gepubliceerd op 14 augustus 2017
Decreet houdende wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges
30 JUNI 2017. - Decreet houdende wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges (1)
Het VLAAMS PARLEMENT heeft aangenomen en Wij, REGERING, bekrachtigen hetgeen volgt: Decreet houdende wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepaling
Artikel 1.Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid. HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005
Art. 2.In artikel 44, § 1, eerste lid, van het Provinciedecreet van 9 december 2005, gewijzigd bij decreet van 29 juni 2012, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "vier". HOOFDSTUK 3. - Wijzigingen van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Art. 3.In artikel 16 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Uiterlijk op 31 augustus van het jaar waarin de gewone vernieuwing van de gemeenteraden plaatsheeft, maakt het college van burgemeester en schepenen een lijst van de gemeenteraadskiezers op die de toestand op 1 augustus van dat jaar weergeeft."; 2° aan paragraaf 4 wordt een vierde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De exemplaren van de kiezerslijst die conform artikel 20 aan de indieners van een lijst of aan de kandidaten worden afgegeven, mogen het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen van de kiezers niet vermelden.".
Art. 4.In artikel 20 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt vervangen door wat volgt: " § 1.Zodra de kiezerslijst opgemaakt is, stelt het college van burgemeester en schepenen de kiezerslijst gratis op digitale wijze ter beschikking aan de personen die de burgemeester daar schriftelijk om verzoeken en die zich er schriftelijk toe verbinden een kandidatenlijst voor te dragen voor de verkiezingen in de gemeente of voor de verkiezingen in het provinciedistrict waarin de gemeente ligt.
Als de kiezerslijst op een digitale gegevensdrager gegeven wordt, geeft het college van burgemeester en schepenen daarvan één gratis exemplaar aan de voormelde personen."; 2° in paragraaf 2 wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Iedere persoon die als kandidaat voorkomt op een voordracht die wordt ingediend met het oog op de verkiezing, kan na schriftelijk verzoek aan de burgemeester en tegen betaling van de kostprijs op digitale wijze de kiezerslijst ter beschikking krijgen."; 3° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt: " § 3.Het college van burgemeester en schepenen mag geen kiezerslijsten ter beschikking stellen aan andere personen dan de personen die conform paragraaf 1 of paragraaf 2, eerste lid, om de lijst verzocht hebben. De personen die een kiezerslijst ter beschikking hebben, mogen die lijst alleen voor verkiezingsdoeleinden gebruiken en alleen in de periode die valt tussen de datum van de terbeschikkingstelling van de lijst en de datum van de verkiezing.
Wie geen kandidatenlijst voordraagt en zich ook niet kandidaat stelt, kan geen gebruik maken van de kiezerslijst, ook niet voor verkiezingsdoeleinden.".
Art. 5.In artikel 23 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen door wat volgt: " § 1. Het college van burgemeester en schepenen deelt de kiezers in stemafdelingen in.".
Art. 6.Artikel 24 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 24.Uiterlijk op 31 augustus van het jaar van de verkiezingen bezorgt het college van burgemeester en schepenen tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende zending twee door de burgemeester en secretaris voor echt verklaarde uittreksels uit de kiezerslijst, opgemaakt per stemafdeling, aan de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg of, bij zijn afwezigheid, de magistraat die hij aanwijst, als de hoofdplaats van het gerechtelijk kanton waartoe de gemeente behoort, ook de hoofdplaats is van een gerechtelijk arrondissement.
In alle andere gevallen bezorgt het college van burgemeester en schepenen tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende zending de uittreksels, vermeld in het eerste lid, aan de vrederechter van het gerechtelijk kanton waartoe de gemeente behoort, of, bij zijn afwezigheid, de plaatsvervanger die hij aanwijst.
Ten minste zevenentwintig dagen voor de verkiezing bezorgt de magistraat, vermeld in het eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, een kopie van die uittreksels tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende zending aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau die hij voor elke gemeente van het gerechtelijk kanton heeft aangewezen conform artikel 37, § 2.".
Art. 7.Artikel 25 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 25.In gemeenten waar verkiezingen voor de stadsdistrictsraden plaatsvinden, bezorgt het college van burgemeester en schepenen uiterlijk op 31 augustus van het jaar van de verkiezingen tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende zending naast de uittreksels, vermeld in artikel 24, twee extra voor echt verklaarde uittreksels uit de kiezerslijst, opgemaakt per stadsdistrict en per stemafdeling, aan de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of aan zijn plaatsvervanger.
Ten minste zevenentwintig dagen voor de verkiezing bezorgt de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, een kopie van die uittreksels tegen ontvangstbewijs of met een aangetekende zending, aan de voorzitter van het stadsdistrictshoofdbureau die hij voor elk stadsdistrict heeft aangewezen conform artikel 38, § 2.".
Art. 8.Artikel 26 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 26.Op de dag van de verkiezingen of een dag ervoor bezorgt het college van burgemeester en schepenen aan elke voorzitter van een stembureau de lijst van de kiezers van zijn stemafdeling. Die lijst bevat de wijzigingen die zijn aangebracht conform artikel 17, artikel 31, vierde lid, en artikel 33, § 7.".
Art. 9.In artikel 37 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "Het gemeentelijk hoofdbureau bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangende voorzitter, drie bijzitters, vier plaatsvervangende bijzitters en een secretaris.Als de voorzitter niet vervangen wordt door de plaatsvervangende voorzitter, dan functioneert die als vierde bijzitter. Als de voorzitter wel vervangen wordt door de plaatsvervangende voorzitter, dan wordt die als vierde bijzitter vervangen door een plaatsvervangende bijzitter. Kandidaten mogen geen lid zijn van het hoofdbureau."; 2° in paragraaf 2 worden het derde en vierde lid vervangen door wat volgt: "In de gemeenten die geen hoofdplaats zijn van een gerechtelijk kanton of gerechtelijk arrondissement, worden de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau uiterlijk zes maanden voor de dag van de verkiezingen door de vrederechter uit de gemeenteraadskiezers van een gemeente van het Vlaamse Gewest benoemd. Als in een gemeente meer dan een vrederechter bevoegd is, beslist de korpsoverste van de vrederechters welke vrederechter de benoemingen, vermeld in het derde lid, doet."; 3° in paragraaf 2 worden het voorlaatste en laatste lid opgeheven;4° aan paragraaf 4 worden de woorden "bij de besluitneming van het bureau" toegevoegd;5° in paragraaf 5 wordt de zinsnede "27 dagen" vervangen door de zinsnede "34 dagen";6° er worden een paragraaf 7 en een paragraaf 8 toegevoegd, die luiden als volgt: " § 7.De leden van het gemeentelijk hoofdbureau hebben recht op een vergoeding waarvan het bedrag en de voorwaarden door de Vlaamse Regering bepaald worden. § 8. Het college van burgemeester en schepenen van elke gemeente wijst een gemeentelijk personeelslid aan dat belast wordt met de coördinatie van de taken voor de organisatie van de verkiezingen, vermeld in artikel 3, die aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd. Dat personeelslid fungeert ook als contactpersoon voor het gemeentelijk hoofdbureau, de Vlaamse overheid en de opgeroepen burgers. Hij heeft het recht de vergaderingen van het gemeentelijk hoofdbureau bij te wonen met adviserende stem.".
