Etaamb.openjustice.be
Document van 16 juli 2014
gepubliceerd op 26 november 2014

Beslissing van de raad van bestuur van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wat betreft de delegaties van bevoegdheden en van handtekening

bron
gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest
numac
2014031838
pub.
26/11/2014
prom.
16/07/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 JULI 2014. - Beslissing van de raad van bestuur van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (hierna ook citydev.brussels) wat betreft de delegaties van bevoegdheden en van handtekening


De raad van bestuur van citydev.brussels, Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse Instellingen;

Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten van 15 juni 2006;

Gelet op de ordonnantie van 20 mei 1999 betreffende de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 1999Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/1999 pub. 05/02/2000 numac 1999031550 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sluiten houdende goedkeuring van de wijziging van de statuten van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op artikels 10, 17 en 18 van die statuten;

Overwegende dat het voor de goede werking van citydev.brussels onontbeerlijk is dat de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder en de leidend ambtenaren bepaalde bevoegdheden kunnen uitoefenen inzake overheidsopdrachten;

Overwegende dat het voor de goede werking van citydev.brussels onontbeerlijk is dat de ambtenaren-generaal bepaalde bevoegdheden kunnen uitoefenen inzake het dagelijks bestuur;

Overwegende ook dat het met het oog op efficiëntie en een vereenvoudiging van de administratieve procedures wenselijk is delegaties van handtekening te organiseren, Beslist : TITEL I. - DELEGATIES VAN BEVOEGDHEDEN HOOFDSTUK I. - Overheidsopdrachten Afdeling 1. - Overheidsopdrachten die mogen worden gegund bij

onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking bij de organisatie van de procedure gezien het bedrag ervan (momenteel bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, a, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten)

Artikel 1.§ 1. Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en met naleving van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen die de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en de administratieve en budgettaire controle regelen, oefenen de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, en de ambtenaren-generaal de bevoegdheid uit om het bestek of de documenten die in de plaats komen van het bestek vast te leggen, de plaatsingswijze te kiezen, de gunningsprocedure op te starten, de opdracht al dan niet te gunnen en de opdrachten voor werken, leveringen en diensten te sluiten en uit te voeren, in het kader van opdrachten waarvan het bedrag exclusief btw niet hoger is dan : - 85.000 EUR wat betreft de voorzitter van de raad van bestuur en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen; - 30.000 EUR wat betreft de administrateur-generaal en in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal; - 8.500 EUR wat betreft de directeur-generaal van de algemene directie waaronder de operatie valt, met uitzondering van de opdrachten voor juridische diensten, waarvoor de administrateur-generaal exclusief bevoegd is.

Voormelde bedragen worden automatisch verhoogd wanneer de bedragen die momenteel opgenomen zijn in artikel 105, § 1, 2°, 3° en 4°, van het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren van 15 juli 2011 naar boven worden aangepast.

Wanneer de voorzitter of de afgevaardigd bestuurder verhinderd is, mag een beslissing waarvoor de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder gezamenlijk bevoegd zijn enkel worden genomen als de administrateur-generaal (of in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal) de verhinderde voorzitter of afgevaardigd bestuurder vervangt. § 2. Na de sluiting van de opdracht is het de gedelegeerde instantie die de opdracht gegund heeft, toegestaan om bij gemotiveerde beslissing af te wijken van de toepassing van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht, zonder evenwel het voorwerp te wijzigen en binnen de grenzen van het percentage (momenteel 15 %) bepaald in artikel 37 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken. § 3. De leidend ambtenaren, zoals aangewezen in het bestek of bij de gunning van de opdracht, zijn er in het kader van de normale uitvoering van de gesloten opdracht en binnen de grenzen van de verwezenlijking van het oorspronkelijk beoogde voorwerp toe gemachtigd om de opvolging van de opdracht te beheren tot en met de definitieve oplevering. Daaronder wordt verstaan : 1° de technische en administratieve opvolging van de opdracht;2° de voorafgaande of a posteriori uitgevoerde keuring van de producten, materialen, leveringen, bouwwerken of diensten;3° het nazicht van de gedetailleerde staten van de werken, leveringen of diensten alsook van de facturen en schuldvorderingen; 4° het opstellen van de processen-verbaal (proces-verbaal van tekortkoming,...); 5° het toezicht op de werken, leveringen of diensten;6° de voorlopige en de definitieve oplevering en de bijhorende vrijgave van de borgtocht.De opleveringen moeten evenwel vooraf worden goedgekeurd door de directeur-generaal van wie de leidend ambtenaar afhangt.

