Etaamb.openjustice.be
Decreet
gepubliceerd op 16 mei 2022

Oproep tot kandidaatstelling. - Taalopleidingsoperatoren voor het inburgeringstraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1. INLEIDING Het Parlement Francophone Bruxellois heeft op 18 juli 20(...) Het inburgeringstraject dat momenteel aangeboden wordt aan de nieuwkomers die dat wensen, is gebase(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2022041016
pub.
16/05/2022
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Oproep tot kandidaatstelling. - Taalopleidingsoperatoren voor het inburgeringstraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1. INLEIDING Het Parlement Francophone Bruxellois (Franstalig Brussels Parlement) heeft op 18 juli 2013 een decreet over het inburgeringstraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest goedgekeurd.De doelgroep van dat decreet zal binnenkort worden uitgebreid tot alle buitenlanders.

Het inburgeringstraject dat momenteel aangeboden wordt aan de nieuwkomers die dat wensen, is gebaseerd op een reeks acties die gecoördineerd worden door onthaalkantoren, met als doel de nieuwkomers bewust te maken van de uitdagingen die met hun integratie in België gepaard gaan, hen te helpen in België een volledig autonoom leven te leiden en hun sociale, economische en culturele participatie te versterken. Dat traject, dat gratis aangeboden wordt aan de Brusselse nieuwkomers, bestaat uit twee luiken.

Het eerste luik van het inburgeringstraject bestaat uit een onthaal, een sociale balans en een taalbalans: - het onthaal houdt in dat de begunstigde informatie krijgt over het inburgeringstraject en de operatoren die daarvoor instaan. Verder wordt ook relevante informatie verstrekt over de rechten en plichten die gelden voor alle inwoners van België; - de sociale balans heeft tot doel te peilen naar de sociale en economische noden en verworvenheden van de begunstigde alsook naar zijn kennis van het onthaalland; - de taalbalans heeft tot doel te peilen naar de noden en verworvenheden van de begunstigde op het vlak van lezen en schrijven en de kennis van de Franse taal.

Het tweede luik van het inburgeringstraject omvat een gepersonaliseerd inburgeringsproject dat in een inburgeringscontract wordt vertaald.

Wanneer uit de sociale balans of de taalbalans gebleken is dat er specifieke begeleidings- of opleidingsbehoeften zijn, dan moet het onthaalkantoor de begunstigde een inburgerings- en begeleidingscontract voorstellen.

Voor de begunstigden voor wie een behoefte vastgesteld wordt, voorziet het programma dus in opleiding om hen in staat te stellen met name basisvaardigheden Frans te verwerven.

Die taalopleidingen worden verstrekt door operatoren die losstaan van de onthaalkantoren en daarvoor een overeenkomst met de Franse Gemeenschapscommissie sluiten en nauw samenwerken met de onthaalkantoren.

Momenteel zijn er drie erkende onthaalkantoren: VIA vzw (in 2016), BAPA-BXL vzw (in 2016) en CONVIVIAL vzw (in 2020), om in totaal 5000 nieuwkomers te onthalen. Daarnaast zijn er sinds 2016 geleidelijk overeenkomsten gesloten met vijftien taaloperatoren om in de taalbehoeften van de begunstigden te voorzien. Die operatoren bieden 39.670 uur opleiding per jaar aan (18.700 uur voor de richting `Alfabetisering' en 20.970 uur voor de richting `Frans als vreemde taal').

Vandaag zullen twee wetswijzigingen een directe impact hebben op het systeem en dus op de taalopleidingsbehoeften: enerzijds de wijziging van het decreet om de toegang tot het traject uit te breiden tot alle buitenlanders (decreet betreffende het onthaal en de begeleiding van nieuwkomers en buitenlanders), en anderzijds de inwerkingtreding van de verplichting om het inburgeringstraject te volgen overeenkomstig de ordonnantie van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van 11 mei 2017 betreffende het inburgeringstraject voor de nieuwkomers.