Art. 10.In artikel 38 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "Het stadsdistrictshoofdbureau bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangende voorzitter, drie bijzitters, vier plaatsvervangende bijzitters en een secretaris.Als de voorzitter niet vervangen wordt door de plaatsvervangende voorzitter, dan functioneert die als vierde bijzitter. Als de voorzitter wel vervangen wordt door de plaatsvervangende voorzitter, dan wordt die als vierde bijzitter vervangen door een plaatsvervangende bijzitter. Kandidaten mogen geen lid zijn van het hoofdbureau."; 2° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: " § 2.De voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter van het stadsdistrictshoofdbureau worden uiterlijk zes maanden voor de dag van de verkiezingen door de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg uit de gemeenteraadskiezers van een gemeente van het Vlaamse Gewest benoemd."; 3° aan paragraaf 4 worden de woorden "bij de besluitneming van het bureau" toegevoegd;4° in paragraaf 5 wordt de zinsnede "27 dagen" vervangen door de zinsnede "34 dagen";5° er wordt een paragraaf 7 toegevoegd, die luidt als volgt: " § 7.De leden van het stadsdistrictshoofdbureau hebben recht op een vergoeding waarvan het bedrag en de voorwaarden door de Vlaamse Regering bepaald worden.".
Art. 11.Artikel 39 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 39.Op verzoek van de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of van zijn plaatsvervanger, stelt het college van burgemeester en schepenen personeelsleden ter beschikking van die magistraat, of van zijn plaatsvervanger, die onder zijn toezicht werken. Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de vergoeding die aan die personeelsleden wordt toegekend.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, heeft voor de opdrachten, vermeld in artikel 24, 25, 46, 47, 49 en 50, recht op een vergoeding waarvan het bedrag en de voorwaarden door de Vlaamse Regering bepaald worden.".
Art. 12.In artikel 40 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2 wordt het vierde lid opgeheven;2° aan paragraaf 4 worden de woorden "bij de besluitneming van het bureau" toegevoegd;3° in paragraaf 5 wordt de zinsnede "27 dagen" vervangen door de zinsnede "34 dagen";4° er wordt een paragraaf 7 toegevoegd, die luidt als volgt: " § 7.De leden van het provinciedistrictshoofdbureau hebben recht op een vergoeding waarvan het bedrag en de voorwaarden door de Vlaamse Regering bepaald worden.".
Art. 13.In artikel 42 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt de zin "De stembureaus zijn gevestigd in de lokalen die de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau heeft aangewezen." vervangen door de zinnen "Het stembureau is gevestigd in het lokaal dat het college van burgemeester en schepenen voor de stemafdeling heeft aangewezen conform artikel 23, § 3, tweede lid. Het college van burgemeester en schepenen deelt aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau de adressen van de stembureaus mee."; 2° het vierde lid wordt vervangen door wat volgt: "In de gemeenten met minstens drie stembureaus telt ieder telbureau de stembiljetten van drie stembureaus.Als het aantal stembureaus niet deelbaar is door drie, telt één telbureau de stembiljetten van twee stembureaus als er na de deling van het aantal stembureaus door drie, twee stembureaus overblijven, of tellen twee telbureaus elk de stembiljetten van twee stembureaus als er na de deling van het aantal stembureaus door drie, één stembureau overblijft."; 3° in het vijfde lid wordt het woord "bureaus" telkens vervangen door het woord "telbureaus";4° er wordt een zesde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "In elke gemeente worden evenveel telbureaus G als telbureaus P ingericht.In voorkomend geval worden ook evenveel telbureaus S ingericht.".
Art. 14.In artikel 43 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt tussen de woorden "gaat" en het woord "vijf" het woord "uiterlijk" ingevoegd en worden tussen de woorden "van de getuigen" en de woorden "zijn vervuld" de woorden "van de stembureaus en van de telbureaus" ingevoegd;2° in het eerste lid wordt het woord "kantonhoofdbureau" vervangen door de woorden "gemeentelijk hoofdbureau" en worden de woorden "mogen aanwezig zijn" vervangen door de woorden "worden door de voorzitter uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn";3° in het tweede lid worden de woorden "de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau heeft" vervangen door de woorden "het college van burgemeester en schepenen heeft"; 4° in het tweede lid wordt tussen het woord "aangewezen" en de woorden "De voorzitter" de zin "Het college van burgemeester en schepenen deelt aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau de adressen van de telbureaus mee." ingevoegd; 5° in het tweede lid wordt de zin "De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau verzamelt de resultatentabellen en geeft een ontvangstbewijs aan de voorzitters van de telbureaus." opgeheven.
Art. 15.In artikel 44 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1 worden het tweede en het derde lid vervangen door wat volgt: "Een eerste lijst bevat de volgende categorieën van kiezers: 1° de magistraten van de rechterlijke orde;2° de gerechtelijke stagiairs;3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;4° de notarissen;5° de gerechtsdeurwaarders;6° de personeelsleden van de federale overheid, de gemeenschappen en de gewesten, provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn van niveau A, B, C of gelijkwaardig;7° het onderwijzend personeel. De lijst, vermeld in het tweede lid, dient om achtereenvolgens de volgende personen aan te wijzen: 1° de voorzitters van de telbureaus;2° de voorzitters van de stembureaus; 3° de bijzitters of plaatsvervangende bijzitters van de telbureaus."; 2° aan paragraaf 1 worden een vierde tot en met een zesde lid toegevoegd, die luiden als volgt: "De overheden die de personen, vermeld in het tweede lid, 6°, tewerkstellen, delen de voornaam of voornamen en achternaam, het adres en het beroep van die personen mee aan de gemeentebesturen waar die personen hun hoofdverblijfplaats hebben. De gemeentelijke overheden delen de voornaam of voornamen en achternaam, het adres en het beroep van de personen die tot het onderwijzend personeel in hun gemeente behoren, mee aan de gemeentebesturen waar die personen hun hoofdverblijfplaats hebben.
Een tweede lijst bevat de kiezers van de stemafdeling naar rata van twaalf personen per stembureau. Die lijst dient om de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters van de stembureaus aan te wijzen. Die lijst mag geen personen bevatten die al zijn opgenomen in de lijst, vermeld in het derde lid."; 3° paragraaf 2 wordt vervangen door wat volgt: " § 2.De lijsten, vermeld in paragraaf 1, worden uiterlijk op 31 augustus van het jaar van de verkiezing naar de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, gezonden.".
Art. 16.In artikel 45 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt tussen het woord "telbureaus" en het woord "bestaan" de zinsnede "G, P en in voorkomend geval S" ingevoegd;2° tussen het eerste en het tweede lid wordt een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Voor de telbureaus G is het aantal bijzitters afhankelijk van het aantal te verkiezen raadsleden in de gemeente.Voor de telbureaus P is het aantal bijzitters afhankelijk van het aantal te verkiezen raadsleden in het provinciedistrict waartoe de gemeente behoort. Voor de telbureaus S is het aantal bijzitters afhankelijk van het aantal te verkiezen raadsleden in het stadsdistrict."; 3° aan het bestaande tweede lid, dat het derde lid wordt, worden de woorden "bij de besluitneming van het bureau" toegevoegd.
Art. 17.Artikel 46 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 46.Uiterlijk op 3 september van het jaar van de verkiezing wijst de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, de volgende personen aan: 1° de voorzitters van de telbureaus;2° de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters van de telbureaus. De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, wijst minstens één plaatsvervangende voorzitter aan die de voorzitter zal vervangen in een telbureau waar de voorzitter op de dag van de stemming afwezig is.
