gepubliceerd op 04 juni 2009
Decreet betreffende het Psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"
30 APRIL 2009. - Decreet betreffende het Psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.Dit decreet regelt overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet een materie bedoeld in artikel 128, § 1, ervan. HOOFDSTUK I. - Psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"
Art. 2.Het "Centre hospitalier psychiatrique du Chêne aux Haies" wordt overgedragen aan de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré".
De instelling van openbaar nut blijft evenwel bestaan in haar hoedanigheid van werkgever van het statutaire personeel bedoeld in artikel 4, § 2, van dit decreet.
De overdrachtmodaliteiten zijn het voorwerp van een overeenkomst tussen het Gewest en de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré".
De overeenkomst vermeldt o.a. de modaliteiten voor de betaling van de subsidies, voor de terugbetaling van de lonen van het statutaire personeel, voor de verbintenis tot voortzetting van de activiteit van het Centrum en de aanwezigheid van een afgevaardigde van de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" als adviseur binnen de raad van bestuur van de instelling van openbaar nut.
Art. 3.De roerende en onroerende goederen van het "Centre hospitalier psychiatrique du Chêne aux Haies", alsook het geheel van de activa en passiva ervan, worden aan de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" afgestaan.
Art. 4.§ 1. De contractuele personeelsleden van het "Centre hospitalier psychiatrique du Chêne aux Haies" worden door de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" overgenomen. § 2. De statutaire personeelsleden van het "Centre hospitalier psychiatrique du Chêne aux Haies" mogen kiezen tussen een opdracht van algemeen belang bij de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" en een overplaatsing naar het Psychiatrisch ziekenhuis "Les Marronniers".
Het personeelslid dat niet zelf beslissen kan, wordt door de Regering aangesteld hetzij op een betrekking binnen haar diensten, hetzij op een betrekking bij een instelling van openbaar nut die onder het Gewest ressorteert.
De statutaire personeelsleden blijven onderworpen aan het statuut dat op hen toepasselijk is op de datum van inwerkingtreding van dit decreet en aan de wijzigingen hiervan.
Die personeelsleden behouden hun graad en hoedanigheid. Zij behouden ten minste de bezoldiging en de anciënniteit die ze haden of verkregen zouden hebben indien zij in hun dienst van herkomst het ambt hadden blijven uitoefenen dat zij op de datum van de afschaffing van hun instelling bekleedden. § 3. Er kunnen bevorderingen toegekend worden aan de statutaire personeelsleden die ter beschikking van de intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré" gesteld worden, op voorstel van haar organen. HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aangebracht in het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest
Art. 5.In artikel 2 van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest wordt punt 3° vervangen als volgt en wordt een punt 4° ingevoegd : "3° "de wetgeving op de ziekenhuizen" : de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008; 4° "de begroting van de financiële middelen" : de begroting bedoeld in artikel 95 van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008."
Art. 6.Het opschrift van Hoofdstuk II van hetzelfde decreet wordt vervangen als volgt : "HOOFDSTUK II. - Oprichting van de centra"
Art. 7.In artikel 3 van hetzelfde decreet worden de woorden "centre hospitalier psychiatrique "Les Marronniers" vervangen door de woorden "centre régional de soins psychiatriques "Les Marronniers", afgekort CRP "Les Marronniers".
Art. 8.Tussen artikel 3 en artikel 4 van hetzelfde decreet wordt een nieuw hoofdstukopschrift ingevoegd, luidend als volgt : "HOOFDSTUK IIbis. - Opdrachten van het CRP "Les Marronniers"
Art. 9.In artikel 4 van hetzelfde decreet wordt het eerste lid vervangen als volgt : "Het centrum wordt belast met het beheer van het psychiatrisch ziekenhuis, van de afdeling sociale defensie en van het psychiatrische verzorgingstehuis."