In het vooruitzicht van toenemende taalopleidingsbehoeften als gevolg van die twee wijzigingen, publiceert de Franse Gemeenschapscommissie deze kandidatenoproep om het opleidingsaanbod Frans te versterken voor nieuwkomers en buitenlanders die een inburgeringstraject volgen en die minstens beschikken over vaardigheden die overeenstemmen met het CEB (certificat d'études de base [] getuigschrift basisonderwijs) en die niet het Frans als moedertaal hebben, door uitsluitend overeenkomsten te sluiten met opleidingsoperatoren voor de richting `Frans als vreemde taal'. Die versterking wordt gepland vanaf 20 september 2022. 2. BEOOGDE OPERATOREN Deze oproep tot het sluiten van een overeenkomst is gericht tot de volgende taalopleidingsoperatoren: - het Institut bruxellois francophone pour la Formation professionnelle (Franstalig Brussels Instituut voor Beroepsopleiding); - de door de Franse Gemeenschapscommissie erkende instellingen voor socioprofessionele inschakeling; - de Brusselse inrichtingen voor sociale promotie die onder de bevoegdheid van de Franse Gemeenschap vallen; - de verenigingen die een contract voor sociale cohesie hebben gesloten; - de Brusselse operatoren voor permanente opleiding die erkend zijn door de Franse Gemeenschap of de Franse Gemeenschapscommissie. 3. OPDRACHTEN VAN DE TAALOPLEIDINGSOPERATOREN De opdrachten van de taalopleidingsoperatoren in het kader van het inburgeringstraject voor nieuwkomers worden nader toegelicht in het decreet van 18 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2013 pub. 18/09/2013 numac 2013031655 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstelijk Gewest sluiten en het besluit 2014/562 van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van 18 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2013 pub. 18/09/2013 numac 2013031655 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstelijk Gewest sluiten betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. "De taalopleidingen zijn gericht op het aanleren van de Franse taal en eventueel op het leren lezen en schrijven", zo staat in artikel 6, § 1, van het decreet. In artikel 13 is het volgende bepaald: "De taalopleidingen waarin voorzien is in het tweede luik van het onthaaltraject, worden in modules verstrekt door de in artikel 2 bepaalde opleidingsoperatoren." Doelgroep De taalopleidingen die in het kader van deze kandidatenoproep steun ontvangen, zijn uitsluitend bestemd voor meerderjarige nieuwkomers en buitenlanders die door de onthaalkantoren zijn ingeschreven.

Onder `nieuwkomer' wordt verstaan: elke meerderjarige die sinds minder dan drie jaar wettelijk in België verblijft, ingeschreven is in het vreemdelingenregister van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en beschikt over een verblijfsvergunning van meer dan drie maanden.

Onder `buitenlander' wordt verstaan: elke meerderjarige die sinds meer dan drie jaar wettelijk in België verblijft, ingeschreven is in het vreemdelingenregister van een gemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en beschikt over een verblijfsvergunning van meer dan drie maanden.

Daarnaast zijn de taalopleidingen die in het kader van het inburgeringstraject - en dus van deze kandidatenoproep - steun ontvangen, gericht op het aanleren van het Frans aan personen die niet voldoen aan de eisen van niveau A2 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (ERK).

De opleidingsoperatoren mogen alleen de begunstigden die door een erkend onthaalkantoor voor nieuwkomers naar hen doorgestuurd zijn, toelaten tot de opleidingsmodules waarvoor zij in het kader van deze kandidatenoproep een overeenkomst hebben gesloten. Het is dus uitsluitend aan het onthaalkantoor - en niet aan de taalopleidingsoperatoren - om na te gaan of de begunstigden beantwoorden aan de omschrijving van de doelgroep van het inburgeringstraject en het onderdeel daarvan dat gericht is op het aanleren van het Frans.