De personen, vermeld in het eerste lid, en de plaatsvervangende voorzitter, vermeld in het tweede lid, worden aangewezen conform artikel 44, § 1, derde lid. Als dat nodig is, kunnen ook andere gemeenteraadskiezers worden aangewezen.".
Art. 18.Artikel 47 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 47.De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, brengt de betrokkenen op de hoogte van hun aanwijzing. Hij verzoekt hen tevens hun ambt op de gestelde dagen te komen waarnemen. In geval van verhindering moeten zij de magistraat daarvan bericht geven binnen drie dagen na de kennisgeving.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, voorziet onmiddellijk in de vervanging van degenen die hem binnen drie dagen na ontvangst van het bericht, een reden van verhindering laten weten, conform artikel 44, § 1, derde lid.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt de lijst die de samenstelling van de telbureaus aangeeft, aan het gemeentesecretariaat. Die lijst wordt voor iedereen ter inzage gelegd op het gemeentesecretariaat, waar iedereen die daarom verzoekt, een gratis kopie van de lijst kan krijgen.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt de lijst die de samenstelling van de telbureaus aangeeft, aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau en, in voorkomend geval, aan de voorzitters van de stadsdistrictshoofdbureaus.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt aan de voorzitters van de telbureaus de samenstelling van hun eigen telbureau.".
Art. 19.In artikel 48 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de zinsnede "eventueel een plaatsvervangende voorzitter," wordt opgeheven;2° er worden een tweede en een derde lid toegevoegd, die luiden als volgt: "De secretaris wordt door de voorzitter van het stembureau benoemd uit de gemeenteraadskiezers.Voor de stadsdistrictsraadsverkiezingen wordt de secretaris door de voorzitter van het stembureau benoemd uit de stadsdistrictsraadskiezers. Hij is niet stemgerechtigd bij de besluitneming van het bureau.
De kandidaten mogen geen deel uitmaken van het stembureau.".
Art. 20.Artikel 49 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 49.Uiterlijk op 3 september van het jaar van de verkiezing wijst de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, de volgende personen aan: 1° de voorzitters van de stembureaus;2° de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters van de stembureaus. De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, wijst minstens één plaatsvervangende voorzitter aan die de voorzitter zal vervangen in een stembureau waar de voorzitter op de dag van de stemming afwezig is.
De voorzitters, vermeld in het eerste lid, 1°, en de plaatsvervangende voorzitters, vermeld in het tweede lid, worden aangewezen conform artikel 44, § 1, derde lid. De bijzitters en plaatsvervangende bijzitters, vermeld in het eerste lid, 2°, worden aangewezen conform artikel 44, § 1, zesde lid. Als dat nodig is, kunnen ook andere gemeenteraadskiezers worden aangewezen.".
Art. 21.Artikel 50 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 50.De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, brengt de betrokkenen op de hoogte van hun aanwijzing. Hij verzoekt hen tevens hun ambt op de gestelde dagen te komen waarnemen. In geval van verhindering moeten zij de magistraat daarvan bericht geven binnen drie dagen na de kennisgeving.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, voorziet onmiddellijk in de vervanging van degenen die hem binnen drie dagen na ontvangst van het bericht, een reden van verhindering laten weten, conform artikel 49, derde lid.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt de lijst die de samenstelling van de stembureaus aangeeft, aan het gemeentesecretariaat. De lijst wordt voor iedereen ter inzage gelegd op het gemeentesecretariaat, waar iedereen die daarom verzoekt, een gratis kopie van de lijst kan krijgen.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt de lijst die de samenstelling van de stembureaus aangeeft, aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau en, in voorkomend geval, aan de voorzitter van het stadsdistrictshoofdbureau.
De magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, bezorgt aan de voorzitters van de stembureaus de samenstelling van hun eigen stembureau.".
Art. 22.Artikel 53 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 53.Kiezers die hun oproepingsbrief niet hebben ontvangen of niet meer in bezit hebben, kunnen op het gemeentesecretariaat een duplicaat afhalen tot 12 uur 's middags op de dag van de stemming. Van dat recht wordt melding gemaakt in het bericht, vermeld in artikel 51.".
Art. 23.In artikel 54, eerste lid, 5°, van hetzelfde decreet wordt de zinsnede ", de geboortedatum" opgeheven.
Art. 24.Artikel 55 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: ``
Art. 55.Een bericht van oproeping wordt ten minste twintig dagen voor de stemming in de gemeente openbaar bekendgemaakt met een aanplakking aan het gemeentehuis, in het gemeentelijke informatieblad of op de website van de gemeente.
De publicatie vermeldt de gegevens, vermeld in artikel 54, eerste lid, 1° tot en met 4°.De publicatie herinnert er ook aan dat de kiezer die zijn oproepingsbrief niet heeft ontvangen of niet meer in bezit heeft, een duplicaat op het gemeentesecretariaat kan afhalen tot 12 uur 's middags op de dag van de stemming.".
Art. 25.Aan artikel 56, § 2, 3°, van hetzelfde decreet wordt de volgende zin toegevoegd: "De Vlaamse Regering bepaalt het model van dat attest;".
Art. 26.In artikel 59, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt tussen het woord "zijn" en de woorden "en moet" de zinsnede ", moet men ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van een gemeente die behoort tot de provincie," ingevoegd.
Art. 27.Artikel 60 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 60.Elke lijstnaam bestaat uit ten hoogste twintig tekens. De Vlaamse Regering legt in een besluit de toegelaten tekens vast en kan bepaalde combinaties van tekens verbieden als dat om informaticatechnische redenen vereist is. De lijstnaam moet op het stembiljet boven de kandidatenlijst komen.".
Art. 28.In artikel 61 van hetzelfde decreet wordt het vierde lid vervangen door wat volgt: "Het voorstel tot bescherming van de lijstnaam vermeldt de voornaam of voornamen, de achternaam en de contactgegevens van de nationale voorzitter van de politieke formatie of van de door hem gemandateerden.".
Art. 29.In artikel 63 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid wordt de zin "Kartels gebruiken het gemeenschappelijke volgnummer van de partij die het eerste voorkomt op de stembrief." vervangen door de zin "Lijstnamen die beginnen met een beschermde lijstnaam, kunnen het gemeenschappelijk volgnummer van die partij gebruiken op voorwaarde dat ze een getuigschrift voorleggen als vermeld in artikel 64."; 2° het derde lid wordt opgeheven.
Art. 30.Artikel 64 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 64.Na de loting, vermeld in artikel 63, brengt de Vlaamse Regering de voorzitters van de gemeentelijke hoofdbureaus, de voorzitters van de provinciedistrictshoofdbureaus die gevestigd zijn in de provinciehoofdplaats en de voorzitters van de stadsdistrictshoofdbureaus op de hoogte van de toegekende gemeenschappelijke volgnummers, van de aan de verschillende nummers voorbehouden lijstnamen, en van de voornaam of voornamen en achternaam en de contactgegevens van de nationale voorzitter van de politieke formatie of van de door hem gemandateerden.
Bij de voordrachten van kandidaten die met toepassing van artikel 61 een beschermde lijstnaam en een gemeenschappelijk volgnummer gebruiken, moet een getuigschrift worden gevoegd van de nationale voorzitter van de politieke formatie of van de door hem gemandateerden.