De gedelegeerde instantie blijft bevoegd voor de toepassing van de ambtshalve maatregelen. § 4. Deze delegatie stelt de gedelegeerde instanties niet vrij van de naleving van dienstnota's inzake overheidsopdrachten gegund bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. De gedelegeerde instantie ziet er in het bijzonder op toe dat ze geregeld nieuwe ondernemingen raadpleegt opdat die de kans krijgen om aan opdrachten deel te nemen.

De administrateur-generaal rapporteert in een periodiek verslag aan de raad van bestuur over het gebruik van de in deze afdeling toegekende delegaties. Afdeling 2. - Overheidsopdrachten die de drempel van de

onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking overschrijden (bedoeld in artikel 26, § 1, 1°, a, van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten)

Art. 2.§ 1. Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten en met naleving van de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen die de overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en de administratieve en budgettaire controle regelen, is de raad van bestuur als enige bevoegd wat betreft de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die de drempel van de onderhandelingsprocedure waarvan sprake in artikel 1 overschrijden, om het bestek vast te leggen, de plaatsingswijze te kiezen, de gunningsprocedure op te starten, de opdracht al dan niet te gunnen en de opdracht te sluiten en uit te voeren.

Voor de door hem gegunde opdrachten is de raad van bestuur ook exclusief bevoegd om wijzigingen aan de opdracht te aanvaarden, onder voorbehoud van wat hierna bepaald is. § 2. De voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, zijn echter de enigen aan wie het is toegestaan om bij naar behoren gemotiveerde beslissing af te wijken van de toepassing van de essentiële bepalingen en voorwaarden van de opdracht zonder evenwel het voorwerp te wijzigen en binnen de grenzen van het percentage (momenteel 15 %) bepaald in artikel 37 van het koninklijk besluit van 14 januari 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/01/2013 pub. 14/02/2013 numac 2013021005 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken sluiten tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken. De waarde van elke afwijking van of wijziging aan de oorspronkelijke opdracht door de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, mag bovendien de drempel van hun bevoegdheid niet overschrijden. § 3. De voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, de administrateur-generaal (of in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal) en de directeurs-generaal mogen bovendien binnen de grenzen van de drempels van hun respectieve bevoegdheid wijzigingen aan de opdracht aanvaarden die uitbreidingen van de opdracht ten voordele van de aangewezen begunstigde inhouden voor zover deze uitbreidingen naar behoren gemotiveerd worden op basis van de gevallen bedoeld in artikel 26, § 1, 1° f), 2° a) en b), en 3° b) en c), van de wet van 15 juni 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/06/2006 pub. 15/02/2007 numac 2006021341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten sluiten. § 4. De leidend ambtenaren, zoals aangewezen in het bestek of bij de gunning van de opdracht, zijn er in het kader van de normale uitvoering van de gesloten opdracht en binnen de grenzen van de verwezenlijking van het oorspronkelijk beoogde voorwerp toe gemachtigd om de opvolging van de opdracht te beheren tot en met de definitieve oplevering. Daaronder wordt verstaan : 1° de technische en administratieve opvolging van de opdracht;2° de voorafgaande of a posteriori uitgevoerde keuring van de producten, materialen, leveringen, bouwwerken of diensten;3° het nazicht van de gedetailleerde staten van de werken, leveringen of diensten alsook van de facturen en schuldvorderingen;4° het opstellen van de processen-verbaal;5° het toezicht op de werken, leveringen of diensten;6° de voorlopige en de definitieve oplevering en de bijhorende vrijgave van de borgtocht.De opleveringen moeten evenwel vooraf worden goedgekeurd door de directeur-generaal van wie de leidend ambtenaar afhangt.

De raad van bestuur blijft bevoegd voor de toepassing van de ambtshalve maatregelen. Er wordt bovendien een informatieverslag aan de raad van bestuur bezorgd voor elke oplevering die de leidend ambtenaar en de directeur-generaal van wie hij afhangt, toekennen. HOOFDSTUK 2. - Bevoegdheden inzake geschillen

Art. 3.De raad van bestuur is exclusief bevoegd om te beslissen een rechtsvordering in te stellen bij de Raad van State, het Grondwettelijk Hof en de hoven en rechtbanken van de rechterlijke orde, zowel in eerste aanleg als in hoger beroep. Hetzelfde geldt voor het sluiten van de abonnementsovereenkomsten met de advocaten die ermee belast worden citydev.brussels te vertegenwoordigen voor de vordering van schulden tot de gerechtelijke procedure.