Art. 10.In artikel 5 van hetzelfde decreet worden het tweede en het derde lid vervangen als volgt : "Het centrum mag deelnemen in een publiekrechtelijke vereniging of in een vereniging zonder winstoogmerk opgericht met andere overheden en/of andere rechtspersonen dan die met een winstoogmerk, met als opdrachten : 1° de sociaal-medische creatie of de hulpverlening bij het beheer; 2° de gezamenlijke oprichting van een bijkomende dienst i.v.m. de uitoefening van zijn opdracht; 3° de aankoop of het gemeenschappelijk beheer van een medische apparatuur of van medisch-technische dienst."
Art. 11.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt artikel 6 opgeheven.
Art. 12.Artikel 7 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest wordt vervangen als volgt : "
Art. 7.Wat uitsluitend het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" betreft, is alleen de Regering bevoegd voor de volgende aangelegenheden : 1° de opstelling van het ontwerp van jaarlijkse begroting dat ter goedkeuring aan het Waals Parlement voorgelegd wordt; 2° de machtiging om elk contract of elke overeenkomst van 620.000 euro of meer (excl. BTW) te sluiten; 3° de machtiging om elke lening aan te gaan."
Art. 13.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt het opschrift van afdeling 2 vervangen als volgt : "Afdeling 2 - Raad van bestuur van het CRP "Les Marronniers"."
Art. 14.In artikel 8, § 1, van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt het tweede lid opgeheven.
Art. 15.In artikel 8 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt paragraaf 2 vervangen als volgt : "§ 2. De vergaderingen van de Raad van bestuur worden met raadgevende stem bijgewoond door : 1° de directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal;2° de hoofdgeneesheer;3° het hoofd van het departement verpleegkunde;4° de directeur van de paramedische en psychosociale diensten;5° een vertegenwoordiger van de DG05 Plaatselijke Besturen, Sociale Actie en Gezondheid, met minstens de rang van directeur;6° de twee regeringscommissarissen die bij het centrum aangewezen zijn; 7° een vertegenwoordiger per representatieve vakorganisatie, als waarnemer."
Art. 16.Artikel 9 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt gewijzigd als volgt : "De voorzitter en de twee ondervoorzitters van de raad van bestuur worden door de Regering aangewezen onder de leden bedoeld in artikel 8, § 1, 1° en 2°, en vormen samen met de de directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal een bureau."
Art. 17.In artikel 10 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, worden de §§ 2 tot 5 opgeheven.
Art. 18.Artikel 12 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 12.§ 1. Overeenkomstig de artikelen 15, § 1, en 16, van de wetgeving op de ziekenhuizen en onverminderd de bevoegdheden van de medische raad, wordt de Raad van bestuur belast met het beheer van het Centrum en beschikt hij daartoe over de middelen die nodig zijn voor de administratie van het Centrum, met name : 1° het voorstel van voorontwerp van jaarlijkse begroting en het driejaarlijkse strategisch plan die aan de Regering overgelegd moeten worden;2° de besluitvorming betreffende de verbouwing en de afschaffing van bestaande diensten, afdelingen, functies en programma's, de oprichting van nieuwe diensten, afdelingen, functies en programma's en de uitbreiding of de beperking van de capaciteit van het centrum, binnen de perken en onder de voorwaarden van de wetgeving en de regelgeving die op dat gebied van kracht zijn;3° de overlegging van het bouw- en investeringsprogramma aan de Minister, voor zover het centrum betrokken is;4° de aanwijzing van de hoofdgeneesheer en van de geneesheren diensthoofden;5° de werving of de indienstneming, de bevordering en het ontslag van de personeelsleden; 6° het sluiten van overeenkomsten met andere ziekenhuizen of andere verzorgingsinrichtingen i.v.m. zorgverstrekking en vorming; 7° de toekenning van bevoegdheden aan het directiecomité op zijn verzoek;8° wat de overheidsopdrachten betreft : - de goedkeuring van het voorwerp van de overheidsopdracht, voor zover de uitgave hoger is dan de bedragen bedoeld in artikel 120 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 en in artikel 108 van het koninklijk besluit van 10 januari 1996; - de selectie van de kandidaten voor een overheidsopdracht; - de toewijzing van de overheidsopdracht, voor zover de uitgave het bedrag van 250.000 euro (excl. BTW) overschrijdt; 9° het sluiten van de leningen die nodig zijn voor de investeringen en voor de werking, mits toestemming van de Regering;10° de beslissing waarbij het centrum participaties neemt in het kapitaal van andere instellingen of maatschappijen met het oog op de uitvoering van zijn opdracht, zoals bepaald bij dit decreet, mits toestemming van de Regering;11° de vastlegging van de lijst van de niet-invorderbare schuldvorderingen. § 2. De raad van bestuur kan zijn bevoegheden die in § 1, 5°, vastliggen, geheel of gedeeltelijk aan het Bureau overdragen.