Opleidingsmodules - Inhoud - Aantal uren - Frequentie (zie bijlage 1 bij het besluit 2021/1008 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 2014/562 van 24 april 2014) De taalopleidingsoperatoren organiseren taalopleidingen die overeenstemmen met de richting `Frans als vreemde taal' (alle soorten modules) voor de personen die de onthaalkantoren naar hen hebben doorgestuurd, in functie van de door de onthaalkantoren geformuleerde behoeften en voor een totaal aantal opleidingsuren dat jaarlijks moet worden georganiseerd volgens de overeenkomst die na afloop van deze oproep wordt opgesteld. Met het oog daarop verbindt de taalopleidingsoperator zich ertoe dat de leden van zijn team die de modules zullen verstrekken, over de vereiste diploma's en ervaring beschikken (zie punt 4 van deze kandidatenoproep).

De taalopleidingsrichtingen worden in het uitvoeringsbesluit van het decreet omschreven. Er zijn twee richtingen en de invulling ervan hangt af van het profiel van de doelgroep en dan meer bepaald van het studieniveau of de beheersing van gelijkwaardige vaardigheden en de mondelinge en schriftelijke kennis van het Frans. In het kader van deze kandidatenoproep zullen alleen voor de richting `Frans als vreemde taal' overeenkomsten worden gesloten.

De richting `Frans als vreemde taal' omvat twee subrichtingen: - de subrichting `Frans als vreemde taal A', die uit vijf modules bestaat (Latijns alfabet-100 uur, A1.1-100 uur, A1.2-100 uur, A2.1-150 uur en A2.2-150 uur) en wordt georganiseerd voor personen die beschikken over vaardigheden die overeenstemmen met het CEB, maar niet met het CESS (certificat d'enseignement secondaire supérieur [] getuigschrift hoger secundair onderwijs) (of daarmee gelijkgesteld) en die niet het Frans als moedertaal hebben. Deze modules worden verstrekt aan groepen van maximaal vijftien deelnemers; - de subrichting `Frans als vreemde taal B', die uit drie modules bestaat (Latijns alfabet-50 uur, A1-150 uur, A2-150 uur en wordt georganiseerd voor personen die beschikken over vaardigheden die overeenstemmen met het CESS (of daarmee gelijkgesteld) en die niet het Frans als moedertaal hebben. Deze modules worden verstrekt aan groepen van maximaal twintig deelnemers.

Ter informatie: de modules `Latijns alfabet' zijn bestemd voor personen die op regelmatige basis onderwezen zijn in een ander alfabet dan het Latijnse en het Latijnse alfabet niet beheersen.

Er kunnen ook specifieke remediëringsworkshops worden aangeboden om de specifieke moeilijkheden van bepaalde cursisten te helpen wegwerken.

Die workshops hebben als doel de mondelinge en schriftelijke basisvaardigheden te versterken, met inbegrip van het Latijnse alfabet, klankleer, uitspraak of leerstrategieën en -ritmes. De tijd die aan remediëringsworkshops besteed wordt, mag niet meer bedragen dan 10 procent van het totale aantal uren waarvoor de operator een overeenkomst heeft, en niet meer dan 150 uur per jaar. Bij die workshops wordt bij voorkeur in groep gewerkt.

De taalbalansen worden opgesteld door de onthaalkantoren. Die taalbalansen hebben als doel enerzijds te bepalen of de begunstigde over de vaardigheden van niveau A2 van het ERK beschikt aan de hand van testen die aangeboden worden door het Centre régional pour le développement de l'alphabétisation et l'apprentissage du français pour adultes (gewestelijk centrum voor de bevordering van de alfabetisering en Frans taalonderricht voor volwassenen) of het Centre de formation Langues (taalopleidingscentrum) van het Institut bruxellois francophone pour la Formation professionnelle (Franstalig Brussels Instituut voor Beroepsopleiding) of elke andere, vooraf door de administratie goedgekeurde test, en anderzijds de begunstigde te kunnen doorverwijzen naar een opleidingsoperator en de meest geschikte module in functie van zijn persoonlijke situatie, zijn plannen en vaardigheden.

Wat het aantal uren betreft, zijn er volgens de regelgeving verschillende opties mogelijk: o 20 uur of 16 uur of 12 uur of 10 uur per week overdag (van maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 uur en 17.00 uur); o tussen 6 en 7 uur per week op gespreide ogenblikken (tijdens de week, tussen 17.00 uur en 21.30 uur en/of in het weekend).