Hij is ook alleen bevoegd voor het nemen van alle beslissingen tot berusting of afstand inzake rechtsgedingen en het goedkeuren van alle dadingen en de eruit voortvloeiende uitgaven, in hoofdsom en intresten.

Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de raad van bestuur om uitdrukkelijke delegaties van bevoegdheden toe te kennen voor de door hem bepaalde dossiers.

In spoedgevallen in de maanden augustus en september mogen de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen bovendien beslissen om een rechtsvordering in te stellen. Ze brengen hiervan verslag uit aan de raad van bestuur op de zitting eind september.

Wanneer de voorzitter of de afgevaardigd bestuurder verhinderd is tijdens de maanden augustus en september, mag de beslissing om een rechtsvordering in te stellen enkel worden genomen als de administrateur-generaal (of in zijn afwezigheid de adjunct-administrateur-generaal) de verhinderde voorzitter of afgevaardigd bestuurder vervangt.

Art. 4.Er wordt evenwel delegatie verleend aan de administrateur-generaal (of in zijn afwezigheid aan de adjunct-administrateur-generaal) voor : 1. de aanwijzing van een advocaat om (al dan niet in rechte) de belangen van citydev.brussels te verdedigen of om hem te raadplegen over een specifieke kwestie, voor zover het geraamde bedrag van de erelonen de drempel van zijn bevoegdheid zoals bepaald in artikel 1, § 1, niet overschrijdt en in naleving van de regelgeving op de overheidsopdrachten; 2. de aanwijzing van deurwaarders; 3. de aanwijzing van de notarissen die citydev.brussels vertegenwoordigen. HOOFDSTUK 3. - Bevoegdheden inzake diverse overeenkomsten (behalve overheidsopdrachten)

Art. 5.Er wordt delegatie van bevoegdheid verleend aan de administrateur-generaal enerzijds en de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen anderzijds om precairebezettingsovereenkomsten te sluiten die geen kosten voor citydev.brussels met zich meebrengen.

Art. 6.Er wordt delegatie verleend aan de directeur-generaal van de Algemene Diensten om te beslissen over de vervreemding, gratis of tegen betaling, van gedeclasseerde of verouderde roerende goederen. HOOFDSTUK 4. - Bevoegdheden inzake begroting en fiscaliteit

Art. 7.Er wordt delegatie verleend aan de administrateur-generaal enerzijds en de directeur-generaal van de Algemene Diensten anderzijds, die elk afzonderlijk kunnen handelen, om : - bezwaar en hoger beroep aan te tekenen in fiscale aangelegenheden; - alle maatregelen te treffen in verband met het beheer van de bank- of verzekeringsovereenkomsten. HOOFDSTUK 5. - Bevoegdheden inzake communicatie

Art. 8.De voorzitter en de afgevaardigd bestuurder verzekeren de betrekkingen met de pers en overleggen met de administrateur-generaal om in voorkomend geval het verzorgen van een of ander contact van externe communicatie te delegeren aan de ambtenaren die zij hiertoe uitdrukkelijk aanduiden. Bovendien organiseren de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder samen met de administrateur-generaal de externe communicatie. HOOFDSTUK 6. - Andere bevoegdheden

Art. 9.De voorzitter en de afgevaardigd bestuurder die gezamenlijk handelen, hebben een delegatie van bevoegdheid om : - de vertegenwoordiging van citydev.brussels in de algemene vergaderingen van mede-eigenaars te delegeren en meer in het algemeen alle diverse mandaten te delegeren in functie van de omstandigheden en behoeften die zich aandienen; - elke beslissing van de raad van bestuur uit te voeren, wat bovendien inhoudt dat ze over minder belangrijke of bijkomstige punten die niet uitdrukkelijk beoogd worden in de beslissing van de raad van bestuur mogen onderhandelen en die punten mogen goedkeuren; - elke beslissing in het kader van het dagelijks beheer te nemen; - elke beslissing die onder de bevoegdheid van de raad van bestuur valt goed te keuren, wanneer wegens de dringende noodzaak niet kan worden gewacht totdat de raad van bestuur samenkomt; - dossiers voor subsidies en andere financieringswijzen (EFRO ...) op zich te nemen. HOOFDSTUK 7. - Verslag aan de raad van bestuur

Art. 10.De raad van bestuur kan op elk moment de gedelegeerde instantie vragen zich te verantwoorden voor het gebruik van de delegatie voor een welbepaalde materie.