Wat betreft de overheidsopdrachten bedoeld in § 1, 8°, worden de volgende bevoegdheden door de raad van bestuur aan de directeur-generaal overgedragen : - de keuze van de wijze van toewijzing, de bepaling van het bestek en de tenuitvoerlegging van de procedure, desgevallend, na goedkeuring van het voorwerp van de overheidsopdracht door het Directiecomité of door de raad van bestuur; - de overheidsopdrachten toewijzen voor zover de uitgave niet meer bedraagt dan 250.000 euro (excl. BTW). De directeur-generaal geeft de Raad van bestuur om de drie maanden kennis van die uitgaven. § 3. De Regering kan de in de §§ 1, 8°, en 2, bedoelde bedragen wijzigen om ze in overeenstemming te brengen met de koninklijke besluiten genomen krachtens de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten."
Art. 19.In artikel 13 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, worden de woorden ", §§ 1, 2 en 3, mogen niet aanwezig zijn" vervangen door de woorden ", alsook de secretaris van de raad van bestuur, mogen niet aanwezig zijn".
Art. 20.In artikel 15 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, worden de woorden "directeur van dat ziekenhuis" vervangen door de woorden "directeur-generaal".
Art. 21.Artikel 16, § 1, tweede lid, van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "De Raad brengt advies uit binnen twee maanden na ontvangst van het verzoek, behalve als de Regering een andere termijn vastlegt. Bij gebrek aan advies binnen die termijn wordt de formaliteit geacht te zijn vervuld."
Art. 22.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt na artikel 17 een afdeling 2/1 met de artikelen 17/1 tot 17/7 ingevoegd, luidend als volgt : "Afdeling 2/1. - Raad van bestuur van het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"."
Art. 17/1.Het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies" wordt bestuurd door een raad van bestuur samengesteld uit zes leden die door de Regering aangewezen worden. De vergaderingen van de raad van bestuur worden bijgewoond door een afgevaardigde van de Intercommunale "Centre hospitalier universitaire Ambroise Paré", die raadgevende stem heeft.
De Regering wijst onder de bestuurders een voorzitter en een ondervoorzitter aan.
Art. 17/2.De leden van de raad van bestuur worden aangewezen voor een mandaat van vijf jaar.
Het mandaat is hernieuwbaar.
Art. 17/3.De leden van de Raad van bestuur bedoeld in artikel 17/1 mogen op de datum van hun aanwijzing niet ouder zijn dan vijfenzestig jaar.
Art. 17/4.De raad van bestuur beschikt over alle middelen die nodig zijn voor de administratie van het OIP.
Art. 17/5.De leden van de raad van bestuur mogen niet aanwezig zijn op de raad van bestuur bij de behandeling of de bespreking van een punt betreffende een aangelegenheid waarbij ze een rechtsreeks belang hebben, hetzij persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde, bestuurder of personeelslid van elk ander ziekenhuis of van elke andere verzorgingsinstelling of -dienst.
Art. 17/6.De raad van bestuur maakt zijn huishoudelijk reglement op en legt het ter goedkeuring voor aan de Regering.
Art. 17/7.De Regering bepaalt het bedrag van de vergoedingen en van het presentiegeld dat aan de leden van de raad van bestuur en aan de Regeringscommissarissen toegekend moet worden."