Wat tot slot de frequentie betreft, moeten de operatoren het hele jaar ten minste drie richtingen tegelijk organiseren.

Opleidingsmodules - Inschrijvingen en contacten met de onthaalkantoren en de diensten van het College Aangezien de taalopleidingen die in het kader van deze kandidatenoproep steun ontvangen, deel uitmaken van een ruimer inburgeringstraject dat door de onthaalkantoren gecoördineerd wordt, zijn in de wetteksten een aantal bepalingen vastgelegd die enerzijds betrekking hebben op de inschrijvingsregels en anderzijds op de gegevens die aan de onthaalkantoren en de diensten van het College moeten worden meegedeeld.

Krachtens de overeenkomstvoorwaarden verbinden de taalopleidingsoperatoren zich ertoe de begunstigden die de onthaalkantoren naar hen hebben doorgestuurd, in te schrijven naar gelang van de beschikbare plaatsen in de verschillende modules van de verschillende richtingen, in de volgorde waarin zij de aanvragen ontvangen en in de richting, de module en de dag- of avondsessie die door het onthaalkantoor worden gevraagd.

Operationeel beschouwd schrijven de onthaalkantoren de nieuwkomer in voor de passende module die op basis van de taalbalans is bepaald, en dat bij de operator en in het type uurrooster die de begunstigde en het onthaalkantoor vooraf hebben vastgelegd in het inburgerings- en begeleidingscontract dat zij in het kader van het tweede luik van het traject zijn aangegaan.

De taalopleidingsoperatoren moeten het onthaalkantoor inlichten over de eventuele afwezigheden van de begunstigden (die zich ertoe verbinden 75% van de sessies bij te wonen), over het feit of de deelnemer al dan niet geslaagd is voor de modules en meer in het algemeen over alle moeilijkheden die zij bij de uitoefening van hun opdrachten ondervinden.

Tot slot zal de opleidingsoperatoren worden gevraagd de diensten van het College op de hoogte te stellen van de datums en uurroosters van de modules die ze inrichten, om die gegevens te kunnen invoeren in een gezamenlijke gegevensbank voor de onthaalkantoren. Op basis van die gegevensbank (APA - Application pour Primo-Arrivants) hebben de maatschappelijk werkers die het traject van de nieuwkomers coördineren, in real time informatie over de beschikbare plaatsen in de verschillende aangeboden modules en kunnen zij overgaan tot inschrijvingen. Deze gegevensbank zal ook zichtbaar zijn voor de operatoren met wie een overeenkomst is gesloten. 4. ALGEMENE VOORWAARDEN OM EEN OVEREENKOMST TE SLUITEN (artikel 50 van het besluit 2014/562 van 24 april 2014 + bijlage 2 bij het besluit 2021/1008 tot wijziging van het besluit 2014/562) Algemene voorwaarden Het College van de Franse Gemeenschapscommissie heeft acht voorwaarden vastgelegd voor het sluiten van een overeenkomst (opgenomen in artikel 50 van het uitvoeringsbesluit): "1° overeenkomstig artikel 17 en uitsluitend bestemd voor de begunstigden van het onthaaltraject de verschillende modules in een of meerdere opleidingsrichtingen alfabetisering of FVT te organiseren;2° gelijktijdig minstens drie verschillende modules in te richten;3° de begunstigden zonder discriminatie op te nemen in de module die door het onthaalkantoor werd vastgesteld;4° de begunstigden van het onthaaltraject geen enkele vergoeding te vragen voor het dekken van om het even welke kosten;5° het onthaalkantoor regelmatig op de hoogte te brengen van: a) de eventuele afwezigheden of het stopzetten van de opleiding door de begunstigde;b) een eventuele noodzaak om door te verwijzen;c) iedere moeilijkheid die zij ondervinden bij de uitoefening van hun opdracht inzake taalopleiding;6° het onthaalkantoor na afloop van elke opleidingsmodule op de hoogte te brengen van het aanwezigheidspercentage van elke deelnemer, evenals de mogelijkheden om de opleiding voort te zetten in een module van een hoger niveau; 7° deze modules te laten verstrekken door personeel dat beschikt over de vereiste vaardigheden en diploma's [...]; (zie hierna) 8° deel te nemen aan de overlegvergaderingen waarop hij uitgenodigd wordt en die georganiseerd worden door de administratie teneinde het aanbod beter op de vraag af te stemmen en desgevallend de opleidingsmodules aan te passen met als doel de bepalingen ter bevordering van dit onthaal te verbeteren." Voorwaarden met betrekking tot het personeel Het College van de Franse Gemeenschapscommissie preciseert in bijlage 2 bij het besluit 2021/1008 tot wijziging van het besluit 2014/562 de vereiste vaardigheden van de opleiders die effectief zullen worden aangesteld om de opleidingen in het kader van het inburgeringstraject te verstrekken.

