Etaamb.openjustice.be
Decreet van 29 april 2024
gepubliceerd op 22 oktober 2024

Decreet tot wijziging van de artikelen 1, 2, 32, 83 en 92 van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunning en tot invoeging van een artikel 86bis

bron
waalse overheidsdienst
numac
2024009682
pub.
22/10/2024
prom.
29/04/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 APRIL 2024. - Decreet tot wijziging van de artikelen 1, 2, 32, 83 en 92 van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunning en tot invoeging van een artikel 86bis (1)


Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:

Artikel 1.Bij dit decreet wordt Richtlijn (EU) 2023/2413 van het Europees Parlement en de Raad van 18 oktober 2023 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2018/2001, Verordening (EU) 2018/1999 en Richtlijn 98/70/EG wat de bevordering van energie uit hernieuwbare bronnen betreft, en tot opheffing van Richtlijn (EU) 2015/652 van de Raad gedeeltelijk omgezet.

Art. 2.Artikel 1 van het decreet van 11 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 11/03/1999 pub. 08/06/1999 numac 1999027439 bron ministerie van het waalse gewest Decreet betreffende de milieuvergunning sluiten betreffende de milieuvergunning wordt aangevuld met een 34° en een35°, luidend als volgt: "34° "repowering": het vernieuwen van hernieuwbare energie producerende elektriciteitscentrales, met inbegrip van de volledige of gedeeltelijke vervanging van installaties of exploitatiesystemen en apparatuur, teneinde de capaciteit te vervangen of de efficiëntie of capaciteit van de installatie te verhogen; 35° hernieuwbare energie: energie uit hernieuwbare niet-fossiele bronnen, namelijk windenergie, zonne-energie (thermische zonne-energie en fotovoltaïsche zonne-energie) en geothermische energie, blauwe energie, omgevingsenergie, getijden-, golf- en andere oceaanenergie, waterkracht, energie uit biomassa, stortgas, gas van rioolzuiveringsinstallaties en biogas.".

Art. 3.Artikel 2 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met twee leden luidend als volgt: "De bouw en de exploitatie van installaties voor hernieuwbare energie, de aansluiting van deze installaties op het net, het bijbehorende net zelf en opslagfaciliteiten worden geacht te vallen onder het hoger openbaar belang en het belang van de volksgezondheid en de openbare veiligheid bij de afweging van de juridische belangen in individuele gevallen voor de toepassing van de artikelen 6, § 4, en 16, § 1, c), van Richtlijn 92/43/EEG van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna, artikel 4, § 7, van Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid en artikel 9, § 1, a), van Richtlijn 2009/147/EG van 30 november 2009 inzake het behoud van de vogelstand.

In specifieke, naar behoren gemotiveerde omstandigheden, kan de Regering de toepassing van het vorige lid beperken tot bepaalde delen van het grondgebied, tot bepaalde soorten technologie of tot projecten met bepaalde technische kenmerken overeenkomstig de prioriteiten bepaald in het Lucht-Klimaat-Energieplan bedoeld in het decreet van 16 november 2023Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/11/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048516 bron waalse overheidsdienst Decreet koolstofneutraliteit sluiten betreffende koolstofneutraliteit. ".

Art. 4.Artikel 32 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een paragraaf 5, luidend als volgt: " § 5. Voor projecten met betrekking tot de bouw en exploitatie van installaties voor hernieuwbare energie, de aansluiting van deze installaties op het net, het bijbehorende net zelf en opslagfaciliteiten, in de zin van artikel 16septies van Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen, bevat het voorstel voor een besluit als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, de specifieke motivering met betrekking tot de afweging van de belangen bedoeld in artikel 2, derde lid. ".

Art. 5.In artikel 83 van hetzelfde decreet, worden drie leden ingevoegd tussen het tweede lid en het derde lid, luidend als volgt: "De aanvraag om enige vergunning met betrekking tot één of meer windturbines bevat: 1° een verslag over de oproep tot belangverklaring gedaan ten behoeve van burgers voor deelname aan het windmolenproject;2° een verslag over de oproep tot belangverklaring gedaan voor lokale overheden voor deelname aan het windmolenproject;3° deelnameaanbiedingen aan lokale overheden en burgers, ten belope van minstens 24,99% voor elk van beide groepen. De oproep tot belangverklaring bedoeld in het derde lid, 1°, wordt uiterlijk op de voorafgaande informatievergadering georganiseerd en het verslag bedoeld in het derde lid, 2°, wordt voltooid en voorgesteld op de voorafgaande informatievergadering.

