gepubliceerd op 17 mei 2017
Decreet houdende wijziging van het decreet van 1 februari 2008 tot regeling van de organisatie en de werking van de instanties belast met de coördinatie en het beheer van de steun uit de Structuurfondsen die de Europese Unie ter beschikking stelt van het alternerend secundair onderwijs, het technisch secundair en beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan, het gespecialiseerd secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en het hoger onderwijs
29 MAART 2017. - Decreet houdende wijziging van het decreet van 1 februari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/02/2008 pub. 03/04/2008 numac 2008029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de organisatie en de werking van de instanties belast met de coördinatie en het beheer van de steun uit de Structuurfondsen die de Europese Unie ter beschikking stelt van het alternerend secundair onderwijs, het technisch secundair en beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan, het gespecialiseerd secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en het hoger onderwijs sluiten tot regeling van de organisatie en de werking van de instanties belast met de coördinatie en het beheer van de steun uit de Structuurfondsen die de Europese Unie ter beschikking stelt van het alternerend secundair onderwijs, het technisch secundair en beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan, het gespecialiseerd secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en het hoger onderwijs (1)
Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen, en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :
Artikel 1.In artikel 17 van het decreet van 1 februari 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/02/2008 pub. 03/04/2008 numac 2008029183 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot regeling van de organisatie en de werking van de instanties belast met de coördinatie en het beheer van de steun uit de Structuurfondsen die de Europese Unie ter beschikking stelt van het alternerend secundair onderwijs, het technisch secundair en beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan, het gespecialiseerd secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en het hoger onderwijs sluiten tot regeling van de organisatie en de werking van de instanties belast met de coördinatie en het beheer van de steun uit de Structuurfondsen die de Europese Unie ter beschikking stelt van het alternerend secundair onderwijs, het technisch secundair en beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan, het gespecialiseerd secundair onderwijs, het onderwijs voor sociale promotie en het hoger onderwijs, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° Het punt 4° wordt vervangen door hetgeen volgt : "4° "Coördinatie- en beheerscentrum" : het orgaan dat opgericht is bij de Algemene directie voor het niet verplicht onderwijs van het ministerie van de Franse Gemeenschap, om op te treden als aangesteld bemiddelaar tussen de schoolinrichtingen, de inrichtende machten, de onderwijsnetten, de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen, en, enerzijds, de minister, anderzijds, de coördinatiebesturen.De oprichting van het coördinatie- en beheerscentrum is in overeenstemming met de bepalingen van de Verordening (EU) Nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad die voorziet in de mogelijkheid om "bemiddelende instanties" op te richten, die onder de verantwoordelijkheid van een beheeroverheid en een getuigschriften-uitreikende overheid optreden en die voor de rekening van deze opdrachten uitvoert in verband met de verwezenlijking van operaties door de begunstigden;"; 2° bij punt 6°, worden de woorden "in het kader van de programma's voor gemeenschapsinitiatieven en de programma's voor gemeenschapsacties" vervangen door de woorden "in het kader van de Europese programma's".
Art. 2.In artikel 20, § 2, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° punt 2° wordt vervangen door hetgeen volgt : "de adjunct-directeur-generaal van de algemene dienst voor het onderwijs voor sociale promotie, die er het ondervoorzitterschap van waarneemt"; 2° punt 3° wordt vervangen door hetgeen volgt : "De inspecteur belast met de coördinatie van de inspectie op het niveau van het onderwijs voor sociale promotie en van het afstandsonderwijs of zijn afgevaardigde;"; 3° punt 7° wordt vervangen door hetgeen volgt : "de directeur van het ESF-Agentschap of zijn afgevaardigde";4° in punt 10° wordt het aantal "24" vervangen door het aantal "24bis"; 5° Er wordt een punt 12° toegevoegd, luidend als volgt : "De pedagogische en technische deskundigen bedoeld bij artikel 27, naargelang de projecten waarmee ze belast worden.".
Art. 3.In artikel 21, wordt een streepje toegevoegd, luidend als volgt : "de Europese mobiliteit van de stagiair(e)s van het onderwijs voor sociale promotie te behartigen en, in functie van de beschikbaarheid van begrotingsmiddelen, ze te steunen in de organisatie en het beheer van de schoolinrichtingen die zich hebben ingeschreven voor een Europees mobiliteitsplan;".