TITEL 2. - DELEGATIES VAN HANDTEKENING HOOFDSTUK 1. - Algemene regels

Art. 11.De ondertekening van de correspondentie die betrekking heeft op de uitdrukkelijk gedelegeerde materies gebeurt volgens de beslissingsbevoegdheid.

Art. 12.De administrateur-generaal of de adjunct-administrateur-generaal zijn bevoegd voor het ondertekenen van de eensluidende uittreksels van de beslissingen van de raad van bestuur. HOOFDSTUK 2 Specifieke delegaties voor de Algemene Administratie Er wordt delegatie van handtekening verleend aan de administrateur-generaal voor het ondertekenen van : - de nota's aan de leden van de raad van bestuur; - "voor kennisname", de budgettaire vastleggingen die onder de bevoegdheid van de directeurs-generaal vallen; - elk document dat nodig of nuttig is voor het dagelijks beheer van citydev.brussels, op basis van een naar behoren door de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder goedgekeurde beslissing.

HOOFDSTUK 3 Specifieke delegaties voor het humanresourcesmanagement Er wordt delegatie verleend aan de administrateur-generaal om samen met de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder de volgende documenten te ondertekenen : - de arbeidsovereenkomsten (met inbegrip van de vervangingsovereenkomsten); - de ontslagbrieven; - de dienstvrijstellingen.

Er wordt delegatie van handtekening verleend aan de administrateur-generaal voor het ondertekenen van : - de verklaringen van derde-beslagenen bedoeld in artikel 1452 van het Gerechtelijk Wetboek; - de dienstnota's; - de nota's aan of briefwisseling met statutaire of contractuele personeelsleden; - alle documenten met betrekking tot de organisatie van examens, aanwervingen, stages en bevorderingen na beslissing van de raad van bestuur; - alle betekeningen van beslissingen van de directieraad; - de oproepingen van de directieraad, het basisoverlegcomité en het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW); - de nota's aan en briefwisseling met de sociale dienst.

Er wordt delegatie verleend aan de administrateur-generaal of de ambtenaar die hij hiertoe aanduidt om : - de tweejaarlijkse verhogingen te ondertekenen; - de inschrijvingsformulieren voor vormingen te ondertekenen; - de antwoorden op spontane sollicitaties, zendingen of ontvangstbewijzen te ondertekenen; - de diverse formulieren (Actiris, ziekenfonds, crèche ...) te ondertekenen; - de budgettaire vastleggingen inzake bezoldigingen of lonen en maaltijdcheques te ondertekenen; - de briefwisseling met betrekking tot openbaarvervoerabonnementen te ondertekenen.

HOOFDSTUK 4 Specifieke delegaties voor de algemene directie Algemene Diensten Er wordt delegatie verleend aan de directeur-generaal van de Algemene Diensten of aan de ambtenaar die hij daartoe aanduidt, voor het ondertekenen van alle documenten die nodig zijn voor het dagelijks beheer van zijn algemene directie en/of die betrekking hebben op de uitvoering van de beslissingen, akkoorden en verbintenissen van citydev.brussels. Het gaat onder meer om : - de facturen, creditnota's, schuldvorderingen ... betreffende de algemene directie; - alle herinneringsbrieven (ook voor de facturen van de algemene directies Economische Expansie en Stadsvernieuwing); - de briefwisseling met de verzekeringsmaatschappijen (mededeling 'verzekeringsnemers' voor de collectieve verzekeringen, schadeaangifte ...); - voor akkoord, onder alle voorbehoud van aansprakelijkheid en zonder enige nadelige erkentenis, de processen-verbaal van expertise inzake schade aan roerende en onroerende goederen, eigendom van of beheerd door citydev.brussels; - de briefwisseling met de bedrijfsrevisor; - voor ontvangst, de aan citydev.brussels betekende deurwaardersexploten en aangetekende zendingen; - "voor kennisname", alle budgettaire vastleggingen; - alle documenten met betrekking tot het nemen van maatregelen voor het invorderen van verschuldigde bedragen.

