onder punt 2.1 wordt de termijn voor uitreiking van een elektronische identiteitskaart op maximaal één jaar gebracht voor de personen die zich bevinden in één van de gevallen van tijdelijke afwezigheid zoals bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister. 3. Praktische bepalingen die voorgeschreven worden in geval van tijdelijke afwezigheid De bepalingen die vermeld zijn onder dit punt zijn enkel toepasselijk op de burgers voor wie het informatietype 026 (= tijdelijk afwezigheid) opgenomen is in het Rijksregister van de natuurlijke personen. De betrokkene wordt ingeschreven in een gezin of op een referentieadres : a) De oproepingsbrief wordt opgestuurd naar het gezin of het referentieadres.De omslag met de geheime codes wordt eveneens naar dit adres opgestuurd. b) Op de oproepingsbrief wordt de termijn die aan de burger toegestaan wordt om zich bij de gemeente aan te melden, gebracht op maximaal één jaar.c) Als wegens een uitzonderlijke reden het basisdocument gedrukt is door het Rijksregister, blijft dit document maximum één jaar geldig. In dat geval wordt, ten laatste 3 maanden na het versturen van de oproeping, een eerste herinnering gestuurd om mee te delen dat het basisdocument zal geannuleerd worden binnen de termijn vermeld op de herinnering. d) Als het basisdocument ondertekend is en als de betrokkene zich niet heeft aangemeld om zijn identiteitskaart af te halen binnen een termijn van maximaal één jaar nadat het gemeentebestuur hem minstens één herinnering heeft gestuurd, wordt de identiteitskaart geannuleerd en vernietigd. Een eerste herinnering om aan te kondigen dat de kaart zal vernietigd worden, wordt verstuurd 3 maanden na het zenden van de oproeping.

De punten 4 en 5 van hoofdstuk V van de Algemene Onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart (gecoördineerde versie van 14 november 2005) worden opgeheven. 4. Het afdrukken van het basisdocument Ik herinner U eraan dat het basisdocument in principe moet afgedrukt worden in aanwezigheid van de burger en dat de vervroegde afdruk verboden is, behalve in bepaalde gevallen (Cf .Hoofdstuk V van de Algemene Onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaart - gecoördineerde versie van 14 november 2005; eventueel technisch probleem of diensten van gemeentebesturen die nog niet uitgerust zijn met een RA - PC). Ik vestig er eveneens uw aandacht op dat de vervroegde afdruk van basisdocumenten in strijd is met de algemene opvatting van het project die het opslaan van documenten binnen de diensten wil verminderen en de beveiliging wil vergroten.

Als bijlage vindt u het nieuwe model van oproepingsbrief en de modellen van herinneringsbrieven om uw werk te vergemakkelijken.

Mijn administratie staat verder volledig ter beschikking om u alle bijkomende informatie te verstrekken.

Ik vraag u ook onze website : www.ibz.rrn.fgov.be te raadplegen, waarvan een gedeelte onder rubriek identiteitskaarten volledig gewijd is aan de elektronische identiteitskaart.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om u opnieuw te bedanken voor het reeds gepresteerde werk en om u verder een goed vervolg toe te wensen bij de hernieuwing van de identiteitskaarten.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

Model - Eerste herinnering Elektronische identiteitskaarten - Invullen van basisdocument - Eerste herinnering Geachte Mevrouw, Geachte Heer, Op . . . . . hebt u een oproepingsbrief van de gemeente ontvangen die u uitnodigt het basisdocument in te vullen voor het bekomen van een elektronische identiteitskaart.

Naar mijn weten hebt u hieraan geen gevolg gegeven. Als U geen gevolg geeft aan deze herinnering zal uw huidige kaart worden geannuleerd op : (datum op oproepingsbrief + 3 maanden) Om dit te vermijden, moet U zich aanmelden op onze bevolkingsdienst vóór : . . . . .

In de voetnoot vindt U de volledige juridische basis voor de vervanging van uw huidige identiteitskaart door een elektronische identiteitskaart (1).

Zonder geldige identiteitskaart loopt u het risico veel moeilijkheden te ondervinden bij uw contacten met administratieve en financiële instellingen en bij het reizen in binnen- en buitenland. Bovendien kan een boete, ten bedrage van 26 tot 500 euro, opgelegd worden aan eenieder die niet beschikt over een geldige identiteitskaart (2).

Ik wens verder uw aandacht te vestigen op de talrijke mogelijkheden geboden door de nieuwe elektronische identiteitskaart : zij is niet alleen een gemakkelijk middel om de identiteit te bewijzen en een reisdocument, maar zij heeft tevens steeds meer praktische toepassingen. Bovendien is deze nieuwe identiteitskaart, dankzij het integreren van nieuwe technologieën, zeer sterk beveiligd, zeer moeilijk vervalsbaar en vormt zij een modern communicatiemiddel dat een optimale beveiliging garandeert bij het verrichten van transacties.

