gepubliceerd op 16 april 2014
Decreet tot instelling van een bank van gegevens uit authentieke bronnen betreffende de non-profit tewerkstelling in Wallonië, met name het kadaster van de non-profit tewerkstelling in Wallonië, afgekort « CENM », wat betreft de aangelegenheden bedoeld in artikel 138 van de Grondwet
27 MAART 2014. - Decreet tot instelling van een bank van gegevens uit authentieke bronnen betreffende de non-profit tewerkstelling in Wallonië, met name het kadaster van de non-profit tewerkstelling in Wallonië, afgekort « CENM », wat betreft de aangelegenheden bedoeld in artikel 138 van de Grondwet (1)
Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Algemeenheden
Artikel 1.Dit decreet regelt aangelegenheden bedoeld in de artikelen 127, § 1, en 128, § 1, van de Grondwet, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet.
Art. 2.§ 1. Dit decreet wordt genomen overeenkomstig artikel 7, § 2, van het samenwerkingsakkoord van 23 mei 2013Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 23/05/2013 pub. 23/07/2013 numac 2013204168 bron waalse overheidsdienst Samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief sluiten tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief. § 2. In de zin van dit decreet wordt verstaan onder : 1° « samenwerkingsakkoord Gegevensdeling » : het samenwerkingsakkoord van 23 mei 2013Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 23/05/2013 pub. 23/07/2013 numac 2013204168 bron waalse overheidsdienst Samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief sluiten tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief; 2° « kadaster van de non-profit tewerkstelling » : bank van gegevens uit authentieke bronnen i.v.m. de tewerkstelling in de non-profit tewerkstelling in het Waalse Gewest, zoals omschreven in artikel 2, 2°, van het samenwerkingsakkoord Gegevensdeling; 3° "stelsel" : geheel van decretale, reglementaire of administratieve regels die toepasselijk zijn op een specifiek beleid, een bepaalde activiteitensector of een bepaalde activiteit en die vastgelegd worden om een resultaat te behalen in het kader van de opdrachten van de overheid : toewijzen of toekennen, machtigen, controle voeren, innen of heffen of invorderen, reglementeren, kopen;4° « persoonsgegeven » : gegeven zoals omschreven in artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;5° « transversaal gegeven » : gegeven dat gebruikt wordt of kan worden door verschillende stelsels;6° « specifiek gegeven » : gegeven dat gebruikt wordt of kan worden door één enkel stelsel;7° « privacywetgeving » : de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens alsook de besluiten genomen ter uitvoering ervan;8° « deelnemer aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling » : elke overheid van het Waalse Gewest, geïdentificeerd door de Waalse Regering, die één of meer authentieke bronnen of gegevensbronnen ter beschikking stelt van het kadaster van de non-profit tewerkstelling;9° « beheerder » : de dienst die door de Regering geïdentificeerd wordt om het kadaster van de non-profit tewerkstelling te beheren.
Art. 3.§ 1. Er wordt volgens de bij of krachtens dit decreet bepaalde modaliteiten een bank van gegevens uit authentieke bronnen betreffende de non-profit tewerkstelling in Wallonië opgericht, met name het kadaster van de non-profit tewerkstelling in Wallonië, afgekort « CENM ». § 2. Het « CENM » heeft als doel een volledige en uitvoerige inventaris van de non-profit tewerkstelling in Wallonië op te maken en diensten met toegevoegde waarde te verlenen die de gegevens van die inventaris aanvullen of exploiteren.
Zodoende streeft het « CENM » de volgende doelstellingen na : 1° de administratieve lasten verminderen in de sector waarop het decreet betrekking heeft;2° steun verlenen bij het beheer van de erkenningen en toelagen betreffende de tewerkstelling in de non-profit sector;3° steun verlenen bij de sturing en de evaluatie van de verschillende maatregelen inzake de tewerkstelling in de non-profit sector;4° beschikken over gegevens met het oog op de productie van statistische analyses betreffende de tewerkstelling in de non-profit sector;5° het enige ingangs- en/of uitgangspunt zijn voor elke toegang tot de authentieke bronnen die de perimeter van het « CENM » binnenkomen.
Art. 4.§ 1. Dit decreet is van toepassing op elke deelnemer aan het « CENM » alsook op elke juridische structuur betrokken bij het « CENM ».
De criteria tot bepaling van de juridische structuren die bij het « CENM » betrokken zijn zijn de volgende : 1° de rechtspersoonlijkheid van de structuur;2° de aard van de hulpmiddelen van de structuur;3° het doel van de structuur;4° de erkenning of herkenning van de structuur door het Waalse Gewest, al dan niet met subsidiëring, in het kader van de stelsels waarop dit decreet betrekking heeft. § 2. De criteria bedoeld in paragraaf 1 kunnen nader bepaald worden door de Regering.