Art. 23.In hoofdstuk III van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt het opschrift van afdeling 3 vervangen als volgt : "Dagelijks beheer van het CRP "Les Marronniers"."
Art. 24.In hoofdstuk III, afdeling 3, van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt het opschrift van onderafdeling I vervangen als volgt : "Algemene directie van het centrum".
Art. 25.Artikel 18 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 18.Het centrum wordt door een directeur-generaal geleid.
Hij wordt bijgestaan door een adjunct-directeur-generaal.
De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal worden op de voordracht van de raad van bestuur door de Regering aangewezen na afloop van een procedure die door de Regering bepaald wordt."
Art. 26.Artikel 19 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 19.De directeur-generaal en de adjunct-directeur-generaal staan onder het gezag van de raad van bestuur.
De directeur-generaal voert de beslissingen van de raad van bestuur uit in nauwe samenwerking met het Directiecomité bedoeld in artikel 22.
Hij geeft de raad van bestuur alle informatie die nodig is voor de werking van het centrum. Hij zorgt ervoor dat het verslag over de activiteiten van het directiecomité op elke vergadering van de raad van bestuur een agendapunt vormen.
De directeur-generaal leidt het personeel en neemt het beheer van de dagelijkse activiteit waar onder het gezag en het toezicht van de raad van bestuur.
De directeur-generaal zit het basisoverlegcomité voor.
De raad van bestuur kan, onder de voorwaarden die hij stelt, de directeur-generaal ertoe machtigen een deel van zijn bevoegdheden alsook de ondertekening van bepaalde stukken en briefwisselingen te delegeren.
De directeur-generaal vertegenwoordigt het centrum in de gerechtelijke en extragerechtelijke akten en handelt op geldige wijze in eigen naam en voor eigen rekening zonder het bewijs van een beslissing van de raad van bestuur te moeten leveren.
De adjunct-directeur-generaal staat de directeur-generaal bij in de uitvoering van de taken die hem toegewezen worden op basis van de takenverdeling die door de raad van bestuur bepaald wordt op voorstel van de directeur-generaal.
In geval van verhindering van de directeur-generaal worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door de adjunct-directeur-generaal, of bij diens verhindering, door een personeelslid van het centrum dat door de raad van bestuur aangewezen wordt."
Art. 27.De artikelen 20 en 21 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, worden opgeheven.
Art. 28.In hoofdstuk III, afdeling 3, van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt het opschrift van onderafdeling 2 vervangen als volgt : "Het Directiecomité".
Art. 29.Artikel 22 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 22.Binnen het centrum wordt een directiecomité opgericht dat de directeur-generaal zal bijstaan.
Het Directiecomité is samengesteld uit de directeur-generaal van het centrum, de adjunct-directeur-generaal, de hoofdgeneesheer, het hoofd van het verpleegkundig departement, de directeur van het paramedisch en psychosociaal departement, de financiële directeur, de administratieve directeur en de ziekenhuisapotheker.
De directeur-generaal zit het Directiecomité voor.
Het Directiecomité kan elke persoon met nuttige informatie op één van zijn vergaderingen uitnodigen."
Art. 30.De artikelen 23, 25, 26 en 27 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, worden opgeheven.
Art. 31.Artikel 28 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 28.Het Directiecomité maakt zijn huishoudelijk reglement op en legt het ter goedkeuring voor aan de raad van bestuur."
Art. 32.Artikel 30 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 30.§ 1. De lasten i.v.m. de uitvoering van de opdrachten van het CRP "Les Marronniers" worden gedekt door : 1° ontvangsten uit zijn activiteiten;2° ontvangsten uit zijn patrimonium en zijn schatkist;3° niet opgebruikte saldi van de vorige boekjaren;4° een kapitaalfonds ten laste van het Gewest of een subsidiefonds;5° giften et legaten;6° leningen aangegaan om zijn doel te verwezenlijken. De Regering mag de gewestelijke waarborg voor de in het vorige lid bedoelde leningen geven naar rato van een bedrag dat vastgelegd wordt bij de aanneming van de gewestelijke begroting. § 2. De raad van bestuur van het CRP "Les Marronniers" zorgt ervoor dat de vastleggingen en ordonanceringen van uitgaven van het centrum i.v.m. de uitvoering van zijn opdrachten binnen de perken van zijn begrotingsontvangsten gehouden worden.