Als er geen getuigschrift bij de voordrachten, vermeld in het tweede lid, wordt gevoegd, weigert de voorzitter van het provinciedistrictshoofdbureau, van het gemeentelijk hoofdbureau en van het stadsdistrictshoofdbureau het gebruik van de lijstnaam en van het gemeenschappelijke volgnummer door een niet-erkende lijst ambtshalve voor respectievelijk de provincieraadsverkiezing, de gemeenteraadsverkiezing en de stadsdistrictsraadsverkiezing.".
Art. 31.Artikel 65 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 65.Nadat de kandidatenlijsten, conform artikel 92, volledig zijn afgesloten, houdt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een afzonderlijke loting om voor de gemeenteraadsverkiezing de volgnummers toe te kennen aan de lijsten die geen gemeenschappelijk volgnummer, conform artikel 63, hebben gekregen.
De nummers die bij die loting worden toegekend, beginnen bij het nummer dat onmiddellijk volgt op het laatste nummer dat de Vlaamse Regering bij de loting heeft toegekend, conform artikel 63.
Eerst wordt een volgnummer toegekend aan de volledige lijsten, vervolgens aan de onvolledige lijsten.
Dit artikel is ook van toepassing op de verkiezing van de stadsdistrictsraden.".
Art. 32.Artikel 66 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 66.De kandidaten van de lijsten die werden ingediend bij de provinciedistrictshoofdbureaus die buiten de provinciehoofdplaats gevestigd zijn, mogen op de voordrachtsakte aanduiden dat ze verzoeken om hetzelfde volgnummer te krijgen als een van de lijsten die in de provinciehoofdplaats werden ingediend.
De voorzitter die een verzoek, vermeld in het eerste lid, ontvangt, zendt onmiddellijk een exemplaar van de voordrachtsakte van kandidaten aan de voorzitter van het provinciaal hoofdbureau. De lijsttrekker van de in de hoofdplaats voorgedragen lijsten of de kandidaat die hij daartoe gemandateerd heeft, mag ter plaatse tot uiterlijk 16 uur op de vijfentwintigste dag voor de stemming, inzage nemen van de verzoekschriften, vermeld in het eerste lid. Die lijstrekker of kandidaat verklaart schriftelijk dat hij al dan niet akkoord gaat met het gebruik van hetzelfde volgnummer.".
Art. 33.Artikel 67 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 67.§ 1. Nadat de kandidatenlijsten, conform artikel 100, volledig zijn afgesloten, houdt de voorzitter van het provinciaal hoofdbureau een afzonderlijke loting om voor de provincieraadsverkiezing de volgnummers toe te kennen aan de lijsten die gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid, vermeld in artikel 66, en die geen gemeenschappelijk volgnummer conform artikel 63 hebben gekregen.
De nummers die bij die loting worden toegekend, beginnen bij het nummer dat onmiddellijk volgt op het laatste nummer dat de Vlaamse Regering bij de loting heeft toegekend, conform artikel 63.
Eerst wordt een volgnummer toegekend aan de volledige lijsten, vervolgens aan de onvolledige lijsten. § 2. Na de loting, vermeld in paragraaf 1, houdt de voorzitter van het provinciaal hoofdbureau onmiddellijk voor elk provinciedistrict van de provincie een afzonderlijke loting om voor de provincieraadsverkiezing de volgnummers toe te kennen aan de lijsten die niet van een gemeenschappelijk volgnummer, conform paragraaf 1 of artikel 63, zijn voorzien.
De nummers die bij die loting worden toegekend, beginnen bij het nummer dat onmiddellijk volgt op het laatste nummer dat werd toegekend tijdens de loting, vermeld in paragraaf 1. § 3. De voorzitter deelt onmiddellijk het resultaat van de lotingen, vermeld in paragraaf 1 en 2, via het snelste kanaal mee aan de voorzitters van de andere provinciedistrictshoofdbureaus van de provincie.".
Art. 34.In artikel 68 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 1 vervangen door wat volgt: " § 1. Ten minste vierendertig dagen vóór de verkiezing van de gemeenteraden maakt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau bekend: 1° dat hij op zaterdag, de negenentwintigste dag voor de stemming, tussen 9 en 12 uur en tussen 13 en 16 uur de voordrachtsakten van kandidaten in ontvangst neemt op de zetel van het gemeentelijk hoofdbureau.Hij vermeldt daarbij ook de plaats waar het gemeentelijk hoofdbureau zetelt; 2° dat hij op dinsdag, de vijfde dag voor de stemming, tussen 14 en 16 uur, de aanwijzingen van getuigen voor de stembureaus en voor de telbureaus G, P en, in voorkomend geval, S in ontvangst neemt. De bekendmaking, vermeld in het eerste lid, gebeurt met een aanplakking aan het gemeentehuis, in het gemeentelijke informatieblad of op de website van de gemeente.
Ten minste vierendertig dagen vóór de verkiezing van de gemeenteraden bezorgt de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau het adres van de zetel van het gemeentelijk hoofdbureau aan de Vlaamse Regering.".
Art. 35.In artikel 70 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "De eerste kandidaat van de lijst of de kandidaat die door de eerste kandidaat van de lijst daartoe gemandateerd is, bezorgt tegen ontvangstmelding de voordrachtsakte van kandidaten aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau.".
Art. 36.Artikel 71 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 71.De voordrachtsakte vermeldt de voornaam, eventueel de roepnaam, de achternaam, de geboortedatum, het geslacht, het rijksregisternummer, de hoofdverblijfplaats, de nationaliteit en de handtekening van de kandidaten, alsook de lijstnaam die boven de kandidatenlijst op het stembiljet moet staan.
De kandidaat die op het stembiljet wil vermeld worden met zijn roepnaam, voegt een akte van bekendheid bij de voordrachtsakte als de roepnaam geen van zijn voornamen is of geen afgeleide is van een van zijn voornamen. De akte van bekendheid kan afgeleverd worden door een vrederechter, een notaris of de burgemeester van de woonplaats van de kandidaat.
In voorkomend geval vermeldt de voordrachtsakte ook de voornaam, de achternaam, het rijksregisternummer, de hoofdverblijfplaats, de nationaliteit en de handtekening van de kiezers die de kandidaten voordragen.".
Art. 37.In artikel 73, eerste lid, van hetzelfde decreet wordt het woord "voegen" vervangen door het woord "verklaren" en worden de woorden "bij hun kandidaatstelling een individuele geschreven en ondertekende verklaring waarin ze hun nationaliteit en het adres van hun hoofdverblijfplaats vermelden en waarin ze verklaren" vervangen door de woorden "in de voordrachtsakte".
Art. 38.Artikel 77 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 77.Op de voordrachtsakte kunnen een getuige en een plaatsvervangende getuige aangewezen worden die de vergaderingen van het gemeentelijk hoofdbureau bijwonen.".
Art. 39.In artikel 79 van hetzelfde decreet wordt het tweede lid opgeheven.
Art. 40.In artikel 83 van hetzelfde decreet wordt aan punt 1° een punt d) toegevoegd, dat luidt als volgt: "d) paragraaf 1, eerste lid, 2°, wordt geschrapt;".