De Regering maakt ook de lijst op van de stelsels waarop dit decreet betrekking heeft. HOOFDSTUK II. - Ingezamelde gegevens en opdrachten van de beheerder van het « CENM »
Art. 5.Voor de uitvoering van zijn opdrachten gebruikt de beheerder zowel het identificatienummer van het Rijksregister als het identificatienummer van de Kruisbank van de sociale zekerheid bedoeld in artikel 8, § 1, 2°, van de wet van 15 januari 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/01/1990 pub. 08/07/2010 numac 2010000396 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Art. 6.§ 1. De beheerder heeft als opdracht specifieke en transversale gegevens betreffende de tewerkstelling in de non-profit sector in te zamelen voor rekening van de deelnemers aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling.
De beheerder deelt de ingezamelde gegevens betreffende de tewerkstelling in de non-profit sector mee aan de deelnemers aan het betrokken kadaster van de non-profit tewerkstelling.
De beheerder handelt als verwerker in de zin van de privacywetgeving. § 2. De beheerder heeft als opdracht transversale gegevens voor eigen rekening te creëren in de sector van de non-profit tewerkstelling.
De beheerder handelt als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de van de privacywetgeving
Art. 7.Aan de hand van de ingezamelde gegevens kunnen de betrokken werknemers en werkgevers geïdentificeerd worden en kunnen de in artikel 3 opgesomde doelstellingen gehaald worden.
In hun beslissingen maken de deelnemers aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling gewag van de oorsprong van de gegevens en van de beroepsmiddelen in geval van betwisting van de gegevens.
Art. 8.De ingezamelde gegevens betreffen de tewerkstelling in de non-profit sector. Die gegevens omvatten die betreffende : 1° de indiening van een aanvraag, zoals de betrokken stelsels, het type aanvraag, de datum van de aanvraag of de beslissing;2° de beslissing of de erkenning, ongeacht het type beslissing, het erkennings- of projectnummer, de datum van inwerkingtreding of de einddatum van de geldigheidsduur;3° op het gesubsidieerde personeel, met inbegrip van het personeel dat onder de openbare non-profit sector ressorteert, met name de datum van indienstneming, de einddatum van tewerkstelling, het statuut van de werknemer, het type contract of financiering, het arbeidsstelsel, de gesubsidieerde arbeidstijd, de gesubsidieerde APE-punten, het kwalificatieniveau, de functie, de sectoranciënniteit, de functieanciënniteit of de geldelijke anciënniteit;4° de toegekende toelagen, met name het type toelage, de gedekte periode of het toegekende bedrag;5° de opvolging van de overeenkomsten van de non-profit sector, meer bepaald de lastige uren, de gegevens betreffende het opleidingsplan;6° de identificatie van de werknemers en van hun contract(en), meer bepaald het KSZ-nummer, de identificatie van de personen, de begindatum en de eventuele einddatum van het contract, het type contract of het statuut;7° de identificatie van de ondernemingen, meer bepaald de naam van de vennootschap, de maatschappelijke zetel, het KBO-nummer of de bestuurder. De lijst van de gegevens kan nader bepaald worden door de Regering.
Art. 9.De gegevens worden ingezameld overeenkomstig het samenwerkingsakkoord Gegevensdeling.
Bij gebrek aan beschikbare authentieke bron worden de gegevens bij dienstenintegratoren ingezameld.
Bij gebrek aan gegevens bij dienstenintegratoren worden de gegevens bij de overheden ingezameld.
Tot slot, bij gebrek aan gegevens bij de overheden worden de gegevens rechtstreeks ingezameld bij de juridische structuren betrokken bij het « CENM ».
Art. 10.De juridische structuren betrokken bij het « CENM » geven de beheerder kennis van elk beschikbaar gegeven waarvan zowel hijzelf als een deelnemer aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling uitdrukkelijk de mededeling eist voor de uitvoering van hun opdrachten.
Art. 11.De Regering bepaalt de modaliteiten tot inzameling van de gegevens, met inbegrip van de termijnen waarin en de tijdstippen waarop ze ingezameld worden, met inachtneming van de beginselen die in de artikelen 3 en volgende vastliggen.
Art. 12.De beheerder onderwerpt de ingezamelde gegevens aan een goedkeuring om zich te vergewissen van hun technische kwaliteit.
Art. 13.De beheerder, als enig uitgangspunt, deelt de gegevens over de tewerkstelling in de non-profit sector mee aan de overheden die erom verzoeken, met inachtneming van de bepalingen van het samenwerkingsakkoord Gegevensdeling.
Art. 14.De verwerkte gegevens kunnen door de beheerder opgeslagen, bijgewerkt en vernietigd worden voor rekening van de deelnemers aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling.