Indien het resultaat van het boekjaar deficitair is, legt de Raad van bestuur binnen de maand nadat hij de rekeningen heeft vastgelegd een rapport met de rechtvaardiging van het tekort aan de Minister over, waarbij de elementen die niet gedekt worden door de begroting van de financiële middelen of door andere ontvangsten uit de wettelijke opdrachten van het centrum apart gehouden worden.
Op voorstel van de Minister kan de Regering aanvaarden om een deel of het geheel van het tekort ten laste te nemen.
Afgezien van het resultaat van het boekjaar kan de Regering, op voorstel van de Minister en op verzoek van de raad van bestuur van het centrum, elke uitgave die resulteert uit een gewestelijke decreets- of reglementsbepaling of uit een sociaal akkoord met een bijzondere ontvangst dekken voor zover ze nog niet volledig gedekt is door een andere financieringsbron."
Art. 33.In hoofdstuk VI van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, vormen de artikelen 31 tot 37 een nieuwe afdeling 1, luidend als volgt : "Afdeling 1. - Het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"."
Art. 34.In hoofdstuk VI van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt na artikel 37 een afdeling 2 met de artikelen 37/1 tot 37/8 ingevoegd, luidend als volgt : "Afdeling 2. - Het CRP "Les Marronniers"
Art. 37/1.§ 1. De controle op het centrum wordt door de Regering uitgeoefend via twee commissarissen die zij aanwijst en die hun opdracht vervullen overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet. § 2. Wanneer de raad van bestuur vergeten heeft een maatregel te nemen of een bij wet, decreet of besluit bepaalde akte uit te voeren, kan de Regering hem aanmanen de maatregel te nemen of de akte uit voeren binnen een welbepaalde termijn.
Indien de raad van bestuur na afloop van de termijn de maatregel niet heeft genomen of de akte niet heeft uitgevoerd, kan de Regering zich in zijn plaats stellen.
De beslissing wordt aan het Waals Parlement overgemaakt.
Art. 37/2.Het ontwerp van jaarbegroting van het centrum wordt door de Regering opgemaakt op voorstel van de raad van bestuur van het centrum. Het wordt bij het ontwerp van algemene uitgavenbegroting van het Waalse Gewest gevoegd en ter goedkeuring aan het Waals Parlement voorgelegd.
Art. 37/3.Het gebrek aan goedkeuring op de eerste dag van het begrotingsjaar vormt geen beletsel voor het gebruik van de kredieten waarin het begrotingsontwerp voorziet, tenzij het gaat om uitgaven van een nieuw principe die niet toegelaten worden door de begroting van het vorige jaar.
Indien de kredietoverschrijdingen een hogere financiële tegemoetkoming van het Gewest tot gevolg hebben dan die waarin zijn begroting voorziet, moeten ze vooraf goedgekeurd worden door de stemming van een overeenstemmend krediet op de begroting van het Gewest.
Art. 37/4.De raad van bestuur bezorgt de Regering periodieke toestanden, minstens om de zes maanden, en een jaarverslag over de activiteiten van het centrum. De Regering bepaalt de modellen van de over te leggen instrumentenborden op basis van de van kracht zijnde wetgeving op de ziekenhuizen.
De Raad van bestuur maakt uiterlijk 30 juni van het jaar na dat van het beheer de jaarlijkse uitvoeringsrekening van zijn begroting, de balans en de resultatenrekening op, overeenkomstig de bepalingen van de wetgeving op de ziekenhuizen.
