gepubliceerd op 07 februari 2024
Decreet tot oprichting van een adviescommissie voor gezondheid
27 FEBRUARI 2023. - Decreet tot oprichting van een adviescommissie voor gezondheid (1)
Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt:
Artikel 1.Oprichting Er wordt een adviescommissie voor gezondheid opgericht.
Art. 2.Taken De adviescommissie heeft de volgende taken: 1° adviezen opstellen over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Duitstalige Gemeenschap behoren inzake gezondheidsbeleid in de zin van artikel 5, § 1, I, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, met inbegrip van de bevoegdheden inzake ziekenhuizen, maar met uitsluiting van de aangelegenheden die binnen het toepassingsgebied vallen van artikel 71 van het decreet van 13 december 2018 betreffende het aanbod aan diensten voor ouderen en personen met ondersteuningsbehoefte, alsook betreffende palliatieve zorg;2° op eigen initiatief of op verzoek van de Regering adviezen of aanbevelingen opstellen over de toekomstige organisatie van het gezondheidsbeleid. De Regering wint het advies van de adviescommissie in over elk voorontwerp van decreet of besluit dat betrekking heeft op de bevoegdheden vermeld in het eerste lid, 1°.
De adviescommissie verstrekt het advies vermeld in het tweede lid binnen een termijn van zestig dagen na ontvangst van de aanvraag. Die termijn wordt van rechtswege verlengd met vijftien dagen indien hij tussen 1 juli en 31 augustus begint te lopen of verstrijkt. Na het verstrijken van die termijn kan de Regering het ontwerp zonder dat advies goedkeuren. Indien de adviescommissie haar advies over een voorontwerp van decreet binnen de gestelde termijn verstrekt, dient de Regering het samen met het ontwerp van decreet in bij het Parlement.
De termijn vermeld in het derde lid kan wegens dringende noodzakelijkheid tot vijftien dagen worden beperkt.
Bij uiterst dringende noodzakelijkheid die met bijzondere redenen wordt omkleed, kan de Regering voorontwerpen van besluit goedkeuren zonder overeenkomstig het tweede lid het advies van de adviescommissie in te winnen. In dat geval wordt de motivering van de dringende noodzakelijkheid in de aanhef van het besluit vermeld.
Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap kan door bemiddeling van zijn voorzitter een advies aanvragen bij de adviescommissie. De adviescommissie bezorgt dat advies aan de aanvrager binnen een door het Parlement gestelde termijn.
Art. 3.Samenstelling § 1 - De volgende leden van de adviescommissie zijn stemgerechtigd: 1° één huisarts die wordt aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die worden voorgedragen door de huisartsenkringen die in het Duitse taalgebied werkzaam zijn;2° twee vertegenwoordigers van het leidinggevend bestuurspersoneel van de ziekenhuizen die in het Duitse taalgebied gevestigd zijn, waarbij die vertegenwoordigers worden aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die door de raden van bestuur worden voorgedragen, en het zorgaanbod van de ziekenhuizen vertegenwoordigen;3° één vertegenwoordiger van de specialisten van de ziekenhuizen die in het Duitse taalgebied gevestigd zijn, waarbij die vertegenwoordiger wordt aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die door de raden van bestuur worden voorgedragen, en het zorgaanbod van de beide ziekenhuizen vertegenwoordigt;4° één vertegenwoordiger van de verpleegkundigen die wordt aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die door de beroepsvereniging of beroepsverenigingen worden voorgedragen;5° één beoefenaar van een paramedisch beroep die werkzaam is in de gezondheidszorg;6° één psycholoog of maatschappelijk werker die werkzaam is in de psychologische of psychiatrische begeleiding;7° één vertegenwoordiger van de instellingen voor psychiatrische zorg die in het Duitse taalgebied gevestigd zijn, waarbij die vertegenwoordiger wordt aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die door de instellingen worden voorgedragen;8° twee vertegenwoordigers van de organisaties die door de Regering bij voorrang met taken inzake gezondheidsbevordering zijn belast, waarbij die vertegenwoordigers worden aangewezen op basis van de lijsten met de kandidaten die door de betrokken instellingen worden voorgedragen;9° twee vertegenwoordigers van de ziekenfondsen;10° twee burgers die geen functie in een gezondheidsinstelling in het Duitse taalgebied uitoefenen en die na een openbare oproep door de Regering worden aangewezen. De personen vermeld in het eerste lid, 1° tot 9°, die zich kandidaat stellen om lid te worden van de adviescommissie, oefenen een activiteit als zelfstandige uit in het Duitse taalgebied of zijn werkzaam in een instelling die in het Duitse taalgebied is gevestigd.
De personen vermeld in het eerste lid, 10°, die lid willen worden van de adviescommissie, zijn woonachtig in het Duitse taalgebied.
De volgende leden van de adviescommissie hebben een raadgevende functie: 1° één vertegenwoordiger van de Regering;2° één vertegenwoordiger van het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap. De Regering zorgt voor de notulen van de vergaderingen en voor het secretariaat van de adviescommissie, met uitzondering van de vergaderingen van werkgroepen in de zin van artikel 4, § 4. § 2 - De adviescommissie kiest onder haar stemgerechtigde leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter voor een verlengbare periode van twee jaar. § 3 - De Regering wijst de leden van de adviescommissie aan en wijst voor elk lid een plaatsvervangend lid aan.
Het mandaat van de leden duurt vier jaar en kan worden verlengd.
Art. 4.Werkwijze § 1 - De eerste vergadering van de adviescommissie vindt ten laatste twee maanden na inwerkingtreding van dit decreet plaats.