De Regering stelt de betrokken plaatselijke besturen, de modaliteiten voor de oproep tot belangverklaring vast, die tot doel heeft de burgers in staat te stellen kennis te nemen van alle informatie betreffende de voorstellen tot deelneming, de modaliteiten voor de voorstellen tot deelneming, die tot doel hebben ervoor te zorgen dat de projecten worden opengesteld voor economische voorwaarden die gelijkwaardig zijn aan de marktvoorwaarden, alsook de inhoud en de wijze van mededeling van de verslagen betreffende de oproep tot belangverklaring. ".

Art. 6.In hetzelfde decreet wordt een artikel 86bis ingevoegd, luidend als volgt: "Art. 86 bis. § 1. Voor vergunningsaanvragen met betrekking tot één of meer windturbines, met uitzondering van de heruitrusting van deze installaties, wordt de termijn bedoeld in artikel 92, § 3, op voorstel van de technisch ambtenaar geschorst door een gezamenlijk beslissing van de technisch ambtenaar en de gemachtigd ambtenaar die vaststellen dat het windproject dat het voorwerp uitmaakt van de vergunningsaanvraag enerzijds onverenigbaar is met een windmolenproject dat het voorwerp heeft uitgemaakt van een voorafgaande informatievergadering minder dan twee jaar vóór de indiening van de vergunningsaanvraag, en, anderzijds, dat niet voldoet aan het volgende selectiecriterium: het project mikt op minstens 4 windturbines en behaalt 24,99% participatie van lokale overheden en/of burgers.

Deze beslissing wordt tegelijk met de beslissing bedoeld in artikel 86, § 1 gestuurd aan de aanvrager § 2. Gelijktijdig met de beslissing bedoeld in artikel 86, § 1, vragen de technisch ambtenaar en de gemachtigd ambtenaar de onverenigbare projectleider(s) of hij/zij van plan is/zijn een vergunningsaanvraag in te dienen met betrekking tot zijn/hun project, binnen de zes maanden na de beslissing bedoeld in paragraaf 1, eerste lid.

Indien de houder of houders van het onverenigbare project de ambtenaren niet binnen tien dagen na de in het eerste lid bedoelde kennisgeving in kennis hebben gesteld van hun voornemen een vergunningaanvraag in te dienen met betrekking tot het onverenigbare project, wordt(en) hij (zij) geacht niet voornemens te zijn een vergunningaanvraag in te dienen binnen zes maanden na de in paragraaf 1, eerste lid, bedoelde beslissing. § 3. De in paragraaf 1 bedoelde schorsing wordt automatisch opgeheven in de volgende gevallen: 1° bij gebreke van een zending bedoeld in paragraaf 2, tweede lid;2° bij indiening van een vergunningsaanvraag met betrekking tot een onverenigbaar project;3° na het verstrijken van een termijn van zes maanden vanaf de beslissing bedoeld in paragraaf 1, eerste lid. § 4. Tussen onverenigbare projecten geeft de overheid de voorkeur aan het project dat aan de volgende selectiecriteria voldoet: 1° hetgeen dat de grootste output biedt; 2° aan projecten met een vergelijkbare output, d.w.z. waarvan het verschil in output minder dan 15% van de output bedraagt, uitgedrukt in MWu, het project dat de meest participatieve exploitatie (burgers en/of lokale overheden) biedt. ".