Art. 41.In artikel 84 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° wordt punt c) opgeheven; 2° punt 9° wordt vervangen door wat volgt: "9° artikel 77, met dien verstande dat "gemeentelijk hoofdbureau" wordt gelezen als "provinciedistrictshoofdbureau";"; 3° in punt 12° wordt het woord "provinciegouverneur" vervangen door de woorden "voorzitter van het provinciaal hoofdbureau" en wordt het woord "vierentwintigste" vervangen door het woord "zevenentwintigste".
Art. 42.In artikel 86 van hetzelfde decreet wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "Het gemeentelijk hoofdbureau onderzoekt: 1° of de gegevens correct en volledig ingevuld zijn op de voordrachtsakte als vermeld in artikel 71, eerste lid;2° of er niet te veel kandidaat-titularissen of kandidaat-opvolgers op de voordrachtsakte staan;3° of de regels voor de evenwichtige samenstelling van de kandidatenlijsten, vermeld in artikel 74, 1°, werden nageleefd;4° of de regels voor de rangschikking van de kandidaten, vermeld in artikel 74, 2°, werden nageleefd;5° of de regels voor de lijstnaam, vermeld in artikel 60 en 62, werden nageleefd; 6° of de kandidaten verkiesbaar zijn en of de niet-Belgische kandidaten van de Europese Unie de verklaring, vermeld in artikel 73, hebben afgelegd.".
Art. 43.Artikel 87 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.
Art. 44.In artikel 91 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het tweede tot en met het vijfde lid worden vervangen door wat volgt: "De personen, vermeld in het eerste lid, kunnen in voorkomend geval bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een verbeteringsakte indienen tot 16 uur op de vierentwintigste dag voor de stemming.Die verbeteringsakte is alleen ontvankelijk als een kandidaat zich vrijwillig wil terugtrekken of overleden is na de voorlopige afsluiting, of als één of meer kandidaten die op de voordracht voorkomen, afgewezen zijn om een van de volgende redenen: 1° de gegevens zijn foutief of onvolledig op de voordrachtsakte als vermeld in artikel 71, eerste lid;2° er staan te veel kandidaat-titularissen of kandidaat-opvolgers op de voordrachtsakte;3° de regels voor de evenwichtige samenstelling van de kandidatenlijsten, vermeld in artikel 74, 1°, werden niet nageleefd;4° de regels voor de rangschikking van de kandidaten, vermeld in artikel 74, 2°, werden niet nageleefd;5° de regels voor de lijstnaam, vermeld in artikel 60 en 62, werden niet nageleefd;6° een kandidaat is niet verkiesbaar of een niet-Belgische kandidaat van de Europese Unie heeft de verklaring, vermeld in artikel 73, niet afgelegd. De verbeteringsakte mag geen naam van een nieuwe kandidaat bevatten, behalve in het geval, vermeld in het tweede lid, 6°, en in het geval dat een kandidaat zich vrijwillig terugtrekt of overleden is. Ze mag de volgorde van voordracht die in de afgewezen akte werd aangenomen, niet wijzigen, behalve in het geval, vermeld in het tweede lid, 4°.
De nieuw voorgedragen kandidaat neemt de plaats in van de geschrapte kandidaat of van diegene die zich terugtrekt of overleden is.
Vermindering van een te groot aantal kandidaat-titularissen of -opvolgers is alleen mogelijk als uit de verbeteringsakte blijkt dat een kandidaat zijn kandidatuur intrekt."; 2° er worden een zesde en een zevende lid toegevoegd, die luiden als volgt: "De verbeteringsakte wordt ondertekend door de lijsttrekker, de kandidaten die zich vrijwillig terugtrekken en de eventueel nieuw toegevoegde kandidaten. De geldige handtekeningen van de voordragende kiezers en van de kandidaten, alsook de regelmatige vermeldingen in de afgewezen voordracht, blijven van kracht als de verbeteringsakte aanvaard wordt.".
Art. 45.In artikel 92 van hetzelfde decreet wordt tussen het tweede en het derde lid een lid ingevoegd, dat luidt als volgt: "Als in de verbeteringsakte de pariteitsregels niet gerespecteerd worden, wijst het gemeentelijk hoofdbureau de lijst in kwestie af. Als er geen verbeteringsakte wordt ingediend, wijst het gemeentelijk hoofdbureau de lijst in kwestie eveneens af, tenzij de pariteit behouden blijft. In dat laatste geval hernummert het de kandidaten op de lijst door de opengevallen plaatsen op te vullen, maar zonder de onderlinge volgorde van de kandidaten te wijzigen. Als het gemeentelijk hoofdbureau overgaat tot het schrappen van kandidaten van een lijst en de pariteit daarbij niet wordt behouden of hersteld, wijst het de lijst in kwestie af. Als een lijst na schrapping van kandidaten niet wordt afgewezen, verliest de lijst in kwestie in voorkomend geval haar gemeenschappelijke volgnummer en komt de lijst onderaan in de nummering.".
Art. 46.In artikel 98 van hetzelfde decreet worden de zinnen "De lijst van de kandidaat-raadsleden wordt onverwijld opgehangen op een aanplakbord aan het gemeentehuis. Het aanplakbiljet vermeldt met vette letters in zwarte inkt de achternaam van de kandidaten, in dezelfde vorm als voor het stembiljet wordt bepaald, en ook hun voornaam of voornamen, hun beroep en hun woonplaats. Het aanplakbiljet vermeldt tevens de onderrichtingen, zoals bepaald door de Vlaamse Regering." vervangen door de zinnen "De lijst van de kandidaat-raadsleden wordt ter inzage gelegd op het gemeentesecretariaat. De lijst vermeldt met vette letters in zwarte inkt de achternaam van de kandidaten, in dezelfde vorm als voor het stembiljet wordt bepaald, en ook hun voornaam en hun woonplaats. De onderrichtingen, vermeld in artikel 123, § 3, worden bij de lijsten gevoegd en ter inzage gelegd.".
Art. 47.In artikel 99 van hetzelfde decreet wordt punt 3° opgeheven.
Art. 48.In artikel 100 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 3° wordt opgeheven; 2° aan punt 8° worden de volgende zinsnede en zin toegevoegd: "en met dien verstande dat een zesde lid wordt toegevoegd, dat luidt als volgt: "De voorzitter zendt onmiddellijk een exemplaar van alle voordrachtsakten van kandidaten aan de voorzitter van het provinciaal hoofdbureau.".".
Art. 49.In artikel 112 van hetzelfde decreet worden de woorden "en de kantonhoofdbureaus" opgeheven.
Art. 50.Artikel 114 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 114.Vijf dagen voor de verkiezing mag de indiener van een voordrachtsakte als vermeld in artikel 70, één getuige en één plaatsvervangende getuige per stembureau en per telbureau aanwijzen.
De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau neemt de aanwijzingen van getuigen voor de stembureaus en voor de telbureaus G, P en, in voorkomend geval, S in ontvangst, conform artikel 68, § 1, eerste lid, 2°. ".
Art. 51.Artikel 115 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 115.Om getuige voor een stembureau te kunnen zijn, moet de persoon in kwestie een gemeenteraadskiezer zijn. In de gemeente waar ook de stadsdistrictsraden worden verkozen, moet de getuige voor een stembureau een stadsdistrictsraadskiezer zijn.
De getuige voor een telbureau G moet een gemeenteraadskiezer zijn, voor een telbureau P een provincieraadskiezer en voor een telbureau S een stadsdistrictsraadskiezer.