De balans en de resultatenrekening zijn het voorwerp van een ontwerp van decreet houdende begrotingsregeling, dat als bijlage bij de algemene rekening van het Waalse Gewest aan het Waals Parlement overgelegd wordt.
Art. 37/5.De Regering organiseert de controle op de vastleggingen.
Art. 37/6.De Regering bepaalt de regels betreffende : 1° de overlegging van de begroting;2° de boekhouding;3° de overlegging van de rekeningen;4° de periodieke toestanden en verslagen. De Regering bepaalt de regels betreffende de wijze van schatting van de bestanddelen van het patrimonium en de wijze van berekening en de vastlegging van het maximumbedrag van de reserves en voorschotten die nodig zijn vanwege de aard van de activiteiten van de instelling.
Art. 37/7.Het centrum gebruikt zijn activa en beschikbare middelen slechts om de opdrachten te vervullen die hem bij dit decreet toegewezen worden.
Art. 37/8.De Regering bepaalt de modaliteiten voor de controle die uitgevoerd moet worden door de bedrijfsrevisoren, leden van het Instituut van bedrijfsrevisoren, die zij aanwijst."
Art. 35.Artikel 38 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt opgeheven.
Art. 36.Hoofdstuk VII van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt aangevuld met een nieuwe afdeling 1, luidend als volgt : "Afdeling 1. - Het psychiatrisch ziekenhuis "Le Chêne aux Haies"."
Art. 37.Artikel 39 van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt vervangen als volgt : "
Art. 39.Het overgedragen personeel behoudt de hoedanigheid, de bezoldiging en de anciënniteit die het voor zijn overplaatsing had.
Het behoudt de voordelen i.v.m. de uitoefening van een ambt slechts voor zover de desbetreffende toekenningsvoorwaarden behouden worden in het centrum."
Art. 38.In hoofdstuk VII van hetzelfde decreet, vervangen bij het decreet van 13 maart 2003 houdende wijziging van het decreet van 6 april 1995 betreffende het beheer van de psychiatrische ziekenhuizen van het Waalse Gewest, wordt na artikel 39 een afdeling 2 met de artikelen 39/1 en 40 ingevoegd, luidend als volgt : "Afdeling 2. - Het CRP "Les Marronniers" "
Art. 39/1.Het administratief en geldelijk statuut en de personeelsformatie van het centrum worden door de Regering vastgelegd.
Boek III "verlofdagen en andere afwezigheden van de personeelsleden" van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 houdende de Waalse ambtenarencode is toepasselijk op de personeelsleden van het centrum. " ".
Art. 39.In artikel 3, § 1, van het decreet van 12 februari 2004 betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet, worden de punten 2° en 3° geschrapt.
Art. 40.Artikel 1 van het decreet van 22 januari 1998 betreffende het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut die onder het Waalse Gewest ressorteren wordt aangevuld met een punt 17°, luidend als volgt : " le centre régional de soins psychiatriques "Les Marronniers".
Art. 41.Artikel 16 van het besluit van de Waalse Regering van 27 maart 2009 tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 18 december 2003 betreffende de voorwaarden van indienstneming en de administratieve en geldelijke toestand van de contractuele personeelsleden is toepasselijk op het personeel van het centrum.
Art. 42.Dit decreet treedt in werking op 1 juli 2009, met uitzondering van artikel 40, dat in werking treedt op de door de Regering vastgelegde datum en binnen hoogstens een jaar, met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit decreet.
Namen, 30 april 2009.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, A. ANTOINE De Minister van Begroting, Financiën en Uitrusting, M. DAERDEN De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, Ph. COURARD De Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en Patrimonium, J.-C. MARCOURT De Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Minister van Vorming, M. TARABELLA De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, D. DONFUT De Minister van Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Leefmilieu en Toerisme B. LUTGEN Nota (1) Zitting 2008-2009. Stukken van het Waals Parlement 974 (2008-2009). Nrs. 1 tot 11.
Volledig verslag, openbare vergadering van 1 april 2009.
Bespreking - Stemmingen.