Ik kan hierbij ook verwijzen naar de website van de federale overheid : www.ibz.rrn.fgov.be - rubriek identiteitskaarten.

Derhalve vraag ik u zich onmiddellijk bij de bevolkingsdienst van onze stad/gemeente aan te melden.

De openingsuren van deze dienst zijn de volgende : Hoogachtend, Naam en handtekening van de vertegenwoordiger van de gemeentelijke overheid. _______ Nota (1)Bij koninklijk besluit van 1 september 2004 werd de beslissing genomen om de invoering van de elektronische identiteitskaart uit te breiden tot alle gemeenten van het Rijk (Belgisch Staatsblad van 15 september 2004).De vervanging van de identiteitskaart van het oude model door de elektronische identiteitskaart zal 5 jaar in beslag nemen.

Iedere Belg zal vóór het einde van het jaar 2009 moeten beschikken over een elektronische identiteitskaart.

Daarom moeten alle identiteitskaarten van het oude model vervangen worden, zelfs indien de vervaldatum die op de kaart aangeduid is, nog niet bereikt is. Als drie maanden na de datum vermeld op de oproepingsbrief van het gemeentebestuur die hem uitnodigt om, met het oog op het verkrijgen van een elektronische identiteitskaart, het basisdocument te komen invullen, de titularis zich niet heeft aangemeld bij de bevolkingsdienst, zal zijn identiteitskaart geannuleerd worden in het register van de identiteitskaarten. De termijn wordt op maximum één jaar gebracht voor de personen die in één van de gevallen van tijdelijke afwezigheid verkeren, zoals bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister(koninklijk besluit van 18 januari 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaarten). (2) Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten,de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (artikel 7 inzake strafbepalingen - Belgisch Staatsblad van 3 september 1991). Model - Tweede herinnering Elektronische identiteitskaarten - Invullen van basisdocument - Tweede herinnering Geachte Mevrouw, Geachte Heer, Op . . . . . ontving u een oproepingsbrief van de gemeente om het basisdocument in te vullen voor het bekomen van een elektronische identiteitskaart. Er werd u een eerste herinneringsbrief gestuurd op . . . . . en een personeelslid van de gemeente heeft zich bij U thuis aangemeld op . . . . . en een bericht in uw brievenbus gestopt.

Naar mijn weten hebt u hieraan geen gevolg gegeven. Als U geen gevolg geeft aan deze herinnering zal uw huidige kaart worden geannuleerd op : . . . . . (datum op oproepingsbrief + 3 maanden) Om dit te vermijden, moet U zich aanmelden op onze bevolkingsdienst vóór : . . . . .

In de voetnoot vindt U de volledige juridische basis voor de vervanging van uw huidige identiteitskaart door een elektronische identiteitskaart (1).

Zonder geldige identiteitskaart loopt u het risico veel moeilijkheden te ondervinden bij uw contacten met administratieve en financiële instellingen en bij het reizen in binnen- en buitenland. Bovendien kan een boete, ten bedrage van 26 tot 500 euro, opgelegd worden aan eenieder die niet beschikt over een geldige identiteitskaart (2). Ik vestig uw aandacht op de talrijke mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe elektronische identiteitskaart : zij is niet alleen een gemakkelijk middel om de identiteit te bewijzen en een reisdocument, maar zij heeft tevens steeds meer praktische toepassingen. Bovendien is deze nieuwe identiteitskaart, dankzij het integreren van nieuwe technologieën, zeer sterk beveiligd, zeer moeilijk vervalsbaar en vormt zij een modern communicatiemiddel dat een optimale beveiliging garandeert bij het verrichten van transacties.

Ik verwijs hierbij ook naar de website van de federale overheid : www.ibz.rrn.fgov.be - rubriek identiteitskaarten.

Derhalve vraag ik u zich onmiddellijk bij de bevolkingsdienst van onze gemeente/stad aan te melden. Bij het uitblijven van uw reactie, zal de identiteitskaart die momenteel in uw bezit is, haar geldigheid verliezen en kan uw dossier overgemaakt worden aan het Parket omdat u niet meer in het bezit bent van een geldige identiteitskaart.

De openingsuren van deze dienst zijn de volgende : . . . . .

Hoogachtend, Naam en handtekening van de vertegenwoordiger van de gemeentelijke overheid. _______ Nota (1) Bij koninklijk besluit van 1 september 2004 werd de beslissing genomen om de invoering van de elektronische identiteitskaart uit te breiden tot alle gemeenten van het Rijk (Belgisch Staatsblad van 15 september 2004).De vervanging van de identiteitskaart van het oude model door de elektronische identiteitskaart zal 5 jaar in beslag nemen.

Iedere Belg zal vóór het einde van het jaar 2009 moeten beschikken over een elektronische identiteitskaart.