Er worden verschillende profielen gedefinieerd naar gelang van de types modules die worden verstrekt. Hieronder volgen de specifieke voorwaarden voor de opleidingen van de richting `Frans als vreemde taal': Opleider `Frans als vreemde taal' klasse 1: Minimumopleidingsniveau: professionele bachelor Daarnaast moet de opleider aan de volgende specifieke eisen voldoen: 100 uur ervaring als opleider 'Frans als vreemde taal' kunnen aantonen bij de indiensttreding OF ten minste 100 uur opleiding in de didactiek van het Frans als vreemde taal hebben gevolgd binnen twee jaar na de indiensttreding.

Opleider `Frans als vreemde taal' klasse 2: Minimumopleidingsniveau: CESS (certificat d'enseignement secondaire supérieur [] getuigschrift hoger secundair onderwijs) Daarnaast moet de opleider aan de volgende specifieke eisen voldoen: 200 uur ervaring als opleider 'Frans als vreemde taal' kunnen aantonen bij de indiensttreding EN ten minste 200 uur opleiding (pedagogie, taalkunde, logopedie, interculturaliteit) hebben gevolgd, waarvan ten minste 100 uur opleiding in de didactiek van het Frans als vreemde taal. 5. BIJZONDERHEDEN VAN DE OVEREENKOMST Aantal uren waarvoor de overeenkomst wordt gesloten Er kan een overeenkomst worden gesloten voor een maximum van 5000 opleidingsuren per kalenderjaar. Betrokken richting: De overeenkomst betreft de richting `Frans als vreemde taal'.

In een eerste fase zullen de geselecteerde kandidaten bij voorrang de modules van de subrichting `Frans als vreemde taal A' moeten organiseren waarvoor in de behoeften moet worden voorzien. Voor de toekomst zullen specifiekere verzoeken voor de subrichting `Frans als vreemde taal A' of `Frans als vreemde taal B' afhangen van de behoeften die in de onthaalkantoren worden vastgesteld. Het doel is het aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de behoeften van de begunstigden. De modules `Latijns alfabet' zullen niet systematisch moeten worden georganiseerd, maar elke operator zal ze moeten kunnen aanbieden naar gelang van de vastgestelde behoeften.

Aandachtspunten en selectiecriteria: Bijzondere aandacht zal worden besteed aan operatoren die voorstellen taalopleidingsmodules in te richten in geografische gebieden die nog niet door de huidige operatoren worden bestreken.

Voor de huidige operatoren die een verhoging van hun overeenkomst vragen, zal worden gekeken naar de gemiddelde bezettingsgraad in 2019 en 2021 (2020 wordt beschouwd als een jaar dat in het bijzonder getroffen werd door de gezondheidscrisis).

Wekelijkse ritmes van 12 of 16 uur hebben de voorkeur.

De modules die onder deze overeenkomst vallen, zouden op zijn vroegst op 19 september 2022 van start kunnen gaan. 6. SUBSIDIERING (artikelen 60 tot en 64 van het besluit) Aan de operatoren wordt een jaarlijkse maximale forfaitaire subsidie toegekend voor het inrichten van de taalopleidingen. De subsidie wordt berekend door het aantal uren waarvoor de overeenkomst met de operator is gesloten, te vermenigvuldigen met 71 euro (bedrag per 1 januari 2019).

Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari geïndexeerd. Voor 2022 bedraagt het 74,21 euro.

Met de operator wordt een overeenkomst gesloten voor een welbepaald aantal opleidingsuren van de richting `Frans als vreemde taal' dat elk kalenderjaar moet worden georganiseerd.

De jaarlijkse subsidie dekt de personeelskosten en de werkingskosten.

In verband met de verantwoording van de toegekende subsidie moet het volgende worden opgemerkt: het totale subsidiebedrag mag worden gebruikt om de personeelskosten te dekken, maar voor de werkingskosten mag niet meer dan 20% van het volledige subsidiebedrag worden gebruikt. 80% van de personeelskosten moet aan de kosten van de opleiders worden besteed.

Voor het eerste jaar van de overeenkomst verhoudt de jaarlijkse forfaitaire subsidie zich evenredig tot het resterende aantal maanden van het kalenderjaar. De overeenkomst kan ingaan op 1 september 2022, afhankelijk van de beschikbaarheid van de kandidaten.

De lijst met verantwoordingsstukken die de operator jaarlijks moet bezorgen, is opgenomen in artikel 63 van het uitvoeringsbesluit van het decreet. 7. PROCEDURE (artikelen 51 tot en met 56 van het uitvoeringsbesluit van 24 april 2014) Deze kandidatenoproep moet in het Belgisch Staatsblad worden bekendgemaakt. De operatoren die een kandidatuur wensen in te dienen, bezorgen hun naar behoren ingevulde aanvraagdossier en de gevraagde bijkomende documenten via de link op de FGC-website https://ccf.brussels/subsides-et-agrements/appel-a-projets/ De kandidaturen moeten ons uiterlijk op 10 juni 2022 om 12.00 uur bereiken.

De FGC zal de ontvangst van de kandidaturen binnen vijf werkdagen bevestigen, eventueel met vermelding van de ontbrekende stukken om het dossier als volledig te kunnen beschouwen.

De FGC beschikt over maximaal veertig werkdagen om de aanvragen tot het sluiten van een overeenkomst te onderzoeken en een voorstel aan het College te bezorgen. Het College beschikt op zijn beurt over zestig werkdagen om zich over dat voorstel uit te spreken.

Met nieuwe operatoren wordt een overeenkomst voor een periode van twee jaar aangegaan. Behoudens andersluidende kennisgeving van het College zes maanden vóór het verstrijken van die termijn, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor onbepaalde duur. 8. NUTTIGE DOCUMENTEN De kandidaat wordt gevraagd kennis te nemen van het kandidatuursdossier dat op de FGC-website is gepubliceerd. Dat dossier omvat: - het formulier voor het indienen van een aanvraag voor het sluiten van een overeenkomst; - het decreet van 18 juli 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 18/07/2013 pub. 18/09/2013 numac 2013031655 bron franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest Decreet betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstelijk Gewest sluiten betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 18 september 2013; - het besluit 2014/562 van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers, geconsolideerde versie; - het besluit 2021/1008 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 2014/562 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 24 april 2014 houdende uitvoering van het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 18 juli 2013 betreffende het onthaaltraject voor nieuwkomers in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; - de referentietabellen voor de competenties in verband met de taalopleidingen; - de activiteitenverslagen van de onthaalkantoren voor de laatste twee jaar; - de jaarverslagen opgesteld door het Centre régional d'appui cohésion sociale (CRACS) voor de laatste twee jaar.

Voor meer inlichtingen Katy DEKEYSER - 02 800 81 50 - kdekeyser@spfb.brussels Laurent DURVIAUX - 02 800 85 49 - ldurviaux@spfb.brussels Franse Gemeenschapscommissie Dienst Sociale Cohesie Paleizenstraat 42 - 1030 Brussel www.spfb.brussels

^