De kandidaten kunnen als getuige of als plaatsvervangende getuige worden aangewezen.".
Art. 52.In artikel 116 van hetzelfde decreet worden de woorden "kandidaten beslissen" vervangen door de zinsnede "indiener van een voordrachtsakte als vermeld in artikel 70, beslist" en worden de woorden "kandidaten zelf" vervangen door de woorden "indiener zelf".
Art. 53.In artikel 117 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° tussen het woord "getuigen" en het woord "die" wordt de zinsnede "voor een telbureau P" ingevoegd;2° het woord "gemeenteraadskiezer" wordt vervangen door het woord "provincieraadskiezer"; 3° er wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "In voorkomend geval moeten de getuigen voor een telbureau G of P die in een ander stadsdistrict kiezer zijn, hun hoedanigheid van gemeenteraadskiezer kunnen aantonen, hetzij via de oproepingsbrief voor de verkiezingen in hun stadsdistrict, hetzij via een uittreksel uit de kiezerslijst.".
Art. 54.Artikel 118 en 119 van hetzelfde decreet worden opgeheven.
Art. 55.Aan artikel 126 van hetzelfde decreet wordt een vijfde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Vóór het begin van de stemverrichtingen mag de getuige vervangen worden door zijn plaatsvervanger en omgekeerd, maar de getuige en de plaatsvervanger kunnen elkaar niet meer aflossen zodra de verrichtingen begonnen zijn.".
Art. 56.In artikel 127 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "Als de voorzitter voor of na de installatie van het stembureau verhinderd of afwezig is, wijst de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, een plaatsvervangende voorzitter aan, conform artikel 49, tweede lid.".
Art. 57.In artikel 134, derde lid, van hetzelfde decreet worden tussen het woord "zijn" en het woord "vóór" de woorden "of die in de wachtrij staan aan te schuiven" ingevoegd.
Art. 58.Aan artikel 137, § 3, van hetzelfde decreet worden een tweede en een derde lid toegevoegd, die luiden als volgt: "De kiezer die gebruikmaakt van een stemhokje voor personen met een lichamelijke beperking dat zich in een ander stemlokaal bevindt dan datgene dat op zijn oproepingsbrief staat, wordt toegelaten tot de stemming in dat stemlokaal.
Als een kiezer niet kan stemmen in het stemlokaal dat op zijn oproepingsbrief staat omdat het door omstandigheden gesloten of buiten werking is, wordt hij toegelaten tot de stemming in een ander stemlokaal.".
Art. 59.Artikel 146 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 146.De voorzitter van het stembureau bezorgt onmiddellijk na de stemming het formulier voor de betaling van het presentiegeld aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, die controleert of de gegevens volledig zijn.".
Art. 60.In artikel 154 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° het derde lid wordt opgeheven;2° in het vierde lid wordt het woord "titelvoerende" opgeheven;3° in het vierde lid wordt het woord "titelvoerder" vervangen door het woord "getuige".
Art. 61.Artikel 159 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 159.De voorzitter van het telbureau bezorgt onmiddellijk na de stemming het formulier voor de betaling van het presentiegeld aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, die controleert of de gegevens volledig zijn.
De voorzitter van het telbureau bezorgt binnen drie dagen na de stemming aan de vrederechter van het gerechtelijk kanton in een verzegelde enveloppe een lijst van de kandidaat-bijzitters die afwezig waren of te laat kwamen zonder wettige reden van verhindering.".
Art. 62.In artikel 161 van hetzelfde decreet wordt het derde lid opgeheven.
Art. 63.In artikel 162 van hetzelfde decreet worden de woorden "het proces-verbaal met" telkens opgeheven.
Art. 64.Aan artikel 171 van hetzelfde decreet wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering maakt de uitslag van de algemene telling van de stemmen en de namen van de kandidaten die tot gemeenteraadslid of opvolger gekozen zijn, publiek bekend.".
Art. 65.Artikel 173 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 173.De gemeentesecretaris legt een afschrift van het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau voor iedereen ter inzage.
Het gemeentebestuur bezorgt aan iedere kandidaat die erom vraagt, een kopie van dat proces-verbaal.
Aan de processen-verbaal van de stem- en telbureaus kan inzage verleend worden op schriftelijk verzoek, gericht aan de provinciegouverneur.".
Art. 66.Aan artikel 186 van hetzelfde decreet wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering maakt de uitslag van de algemene telling van de stemmen en de namen van de kandidaten die tot provincieraadslid of opvolger gekozen zijn, publiek bekend.".
Art. 67.Artikel 188 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 188.De provinciegriffier legt een afschrift van het proces-verbaal van het provinciaal hoofdbureau voor iedereen ter inzage.
Het provinciebestuur bezorgt aan iedere kandidaat die erom vraagt, een kopie van dat proces-verbaal.".
Art. 68.In artikel 218 van hetzelfde decreet wordt paragraaf 3 vervangen door wat volgt: " § 3. In de gevallen, vermeld in paragraaf 1, 2°, worden bij besluit van de Vlaamse Regering de kiezers uit de samengevoegde gemeenten of uit het overblijvende gedeelte van de gemeente bijeengeroepen binnen de termijn die het Vlaams Parlement daartoe vermeldt in zijn beslissing tot samenvoeging of opsplitsing van de gemeente.
Als de datum waarop de kiezers hun stem moeten uitbrengen, samenvalt met de gewone verkiezingen, vermeld in artikel 6, dan wordt deze buitengewone verkiezing georganiseerd met toepassing van de bepalingen voor de gewone verkiezingen, vermeld in artikel 6.".
Art. 69.In artikel 219, eerste lid, van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 1° wordt het woord "stembureaus" vervangen door de woorden "stem- en telbureaus" en wordt de zinsnede "artikel 37, § 2, vierde lid" vervangen door de zinsnede "artikel 46 en 49";2° er wordt een punt 4° toegevoegd, dat luidt als volgt: "4° de handelingen die, conform artikel 24 en 25, uiterlijk op 31 augustus moeten worden verricht, moeten worden verricht uiterlijk vijfendertig dagen voor de verkiezing.De handelingen die, conform artikel 44, uiterlijk op 31 augustus moeten worden verricht, moeten worden verricht uiterlijk drieëndertig dagen voor de verkiezing. De handelingen die, conform artikel 46 en 49, uiterlijk op 3 september moeten worden verricht, moeten worden verricht uiterlijk dertig dagen voor de verkiezing.".
Art. 70.In artikel 244 van hetzelfde decreet wordt de zinsnede "artikel 8, 79 en 80" vervangen door de zinsnede "artikel 8 of 80".