Art. 4.In artikel 22 van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht : In § 1, worden de woorden "waarbij de datum van de poststempel geldt als verzendingsdatum," worden geschrapt. § 4 wordt vervangen door hetgeen volgt : " § 4. Er wordt een uitvoerend bureau opgericht, hierna " het bureau " genoemd, samengesteld als volgt : 1° de administratieve coördinator bedoeld in artikel 24, die er de coördinatie van waarneemt;2° de administratieve adjunct-coördinator bedoeld in artikel 24bis die, in voorkomend geval, voor de coördinatie ervan zorgt;3° de opdrachthouders bedoeld bij artikel 26;4° de technische en pedagogische deskundigen en de contractuele personeelsleden die in het coördinatie- en beheerscentrum werken. De afgevaardigde van de minister kan de vergaderingen van het bureau bijwonen.
De opdrachten van het bureau zijn de volgende : 1° de agenda voorstellen en de vergaderingen van het coördinatie- en beheerscentrum voorbereiden;2° de opdrachten toevertrouwd door het coördinatie- en beheerscentrum uitvoeren; 3° de beslissingen van het coördinatie- en beheerscentrum uitvoeren.".
In § 5, worden de woorden "van de algemene directie voor het niet verplicht onderwijs" vervangen door de woorden "van het bureau van het coördinatie- en beheerscentrum".
Art. 5.Artikel 24 van hetzelfde decreet wordt vervangen door hetgeen volgt : "
Art. 24.Het administratieve beheer en de administratieve coördinatie van de projecten worden waargenomen door een administratieve coördinator, die de ondervoorzitter van het coördinatie- en beheerscentrum is. Bij zijn opdracht wordt hij bijgestaan door een adjunct-administratieve coördinator.".
Art. 6.Er wordt een artikel 24bis in hetzelfde decreet ingevoegd, luidend als volgt : "
Art. 24bis.De adjunct-administratieve coördinator wordt gekozen onder de personeelsleden van het bestuur of onder de personeelsleden van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs.
Het coördinatie- en beheerscentrum bepaalt het ambts- en wervingsprofiel.
Als het gaat om een personeelslid van het bestuur, is de adjunct-administratieve coördinator als directeur-deskundige aangeworven. Zijn werving geschiedt volgens de procedures die binnen het ministerie gelden.
Hij heeft recht op de terugbetaling van zijn reiskosten en op de verblijfsvergoedingen onder de voorwaarden gesteld bij de bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van rang 12 van het ministerie van de Franse Gemeenschap. Zijn administratieve standplaats is de zetel van het coördinatie- en beheerscentrum .
Als het gaat om een personeelslid van het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde onderwijs, stelt de minister een adjunct-administratieve coördinator aan op de voordracht van het coördinatie- en beheerscentrum. Deze krijgt verlof wegens opdracht in het belang van het onderwijs en geniet bovendien een toelage die gelijk is aan het verschil tussen de wedde of de weddesubsidie van de weddeschaal die overeenstemt met het ambt van directeur in het onderwijs voor sociale promotie van het hoger secundair onderwijs en deze die hij in zijn ambt geniet. Hij heeft recht op dezelfde forfaitaire maandelijkse vergoeding als deze die de opdrachthouders genieten. De verlof- en vakantieregeling die hij geniet is deze van het ministerie. Hij heeft recht op de terugbetaling van zijn reiskosten en op de verblijfsvergoedingen onder de voorwaarden gesteld in de bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het ministerie van de Franse Gemeenschap. Daartoe wordt hij gelijkgesteld met de ambtenaren van rang 12 en is zijn administratieve standplaats de zetel van het coördinatie- en beheerscentrum .
De adjunct-administratieve coördinator is belast met het dagelijks beheer en de uitvoering van de beslissingen van het coördinatie- en beheerscentrum alsook met de administratieve cel bestaande uit de opdrachthouders, de deskundigen en de contractuele personeelsleden.".
Art. 7.In artikel 25 van hetzelfde decreet, worden de woorden "de pedagogische bestuurder van het onderwijs voor sociale promotie" vervangen door de woorden "de inspecteur belast met de coördinatie van de inspectie op het niveau van het onderwijs voor sociale promotie en het afstandsonderwijs".
Art. 8.De titel "Afdeling II. - Opdrachthouders", van hetzelfde decreet, wordt vervangen door de titel "Afdeling II. - Opdrachthouders en pedagogische en technische deskundigen".
Art. 9.Artikel 26 van hetzelfde decreet wordt vervangen door hetgeen volgt : "
Art. 26.Het coördinatie- en beheerscentrum beschikt over twee opdrachthouders. Ze worden door de minister aangesteld op de voordracht van het coördinatie- en beheerscentrum. Het zorgt ook voor het ambts- en wervingsprofiel.
De opdrachthouders worden in verlof wegens opdracht in het belang van het onderwijs gesteld en worden onder de verantwoordelijkheid van de administratieve coördinator geplaatst bedoeld bij artikel 24. Ze hebben recht op de forfaitaire maandelijkse vergoeding die opdrachthouders genieten. De verlof- en vakantieregeling is deze van het ministerie.