HOOFDSTUK 5 Specifieke delegaties voor de algemene directie Economische Expansie Er wordt delegatie verleend aan de directeur-generaal van de Economische Expansie voor het ondertekenen van alle documenten die nodig zijn voor het dagelijks beheer van zijn algemene directie en/of die betrekking hebben op de uitvoering van de beslissingen, akkoorden en verbintenissen van citydev.brussels. Het gaat onder meer om : - de betekeningen van de beslissingen van de raad van bestuur (erkenningen, erfpacht- of verkoopvoorwaarden, weigeringen ...); - de verzoeken tot betaling van canons of huurgelden, afrekeningen van lasten, indexeringsbrieven, wijzigingen van de periodiciteit van betalingen, afbetalingsplannen; - de mededelingen van inlichtingen aan bedrijven op de sites of bedrijven die kandidaat zijn voor een vestiging; - de brieven aan advocaten en curators van faillissementen voor het beheer van de dossiers en het meedelen van inlichtingen; - de briefwisseling met notarissen die citydev.brussels vragen naar de uitoefening van haar voorkooprecht (BWRO) of voorkeurrecht (bijzondere voorwaarde in een akte); - de bezwaren bij het kadaster; - de vrijgaven van bankwaarborgen of borgtochten, of verzoeken om ze aan te spreken; - de briefwisseling met betrekking tot subsidies (Europese subsidies inbegrepen) voor economische expansie, schuldvorderingen, het bezorgen van verantwoordingsstukken ...; - de briefwisseling omtrent het beheer van de sites van de Economische Expansie (onderhoud, werken, distributiemaatschappijen, beveiliging ...) of de gebouwen die eigendom van citydev.brussels zijn (onder meer na een faillissement); - de briefwisseling vanwege de technische interventiepool (TIP) die zowel voor het vastgoed van de Economische Expansie als voor dat van de Stadsvernieuwing optreedt; - de briefwisseling met notarissen, onder meer die die belast zijn met het verlijden van de erfpachtakten; - de briefwisseling met de technische tussenkomende partijen bij opdrachten voor werken; - de briefwisseling met vastgoedmakelaars, vastgoedexperten, bodemstudiebureaus ...; - de briefwisseling met betrekking tot de jaarlijkse reporting van de handelsvennootschappen; - de briefwisseling met gewestelijke operatoren zoals het BIM, Atrium, Actiris, het Netwerk van de bedrijvencentra (Brucenter), de Koepel van de incubators ...

Het is de directeur-generaal toegestaan de statutaire ambtenaar of statutaire ambtenaren aan te duiden die tijdens zijn afwezigheid in zijn naam mogen ondertekenen.

HOOFDSTUK 6 Specifieke delegaties voor de algemene directie Stadsvernieuwing Er wordt delegatie verleend aan de directeur-generaal van de Stadsvernieuwing voor het ondertekenen van alle documenten die nodig zijn voor het dagelijks beheer van zijn algemene directie en/of die betrekking hebben op de uitvoering van de beslissingen, akkoorden en verbintenissen van citydev.brussels. Het gaat onder meer om : - de betekeningen van de beslissingen van de raad van bestuur met betrekking tot de "toegangsvoorwaarden" voor de woningen (onder meer toekenning van een tijdelijke afwijking van de eigendomsvoorwaarde); - de verzoeken tot betaling van canons of huurgelden, afrekeningen van lasten, indexeringsbrieven; - de mededelingen van inlichtingen aan kandidaat-kopers en omtrent het chronologische register; - de brieven aan advocaten over het beheer van de dossiers en het bezorgen van inlichtingen en stukken; - de antwoorden op verzoeken om informatie vanwege het kadaster; - de gedeeltelijke of volledige vrijgaven van bankwaarborgen of borgtochten, of verzoeken om ze aan te spreken (buiten overheidsopdrachten); - de briefwisseling met betrekking tot subsidies, schuldvorderingen, het bezorgen van verantwoordingsstukken ...; - de briefwisseling met betrekking tot het beheer van de gebouwen die eigendom zijn van citydev.brussels (onderhoud, werken, distributiemaatschappijen, beveiliging ...); - de briefwisseling met notarissen voor het bezorgen van verkoopovereenkomsten en het vragen van afschriften van aktes; - de briefwisseling met notarissen die citydev.brussels vragen naar de uitoefening van haar voorkooprecht (BWRO) of naar de wederverkoopvoorwaarden van een gesubsidieerde woning of autostaanplaats; - de briefwisseling met de technische tussenkomende partijen bij door citydev.brussels opgestarte opdrachten voor werken of in het kader van gedelegeerde opdrachten; - de briefwisseling met vastgoedmakelaars, vastgoedexperten, bodemstudiebureaus ...; - de briefwisseling met betrekking tot de jaarlijkse reporting van de gemengde vennootschappen; - de briefwisseling met het BIM; - de tussenkomsten bij de promotors bij klachten van kopers; - de brieven met het akkoord voor of de weigering van vrijgave van subsidieschijven gevraagd door de promotors; - de briefwisseling met de advocaat belast met de problematiek van de btw op de subsidies; - de uitnodigingen voor verkoopdagen.