Art. 15.Om de organisatorische, semantische of technische interoperabiliteit van de deelnemers aan het kadaster van de non-profit tewerkstelling te ontwikkelen, wordt de beheerder ertoe gemachtigd consultancy- en adviesopdrachten te vervullen volgens de modaliteiten die de Regering bepaalt.
Art. 16.De beheerder wordt ingelicht als de decreten of besluiten tot regeling van de werking van de verschillende stelsels van het « CENM » het voorwerp zijn van wijzigingen die een weerslag op de gegevens hebben.
De beheerder kan een consultatief advies uitbrengen binnen een termijn van dertig kalenderdagen die ingaat op de datum van ontvangst van het volledige dossier.
Art. 17.De beheerder kan de overheden bijkomende diensten verlenen, zoals de aggregatie, consolidering, codering of anonimisering van gegevens die al dan niet uit authentieke bronnen voortkomen.
Art. 18.De Regering bepaalt de modaliteiten voor de samenwerking en het overleg tussen de beheerder en de deelnemers aan het kadaster van de non-profit-tewerkstelling, de « Conseil économique et social de Wallonie » (Sociaal-economische raad van Wallonië) en het « Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique » (Waals instituut voor Evaluatie, Prospectief en Statistiek), die bijzonder betrokken zijn bij het strategisch en operationeel beheer van het « CENM ».
De beheerder maakt een jaarverslag op. De Regering bepaalt de modaliteiten van dat jaarverslag.
Art. 19.Binnen de perken van de begrotingskredieten verleent de Regering aan de beheerder de nodige middelen voor het beheer van het « CENM ».
De middelen worden verleend ter dekking van : 1° de personeelskosten; 2° de werkingskosten, met inbegrip van de kosten i.v.m. de ontwikkelingen en de specifieke informatica-exploitatie. HOOFDSTUK III. - Bescherming van persoonsgegevens
Art. 20.§ 1. De verwerkte gegevens mogen vanaf de datum van hun inzameling niet langer dan tien jaar bewaard worden. § 2. De beheerder bewaart het register van de toegang tot de gegevens gedurende een periode van tien jaar.
De modaliteiten voor de bewaring van de gegevens kunnen nader bepaald worden door de Regering. § 3. De termijnen bedoeld in de paragrafen 1 en 2 worden opgeschort in geval van administratief of rechtsgeding betreffende de door de beheerder verwerkte gegevens tot de beroepsmiddelen opgebruikt zijn. § 4. De vorige paragrafen van dit artikel slaan niet op de geanonimiseerde gegevens.
Art. 21.§ 1. Elke persoon heeft het recht om inzage te nemen van de gegevens die hem betreffen.
Elke persoon heeft het recht te weten wie zijn gegevens ingekeken of bijgewerkt heeft tijdens de afgelopen zes maanden, behoudens de uitzonderingen waarin de privacywetgeving voorziet. § 2. De modaliteiten voor de uitoefening van de rechten bedoeld in de vorige paragraaf worden door de Regering bepaald overeenkomstig de privacywetgeving.
De Regering kan de betrokkene een bijdrage in de administratieve kosten opleggen voor de uitoefening van die rechten voor zover hij door het bedrag niet afgeschrikt wordt om gebruik te maken van zijn rechten.
Art. 22.§ 1. Elke persoon die vanwege zijn functies deelneemt aan de inzameling, de raadpleging, de communicatie, het gebruik of elke andere verwerking van gegevens die krachtens wettelijke of reglementaire bepalingen door het beroepsgeheim gedekt zijn, neemt die wettelijke of reglementaire bepalingen in acht in het kader van de verwerking van die gegevens. § 2. Elke persoon die onder de deelnemers aan het kadaster of binnen het netwerk van de beheerder vanwege zijn functies aan de inzameling, de raadpleging, de communicatie, het gebruik of elke andere verwerking van gegevens deelneemt via het netwerk van de deelnemers of de beheerder is gehouden tot het behoud van het vertrouwelijke karakter van de gegevens. HOOFDSTUK IV. - Slotbepalingen
Art. 23.Dit decreet treedt in werking op de datum die door de Waalse Regering wordt bepaald, uiterlijk 1 januari 2015.
Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.
Namen, 27 maart 2014.
De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Duurzame Ontwikkeling en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Begroting, Financiën, Tewerkstelling, Vorming en Sport, A. ANTOINE De Minister van Economie, K.M.O.'s, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-Cl. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, C. DI ANTONIO ___________________ (1) Zitting 2013-2014. Stukken van het Waals Parlement 1003 (2013-2014). Nrs 1 tot 4.
Integraal verslag, plenaire zitting van 26 maart 2014.
Bespreking.
Stemming.