Hun administratieve standplaats is hun woonplaats. Mits inachtneming van de bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het ministerie van de Franse Gemeenschap, hebben ze recht op : - de terugbetaling van hun reiskosten; - de verblijfsvergoedingen wat betreft de prestaties verricht op de administratieve zetel van het coördinatie- en beheerscentrum.
De opdrachthouders worden belast met de verwezenlijking van alle stappen in verband met de opvatting, informatie, het uitwerken, het toezicht en de evaluatie betreffende de projecten die door Europese fondsen worden medegefinancierd.".
Art. 10.Artikel 27 van hetzelfde decreet wordt vervangen door hetgeen volgt : "
Art. 27.Het coördinatie- en beheerscentrum kan beslissen pedagogische en technische deskundigen aan te werven voor projecten die specifieke behoeften met zich meebrengen of voor specifieke opdrachten.
Ze worden door het coördinatie- en beheerscentrum aangeworven op basis van een ambtsprofiel dat door het centrum wordt bepaald in verband met de projecten die specifieke behoeften met zich meebrengen of voor specifieke opdrachten.
De pedagogische en technische deskundigen staan onder de verantwoordelijkheid van de administratieve coördinator bedoeld bij artikel 24. De verlof- en vakantieregeling wordt bepaald in verband met de aard van de expertise, ze wordt in het ambtsprofiel bepaald.
Hun administratieve standplaats is deze van het coördinatie- en beheerscentrum . Mits inachtneming van de bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van het ministerie van de Franse Gemeenschap, hebben ze recht op : - de terugbetaling van hun reiskosten; - de verblijfsvergoedingen.".
Art. 11.Artikel 28 van hetzelfde decreet wordt opgeheven.
Art. 12.Artikel 29 van hetzelfde decreet wordt vervangen door hetgeen volgt : "
Art. 29.De bedragen bepaald door de Europese Commissie op grond van de aanvragen om bijstand worden, na aftrek van de bedragen die bestemd zijn voor de globale projecten die rechtstreeks door het coördinatie- en beheerscentrum worden beheerd, voor de werkingskosten van het coördinatie- en beheerscentrum, voor de wedden van de opdrachthouders, de deskundigen en het contractueel personeel, voor de terugbetaling van de reiskosten en de verblijfsvergoedingen, verdeeld over het onderwijsnet van de Franse Gemeenschap en de vertegenwoordigings- en coördinatieorganen, volgens een sleutel die, afzonderlijk, per zone bepaald in het operationeel plan dat in Franstalig België geldt, vastgesteld wordt, op grond van de volgende criteria : a) in verhouding tot 50 % van de organieke dotaties van de inrichtingen gelegen in elke zone;b) in verhouding tot 25 % van de lestijden die door de inrichtingen gelegen in iedere zone worden georganiseerd met de steun van de Europese fondsen gedurende het voorlaatste kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar gedurende hetwelk de sleutel wordt toegepast;c) in verhouding tot 25 % van het aantal werkzoekenden die in de inrichtingen gelegen in iedere zone ingeschreven zijn in de loop van het voorlaatste kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar gedurende hetwelk de sleutel wordt toegepast. Om uitzonderlijke redenen die degelijk met redenen omkleed moeten worden, kan het coördinatie- en beheerscentrum beslissen, in het kader van eenzelfde project, de middelen anders over de inrichtingen van de onderwijsnetten te verdelen zonder dat dit een impact zou hebben op de berekening van punt b) van het eerste lid.
Art. 13.In artikel 32 van hetzelfde decreet, worden de woorden "in verband met de werkingskosten" vervangen door de woorden "in verband met mogelijke werkingskosten".
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Brussel, 29 maart 2017.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente en Minister van Cultuur en Kind, A. GREOLI De Vice-President, Minister van Hoger Onderwijs, Onderzoek en Media, J.-Cl. MARCOURT De Minister van Hulpverlening aan de Jeugd, Justitiehuizen, Sport en Promotie van Brussel, R. MADRANE De Minister van Onderwijs, M.-M. SCHYNS De Minister van Begroting, Ambtenarenzaken en Administratieve Vereenvoudiging, A. FLAHAUT De Minister van Onderwijs voor sociale promotie, Jeugd, Vrouwenrechten en Gelijke Kansen, I. SIMONIS _______ Nota (1) Zitting 2016-2017. Stukken van het Parlement. - Ontwerp van decreet, nr. 404-1. - Verslag nr. 404-2.
Integraal verslag. - Bespreking en aanneming. Vergadering van 29 maart 2017.