Het is de directeur-generaal toegestaan de statutaire ambtenaar of statutaire ambtenaren aan te duiden die tijdens zijn afwezigheid in zijn naam mogen ondertekenen.

HOOFDSTUK 7. - Onderhandse of authentieke akten Voor zover de operaties in kwestie het voorwerp hebben uitgemaakt van een voorafgaande beslissing van de raad van bestuur, wordt bevoegdheid verleend voor het ondertekenen van alle authentieke of onderhandse akten waarin citydev.brussels moet optreden en onder meer - maar niet uitsluitend - akten houdende verdeling ongeacht of ze plaatsvinden in het kader van verkavelingsoperaties en van operaties waarbij vastgoed onder het stelsel van de mede-eigendom en gedwongen onverdeeldheid wordt geplaatst, akten voor de verwerving, vervreemding of uitwisseling van om het even welke onroerende goederen of onroerende rechten, akten voor het verlenen of aanvaarden van zakelijke onroerende rechten en korte- of langetermijnhuurovereenkomsten, met inbegrip van akten houdende de vestiging van actieve of passieve erfdienstbaarheden, akten van hypotheekstelling, van hypotheekoverdracht, van rangafstand en akten van handlichting met of zonder vaststelling van betaling en algemeen genomen alle akten van hypothecaire aard met bevoegdheid voor het verlenen van ontslag van ambtshalve inschrijving : 1. voor alle operaties betreffende citydev.brussels, ongeacht de algemene directie waaronder ze vallen : aan de administrateur-generaal, statutair ambtenaar van rang A6, aan de adjunct-administrateur-generaal, statutair ambtenaar van rang A5, aan de ambtenaren van rang A3 en A4 die toebehoren aan de Algemene Administratie en aan de statutaire ambtenaren van rang A1 en A2 van het departement Recht, die gezamenlijk of afzonderlijk handelen; 2. enkel voor de operaties van de algemene directie Economische Expansie : aan de directeur-generaal van de Economische Expansie, statutair ambtenaar van rang A5, en aan de statutaire ambtenaren van rang A3 en A4 die toebehoren aan de algemene directie Economische Expansie, die gezamenlijk of afzonderlijk handelen;3. enkel voor de operaties van de algemene directie Stadsvernieuwing : - aan de directeur-generaal van de Stadsvernieuwing, statutair ambtenaar van rang A5, en aan de statutaire ambtenaren van rang A3 en A4 die toebehoren aan de algemene directie Stadsvernieuwing; - en, voor de overdracht van zakelijke rechten (verkoop, erfpacht ...) en verhuur met betrekking tot de woningen of de grond verbonden aan de woningen die werden geproduceerd in het kader van de stadsvernieuwingsopdracht, aan de statutaire ambtenaren van rang A1, A2 en B1 die toebehoren aan het departement Commercialisering van de algemene directie Stadsvernieuwing, die gezamenlijk of afzonderlijk handelen; 4. enkel voor de operaties van de algemene directie Algemene Diensten van citydev.brussels (bijvoorbeeld met betrekking tot de maatschappelijke zetel ...) : aan de directeur-generaal van de Algemene Diensten, statutair ambtenaar van rang A5, en aan de statutaire ambtenaren van rang A3 en A4 die toebehoren aan de algemene directie Algemene Diensten, die gezamenlijk of afzonderlijk handelen.

In voorkomend geval wijzen de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder in een authentieke volmacht bij naam de personen aan die krachtens de bepalingen in hoofdstuk 7 van deze beslissing delegatie van handtekening hebben gekregen.

^