Binnen twee maanden na deze eerste vergadering neemt de adviescommissie een huishoudelijk reglement aan dat door de Regering moet worden goedgekeurd. Dat huishoudelijk reglement regelt de details van de werkwijze van de adviescommissie.
De voorzitter van de adviescommissie deelt de vergaderdata mee aan de Regering. § 2 - De beslissingen van de adviescommissie worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de aanwezige leden. De adviescommissie kan rechtsgeldig beraadslagen en besluiten, indien ten minste de helft van haar leden aanwezig is.
Indien de adviescommissie niet rechtsgeldig kan beraadslagen en besluiten, roept de voorzitter een tweede vergadering bijeen waarop de adviescommissie rechtsgeldig kan beraadslagen en besluiten, ongeacht de voorwaarden vermeld in het eerste lid. § 3 - Met het oog op de uitoefening van haar taken kan de adviescommissie deskundigen op haar vergaderingen uitnodigen, die met raadgevende stem aan de vergaderingen deelnemen. § 4 - De adviescommissie kan werkgroepen rond specifieke onderwerpen oprichten.
Aan de werkgroepen kunnen leden van de adviescommissie deelnemen, alsook de deskundigen vermeld in paragraaf 3. Laatstgenoemden hebben kennis omtrent het onderwerp dat in de werkgroep wordt besproken.
De werkgroepen hebben de volgende taken: 1° door de adviescommissie bepaalde onderwerpen behandelen met het oog op de voorbereiding van een advies;2° voorstellen uitwerken om te voorzien in vastgestelde behoeften. De werkgroepen worden niet permanent ingezet. De adviescommissie kan, zo nodig in overleg met de werkgroep zelf, bepalen hoeveel tijd de werkgroep krijgt om zijn taak te vervullen. Zodra de opdracht voltooid is, wordt de werkgroep ontbonden.
Art. 5.Rapportering Op het einde van het kalenderjaar maakt de adviescommissie een verslag over haar activiteiten van het afgelopen jaar op en zendt dat gelijktijdig toe aan het Parlement en aan de Regering.
Art. 6.Vergoedingen De stemgerechtigde leden van de adviescommissie en de deskundigen die met toepassing van artikel 4, § 3, aan de vergaderingen deelnemen, hebben recht op presentiegeld en reisvergoedingen overeenkomstig de door de Regering vastgelegde voorwaarden.
Het eerste lid is niet van toepassing op de werkgroepen die overeenkomstig artikel 4, § 4, worden ingezet.
Art. 7.Wijzigingsbepaling In artikel 2, eerste lid, van het decreet van 1 juni 2004Relevante gevonden documenten type decreet prom. 01/06/2004 pub. 20/12/2004 numac 2004033084 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de gezondheidspromotie 2004/33084 type decreet prom. 01/06/2004 pub. 19/10/2004 numac 2004033073 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet betreffende de uitoefening door de Duitstalige Gemeenschap van sommige bevoegdheden van het Waalse Gewest inzake de ondergeschikte besturen sluiten betreffende de gezondheidspromotie en inzake medische preventie, gewijzigd bij het decreet van 26 februari 2018, worden de woorden "de Adviesraad" in de eerste zin vervangen door de woorden "de adviescommissie voor gezondheid vermeld in het decreet van 27 februari 2023 tot oprichting van een adviescommissie voor gezondheid" en worden de woorden "van de Adviesraad" in de tweede zin vervangen door de woorden "van de adviescommissie voor gezondheid".
Art. 8.Wijzigingsbepaling Hoofdstuk II van hetzelfde decreet, gewijzigd bij de decreten van 25 februari 2013 en 29 juni 2015, wordt opgeheven.
Art. 9.Opheffingsbepaling Het decreet van 20 oktober 1997Relevante gevonden documenten type decreet prom. 20/10/1997 pub. 05/02/1998 numac 1997033109 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende oprichting van een Adviescommissie voor de ziekenhuizen en van een Adviescommissie voor de opvangvoorzieningen voor bejaarden sluiten houdende oprichting van een Adviescommissie voor de ziekenhuizen en van een Adviescommissie voor de woon-, begeleidings- en verzorgingsstructuren voor bejaarden en voor de thuishulp, gewijzigd bij de decreten van 15 maart 2010, 7 november 2016 en 13 december 2018, wordt opgeheven.
Art. 10.Inwerkingtreding Dit decreet treedt in werking op 1 april 2023.
Wij kondigen dit decreet af en bevelen dat het door het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Eupen, 27 februari 2023.
O. PAASCH, De Minister-President, Minister van Lokale Besturen en Financiën A. ANTONIADIS, De Viceminister-President, Minister van Gezondheid en Sociale Aangelegenheden, Ruimtelijke Ordening en Huisvesting I. WEYKMANS, De Minister van Cultuur en Sport, Werkgelegenheid en Media L. KLINKENBERG, De Minister van Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek _______ Nota (1) Zitting 2022-2023 Parlementaire stukken: 228 (2022-2023) Nr.1 Ontwerp van decreet 228 (2022-2023) Nr. 2 Voorstellen tot wijziging 228 (2022-2023) Nr. 3 Voorstel tot wijziging 228 (2022-2023) Nr. 4 Voorstellen tot wijziging 228 (2022-2023) Nr. 5 Voorstel tot wijziging 228 (2022-2023) Nr. 6 Verslag 228 (2022-2023) Nr. 7 Voorstellen tot wijziging van de door de commissie aangenomen tekst 228 (2022-2023) Nr. 8 Tekst aangenomen door de plenaire vergadering Integraal verslag: 27 februari 2023 - Nr. 55 Bespreking en aanneming