Daarom moeten alle identiteitskaarten van het oude model vervangen worden, zelfs indien de vervaldatum die op de kaart aangeduid is, nog niet bereikt is. Als drie maanden na de datum vermeld op de oproepingsbrief van het gemeentebestuur die hem uitnodigt om, met het oog op het verkrijgen van een elektronische identiteitskaart, het basisdocument te komen invullen, de titularis zich niet heeft aangemeld bij de bevolkingsdienst, zal zijn identiteitskaart geannuleerd worden in het register van de identiteitskaarten. De termijn wordt op maximum één jaar gebracht voor de personen die in één van de gevallen van tijdelijke afwezigheid verkeren, zoals bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister(koninklijk besluit van 18 januari 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaarten). (2) Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (artikel 7 inzake strafbepalingen - Belgisch Staatsblad van 3 september 1991). Model - Intrekken van nieuwe kaart Elektronische identiteitskaarten - Intrekken van een nieuwe elektronische identiteitskaart Geachte Mevrouw, Geachte Heer, Sedert . . . . . ligt een nieuwe identiteitskaar te uwer beschikking bij de bevolkingsdienst van onze stad/gemeente.

Alhoewel u het verschuldigd bedrag van . . . . . euro reeds betaald hebt, bent u deze kaart niet komen adhalen.

Mag ik U verzoeken dit alsnog te doen. Uw oudekaart zal immers geannuleerd worden met het oog op de vervanging door een nieuwe kaart.

Drie maanden na onze eerste herinneringsbrief en bij het ontbreken van uw reactie, wordt de kaart vernietigd door het gemeentebestuur. Dit is op . . . . .

Om dit te vermijden, moet U zich aanmelden op onze bevolkingsdienst vóór : . . . . .

In de voetnoot vindt U de volledige juridische basis voor de vervanging van uw huidige identiteitskaart door een elektronische identiteitskaart (1).

Zonder geldige identiteitskaart loopt u het risico veel moeilijkheden te ondervinden bij uw contacten met administratieve en financiële instellingen en bij het reizen in binnen- en buitenland. Bovendien kan een boete, ten bedrage van 26 tot 500 euro, opgelegd worden aan eenieder die niet beschikt over een geldige identiteitskaart (2). Ik vestig uw aandacht op de talrijke mogelijkheden die geboden worden door de nieuwe elektronische identiteitskaart : zij is niet alleen een gemakkelijk middel om de identiteit te bewijzen en een reisdocument, maar zij heeft tevens steeds meer praktische toepassingen. Bovendien is deze nieuwe identiteitskaart, dankzij het integreren van nieuwe technologieën, zeer sterk beveiligd, zeer moeilijk vervalsbaar en vormt zij een modern communicatiemiddel dat een optimale beveiliging garandeert bij het verrichten van transacties.

Ik verwijs hierbij ook naar de website van de federale overheid : www.ibz.rrn.fgov.be - rubriek identiteitskaarten.

Derhalve vraag ik u zich onmiddellijk bij de bevolkingsdienst van onze gemeente/stad aan te melden. Bij het uitblijven van uw reactie, zal de identiteitskaart die momenteel in uw bezit is, haar geldigheid verliezen en kan uw dossier overgemaakt worden aan het Parket omdat u niet meer in het bezit bent van een geldige identiteitskaart.

De openingsuren van deze dienst zijn de volgende : : . . . . .

Hoogachtend, Naam en handtekening van de vertegenwoordiger van de gemeentelijke overheid. _______ Nota (1) Bij koninklijk besluit van 1 september 2004 werd de beslissing genomen om de invoering van de elektronische identiteitskaart uit te breiden tot alle gemeenten van het Rijk (Belgisch Staatsblad van 15 september 2004).De vervanging van de identiteitskaart van het oude model door de elektronische identiteitskaart zal 5 jaar in beslag nemen.

Iedere Belg zal vóór het einde van het jaar 2009 moeten beschikken over een elektronische identiteitskaart.

Daarom moeten alle identiteitskaarten van het oude model vervangen worden, zelfs indien de vervaldatum die op de kaart aangeduid is, nog niet bereikt is. Als drie maanden na de datum vermeld op de oproepingsbrief van het gemeentebestuur die hem uitnodigt om, met het oog op het verkrijgen van een elektronische identiteitskaart, het basisdocument te komen invullen, de titularis zich niet heeft aangemeld bij de bevolkingsdienst, zal zijn identiteitskaart geannuleerd worden in het register van de identiteitskaarten. De termijn wordt op maximum één jaar gebracht voor de personen die in één van de gevallen van tijdelijke afwezigheid verkeren, zoals bedoeld in artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister(koninklijk besluit van 18 januari 2008 tot wijziging van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 houdende overgangsmaatregelen in verband met de elektronische identiteitskaarten). (2) Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen (artikel 7 inzake strafbepalingen - Belgisch Staatsblad van 3 september 1991).

^