Art. 71.In artikel 261 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 2, 1°, wordt het woord "kiesbureaus" vervangen door de woorden "stem- en telbureaus";2° in paragraaf 2, 3°, worden tussen het woord "lichamelijke" en het woord "schade" de woorden "en stoffelijke" ingevoegd;3° in paragraaf 2, 3°, wordt het woord "kiesbureaus" vervangen door de zinsnede "hoofd-, stem- en telbureaus, en de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger";4° aan paragraaf 2 worden een punt 4° tot en met 6° toegevoegd, die luiden als volgt: "4° de verzekeringspremies om de lichamelijke en stoffelijke schade te dekken die voortvloeit uit ongevallen die de personeelsleden van de Vlaamse overheid en van de lokale en de provinciale besturen zijn overkomen bij de vervulling van taken naar aanleiding van de verkiezingen.De Vlaamse Regering bepaalt volgens welke regels die risico's worden gedekt; 5° de vergoeding en de reisvergoeding waarop de leden van de gemeentelijke en provinciale hoofdbureaus en van de stads- en provinciedistrictshoofdbureaus aanspraak kunnen maken, onder de voorwaarden die door de Vlaamse Regering worden bepaald; 6° de vergoeding waarop de magistraat, vermeld in artikel 24, eerste en tweede lid, of zijn plaatsvervanger, aanspraak kan maken, onder de voorwaarden die door de Vlaamse Regering worden bepaald."; 5° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt: " § 3.Alle andere verkiezingsuitgaven dan de uitgaven, vermeld in paragraaf 1 en 2, komen ten laste van de gemeenten.
De Vlaamse Regering bepaalt de regels om uitgaven op het niveau van het gerechtelijk kanton, het provinciedistrict en de provincie, te verdelen over de gemeenten. De Vlaamse Regering kan de provincies en de gemeenten daarvoor instructies geven.".
Art. 72.In artikel 280 van hetzelfde decreet worden de punten 2°, 3° en 92° ingetrokken.
Art. 73.De bijlage bij hetzelfde decreet wordt vervangen door de bijlage die bij dit decreet is gevoegd. HOOFDSTUK 4. - Wijzigingen van het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012
Art. 74.Aan artikel 4, § 1, van het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 wordt een derde lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "De Vlaamse Regering wijst de gemeenten aan die een audiomodule kunnen gebruiken tijdens de stemming voor de verkiezing van de organen, vermeld in artikel 3 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet.".
Art. 75.Artikel 6 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.
Art. 76.Aan artikel 9, § 2, van hetzelfde decreet wordt een tweede lid toegevoegd, dat luidt als volgt: "Voor de gemeenten, vermeld in artikel 4, § 1, derde lid, legt de Vlaamse Regering de auditieve versie van de voorgedragen lijsten met de namen van de kandidaten zoals ze door de kiezer zullen gehoord worden, ter goedkeuring voor aan de voorzitters van de hoofdbureaus, vermeld in paragraaf 1. Elke voorzitter bezorgt zijn eventuele opmerkingen schriftelijk aan de Vlaamse Regering.".
Art. 77.In artikel 10 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid, 3°, worden de woorden "en een printer" opgeheven;2° in het eerste lid wordt punt 4° opgeheven; 3° in het tweede lid wordt de zin "In elk stembureau is één stemhokje uitgerust met een stemcomputer met een handscanner." vervangen door de zin "In elk stemlokaal van de gemeenten, vermeld in artikel 4, § 1, derde lid, is een stemhokje uitgerust met een audiomodule, waarvan de kiezer kan gebruikmaken tijdens het stemproces."; 4° in het vierde lid wordt het woord "honderdtachtig" vervangen door het woord "tweehonderd"; 5° in het vierde lid wordt de zin "De Vlaamse Regering kan beslissen daarvan af te wijken." opgeheven.
Art. 78.Aan artikel 11 van hetzelfde decreet wordt een paragraaf 4 toegevoegd, die luidt als volgt: " § 4. Het gemeentebestuur stelt een coördinator aan die zorgt voor: 1° de organisatie van de opleiding van de voorzitters van de stembureaus;2° de uitvoering van de verplichte technische testen van de apparatuur;3° de opstelling van de apparatuur in de stembureaus;4° de logistieke verbruiksgoederen die nodig zijn op de dag van de verkiezingen;5° hulp bij het gebruik van de apparatuur door de bureauleden; 6° de coördinatie van het melden en het oplossen van technische problemen vóór en op de verkiezingsdag.''.
Art. 79.In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de zinnen "Bij wijze van test brengen de voorzitter en eventueel een of meerdere leden van het stembureau stemmen uit die enkel dienen om na te gaan of de apparatuur correct functioneert. De afgedrukte stembiljetten met de aldus uitgebrachte stemmen worden niet in de stembus gedeponeerd." opgeheven.
Art. 80.In artikel 17 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in paragraaf 1, eerste lid, wordt de zin "De kiezer heeft bovendien de mogelijkheid de inhoud van de barcode op het stembiljet te visualiseren volgens de procedure, vermeld in artikel 18." opgeheven; 2° in paragraaf 1, tweede lid, wordt de zin "Nadat de voorzitter of de door hem aangewezen bijzitter heeft vastgesteld dat de kiezer de stem effectief heeft ingescand, vouwt de kiezer het stembiljet opnieuw dicht met de bedrukte zijde naar binnen en overhandigt het aan de bijzitter, die het stembiljet in de stembus deponeert." vervangen door de zin "Nadat de voorzitter of de door hem aangewezen bijzitter heeft vastgesteld dat de kiezer de barcode effectief heeft ingescand, vouwt de kiezer het stembiljet opnieuw dicht met de bedrukte zijde naar binnen en deponeert hij het stembiljet in de stembus."; 3° in paragraaf 2, eerste lid, 2°, wordt het woord "onvrijwillig" opgeheven;4° in paragraaf 2, eerste lid, wordt punt 3° opgeheven.
Art. 81.Artikel 18 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 18.Voor de gemeenten, vermeld in artikel 4, § 1, derde lid, kan de kiezer aan de voorzitter van het stembureau vragen om gebruik te maken van de audiomodule.".
Art. 82.In artikel 19, tweede lid, van hetzelfde decreet wordt tussen het woord "hertelling" en het woord "kan" de zinsnede ", conform artikel 24, derde lid," ingevoegd.
Art. 83.In artikel 21 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid vervangen door wat volgt: "In afwijking van artikel 142 en 144 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet schakelt de voorzitter van het stembureau na afloop van de stemming de stemcomputers uit, maakt het proces-verbaal op en sluit de toepassing af.".
Art. 84.In artikel 23, § 1, van hetzelfde decreet wordt het tweede lid vervangen door wat volgt: "De stembiljetten die conform artikel 17, § 2, werden geannuleerd, worden in een aparte verzegelde enveloppe gestopt.".
Art. 85.In artikel 28 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° punt 1° wordt vervangen door wat volgt: "1° artikel 42, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid;"; 2° punt 3° wordt vervangen door wat volgt: "3° artikel 44, § 1, derde lid, 1° en 3° ;". HOOFDSTUK 5. - Wijziging van het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges
Art. 86.In artikel 26, eerste lid, van het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges, gewijzigd bij het decreet van 3 juli 2015, wordt punt 1° vervangen door wat volgt: "1° als de verkiezing geheel of gedeeltelijk ongeldig verklaard is, de beslissing van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op dezelfde wijze meegedeeld aan het aftredend raadslid, vermeld in artikel 69, eerste lid, van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, of aan de persoon die de voordrachtsakte van kandidaten aan de voorzitter van het hoofdbureau overhandigt, conform artikel 70 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;". HOOFDSTUK 6. - Slotbepaling
Art. 87.Artikel 2 treedt in werking bij de eerstvolgende algehele vernieuwing van de provincieraden.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 30 juni 2017.