Art. 7.In artikel 92 van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° paragraaf 1 wordt aangevuld met een lid, luidend als volgt: "Voor gemengde projecten met betrekking tot de bouw en exploitatie van installaties voor hernieuwbare energie, de aansluiting van deze installaties op het net, het bijbehorende net zelf en opslagfaciliteiten, in de zin van artikel 16septies van Richtlijn (EU) 2018/2001 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen, bevat het voorstel tot beslissing de specifieke motivering met betrekking tot de afweging van de belangen bedoeld in artikel 2, derde lid."; 2° er wordt een paragraaf 2bis ingevoegd, luidend als volgt: " § 2bis.Teneinde een belangenafweging mogelijk te maken voor de toepassing van artikel 6, § 4, en artikel 16, § 1, c), van Richtlijn 92/43/EEG van 21 mei 1992 inzake de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna, van artikel 4, § 7, van Richtlijn 2000/60/EG van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid en artikel 9, § 1, a), van Richtlijn 2009/147/EG van 30 november 2009 inzake het behoud van de vogelstand, wordt het overleg bedoeld in paragraaf 2 steeds georganiseerd voor projecten die die betrekking hebben op één of meer windturbines. Het brengt technische en gedelegeerde ambtenaren samen, evenals alle administraties die advies moeten uitbrengen in het kader van de betrvergunningsaanvraag en de adviesorganen, voordat ze hun advies indienen. Het wordt voorafgegaan door een presentatie van het vergunningsdossier door de aanvrager en de auteur van het milieueffectonderzoek, indien een dergelijke studie wordt uitgevoerd.

De technisch ambtenaar organiseert deze overlegvergadering binnen de termijn bedoeld in artikel 30, tweede lid.

De adviesorganen kunnen weigeren deel te nemen aan de overlegvergadering.

De technisch ambtenaar vergemakkelijkt de communicatie en probeert de administraties ertoe te brengen een gemeenschappelijk advies te ontwikkelen. In geval van een gezamenlijk advies nemen alle administraties die betrokken zijn bij de vergunningsaanvraag waarop het advies betrekking heeft, de elementen van dit advies op in hun respectievelijke adviezen, onverminderd de mogelijkheid om aanvullingen toe te voegen op punten die niet tijdens de overlegvergadering zijn besproken.

In voorkomend geval kunnen de adviesorganen ook een gezamenlijk advies uitbrengen.

De technisch ambtenaar maakt het gezamenlijk advies of, bij gebrek daaraan, het beslissend proces-verbaal van de overlegvergadering naar de administraties over en, in voorkomend geval, de deelnemende overlegorganen, met een beschrijving van de elementen die het voorwerp van een overeenkomst zijn geweest. ".

Art. 8.De wijziging van artikel 83 van hetzelfde decreet met betrekking tot de aanvraag om globale vergunning voor één of meer windturbines bedoeld in artikel 5 is niet van toepassing op projecten die uiterlijk drie maanden na de inwerkingtreding van dit decreet het voorwerp hebben uitgemaakt van een voorafgaande informatievergadering.

Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, 29 april 2024.

De Minister-President, E. DI RUPO De Vice-Minister-President en Minister van Economie, Buitenlandse Handel, Onderzoek, Innovatie, Digitale Technologieën, Ruimtelijke Ordening, Landbouw, het "IFAPME", en de Vaardigheidscentra, W. BORSUS De Vice-Minister-President en Minister van Klimaat, Energie, Mobiliteit en Infrastructuren, Ph. HENRY De Vice-Minister-President en Minister van Werk, Vorming, Gezondheid, Sociale Actie en Sociale Economie, Gelijke Kansen en Vrouwenrechten, Ch. MORREALE De Minister van Ambtenarenzaken, Informatica, Administratieve Vereenvoudiging, belast met Kinderbijslag, Toerisme, Erfgoed en Verkeersveiligheid, V. DE BUE De Minister van Huisvesting, Plaatselijke Besturen en Stedenbeleid, Ch. COLLIGNON De Minister van Begroting en Financiën, Luchthavens en Sportinfrastructuren, A. DOLIMONT De Minister van Leefmilieu, Natuur, Bossen, Landelijke Aangelegenheden en Dierenwelzijn, C. TELLIER _______ Nota (1) Zitting 2023-2024. Stukken van het Waals Parlement, 1606 (2023-2024) Nrs. 1 tot 6.

Volledig verslag, plenaire zitting van 26 april 2024 Bespreking.

Stemming.


^