De minister-president van de Vlaamse Regering, G. BOURGEOIS De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, L. HOMANS _______ Nota (1) Zitting 2016-2017. Documenten. - Ontwerp van decreet, 1128 - Nr. 1. - Amendementen, 1128 - Nrs. 2 t.e.m. 4. - Verslag, 1128 - Nr. 5. Amendementen na indiening van het verslag, 1128 - Nr. 6. - Tekst aangenomen door de plenaire vergadering, 1128 - Nr. 7.
Handelingen. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 21 juni 2017.
Bijlage bij het decreet van 30 juni 2017 houdende wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en de rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtscolleges Lijst van de provinciedistricten en de aanwijzing van de provinciedistricthoofdplaats als vermeld in artikel 7, § 1, tweede lid Provincie ANTWERPEN Provinciaal kiesarrondissement Antwerpen
provinciedistrict
gemeente
Antwerpen
Antwerpen (1) (2)
Aartselaar
Boechout
Boom
Borsbeek
Brasschaat
Brecht
Edegem
Essen
Hemiksem
Hove
Kalmthout
Kapellen
Kontich
Lint
Malle
Mortsel
Niel
Ranst
Rumst
Schelle
Schilde
Schoten
Stabroek
Wijnegem
Wommelgem
Wuustwezel
Zandhoven
Zoersel
Zwijndrecht
Provinciaal kiesarrondissement Mechelen-Turnhout
provinciedistrict
gemeente
Mechelen
Mechelen (2)
Berlaar
Bonheiden
Bornem
Duffel
Heist-op-den-Berg
Lier
Nijlen
Putte
Puurs
Sint-Amands
Sint-Katelijne-Waver
Willebroek
Turnhout
Turnhout (2)
Arendonk
Baarle-Hertog
Balen
Beerse
Dessel
Geel
Grobbendonk
Herentals
Herenthout
Herselt
Hoogstraten
Hulshout
Kasterlee
Laakdal
Lille
Meerhout
Merksplas
Mol
Olen
Oud-Turnhout
Ravels
Retie
Rijkevorsel
Vorselaar
Vosselaar
Westerlo
Provincie LIMBURG Provinciaal kiesarrondissement Limburg
provinciedistrict
gemeente
Hasselt
Hasselt (1) (2)
As
Beringen
Diepenbeek
Genk
Gingelom
Halen
Ham
Herk-de-Stad
Heusden-Zolder
Leopoldsburg
Lummen
Nieuwerkerken
Sint-Truiden
Tessenderlo
Zonhoven
Zutendaal
Maaseik
Maaseik (2)
Bree
Bocholt
Dilsen-Stokkem
Hamont-Achel
Hechtel-Eksel
Houthalen-Helchteren
Kinrooi
Lommel
Meeuwen-Gruitrode
Neerpelt
Opglabbeek
Overpelt
Peer
Tongeren
Tongeren (2)
Alken
Bilzen
Borgloon
Heers
Herstappe
Hoeselt
Kortessem
Lanaken
Maasmechelen
Riemst
Voeren
Wellen
Provincie OOST-VLAANDEREN Provinciaal kiesarrondissement Gent
provinciedistrict
gemeente
Gent
Gent (1) (2)
Aalter
Assenede
De Pinte
Deinze
Destelbergen
Eeklo
Evergem
Gavere
Kaprijke
Knesselare
Lochristi
Lovendegem
Maldegem
Melle
Merelbeke
Moerbeke
Nazareth
Nevele
Oosterzele
Sint-Laureins
Sint-Martens-Latem
Waarschoot
Wachtebeke
Zelzate
Zomergem
Zulte
Provinciaal kiesarrondissement Aalst-Oudenaarde
provinciedistrict
gemeente
Aalst-Oudenaarde
Aalst (2)
Brakel
Denderleeuw
Erpe-Mere
Geraardsbergen
Haaltert
Herzele
Horebeke
Kluisbergen
Kruishoutem
Lede
Lierde
Maarkedal
Ninove
Oudenaarde
Ronse
Sint-Lievens-Houtem
Wortegem-Petegem
Zingem
Zottegem
Zwalm
Provinciaal kiesarrondissement Dendermonde-Sint-Niklaas
provinciedistrict
gemeente
Dendermonde-Sint-Niklaas
Sint-Niklaas (2)
Berlare
Beveren
Buggenhout
Dendermonde
Hamme
Kruibeke
Laarne
Lebbeke
Lokeren
Sint-Gillis-Waas
Stekene
Temse
Waasmunster
Wetteren
Wichelen
Zele
Provincie VLAAMS-BRABANT Provinciaal kiesarrondissement Leuven
provinciedistrict
gemeente
Leuven
Leuven (1) (2)
Aarschot
Begijnendijk
Bertem
Bekkevoort
Bierbeek
Boortmeerbeek
Boutersem
Diest
Geetbets
Glabbeek
Haacht
Herent
Hoegaarden
Holsbeek
Huldenberg
Keerbergen
Kortenaken
Kortenberg
Landen
Linter
Lubbeek
Oud-Heverlee
Rotselaar
Scherpenheuvel-Zichem
Tervuren
Tielt-Winge
Tienen
Tremelo
Zoutleeuw
Provinciaal kiesarrondissement HALLE-VILVOORDE
provinciedistrict
gemeente
Halle-Vilvoorde
Vilvoorde (2)
Affligem
Asse
Beersel
Bever
Dilbeek
Drogenbos
Galmaarden
Gooik
Grimbergen
Halle
Herne
Hoeilaart
Kampenhout
Kapelle-op-den-Bos
Kraainem
Lennik
Liedekerke
Linkebeek
Londerzeel
Machelen
Meise
Merchtem
Opwijk
Overijse
Pepingen
Sint-Genesius-Rode
Sint-Pieters-Leeuw
Steenokkerzeel
Ternat
Roosdaal
Wemmel
Wezembeek-Oppem
Zaventem
Zemst
Provincie WEST-VLAANDEREN Provinciaal kiesarrondissement Brugge
provinciedistrict
gemeente
Brugge
Brugge (1) (2)
Beernem
Blankenberge
Damme
Jabbeke
Knokke-Heist
Oostkamp
Torhout
Zedelgem
Zuienkerke
Provinciaal kiesarrondissement Ieper-Oostende-Diksmuide
provinciedistrict
gemeente
Ieper-Oostende-Diksmuide
Oostende (2)
Alveringem
Bredene
De Haan
De Panne
Diksmuide
Gistel
Heuvelland
Houthulst
Ichtegem
Ieper
Koekelare
Koksijde
Kortemark
Langemark-Poelkapelle
Lo-Reninge
Mesen
Middelkerke
Nieuwpoort
Oudenburg
Poperinge
Veurne
Vleteren
Wervik
Zonnebeke
Provinciaal kiesarrondissement Kortrijk-Roeselare-Tielt
provinciedistrict
gemeente
Kortrijk-Roeselare-Tielt
Kortrijk (2)
Anzegem
Ardooie
Avelgem
Deerlijk
Dentergem
Harelbeke
Hooglede
Ingelmunster
Izegem
Kuurne
Ledegem
Lendelede
Lichtervelde
Menen
Meulebeke
Moorslede
Pittem
Oostrozebeke
Roeselare
Ruiselede
Spiere-Helkijn
Staden
Tielt
Waregem
Wevelgem
Wielsbeke
Wingene
Zwevegem
(1) hoofdplaats van de provincie (2) hoofdplaats van het provinciedistrict